💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: فرق شناسی دهم
⏪ عنوان: فرق مشتق اصولی و مشتق نحوی
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: کفایه 1-57
🗓 تاریخ درس: 26-10-1383
👈 ارجاع مرتبط: کفایة الأُصول ص 38 خند قوله رحمه الله: «أنّ المراد بالمشتق هاهن[أي: في علم الأُصول] لیس مطلق المشتقات، بل خصوص ما فیما بجري منها علی الذوات...».
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#فرق_شناسی_دهم
#مشتق_اصولی
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: کتاب شناسی دوم
⏪ نام کتاب: وسيلة الوسائل في شرح الرسائل
✏️ نام مؤلّف: سید محمد باقر طبا طبائی یزدی(1239-1298 قمری)
✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبرهلالی
✳️ معرفی اجمال مؤلّف:
سید محمد باقر بن طباطبائی یزدی متوفای اواخر صفر ۱۳۹۸ وی عالمی فاضل و جلیل القدر بود حیات علمی ایشان در اعتاب مقدسه بوده سپس به هند هجرت نمود آن گاه به نجف اشرف برگشت و پس از مدتی به تبریز و تهران رفت و سپس ساکن کربلا شد و در همانجا دفن شد. از مقدمه کتاب وی بر می آید که تمایل داشته در نجف دفن شودو می نویسد: «من آل طباطبا ابن مرتضى الحسنيّ الحسينيّ محمّد باقر العلوي الفاطمي نسباً و اليزدي مولداً و النّجفىي موطناً و مدفناً إن شاء الله اللّه تعالى...».
📕 آثار اصولی مؤلّف:
1⃣ حلّ العقول لعقد الفحول في علم الاُصول.
2⃣ وسیلة الوسادل في شرح الرسائل.
✴️ معرفی اجمالی کتاب«وسیلة الوسائل»:
حاشیه مفصلی است با عنوان «قوله،قوله» وی در مقدمه کتاب می نویسد: «جعلته مشتملا ًعلى ارومة المطالب و محتوياً على جرثومة مقاصد الطّالب و ذكرت فيه من التّحقيقات الأنيقة امتنها و اعلاها و من التّدقيقات الرّشيقة انفسها و اغلاها و من المسائل الشّريفة ما خلت عنها زبر الأوّلين و الآخرين و من الدّلائل الوثيقة ما لم تحوها صحف السّابقين و اللّاحقين و اودعت فيه نكات لطيفة باشارات لائقة و كنايات رائقة و اخفيت فيه تنبيهات منيفة بعبارات فائقة و بيانات ناطقة و ابديت فيه لطائف فقر اتخذتها بفيض التاييد و اويت فيه غرائب نكت اهتديت اليها بنور التّسديد و التزمت بأن لا اتمسّك في دفع إيراداته إلّا بذيل لإنصاف و العدالة و اجتنبت من ان اسلك في ردّ ما اعترض عليه سبيل الاعتساف و الجهالة مهّدت فيه تمهيد القواعد و هذبته غاية التّهذيب و رتّبته ترتيب الفرائد – إلی أت قال:- و سمّيته بـ«وسيلة الوسائل في شرح الرّسائل» ...»
🔎 نسخه شناسی
بنا به گزارش «الذریعة» و «فنخا» نسخه ای از این حاشیه در قم: مرعشی، به شماره 1/765 موجود است.
🖨 چاپ شناسی:
بنا به تصريح آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذريعة این حاشیه در ایران به چاپ رسیده، و بنا به گزارش کتب تراجم و فهرست نگاری این حاشیه در سال 1291 قمرى در تبریز در 992 صفحه در قطع رحلى، چاپ سنگى شده است.
💻 نسخه الکترونیکی کتاب مذکور در نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات نور موجود است.
⁉️ قابل توجه مراکز، موسّسات و اهل تحقیق: ظاهراً کتاب یاد شده هنوز به صورت چاپ سنگی باقی مانده وکسی به تحقیق آن نپرداخته و به چاپ حروفی نرسیده است.
📚 مصادر:
بنگرید: مقدّمه مؤلّف،اعیان الشیعة ج9،ص 186، الذریعة ج7،ص 72، ش380 و ج25، ص92،ش505، معجم المطبوعات العربیة في ایران ص 95و204، و فنخا ج34،ص398.
#کتاب_شناسی_دوم
#وسیلة_الوسائل
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #اقوال_اصولی چهارم
⏪ عنوان قول: ادله فقه از منظر شیعه
✍️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی
📃تبیین بحث:
مستحضرید که علم اصول فقه ، به ما راه و روش و دستور صحیح استنباط احکام شرعی را از منابع اصلی میآموزد. در این مقال میخواهیم نظر علماء و فقهای شیعه را در باره منابع اصلی استنباط احکام -که از آنها به «ادله فقه» تعبیر میشود- به طور بسیار مختصر بررسی نماییم.
بعد از تحقیق به چند دیدگاه بر خوردیم که ذیلاً تقدیم میگردد:
1⃣ دیدگاه شیخ مفید (رحمه الله):
شیخ مفید (قدس سره) متوفای سال 413 قمری معتقد است که ادله فقه- که از آنها به « اُصول الأحکام الشرعیّة» تعبیر میکند- سه چیز میباشد : کتاب خدای سبحان، سنت نبی صلی الله علیه و آله و اقوال ائمه اطهار علیهم السلام.
وی در این باره در کتاب گران سنگ « التذکرة باُصول الفقه» میگوید: «علم أنّ أُصول الأحكام الشرعيّة ثلاثة أشياء: كتاب الله سبحانه، و سنة نبيه صلّی الله عليه و آله، و أقوال الأئمة الطاهرين من بعده صلوات الله عليهم وسلامه»(1).
همان گونه که ملاحظه میفرمایید شیخ مفید، اجماع را به عنوان دلیل مستقل بیان ننموده چون که معتقد است که اجماع به خودی خود حجّت نیست بلکه آن را به عنوان کاشفیت از قول امام معصوم علیه السلام و دخول قول امام معصوم علیه السلام در قول مجمعین حجّت میداند(2).
و اما عقل را بیان نکرده زیرا عقل یکی از راه های دستیابی به علم مشروع در اصول سه گانه میداند(3).
2⃣ دیگاه محقّق حلی(رحمه الله):
محقّق حلی (رحمه الله) متوفای سال 676قمری معتقد است که ادله فقه- که از آنها به «مستند الأحکام» تعبیر میکند- پنج چیز میباشد : کتاب، سنت ، اجماع، دلیل عقل و استصحاب.
وی در این باره در کتاب گران سنگ « المعتبر في شرح المختصر» میگوید: «الفصل الثالث في مستند الأحکام، و هي عندنا خمسة: الکتاب، و السنّة، و الإجماع، و دلیل العقل، و الاستصحاب»(4).
3⃣ دیدگاه مشهور اصولیها:
مشهور اُصولیها معتقدند که ادله فقه چهارتا هستند: کتاب، سنت، اجماع و عقل، از این رو در کتب اصولی و فقهی از آنها به «ادلّه اربعة» تعبیر میکنند.
شیخ بهائي(رحمه الله) در این باره در کتاب « زبدة الاُصول» میگوید: «المنهج الثاني في الأدلّة الشرعیّة و هي عندنا أربعة: الکتاب، و السنّة، و الإجماع، و العقل»(5)
4⃣ دیدگاه اخباریها:
عده ای از اخباریها در استنباط احکام فقط به کتاب و سنت اکتفا میکنند(6).
📚 مصادر:
(1) التذکرة باُصوال الفقه، ص 28.
(2) التذکرة باُصول الفقه، ص45، عند قوله: « و لیس في أجماع الاُمّة حجّة من حیث کان أجماعاً، و لکن من حیث کان فیها الإمام المعصوم،...».
(3) التذکرة باُصول الفقه، ص28، عند قوله: «و الطرق الموصلة إلی علم المشروع في هذه الاُصول ثلاثة: أحدها: العقل...».
(4) المعتبر ج 1، ص28.
(5) زبدة الاُصول ، ص83 ، و نیزبنگرید: قوانین الاُصول ج2، ص 231، الباب السادس: في الأدلّةالشرعیّة، أنیس المجتهدین ج1، ص181، المبحث الثاني في الأدلّة الشرعیّة ، و... .
(6) بنگرید: الحدائق الناضرة ج1، ص26، المقدّمة الثالثة في مدارک الأحکام الشرعیّة.
#اقوال_اصولی_چهارم
#ادله_فقه