eitaa logo
گامی در مسیر اجتهاد
493 دنبال‌کننده
28 عکس
15 ویدیو
0 فایل
📚 ارائه فرهنگنامه صوتی اصول فقه 📚 تبیین مباحثی از علم اصول و تاریخ آن 🕋 شروع فعالیت کانال: عید غدیر سال ۱۴۴۴ هجری قمری 🕌 قم - علی اکبر هلالی @AliAkbarHelali کانال تلگرام👇 t.me/gami_dar_masire_ejtehad ✉️ پشتیبانی کانال👇 @sayyedali_mirsalari
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام مؤلّف: [محمد]مهدی کجوری مازندرانی- شیرازی(1216- 1293ق) ⭕️ القاب و شهرت مؤلف: کجوری شیرازی ✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی ✳️ معرفی اجمالی مؤلّف: حاج شیخ محمد مهدی مجتهد کجوری شیرازی علامه ذوالفنون، جامع معقول و منقول و از بزرگان علم و تقوی و فضیلت است. وی در شهر کجور از توابع مازندران بنابر مشهور درسال 1216 قمری متولد شده و برای تکمیل تحصیلات به عتبات هجرت کرد. در حدود سال ۱۲۵۰قمری در شهر مقدس کربلا مقیم شد و از محضر پر فیض صاحب ضوابط بهره برد در سال ۱۳۵۹قمری به درخواست مردم شیراز از صاحب ضوابط به شیراز هجرت نمود و به تالیف تدریس و رتق و فتق امور شرعی مردم پرداخت. وی در سال 1293 قمری دیده از جهان فرو بست و در شیراز در مقبره حافظیه به خاک سپرده شد. 📕 آثار اصولی مؤلف 1️⃣ تقریرات دروس استاذه صاحب الضوابط 2️⃣ الحاشیة علی نتایج الأفکار في أُصول الفقه 3️⃣ الحاشیة علی قوانین الأُصول للمحقّق القمي 4️⃣ الحاشیة علی فرائد الأُصول (برای آشنائی با این اثر به گزینه یا کتاب شناسی یکم مراجعه بفرمایید). 📚 مصادر: تكملة أمل الآمل ج 6 ص 98، شماره2581، الفوائد الرضویه ص 676، اعيان الشيعه ج 10ص 68و157، الذریعة إلی تصانیف الشیعة ج 6 ص 116، شماره 885، طبقات أعلام الشیعة ج 12 ص 535، شماره 10865، معجم اعلام الشيعة ص3457، شماره 629، مع موسوعات رجال الشيعه 3/ 372، فنخا ج 12 ص 149و مقدّمه تحقیق کتاب الاجتهاد و التقلید ایشان. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن هفتم 🗓 موضوع: جایگاه عقل و احکام تعبدی 🗓 منبع: درس رسائل 22 📝 تاریخ: 30-7-1379 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام کتاب: حاشیة فرائد الأُصول 🖍 نام مؤلّف: [محمد]مهدی کجوری مازندرانی- شیرازی(1216- 1293ق) ✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و محسن مقدس زاده ✳️ معرفی اجمالی مؤلّف: برای آشنائی با مؤلّف این اثر به گزنیه یا مؤلف شناسی یکم مراجعه بفرمایید. ✴️ معرفی اجمالی کتاب: بنا به تصريح آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذريعة: «مؤلف این حاشیه را در زمان حیات شیخ مرتضی انصاری(قدس سره) تألیف نموده است، و شرح را بر شيخ انصارى عرضه داشته و ايشان آن را شرحى نيكو دانسته‏اند». بنا به گزارش «فنخا»: «حاشیه ای است مفصل با عناوین «قوله، قوله» بر فرائد الأُصول که در شوال سال 1276 ق شروع به تألیف آن نموده و در 13 شعبان 1277ق در حالی که در حدود 60 سال داشته از تألیف آن فارغ شده است ، وی در این تحشیه به نقد و بررسی آراء و نظرات استادش پرداخته است». و بنا به گزارشی دیگر: اين حاشیه در چهار جزء تنظيم شده است جزء اول: درحجيّت قطع و ظن، جزء دوم: در اصالة البراءة، جزء سوم: در استصحاب و جزء چهارم: درتعادل و تراجيح. 🔎 نسخه شناسی: بنا به گزارش «فنخا»: نسخه مخطوط و یا عکس این حاشیه در مراکز ذیل موجود می باشد. چالوس: امام صادق: شماره نسخه 1 عکس. قم: مرکز احیاء: شماره نسخه 2371. شیراز: شاهچراغ: شماره نسخه 759. شیراز: شاهچراغ: شماره نسخه 759. 🖨 چاپ شناسی: بنا به تصريح آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذريعة این حاشیه در ایران به چاپ رسیده، و بنا به گزارشی این حاشیه در سال 1305 قمرى در تهران در 515 صفحه در قطع رحلى، چاپ سنگى شده است. 📢 جهت اطلاع: ظاهراً کتاب یاد شده تاکنون تحقیق و به چاپ حروفی نرسیده است مخاطبین محترم چنانچه از آخرین وضعیت تحقیق و چاپ این اثر گزارشی در اختیار دارند ارسال نموده تا اطلاع رسانی گردد جزاءکم الله خیر الجزاء. 🔷 یاد آوری برای دسترسی به فهرست بخشی از آثار اصولی که هنوزتحقیق و به چاپ حروفی نرسیده اند، به گزینه آثار مخطوط اصولی که در اطلاع رسانی دوم تعبیه شده، مراجعه بفرمایید. 📚 مصادر: تكملة أمل الآمل ج 6 ص 98، شماره2581، الفوائد الرضویه ص 676، اعيان الشيعه ج 10ص 68و157، الذریعة إلی تصانیف الشیعة ج 6 ص 116، شماره 885، طبقات أعلام الشیعة ج 12 ص 535، شماره 10865، معجم اعلام الشيعة ص3457، شماره 629، مع موسوعات رجال الشيعه 3/ 372، فنخا ج 12 ص 149و مقدّمه تحقیق کتاب الاجتهاد و التقلید ایشان. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن هشتم 🗓 موضوع: خطر فلسفه در استنباط احکام 🗓 منبع: درس کفایه 32 📝 تاریخ: 16-9-1383 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام کتاب: 🖍 نام مؤلّف: سید محمد باقر طبا طبائی یزدی(1239-1298 قمری) ✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبرهلالی ✳️ معرفی اجمال مؤلّف: برای آشنائی با مؤلّف این اثر به گزنیه ،یا مؤلف شناسی دوم مراجعه بفرمایید. ✴️ معرفی اجمالی کتاب: حاشیه مفصلی است با عنوان «قوله،قوله» وی در مقدمه کتاب می نویسد: «جعلته مشتملا ًعلى ارومة المطالب و محتوياً على جرثومة مقاصد الطّالب و ذكرت فيه من التّحقيقات الأنيقة امتنها و اعلاها و من التّدقيقات الرّشيقة انفسها و اغلاها و من المسائل الشّريفة ما خلت عنها زبر الأوّلين و الآخرين و من الدّلائل الوثيقة ما لم تحوها صحف السّابقين و اللّاحقين و اودعت فيه نكات لطيفة باشارات لائقة و كنايات رائقة و اخفيت فيه تنبيهات منيفة بعبارات فائقة و بيانات ناطقة و ابديت فيه لطائف فقر اتخذتها بفيض التاييد و اويت فيه غرائب نكت اهتديت اليها بنور التّسديد و التزمت بأن لا اتمسّك في دفع إيراداته إلّا بذيل لإنصاف و العدالة و اجتنبت من ان اسلك في ردّ ما اعترض عليه سبيل الاعتساف و الجهالة مهّدت فيه تمهيد القواعد و هذبته غاية التّهذيب و رتّبته ترتيب الفرائد – إلی أت قال:- و سمّيته بـ«وسيلة الوسائل في شرح الرّسائل» ...» 🔎 نسخه شناسی بنا به گزارش «الذریعة» و «فنخا» نسخه ای از این حاشیه در قم: مرعشی، به شماره 1/765 موجود است. 🖨 چاپ شناسی: بنا به تصريح آقا بزرگ تهرانی در کتاب الذريعة این حاشیه در ایران به چاپ رسیده، و بنا به گزارش کتب تراجم و فهرست نگاری این حاشیه در سال 1291 قمرى در تبریز در 992 صفحه در قطع رحلى، چاپ سنگى شده است. 💻 نسخه الکترونیکی کتاب مذکور در نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات نور موجود است. 📢 جهت اطلاع: ظاهراً کتاب یاد شده تاکنون تحقیق و به چاپ حروفی نرسیده است مخاطبین محترم چنانچه از آخرین وضعیت تحقیق و چاپ این اثر گزارشی در اختیار دارند ارسال نموده تا اطلاع رسانی گردد جزاءکم الله خیر الجزاء. 🔷 یاد آوری برای دسترسی به فهرست بخشی از آثار اصولی که هنوزتحقیق و به چاپ حروفی نرسیده اند، به گزینه آثار مخطوط اصولی که در اطلاع رسانی دوم تعبیه شده،مراجعه بفرمایید. 📚 مصادر: بنگرید: مقدّمه مؤلّف،اعیان الشیعة ج9،ص 186، الذریعة ج7،ص 72، ش380 و ج25، ص92،ش505، معجم المطبوعات العربیة في ایران ص 95و204، و فنخا ج34،ص398. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0137_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
1.71M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان:روایت اصطلاحی و غیر اصطلاحی و فرق آن دو 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-137 🗓 تاریخ درس: 25-7-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1،ص 219 عند قوله«و روایة ما عدا قول المعصوم و نحوه من سائر ما نضمّنه الأخبار، کالأسئلة التي تعرف منها أجوبته...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: حجیت اجماع ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃 تبیین بحث: الآیة الأولی التي استدل بها علی حجیة الإجماع قوله تعالی: «وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَيَتَّبِعۡ غَيۡرَ سَبِيلِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرًا»(1). اعلم أنّ العامّة قد جعلوا الإجماع حجّة و إحدى الأدلّة الأربعة على الحكم الشرعيّ بما هو هو بأن يكون دليلاً مستقلاًّ برأسه في مقابل الكتاب و السنّة، و عليه فيكون الإجماع عندهم حجّة و مصدراً مستقلاًّ لمعرفة حكم اللّه‏ تعالى غير الكتاب و السنّة. و قد استدلّوا لإثبات حجّيّته بالكتاب بقوله تعالى: «وَمَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُوءْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَساءَتْ مَصِيراً »، بتقريب أنّ الآية الشريفة توجب اتّباع سبيل المؤمنين، والإجماع سبيلهم.. ✔️ و أوّل من استدلّ بهذه الآية على حجّيّة الإجماع: الشافعيّ على ما نقل عنه وتبعه الجمهور في ذلك(2). ◀️ و قد نوقش في دلالتها و أنّها لا تدلّ علی مطلوبهم، و قد ذكر العلاّمة الحلّيّ رحمه‏ الله الوجوه التي احتجّ العامّة بها على حجّيّة الإجماع مع الجواب عنها في کتابه: «نهاية الوصول إلى علم الاُصول»(3)، و التفصیل في محلّه(4). 📚 مصادر: (1) سورة النساء: 4/115. (2) انظر: البرهان في اُصول الفقه 1 : 435، و المنخول: 305، و روضة الناظر 2 : 442، و منتهى الوصول: 53، و الإبهاج في شرح المنهاج 2 : 353، و ... ، و قد اعترف الغزاليّ و الرازيّ بعدم ظهورها في حجّيّة الإجماع و ناقشوا في الاستدلال بها (انظر: المستصفى 2 : 300 و301، و المحصول 4 : 35 ـ 66). (3) انظر: نهاية الوصول إلى علم الاُصول3 : 144 ـ 189، ذيل عنوان « المبحث الرابع في حجج الجمهور على كونه حجّة ». (4) راجع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج3، ص 21، ذیل عنوان «3- وجه حجیةالإجماع عند العامّة و الخاصّة». https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: حجیت اجماع ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃 تبیین بحث: الآیة الثانیة التي استدل بها علی حجیة الإجماع قوله تعالی: « فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِي شَيۡءٖ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ»(1). اعلم أنّ العامّة قد جعلوا الإجماع حجّة و إحدى الأدلّة الأربعة على الحكم الشرعيّ بما هو هو بأن يكون دليلاً مستقلاًّ برأسه في مقابل الكتاب و السنّة، و عليه فيكون الإجماع عندهم حجّة و مصدراً مستقلاًّ لمعرفة حكم اللّه‏ تعالى غير الكتاب و السنّة. و قد استدلّوا لإثبات حجّيّته بقوله تعالى: «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّه‏ وَالرَّسُولِ»، فالآية تدلّ على أنّ شرط وجوب الردّ إلى اللّه‏ والرسول صلى ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله‏ وجودُ التنازع، فيكون مفهومها المخالف أنّه إذا عُدِمَ التنازع وحصل الاتّفاق لم يجب الردّ إليهما، بل يجب العمل على ما هو المُجمَع عليه، وهو معنى كونه حجّة(2). ◀️ و قد نوقش في دلالتها و أنّها لا تدلّ علی مطلوبهم، و قد ذكر العلاّمة الحلّيّ رحمه ‏الله الوجوه التي احتجّ العامّة بها على حجّيّة الإجماع مع الجواب عنها في کتابه: «نهاية الوصول إلى علم الاُصول»(3)، و التفصیل في محلّه(4). 📚 مصادر: (1) سورة النساء 4/59. (2) استدلّ بها صاحب المعتمد (انظر: المعتمد في اُصول الفقه 2 : 15). (3) انظر: نهاية الوصول إلى علم الاُصول3 : 144 ـ 189، ذيل عنوان « المبحث الرابع في حجج الجمهور على كونه حجّة ». (4) راجع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج3، ص 21، ذیل عنوان «3- وجه حجیةالإجماع عند العامّة و الخاصّة». https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: حجیت اجماع ✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃تبیین بحث: الحذیث الأوّل الذي استدل به علی حجیة الإجماع قوله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏ آله‏: «و لا تجتمع اُمّتي على الخطأ»(1). اعلم أنّ العامّة قد جعلوا الإجماع حجّة و إحدى الأدلّة الأربعة على الحكم الشرعيّ بما هو هو بأن يكون دليلاً مستقلاًّ برأسه في مقابل الكتاب و السنّة، و عليه فيكون الإجماع عندهم حجّة و مصدراً مستقلاًّ لمعرفة حكم اللّه‏ تعالى غير الكتاب و السنّة. و قد استدلّوا لإثبات حجّيّته بالسنّة بقوله صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله‏: «و لا تجتمع اُمّتي على الخطأ»، و قد ادّعوا تواتره معنىً(2)، فاستنبطوا منه عصمة الاُمّة من الخطأ و الضلالة(3). ◀️ وقد نوقش فيه من جهات عديدة سنداً ودلالةً، منها: ما أفاده الشيخ المفيد رحمه ‏الله، فإنّه قال: «أوّل ما في هذا الباب أنّ الرواية لما ذكرت غير معلومة عن النبيّ صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله‏ و إنّما جاءت بها الأخبار على اختلاف من المعاني والألفاظ، وقد دفع صحّتها جماعة من رؤساء أهل النظر والاعتبار، وأنكرها إمام المعتزلة وشيخها إبراهيم بن سيّار النظّام ... »(4). ✔️ و بالجملة: فقد ذكر العلاّمة الحلّيّ رحمه ‏الله الوجوه التي احتجّ العامّة بها على حجّيّة الإجماع مع الجواب عنها في کتابه: «نهاية الوصول إلى علم الاُصول»(5)، و التفصیل في محلّه(6). 📚 مصادر: (1) انظر على سبيل المثال: المصنَّف (لابن أبي شيبة) 21 : 273، الرقم 38770، وسنن ابن ماجة : 893، الرقم 3950، وسنن الترمذي 4 : 68، الرقم 2173، و المعجم الكبير 17 : 239 و240، الرقم 665 ـ 667، والمستدرك على الصحيحين 1 : 216، الرقم 395 ـ 403، وكنز العمّال 1 : 381، الرقم 1658 ، وغيرها ، وانظر أيضاً : المعتمد في اُصول الفقه 2 : 16، والمحصول 4 : 79 و80 ، و ...) (2) أي: نُقِلَ هذا المعنى بألفاظ مختلفة بنفس المضمون بلغت حدّ التواتر كقوله صلى ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله‏: «لا تجتمع اُمّتي على الضلالة»، وكقوله صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏ آله: «لم يكن اللّه‏ ليجمع اُمّتي على ضلال» و أمثال ذلك . (3) انظر: شرح اللُّمع 2 : 677 و678، الرقم 790، قواطع الأدلّة 3 : 203، والإحكام في اُصول الأحكام ( 1 ـ 2 ): 186، ومنتهى السُّول في علم الاُصول : 305 ، ومنتهى الوصول: 54 ، وغير ذلك. (4) الإفصاح (مصنّفات الشيخ المفيد: 8): 47 ). (5) انظر: نهاية الوصول إلى علم الاُصول3 : 144 ـ 189، ذيل عنوان « المبحث الرابع في حجج الجمهور على كونه حجّة ». (6) راجع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج3، ص 22، ذیل عنوان «3- وجه حجیةالإجماع عند العامّة و الخاصّة». https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0114_استاد موسوی تهرانی_mix.mp3
1.21M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: دیدگاه امامیه و عامه نسبت به اجماع 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-114 🗓 تاریخ درس: 6-3-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 184عند قوله(رحمه الله): «الأمر الثاني: أنّ الإجماع في مصطلح الخاصّة، بل العامّة – الذین هم الأصل له و هو الأصل لهم- ...». 🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا