سخنرانی اول.mp3
26.16M
♨️📚
#کتاب
#تازه_های_نشر
📗الگوی رهبری امامخامنهای
Imam khamenei 's model of leadership
گروه : مدیریت
پدیدآورنده: عباس شفیعی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢اطلاعات بیشتر + #دانلود_رایگان 30 صفحه اول:
https://rihu.ac.ir/fa/book/37416
چکیده:
نظام جمهوری اسلامی مدلی از حکومت است که مبتنی بر ولایت و امامت است؛ تبیین مدل یا مدلهای رهبری مبتنی بر این نظام گامی است در جهت بازشناسی رابطه دوسویه رهبری−رهروی در نظام اسلامی که به تحکیم مناسبات حکومت و جامعه در سطح کلان و مدیریت و سازمان در سطح خرد میانجامد؛ این پژوهش درصدد طراحی الگوی رهبری امام خامنهای با روش تحلیل گفتمان انتقادی است؛ از اینرو، چیستی مدل، چگونگی وچرایی آن مدنظر قرار میگیرد با این توصیف، سؤال کلیدی در اینجا این است که الگوی رهبری امام خامنهای چیست؟ این مدل با عنوان مدل رهبری معنوی هوشمند دربردارنده ابعاد، مؤلفها و مشخصههای نرمافزاری و سختافزاری است و دارای مبانی، اصول و راهبردهای نرم و سخت است که در سطوح مختلف بینالمللی، ملی و سازمانی خود را نشان میدهد.
#معرفی_کتاب
#نهضت_کتابخوانی
🔹امروز یکشنبه (25 تیرماه 1402) حدود یک ساعت برای گفتگو پیرامون جلسه فردا دوشنبه خدمت جناب حاج آقای قطبی بودیم.
🔹طرح بحث خیلی خوبی بود.
🔹ایشان سالهاست بر روی شیوههای #مردمیسازی_ارزشها و #فناوریهای_فرهنگی مطالعه و تحقیق کرده است؛ شیوههایی مانند «قانون نویسی»، «آیین سازی»، «محصولات فرهنگی»، «بازی و سرگرمی» و ... .
🔹ولی از همه اینها بیشتر متمرکز بر روی دو مدل «خلق ارزش مشترک» و «عادت وارهها» شده است.
🔹بنا شد ان شاء الله در جلسه فردا توضیحی کوتاه بر روی «اهمیت و جایگاه عادتوارهها» بدهند و بیشتر بر روی «الگوی خلق ارزش مشترک» متمرکز شوند.
🔹برای آشنایی بیشتر با مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق و فعالیتهای جناب آقای قطبی عزیزان می توانند به عنوان نمونه به سایت «فن دالان» و «زنگ بهشت» مراجعه نمایند.
✳️ پیشخوان این جلسه در پیوست تقدیم می شود.👇
✳️ به دوستانم توصیه می کنم که حتما در این جلسه شرکت کنند.
📞 هنوز نمیدانم جلسه پخش مجازی دارد یا نه! در صورتی که لینک جلسه به دستم برسد در همین کانال منتشر می کنم ... 🌺
#عقلانیت_انقلابی
#مردمیسازی
#فناوریهای_فرهنگی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1414
✍ حجت السلام علی محمدی
✳️ مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی
🔰محورهای اصلی:
✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل
✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزههای توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع
✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالشهای موجود نظام اقتصادی کشور
✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی
🔰 مخاطبین:
• دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم اجتماعی
• فارغالتحصیلان ارشد و دکتری رشتههای علوم اجتماعی
• طلاب سطوح عالی حوزههای علمیه
(این دوره ویژهٔ برادران است)
🗓 زمان ثبتنام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر
🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم
🗂 ثبتنام در sahwa.ir (ظرفیت محدود)
#معرفی_کتاب
👈کتابی که هر مبلغی باید بخواند
📙علل گرایش به مادیگری (نکاتی در مورد چگونگی تبلیغ دین)
✍️شهیدمطهری
🔹یکی از مهمترین و شاید مهمترین اتفاقی که در دوره رنسانس غرب اتفاق افتاد، این بود که دین و کلیسا که قدرتمندین نهاد در مسائل مختلف اجتماعی بودند، از صحنه زندگی مردم حذف و به یک امر صرفا مقدس اما تشریفاتی تبدیل شد. در مقابل، جامعه غربی، با حذف خدا و دین از صحنه زندگی، با محوریت علم تجربی و انسان مادی، به سرعت پیش رفت و تمدنی را بنا نهاد.
🔹مرحوم شهید مطهری در این کتاب به علل گرایش به مادیگری و اسباب رویگردانی مردم از دین و کلیسا می پردازد و مواردی را احصا می کنند. علل اصلی ای که شهید مطرح می کند عبارتند از: 1. رفتارهای کلیسا 2-نارسایی مفاهیم فلسفی غرب 3- نارسایی مفاهیم اجتماعی، سیاسی 4- اظهار نظز غیر متخصص 5-القای تضاد زندگی و دینداری 6-محیط اخلاقی و اجتماعی نامساعد.
🔹عللی که ایشان بیان می کنند را می توان به سه دسته تقسیم کرد: 1-عواملی که مربوط به دین است 2-عواملی مربوط به مبلغ دین و 3-محیط نامساعد
🔹دلیل اینکه عرض کردم این کتاب را هر مبلغی باید بخواند این است که امروزه ما هم در مواجهه با تمدن غربی و انسانی که روزانه بیشتر در امور مادی و تجملات ظاهری دنیا فرو می رود، با همین مسئله مواجهیم. امروز نیز باید در تقابل دین اسلام و تمدن مادی، بتوانیم دین را به گونه ای ارائه کنیم که موجب بی دینی و دین گریزی نشویم و مسیر کلیسا را نرویم.
🔹روحانیت که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مسئول دینداری مردم است، در هر سه عنوانی که شهید بیان کرد، مسئولیت دارد و باید از دین مردم محافظت کند. البته روحانیت شیعه از برخی مواردی که شهید بیان میکند، مبرّاست اما برخی موارد مبتلابه ما نیز هست.
🔹شاید این سوال ایجاد شود که علل دسته اول (عللی که مربوط به دین است: نارسایی مفاهیم فلسفی و اجتماعی و سیاسی و تضاد زندگی و دینداری) مربوط به مسیحیت است و در مورد دین اسلام مصداق ندارد. چون دین اسلام، به عقیده ما دین خاتم و کامل است. اما باید توجه داشت هر چند دین اسلام، ثبوتا و در واقع کامل و بی نقص است اما گاهی فهم ما از دین نادرست و نارساست و چیزی را که در تبلیغ خود ارائه می کنیم، فهم خودمان از دین است نه حقیقت دین. لذا بخش مهمی از حفظ دینداری مردم، وابسته به نوع شناخت ما از دین است. به نظر می رسد که امروز، تنها قرائتی که توان رویارویی با مسائل جدید را دارد، دین امام خمینی و علامه طباطبایی و شاگردان ایشان است. (در اینباره در یادداشت دیگری بیشتر توضیح می دهم).
📌ان شاءالله در پست های بعدی، گزیده هایی از این کتاب را با هم می خوانیم.
✍️محسن ابراهیمی 02.04.24
💠سه استدلال محکم😂 اعتقادی:
1️⃣مىنويسند كشيشى مىخواست «اصل غائيّت» را تعريف كند و بيان كند كه نظام جهان يك نظام هدفدار است و جهان يك جريان هدفدارى را طى مىكند و از اين راه مىخواست حكمت بارى تعالى و علم و اراده او را به ثبوت برساند. و البتّه چنانكه مىدانيم اين مطلب دشوارى نيست؛ از خلقت هر موجودى مىتوان شاهد آورد، امّا كشيش خطوط روى طالبى را به عنوان مثال ذكر كرد، گفت علّت اينكه خطوط منظّم روى طالبى كشيده شده اين است كه وقتى ما مىخواهيم طالبى را براى افراد خانواده تقسيم و قاچ كنيم، قبلًا محلّ گذاشتن كارد مشخّص باشد كه عادلانه تقسيم كنيم و بچّهها دعوا نكنند و جار و جنجال راه نيندازند.
2️⃣مثالى هم از خودمان ذكر كنم. مىگويند شخصى اين مطلب را عنوان كرده كه چرا خداوند به كبوتر بال داده است امّا به شتر نداده است؟ جواب مىداد: اگر شتر بال مىداشت، ديگر براى ما زندگى نمىماند؛ شتر پرواز مىكرد و خانههاى خشت و گلى ما خراب مىشد!
3️⃣از ديگرى پرسيدند چه دليلى بر وجود خدا هست؟ گفت: «تا نباشد چيزكى مردم نگويند چيزها»!
📚علل گرایش مادیگری، مجموعه آثار ج1 ص558
ادامه متن👇👇👇
👆👆ادامه متن بالا👇👇
🔹ضعف منطقهايى كه غالباً ديده مىشود كه افراد ناوارد در مسائل مربوط به حكمت الهى، عدل الهى، قضا و قدر الهى، اراده و مشيّت الهى، قدرت كامله الهى، جبر و اختيار، حدوث و قدم عالم، قبر و برزخ و معاد و بهشت و جهنّم و صراط و ميزان و غيره از خود نشان مىدهند و غالباً مستمعان آنها مىپندارند كه آنچه اين جاهلان و بىخبران مىگويند متن تعليمات دينى است و اينها به اعماق آن تعليمات رسيدهاند، يكى از موجبات بزرگ لامذهبى و گرايشهاى مادّى است.
🔹چقدر مصيبت است براى اهل معرفت كه افرادى كه نه با مكتب الهيّون آشنا هستند و نه با مكتب مادّيون، از هرج و مرج و بىنظمى كه در سيستم تبليغات دينى - خصوصاً در جامعه تشيّع- وجود دارد استفاده كرده، در ردّ مادّيون كتاب مىنويسند؛ لاطائلاتى به هم مىبافند كه اسباب تمسخر و استهزاست. بديهى است كه چنين تبليغاتى به سود مادّيگرى است. از كتبى كه در زمان خود ما در اين زمينه نوشته شده است فراوان مىتوان مثال آورد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 559
✍️محسن ابراهیمی 02.04.24
گام دوم انقلاب
ان شاءالله مطالبی راجع به نرمش قهرمانانه میگذارم
مصداقی از این نرمش قهرمانانه را به مناسبت، در ادامه ببینید.
ان شاءالله بدون پیش فرض های دیگران و با حقیقت پذیری مباحث را دنبال کنیم
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای:
👈 پیام امام (ره) باید فرهنگ جامعه ما بشود
@gamedovomenghelab
🔻 [پیام امام خمینی در ۲۹ تیر ۶۷] لوحهى زرّین پاکنشدنى است که بر سردر این انقلاب و بر پیشانى و کتیبهى این نظام عظیم اسلامى تا ابد خواهد ماند. کلمهکلمه و جملهجملهى این پیام قطرهى باران رحمتى است که کام مشتاقان را و جان عاشقان را سیراب خواهد کرد... این پیام باید فرهنگ جامعهى ما بشود.
@gamedovomenghelab
🔍 متن کامل بیانات👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50664
#خطبه_تاریخی_نمازجمعه
#لوح_زرین_انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کدام پیام امام (ره) باید جزو فرهنگ انقلاب شود؟!
🔰حضرت آیت الله خامنهای در خطبۀ اول نمازجمعۀ ۳۱ تیرماه ۱۳۶۷
🔆 حقیقتاً این پیام یکى از آیات و معجزات بزرگ این انقلاب است.
🔆 این پیام لوحۀ زرین پاک نشدنىاى است که بر سردر این انقلاب و بر پیشانى و کتیبۀ این نظام عظیم اسلامى، تا ابد خواهد ماند.
🔆 حقیقتاً نشانهاى است از اینکه امام ما، این فرزند راستین ولى خدا و پیامبر خدا ملهم به الهامات الهى است.
🔆 افسوس که وقت کم است، والّا در ستایش این پیام ساعتها باید سخن گفت و در تفسیر آن عمرى را باید صرف کرد.
🔆 این پیام باید آن قدر تکرار بشود و شرح و توضیح داده شود؛ آن در خانهها به وسیلۀ پدران و مادران و جوانان بزرگ خانواده براى دیگران خوانده بشود؛ تا رنگ ثابت ملت ما و فرهنگ ناستردنى انقلاب ما بشود.
🔆 این پیام و پیام سال گذشتۀ حج یک مجموعۀ کامل است که باید از آن این ملت جان خود را سیراب کند.
🗓۶ مرداد ۱۳۶۶: پیام مهم برائت از مشرکان امام خمینی (ره) [۹ مرداد: کشتار حجاج]
📕متن کامل پیام حضرت امام
🗓۲۹ تیر ۱۳۶۷: صدور پیام مهم حضرت امام (ره) به مناسبت سالگرد حج خونین
بخش عمدهای از پیام، مربوط به بحث پذیرش قطعنامه است. حضرت امام در این پیام، هدف و راه انقلاب را برای همیشه مشخص میکنند.
📕مطالعۀ متن کامل پیام مهم حضرت امام
🗓۳۱ تیر ۱۳۶۷: نماز جمعۀ حضرت آیت الله خامنهای و شرح مختصر پیام امام (خطبۀ اول بحث حج و خطبۀ دوم پذیرش قطعنامه)
📕متن کامل خطبۀ دوم
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
از بزرگواران خواهش میکنم، خطبه رهبری بخصوص خطبه دوم را مطالعه نمایند و نظرات خود رو برای ما بفرستند👇
@h_azizi
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
احتمالا چون فرصت نکنید، بخش هایی از خطبه دوم را که مناسبت ایام پذیرش قطعنامه نیز هست، در کانال قرار می دهیم؛ باشد که تامل و تعقل کنیم
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
💠 در مورد این قطعنامه مسائل متعدّد و مهمّى هست که من به قدر کفاف وقت به صورت فشرده به اهمّ آنها اشاره خواهم کرد.
@gamedovomenghelab
اوّلاً باید دانست که مسئلهى قبول قطعنامه یکى از پدیدههاى #بسیارمهمّ_تاریخ_انقلاب ما است؛ چه قبول قطعنامه به آتشبس و خاتمهى جنگ منتهى بشود، و چه با خباثت دشمن و بهانهگیرى و جنگافروزى او به خاتمهى جنگ منتهى نشود. به هر حال این حرکت یکى از مهمترین حوادث و مهمترین حرکات و مهمترین آزمایشها در تاریخ انقلاب ما بود، خیلى چیزها را و خیلى حقایق زیبا را از انقلاب ما آشکار کرد؛ چیزهایى که اگر این تجربهها پیش نیاید، به این روشنى دیده نخواهد شد:
#شجاعت_رهبرى کشور را و رهبرى انقلاب را، آن قدرت و صلابت معنوى و شجاعت روحى و اخلاقى که در یک لحظه یک موضعى را به خاطر #مصلحت_اسلام و مسلمین اتّخاذ میکند و اعلام میکند که دنیا در مقابل این موضعگیرى متحیّر میماند. این شجاعت از #شجاعت_در_جنگ #بالاتر است؛
این آن شجاعت اخلاقى و روحى است که کمتر کسى از بزرگان عالم این قدر توانسته است آن را در اعمال و رفتار خود نشان بدهد.
✨ دلبستگى رهبر و امّت دنبالهرو او به اسلام و مسلمین، به مصالح اسلامى که آن وقتى که مصلحت اسلام ایجاب میکند ــ که حالا در این باره مختصرى بعداً عرض خواهم کرد ــ ناگهان یک موضعى را در پیش میگیرد که #علىالظّاهر با موضع گذشتهى او ۱۸۰ درجه اختلاف جهت دارد؛ چون اسلام این را میخواهد، چون مصلحت انقلاب و مصلحت کشور و مصلحت ملّت این را ایجاب میکند؛
👈 یعنى فانى شدن در مصالح اسلام و مسلمین.
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
♨️ یکى از نکات زیبایى که باز آشکار شد، #اتّحاد و پیوند مستحکم بین #مردم و #امام است.
به مجرّد اینکه معلوم شد رضایت امام و تصمیم امام پاى این قضیّه است، ناگهان همین ملّتى که مشتها را گره کرده بودند و فریاد جنگ سر میدادند، گفتند که اماما پیامت را شنیدیم و ما #تسلیم پیام تو هستیم. این، اطاعت و #انقیاد امّت، آن هم #امّتى_بیدار است؛ ملّتى که بزرگ و کوچک آن سیاسىاند........
💢 یک چنین ملّت #بیدارِ #هوشیارِ #سیاسىِ #آگاهِ #بااراده را مشاهده میکنیم که در مقابل رهبرشان آن چنان با اعتقاد، با انقیاد، با قبول، برخورد میکنند که این نشاندهندهى اتّحاد کامل بین امام و امّت است......
⚜ حتّى #از_همه_بالاتر، به نظر من #نیروهاى_مسلّح ما بودند؛ سپاه با آن شور و حماسهى خودش، و ارتش با آن اقامت طولانى خودش در میدانهاى نبرد [مطیع بودند]. نیروهاى مسلّح معمولاً علاقهمندند به اینکه جنگ را ادامه بدهند؛ آنها مایلند که قدرتنمایى کنند، آنها مایلند که عظمت و قوّت خودشان را به دشمن نشان بدهند و بینى دشمن را به خاک بمالند امّا همین نیروهاى مسلّح ما، سپاه و ارتش ما هم در مقابل امام اظهار انقیاد کردند؛ چون فرمان امام است. این خیلى چیز باعظمت و باشکوهى است.
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
🌀 خب، یک نکتهى دیگر این است که این حادثه در دنیا #تحلیلهاى_زیادى را برانگیخت.
بعضىها در دنیا #تحلیل_اقتصادى کردند، گفتند ضرورتهاى اقتصادى، ایران را به این موضع رساند.
بعضىها #تحلیل_نظامى کردند،
بعضىها #تحلیل_سیاسى کردند؛
هر کسى یک حرفى زد. حقیقت این است که از اوّل انقلاب تا حالا دشمنان ما هرگز در هیچ حادثهاى، از جمله در این حادثه، نتوانستهاند یک #تحلیل_درست و #واقعبینانهاى به دست بیاورند و ارائه بدهند.
👈 بنده عرض میکنم تحلیلهاى دنیا نسبت به آنچه اتّفاق افتاد، تحلیلهایى #ناقص یا سر تا پا #غلط و #دروغ است. تحلیل واقعى این نیست، مسئله این نیست.
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
📌 مسئله را در آن حدّ مجملى که میشود گفت، من در یک جمله عرض میکنم و آن جمله را براى شما تبیین میکنم؛
آن جمله این است که من عرض میکنم #مسئولین_نظام #تشخیص دادند و #امام عزیز و بزرگوار بر این تشخیص #صحّه گذاشتند که امروز قبول قطعنامه به صلاح اسلام و انقلاب و کشور است.
حالا چطور به صلاح است؟ چه عواملى وجود دارد و چه حوادثى وجود دارد که قبول قطعنامه امروز به نفع انقلاب است؟
همهى مردم تشنهاند، مشتاقند که این عوامل و حوادثى که امام در پیامشان اشاره کردند، اینها را بدانند.
✨ بنده این عوامل و حوادث را خیلى خوب میدانم و میتوانم براى شما بیان کنم و #هیچ_جملهاى که به #مردم نشود گفت، در این عوامل و حوادث نیست؛ من این را قرص و محکم به شما عرض میکنم. ما اگر این عوامل و حوادثى را که امام اشاره کردند، به شما ملّت عزیز بگوییم، مطمئنّاً نیروى عظیم شما بیشتر به کار خواهد آمد تا در این مرحله آن کارى را که باید انجام بدهد، انجام بدهد. تمام ملّت ایران ــ مگر افراد معدودى که خائنند و مزدور بیگانه هستند، که بالاخره گوشه و کنار از این قبیل پیدا میشوند ــ #محرمند که به آنها این عوامل و حوادث گفته بشود.
البتّه در حالى که شما #محرمها این مطالب را از دهان من میشنوید، گوشهاى نامحرم هم متأسّفانه خواهد شنید. اگر ما میتوانستیم فضائى را پیدا کنیم یا به وجود بیاوریم که آنچه را که به شما گفته میشود و ملّت ایران محرم دانستن آن است، فقط ملّت ایران آن را بشنود و دشمن از آن اطّلاع پیدا نکند، اگر یک چنین فضائى را ما پیدا میکردیم، شک نداشته باشید بنده و دیگر مسئولین نظام مىآمدیم یکى یکى این عوامل و حوادث را میگفتیم و مطمئناً نظر موافق همه را جلب میکردیم امّا چه کنیم، هر چه به شما گفته بشود، #دشمن شما هم آن را خواهد شنید. گوش نامحرم و خائن دشمن نباید بشنود.
👈 ما #رموز_انقلابمان و اسرار کشورمان را مایل نیستیم دشمن ما بشنود، لذا نمیگوییم.
یک عدّهاى ممکن است در ذهنشان خلجان کند که شاید ما محرم نبودیم؛ نخیر، شما محرمید، شما خودى هستید. قضیّه، قضیّهى خود شما است، مربوط به خود شما است؛ ما هم که تصمیم میگیریم، کارگزار شما هستیم. شما به ما اطمینان کردید، ما داریم مسئلهى شما را #به_نفع_شما آن جور که #تشخیص میدهیم و طبق #حجّت_شرعى و وظیفهى شرعىمان راه میبریم و حرکت میدهیم. چطور شما محرم نیستید؟ شما محرمید، دشمن شما محرم نیست. آن گوش نامحرمى که نباید بشنود، او از رموز و اسرار کار شما آگاه خواهد شد؛ لذا حالا وقتش نیست و نباید گفت!
گام دوم انقلاب
🔰 #تبیین پیام امام درباره کشتار حج۶۶ و قبول قطعنامه، در خطبههای نماز جمعه آیتالله خامنهای: 👈 پیا
🌱 آنکه امروز باید فهمید، این است که آن چیزى که تصمیم گرفته شد، به هیچ وجه برگشت از #شعارهاى_اصولى ما نیست. دشمن نمیتواند در اینجا ما را متّهم کند که ما از اصول خودمان برگشتیم؛ #حاشا و #کلّا.
🌿 انقلاب اسلامى و رهبرى عظیمالشّأن آن و مسئولین این انقلاب و این نظام با ذرّهذرّهى وجود خودشان و با لحظهلحظهى عمر خودشان از اصول انقلاب اسلامى و از روح آشتىناپذیرى این انقلاب با ابرقدرتها و مستکبران عالم حراست و دفاع خواهند کرد.
💥 در تاریخ ما هم، #یک_بار_دیگر اتّفاق افتاد،
👈 در زمان پیغمبر در سال ششم هجرت.
یعنى هزار و چهارصد و دو سال قبل از این، رسول خدا با عدّهاى راه افتادند به قصد ورود به مکّه. خداى متعال به پیغمبر هم وعده داده بود، پیغمبر هم به مردم از قول خداوند گفته بود که ما #وارد_مکّه خواهیم شد. آمدند مسلمانها با امید اینکه وارد مکّه خواهند شد ــ در محلّى به نام حدیبیّه ــ دشمن راه آنها را سد کرد، مانع از حرکت آنها شد؛ میخواستند حمله کنند، آنها را قتل عام کنند، از بین ببرند. خداى متعال مسلمین و بندگان خودش را حفظ کرد و قضیّه منتهى شد به نوشتن یک #صلحنامه، که به «صلح حدیبیّه» معروف است.
⭐️ وقتى که #صلحنامه را مینوشتند، پیغمبر نام خودش را که به امیرالمؤمنین فرمود نوشت، بعد از آن کلمه «رسولاللّه» را نوشت. آنها اعتراض کردند، گفتند ما به رسولاللّه بودن تو اعتقادى نداریم.
👈 پیغمبر گفت بسیار خوب، این کلمه را پاک کن. امیرالمؤمنین عرض کرد یا رسولاللّه! من دلم نمىآید کلمهى رسولاللّه را پاک کنم. پیغمبر فرمود بده من خودم پاک کنم؛ گرفت کاغذ را از امیرالمؤمنین، آنجایى که رسولاللّه نوشته بود، با دست مبارک خودش آن را پاک کرد.
پیغمبر این صلحنامه را با کلمهى «بسم الله الرّحمن الرّحیم» شروع کرد که شعار اسلامى است، آنها گفتند ما قبول نداریم؛ ما این رحمانى که تو میگویى، نمىشناسیم؛ بنویسید «بسمک اللّهمّ»؛ همان شعارى که مشرکین و کفّار قریش داشتند.
👈 پیغمبر فرمود بسیار خوب، «بسماللّه» ننویسید، بنویسید «بسمک اللّهمّ».
⚡️ آن چنان وضعیّتى پیش آمد که اوّلاً همهى مسلمانها دچار #تعجّب شدند. یک عدّه از #مسلمانهاى_داغ و #تند فریادشان بلند شد که یا رسولاللّه! چه کار دارى میکنى؟ مگر ما حق نیستیم؟ مگر اینها باطل نیستند؟ این چه جور تصمیم و روشى است که شما در پیش گرفتید؟
⚠️ یک نفرى هم از سرشناسهاى مسلمانها گفت من حتّى در پیغمبرىِ پیغمبر در آن روز شک کردم!
☘ آن روز میدانید خداى متعال از این حادثه در قرآن به چه تعبیرى یاد کرده؟ این آیهى معروف و آیات اوّل سورهى «اِنّا فَتَحنا» که میفرماید: اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا، راجع به همین #صلح است.
🍀 این #فتح_مبینى که در قرآن یادآورى شده، این فتح مبین جنگ بدر و حنین و اُحد و احزاب نیست؛ #صلح_حدیبیّه است. اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا؛ ما فتح آشکارى را براى تو تدارک دیدیم.
آن وقت مسلمانها نمیفهمیدند. همین آیهاى که در اوّل خطبهى اوّل خواندم، این مطلب را بیان میکند: فَعَلِمَ مالَم تَعلَموا؛ خدا چیزى را میدانست که شما نمیدانستید. پیغمبر فرمود صبر کنید، تحمّل کنید، نتیجه معلوم خواهد شد.
🌼 در تاریخ اسلام مینویسند #برکاتى که بر #صلح_حدیبیّه مترتّب شد، بر هیچ جنگى از جنگهاى پیغمبر مترتّب نشده بود.
شش سال پیغمبر تا آن تاریخ با کفّار قریش جنگیده بود و این صلح حدیبیّه به معناى #نفى_جنگ_بدر و اُحد نبود. در جنگهاى قبل از صلح حدیبیّه یک جا پیغمبر بهطور مطلق فاتح شده بود، مثل بدر؛ یکجا پیغمبر شکست خورده بود، مثل اُحد؛ یک جا پیغمبر مورد محاصره قرار گرفته بود، مثل احزاب؛ یک جا به متارکه منتهى شده بود، مثل بعضى از جنگهاى دیگر؛ این جنگها سر جاى خودش بود.
🍃 صلح حدیبیّه به هیچ وجه شعار جنگ بدر و اُحد را تخطئه نمیکرد. پیغمبر شعار جنگ با کفّار و مشرکین را که پس نگرفته بود، موضع پیغمبر که تغییر نکرده بود امّا #مصلحت آن روز آن بود؛ همچنان که مصلحت جنگ بدر آن بود، مصلحت جنگ اُحد آن بود، مصلحت جنگ احزاب آن بود. این ریشهى تاریخى این کار است؛
👈 ببینید که همه چیز در تاریخ اسلام منطبق با یک نظام منطقى و روشن در جاى خود گذاشته شده است. مسئله این است.
گام دوم انقلاب
☘ آن روز میدانید خداى متعال از این حادثه در قرآن به چه تعبیرى یاد کرده؟ این آیهى معروف و آیات اوّل
🌾 خب، من حالا اصل ماجراى قطعنامه را مختصرى تشریح کنم، با اینکه شما نسبت به آن آشنا هستید. قطعنامهى ۵۹۸ قطعنامهاى است که شوراى امنیّت در حدود یک سال پیش صادر کرده بود که چند مادّه دارد ــ شاید در حدود ده مادّه ــ که مادّهى اوّل آن، آتشبس است. بعد از آتشبس یک سرى کارهاى دیگر است؛ از جمله عقبنشینى تا مرزها، از جمله تضمین آرامش در مرزها، از جمله تعیین متجاوز و شروعکنندهى جنگ، از جمله بازسازى، از جمله استقرار یک آرامش در منطقه و از این حرفها. ما قبلاً به عللى که در گذشته توضیح دادیم، قطعنامهى ۵۹۸ را #نمیپذیرفتیم و حالا به جهت همان مصالحى که اشاره شد، این را ما #پذیرفتیم و قبول کردیم و قدم اوّل آن، آتشبس است؛ آتشبس را هم دبیرکلّ سازمان ملل باید متعهّد بشود و او است که این کار را انجام خواهد داد. این مسئلهى قطعنامه [است]. ما گفتیم این قطعنامه را قبول داریم. البتّه قبول قطعنامه به معناى این نیست که بمجرّد قبول، آتشبس مستقر خواهد شد؛ نه، این بسته به تلاش دبیرکل است که چقدر انگیزه و همّت و توانایى داشته باشد و دنبال این قضیّه را بگیرد تا اینکه آتشبس برقرار بشود و بعد از آتشبس هم کارهاى دیگرى که در آن قطعنامه پیشبینى شده. این مسئلهى قطعنامه و سر و کار این قطعنامه با سازمان ملل و با شوراى امنیّت.