📍رونمایی از اولین کتاب فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی / برای تولید نظریه در موضوع حکمرانی اسلامی، مبانی، روش، مکتب و نظریه های دینی تولید شود
🔻 در مراسم رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی مطرح شد؛
📝 این کتاب اولین اثر به زبان فارسی در موضوع حکمرانی اسلامی است که منتشر شده و لازم است به زبانهای مختلف ترجمه و به جهان اسلام عرضه شود.
📝 در این کتاب در کنار موضوعاتی مانند چیستی حکمرانی، نظریات حکمرانی در غرب و معرفی سبک و انواع حکمرانی، مبانی و اهداف حکمرانی بر اساس منابع دینی و اصول حکمرانی حِکمی و موضوع حکمرانی ولایی تشریح شده است
📝 برای تولید این اثر، علاوه بر منابع دینی، بیش از 400 اثر مکتوب از منابع غربی که غالبا آمریکایی هستند و در موضوع حکمرانی نوشته شده اند، مورد مطالعه و نقد قرار گرفته، گفت
🌐 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=35758
#حکمرانی
🇵🇸 حجت الاسلام محسن قنبریان:
امام خمینی، #گفتمانِ اسلامی مبارزه با اسرائیل را ایجاد کرد و آیت الله خامنه ای، #سازمان مبارزه با اسرائیل را از درون آن گفتمان شکل داد.
• جنگ ۶روزه پایان گفتمانِ عربی برای مبارزه با اسرائیل و انقلاب اسلامی، شروع گفتمان اسلامی مبارزه با اسرائیل است که هنر بی نظیر امام خمینی است.
• این گفتمان، برای مبارزه عینی و عملی با اسرائیل نیازمند سازمان بخشی ای بود که بی تردید مدیر اصلی آن رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای است.
• نکته شایان توجهش این است که این سازمان بخشی به هسته های مقاومت با #استانداردهای_انقلاب_اسلامی انجام شد؛ یعنی همه کاملا مردمسالار هم عمل می کنند!
از حماس تا حزب الله و یمن، هر سازمان، نماینده اراده جمعی و اکثری ملتشان هم هستند و به همان میزان در هارمونی مبارزه با اسرائیل حضور دارند.
هیچ نمونه شبه داعشی در آنها نیست؛ همه کاملا انسانی، اخلاقی و حتی با رعایت قواعد بین الملل با اسرائیل می جنگند!
این هنر و مهارت فوق العاده آیت الله خامنه ای واقعا ستودنی است.
(برشی از یک مباحثه پیرامون اوضاع غزه/ آبان۱۴۰۲)
97-04-02(abedini).mp3
10.53M
🔰صوت| تبدیل گناه فردی به گناه اجتماعی
❗️یکی از مهمترین نکتههای داستان یوسف پیامبر، تبدیل شدن گناه فردی زلیخا به گناه اجتماعی او و دیگران است.
◀️ در این سخنرانی به روند تبدیل شدن گناه فردی به گناه اجتماعی اشاره میشود.
• با توجه به این نکته که در جلسه میهمانی زنان توسط زلیخا، زنان به زلیخا حق میدهند که او گرفتار یوسف باشد.
• با این کار، گناه زلیخا توجیه و قبحشکنی میشود و در نتیجه، زلیخا جسارت علنی کردن عشق و تمنایش به یوسف را پیدا میکند.
• و سرانجام این قبح شکنیها، تنگ شدن عرصه برای یوسف و زندانی شدن اوست.
🔻در جامعه ما هم، گناه و گناهان توجیه و سپس علنی شده است و به مرور زمان از حالت فردی به حالت اجتماعی رسیده است.
• در نقطه مقابل هم، عمده عبادتهای متدینین از حالت #اجتماعی به حالت #فردی تبدیل شده است.
• به عنوان مثال، امروزه ما با تعداد زیادی از عزیزان مذهبی رو به رو هستیم که نمازهای فردی خالصانه میخوانند و البته دعاهای مستمر فردی میخوانند ولی همتی برای شرکت در نماز جماعت و سایر اجتماعات مسلمین ندارند و بدین جهت مساجد خالی شده است.
• با کم رنگ شدن اجتماعات مسلمین، جرات و جسارت انجام گناه روز به روز بیشتر و علنیتر و عمومیتر شده است.
♻️باید برگردیم و دوباره اجتماعات مسلمین را پر رونق کنیم و برای شروع، نمازها را به جماعت و در مساجد اقامه کنیم.
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
23.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا مردم حکومت علی(ع) را یاری نکردند اما حکومت معاویه را یاری کردند؟
حتما ببینید
🔶 سیره تربیتی حضرت موسی (ع) در قرآن کریم
🔸 استاد محمدرضا #عابدینی
🔺 تعداد: 138 جلسه
🗓 زمان برگزاری: از سال 1398تا 23 آبان 1402
📥 هماکنون میتوانید صوت، متن و فیلم مباحث را از طریق سایت تمحیص دریافت کنید.
📎 Tamhis.ir/category/lessons/holy-quran/the-educational-course-of-prophets-in-the-holy-quran/moses/
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آسمان جوشید
غزه، دارالقرآن شد؛
و ما نزول آیهآیههای قرآن را
در لحظهلحظههای آن دیدم:
ما امید موسی را
در لبخند پسری دیدیم
که سوار بر ارابه،
به شمال غزه برمیگشت،
بیهیچ واهمهای،
که «کلا ان معی ربی!»
ما معجزه عیسی را
در نفسهای آخر کودکی دیدیم
که در آغوش خونین مادرش
جسم یخزده انسان را
روح حیات میدمید.
ما قیام داوود را
بر قامت مردی دیدیم
که با فلاخن ایمان
پیشانی جالوت زمان را
نشانه میگرفت.
ما صبر ایوب را
در صورت غمزده خبرنگاری دیدیم
که بر جنازه فرزندانش
نماز زندگی میخواند
تا داستان حیات را
بر مردگان زمین روایت کند.
ما تبر ابراهیم را
در دستان مبارزی دیدیم
که از فاصله صفر
بت بزرگ مرکاوا را درهمشکست.
ما حکمت خضر را
در چشمان مردی دیدم که
پرسشهای جوشیده را
و طاقتهای لبریز را
با رازهای مقاومت شکوفا میکرد.
ما رستگاری محمد را
در چشمان دختری رومی دیدیم
که به پروردگار محمد
پروردگار مقاومت و زندگی
پناه آورده بود.
ما آیهآیههای نصر را
در هجرت فوجفوج انسانیت
به سرزمین بیداری دیدیم.
ما آدم را دیدیم
ما هابیل و قابیل را دیدیم
ما نوح را در اوج موجها دیدیم
ما ابراهیم را در آتش دیدیم
ما فرعون را در تعقیب موسی دیدیم
ما قوم سامریزده موسی را دیدیم
ما هارون، آن مبارز تنها را دیدیم.
ما یوسف در چاه را
ما یعقوب دلنگران را دیدیم؛
ما دگرباره، بنیاسرائیل را
در وادی تیه،
در گمگشتگی کوچههای غزه
دیدم.
و ما دیدیم
مستضعفین جهان
چگونه زمین را به ارث میبرند؛
بشارت باد، بشارت باد!
@HekmateFarhang
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸قدرت و حرکت🔸
خداوند به بنیاسرائیل دستور میدهد: «وارد شهر شوید تا پیروز گردید». اما آنها میگویند: «اول فرعونیان از شهر خارج شوند، تا ما وارد شویم»!
نفس میگوید اول باید شهر از کافران پاکسازی شود، تا من داخل شوم! اما خدا دستور میدهد تو برو تا آنجا پاک شود.
این دو مسئله است. همیشه انبیاء میگفتند حرکت کنید تا خدا به شما مدد کند اما نفسانیها میگویند ابتدا خدا ما را مسلط کند، تا بعد ما حرکت کنیم!
امام راحل به ائمه جمعه و جماعات سراسر دنیا که خدمت ایشان آمده بودند گفتند: ننشینید تا قدرت پیدا کنید و بعد مقابله کنید؛ بلکه مبارزه کنید تا قدرت پیدا کنید! این نمایانگر تفاوت راه خدا و راه شیطان است.
#انقلاب_اسلامی
#تربیت_نیرو
#کادرسازی
@haerishirazi
@gamedovomenghelab
📣 #انعکاس| تمرکز و عدمتمرکز در نظام اداری اسلام
🔹 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر علی آقاپیروز
مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
➖سه شنبه➖ ۷ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۸➖ قم➖ خیابان سمیه➖ خیابان رجایی➖ پلاک ۷۸➖ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی➖ سالن جلسات➖
📡 حضور مجازی:
🌐 skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
#نظام_اداری
#مردمی_سازی
@gamedovomenghelab
📰 یادداشت | نگاهی باطنی به جنگ غزه
▫️روزنامه همشهری، یکشنبه پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در یادداشتی از آیتالله استاد یزدانپناه، به جنگ غزه از منظر باطنی پرداخته است.
▫️متن کامل این یادداشت که برشی از جلسه هفتم درس سلوک اجتماعی است را میتوانید در لینک زیر بخوانید؛
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/210397/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%BA%D8%B2%D9%87.html
#سلوک_اجتماعی
@gamedovomenghelab
🔸غزه و مرگ سوژه مدرن؛
دوگانه #سوژه و #ابژه، برساخت مفهومی جهان مدرن است؛ نه اینکه در نظام مفهومی جهان اسلام، این دوگانه معادل نداشته باشد، بلکه این دو، جایگاه محوری در اندیشه و عمل اجتماعی انسان مدرن داشته و دارند.
در این نگاه، انسان مدرن، تنها خودش را اندیشمند میدانست و در نتیجه هرچه غیر او - چه آنها که شباهتی صوری با او دارند و چه آنها که ندارند- ابژه بودند و موضوعی برای اندیشیدن او. چیزی که «بوبر» از آن به رابطه «#من-آن» یاد میکند. رابطهای که در آن، «من» مدرن هیچ «او»ی اندیشهگری را سراغ ندارد و همه چیز غیر «من»، «آن» است، آنی که نمیتواند اندیشه کند و صرفا اندیشیده میشود و بهاجمال بدان که ابژهگی همسنگ #بردگی بود.
شرقشناسی نمونهای از این رابطه «من-آن»ی مدرن است. در این نگاه تمدنهای مختلف، از جمله تمدن بزرگ اسلامی، باید به اندازه مردمک کوچک چشم انسان مدرن تقلیل مییافت تا به دیده او بیاید؛ لذا، هر بزرگی، تکهتکه میشد، #بیروح میشد و میمرد تا به اندیشه او راه یابد؛ از اینرو انسان مدرن هیچگاه فرصت و توان ادراک یک تمدن زنده غیر خودش را نیافت و لاجرم خود را نیز نشناخت.
اما در روزگار #غزه، اتفاق دیگری رقم خورد. حادثهای رخ داد که انسان مدرن از ادراک آن عاجز بود و سوژهگی انسان مدرن را تهدید کرد. هر چند این اولین بار نیست که عقل مدرن ناتوان شده ؛ اما هر بار که این ضعف پدیدار میشد، انسان مدرن در سوژهگیاش، هیچ تردید نمیکرد؛ بلکه آن ابژه را، آن پدیده عظیم را، از جهان زندگیاش، به وادی نیستی #تبعید میکرد؛ چنانچه با دین نیز چنین کرد.
اما این بار فرق میکرد. در مدرسه بزرگ غزه، همان هنگام که سوژه مدرن عاجز شد، انسان و سوژهای دیگر به سهولت و ذکاوت، حادثه را میفهمید و معنا میبخشید و از آن جان میگرفت و میبالید؛ و این همه در پیش چشم سوژه بالانشین غربی رخ میداد.
در اندیشه انسان غزه، مرگ پایان نبود،
در اندیشه او زندگی هدف نبود،
در اندیشه او ایمان، زنجیر نبود،
در اندیشه او، خدا نمرده بود بلکه زنده بود و زندگی میبخشید.
در غزه خدا دستبسته نبود، قدرتمند و قدرتبخش بود؛
در غزه خدا راست میگفت؛
و انسان مدرن، چون کودکی که همه عمر به حل جدولی، به نظم روبیکی، به برد شطرنجی غره شده باشد، با دیدن این عقل بالنده و در پیاش، این زندگی جوشان، عجز خود را و کوچکیاش را ادراک میکرد و آنگاه، خودش برای خودش ابژه شد، بیآنکه اعتمادی به سوژهگیاش باقی مانده باشد.
جنگ غزه، جنگ اسرائیل و غزه نبود، جنگ حق و باطل بود. جنگ سوژهگی انسان مومن و انسان مدرن بود و چنین #ترمیمناپذیر سوژهگی مدرن، آن سوژهگی بالانشین، زمینگیر شد و آن انسان ایستاده بر بام و آن مدرنیته ناتمام، تمام شد.
@HekmateFarhang
@gamedovomenghelab
14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #بازتاب| الگوی جدید حل مسئله
🔸 حرف انقلاب: مردم باید قیام کنند، مسئلههایشان را حل کنند
🎥 حجتالاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
@gamedovomenghelab
#انقلاب
#بیانیه_گام_دوم
#حرکت_عمومی