💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟
🖊مهدی افراز
🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛
🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد.
🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند.
🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است.
🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است.
🍀 اولین بزرگداشت شهادت مظلومانۀ فقیه عارف
🩸 شیخ فضل الله نوری
📍 در محل شهادتش | میدان امام خمینی؛ لینک نشان
🕙 در شب شهادتش | چهارشنبه شب، ۱۱ مرداد
👈 سخنران: علیرضا پناهیان | حوالی ۲۱:۴۵
📌۲۰:۱۵: حرکت دستۀ عزاداری سیدالشهدا
از پردیس باغ ملی (دانشگاه هنر) (لینک نشان) به سمت میدان امام خمینی(ره) (لینک نشان)
🔸به همت هیئت هنر؛ دانشجویان، دانشآموختگان و فعالان هنر و رسانه
قرارینو19-19 تیر 1402.pdf
1.26M
⚜ فایل pdf برنامه قراری نو برای ائمه جمعه سرار کشور
دوشنبه ۱۹تیر۱۴۰۲
موضوع:
فرآیند حل مساله حجاب با اصول انقلاب اسلامی
حجت الاسلام محسن قنبریان
مطالعه این فایل را به فعالان عرصه حجاب و عفاف توصیه می کنیم
🔉 صوت جلسه
#حجاب
#ولاء_طرفینی
#معاهده_اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ چرا پیغمبر اکرم به سراغ تاسیس حکومت رفت ؟
✍️ اگر امام صادق و امام باقر (ع) مشغول درس و بحث بودند، چرا توسط حکام به شهادت رسیدند ؟
✍️ جدایی دین از سیاست از چه زمانی وارد حوزه های علمیه شد ؟
✍️ چطور شد که حوزه های علمیه خودشان را از جامعه کنار کشیدند ؟
🎙پادکست حجره، جایی که شما شنیده میشوید و به دغدغه های شما پرداخته میشود.
🎙 فصل اول | قسمت دوم
✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️
از اینجا بشنوید 👇👇
🎙 فصل اول | قسمت دوم | "نگاهت به کیه ؟"
📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت
🏴 #چله_تشکیلاتی #محرم
▪️برپایی مجالس اهل بیت علیهمالسلام تمرین رابطه با امام و برقراری پیوندهای ایمانی مومنین در یک تشکیلات بر مدار ولایت امام است.
🌐 Karavani.ir
#سلوک_تشکیلاتی
✍ #دلالت_تشکیلاتی؛
▪️اگر #زمانها #منازل_سلوک_الی_الله هستند، این سلوک شامل #سلوک_فردی و #سلوک_جمعی است. در سلوک جمعی و تشکیلاتی نیز توجه به ایام #محرم و عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام منزلی از منازل سلوک #تشکیلات_ایمانی است.
▪️برپایی مجالس اهل بیت علیهمالسلام تمرین رابطه با امام و برقراری پیوندهای ایمانی مومنین در یک تشکیلات بر مدار #ولایت امام است. این ظرفیت نه تنها برای #تشکیلات_هیئت بلکه برای هر تشکیلات ایمانی در ظرف ایام محرم و مجالس #روضه و #عزاداری امام حسین علیهالسلام محیا میشوند که بر مدار تحکیم پیوند ولایی با امام در زیر خیمه امام حسین علیهالسلام، پیوندهای ولایی مومنین در تشکیلات را بر مدار ولایت امام مستحکم نماید و با گسستها و تفرقهها و آسیبهای تشکیلات ایمانی مقابله نماید.
▪️این ظرفیت عظیم مجالس اهل بیت علیهمالسلام اختصاصی تشکیلات هیئات نیست و در سایر تشکلهای فرهنگی مومنین نیز قابل بهرهبرداری است. بطورکلی پیوند برقراری پیوند با روح ایام در پیشبرد اهداف فردی و جمعی موثر است.
🔸 بکوشیم در تشکیلات خود با روح ایام و صاحب آن ظرف زمانی رابطه برقرار کنیم تا ضمن اثرپذیرفتن از آن، توان و اثرگذاری تشکیلات ما نیز چندبرابر شود.
🌐 www.Karavani.ir
#چله_تشکیلاتی
🔔تحلیل الگوی جهاد سازندگی
🔹چهل و پنجمین نشست عصراندیش
🔹 سخنران: دکتر سید مجتبی قافله باشی
🔻پژوهشگر جهاد سازندگی و مولف کتاب زنده باد جهاد
🔹زمان: شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵
🔹مکان: دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت، سالن عصراندیش
📌 در صورت تمایل به شرکت در پیامرسان بله پیام دهید: @rezasareban
#جهاد_سازندگی
💠 استاد فلاح شیروانی :
اندیشه امام چون موحدانه است، مهاجم است.
اساسا #اندیشه_توحیدی همیشه مهاجم و در حال خط زدن اندیشه هاست. در حال نوشتن حرف های برتر است:«لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» و اساساً از موقف سیطره حرف میزند؛ خشن نیست، بلکه هاضمه ای قوی دارد. هر حرفی را که می شنود، در بخش خوبی اش حرفی فراتر میزند و بدی هایش را دور می ریزد.
و این مدل از برخورد کاملا #آزاد_اندیشانه است.
#صورتی #نفوذی #افراطی #انجمنی #خوارج و... . چه خبر است؟! ملاک این برچسبها چیست؟
تقوا کجا رفته؟ کسی خبر دارد؟ اهالی جبهه انقلاب! چند قدمی عقبتر بایستید و این جبهه را تماشا کنید. چه اتفاقی افتاده؟ زد و خورد میان خودمان است یا میان ما و دشمن؟! فرق #دشمن_شناسی با #دشمن_تراشی چیست؟ کسی میداند؟
#عقلانیت
#جبهه_انقلاب
بسیاری رضاخان را با ایجاد "ارتش نوین ایران" میشناسند. ارتشی که قرار بود نماد ایران مستقل، قدرتمند و متجدد باشد. استفانی کرونین در کتاب "رضاشاه، و شکلگیری ایران نوین" مینویسد: "ارتش رضاخان، سپاهی بزرگ اما ضعیف و ناکارآمد بود. شاه خودسر، انزوا از ملتش را با تکیه بر ارتش جبران میکرد... اما چون از افسران ارتش به نحو مرگباری میترسید فرماندهان عالی بیکفایتی برمیگزید"
رودتیماتی میگوید: "امور نظامی و امنیتی پهلوی اول، یکسوم کل بودجه کشور را میبلعید!" اما در نهایت در شهریور ۱۳۲۰ فروریخت و شاه، گریخت.
بودجه دفاعی ایران حالا حدود ۵ درصد کل بودجه کشور است. اما اقتدار جمهوری اسلامی را به رخ همه کشیده است. رهبر ایران به ایمان و مردمش تکیه دارد بنابراین فرماندهانش از بلندهمتترین و نخبهترین کارآزمودگان نظامی اند.
💠رهبر انقلاب در دیدار ناوگروه ۸۶ ارتش(امروز): کاری که شما انجام دادید یک افتخار بزرگ بود/اینکه یک مجموعه ۳۵۰ نفری با یک فرمانده کاردان بتوانند ۶۵ هزار کیلومتر راطی کنند کار بزرگی است/نیروهای دریایی معروف دنیا که این کار را انجام میدهند، معدودند./ انقلاب، دریا را از تعطیلی در آورد.
✍ وحید یامین پور
#انقلاب_دریا
💬 #تحلیل_و_تبیین | حکمرانی امید
👈🏻 تأملی بر نقش ترویج سواد حکمرانی برای افزایش سرمایه امید و اعتماد عمومی
📝 یادداشتی به قلم دکتر علیاصغر پورعزّت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران
🔹 دانش حکمرانی، دانشی اصیل و ارزشمند برای خدمت به عامه مردم جامعه است؛ دانشی که ظرفیتهای زیادی را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی فراهم میآورد و بهویژه بر امکان اثرگذاری جامعه بر سرنوشت خویش میافزاید.
🔹 هرچه بر چالشهای پیش روی جوامع آینده افزوده میشود، اهمیت و ارزش تلاش برای بهبود ارتباطات اجتماعی مؤثر میان حکمرانان و عامه مردم، بیشتر در کانون توجه قرار میگیرد. با این ملاحظه مهم که مقدمه هرگونه ارتباط مؤثر برای ایجاد اعتماد عمومی، برخورداری از زبان مشترک است.
🔹 سرمایه امید، مهمترین سرمایه سیستم حکمرانی در هر جامعه است. با این تأکید که جامعه ناامید، پیشاپیش فروپاشیده است؛ بنابراین هر آنکه حرکتی در جهت توسعه امید عامه مردم انجام دهد، حرکتی در جهت حفظ امنیت و اقتدار ملی انجام داده است و هر آنکه در هر لباسی، به هر دلیلی و به هر شکلی، امید عامه را مضمحل سازد و جلوی حرکتهای اصلاحی برای توسعه امید عامه مردم را بگیرد، دانسته یا نادانسته، اقدامی در جهت منافع دشمن و فروپاشی اجتماعی انجام میدهد.
🔹 در این امتداد، بهصراحت تأکید میشود که دانش حکمرانی، دانش نجاتبخش عامه مردم و جامعه است و تسری آن به میان همگان، برای اقتدار ملی و توسعه اجتماعی و اقتصادی، ضرورتی تردیدناپذیر دارد.
🔍 ادامه یادداشت را بخوانید👇
khl.ink/f/53487
#امید_آفرینی
#حکمرانی_امید
💠نشست گفتوگوی «سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران» با تأکید بر مسئله بیحجابی در ماههای اخیر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار میشود.
در این نشست که دوشنبه ۱۶ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار میشود، علیرضا شجاعیزند، مهدی جمشیدی، سید مجید امامی و کمیل قیدرلو گفتوگو خواهند کرد.
علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند به نشانی پژوهشگاه واقع در خیابان ولیعصر، خیابان دمشق، شماره ۹ مراجعه یا از طریق نشانی
https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture
بهصورت برخط در برنامه شرکت کنند.
@gamedovomenghelab
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
آیت الله جوادی آملی
🔴مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین
جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین بهتر است...
👈چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته.
@gamedovomenghelab
📣 #انعکاس| هماندیشی پیرامون الگوهای مردمیسازی حکمرانی
🔸 نشست سوم:
حل مساله اشتغال با استفاده از ظرفیت تشکلهای دینی
🔹 ارائه دهنده:
حجتالاسلام والمسلمین حمزه معلی
(دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی)
➖سه شنبه➖ ۱۷ مرداد ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵ الی ۱۸➖قم➖ بلوار جمهوری➖ اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی قم➖ طبقهی سوم➖
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی
#اقتصاد
#اطلاع_رسانی
🔰 رویداد مبتدا
🔸 دوره توانمندسازی اجتماعی تشکل های مردمی، فعالان فرهنگی و اجتماعی شهر
🔹 مساله شناسی و تکنیک های شناخت مساله ها از نا مساله ها
🔹 ریشه یابی مشکلات و مساله های پیرامون
🔹 ظرفیت شناسی و تکنیک های شناخت ظرفیت و فعال کردن آن ها
🔹 طراحی عملیات اجتماعی (هدف گذاری، برنامه ریزی، طراحی، اجرا و ارزیابی )
🔸 برای شروع تحول از محله و کنش گری مجموعه های مردمی از طریق طراحی عملیات اجتماعی به صورت تیمی در این رویداد شرکت نمایید.
🔻برای ثبت نام در دوره و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید
http://farhangi-khedmati.mashhad.ir/FillForm.aspx?FormID=2888
#مردمی_سازی
#محله
💠 نارسایی های نظام های بوروکراتیک
✨ متن پیش رو مصاحبه با جناب آقای دکتر محمد پورکیانی است که به تبیین نارسایی های نظام بوروکراتیک و لزوم توجه به ظرفیت های مردمی می پردازد.
در نگاه ایشان سازمان ها سه ویژگی دارند که توانایی حل مسئله را از آن ها گرفته است. عدم توانایی سازمان در فهم مسئله، عدم خلاقیت در حل مسئله و ناتوانی در اجراء سه ضعف ذاتی سازمان است.
وی ضمن اینکه به نفی ساختارهای بوروکراتیک می پردازد، با رویکردی انتقادی، عملگرایی افراطی آن دسته از حرکت های مردمی که به ساختار اهمیتی نمی دهد را به چالش می کشد. منظور ایشان از ساختار، حاکمیت نیست. منظور آن است که خود عملیات ها هم قائل به ساختارمند شدن نیستند. مدیر مرکز نظام سازی پژوهشکده شهید صدر، معتقد است جریانهای عمل گرا سه نقطه ضعف دارند. این جریان ها نه می توانند اصالت را حفظ کنند و نه ثبات را و به خروجی نیز اهمیت نمی دهد.
امروز برای حل مسائل کشور دو رویکرد وجود دارد. یک گروه از مسئولین حاکمیتی ما، درگیر«سازمان» شده اند. گروه دوم درگیر میدان و عملیات هستند. مسئله آسیب شناسی جریان سازمانی شدن و جریان عمل گرا است.
شما می توانید متن کامل این یادداشت را در سایت عصرپیشرفت به نشانی زیر مطالعه نمایید.
https://asr-e-pishraft.ir/?p=7437
#تحول_در_حکمرانی
#مردمی_شدن
#حلقه_های_میانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مردم برای مردم!
🔰 هم عهدی؛ گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸 مشارکت مردم در ایمنسازی عمومی مردم در برابر ویروس فلج اطفال سبب موفقیت این پروژه ملی در دههی ۷۰ شد. مردم کلمنهای واکسن را بر دوش خود حمل میکردند تا در مناطق صعبالعبور همزمان واکسیناسیون انجام پذیرد.
📡 تولید شده در پایگاه اطلاعرسانی جهادگران
📺 مشاهدهی کامل گفتگو
#مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش صادق زیباکلام از دخترش که عازم پیادهروی اربعین بود، و پاسخ شنیدنی و مهم امام خمینی(ره)
🔹چرا بعد از ۱۴۰۰ سال، ۴ سال است که ناگهان به فکر راهپیمایی اربعین افتادهایم؟
کیفیت بهتر + متن
#پیاده_روی #اربعین
#مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«جامعه را شخصیتهای مصلح میسازند»💠
🔻شهید مطهری در مواجهه با این دیدگاه که «فرد هیچ نقشی در جامعه ندارد و جامعه و افراد آن طی یک حرکت جبری و متأثر از نظام اقتصادی ساخته میشوند»، به دستهای از مفاهیم اسلامی اشاره میکند که فرد را مسئول ساختن جامعه خود معرفی میکنند.
🔹در نگاه شهید مطهری، مصلحین اجتماعی نقش ویژهای در اصلاح جامعه دارند و اصول فلسفههای اجتماعی اسلامی بر این مطلب صحه میگذارد.
📚 آشنایی با قرآن، جلد ۱۳، ص۱۳۹-۱۴۰📚
@gamedovomenghelab
#اصلاح_اجتماعی
#حلقات_میانی
#مسئولیت_اجتماعی
💥 من امروز بر این عقیدهام که مقتدرترین افراد در مصاف با آنهمه توطئهها و خصومتها و جنگ افروزیهایی که در جهان علیه انقلاب اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست میآوردند. در یک تحلیل #منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در #اکثر_اهداف و زمینهها #موفق بوده است.
@gamedovomenghelab
(امام خمینی (ره)/ منشور روحانیت)
1282219779_-1173501419.pdf
508K
گزارش سرکار خانم رقیه فاضل از نشست رهبری با فعالان تعلیم و تربیت