🔵عنوان کتاب: "نقشآفرینی نیروهای اجتماعی در حکومت امیرالمومنین علی علیهالسلام"
▫️تالیف:
👤 دکتر سیدمهدی موسوینیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
🔸با مقدمه دکتر محمدحسین رجبی دوانی
💠 معرفی کتاب:
زوایای دید متعددی بر سیره مطهر اهل بیت علیهالسلام میتوان داشت که نگاه جامعهشناختی، یکی از این زوایای دید است. در این کتاب سعی گردیدهاست با چنین نگاهی به دوران حکومت حضرت، به نقش نیروهای اجتماعی در حکومت حضرت، چه در جریان شکلگیری و چه در ادامه آن، پرداخته شود و پیشینه شکلگیری این نیروها به همراه الگوی رفتاری حضرت با هریک از آنها، تبیین گردد. نوع برخورد حضرت با ایشان، حاوی نکاتی آموزنده در تاریخ سیاسی اسلام است. در واقع، با توجه به اینکه اگر حکومت، جنبه مردمی داشته باشد و حمایت مردمی را سرمایهای اجتماعی قلمداد کند، نقش و اثرگذاری نیروهای اجتماعی در سیاست دوچندان خواهد بود، احساس میشود چنین نگاهی(نقش نیروهای اجتماعی) در حکومت امیرالمومنین علیهالسلام که از معدود حکومتهای مردمی صدر اسلام به شمار میرود، حاوی نکتههای قابل استفادهای خواهد بود.
🔺ناشر: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
🔻نوبت چاپ: اول (بهار ۱۴۰۳)
📖|تعداد صفحات کتاب: ۲۹۲
🔸دانلود فهرست کتاب👇🏻
🌐B2n.ir/j88593
📄|#خط_جامع
🔰مجموعه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار میکند:
اولین دوره #آموزش امتداد ابراهیم
🔻با موضوعات:
🔸حرکت عمومی
🔹 حل بوم (جراحی پیام، پاسخ به شبهات و ...)
🔸روایت پیشرفت (بسته تبیینی خدمات دولت انقلابی به همراه مقایسه با دولت های سابق )
🔹فعالیت مجازی (ادمینی، کنش گری در بسترهای گوناگون مجازی و...)
🔸بسته عملیاتی گروه نجات
🔹شبکه معاشرین
🔸تریبون آزاد
📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد
از ۷:۳۰ صبح تا عصر
📍دوره همراه با پذیرایی (ناهار) میباشد
برای ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی
@mansar_admin
ارسال بفرمایید.
دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزارمیکند:
📌 *نـشـسـت مـلــت ابـراهـیــم*
▫️گردهمایی پنجم از سلسله گردهماییهای اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود شهدای پرواز اردیبهشت
👥️ با حضور اساتید محترم:
▫️دکتر سید احسان رفیعی علوی
▫️دکتر محسن الویری
▫️دکتر ابوالفضل بابایی
▫️دکتر شمس الله مریجی
▫️دکتر سید احسان رئیسالساداتی (رئیسی)
▫️دکتر وحید سهیلی
▫️دکتر علیرضا مؤمن
▫️دکتر علیاصغر اسلامی تنها
▫️دکتر زهرا روحاللهی امیری
و...
🗓 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۶ خردادماه
🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰
لینک پخش زنده: dte.bz/bou
📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، سالن جلسات شهیدبهشتی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#گردهمایی #ملت_ابراهیم
#انجمن_علمی #اندیشه_اجتماعی_مسلمین
🕋 اذان حج
حج هم مثل نماز اذانی دارد؛ اذن و اعلامی دارد و آن #برائت_از_مشرکین است:
وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ
و این، اذان و اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر [= روز عید قربان] که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند!(آیه ۳ سوره توبه)
این حجِ قرآن را امام خمینی دوباره احیاء کرد و حضرت آیت الله خامنه ای امسال موکداً علیه اسرائیل، حج برائت نامید.
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر اسرائیل
محسن قنبریان / روز عرفه ۱۴۰۳
#رمی_اسرائیل #حج_برائت
☑️ @m_ghanbarian
من نگرانم...
از رواج نوعی ادبیات تکفیری مخصوصا بین بچه های انقلابی نگرانم!
نگرانی ام الزاما به این خاطر نیست که در نهایت کاندیدای مد نظر من یا آنها رأی نیاورد؛
بیشتر نگران این هستم که این دوستان عزیزم قرار است با آن کم حجاب یا آن جوانکی که شبهات اعتقادی دارد یا آن آقا و خانمی که فریب خورده و قدری بی دینی میکند، چطور برخورد کنند⁉️
😞
ما به درستی مدعی هستیم که ادبیات انقلاب اسلامی، یک «ادبیات تمدنی» است.
ادبیات تمدنی در حداقل خودش باید «قدرت تفاهم و انحلال طیف گسترده ای از مخاطبین» را داشته باشد تا بتواند از آنها یک «امت» بسازد.
‼️ آیا ما با این رویکرد تکفیریمان که علیه همدیگر داریم میتوانم این ماموریت امت سازی را انجام دهیم؟؟
این مسأله یکی از مهمترین امتحانات تمدنی ماست.
📌 ما در این مرحله نیازمند توجه به یک الگوی پیامبرانه هستیم:
1⃣ به رفتار تربیتی حضرت موسی در مصر توجه کنید که چطور با سعه صدر و تحمل بالا از بنی اسرائیلِ متفرق یک امت ساخت.
2⃣ به رفتار تربیتی حضرت مسیح که مجددا به یک بنی اسرائیلِ در هم ریخته تر از دوران مصر، روح حیات و زندگی بخشید.
3⃣ به رسول الله که در متن یک جامعه مشرک و چند پاره ظهور کرد.
به خدا قسم معاصرین پیامبر هم بی حجاب بودند، هم شارب خمر بودند و هم بت می پرستیدند و...
رفتار تربیتی رحمة للعالمین از آنها یک امت ساخت پر از بزرگ مردانی چون سلمان و ابوذر و مقداد...
در این برهه از انقلاب اسلامی و برای آنکه خدای متعال فرصت جهانی شدن را روزی ما کند، قدری به تجربه پیامبران فکر کنید و درس بگیرید.
🔰و اما نکته پایانی:
برای اینکه تحمل کردن رقیب، برایتان سهل شود به رویای بزرگی که پیش روی ما قرار دارد فکر کنید.
ما قرار است مقدمه ساز آقایی باشیم که یملاء الارض قسطا و عدلا
ما این رویا را دور نمیبینیم؛
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
این رویا که در بیانیه گام دوم با عبارت تمدن نوین اسلامی نام برده شده، آنقدر هیجان برانگیز است که برای رسیدن به آن می توانی همه آنها که با تو کمی زاویه دارند را تحمل کنی.
رویای بزرگ سینه آدم را فراخ میکند و شرح صدر میدهد.
فهم این برادر کوچک شما میگوید پروردگار به آدمهایی که شرح صدر اندکی دارند و حتی با برادران دینی خودشان کنار نمی آیند، ماموریت های بزرگ و جهانی نمیدهد.
خواهشاً قدری فتیله «احساس تکلیف های بیجا و تخریب رقبا» را پایین بکشید.
خدا «شهید رییسی» را رحمت کند که واجد همه این صفات حمیده و تمدنی بود.
چقدر جای این سیّد شهید بینمان خالی است.😔
📝کوچک همه شما: محمد امین نخعی
💠 قضیه غدیر ⁉️
📝 #امام_خمینی (ره)
🌼 قضيه غدير، قضيه #جعل حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می آورد و ولايت مجرى اينهاست.
🌺 ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا.
🌸 بنابر اين، اینکه #حديث_غدير را ما حساب كنيم كه مىخواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد.
صحيفه امام، ج۲۰، ص: ۱۱۳
☀️ راه روشن
🌸 از غدیر تا طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)
🤩 این خط روشن ادامه دارد...
💥انقلاب اسلامی حلقه اتصال غدیر به ظهور
🦋#از_غدیر_تا_ظهور
💫 #به_عشق_علی
🌻 #نهضت_اطلاع_رسانی_غدیر
╭━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╮ @gamedovomenghelab🌼
╰━═━⊰🍃🌼🍃⊱━═━╯
☄ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
❓غیر از اطعام، غدیر چه مناسکی به خود دیده یا از چه سننی بهره برده است؟
1⃣ از "تعارف" تا "مواخاة"
غدیر، تجلی "فاصبحتم بنعمته اخواناً" هم هست. "ولایت عرضی" و پیوند اجتماعی مردم ذیل "ولایت طولی"(امامت) کارکرد دیگر غدیر است.
اصلا مهمانی و اطعام برای این منظور مورد تاکید است و میشود خروجی اش را سنجید.
از مراوده با همدیگر(تعارف) تا پیمان برادری(مواخات) مستحبات این روز است.
در دنیای مدرن _که "اهالی" را "شهروند" و مناسبات آموزشی، حمایتی، ضمانتیِ گذشته را بجای "باهم- از هم" به "موسسات مدرن" سپرده و با متمرکز کردن، کنترل پذیر و هدایت شونده کرده است_ بیشتر این کارکرد غدیر (اگر نصابش رعایت شود) مهم شده است.
2⃣ مناشده!
غدیر، عید سیاست و دخالت مردم در امر حکومت هم هست.(رهبری۷۵/۲/۱۸)
بحث بر سر حاکم، صفات و شرایط او، احتجاج به غدیر را به "شورای خلافت" (ذی حجه سال۲۴ه) کشاند. اینبار غدیر نه با مهمانی که با "مناشده" خود را نشان داد!
مناشده، قسم دادن برای اظهار شهادت است. حضرت امیر(ع) یکبار دیگر هم در زمان حکومت خود وقتی، او مورد تردید واقع شده بود در صحن علنی مردم و میدان شهر، مناشده برقرار کرد(مناشده رحبه). از حاضرین خواست هرکه در غدیر بود بلند شود و شهادت دهد!
برای پیروان غدیر، شاخص کردن ولایت غدیر و سنجش حکمرانی ها بر اساس معیارهای امامت غدیر، میتواند مضمون و محتوای سالگشت های غدیر باشد. افتخار به داشته ها و مطالبه کمبودها و احتجاج با منکران و منتقدان، بازتولید مناشده در عصر ماست.
چنین غدیری هرگز یک فستیوال و زنگ تفریح و "روز رُفع القلم" نمی شود.
✍ حجت الاسلام محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین (علیهم السلام)»🌺
🔰 رهبر معظم انقلاب:
💠 مهمترین پیام غدیر تعیین «امامت» به عنوان ضابطه و قاعده حکومت در اسلام است.
💠 اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهمتر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعهی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیادهخواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوترانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام اینجوری است. این قاعده در غدیر وضع شد(۱۳۹۵/۰۶/۳۰)
🌺 فرارسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت را تبریک و تهنیت عرض می نمائیم🌷
🔹ما معممان و روحانیون در طول تاریخ، در تخطئه خودمان، به اشتباهات بزرگی دچار شدیم. ما خیال کردیم با طرد و نفی و دعوا و احیانا تکفیر، میتوان ریشه یک فکر غلط را از جامعه کند؛ در حالی که این خطاست.
🔹چرا فرق ضاله، ایدههای غلط و بیمبنایشان، همچنان در مغزهای خیلی از مردم ماند و هنوز هم هست؟ علت این است که با آنها برخورد خوب و منطقی و #استدلالی نشد. برخورد چماقی شد. امروز، دیگر بس است. این برخورد التقاطی، در جامعه ما هست؛ اما جوابش، چماق و دعوا و نفی و انکار و تکفیر و... تفسیق نیست، جوابش کار درست است.
@gamedovomenghelab
▫️دیدار با روحانیان زنجان، ۱۳۶۴/۸/۲۹؛ به نقل از کتاب حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، ج ۲، ص۱۳۴