14030912_46437_128k.mp3
11.43M
🎧 قرائت اختصاصی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه توسط حاج مهدی سماواتی
سلام. ضمن گرامیداشت ۹ دی ، روز میثاق امت با ولایت و ناکامی فتنه آمریکایی ۸۸ .
جلسه قرآن و عترت یکشنبه شبها، امشب ساعت۱۸ در حسینیه امام حسن عسکری علیه السلام خوزستانی های مقیم تفت ، در شهرک بهاران برگزار می گردد.
سخنرانی درباره فتنه توسط حجة الاسلام امامی.
🇮🇷🇵🇸پایگاه مقاومت بسیج محمد رسولالله صلی الله علیه وآله.
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ
بقره - ٤٥
و از صبر و نماز ياري بگيريد و البتّه آن جز بر خاشعان بسي گران است.
**************
نکته ها:
هر چند این آیه به دنبال خطاب هایى كه به یهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه ى مردم هستند. در روایات مى خوانیم كه حضرت على علیه السلام هرگاه مسئله ى مهمى برایشان رخ مى داد به نماز مى ایستادند واین آیه را تلاوت مى كردند.
در روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصیبت. 2- صبر در برابر معصیت. 3- صبر در برابر عبادت. [310] بنابراین آنچه در روایات آمده كه مراد از صبر در این آیه روزه است، اشاره به یكى از مصادیق صبر دارد.
نماز براى رسول اللّه صلى الله علیه وآله و امثال او نور چشم است [311] ولكن براى بعضى ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگین است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است.
نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بى نهایت خدا مى اندازد و غیر او را هر چه باشد كوچك جلوه مى دهد. مِهر او را در دل زیاد مى كند، روحیّه ى توكّل را تقویت مى كند وانسان را از وابستگى هاى مادّى مى رهاند. همه ى این آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى سازد.
صبر و مقاومت، كلید تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پایدارى آنها؛ «سلام علیكم بما صبرتم» [312] چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نیز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً یهدون بأمرنا لمّا صبروا» [313]
خاطره شاعرى به نام نجاشى، كه یكى از دوستداران حضرت على علیه السلام بود، در ماه رمضان شراب خورد. به دستور امام، هشتاد ضربه تازیانه به او زدند وبیست ضربه نیز به خاطر ارتكاب گناه در ماه رمضان اضافه زدند. او ناراحت شد و به معاویه پیوست و علیه حضرت شعر گفت! اطرافیانِ نجاشى كه قبیله اى مهم در كوفه بودند از على علیه السلام گلایه كردند كه چرا یاران خود را نگه نمى دارد؟! طارق بن عبداللّه رئیس آنها با ناراحتى به امام گفت: شما چرا بین دوست و بیگانه تفاوت قائل نمى شوید؟ شخصى همانند نجاشى نباید شلاّق بخورد، ما این گونه رفتار را تحمّل نمى كنیم. امام در جواب او این آیه را تلاوت فرمود: «و انّها لكبیرة الاّ على الخاشعین» طارق نیز به معاویه پیوست.
بنابراین گرچه آیه درباره نماز است، ولى در موارد مشابه مى توان از آیات قرآن استمداد كرد.
-----
3
**************
پیام ها:
- صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «استعینوا بالصبر و...»
- هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بیشتر كنیم، امدادهاى او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «استعینوا بالصبر و الصلوة»
- استعانت از خداوند در آیه ى «ایّاك نستعین» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «استعینوا بالصبر»
- سنگین بودن نماز، نشانه ى تكبّر در برابر خداست. «لكبیرة الاّ على الخاشعین»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
مراسم گرامیداشت ۹ دی ، روز میثاق امت با ولایت و ناکامی فتنه آمریکایی ۸۸ با
جلسه قرآن و عترت یکشنبه شبها، در حسینیه امام حسن عسکری علیه السلام خوزستانی های مقیم تفت ، در شهرک بهاران برگزار شد.
در این مراسم بعد از قرائت قرآن توسط اعضای جلسه و تعدادی از قاریان نوجوان شهرستان، حجة الاسلام امامی در خصوص یوم الله ۹ دی و مسائل روز سخنرانی نمودند.
🇮🇷🇵🇸پایگاه مقاومت بسیج محمد رسولالله صلی الله علیه وآله.
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
انبیاء - ١٠٧
و ما تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم.
**************
پیام ها:
- حكومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است كه در سایه رسالت بدست مى آید و هر آنچه از رحمت نبوى صلى الله علیه وآله كه در دنیا و آخرت نصیب افراد مى شود، پرتوى از رحمت الهى است. «و ما ارسلناك الا رحمة»
- همه ى احكام و دستوراتى كه پیامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر كیفرها و قوانین جزایى، براى جامعه ى بشرى رحمت است. «و ما ارسلناك الاّ رحمة»
- خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. «رحمة للعالمین»
- پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى همه ى انسان ها، در همه ى اعصار و تمامى مكان ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. «رحمة للعالمین»
- رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله حتّى براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است. «رحمة للعالمین» در حدیثى مى خوانیم كه جبرئیل به پیامبر صلى الله علیه وآله اظهار داشت كه رحمت تو مرا نیز شامل شد.(104)
- دستورات اسلام جهان شمول است. «للعالمین»
- یك انسان با اراده ى الهى مى تواند در تمام هستى اثر بگذارد. «للعالمین»
-----
104) تفسیر مجمع البیان.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از احادیث الطلاب
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عارف بی بدیل مرحوم آیتالله حقشناس(رحمه الله علیه):
امام زمان(ارواحنا فداه) مرا عتاب کرد که چرا نشستی و ناهار خوردی در منزل کسی که بدی امام خمینی (ره) را می گفت!
@ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
احزاب - ٢١
قطعا براي شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقي نيكوست، براي كسي که به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد ميكند.
**************
نکته ها:
«اُسوة» در مورد تأسّى و پيروى كردن از ديگران در كارهاى خوب به كار مى رود. در قرآن دوبار اين كلمه درباره ى دو پيامبر عظيم الشّأن آمده است: يكى درباره حضرت ابراهيم عليه السلام و ديگرى درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهيم در برائت از شرك و مشركان است و اسوه بودن پيامبر اسلام در آيات مربوط به ايستادگى در برابر دشمن مطرح شده است.
نقش پيامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدايت لشكر، اميد دادن، خندق كندن، شعار حماسى دادن، به دشمن نزديك بودن و استقامت نمودن. حضرت على عليه السلام فرمود: در هنگامه ى نبرد، خود را در پناه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله قرار مى داديم و آن حضرت از همه ى ما به دشمن نزديك تر بود. «اتّقينا برسول اللّه صلى الله عليه وآله فلم يكن منّا اقرب الى العدوّ منه»(379)
اين آيه در ميان آيات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پيامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پيامبر در همه ى زمينه ها، بهترين الگو براى مؤمنان است.
-----
379) نهج البلاغه، حكمت 260.
**************
پیام ها:
- در الگو بودن پيامبر شك نكنيد. «لقد»
- الگو بودن پيامبر، دائمى است. «كان»
- گفتار، رفتار و سكوت معنادار پيامبر حجّت است. «لكم فى رسول اللّه اسوة حسنة»
- معرّفى الگو، يكى از شيوه هاى تربيت است. «لكم - اسوة»
- بايد الگوى خوب معرّفى كنيم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. «رسول اللّه اسوة»
- بهترين شيوه ى تبليغ، دعوت عملى است. «اُسوة»
- كسانى مى توانند پيامبر اكرم را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ايمان و ياد خدا باشد. «لمن كان يرجوا اللّه ...»
- الگوها هر چه عزيز باشند؛ امّا نبايد انسان خدا را فراموش كند. «رسول اللّه اُسوة - ذكر اللّه كثيرا»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ
فصلت - ٥١
و هرگاه به انسان نعمت ارزاني داشتيم، روي برتافت و خود را [از بندگي خدا] كنار كشيد، و هرگاه آسيبي بدو رسيد دعاي دور و درازي داشت.
**************
نکته ها:
كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است.
سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟
پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند:
در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند.
برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد.
در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است.
شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا»
**************
پیام ها:
- رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر»
- رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض»
- نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است)
- انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض»
- مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.)
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَىَ عَلَىَ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ
زمر - ٥٦
تا [مبادا] كسي بگويد: افسوس بر آنچه در كار خدا كوتاهي كردم؟ و حقّا که من از ريشخند كنندگان بودم.
**************
نکته ها:
«حسرت» به معناى پشیمانى شدید و «تفریط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحیه است.
در روایات مى خوانیم كه: امامان معصوم علیهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بیش از ده حدیث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمایت نكردن از امیرالمؤمنین علیه السلام است.(65)
امام باقر علیه السلام مى فرماید: شدیدترین حسرت در قیامت براى علمایى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسیر اطیب البیان.
**************
پیام ها:
- قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتى »
- ترك انابه و تسلیم و پیروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ»
- از آن چه در كنار خداست باید پیروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولیاى خدا، پیامبر خدا)
- نتیجه ى تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یا حسرتى - ساخرین»
- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرین»
- ریشه ى كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرین»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از ستادنمازجمعه تفت
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سربازی که درحادثه اتوبوس اندیمشک به رحمت خدا رفت، روحش شاد.
تربیت اسلامی به معنای واقعی
کلمه،
درکجای دنیا چنین جوانانی را سراغ دارید؟