#حجاب
🌗در وجوب عفاف اختلاف نظری نیست!
🎤حجتالاسلام دکتر محمدهادی منصوری؛ استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی
🔸استعفاف با عفت و حجاب مرتبط است. در ادیان و مکاتب مختلف چند نظریه در مورد مهار غریزه جنسی وجود دارد که گرفتار افراط و تفریط است؛ مسیحیت رهبانی بر عزلت و ترک این غریزه تاکید دارد، لیبرالیسم و فمنیسم و ماتریالیسم هم بر آزادی بی حد و حصر آن تاکید دارد ولی اسلام دو راهکار ارائه کرده است1. استعفاف 2. نکاح.
🔹انواع عفتورزی متفاوت است و گاهی سخن از مهار و مدیریت غریزه جنسی است و یکی عفت اقتصادی است که در آیه ۶ سوره نساء فرموده است، برخی آیات قرآن به ما میآموزد که عفت را رعایت کنیم مثلا در آیه ۴۳ نساء و ۶ مائده از واژه «لامستم النساء» استفاده شده و این تعبیر بسیار عفیفانه است.
🔸یکی دیگر از مباحث مرتبط با استعفاف، بلوغ نکاح است که در قرآن چند بلوغ داریم؛ بلوغ نکاح، بلوغ اَشُد و بلوغ حلم. مفسران بلوغ اشد را هم بلوغ جنسی و یا بلوغ عقلی دانستهاند ولی برخی آن را مرحلهای از بلوغ میدانند و در مورد بلوغ حلم هم گفته شده است که همان بلوغ شرعی است. به تعبیری بلوغ نکاح، جنسی، اشد، بلوغ عقلی و حلم هم بلوغ شرعی است.
مفسران در مورد وجوب فلیستعفف اختلافی ندارند زیرا خویشتنداری از محرمات الهی را امری واجب میدانند ولی در زمینه «انکحوا» اختلاف نظر وجود دارد.
🔹بنده معتقدم که نکاح و عفاف دو مقوله جداست زیرا اگر کسی توان نکاح نداشت باید عفت بورزد از اینرو چنین روایاتی با آیه ناسازگار است و باید توجیه درستی برای آن بیابیم. البته قاعده عرضه روایت بر قرآن را هم داریم یعنی اگر روایت ناسازگار با قرآن بود روایت کنار گذاشته میشود. بنابراین استعفاف در این آیه از طریق ازدواج نیست.
🔸اگر نمیتوانید ازدواج دائمی بکنید ازدواج موقت بکنید و مؤید آن هم روایاتی است که در باب کراهت متعه برای کسی داریم که ازدواج دائمی دارد؛ البته این هم با آیه ناسازگار است و دلیلی برای این تفسیر هم نداریم زیرا ازدواج موقت، نوعی ازدواج و نکاح است و نمیتوان آن را از انکحوا جدا کرد.
🔹راهکارهای عفاف عبارت است از: بینشی، انگیزشی و کنشی. وقتی خداوند دستور نکاح داده باید زمینههای آن هم مهیا باشد از این رو جامعه، خانواده و متولیان امور فرهنگی و اقتصادی جامعه موظفند امر ازدواج را تسهیل کنند؛ برای استعفاف هم باید بسترسازی داشته باشیم از جمله اینکه به راحتی سایتها و فضای مجازی ناپاک در اختیار جوانان و نوجوانان قرار نگیرد و کشورهای دیگر این کار را کردهاند و میطلبد ما هم دقیقتر این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.
🔸مسئله دیگر انتخاب بینش و جهانبینی درست است یعنی انسان بداند لذت جنسی برای چه آفریده شده و یا اینکه ماتریالیستها و مادیگرایان چه نگاهی به شهوت جنسی دارند.
🔹موضوع دیگر اینکه انسان کرامت برای خود قائل باشد از این رو در روایات فرمودهاند: اگر کسی برای نفس خود کرامت قائل باشد شهوات را پست خواهد شمرد و در روایت دیگری بیان شده است: غیرتمند هرگز زنا نمیکند، این ربطی به مسلمانی هم ندارد بلکه انسان آزاده و غیور سراغ زنا نمیرود و به آن نزدیک هم نمیشود.
🔸بحث دیگر الگوپذیری از الگوهای قرآنی است؛ در ماجرای یوسف(ع)، وقتی زلیخا از او درخواست کرد او ندای «معاذ الله» سر داد و این حجت را بر همگان تمام کرده است؛ یا پاکدامنی مریم قدیسه هر بهانهای را از دختران جهان گرفته است، لذا قرآن از بین صدها صفت نیکوی مریم پاکدامنی او را پررنگ کرده است.
@ganjinehnoorDrnasiri
🌸 امیرالمومنین امام على (عليه السلام) :
مِن الكَرَمِ لِينُ الشِّيَمِ
نرم خويى، از بزرگوارى است.
📚 ميزان الحكمه، ج۱۰، ص۸۷
@ganjinehnoorDrnasiri
🔳سه مصیبت بزرگ
▪️ الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : مِسكينٌ ابنُ آدَمَ ! لَهُ في كُلِّ يَومٍ ثَلاثُ مَصائبَ لا يَعتَبِرُ بِواحِدَةٍ مِنهُنَّ، و لَوِ اعتَبَرَ لَهانَت عَلَيهِ المَصائبُ و أمرُ الدُّنيا:
فَأمّا المُصيبَةُ الاُولى : فاليَومُ الَّذي يَنقُصُ مِن عُمرِهِ،
الثانِيةُ : أنَّهُ يَستَوفي رِزقَهُ
الثّالِثَةُ أعظَمُ مِن ذلِكَ قيلَ : و ما هِيَ؟ قالَ ـ : ما مِن يَومٍ يُمسي إلاّ و قَد دَنا مِنَ الآخِرَةِ مَرحَلَةً، لا يَدري عَلَى الجَنَّةِ أم عَلَى النّارِ ؟! .
▪️ امام زين العابدين عليه السلام : بينوا آدمى! هر روز سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختيها و كار دنيا بر او آسان مى شد:
مصيبت نخست روزى است كه از عمر او كم مى شود. در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم گردد، اندوهگين مى شود حال آن كه درهم (مال) جايگزين دارد اما عمر از دست رفته جبران نمى شود
مصيبت دوم اين است كه روزيش را به طور كامل دريافت مى كند كه اگر از راه حلال باشد بايد حساب پس دهد و اگر از راه حرام باشد كيفر مى بيند
مصيبت سوم از اينها بزرگتر است. عرض شد: آن چيست؟ فرمود: هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر اين كه يك منزل به آخرت نزديك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت يا به سوى آتش ؟
📜بحار الأنوار
@ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضایل خواندن زیارت عاشورا!
🎙حجت الاسلام #عالی💛
═══✼🍃🔳🍃✼══
@ganjinehnoorDrnasiri
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#استوری | «آماده ی جنگیم...»
🚩در حمله ما یک اثر از دیو نماند
🚩یک خانه سالم به تل آویو نماند
#شهید_سپهبد_حاج_قاسم_سلیمانی
@ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ الرِّزْقَ رِزْقَانِ: رِزْقٌ تَطْلُبُهُ، وَرِزْقٌ يَطْلُبُکَ، فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاکَ
🟤پسرم بدان که روزى بر دو گونه است: يک نوع، روزى است که به جستجوى آن برمى خيزى (و بايد برخيزى) و نوع ديگرى آن که به سراغ تو خواهد آمد حتى اگر به دنبالش نروى خود به دنبال تو مى آيد
📘#نامه_31
@ganjinehnoorDrnasiri