هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
وَذَكِّر فَإِنَّ الذِّكرى تَنفَعُ المُؤمِنينَ
🔻پاسخی از روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در رد ادعاهای جناب آقای دکترسید مصطفی محقق داماد درباره طرح عفاف و حجاب مصوبه مجلس شورای اسلامی
🔻با حمد و ستایش خداوند متعال و درود بر پیامبر مهربانیها و خاندان پاک او، وعرض تسلیت ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا سلام الله علیها مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، به واسطه رسالت دینی و اجتماعی خود، وظیفه دارد تا در مقابل اظهارنظرهای نادرست و بیپایهای که به شکلی عمومی مطرح میشود، واکنش مناسبی نشان دهد.
🔻 در پاسخ به نامه آقای دکتر سید مصطفی محقق داماد در مورد طرح قانون عفاف و حجاب، نکات زیر را اعلام میدارد:
1. حمایت از ارزشهای اسلامی و ملی: قانون عفاف و حجاب بهعنوان یکی از اصول پذیرفتهشده در نظام جمهوری اسلامی، واین مبتنی بر آموزههای دینی و فرهنگی است که مورد تأیید وتاکید علمای بزرگوار اسلام است
🔻این قانون علاوه برحراست از اهداف اخلاقی و اجتماعی، وفرهنگی بهمنظور حفظ کرامت انسانی و تقویت بنیانهای خانواده در جامعه تدوین شده است.
2. قانونگذاری مبتنی بر واقعیتهای اجتماعی است: مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل ملت ایران ، طرحها و قوانینی را همواره بر مبنای نیازهای اجتماعی تصویب میکند.
🔻 این قوانین پس از طی مراحلی مختلف با بررسی های استاندارد مورد تصویب قرار می گیرد جای تعجب ازشما مدعی عقل کل که پیش از اجرا آن ادعای عدم امکان اجرایی شدن آن را ساز کرده وتلقین می نمایید،
🔻جامعه پذیرش آن را ندارد ومراجع معظم تقلید را مخالف این طرح قلمداد می کنید حضرت استاد تحقیقا نوشته شما فاقد اعتبار است.🔸
3. باید اذعان کرد نقش مرجعیت و علماء در هدایت جامعه برکسی پوشیده نیست مراجع عظام تقلید و علما همواره در مسیر هدایت جامعه اسلامی، نقشی برجسته ایفانموده اند 🔹مجمع نمایندگان به صراحت اعلام میکند که علمای بزرگ اسلام از تدوین و تصویب این قانون حمایت می کنند واعلام می کنیم تلاش برای تضعیف جایگاه این طرح از هر کس ، در واقع تضعیف تلویحی نقش 🔹مرجعیت و علما در هدایت جامعه است.
4. فرهنگسازی، عنصری مکمل نه جایگزین: در حالیکه فرهنگسازی ابزاری قوی در ارتقاء هنجارهای اجتماعی است، قوانین مدون نیز باید به موازات این تلاشها اجرا شوند. اجرای کامل و صحیح این قانون باید با تلاشهای آموزشی و فرهنگی همراه باشد تا تأثیرگذاری آن در جامعه به حداکثر برسد.🔹
5. استفاده از سازوکارهای قانونی در ابراز نظرات: نقد سازنده و ابراز نظر در چارچوبهای قانونی و حقوقی پذیرفته است و اگر ابهاماتی درباره اجرای قانون وجود دارد، باید از طریق مسیرهای تعریفشده در نظام حقوقی و قانونی جمهوری اسلامی پیگیری شود.
🔸واز هیاهو راه انداختن والتهاب ایجاد کرد ن پرهیز شود حفظ و رعایت حقوق آحاد جامعه تکلیفی است شرعی وعقلیی بردوش همگان وما اارسول الا البلاغ
🔹مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بدینوسیله ضمن رد ادعاهای غیرمستند و نادرست مطرحشده توسط آقای دکتر سید مصطفی محقق داماد، تأکید میکند که قانون عفاف و حجاب یک نیاز ضروری جامعه امروز است و انتظار میرود تمامی نهادها و افراد حقیقی وحقوقی با همکاری و همافزایی در جهت اجرای بهتر آن گام بردارند.🔻
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ما عَلَى الرَّسولِ إِلَّا البَلاغُ وَاللَّهُ يَعلَمُ ما تُبدونَ وَما تَكتُمونَ
روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
تاریخ: ۱۴۰۳/۹/۱۱
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
🔥 @Moohem
هدایت شده از 🇵🇸 🇮🇷 Siyasi سیاسی
26.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️اسرار بایکوت شده نظامی حساس ترین نقطه زمین که هرگز بازگو نشده
اسراری از محل خروج سفیانی ❌
🇮🇷#کانال_سیاسی
🇵🇸@siyasichanel
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
بقره - ٢٧١
اگر صدقهها را آشكار كنيد این كار خوبي است و اگر پنهانش بداريد و به تهيدستان [آبرومند] بدهيد این براي شما بهتر است و بخشي از گناهان شما را ميزدايد و خدا از آنچه ميكنيد آگاه است.
**************
نکته ها:
امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد.
-----
749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289.
**************
پیام ها:
- انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى»
- شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء»
- با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء»
- شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء»
- انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم»
- انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم»
- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود.
- آن [750] چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر»
-----
750) ان تجتنبوا كبائر ما تنهون... نكفّر عنكم سیئاتكم...« نساء، 31.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 آقای پزشکیان! «غرق مصنوعی» را جدی بگیرید (۱)
👤 #حسین_شریعتمداری
🔸۱- «غرق مصنوعی - Artificial Drowning» یکی از ترفندهای پیچیده در عملیات روانی است. دشمنان از این ترفند، آنگونه که به آن اشاره خواهیم کرد، برای تزریق نا امیدی و بنبست به جامعه هدف و در نهایت، القای خواسته خود به عنوان راه خروج از آن بنبست مصنوعی استفاده میکنند. باور ما بر این است - و برای آن مستنداتی نیز ارائه خواهیم کرد- که دشمنان بیرونی با بهرهگیری از پادوهای خود و یا کجفهمان و سادهلوحان داخلی، درپی بهرهگیری از این ترفند علیه ایران اسلامی هستند. اما، ابتدا، اشاره به چند نکته در این زمینه، ضروری به نظر میرسد. بخوانید!
🔸۲- دوشنبه شب این هفته، رئیسجمهور محترم کشورمان که در دومین برنامه گفتوگوی تلویزیونی با مردم حضور یافته بودند، به پرسشهای مطرح شده درباره مسائل جاری کشور، و راه کارهای پیشروی، پاسخهایی دادند که در آن، «نداریم»! و «نمیشود»! و «نمیتوانیم»! بیشترین سهم را داشت! در اظهارات آن شب جناب پزشکیان، جای این سؤال خالی بود که اگر اوضاع، آنگونه که جناب ایشان تصویر کردهاند، درهم و بههم ریخته است، امور کشور در دوران شهید رئیسی عزیز چگونه اداره میشده است؟! و مگر از دوران ریاست جمهوری آن شهید بزرگوار تاکنون بیش از ۱۰۰ روز گذشته است؟! یعنی در این مدت کوتاه، از اوج به حضیض و از بلندا به قعر آمدهایم؟! جناب پزشکیان در سخنان آن شب خود از اوضاع کشور تصویر یک ویرانه را ترسیم کردند! ظاهراً کسانی که چنین مشاورهای به رئیسجمهور محترم دادهاند، از این نکته بدیهی غافل بودهاند که با توجه به روال مطلوب و معجزهگون دوران شهید رئیسی، ویرانی دروغینی را که از آن یاد میکنند، بیآن که بدانند، به حساب ریاست صد روزه جناب پزشکیان نوشتهاند!
🔸۳- اظهارات دوشنبه شب رئیسجمهور محترم با دیدگاههای بارها ارائه و تاکید شده ایشان فاصله و تفاوتی یکصد و هشتاد درجهای و در حد و اندازه تناقض وتضاد داشت. اگر این واقعیت را به هویت برخی از مشاوران نزدیک ایشان اضافه کنیم، تردیدی باقی نمیماند که آنچه جناب پزشکیان در برنامه تلویزیونی گفتوگو با مردم مطرح کرده و تصویر مخدوش و وارونهای که از اوضاع کشور ارائه داشتهاند، از سوی برخی مشاوران و اطرافیان فاصلهدار با مبانی نظام به جناب ایشان القاء شده است! مخصوصاً آن که آقای رئیسجمهور بارها، در پاسخ به بسیاری از پرسشها، سؤالکنندگان را برای دریافت پاسخ به کارشناسان - بخوانید مشاوران- ارجاع دادهاند!
🔸۴- برادر عزیزمان آقای پزشکیان در سخنان دوشنبه شب خود، به روال همیشگی -و البته مطلوب- به بخشهایی از کلام حضرت امیر علیهالسلام در نهجالبلاغه اشاره فرمودند که جای تشکر و تحسین دارد ولی با عرض پوزش باید گفت؛ استناد جناب ایشان به نهجالبلاغه، ربط چندانی به اظهاراتی که در پی بیان آن بودهاند، ندارد. چرا؟!... به عنوان مثال، آقای پزشکیان برای نشان دادن عدالتخواهی خود به کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) درباره عدالت اشاره کردند. خُب، حضرت در بیان خود به مفهوم و تعریف عدالت اشاره فرمودهاند و حال آنکه آقای پزشکیان باید نشان میدادند که آیا فلان اقدام ایشان با عدالتی که حضرت امیر تعریف کردهاند همخوانی دارد یا ندارد؟! به بیان دیگر تعریف عدالت مسئلهای است و اینکه آیا فلان اقدام جناب پزشکیان مصداق این تعریف از عدالت بوده یا نه؟ مسئلهای دیگر است. آقای رئیسجمهور باید نشان میدادند که آیا فلان اقدام ایشان با نظر حضرت امیر(ع) انطباق داشته است یا نه! بدیهی است، اشاره به تعریف علی علیهالسلام از عدالت نمیتواند دلیل عادلانه بودن فلان حرکت باشد.
🔸۵- و اما ترفند غرق مصنوعی بر این واقعیت فراگیر در میان همه انسانها (مؤمنان پاکباخته حساب دیگری دارند) شکل گرفته که وقتی شخصی در حال غرق شدن است، برای نجات خود به هر وسیلهای چنگ میزند. حتی اگر تکهای از یک برگ درخت افتاده در آب باشد. در ضربالمثلها به حکمت آمده است که «الغرِيقُ يتشبَّثُ بكُلّ حَشيش... شخص درحال غرق شدن [برای نجات خویش] به هر گیاه خشکیدهای چنگ میزند» و به قول ملای رومی «مرد غرقه گشته جانی میکند // دست را در هر گیاهی میزند».
🔻از ترفند غرق مصنوعی به دو نوع و شکل فیزیکی، روی یک شخص و اجتماعی، در یک جامعه استفاده میشود. بخوانید!
🔻ادامه دارد...
@Kayhan_online
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 آقای پزشکیان! «غرق مصنوعی» را جدی بگیرید (۲)
👤 #حسین_شریعتمداری
🔸۶- نوع فیزیکی غرق مصنوعی همان است که در رسانه ملی خودمان از برخورد آمریکا با زندانیان گوانتانامو دیدهاید. زندانی را با چشمهای بسته و به پشت (طاقباز) روی زمین میخوابانند. یک صفحه اسفنج روی صورتش میگذارند و سپس آب را از لولهای به قطر ۱۰ اینچ و با فشار روی او میریزند.. در این حالت، زندانی احساس میکند که درحال غرق شدن است، راه تنفسش بسته میشود و...
وقتی زندانی احساس غرق شدگی پیدا کرد برای نجات خود به هر وسیلهای متوسل میشود (باز تاکید میکنیم که مردان خدا حساب دیگری دارند). در این حالت راه نجات! را به او نشان میدهند، اعتراف! و یا پذیرش خواسته دیگر شکنجهگران.
🔸۷- بهرهگیری دشمن از ترفند غرق مصنوعی جامعه هدف، اینگونه است که از طریق رسانههای در اختیار و افراد وابسته و یا سادهلوح و فریبخورده، انبوهی از گزارهها و اخبار و گزارشهای ناامیدکننده و یاسآور را به جامعه تزریق کرده و در میان مردم و حتی برخی از مسئولان و دستاندرکاران، پخش میکنند! بهگونهای که با احساسی از ناامیدی و بنبست روبهرو شوند. در این حالت بخش دوم این ترفند به کار گرفته میشود و با زبان و قلم و قدم افراد خریداری شده خواسته خود را به عنوان راه خروج از آن بنبست مصنوعی اعلام میکنند. اظهارات مایوسکننده و نا امیدسازنده دوشنبه شب آقای پزشکیان بیآن که بخواهند و متوجه باشند -و میدانیم که نمیخواستهاند و متوجه نبودهاند- در همین قاب و قالب قابل ارزیابی است و میتواند زمینه مناسب برای بهرهگیری دشمن از ترفند غرق مصنوعی را فراهم آورد. همینجا باید به نگاه هوشمندانه و کارشناسانه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که پیدرپی درباره بهرهگیری دشمن از تزریق ناامیدی در میان مردم هشدار داده و میدهند. بازهم بخوانید!
🔸۸- حالا به اظهارات و نوشتهها و تحلیلها و مصاحبههای طیف غربگرایان و برخی از مدعیان اصلاحات نیمنگاهی بیندازید! چه میبینید و میشنوید؟! شرایط کشور را بحرانی و ناامیدکننده معرفی میکنند. تخم یاس میکارند که به خیال خود ناامیدی و بنبست درو کنند! و در همان حال چاره کار و راه خروج از این بنبست ساختگی را در رابطه - بخوانید وابستگی- به آمریکا نشان میدهند! «چارهای جز رابطه با آمریکا نداریم»!، «مشکلات کشور از قطع رابطه با آمریکا ریشه میگیرد»! و... به بیان دیگر، پادوهای داخلی آمریکا دقیقاً همان راه خروجی را که در ترفند غرق مصنوعی به آنها دیکته شده است! بیرون میریزند.
🔻و بالاخره، این سخن برادرانه با آقای دکتر پزشکیان، رئیسجمهور محترم کشورمان در میان است که اطراف خود را از مدیران و مشاوران فاصلهدار با مبانی اسلام و انقلاب و نظام خالی کنند.
🔸۹- نگارنده بر سر آن بود که در سالروز شهادت بزرگ بانوی از ازل تا به ابد جهان هستی، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها، در حد توان و بضاعت اندک خود، یادداشتی در وصف عظمتهای وصفناشدنی حضرتش(س) بنویسد که توفیق رفیق راه نشد. امید آن که این وجیزه را، از آنجا که به دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و احیاکننده یاد و راه فاطمی(س)نوشته شده است، به نگاه قبول بگیرد و عذر نگارنده را بپذیرد.
#یادداشت_روز
@Kayhan_online
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
📸 واکنش نبویان به اظهارات ظریف درباره آمادگی ایران برای خلع سلاح و کنارگذاشتن مقاومت
#دوتابعیتی
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
هدایت شده از جهاد علمی شهرستان تفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متخصصانی که از آب، آتش میسازند
🔸متخصصان یک شرکت دانش بنیان در استان یزد موفق به ساخت یک دستگاه جوش شدند که با آب کار میکند.
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
بقره - ١٧٢
اي كساني که ايمان آوردهايد؟ از نعمتهاي پاكيزه که روزيتان كردهايم بخوريد و شكر خدا را به جاي آوريد اگر تنها او را ميپرستيد.
**************
نکته ها:
از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507]
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند.
از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509]
-----
507) تفسیر صافى.
508) بقره، 168.
509) مؤمنون، 51.
**************
پیام ها:
- خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات»
- در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون»
- اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم»
- قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا»
- شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون»
- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون»
- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه»
- خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانی عالی و پیشنهادی عالیتر برای قانون عفاف و حجاب
⁉️ کارمندان مرد چگونه، کارمندان زن را با شوخی برهنه میکردند؟!
🔻 این داستان ۱دقیقهای ذهن شما را در بسیاری از مراحل تبیین یاری خواهد کرد
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
💢 سند داستان
https://eitaa.com/drfact/72
🔸 دریافت نسخه با کیفیت
https://www.aparat.com/v/wqu5t22
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آل عمران - ٧٧
بيترديد، كساني که پيمان خدا و سوگندهاي خود را به بهاي ناچيز ميفروشند آنان را در آخرت بهرهاي نيست و خدا در روز قيامت با آنها سخن نگويد و به سويشان ننگرد و پاكشان نگرداند و آنها را عذابي دردناك است.
**************
نکته ها:
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
-----
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293.
**************
پیام ها:
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
نساء - ٥٨
همانا خدا به شما فرمان ميدهد که سپردهها را به صاحبانش پس دهيد و چون ميان مردم حكم كرديد به عدالت حكم كنيد، به راستي چه نيك است این چيزها که خدا شما را بدان پند ميدهد. همانا خدا شنوا و بيناست.
**************
نکته ها:
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309]
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310]
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود.
امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311]
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312]
امانت سه گونه است:
الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313]
ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
-----
309) كافى، ج 2، ص 105.
310) حضرت امیرعلیه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو یرى فیهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنین» هر كس خود را در جامعه بر دیگران مقدّم بدارد و پیشوا شود در حالى كه بداند افراد لایق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پیامبر و مؤمنان خیانت كرده است. الغدیر، ج 8.
311) تفسیر نورالثقلین.
312) كافى، ج 1، ص 277.
313) تفسیر مجمع البیان.
**************
پیام ها:
- سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانه هاى ایمان است. (با توجّه به آیه قبل)
- هر امانتى صاحبى دارد وهركس لیاقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «اهلها»
- در اداى امانت و دادگرى، ایمان شرط نیست. نسبت به همه ى مردم باید امین و دادگر بود. «اهلها، الناس»
- قاضى و حاكم باید عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
- تشكیل حكومت لازم است. لازمه ى سپردن مسئولیّت ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
- موعظه ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. «نعمّا یعظكم به»
- اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. «انّ اللّه كان سمیعاً بصیراً»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا
نبأ - ٤٠
همانا ما از عذابي نزديك بيمتان داديم، روزي که شخص به آنچه پيش فرستاده بنگرد و كافر گويد: كاش خاك بودمي
**************
پیام ها:
- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
- دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً»
- پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً»
- در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
سلام. جلسه قرآن و عترت یکشنبه شبها امشب در منزل برادر بسیجی و رزمنده حبیب الله اقبالی برگزار می گردد.
مکان: شهرک قدس ، خیابان ولیعصر عجل الله تعالی فرجه ، کوچه پاسداران ، پلاک ۷.
ساعت شروع:۱۸
🇮🇷🇵🇸 پایگاه مقاومت بسیج محمد رسولالله صلی الله علیه وآله
جلسه قرآن و عترت یکشنبه شبها در منزل برادر بسیجی و رزمنده حبیب الله اقبالی برگزار شد.
در این جلسه قاریان نوجوان تفت ، آیاتی از کلام وحی را به زیبایی تلاوت نمودند.
🇮🇷 پایگاه مقاومت بسیج محمد رسولالله صلی الله علیه وآله تفت
هدایت شده از قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️جشن سقوط بشار در حماة
💥حالا میفهمید که چرا جمهوری اسلامی ایران در این دوره متفاوت عمل کرد؟
💥چونکه دشمن نیز متفاوت عمل کرده است، شرایط کاملاً تغییر کرده است ما نمی توانستیم در برابر مردمی که فریب خورده اند دست به سلاح ببریم. باید از صبر انقلابی بهره می گرفتیم تا حقایق برای مردم روشن شود.
💥امیرالمومنین علی علیه السلام یک روز شمشیر می کشید و روز دیگر آن را برای ۲۵ سال غلاف کردند.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از قاسم روانبخش
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
حجرات - ١٠
جز این نيست که مؤمنان با يكديگر برادرند، پس ميان برادرانتان را اصلاح كنيد و از خدا بترسيد، اميد که مورد رحمت قرار گيريد.
**************
نکته ها:
این آیه، رابطه ى مؤمنان با یكدیگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در این تعبیر نكاتى نهفته است، از جمله:
الف) دوستى دو برادر، عمیق و پایدار است.
ب) دوستى دو برادر، متقابل است، نه یك سویه.
ج) دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبیعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنیوى.
د) دو برادر در برابر بیگانه، یگانه اند وبازوى یكدیگر.
ه) اصل و ریشه دو برادر یكى است.
و) توجّه به برادرى مایه ى گذشت و چشم پوشى است.
ز) در شادى او شاد و در غم او غمگین است.
امروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفیق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عمیق ترین واژه هاست.
در حدیث، دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده اند كه یكدیگر را شستشو مى دهند.(74)
در این آیه و آیه ى قبل، سه بار فرمان «اصلحوا» تكرار شده كه نشانه ى توجّه اسلام به برقرارى صلح و دوستى میان افراد جامعه است.
در آیه قبل فرمود: «فاصلحوا... و اقسطوا» به عدالت، صلح برقرار كنید و این آیه مى فرماید: «فاصلحوا... و اتّقوا» در برقرارى صلح، از خدا بترسید. اگر شما را به عنوان میانجى پذیرفتند، خدا را در نظر بگیرید و حكم دهید، نه آنكه اصلاح شما، مایه ى ظلم و ستم به یكى از طرفین گردد.
اخوّت و برادرى
از امتیازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ریشه شروع مى كند. مثلا مى فرماید: «اِنّ العِزّة لِلّه جَمیعاً»(75) تمام عزّت براى خداست، چرا به خاطر كسب عزّت به سراغ این و آن مى روید؟ یا مى فرماید: «انّ القوّة لِلّه جَمیعاً»(76) تمام قدرت ها از اوست، چرا هر ساعتى دور یك نفر مى چرخید!؟ در این آیه نیز مى فرماید: همه ى مؤمنان با یكدیگر برادرند، بعد مى فرماید: اكنون كه همه برادر هستید، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشید.
بنابراین براى اصلاح رفتار فرد و جامعه باید مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد.
طرح برادرى واُخوّت وبكارگیرى این واژه، از ابتكارات اسلام است.
در صدر اسلام پیامبرصلى الله علیه وآله به همراه هفتصد و چهل نفر در منطقه ى «نخیله» حضور داشتند كه جبرئیل نازل شد و فرمود: خداوند میان فرشتگان عقد برادرى بسته است، حضرت نیز میان اصحابش عقد اُخوّت بست و هر كس با كسى برادر مى شد. مثلاً:
ابوبكر با عمر، عثمان با عبدالرّحمن، سلمان با ابوذر، طلحه با زبیر، مصعب با ابوایّوب انصارى، حمزه با
**************
پیام ها:
- رابطه برادرى، در گرو ایمان است. (مسائل اقتصادى، سیاسى، نژادى، جغرافیایى، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود آورد.) «انّما المؤمنون اخوة»
جانِ گرگان و سگان از هم جداست
متّحد، جان هاى شیران خداست
- برادرى بر اساس ایمان، مشروط به سنّ، شغل، سواد و درآمد نیست. «انما المؤمنون اخوة»
- هیچ كس، خود را برتر از دیگران نداند. «اخوة» (آرى، میان والدین و فرزند برترى است، ولى میان برادران، برابرى است.)
- براى برقرارى صلح وآشتى، از كلمات محبّت آمیز و انگیزه آور استفاده كنیم. «اخوة فاصلحوا»
- جلوگیرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظیفه ى همه است، نه گروهى خاص. «فاصلحوا»
- اصلاح كننده نیز خود را برادر طرفین درگیر بداند. «فاصلحوا بین أخویكم»
- اصلاح و آشتى دادن، آفاتى دارد كه باید مراقب بود. «فاصلحوا... و اتقوا اللّه»
- صلح و صفا، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است. «فاصلحوا... ترحمون»
- جامعه بى تقوا، از دریافت رحمت الهى محروم است. «اتقوا اللّه لعلّكم ترحمون»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌مراقب این خطر باشیم!
⬅️ ...خیال نکنیم هر چه ما می فهمیم، حتما او هم باید مثل ما بفهمد و عمل کند، این خطر دارد!
🔺بیانات علامه مصباح یزدی (قدس سره) درباره نعمت رهبری و ضرورت اطاعت از ایشان، ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
#رهبر_معظم_انقلاب
عضویت در کانال
✅️ @mesbahyazdi_ir
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىَ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
اعراف - ٩٦
و اگر اهل شهرها ايمان آورده و تقوا پيشه ميكردند، بركاتي از آسمان و زمين به رويشان ميگشوديم، ولي آنها تكذيب كردند پس ما نيز ايشان را به سزاي آنچه ميكردند گرفتار ساختيم.
**************
نکته ها:
«بركات» جمع «بركت»، به موهبت هاى ثابت و پایدار گفته مى شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خیر و افزایش وجود دارد. بركات، شامل بركت هاى مادّى و معنوى مى شود، مثل بركت در عمر، دارایى، علم، كتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشكلات فراوانى دارند.
ثانیاً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاكم نمى باشد.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى فرماید: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا علیهم أبواب كلّ شى ء» (186) چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا علیهم بركات». ب: رفاه و گشایش براى كفّار و نااهلان كه دیگر همراه بركت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب كلّ شى ء»، زیرا چه بسا نعمت ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش كفّار را وسیله ى مهلت و پرشدن پیمانه ى آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش كرد، زیرا اگر این نعمت ها براى مؤمنین باشد، مایه ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپایدار و وسیله ى قهر الهى است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى كند و مقرّر مى شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود. (187)
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته ى روایات، در آن زمان بركات از آسمان و زمین سرازیر مى شود. (188)
-----
186) انعام، 44
187) تفسیر اثنى عشرى
188) تفسیر نورالثقلین
**************
پیام ها:
- ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه ى كار بسیار سخت و نشدنى است)
- براى دریافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى كافى نیست، باید اكثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. (189) «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
- ایمان به تنهایى كافى نیست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
- سرمایه گذارى روى فرهنگ ومعنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم بركات»
- وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
- بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
- ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
- انسان به طور غریزى به دریافت بركات وخیرات علاقمند است وانبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى كردند. «لفتحنا علیهم بركات»
- آنچه از بركات دریافت مى كنیم، گوشه اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت ها نمى شود)
- زمین و آسمان، سرچشمه ى بركات اند. «بركات من السماء و الارض»
- نقش آسمان در بركت رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
- ایمان و تقوا سبب نزول بركات مى شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
- عامل محرومیّت ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا یكسبون»
- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا یكسبون»
-----
189) تفسیر فرقان
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir