🔹«دبیرخانه هماندیشی علمدینی»، با همکاری «اداره آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)» برگزار میکند.
💢اولین دوره آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علمدینی
➖با ارائه مقررین و شاگردان برجسته اساتید صاحب نظریه 💢
🔰 به همراه ارائه مدرک معتبر
🔰به دو صورت حضوری و غیرحضوری
📆زمان برگزاری: 31 مرداد تا 16 شهریور
📅 بازه ثبتنام: 11 مرداد تا 29 مرداد
🌐داوطلبین محترم از طریق وب سایت www.hamandishi.info اقدام به ثبتنام نمایند.
✅ از عموم طلاب و دانشجویان علاقهمند دعوت به عمل میآید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 همرزمان حسین(علیهالسلام)
✂️ بُرشی از گفتار چهارم کتاب همرزمان حسین
🎙سخنرانی آیتالله سید علی خامنهای در محرم سال ۱۳۵۱ شمسی
#تقویت_مبانی_معرفتی
#از_تبیین_تا_جهاد
#قیام_جوانان_انقلابی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
➕ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
☄ با گام دومی ها بیندیش☝️
3.mp3
22.62M
🔉 همرزمان حسین علیه السلام
#اثر آیت -الله-سید-علی-خامنه -ای
قسمت 3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا قیام کرد؟ 1⃣
1️⃣ #قسمت_اول: قضیه چیست؟
⏪ سه تفسیر از قیام اباعبدالله علیهالسلام
⏪ تفاوت هدف و نتیجه قیام اباعبدالله علیهالسلام
🗓 بخشی از خطبههای نمازجمعه رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
📽️ دانلود نسخه باکیفیت ویدیو:
📽️ Aparat.com/v/sRufW
🖇 کاری از دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع)
🏴 @gamedovomenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بیانات امام خامنه ای درباره چرایی به دار کشیدن شهید شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه
🔰 عمیقتر از خرد انسانی
🔸 امام خامنهای: شما ببینید مکتب های عقلی و فلسفی را که چطور در مقابل هم صفآرایی میکنند، ببینید که انسانیت تا به یک مبدا و نقطهای فراتر و عمیقتر از خرد انسانی متصل نباشد، نمیتواند راه به هدایت و سعادت برساند.
جلسه چهاردهم
#طرح-کلی_اندیشه_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 « و فدیناه بذبح عظیم »
🏴 مراد از این شعر چیست؟
🌻 «مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردیّ و او بهجا آورد»
گام دوم انقلاب
🌹 « و فدیناه بذبح عظیم » 🏴 مراد از این شعر چیست؟ 🌻 «مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده ت
*مقصود از ذبح عظيم در آیات مربوط به حضرت ابراهيم، سيّدالشّهداء عليه السّلام مى باشد، نه حضرت اسماعیل...!!!*
﴿إنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ* وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ. ﴾
ترجمه:
«به درستى كه اين مسأله امتحانى بس خطير و پُر فايده بوده است. و ما او (اسماعيل) را به ذبحى عظيم فِدا نموديم و مقابله كرديم.»۱
📌اين آيات از عجيب ترين و اسرارآميزترين آيات قرآن كريم است...
طبق بعضى از اخبار و روايات ، مقصود از ذبح عظيم از سُلاله او، حضرت سيّدالشّهداء عليهالسّلام است كه نَفْس خود و فرزندان و برادران و اقوام و اصحاب خود را در راه حضرت حقّ فِدا نمود و همه را خالصاً و مخلصاً تقديم رضا و مشيّت و اراده پروردگار ساخت، و تأويل رؤياى صادقه حضرت ابراهيم عليهالسّلام را عينيّت خارجى و تحقّق حقيقى بخشيد. ۲
🍂مرید پیر مُغانم زِ من مَرَنْجْ ای شیخ
🍂چرا که وعده تو کردی و او بجا آورد
*مراد از شيخ؛ (در بیت حضرت حافظ) حضرت إبراهيم عليه السّلام است، و مراد از پير مغان حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام؛ و مراد از وعده، ذبح فرزند است كه حضرت إبراهيم بدان امر خداوند وعده وفا داد، امّا حقيقت وفا را حضرت أبا عبد الله الحسين عليه السّلام در كربلا به ذبح فرزندش حضرت علىّ أكبر عليه السّلام انجام داد.۳*
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱_سورهٔ صافات،آیه ۲۶۰
۲_اسرار ملکوت،ج۱،ص۲۵۰
۳_روح_مجرد،ص484.
مصیبت سلب حکومت از امیرالمومنین از مصیبت کربلا بالاتر است.
#سید_روح_الله_خمینی
بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر- سلام الله علیه- بود؛ و عزای او از عزای کربلا بالاتر. مصیبت وارده بر امیر المومنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر سید الشهداء- سلام الله علیه- وارد شد. اعظمِ مصیبتها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه. اسلام حالا هم به حال ابهام دارد زندگی میکند. الآن هم مبهم است. الآن هم نمیدانند مردم که معنی اسلام چیست، حکومت اسلامی چیست، اسلام چه میخواسته بکند...
358 تا 361 جلد دو صحیفۀ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا قیام کرد؟ 2⃣
1️⃣ #قسمت_دوم: هدف چه بود؟
⏪ انجام یک واجب عظیم که هیچ کس قبل اباعبدالله علیهالسلام آنرا انجام نداده بود حتی پیغمبر
⏪ چرا امام حسین علیهالسلام این کار را انجام داد؟
🗓 بخشی از خطبههای نمازجمعه رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
📽️ دانلود نسخه باکیفیت ویدیو:
📽️ Aparat.com/v/sRufW
🖇 کاری از دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع)
🏴 @gamedovomenghelab
4.mp3
18.15M
🔉 همرزمان حسین علیه السلام
#اثر آیت -الله-سید-علی-خامنه -ای
قسمت 4⃣
🔻 ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین
🖋 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
#هدف_قیام #انقلاب #تجدید_بنای_اسلام
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نذر عباس
☑️ روایت ویژه مادر شهید #مصطفی_صدرزاده برای رهبر انقلاب از شهادت فرزندش در #ظهر_تاسوعا
➕ سخنان #حاج_قاسم در وصف شهید #صدرزاده
11-05-1401 11-04-53 ق-ظ.jpg
333.9K
⭕️ چرا اباعبدالله علیهالسلام در زمان معاویه قیام نکردند؟
#برش_کتاب
🔺پاسخ از زبان حضرت آیتالله خامنهای
📗 گزیدهای از کتاب «دو امام مجاهد» ؛ ص ۲۱۶
گام دوم انقلاب
🏴 بازخوانی ماجرای خطبهخوانی تاریخی آیتالله خامنهای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم مطهر امامرضا علیهالسلام به نام امام خمینی
▪️ آذرماه ۱۳۵۷؛ چند ماهی مانده بود تا پیروزی انقلاب. فرا رسیدن ماه محرم هم مبارزات ضدطاغوتی مردم را در سراسر ایران از جمله مشهد پرحرارت کرده بود. ۱۹ آذرماه مصادف با روز تاسوعا، مردم مشهد راهپیمایی عظیم چندصدهزارنفری برگزار و با شعارهای «مرگ بر شاه» و «این شاه آمریکایی اعدام باید گردد» موضع خود را نسبت به رژیم طاغوت نشان دادند. در پایان تجمع اعلام شد که مراسم خطبهخوانی شب عاشورا در حرم امام رضا علیهالسلام توسط آیتالله خامنهای برگزار میشود و قرار است به نام امام خمینی(ره) خطبه خوانده شود.
▪️ «خطبهخوانی» مراسمی تشریفاتی و حکومتی بود که سالی دو بار برگزار میشد: شب عاشورا و شب شهادت امام رضا علیهالسلام. در این مراسم مقامات دولتی استان هم حضور داشتند. خطبهخوان میایستاد و با ذکر اسم شاه و رژیم سلطنتی، خطبه قرائت میکرد. آن سال نیز مثل هر سال استاندار و نائبالتولیهی آستان قدس از مقامات دولتی دعوت کرده بودند در این مراسم حضور یایند. پیشنهاد خطبهخوانی به نام امام خمینی(ره)، همان روز توسط آیتالله خامنهای بهطور محدود با چندتن از دوستانشان مطرح میشود: «پیش از راهپیمایی چیزی به ذهنم رسید که آن را برای برخی برادرانم گفتم و خواستم اگر موافق هستید خبرش را پوشیده بدارید تا زمان آن برسد... فکر کردم که چنین خطبهی رسمی آن هم با یادکرد شاه متناسب جو انقلابی مشهد نیست. باید زمام امور را به دست بگیرم و موضوع باید پنهان میماند. زیرا اگر آشکار میشد درهای حرم را روی ما میبستند.»
▪️ با هماهنگی جمع محدودی از اطرافیان، قرار میشود آیتالله خامنهای نه در جای همیشگی خطبهخوان، بلکه در فضای جلوی طبقهی دوم که مشرف به صحن است سخنرانی کنند. جایی که کمتر کسی از وجود درگاه ورودی سیستم صوت در آنجا خبر داشت: «در راهپله بودیم که سیدغفوری از روبرو آمد و یک دوشاخه را گذاشت کف دست من و گفت آنجا یک پریز است. این را به آنجا بزنید.» مقامات استانی در اطاقهای موزه نشستهاند و انتظار دارند طبق رسم همهساله خطبه به نام شاه خوانده شود. آیتالله خامنهای خطبه را با نام حضرت امام(ره) شروع میکنند.
🏴 #از_تبیین_تا_قیام
🏷 ماندگار تا ابد
▪️ مروری بر اهداف، نتایج و خصوصیات قیام عاشورا در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای
🏴 #از_تبیین_تا_قیام
📥 نسخه PDF👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا قیام کرد؟ 3⃣
1️⃣ #قسمت_سوم: نظام اسلامی چیست؟
⏪ برنامه پیغمبر، آبادی و اداره دنیای بشر
⏪ اگر قطاری که پیغمبر اکرم به راه انداخت، یک حادثهای آنرا از ریل خارج کرد.... #تکلیف چیست!؟
🗓 بخشی از خطبههای نمازجمعه رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
📽️ دانلود نسخه باکیفیت ویدیو:
📽️ www.aparat.com/emobaleq
🖇 کاری از دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع)
🏴 @gamedovomenghelab
🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همهجانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» نامیدند.
برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان میکنند با فرهنگ حسینی نمیتوان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیتهای بینظیری برای تحقق اهداف و آرمانهای گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیتها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه به قیام حسینی است.
اگر از این منظر به مطاله رسالت حسینی و پیامها و خطبهها و نامههای آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشدهای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فردسازی»، «جامعهپردازی» و «تمدنسازی» وجود دارد.
به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره میکنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم، خطمشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو میدانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛
وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که)
1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانههای دین تو را آشکار کنیم؛
2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمینها نمایان کنیم؛
3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛
4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنتها و احکام تو عمل شود.
همانطور که ملاحظه میکنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان میکند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچمها و نشانههای دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمینها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزههای دینی و الهی است.
در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزههای فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه از معارف حسینی هستیم.
#عاشورا
#گام_دوم_انقلاب