درباره افسانه «بازدارندگی»
دوستانی که مطالبه عمل متقابل را به منظور «بازدارندگی» طرح میکنند، چند خطا مرتکب میشوند.
۱- انگاره «انفعال» و «ضعف» را تثبیت میکنند که این دقیقاً در جهت خواست دشمن است. ببینید چطور کلیپهای دوستانِ خودی سر از رسانههای بیگانه درمیآورد.
۲- نزاع واقعی و اساسی ما در منطقه با اسرائیل و آمریکا را میپوشانند و جنگ را به عملیات تاکتیکی کوتاهمدت تقلیل میدهند و نیروی روانی مردم را برای یک عملیات کوچک تخلیه میکنند. آیا واضح نیست که جمهوری اسلامی با حضور در منطقه تا بیخ گوش اسرائیل و آمریکا، عرصه را بر آنها تنگ کرده؛ و ترورها و تحرکات دشمن، پاسخ انفعالی او به ماست؟
۳- این دوستان حواسشان نیست که اگر یک عملیات نقطهزن هم بکنیم و روی آن مانور رسانهای هم بدهیم تا دل حزباللهیها مثلاً خنک شود و به قول خودشان افکار عمومی بازسازی شود، اگر دشمن متقابلاً پاسخ سختتر بدهد، همه آن وعدههای بازدارندگی دود میشود و به هوا میرود و انگاره ترسوهای واداده تثبیت می شود که: باید عملی نکنیم که تنش درست کند؟!
۴- توجه ندارند که مگر ممکن است که شما یک عملیات بکنید و بازدارندگی ایجاد کنید و دشمن بترسد و دیگر حرکتی نکند و شما در یک مسیر هموار مدام نیروهای مقا*ومت منطقه را تجهیز کنید و او هم بنشیند و شما را تماشا کند؟! مگر اسرائیل ابله است که پاسخ مقطعی شما را ببیند و بترسد و جرئت نکند دیگر مستقیماً به شما ضربه بزند و آن تهاجم اساسیتر شما به خودش را نادیده بگیرد؟!
۵- منطق بازدارندگی، منطق جنگ نرمال دو کشور معمولی در جهان است. جنگ ایران با آمریکا و اسرائیل، جنگی اساسی و تاریخی است. نحوه آرایش ایران هم متناسب با همین معنا از جنگ است. هدف میانمدت این جنگ هم اخراج آمریکا و سگ نگهبانش از منطقه است. نمیتوان با منطق «بازدارندگی» عمل ایران را توضیح داد یا عملی را تجویز کرد.
۶- دوگانه «نزدن برای جلوگیری از وقوع جنگ» و «زدن برای بازدارندگی از جنگ» هر دو باطل است؛ چون پیشفرضش ندیدن جنگ جاری یا به تعویق انداختن آن است.
۷- اینکه ما باید حرکت رسمی تلافیجویانه و نقطهزن داشته باشیم یا نه، حرفی است که میتوان دربارهاش بحث کرد. اما این بحث باید درون منطق جنگ اساسی جمهوری اسلامی طرح شود؛ نه با ادبیات تخصصی و نرمالایزشده «بازدارندگی». وگرنه حاصلی جز تخلیه انرژیها و سرخوردگی ندارد.
✍ سید علی سیدان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به متصدیان امور جوانان و نوجوانان در پیام به اجلاس نماز:
✏️ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیامین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
✍ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه.
✏️ خدای متعال را بر ادامهی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشنبین که پایهگذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم.
✏️ نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعهی مسلمان دانست. این فریضهی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش میآفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. اینکه قبول همهی عبادتها و خدمتهای خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامهی آن و تاکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بیمثال این فریضهی الهی است.
✏️ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیطهای ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعههای بسیجی در مساجد، و تا همهی واحدهای بسیج، و تا مجموعههای جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
✏️ از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۲/۱۰/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
1_8927499976.MP3
50.09M
به ابتکار خانه طلاب جوان
گفتگوی شیخ حسین ایزدی و شیخ علی مهدیان درباره نقش جمهوری اسلامی در منطقه و انتقام ایران
آیا حرف و عمل مسوولین متفاوت است؟
مشکل اصلی امروز ما چیست؟
13.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حتما_ببینید
خرابکاری اسرائیل در داخل و پاسخ متقابل ایران (یک نمونه کمتر بیان شده)
انتقام، انتقام
🔺نام شیعه گره خورده به مفهومی به نام انتقام. انتقام برای کسی مطرح است، خود را متصل به گذشته میبیند. شیعه همواره خود را در اتصال نسبت به جبهه تاریخی حق میبیند. جبهه ای که درش خدا هم حاضر است، وقتی میگوید : أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ. به قول علامه طباطبایی این معیت در این آیه معنایش هم جبههگی است. این غیر از هو معکم اینما کنتم است که معیت نسبت به همه مخلوقات است. او در جبهه شما است و سنت او مدد به این جبهه است به گونه ای که گام به گام تاریخ که پیش میرود، انتقام از دشمن گرفته میشود.فَانْتَقَمْنَا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا ۖ وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ
وقتی انتقام اینطور دیده شد، جرات پیدا میشود، جسارت پیدا میشود، اما به همان اندازه نیز تلاش خواهی کرد طرح ولی خدا را بفهمی تا خود را محل ظهور انتقام الهی قرار دهی. جسارت و شجاعت بدون فهم طرح تاریخی ولی خدا، تو را از مدار انتقام خارج میکند، عزت بدون حکمت بدون مصلحت، تخیل عزت است نه عزت خواهی حقیقی.
انتقام برای شیعه یک«دل خنک کردن» نیست بلکه یک فعالیت پر از عقلانیت برای نصرت است. آن را عاطفی و احساسی قلمداد نباید کرد اننقام ناظر به طرح امام و اراده و طرح دشمن است. باید بدانیم امام در هر زمان چه طرح کلانی را پیش میبرد که مدد کنی او را. و الا در مدار انتقام نخواهی بود.
🔺انتقام برای شیعه گره خورده به داستان ظهور، او که ظهور میکند فریاد انتقام سر میدهد فریاد یالثارات الحسین ع را، او طالب بدم المقتول بکربلا است. در کافی شریف میخوانیم بعد از شهادت امام حسین ع خدا سایه قائم را در افق به ملائکه نشان داد و این یعنی چه؟ این شیعه را گره میزند به مفاهیم بسیاری که درس مهم ظهور برای او بنا است به ارمغان آورد. اولینش چیست؟ رشد مردم.
کسی که رشد مردم را ملاحظه نمیکند، فهمی از انتقام هم ندارد. باید مردم همراه باشند.
🔺رشد مردم چگونه است؟ با قیام لله، تنها موعظه الهی که همه موعظه ها درش جمع است. قیام لله همان انقلاب است. نتیجه این رشد معرفت امام است که در روایات ما وظیفه منتظران است. این رشد منشا قدرت است که در روایات ما نبود آن یکی از فلسفه های غیبت بیان شده. همه سنت تمحیص یعنی امتحان برای رشد و خالص سازی انسانها برای کمک به چنین واقعه ای است؛ رشد که اولا در درون جان انسان ها رخ میدهد و انسان عوض میشود، حالا چشم او گام به گام بینا و بیناتر میشود فبصرک الیوم حدید.
آری، از خاک بیرون کشیدن فلانی و فلانی در واقع از بین بردن آن هویت و اراده است در عالم. معنای لعن هم همین است؛ نابودی آن هویت. و لعن بنا است در زندگیمان جاری شود و سبک حیات ما باشد. اینگونه زندگی ما پر از تبری خواهد شد. انتقام ما را در یک حرکت و سلوک از جنس انقلاب و قیام قرار میدهد. آنکه جلوی حرکت مردم را میگیرد با دلسرد کردن مردم، در فکر انتقام نیست. او از مدار انتقام خارج است.
🔺پس واژه انتقام برای شیعه هویت ساز است، رشد دهنده است. عقلانیت افزا است. بصیرت بخش است. اگر این را دریابیم قبول میکنیم با انقلاب ایران در «دوران انتقام» هستیم. خیلی ها متوجه نیستند که اصلا انقلاب ایران و مقاومتش و توسعه و فراگیری اش «زمانه انتقام» را ساخته است. شکست هیمنه جهانی آمریکای مستکبر یک ظهور آن، پیروزی اراده مردم با شکست پهلوی و در جنگ نظامی هشت ساله و بر تحریمهای اقتصادی بروز های دیگرش بود، حماسه سی و سه روزه بروز دیگرش بود، تفوق یمن بر عربستان چهره دیگرش بود، نابودی داعش چهره دیگرش، جنگ تاریخ ساز غزه نیز چهره امروز آن است. انسان دیگری ظهور کرده در مستوایی برتر از حیث صبر و قدرت و حماسه. اینگونه شیطان در کنج افتاده و قدم به قدم در حال رسوا شدن است. تازه البته در طلیعه دوران انتقامیم. باش تا صبح دولتش بدمد. این انقلاب ایران است که اصلا «دوران»انتقام را ساخته، برخی چطور به خود اجازه میدهند، این حقیقت مشعشع را متهم به انفعال کنند؟
🔺فریاد انتقام انتقام مردم و مطالبه آن در این دوران را نه با سبک توابین پر از احساس و دور از عقلانیت و دور از طرح امام، مقایسه کنید و نه حتی با سبک مختار و زید و که و که، همه عزیزند، اما دوران فهم و اتصال به طرح امام است.ما در وضعیت ضعف نیستیم امروز. صحنه در دست ما است. کل صحنه، صحنه انتقام است. دشمن منفعل شده. برخی قصه را خیلی ساده گرفته اند، بله، انتقام بگیریم، اما اراده دشمن چیست که با انتقام خود میخواهی خرابش کنی؟ اگر هدف او وارد کردن شما در رویارویی مستقیم و فشار بیشتر به مردم است، باید به گونه ای بزنی که کمک به طرح او نکنی. صحنه مبارزه را یک خطی و ساده قلمداد نباید کرد. اگر او طرحش احساس تحقیر و ناامیدی است نیز باید به گونه ای بزنی و حتی مطالبه انتقام کنی که کمک به طرح او ندهی.
همشهری
✍ علی مهدیان
🇵🇸
#غزه_نوشت
#تحلیلهای_روشنگر
یکشنبه ١٧ دی ١۴٠٢
▫️نگاههای الهام بخش
ما در نبردهای سختی وارد شدهایم. نبردهایی که گاهی تصویر درست پیدا کردن از ماوقع کار سادهای نیست.
طبعاً افکار عمومی و تصویری که مردم از حوادث دارند مهم است.
در نگاه «انقلاب و نظام اسلامی» مهمتر از هر جای دیگر دنیا نیز هست؛ چون تحت فشاریم و چون الگوی حکمرانی ما «مردمسالاری دینی» است.
مسؤولین ما هر یک، رسانۀ مؤثری برای سمت و سو دادن به اذهان مردم شمرده میشوند.
باید حتماً به این فرصت به چشم یک سرمایۀ بزرگ نگاه کنند و متناسب با وزنی که دارد از آن استفاده کنند.
گاهی چنین نمی شود.
سخنان اخیری سردار سلامی در واکنش نسبت به حوادث بمبگذاری کرمان سخنان راقی و بسیار سودمندی بود.
ضمن خوشحالی از آنچه شنیدیم باید آرزو کنیم که ای کاش همواره تحلیلهایی در این سطح و صدالبته بالاتر از این سطح، از این بزرگواران شنیده میشد :
┄┅••؛••┅┄
🔴سلامی فرمانده سپاه پاسداران:
🔹انتقام
• چشم؛ انتقام همه شهیدانمان گرفته خواهد شد.
• [ولی توجه هم بکنید که] این شهادتها پاسخ تمام شکستهایی است که به بدنه استکبار وارد کردهایم و طی سالهای گذشته با قدرت انتقامهایی گرفتهایم.
• ضربات سنگین، دردناک و غیرقابل تحمل به آنها وارد کرده ایم.
• اگر دشمنان در صحنه بمانند شکست خواهند خورد، اگر صحنه را ترک کنند باز هم شکست خوردهاند، ما با این شهادتها از میدان بیرون نخواهیم رفت؛ آنها شکست خوردهاند؛ این ملت سرافراز است؛ این ملت پیروز است.
• در تمام این نبردها از ایران شکست خوردهاند؛ در عراق شکست خوردند، حاج قاسم آمریکا را از سیطره عراق کوتاه کرد و نظامیان آنها دیگر جایی در عراق ندارند.
🔹آمریکا و منطقه
• دشمنان به ویژه آمریکا، دنبال سقوط یمن، لبنان و ...(محورهای مقاومت) [و سیطره بر منطقه] بودند.
• ولی الآن تقریبا آمریکا منطقه را خالی کرده است و هیچ مقام آمریکایی در هیچ بلاد اسلامی نمیتواند پا بگذارد و هیچ نقطه امنی برای آنها وجود ندارد و تسلط بر مسلمانان غیر ممکن شده است.
🔹اسرائیل
• امروز این رژیم منحوس صهیونیستی در مرز نابودی قرار گرفته است و هر روز ۲۰ صهیویست به دست فلسطینان به هلاکت میرسند.
• اسرائیلیها دیگر امیدی به زندگی در سرزمینهای اشغالی ندارند.
🔹داعش
• امروز اندازه سر سوزن در اختیار داعش نیست، هیچ نقطهای را در اختیار ندارند و ناپیدا شده اند و در میان لانهها سکنی گزیدهاند.
• اینها فقط به عنوان عوامل آمریکا و اسرائیل عمل میکنند
• به آنها هشدار میدهیم اگر مرد هستید با ما بجنگید و چرا زنان و کودکان مظلوم را به شهادت میرسانید.
• اگر مرد هستید به جنگ سپاه بیایید.
• اگر در هر کجا باشد شما را پیدا خواهیم کرد و نابودتان خواهیم کرد؛ اجازه سیطره به دشمن را نخواهیم داد و قطعا فاتح قلههای بزرگ خواهیم بود.
┄┅••؛••┅┄
شنیدن تحلیلهای قوی از شخصیتهای مهمی مثل فرماندۀ سپاه غیر از جنبۀ هدایتگری باعث احساس شخصیت در مردم عزیزمان می شود.
✍️ محمدرضا فلاح
🔻 در وقتِ خودش
🔹 مقام معظم رهبری فرمودند: "ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستادهایم. در وقت خودش، سر جای خودش انشاءالله انجام خواهد گرفت." ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
بعضی دوستان میگویند اینکه سید حسن نصرالله دیروز گفت از تعبیر «زمان و مکان مناسب» استفاده نمیکنم، کنایهای به ایران بوده است.
اما این حرف درست نیست.
چون اولا الان حزب الله با اسرائیل در میدان، درگیر جنگ است و تعبیر زمان و مکان مناسب، بیمعناست برخلاف ایران که درگیر جنگ نیست و لذا چنین تعبیری در مورد ما درست است.
ثانیا خودِ سیدحسن نصرالله در زمانی که به این صورت درگیر جنگ با اسرائیل نبوده و نیاز به انتقام بوده، از این تعبیر استفاده کرده مثل:
سخنرانی در بهمن ۱۳۹۳:
اما الان هر گروهی از حزبالله یا هر جوانی ترور شود ما اسرائیل را متهم میکنیم و پاسخ آن را در زمان و با روشی مناسب حق خود میدانیم. جنگ جنگ است یک روز شما پیروز میشوید و یک روز نیز دشمن شما. لینک
سخنرانی در دی ۱۳۹۴:
نصرالله در سخنان خود اعلام کرد: «این حق ماست که به این ترور در زمان و مکانی که مناسب باشد پاسخ دهیم. لینک
و اگر بیشتر بگردیم، شاید باز هم بتوان پیدا کرد.
مراقب باشیم بیهوده بین جبههی مقاومت القای وجود اختلاف نکنند.
@talabeyeenghelabi
8.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نوام چامسکی، (پدر زبانشناسی مدرن) و فعال سیاسی آمریکایی:
🔹ایرانیها خواستار نابودی مردم اسرائیل نیستند، موضع آنها این است که اسرائیل نباید وجود داشته باشد. من هم موافقم.
🔹در حقیقت دو دولت وجود دارد که نهتنها خواستار نابودی یک ملت هستند، بلکه در عمل هم دارند آن را نابود میکنند؛ آمریکا و اسرائیل.
🌷 رهبر انقلاب: تودهی مردم همهکارهاند / تأکید امیرالمؤمنین علیه السلام بر تکیه به عامه مردم است نه نورچشمیها
👈 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در سالگرد قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم:
✏️ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در فرمان به مالک اشتر فرمود: «و إنما عماد الدین و جماع المسلمین و عُدّة للأعداء، العامّة من الأمّة». عمادالدین یعنی تکیهگاه دین.
امیرالمومنین به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب. جامعهی اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امتاند بدنهی مردماند.
والعدّة الاعداء.
✏️ این ذخیرهی در مقابل دشمن اینها کی هستند، العامة من الامة. یعنی تودهی مردم. من یک وقتی یک تکههایی از نامه را مطرح کردم برای مسئولین چند سال قبل از این. که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصه و عامه. خاصه یعنی نورچشمیها. عامه یعنی تودهی مردم. بیانات عجیبی دربارهی خاصه ذکر میکند بیانات عجیبی دربارهی عامه تودهی مردم ذکر میکند.
✏️ تکیهی حضرت به این است که به تودهی مردم تکیه کنید. به تودهی مردم. وقتی یک رئیسجمهوری با تودهی مردم انس میگیرد حرف میزند کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم یک عدهای از آنجا بلند میشود میگویند این پوپولیسم است. اهانت میکنند. نه، این مردمداری است. این نشان گرفتن نقطهی اصلی است. تودهی مردم همهکارهاند. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
🌷 رهبر انقلاب: امام به مردم یاد داد برای رسیدن به نتایج مطلوب باید در میدان حضور داشته باشند/ امام به جای نشست و برخاست با احزاب و گروهها، با مردم بود
👈 رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در سالگرد قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم:
این را امام یاد داد به ما. نشان داد به مردم، یاد داد به مردم، که حضور آنها در صحنه معجزه آفرین است.
✏️ امام سال ۴۱ و ۴۲ با عمل، با حرف، با منطق، با استدلال این را به همهی ملت ایران نشان داد.
✏️ فهماند به آنها که اگر میخواهند پیش بروند، اگر میخواهند به نتایجی که مطلوب آنهاست برسند باید در میدان حضور داشته باشند. عقب کشیدن، به این و آن اتکا کردن، کنج عزلت گزیدن، این فایده ندارد، باید بیایند وسط میدان. خودش هم آمد وسط میدان.
✏️ امام به جای نشست و برخاست کردن با احزاب و گروهها و جریانهای سیاسی و شخصیتهای سیاسی معروف پرمدعا که بودند در آن زمان، به جای نشستن با آنها، آمد با مردم نشست.۱۴۰۲/۱۰/۱۹
#حکمرانی_مردمی