#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰فراز《۱۰》
◽️…إنَّ جَبرَئيلَ هَبَطَ إلَيَّ مِراراً ثَلاثاً يَامُرُني عَنِ السَّلامِ رَبّي - و هو السّلامُ - أن أقومَ في هذا المَشهَدِ فَاُعلِمَ كُلَّ أبيَضٍ و أسوَدٍ : أنَّ عَليَّ بنَ ابيطالِبٍ أخي و وصيي و خَليفَتي عَلي اُمَّتي و الإمامُ مِن بَعدي ، ألَّذي مَحَلُّهُ مِنّي مَحَلُّ هارونَ مِن موسي إلّا أنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي و هُو وَلِيِّكُم بَعدَ اللّهِ و رَسولِهِ ، و قَد أنزَلَ اللّهُ تَبارَكَ و تَعالي عَلَيَّ بِذلكَ آيَةً مِن كِتابِهِ هِيَ :"إنَّما وَليّكُمُ اللّهُ وَ رَسولُهُ وَ الّذينَ آمنوا الّذين يُقيمونَ الصَّلوةَ و يُؤتونَ الزَّكاةَ و هُم راكِعونَ" ، و عليُّ بنُ ابيطالِبٍ الّذي أقامَ الصَّلوةَ و آتي الزَّكاةَ و هو راكِعٌ يُريدُ اللّهَ عَزّوجلَّ في كُلِّ حالٍ .…
🔹…همانا جبرییل از سوے سلام , پروردگارم - که تنها او سلام است -
سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانے آورد که در این مکان به پاخیزم ،
و به هر سفید و سیاهے اعلام کنم که:
علے بن ابیطالب ، برادر و وصے و جانشین من در میان امت و امام پس از من است ؛
همو که جایگاهش نسبت به من به سان هارون نسبت به موسے است ، مگر اینکه پیامبرے پس از من نخواهد بود ؛
و او پس از خدا و رسول او ، صاحب اختیار شماست ؛
و خداوند تبارک و تعالے بر من نازل فرموده که:
"همانا تنها ولے و سرپرست و صاحب اختیار شما خداوند و پیامبرش و مؤمنانے اند که نماز به پا مےدارند و در رکوع زکات مےپردازند …"
(مائده/٥٥)
و قطعاً علے بن ابیطالب نماز برپاداشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است….
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
فضیلت4.mp3
3.41M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
🌿 به نقل از میثم تمار
در صحراے نجف با حضور مردم کوفه و مدرک بن حنظله بواسطه امیرالمؤمنین علیه السلام زنده شد و شرح کوتاه ماجرا در همین فایل صوتے
📚 منبع : کتاب القطرة ج2 ص127
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت176
🔷 ابزار ریاست (بردبارى فراوان)
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: بردباری و تحمل سختيها ابزار رياست است.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۷۶ درباره مهمترین صفتی که باید رئیس، فرمانده و کسی که نیروها و مجموعه هایی را زیر نظر دارد باید، داشته باشند بیان می فرمایند.
"سعهٔ صدر" به نظر مولا علی(علیه السلام) ابزار ریاست است.
🔻در حکمت ۱۷۶ می خوانیم: «آلَةُ الرِّيَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْرِ»؛ ابزار ریاست سعه صدر داشتن است.
🔻مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) اساساً قلب مؤمن واقعی را وسیع ترین چیز در عالم می دانند و در حکمت ۳۳۳ میفرمایند: «الْمُؤْمِنُ أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً»؛ سینهٔ مؤمن از هر چیزی فراختر و وسیع تر است.
مؤمن به خودی خود باید سعه صدر داشته باشد، چه برسد وقتی که ریاست پیدا کند. وقتی ریاست پیدا کرد، چون در مقابل ناملایمت های زیادی قرار میگیرد، از طرفی قدرت هم دارد برای اینکه اقدام بکند، اگر سعه صدر بالایی نداشته باشد، کارش به ظلم و اجحاف کشیده میشود.
🔻 لذا مولا علی(علیه السلام) در مترقّی ترین منشور حکومت داری و مدیریت که "عهدنامه مالک اشتر" (نامه ۵۳ نهج البلاغه) است، خطاب به ایشان در بند دوم، سوم، چهارم، مطالبی نوشتند که بسیار بسیار به این موضوع مرتبط هست.
می نویسند: «مهربانی با مردم را پوشش دل خويش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز مانند حيوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنيمت دانی، زيرا مردم دو دسته اند؛ دسته ای برادر دينی تو و دسته ديگر همانند تو در آفرينش می باشند. اگر گناهی از آنان سر می زند يا علّتهایی بر آنان عارض می شود، يا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتكب می گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست داری خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتری و امام تو از تو برتر و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستيز كه تو را از كيفر او نجاتی نيست و از بخشش و رحمت او بی نياز نخواهی بود. بر بخشش ديگران پشيمان مباش و از كيفر كردن شادی مكن و از خشمی كه می توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. به مردم نگو به من فرمان دادند و من نيز فرمان می دهم، پس بايد اطاعت شود كه اين گونه خود بزرگ بينی دل را فاسد و دين را پژمرده و موجب زوال نعمتهاست. و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از حکومت تو است بنگر كه تو را از آن سركشی نجات می دهد و تند روی تو را فرو می نشاند و عقل و انديشه ات را به جايگاه اصلی باز می گرداند. بپرهيز كه خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری و در شكوه خداوندی همانند او دانی زيرا خداوند هر سركشی را خوار می سازد و هر خود پسندی را بی ارزش می كند. با خدا و با مردم و با خويشاوندان نزديك و با افرادی از رعيّت خود كه آنان را دوست داری انصاف را رعايت كن، كه اگر چنين نكنی ستم روا داشتی و كسی كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود و آن را كه خدا دشمن شود دليل او را نپذيرد، كه با خدا سر جنگ دارد تا آنگاه كه باز گردد يا توبه كند و چيزی چون ستمكاری نعمت خدا را دگرگون نمی كند و كيفر او را نزديك نمی سازد كه خدا دعای ستمديدگان را می شنود و در كمين ستمكاران است».
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۷۶ نهج البلاغه.mp3
3.18M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت176
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#علےاززبانعلے
📃 قسمت صد و چهل و نهم
🔸شما درد من شدهاید
[ یکی از سپاهیان برخاست و سؤال کرد: ما را از حٓکمیت نهی کردی، سپس پذیرفتی. ما نفهمیدیم کدام یک از این دو کار درست بود.
دستم را بر دست دیگرم زدم و گفتم: ]
🔻این است سزای کسی که بیعت با امام خود را ترک گوید و پیمان بشکند. به خدا سوگند، هنگامی که شما را به جنگ فراخواندم، خوشایندتان نبود؛ ولی خداوند خیر شما را در آن قرار داده بود. اگر استقامت ورزیده بودید، شما را راهنمایی میکردم و اگر به راه کج میرفتید، شما را به راه راست برمیگرداندم؛ اگر سر برمیتافتید، دوباره شما را برای مبارزه آماده میکردم. این روشی درست و نظری استوار بود.
🔻اما دریغ! با کدام نیرو و با اطمینان به چه کسی؟! شگفتا! میخواهم درد خود را توسط شما درمان کنم، حال آنکه شما خود، درد من شدهاید! همانند کسی هستم که خار در پایش رفته است و میخواهد با خار دیگری آن را بیرون کشد و میداند که خار در تن او بیشتر میشکند و بر جای میماند.
🔻بارخدایا، پزشکانِ این درد بیدرمان از معالجه خسته و درمانده شدهاند و آنان که میخواهند با طناب از چاه ژرف آب بکشند، ملول و ناتوان گشتهاند.
🔻کجایند آن مردمی که وقتی به اسلام دعوت شدند، پذیرفتند و قرآن را تلاوت کردند و آن را نیکو دریافتند؛ وقتی بهسوی جهاد بسیج شدند، با شوق تمام به حرکت درآمدند و چونان شتری که مشتاقانه بهسوی فرزندش میرود، شمشیرها را از غلاف بیرون کشیدند و فوجفوج و صفبهصف اطراف زمین را احاطه کردند. برخی شهید شدند و برخی نجات یافتند. نه زندهماندن زندگان را به یکدیگر مژده دادند و نه مرگ شهیدان را تسلیت گفتند. از بس از خوف خدا گریسته بودند، دیدگانشان سفیدی گرفته بود. شکمهایشان از روزهداری فراوان لاغر شده و به پشت چسبیدهبود. لبهایشان از فراوانی دعا خشکیده شده و رنگهای صورتشان از شبزندهداری زرد شده و بر چهرههایشان، غبار خشوع و فروتنی نشسته بود.
آنان برادران من بودند که رفتند و بر ماست که تشنهٔ دیدارشان باشیم و از اندوه فراقشان انگشتِحسرت به دندان بگزیم.
🔻همانا شیطان راههای خود را برای شما آسان جلوه میدهد، تا گرههای محکم دین شما را یکی پس از دیگری بگسلد و به جای وحدت و هماهنگی، بر تفرقه و پراکندگی شما بیفزاید و فتنه و فساد برانگیزاند. از وسوسهها و فریبکاری شیطان رویگردانید و نصیحت آن کسرا که خیرخواه شماست، گوش کنید و به جان و دل بپذیرید.
❇️ توصیه های امام به داوران حٓکمیت
🔸اگر مطابق کتاب خدا داوری نکنید، حکم شما ارزشی ندارد
[ پس از نوشتهشدن معاهدهٔ حٓکمیت و تعیین نمایندگان، به آن دو تذکر دادم: ]
🔻انتخاب شما برای این است که مطابق کتاب خدا حکم کنید و همه کتاب خدا در تایید من است؛ پس اگر مطابق کتاب خدا داوری نکنید، حکم شما ارزشی ندارد و حق داوری ندارید.
🔸طبق دستور قرآن داوری کن!
[ به ابوموسی اشعری که به نمایندگی از طرف ما برای حٓکمیت میرفت، گفتم: ]
🔻ای ابوموسی، همانگونه که دستور قرآن است، داوری کن؛ هرچند مخالف میل من باشد. با کتاب خدا داوری کن و پا فراتر از آن مگذار.
🔸هیچکس به اندازهٖ من به وحدت امت محمد صلیاللهعلیهوآله نمیاندیشد
[ نامهای نیز به ابوموسی اشعری نوشتم و تذکراتی به وی دادم: ]
🔻همانا بسیاری از مردم تغییر کردهاند، از سعادت و رستگاری بیبهره ماندهاند، بهدنیا گرایش پیدا کرده و از روی هوای نفس سخن گفتهاند. من در کار این مردم شگفتزده ام. مردمی خودپسند گرد هم آمدهاند! من اکنون به درمان زخمی روی آوردهام که بیم آن دارم به صورت لخته خون درآید و درمانناپذیر شود.
🔻بدان که در امت اسلام، هیچکس همانند من به وحدت امت محمد صلی الله علیه و آله و الفت و مهربانی آنان با یکدیگر، علاقهمند و حریص نیست. من در این کار به دنبال پاداش نیکو و سرانجام شایستهام.
🔻من به پیمانی که بستهام و تعهدی که پذیرفتهام، وفاخواهم کرد؛ هرچند تو دگرگون شده باشی و همانند روزی که از من جدا شدی نباشی. همانا بدبخت کسیاست که از عقل و تجربهای که نصیب او شدهاست، محروم بماند.
🔻من نمیتوانم سخن کسی را که باطل و نادرست میگوید، تحمل کنم یا کاری را که خدا اصلاح کرده است، تباه سازم. پس آنچه نمیدانی، رهاکن؛ زیرا مردم بد کردار با سخنان نادرست تو بهسوی تو خواهند شتافت. والسلام.
📚منابع:
۱. نهجالبلاغه، خطبهٔ۱۲۱، ص۱۷۷
۲. الإحتجاج، ج۱، ص۱۸۵
۳. مروجالذهب، ج۲، ص۴۳۵
۴. أنسابالأشراف، ج۲، ص۳۳۳
۵. تاریخ دمشق، ج۳، ص۲۲۲، رقم۱۲۲۵
۶. المناقب، ج۲، ص۲۶۱
۷. الطرائف، ج۲، ص۵۱۱
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت7 القطره ج1ص251.mp3
961.7K
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
🌿 یهودے از اهالے خیبـر که بواسطه اسم اعظم بروے آب راه میرفت... ، مسلمان شد! 😳 شرح مختصر روایت در همین فایل صوتے
📚 منبع : کتاب القطرة ج1ص251
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت177
🔷 روش برخورد با بدان
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۷۷ نهج البلاغه می فرمایند : "بدکار را از طریق پاداش دادن به نیکوکار آزار بده". عبارت عربی این حکمت دقیق تر از ترجمه است. می فرمایند:« ازْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ».
🔻" ازْجُرِ" یعنی کاری کن که دست بردارد. مانع بشو، مانع شو در مقابل خطاکار با پاداش دادن به نیکوکار.
🔻 می دانید که تنبیه و تشویق یکی از اصول تربیتی اکثر مکاتب تربیتی است. به درستکار پاداش می دهند و بدکار را تنبیه می کنند، مجازات می کنند. اما در مکتب امیرالمؤمنین (علیه السلام) یعنی در مکتب کاملاً عاقلانه و وحیانی اسلام، اگرچه تنبیه هم هست، اما تشویق غلبه دارد بر تنبیه. چرا که رحمت خدا بر غضبش غلبه دارد؛ « سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» و معلوم میشود که انسان از طریق مهربانی و رحمت بیشتر و بهتر و سریعتر به مدار صراط مستقیم برمی گردد تا تنبیه. اگر چه تنبیه هم در شرایط و لایه هایی ضرورت پیدا می کند؛ حتی در آن شرایطی هم که ضرورت پیدا می کند جلوه ای از رحمت است چون خطاکار را از فرو افتادن به ورطه های هلاکت باز می دارد.
🔻 بر این اساس مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۳۶۸ نهج البلاغه حتی فلسفه ثواب و عقاب قیامت را هم همین اصلاح انسانها و بندگان خدا می دانند. در حکمت ۳۶۸ می فرمایند: همانا خداوند پاداش را بر اطاعت و كيفر را بر نافرمانی قرار داد، تا بندگان را از عذابش بِرَهاند و به سوی بهشت بكشاند.
🔻اصلاً خداوند اگر وعده بهشت داده است و وعده عذاب جهنّم داده است، برای اینکه همینجا قبل از رسیدن به قیامت بندگان خطاکاری مثل بنده هم به شوق بهشت و ترس از جهنم، دست از گناه بردارند تا به جای سقوط در جهنم به بهشت برسند.
در حکمت ۱۵۸ هم این معنا را در عبارت دیگری خواندیم که اگر برادر تو خطایی کرد، یا شرّی خواست برساند، با احسان و انعام او را به سوی خوبی برگردان.
🔻 برادرت را با احسانی که در حق او می کنی سرزنش کن و شرّش را با بخشش بازگردان.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۷۷ نهج البلاغه.mp3
2.18M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت177
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
🔰فراز 《۱۱》
✨… و سألتُ جَبرَئيلَ أن يَستَعفيَ لِيَ السَّلامَ عَن تَبليغِ ذلكَ إليكُم - أيُّها النّاسُ - لِعِلمي بِقِلَّةِ المُتَّقينَ و كَثرَةِ المُنافِقينَ و إدغالِ اللّائِمينَ و حِيَلِ المُستَهزِئينَ بِالإسلامِ ألّذينَ وَصَفَهُمُ اللّهُ في كِتابِهِ بِأنَّهم يَقولونَ بِألسِنَتِهم ما لَيسَ في قُلوبِهِم و يَحسَبونَهُ هَيِّناً و هو عِندَاللّهِ عَظيمٌ و كَثرَةِ آذاهُم لي غَيرَ مَرَّةٍ حَتّي سَمّوني اُذُناً و زَعَموا أنّي كذلكَ لِكَثرَةِ مُلازَمَتِهِ إيّايَ و إقبالي عَليهِ و هَواهُ و قَبولِهِ مِنّي حَتّي أنزَلَ اللّهُ عَزّوجلّ في ذلكَ "وَ مِنهم الّذينَ يُؤذونَ النّبي و يَقولونَ هو اُذُنٌ قُل اُذُنُ -عَلي الّذين يَزعَمونَ أنَّهُ اُذُنٌ - خيرٍ لكم يُؤمِنُ بِاللّهِ و يُؤمِنُ للمؤمِنينَ و رَحمَةٌ لِلذّينَ آمَنوا مِنكُم والّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللّهِ لهم عَذابٌ أليمٌ" .…
🔹…و من از جرییل درخواستم که از خداوند سلام ,
اجازه کند و مرا از مأموریت تبلیغ شما معاف دارد ؛
زیرا کمے پرهیزکاران و فزونے منافقان و دسیسهء ملامت گران و مکرِ مسخره کنندگانِ اسلام را مےدانم ؛
همانان که خداوند در وصفشان در کتاب خود فرموده :
"به زبان مےگویند آن را که در دلهایشان نیست و آنرا اندک و آسان می شمارند ,
حال آنکه نزد خداوند بس بزرگ است…"(نور/۱۵) ؛
و نیز از آن روے که منافقان مرا بارها آزار رسانیده اند تا بدانجا که مرا اُذُن (زود شنو و زود باور) نامیده اند ؛
به خاطرِ همراهے افزون و تمایل و پذیرش علے از من و توجه ویژهء من به او ،
تا بدانجا که خداوند آیه اے فرستاد:
"و از آنان اند کسانے که پیامبر خدا را آزرده ، گویند:
او سخن شنو و زود باور است ؛ بگو:آرے ، او سخن شنوست - علیه آنان که گمان مےکنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست ؛ او (پیامبر) به خدا ایمان دارد و اهل ایمان را تصدیق کرده ، راستگو می انگارد ؛
و هم او رحمت است برای ایمانیان شما و البته برای آنانکه او را آزار دهند عذابی دردناک خواهد بود …" (توبه /۶۱) .…
┄═🌸๑🍃๑🌺๑🍃🌸❁═┄
📢مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰فراز《۱۲》:
◽️ …وَ لَو شِئتُ أن اُسَمِّيَ القائلينَ بذلكَ بأسمائهم لَسَمَّيتُ و أن أومَيَ إليهم بذلكَ بأعيانِهم لأومَاتُ و أن أدُلَّ عَليهم لَدَلَلتُ ، ولكِنّي وَ اللّهِ في اُمورِهم قد تَكَرَّمتُ ، و كُلُّ ذلكَ لايَرضي اللّهُ مِنّي إلّا أن اُبَلِّغَ ما أنزَلَ اللّهُ إلَيَّ في حَقِّ عَلِيٍّ ، ثُمَّ تلا : " يا أيُّها الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ إليكَ مِن رَبِّكَ - في حَقِّ عَلِيٍ - و إن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه و اللّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ" …
🔹…و اگر مےخواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و به آنان اشارت کنم و مردم را به سویشان هدایت کنم ( که آنان را شناسایی کنند) مےتوانستم ؛
لیکن به خدا سوگند در کارشان کرامت نموده ، لب فرو بستم ؛
با این حال خداوند از من خشنود نخواهد شد ، مگر فرمان او را در حق علے به شما ابلاغ کنم ؛
آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله چنین خواند:
" ای پیامبر ! آنچه - در حق علے - از سوے پروردگارت بر تو فرود آمده ، ابلاغ کن و گر نه رسالت او را انجام نداده اے و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگه مے دارد… " (مائده/٦٧)
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢 مبلغ غدير باشيم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
فضیلت13ج1ص362.mp3
1.79M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
🔹 خبر از سرمایه داری که بهره های فراوان برده است. 🍃
🌿 النظر الی وجه علی عباده...
وشرحمختصر اینروایت درفایلصوتے
📚 منبع : کتاب القطرة ج1ص 362
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
...|#علےاززبانعلے|...
📃 قسمت صد و پنجاهم
❇️ خوارج؛ مولود حٓکمیت
🔸آیا بعد از رضایتدادن وعهدبستن و پیماننوشتن برگردم؟
[ پس از اینکه شاهدان، معاهدهٔ حٓکمیت را امضا کرده و بر دو لشکر عرضه کردند، گروهی از سپاهیان من که بعدها به خوارج مشهور شدند، پشیمان شدند و شعار «لا حکم الا لله» سر دادند. آنها معتقد بودند که حکم خدا دربارهٔ معاویه و اصحابش روشن است: یا باید کشته شده یا باید تسلیم ما شوند، و اگر حکمیت را پذیرفتیم، مرتکب خطا و گناه شدهایم. آنها میگفتند: ما از گناهی که مرتکب شدهایم، توبه کردیم. از من نیز میخواستند که معاهدهٔ حکمیت را باطل اعلام کنم و به دلیل پذیرش حٓکمیت توبه کنم که در غیر اینصورت از من هم برائت میجویند! بهآنان گفتم: ]
🔻وای بر شما! آیا بعد از رضایتدادن و عهدبستن و پیماننوشتن، آنرا بشکنم؟!
مگر خداوند نمیفرماید:
{ وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ}
(و هنگامی که با خدا عهد بستید، به عهد خود وفا کنید و سوگندها را بعد از محکمساختن نشکنید، در حالی که خدا را کفیل و ضامن بر سوگند خود قراردادهاید. بهیقین، خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است.)
[ اما آنان بر موضع نادرست خویش اصرار ورزیدند و مرا به شرک متهم کردند و از من تبری جستند! ]
🔸حٓکمیت گناه نبود؛ بلکه ناتوانی در فهم و ضعف در عمل بود
[ دوتن از بزرگان خوارج بهنامهای زرعةبنبرجطائی و حرقوصبنزهیرسعدی به نزد من آمدند و گفتند: لا حکم الا لله. من نیز تأییدکردم که لا حکم الا لله. حرقوص گفت: از خٓطای خود توبه و حٓکمیت را نقض کن و برای جنگ با دشمن، با ما همراهیکن تا به ملاقات خدا بشتابیم. به آنها گفتم: ]
🔻من همین را میخواستم و شما به مخالفت با من برخاستید و معصیت کردید.
اکنون بین ما و آنان قراردادی نوشته شده است و شروطی را تعیین و پیمانهایی را با یکدیگر امضا کردهایم. و سپس همان «آیه ۹۱ سوره نحل» را قرائت کردم.
[ حرقوص ادعا کرد: این گناهیاست که باید از آن توبه کنی! بهاو پاسخدادم: ]
🔻پذیرش حٓکمیت گناه نبود؛ بلکه ناتوانی در فکر و فهم و ضعف در رفتار و عمل شما بود و شما خود میدانید که من در آن اوضاع به شما تذکر دادم و شما را از پذیرفتن حٓکمیت برحذر داشتم.
[ زرعة ادامهٔ سخن را در دست گرفت و گفت: اعلام میکنم ای علی، به خدا سوگند، اگر حکم داوران را درحٓکمیت انکار نکنی، با تو خواهم جنگید و با این کار به دنبال کسب رضای الهی خواهمبود! به او گفتم: ]
🔻وای بر تو! چقدر بدبخت و تیرهبخت شدهای! گویا تو را میبینم که کشته شدهای و باد بر جنازهات میوزد!
[ او گفت: دوست دارم که چنین باشد! بهوی گفتم: ]
🔻اگر در مسیر حق کشته شوی، این چنین مرگی فضیلت است و ارزش ازدستدادن دنیا را دارد؛ اما اکنون شیطان شما را گمراه ساخته است. از خداوند بزرگ بترسید و تقوای الهی پیشه کنید. حتماً خیری نصیب شما نخواهد شد از دنیایی که برای آن میجنگید!
🔻در ادامه سخن با خوارج و شنیدن نظرات آنها، از وفاداری رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد تعهداتشان حتی به مشرکان، و عدم نقض عهد خود با دشمن، برای آنها توضیح دادم.
🔸دروغ استکه من گفتهام «حٓکمیت گمراهی است»!
[ پس از بازگشت به کوفه، جمعی از خوارج شایع کردند که امیرالمؤمنین توبه کرده است و حٓکمیت را کفر و گمراهی میداند و همگی منتظر رفع خستگی اسبان و تهیهٔ تدارکات هستیم و پس از آن بهسوی شام حرکت میکنیم!
با شنیدن این شایعات، با صراحت گفتم: ]
🔻دروغ میگوید کسی که ادعا میکند من از قضیهٔ حٓکمیت منصرف شدهام و گفتهام «حٓکمیت گمراهیاست».
📚 منابع:
۱. قرآنکریم، سورهٔنحل، آیهٔ۹۱
۲.وقعةصفین، ص۵۱۷
۳. شرحنهجالبلاغه، ج۲، ص۲۳۸
۴. تاریخطبری، ج۴، ص۵۲
۵. تذکرةالخواص، ص۱۰۰
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت6 القطره ج1ص225.mp3
920K
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
💠...وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِيٓ إِمَامٍ مُبِينٍ
🔹 وما همه چیز را جمع کردیم در امام مبین."یس آیه 12"
🌿 سعیـد و شقے بواسطه امام مبیـن تعییـن میشوند ، شرح مختصر حدیث در همین فایل صوتے
📚 منبع : کتاب القطرة ج1ص225
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت178
🔷 روش نابود کردن بدی ها
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
🔻 بسیاری از علمای اخلاق و تربیت معتقد هستند کلید تربیت و اصلاح فرد و جامعه انصاف است.
انصاف در یک تعبیر ساده خودمانی یعنی نصف تو، نصف دیگران. اگر انسان هرچه که برای خودش میپسندد ، همان را برای دیگران بپسندد، هرچه را که برای خودش نمیپسندد برای دیگران هم نپسندد، همه چیز درست میشود.
🔻 مولا امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه میفرمایند: شر و بدی را از سینه دیگران با کندن آن از سینه خودت درو کن.
یعنی اگر میخواهی دیگران نسبت به تو نیت شر و قصد سوء و بد نداشته باشند، اول خودت قصد و نیت شر نسبت به دیگران را از قلبت بیرون کن. درباره این حقیقت که بنده تعبیر به انصاف کردم.
🔻مولا امیرالمومنین(علیه السلام) در بی نظیرترین منشور تربیتی تاریخ یعنی نامه ۳۱ نهج البلاغه در بند ۸ خطاب به فرزند دلبندشان اینگونه مینویسند: ای پسرکم! نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار ده، پس آنچه را که برای خود دوست داری برای ديگران نيز دوست بدار، و آنچه را که برای خود نمی پسندی، برای ديگران هم مپسند؛ ستم روا مدار، آن گونه که دوست نداری به تو ستم شود. نيکوکار باش، آن گونه که دوست داری به تو نيکی کنند و آنچه را که برای ديگران زشت می دانی برای خود نيز زشت بشمار و چيزی را برای مردم رضايت بده که برای خود می پسندی. آنچه نمی دانی نگو، گرچه آنچه را می دانی اندک است؛ آنچه را دوست نداری به تو نسبت بدهند، درباره ديگران مگو.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۷۸ نهج البلاغه.mp3
1.54M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت178
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#خطابهء_غدیر
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
🔰 فراز《۱۳》
◽️…فَاعلَموا مَعاشِرَ النّاسِ ذلك فيهِ و افهَموهُ و اعلَموا ، أنَّ اللّهَ قدنَصَبَهُ لَكُم وَليّاً و إماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلي المُهاجِرينَ و الأنصارِ و علي التّابِعينَ لهم بِالإحسانٍ و علي البادي و الحاضِرِ و عَلي العَجَميِّ و العربيِّ و الحُرِّ و المملوكِ و الصَّغيرِ و الكَبيرِ و عَلي الأبيَضِ و الأسوَدِ و علي كُلِّ مُوَحِّدٍ ماضٍ حُكمُهُ ، جازٍ قولُهُ ، نافِذٌ أمرُهُ ، مَلعونٌ مَن خالَفَهُ ، مَرحومٌ مَن تَبِعَهُ و صَدَّقَهُ ، فقد غَفَرَ اللّهُ لَهُ و لِمَن سَمِعَ مِنهُ وَ أطاعَ لَهُ …
🔹…هان مردمان ! بدانید این آیه دربارهء اوست .
ژرفاے آن را بفهید و بدانید که "خداوند" او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیرویش را بر مهاجران و انصار واجب کرده و بر پیروان آنان در نیکی ،
و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و هر یکتاپرست ؛
(هشدار که ) اجراے گفتار و فرمانش لازم ، امرش نافذ ، ناسازگارش رانده ، پیرو و باور کننده اش در مهر است ؛
البته که خداوند ، او و شنوایان سخن اش و پیروان راهش را آمرزیده است.…
┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄
📢 مبلغ غدیر باشیم……
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
...|#علےاززبانعلے|...
📃 قسمت صد و پنجاه و یکم
❇️ بازگشت از صفین
🔸ملاقات با خوارج
[ پس از بازگشت از صفین، در منطقهای به نام «حروراء»، با خوارج روبهرو شدم که سیهزار تن بودند. در جمع آنان حاضر شدم و خطبهای برای آنان ایرادکردم: ]
🔻سپاس خدایی را که با همهٔ عظمتش، به بندگانش نزدیک است و در دلهای آنان جای دارد. او نزدیک است؛ ولی با چشمان سر دیده نمیشود. اول است و آخر، ظاهر است و باطن، بر غیبها آگاهی دارد، از گناهان میگذرد، با اذن خودش اطاعت می شود و در عینحال، از بندگان فرمانبُردارش تشکر میکند. میداند که عُصیان میشود؛ ولی میپوشاند و میبخشد. از برآوردن خواستههایش ناتوان نیست. کسی مانع ارادهٔ او نمیتواند باشد. با اینکه قدرت دارد، مدارا میکند و در هنگام عقوبت، به کسی ستم روا نمیدارد و همه را در بوتهٔ امتحان می گذارد: هم کسانی را که دوست دارد و هم کسانی را که دشمن میدارد، و دلیل آن همان چیزی است که بر رسولش صلیاللهعلیهوآله نازل فرموده است:
{ وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ}
( تا خداوند افراد باایمان را خالص کند و کافران را به تدریج نابود سازد.)
🔻اما شما مردم، همگی نیک میدانید که من به حٓکمیت راضی نبودم، تا آنکه شما بر این خواسته پافشاری کردید و در نهایت، بر من غالب آمدید. خداوند بین من و شما گواه است که چنین بود. سپس همانگونه که همگی میدانید، عهدنامهای نوشتیم و در آن شرط کردیم که آنچه قرآن زنده کرده، زنده بدارند و آنچه قرآن از بین برده است، از بین ببرند و نیز شرط کردیم که اگر نمایندگان چنین رفتار نکنند، حق حٓکمیت از آنان سلب میشود. شما خود از جملهٔ شاهدان این عهدنامه بودید و میدانید که ما بر سر همان پیمان خویش هستیم و چیزی تغییر نکرده است. پس اکنون بگویید سخن شما چیست و میخواهید به کجا بروید؟
[ بر اثر خواندن این خطبه، بیست و چهار هزار تن از آنان قانع شدند و گفتند: خداوندا، ما این سخنان را حق میدانیم و با او همراهی میکنیم. هزار تن از آنان به پادگان «نخیله» رفتند و گفتند ما اینجا میمانیم تا امام ما به جنگ با اهل شام برگردد. ولی پنج هزار تن از آنان به نهروان رفتند و با عبداللهبنوهبراسبی بیعت کردند که تا دم مرگ به مخالفت خویش ادامه دهند.]
🔸ملاقات با صالحبنسلیم
[ به مسیر خود برای بازگشت به کوفه ادامه دادیم. در بین راه با صالحبنسلیم ملاقات کردم که آثار بیماری در چهرهاش آشکار بود. از او پرسیدم: آیا در این جنگ همراه ما بودی؟ پاسخ داد: به خدا سوگند، با اینکه تصمیم گرفته بودم در آن شرکت کنم، نتوانستم. این بیماری که میبینی، مرا از حضور در جنگ بازداشت. به او گفتم: ]
{ لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَىٰ وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ }
(بر ضعیفان و بیماران و آنها که وسیلهای برای انفاق ندارند، ایرادی نیست که در میدان جنگ شرکت نجویند، اگر برای خدا و رسولش خیرخواهی کنند. بر نیکوکاران راه مؤاخذه باز نیست و خداوند آمرزنده و مهربان است!)
🔻اکنون به من بگو مردم دربارهٔ آنچه میان ما و اهل شام گذشت، چه میگویند؟
[ او پاسخ داد: برخی مردم از اتفاقی که افتاده است، شادماناند و آنان بدخواهان و افراد پست مردم هستند. و برخی دیگر از آنچه پیش آمده است، اندوهگیناند و آنان دلسوزترین مردم برای تو هستند.
وقتی از نزد او برمیخاستم، به وی گفتم: ]
🔻راست گفتی. امیدوارم خداوند تحمل رنج بیماری را موجب بخشش گناهانت قرار دهد؛ زیرا در خود بیماری ثواب نیست؛ ولی تحمل بیماری گناهان بنده را میریزد، تا آنجا که گناهی برای او باقی نمیگذارد. آری، ثواب مربوط به گفتار با زبان و عمل با دستوپاست و خداوند بزرگ بندگان بسیاری را به دلیل صداقت در نیت و باطن پاکیزه وارد بهشت می کند.
📚منابع:
۱. قرآن کریم، سورهٔ آلعمران، آیه۱۴۱
۲. شرحالأخبار، ج۲، ص۳۷
۳. قرآن کریم، سورهٖ توبه، آیهٔ۹۱
۴. وقعة صفّین، ص۵۲۸
۵. تفسیرالعیاشی، ج۲، ص۱۰۳
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
فضیلت 8.mp3
1.28M
#قطرهاےازدریــا 🌊
#دربابفضایـلمولا ✨
ماجراے دوشتر فربه به نقل از ابنعباس
🔹 چه کسے میتواند دو رکعت نماز
با حضور قلب بدون توجه به دنیا
بهجا آورد؟
📚 منبع : کتاب القطرة، ج1،ص272
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت179
🔷 لجاجت و سستی اراده
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: لجاجت تدبير را سست میكند.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) درحکمت ۱۷۹ نهج البلاغه درباره تأثیر لجاجت در سست شدن رأی و نظر قطعی می فرمایند: لجاجت تدبیر را سست می کند.
🔻انسانها گاهی وقتها نسبت به آنچه که باید تصمیم بگیرند جهل دارند و صادقانه جهل خودشان را می پذیرند لذا با مشورت و مطالعه و رجوع به خبرگان و تفکر، جهلشان را به علم تبدیل می کنند و بر اساس آن علم تصمیم میگیرند و قاطعانه عمل میکنند. عده ای دیگر علم دارند، دانش دارند، این دانش را از مبادی مختلف مثل مطالعه، تفکر، الهام الهی، مشاوره با نخبگان و... به دست آورده اند. با این علم در مورد آن موضوع به قطعیت می رسند و قاطعانه تصمیم می گیرند و اقدام می کنند. اما گاهی وقتها بر چیزی که می داند ناحق است لجاجت می کند و همین لجاجت باعث می شود آن تصمیمِ درست سست بشود.
مولا علی(علیه السلام) در پایان بند ۱۴ از نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند : "بپرهیز از سوار شدن بر مرکب چموش لجاجت که تو را به سوی هلاکت می برد". یا در اواخر نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر اینگونه می نویسند : مبادا هرگز در کاری که وقت آن فرا نرسیده شتاب کنی. یا در کاری که وقت آن رسیده سستی ورزی یا در چیزی که حقیقت آن برای تو روشن نیست لجاجت به خرج بدهی و یا در کارهای واضح و آشکار کوتاهی کنی. تلاش کن تا هر کاری را در جای خودش و در زمان مخصوص به خودش انجام بدهی.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ۱۰۵ بند ۳
نهج البلاغه شریف اینگونه می فرمایند: ای بندگان خدا! به نادانی های خود تکيه نکنيد و تسليم هوای نفس خويش نباشيد، که چنين کسی بر لبه پرتگاه قرار دارد و بار سنگين هلاکت و فساد را بر دوش می کشد و از جايی به جای ديگر می برد، تا آنچه را که ناچسب است بچسباند و آنچه را که دور می نمايد نزديک جلوه دهد. خدا را، خدا را، مبادا شکايتتان را نزد کسی ببريد که نمی تواند آن را برطرف سازد و توان گره گشايی از کارتان را ندارد. کنایه از اینکه بعضی ها هستند ادعای حل مسأله و گره گشایی می کنند، اما جاهل هستند و بر جهالت خودشان هم اصرار و لجاجت دارند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۱۷۹ نهج البلاغه.mp3
2.32M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت179
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🌸🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari