🌹 شرح #حکمت42
🔹بیماری و پاک شدن گناهان(1)
🔻در شرح این حکمت، دونکته بسیار اساسی و جالب از نهج البلاغه است:
یکی مسألهٔ شکوه و شکایت است و دوّم تأثیر نیت در اجر بردن.
ابتدا مسأله دوم که کوتاه است را عرض می کنم و سپس به موضوع شِکوه و شکایت در نهج البلاغه شریف می پردازم.
🔻حضرت در انتهای حکمت ۴۲ می فرمایند :«و خداوند سبحان به خاطر نيّت راست و درون پاک، هر كس را بخواهد پاداش می دهد.» درست است که قاعده اولیه این است که در بیماری اجری نیست و اجر دائرمدار عمل است، اما خداوند متعال از روی لطف گاهی به نیت هایِ افراد اجر عمل می دهد .
🔻 نمونهٔ آن خطبه ۱۲ نهج البلاغه است.
در خطبه دوازدهم می خوانیم : ﴿بعد از اتمام جنگ جمل که با اقتدار کامل امیرالمؤمنین و لشکرشان به نفع سپاه اسلام و با شکست طلحه و زبیر و شورشیان جمل پایان یافت، یکی از یاران امام خدمت ایشان عرض کرد: دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که چگونه خدا شما را بر دشمنانتان پیروز کرد.
امام علی (علیه السلام) پرسیدند: آیا فکر و دل برادرت باما بود؟ (یعنی با ما هم عقیده بود ؟ اگر مانعی وجود نداشت الان اینجا بود ؟)
گفت: آری!
امام علی (علیه السلام) فرمودند﴾ :« پس اوهم در این جنگ با ما شریک بود . بلکه با ما در این نبرد شریک اند آنهایی که حضور ندارند ، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند، ولی با ما هم عقیده اند و به زودی متولد می شوند و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد.»
پس من و شما هم که ۱۴۰۰ سال بعد از جمل به دنیا آمدیم و زندگی می کنیم چون نیت و قصد و عقیده مان با امیرالمؤمنین هماهنگ است، در ثواب جنگ جمل با همه مشقّت ها و ترس ها و شبهاتش شریکیم الحمدلله و این اثر نیّت مؤمن و تفضّل خداست .
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🖤🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۱.mp3
2.14M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 قسمت اول
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
💢از پردهپوشے خداوند مغرور مباش
◽️الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ،
حَتّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ
🌗هشدار هشدار به خدا سوگند چنان پرده پوشی کرده که پندارے تو را بخشیده است!
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨|@ganj_pedari
🔵 جایگاه سخاوت و ایثارگرے
💠 سخاوت آن است كه تو آغاز كنے،
زيرا آن چه با درخواست داده می شود يا از روے شرم و يا از بيمِ شنیدن سخن ناپسند است.
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🌱🖤🌱✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت42
🔹بیمارے و پاک شدن گناهان (2)
اما موضوع اول بحث شکوه و شکایت است، که یک موضوع محوری در حکمت ۴۲ است. بنده این موضوع را از نهج البلاغه محضر شما عزیزان تبیین می کنم .
اولاً معنای شکوه و شکایت در لغت یعنی گله ، شکوا یعنی بیماری ، گله ، درد و شکایت کردن. شکایت یعنی گله کردن ، نالیدن اظهار درد و ناراحتی کردن.
🔻یکی دیگر از مسائلی که پیرامون شکوا و شکایت در نهج البلاغه مطرح است، موضع شکواست . یعنی انسان شکایتش را نزد چه کسی ببرد و نزد چه کسی نبرد. اولین موضع شکوا خودِ خداوند متعال است؛ یعنی آنجایی که انسان شکایت های خودش را به درگاه خدا می برد .
در نهج البلاغه شریف موارد زیادی در این مورد داریم .
🔆 نکته اول توصیه امام علی (علیه السلام) در بندِ دهم نامه ۳۱ به مولا امام حسن (علیه السلام) است، که در آنجا درباره رابطه او با خدا می فرماید: «وَ شَکَوتَ إلَیهِ هُمومَک»؛ تو در مناجات با خدا، غصه ها و همّ و غم خودت را به درگاه خدا شکوه می کنی.
🔆 نکته دوم شکوه هایِ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به درگاه الهی است که در چند مورد عرض خواهم کرد.
ابتدا بند دوم از خطبه ۱۷ ، شکایت مولا علی (علیه السلام) به درگاه خدا از دست مدعیّان دروغین قضاوت است .
حضرت در بند دوم از خطبه ۱۷ می فرماید:
«به خدا شکایت می کنم از گروهی که جاهلانه زندگی می کنند و گمراه می میرند.» شکایت دوم حضرت از دست مردم زمانه خودشان است. در حکمت ۲۶۱ می فرماید اگر رعایا و مردم قبل از حکومت من از حیف و میل و ظلم و جور مسؤولین شان شکایت داشتند، امروز روزگار منِ علی به جایی رسیده است که به عنوان مسؤولِ جامعه از دست ظلم رعیتم شکایت به درگاه خدا دارم.
سوم به درگاه خدا از خشکسالی است. در بند سوم از خطبه ۱۴۳ می خوانیم: « اللّهُمَّ اِنّا خَرَجْنا اِلَيْكَ نَشْكُو اِلَيْكَ ما لايَخْفى عَلَيْكَ» ؛ خدایا ما از مناظرمان به بیابان، به سوی تو آمدیم تا از آنچه که بر تو مخفی نیست، به درگاهت شکوه کنیم. (یعنی خشکسالی و بی بارانی)
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۲.mp3
2.21M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 قسمت دوم
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┄
✨|@ganj_pedari
🔴مسؤوليّت توانگران
💠 خدا را بندگانے است برای سود رساندن به دیگران، نعمت هاے خاصّے به آنان بخشیده ، تا آنگاه که دست بخشنده دارند نعمتها را در دستشان باقے میگذارد، و هرگاه از بخشش دریغ کنند، نعمت ها را از آنها گرفته و به دیگران خواهد داد.
.
📚 #حکمت_425
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح #حکمت42 قسمت سوم
🔹 بیماری و پاک شدن گناهان
🔻مورد بعدی شکایت از شرایط و اوضاع زمانه است . مولا علی (علیه السلام) در نامه ۱۵ در قالب مناجات به درگاه خدا اینگونه عرضه می دارد :
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ غَيْبَةَ نَبِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا»؛ خدایا ما به تو شکایت می کنیم از فقدان پیامبر (صلوات الله علیه) و کثرت دشمنان و متشدّد بودن خواسته هایِ مردممان.
البته شکوه های مولا از دست خواص و عوام جامعه و دوست و دشمن فصل مفصلی از نهج البلاغه را تشکیل می دهد که در این مجال کوتاه فرصت بیان آن ها نیست .
نکته آخر در بحث شکایت به درگاه خدا
اثرِ شکوه مؤمن است. مولا علی (علیه السلام) در همین حکمت ۴۲ که موضوع بحث ماست اثر صحیح شکوه از درد و بیماری به درگاه خدا را ریزش گناهان و اثر نادرست و غیر واقعی را اجر بردن معرفی می کنند .
🔸 ۱. شکایت به درگاه خداوند🔻
از طرفی می فرمایند:
«جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ»؛
خدا این شکوه و شکایتی که از درد و بیماری دارید باعث ریزش گناهانت قرار داده است. بعد می فرمایند :
«فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ»
البته اینجور نیست که بیماری ثواب داشته باشه چون ثواب دائر مدار عمل است .
این بحث اول در بحث موضع شکوا که شکایت به خداست.
🔸 ۲. شکایت به مؤمن🔻
اما موضع دوم شکوا و شکایت ، شکایت به مومن است. از نگاه مولا علی (علیه السلام) اگر کسی دردش ، حاجتش ، مشکلش را به مؤمنی بگوید و شکوه بکند، گویا به خداوند رفته و به درگاه خدا شکایت می کند . شما در حکمت ۴۲۷ می خوانید، کسی که حاجتش را به مؤمنی شکوه کند گویا آن حاجت را به درگاه خدا برده و شکوه کرده است.
مصادیقی هم برای این شکوه به مؤمن هست که مصداق اصلیش در نهج البلاغه شکوه مردم به کارگزاران حکومت اسلامی است. در نهج البلاغه گله و شکوه مردم از مشکلات و ناراحتی هایشان به کارگزاران حکومت اسلامی، مصادیق متعددی دارد که به چند دسته تقسیمش کردند:
اول شکوه به امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عنوان رهبر جامعه از دست مسؤولین زیر دست. نمونه اش در نامه ۱۹ هست. حضرت در نامه به حاکم فارس نوشتند: « همانا دهقانان سرزمین تو از دست تو به خاطر غلظت و خشونت و قساوت و تحقیر مردم و سختگیری شکوه و شکایت به من کردند.»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
حکمت۴۲قسمت۳.m4a
2.79M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 قسمت سوم
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#علےشناسے✨
➕أَمَاوَاللّهِإِنِّےلَيَمْنَعُنِےمِنَاللَّعِبِذِکْرُالْمَوْتِ
💡آگاه باشيد! به خدا سوگند، ياد مرگ مرا از سرگرم شدن به بازے و شوخے باز میدارد.
📘#خطبه_84
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت42 قسمت چهارم
🔹 بیماری و پاک شدن گناهان
🔻مصداق دوم شِکوه به کارگزاران حکومت اسلامی است. در نامه ۵۳ بند هشتم مولا علی (علیه السلام) به مالک اشتر نوشتند: « اگر اهل مالیات_مالیات دهندگان_به تو شِکوه کردند از سنگینی مالیات یا از مشکلی که برایشان پیش آمده نمی توانند مالیات بدهند یا قطع شدن آب و غیره، از آنها بار مالیات را سبک کن، به اندازه ای که امورشان اصلاح بشود.
نکته آخر در مصادیق شِکوه این است که مولا علی (علیه السلام) در بند نهم از نامه ۵۳ به صورت یک قاعده کلی خطاب به مالک اشتر می فرمایند: « وقت بگذار شکایت هایِ مردم را خودت بشنو، بعد آنجا می فرمایند: « به خاطر اینکه شکایت های مردم از مشکلات نزد حاکمان اکثرا بی هزینه است. اینطور نیست که اگر بنشینی این شکایت ها را گوش بدهی، هزینهٔ سنگینی به حکومت تحمیل میشود و تو نمی توانی بدهی.»
🔸۳. شکایت به نا اهل 🔻
امّا موضع سوم و آخر دربارهٔ شِکوه، شکایت به نااهل است؛ که چند نکته دارد:
اولا حضرت به طور کلی از شِکوه به غیر اهل بیت (علیهم السلام) نهی کردند که در واقع شِکوه به طاغوت است.
🔻در خطبه ۱۰۵ بندِ سوم میفرمایند:
«...فاللهَ اللهَ أن تَشکُوا إلی مَن یُشکِی شَجوَکُم و لا یَنقُضُ بِرَأیِه ما قَد أبرَمَ لَکُم»؛ «خدارا خدارا از اینکه بخواهید شکایتتان را نزد کسی ببرید که نمی تواند مشکل شما را حل کند و با نظرش آنچه که برای شما و به نفع شما قطعی هم شده بوده را نقض کند. »
نکته بعدی در شکایت به نا اهل، شکوه به کافر است. در حکمت ۴۲۷ می فرمایند: « کسی که شکایت بکند از حاجات خودش نزد کافر، گویا پیش کافر از دست خدا شکایت کرده است. »
و سوم شِکوه از مصیبت مقدّر است.
به صورت کلی شکایت از دست خدا تلقّی میشود که در حکمت ۲۲۸ می فرمایند که « وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ» ؛ «کسی که از مصیبت مقدّری که بر سرش آمده شکوه بکند، «فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ» در واقع از پروردگارش شکایت کرده است.»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۴.mp3
2.55M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 قسمت چهارم
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
#علےشناسے ✨
💠 از من سؤال کنید پیش از آن که مرا از دست دهید سوگند به کسے که جانم در دست قدرت اوست!
از هیچ حادثهاے که از امروز تا دامنه قیامت واقع میشود ازمن سؤالنمےکنید "مگر این که پاسخ آن را آماده دارم"
📘#خطبه_93
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari
🌹 شرح #حکمت42 قسمت پنجم
🔹 بیمارے و پاک شدن گناهان
🔻اما قسمت پایانے مسأله شکوه و شکایت، در حکمت۴۲ از نهج البلاغه، اقسام شکوههاست.
میشود بر اساس بیانات مولاعلے علیهالسلام، شکوه و شکایت در نهج البلاغه را به سه دسته :
▫️۱. شکوه بد ،
▫️۲.شکوه خوب و
▫️۳.شکوه عالے تقسیم کرد.
🔵 در مورد شکوهٔ بد سه چیز قابل بیان است:
1⃣ شِکوه از مصیبت مقدر که در حکمت ۲۲۸ است.
2⃣ شکایت کردن از مشکلات و حاجات به کافر که در واقع در حکم شکایت کردن از خدا به کافر است و خیلےبد است.
3⃣ شکوه هاۍ بےربط معاویه در ماجراے قتل عثمان است که در بندسوم نامه۲۸ حضرت آوردهاند.
🔻در بند سوم نامه ۲۸ خطاب به معاویه مینویسند :« خیال کردے که من به همه خلفاے قبل از خودم حسادت ورزیدم و علیه همهشان طغیان کردم؟ بر فرض هم اگر چنین بود بر تو جنایت نکردم که بخواهم از تو عذرخواهے کنم...»
بعد حضرت استشهاد میکنند به یک مصرع از شعر که :« و تِلکَ شَکاه ظاهر عنکَ َعارَها» و این شکایت هایی است که اصلا ننگ و عارش به تو ربطے ندارد .
🔻شکایت دسته دوم شکوه خوب است که در حکمت ۴۲۷ عرض شد، شکایت به مؤمن که در واقع در حکم شکایت از مشکلات به خداست.
🔵 و شکایت عالے در حکمت ۲۸۹ است؛
انسانهاے درجه یک بعد از اینکه مشکلشان حل میشود ، دردشان درمان میشود ، بیماریشان رفع می شود شکوه میکنند؛ در واقع این شکوه نوعے شکر گذارے است که خدا را شکر من سه ماه پیش یڪ بیماری گرفتم که خیلے درد داشت و خیلے خطرناک بود! الحمدلله خوب شدم.
🔻در حکمت ۲۸۹، حضرت علے علیهالسلام درباره برادر خدایٻ که قبل ها داشته یکے از ویژگيهاے مثبت آن را اینطور بیان میکند :« وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ » ؛ برادر خدایے من اینگونه بود که از هیچ دردے شکایت نمیکرد، مگر وقتے که اون درد درمان شده بود و رفع شده بود.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┅═══✼🖤✼═══┅┄
✨|@ganj_pedari