نیایش صبحگاهی 🌺🍃🌺
خدایا🤲
امروز بجز خودت به دیگری واگذارمان نکن
🌸قراردہ بی نیازی درنفسمان
یقین دردلمان
روشنی دردیدہ مان
بصیرت درقلبمان
و روزى پر برکت در زندگیمان🌼
آمیـــن یا حَیُّ یا قَیّوم 🙏
ای زنده، ای پاینده 🙏
■⇨ @Ganje_arsh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام😊
صبح تابستانی شما دل انگیز ☘
در این صبح زیبا براتون
روزی سرشار از عشق❤️
آرامش و شادی
و سلامتی آرزو میکنم😇
امیدوارم درپناه خدای خوبیها
همیشه باغ دلتون سبز☘
و پر از طراوت باشه
صبحتون بخیر ☕️☘
■⇨ @Ganje_arsh
#زیارت_روز_چهارشنبہ
⇜زیارت امام موسی کاظم(ع)
⇜امام رضا(ع)و امام محمدتقی(ع)
⇜امام علی النقی (ع)
■⇨ @Ganje_arsh
🔎📖🔍 🔎📖🔍
#اعتقادی
✅پرسش: آیا جنیان وارد بهشت و دوزخ میشوند و در صورت ورود، جایگاه آنان در کنار انسانها خواهد بود؟
🌺 پاسخ: بر اساس آموزههای دینی، طائفه جنیان مانند انسانها مکلف به انجام تکالیف الهی بوده و از اینرو در حسابرسی روز قیامت و نیز ورود به بهشت و جهنم مانند انسانها هستند. بر این اساس گناهکاران از طایفهی جن وارد جهنم میشوند:
🔆«وَ تَمَّتْ کلِمَةُ رَبِّک لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّم مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ»؛
▫️ فرمان پروردگارت قطعی شده است که: جهنّم را از همه (سرکشان و طاغیان) جنّ و انس پر خواهم کرد!
🔆«وَ لکنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعین»؛
▫️ سخن و وعدهام حق است که دوزخ را (از افراد بیایمان و گنهکار) از جن و انس همگی پر کنم!
🔆«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس ...»؛
▫️و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریدهایم.
🔹با این وجود آیه و روایتی که دلالت بر آن داشته باشد که دوزخ مربوط به انسان و جن در یک مکان باشد و آنها در کنار هم قرار گیرند، یافت نشده است.
🔸اما در مورد ورود مؤمنان از طائفه جن به بهشت دو نظر وجود دارد:
🔹 عدم ورود اجنه به بهشت: آیهی صریحی در قرآن که دلالت بر ورود جنیان به بهشت باشد وجود ندارد؛ از اینرو برخی معتقدند که مؤمنان طایفه جن از عذاب جهنم نجات پیدا میکنند؛ اما به بهشت وارد نمیشوند. برخی در تبیین علت آن گفتهاند که جنها از آتش خلق شدهاند؛ اما بهشت از نور خلق شده است. از آنجا که نور و آتش با هم جمع نمیشوند، جنها نیز وارد بهشت نمیشوند.کلامی از ابن عباس نیز مؤید این نظریه است که میگوید: طایفه جن از ذریه ابلیس هستند و ذریه ابلیس وارد بر بهشت نمیشوند؛چراکه پدر آنها از بهشت اخراج شده است؛ لذا نه او و نه فرزندانش به بهشت باز نخواهند گشت.
🔸البته برخی در این مورد تفصیل قائل شده و میگویند باید به اصل خلقت آنها توجه نمود. گروهی میگویند جنها از گروه جان هستند و وارد بهشت میشوند؛ اما گروهی معتقدند جنها از ذریه ابلیس هستند. در مورد این گروه برخی میگویند آنها وارد بهشت میشوند؛ اما برخی میگویند آنها وارد بهشت نمیشوند؛ اگرچه از آتش(جهنم) دور هستند.
ورود جنها به بهشت: بعضی معتقدند که مؤمنان از طایفه جن وارد بهشت میشوند.این گروه برای اثبات کلام خود به این آیهی استدلال میکنند:
🔆«فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ»؛
▫️در آن باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمیورزند؛ و هیچ انس و جنّ پیش از اینها با آنان تماس نگرفته است.
گفتاری دیگر و آن هم منسوب به ابن عباس، این نظریه را مورد تأیید قرار میدهد: آفریدههای خدا چهار گروهاند: یک گروه از این آفریدهها در بهشتاند؛ گروه دیگری از این آفریدهها در جهنم هستند؛ دو گروه از آنها در بهشت و جهنم هستند. گروه نخست فرشتهها هستند؛ گروه دوم شیاطین هستند که همه آنها در جهنم هستند؛ گروه سوم و چهارم (که به بهشت و جهنم میروند) جن و آدمی هستند که ثواب و کیفر دارند».
این نظریه با این نقل قرآن از جنیان که هر کدام از آنان که ایمان آورده باشند، به راه رشد هدایت شده و دیگران هیزم دوزخ خواهند شد، سازگارتر است:
🔆«فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا . وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا».
به هر حال، با فرض پذیرش ورود جنها به بهشت، باید گفت ارتباط و همنشینی در بهشت مانند این دنیا نیست و به طور طبیعی اگر بهشتیان تمایل داشته باشند میتوانند با یکدیگر همنشینی داشته باشند، اما آیه و یا روایتی که صریحا به این موضوع اشاره کند که جنیان در بهشت همنشین آدمیان هستند را نیافتم؛ مگر اینکه گفته شود که آیه «إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلینَ»؛عام است و شامل تمام بهشتیان میشود.
■⇨ @Ganje_arsh
پیامبر رحمت♥️
نگاه محبت آمیز فرزند
به چهرهی پــدر و مادر
عبادت است :)
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
■⇨ @Ganje_arsh
✨﷽✨
🌼مدارا با مردم
✍حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند:
{من حرم الرفق ، فقد حرم الخیر کله}.
هرکس مدارا نداشته باشد، از زندگی خیر و خوشی نمیبیند.
💥تردیدی نیست که افراد در زندگی ، در راهها و کارها ، دچار لغزش و اشتباه میشوند و چیزهایی بر سر راهشان قرار میگیرد . آری، انسان ، در جامعهٔ آرمانی و با انسانهای معصوم ، زندگی نمیکند . هرکس نسبت به دیگران ، در هر درجه از مراقبت و تعهد شناسی باشد ، ممکن است دچار خطا و لغزش شود ، و در دوستیها و ارتباطها ، دچار کوتاهی یا زیادهروی گردد ؛ چنانکه دیگران نسبت به او نیز چنیناند . این دست مسائل ، نباید در روابط خانوادگی و گروهی و اجتماعی تأثیری منفی داشته باشد ، چون جریانی است همگانی و همه جایی و هر کس که از دیگران لغزشهایی میبیند ، خود نیز ممکن است در برابر دیگران به همان لغزشها دچار گردد .
👌اینجا است که اصل "تحمل خطاها و لغزشها" پیش میآید ، و در تحکیم روابط ، نقش آفرین است ، پس این آموزش که یاد شد ، در روابط اجتماعی ، آموزشی حیاتی است و رویگردانی از آن ، موجب تنهایی انسان میشود ، زیرا معاشرتی که در آن هیچگاه لغزش روی ندهد و ناهنجاری رخ ننماید ، اندک است . پس اینگونه انسانهای زودرنج و نازک بین ، از واقعیت ها و عینیت های حیات انسانی بدورند ، و باید از آن فاصله بگیرند ، مگر به رعایت اصل مهم تحمل روی آورند .
📚 كتاب الحیات ، استاد حکیمی ، ج ٩ ، ص ۶۴٩
■⇨ @Ganje_arsh
✨﷽✨
🌼 مثال مرگ، برای شایستگان 🌼
✍شخصی از امام جواد (علیه السلام) پرسید، چرا عده ای از مسلمانان از مرگ هراسانند و آن را ناخوش دارند. امام جواد (علیه السلام) فرمود: زیرا آنها مرگ را نمی شناسند از این رو آن را خوش ندارند. اگر آن را می شناختند و از دوستان خدا بودند، آن را دوست داشتند، و می دانستند آخرت برای آنها، بهتر از دنیا است. سپس امام جواد (علیه السلام) برای روشن نمودن مطلب، این مثال را زد و به او فرمود: چرا کودک و دیوانه، دوائی را به حال او سود دارد و موجب تسکین درد آنها می شود، دور می کنند و نمی خورند؟
امام جواد (علیه السلام) فرمود: سوگند به کسی که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به حق مبعوث کرد، کسی که خود را برای مرگ، آماده کامل کند، فایده آن مرگ برای او از فایده این دارو برای بیمار بیشتر است، آگاه باشید، اگر آنها (که خود آماده کرده اند) می دانستند که مرگ برای آنها پلی به سوی نعمتهای الهی است، با علاقه ای بیش از علاقه خردمند بیدار، به دارو، برای دفع آفات و تحصیل سلامتی، آن مرگ را می طلبیدند. نیز روزی امام جواد (علیه السلام) به بالین بیماری از یارانش رفت، دیدی گریه می کند و در مورد مرگ بی تابی می کند، امام جواد (علیه السلام) به او فرمود: ای بنده خدا! از این رو از مرگ می ترسی که آن را نمی شناسی، هرگاه بدنت پر از چرک گردد، و زخمها و بیماری های پوستی بردارد تو بدانی که اگر به حمام بر وی و بدن خود را شستشو بدهی، همه آنها چرکها و زخمها، برطرف می گردد، آیا با علاقه به حمام برای شستشو می روی؟ و یا به حمام رفتن را دوست نداری؟ بلکه دوست داری که آن چرکها و زخمها در بدنت بماند؟
او عرض کرد: ای فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، دوست دارم که به حمام بروم.
امام جواد (علیه السلام) فرمود: فذالک الموت هو دللک الحمام... آن مرگ همان حمام است، و آخرین مرحله برای زدایش گناهانت و پاکی از پلیدی معصیت هایت می باشد پس هرگاه بر مرگ وارد شدی و از آن گذشتی، و از هر گونه غم و اندوه و رنج و نجات می یابی و به هر گونه سرو و شادی می رسی. در این هنگام آن بیمار، آرامش یافت و بیانات امام جواد (علیه السلام) او را با نشاط نمود و تسلیم مرگ گردید، چشمش را فرو خوابانید و از دنیا رفت.
📚 معانی الاخبار صدوق، ص۲۹۰
■⇨ @Ganje_arsh
#ازدواج
🍃🍂 پیدا کردن
شوهر برای دختر 🍃🍂
✍🏼 اگر سوره فتح را تا آیه ۱۹ با
زعفران بر جامه دختری بنویسند
شوهری برایش پیدا شود⇨●●
📚 خواص الآیات ۱۰۴
■⇨ @Ganje_arsh
🕊یـک بار هم شــده بخـوان
💜✨اگر شده در همه عمر حداقل یک بار زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوان و از آن محروم نمان. زیارت عاشورا الهام خدایی است که به قلب ائمه اطهار الهام شده است و چیزی شبیه قران است.✨💜
🖊 میرزا اسماعیل دولابی (ره)
■⇨ @Ganje_arsh
✨﷽✨
🌼آیت الله دستغیب (ره) در کتاب گناهان کبیره در مورد نا امیدی می گوید:
✍پس از شرک به خدای متعال هیچ گناهی بالاتر از یاس نیست، زیرا هر گناهی از شخص سر زند تا وقتی که مایوس نباشد ممکن است در صدد توبه برآمده و با استغفار آمرزیده شود ولی شخص ناامید آمرزیده شدنی نیستزیرا امیدی به آمرزش خداوند متعال ندارد تا توبه کند.
ایشان ادامه می دهد:از این گذشته یاس سبب جرات بر جمیع گناهان می شود چون که می گوید من که عذاب می شوم چرا خودم را از شهوت دنیا دور کنم؟
شهید دستغیب(ره) در ادامه می گوید:یکی از موارد امید به خداوند سبحان همین اجابت دعا است.چه بسیار اشخاص که مضطر و از اسباب بریده بودند و پروردگار عالم امر آنها را اصلاح فرموده و حاجت آنها را عطا فرموده است.چه بسیار مریض هایی که از اسباب عادی بریده و از شفا یافتن مایوس بودند، در اثر صدقه و دعا شفا یافته اند.چه بسیار فقیرهایی که بدون سبب های معمولی ثروتمند گردیده اند.چه مبتلاهایی که به بلاهای عجیب مبتلا بوده و پروردگار عالم آنها را از راهی که گمان نمی کردند نجات داد و کتب روایات و سیر تواریخ از این داستان ها پر است.
📚منبع:کتاب گناهان کبیره، ص 84 و ص 88
■⇨ @Ganje_arsh
🌺✍️ امام صادق (ع) فرموده اند:
برای سهولت در کارها و خلاصی از دشواری ها و حوادث،صد مرتبه این دعا را بخواند و با خود داشته باشد، موثر است و آزموده شده : ↯↯↯
۞بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
سَهْلاً بِفَضْلِکَ یا عَزیز بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الْرّاحِمینَ۞
🌺👈این ذکـر مجــرب است
📚منبع : ذکرهای شگــفت
■⇨ @Ganje_arsh