فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوبله_های_ماندگار_آقای_دوبله
به مناسبت درگذشت «چنگیز جلیلوند» مدیر دوبلاژ، دوبلور و بازیگر
زادروز: ۶ آبان ماه ۱۳۱۷
درگذشت: ۲ آذرماه ۱۳۹۹
🌿 @GeraFilm1
#آموزش
#نقد_فیلم
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد.
البته علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “ اصغر قره باغـی” نویسنده کتاب #هنر_نقد_هنری، گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی» و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
#ادامه_دارد
#سینما
#فیلم
#نقد_فیلم
🌿 @GeraFilm1
#معرفی
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور نموده است.
حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت درگذشت «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران
زادروز : ۱۸ اسفند ۱۳۳۴
درگذشت: ۴ آذر ۱۳۹۹
کامبوزیا پرتوی در دهه شصت با فیلمهای «گلنار»، «ماهی» و «گربه آوازهخوان» سهم به سزایی در رونق سینمای کودک و نوجوان ایفا کرد.
جدا از مقوله کارگردانی او در آثاری نظیر «شیرک» (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۶)، «خانه در انتظار» (منوچهر عسگرینسب، ۱۳۶۷)، «گروهبان» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۹)، «برخورد» (سیروس الوند، ۱۳۷۰)، «دایره» (جعفر پناهی، ۱۳۷۹)، «من ترانه پانزده سال دارم» (رسول صدر عاملی، ۱۳۸۰) و «فراری» (علیرضا داوودنژاد، ۱۳۹۵) به عنوان طراح ایده فیلمنامه، فیلمنامهنویس مشترک و سناریست، فعالیت مستمر و چشمگیری در سینمای ایران داشت.
یاد و خاطرهاش گرامی باد.
#کامبوزیا_پرتوی
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم "اعجوبه"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۷ آذر ماه
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تریلر فیلم سینمایی "اعجوبه"
🎬 به کارگردانی استیون شباسکی
❇️ محصول سال ۲۰۱۷ آمریکا
🥇 برنده بهترین فیلم انگیزشی در جشنواره فیلم هیدرلند
🌿 @GeraFilm1
#دیالوگ_ماندگار
_شاید اگه ما می فهمیدیم که تو سر دیگران چی میگذره، متوجه میشدیم که هیچکس معمولی نیست و همگی ما در زندگیمون شایسته ی حداقل یکبار ایستاده تشویق شدنیم...
🎥 wonder / 2017
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه
تحلیل فیلم «اعجوبه»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFilm1
بسم رب الشهداء و الصدیقین
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ...
موسسه چشمه جاری آسمان شهادت دانشمند هسته ای استاد محسن فخری زاده را به امت شهید پرور ایران اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر کشور تبریک و تسلیت عرض می کند.
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
📌 معضل اصلی امروز سینمای ایران کمبود فیلم هایی با موضوع جدید و مبتلابه است. اکثر تماشاگران حرفه ای دیگر تصور نمیکنند فیلمی ایرانی وجود داشته باشد که بتواند آنها را جذب کند.
جذابیت، گمشده سینما و تلویزیون شده است و ایدههای تکراری از دنیای امروز مخاطب فاصله دارد. برای مثال مردم این روزها در کوچه و بازار از مذاکرات و توافق و مذاکره هستهای صحبت میکنند اما در زمینه فیلم و آثار سینمایی بسیار ضعیف عمل نموده ایم.
📌 درحالی که توانمندیهای ایران در دانش صلحآمیز هستهای که یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در میان کشورهای منطقه و حتی در سطح چند کشور اول این حوزه در دنیا به حساب میآید، موجب شده است سطح توجه بینالمللی به این توانمندی ایرانی بیشتر شود.
📌 در این بین کینهتوزیهای دشمنان در نخستین گام موجب پروندهسازیهای جعلی و اتهامزنیهایی مانند تلاش برای ساخت سلاح هستهای بهرغم فتوای رهبر انقلاب در حرمت تولید این نوع از تسلیحات، نتوانست افکار عمومی دنیا را علیه ایران تحریک کند. در ادامه اما دشمنان تلاش کردند با ترور دانشمندان هستهای، تلاشهای علمی در این زمینه را با محدودیت مواجه کنند.
📌 در این میان شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایینژاد و احمدیروشن و فخری زاده در این مسیر از سوی افراد وابسته به دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ترور شدند. ترور دانشمندان هستهای نه تنها از توجه به موضوع هستهای کم نکرد بلکه «انرژی هستهای» و «دانش صلحآمیز هستهای» را به یکی از کانونهای اصلی توجه مردم در سالهای اخیر تبدیل کرد.
📌 در سینما، اگرچه در مجموع پروژههای خاص و حرفهای درباره این موضوع مهم و «پرونده هستهای ایران» که یکی از طولانیترین پروندههای بینالمللی در قرن اخیر است، به عدد انگشتان یک دست هم نمیرسد اما اشارههایی در برخی فیلمهای سینمایی شده است.
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
#ادامه_دارد
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_🔟
✅ تعلیق
📌 یك فیلمساز برای این كه نگذارد میل و توجه ما نسبت به فیلمش از دست برود از چند تمهید و تكنیك استفاده میكند كه بیشتر آنها به تعلیق ربط پیدا میكنند. این عناصر كنجكاوی ما را تشدید میكنند و این كنجكاوی یا به این شكل تحریك میشود كه پیشاپیش از مسائلی در فیلم باخبر هستیم و یا ممكن است كه ناگهان در پایان شگفتزده شویم. فیلمساز اطلاعاتی را از ما پنهان میسازد كه ممكن است جوابگوی پرسشهای دراماتیك داستان فیلم باشند یا برخی پرسشها را بیجواب میگذارد و به این ترتیب به ما انگیزه میدهد تا دائماً با جریان فیلم همراه باشیم.
📌 كوئنتین تارانتینو در حرامزادههای بیآبرو (۲۰۰۹) با شروع خارقالعادهی فیلم، كاری میكند كه تماشاگر چشم از فیلم برندارد و درگیر تعلیق چند جانبهی آن بشود.
✅ پویایی
📌اگر داستانی قرار است جذاب باشد، باید عناصر پویایی در آن به چشم بخورد. داستانها هیچگاه ایستا نیستند و اگر بنا باشد داستانی ارزش روایت كردن را داشته باشد، به نوعی پویایی و تغییر باید به آن راه پیدا كند. البته پویایی صرفاً محدود به كنشهای فیزیكی مانند پرواز كردن، تعقیب و گریز، جدال دونفره و مبارزههای بزرگ نیست. پویایی میتواند در فیلمی درونی، روانشناسانه یا عاطفی باشد. در مجموعه فیلمهای جنگ ستارگان، آخرین بازماندهی موهیكانها (۱۹۹۲) و مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز پویایی بیرونی و فیزیكی است. مثلاً در ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸) عملاً نمیتوانیم فكر كنیم كه چه اتفاقی رخ میدهد. در سرتاسر فیلم مبهوت هستیم و تحت تأثیر تنشهای شدید فیلم قرار داریم. در فیلم در حالوهوای عشق (۲۰۰۰) ساختهی وونگ كاروای و ستارهی سوزان (۲۰۰۹) به كارگردانی جین كمپیون، پویایی داستان ذهنی و عاطفی است. در هر دو نوع یاد شده شاهد تغییر و حركت و پویایی هستیم. داستانهایی با پویایی درونی نیاز به تمركز بیشتری از سوی مخاطبان دارند و از نظر سینمایی، دشوارتر میشود با آنها روبرو شد اما موضوع ارزشمندی دارند و نسبت به فیلمهایی كه بر كنشهای بیرونی و فیزیكی تأكید میكنند؛ آثار هیجانانگیز و جذابی هستند.
📌 یك داستان خوب، هم ساده است و هم پیچیده. داستان یك فیلم خوب، باید آنچنان ساده باشد كه بتوان به زبان سینما بیان و جمعوجورش كرد. نظر ادگار آلنپو این بود كه داستان كوتاهی را میتوان به فیلم برگرداند كه ظرفیت خوانده شدن در یك نشست را داشته باشد. تجربهی تماشای یك فیلم، كمتر از خواندن یك كتاب ما را خسته میكند و نهایت زمان نشستن در یك سالن برای تماشای یك فیلم حداكثر دو ساعت است. تنها فیلمهای درجه یك از این قاعده مستثنی هستند و تماشایشان ما را خسته نكرده و حواسمان را پرت نمیكند. بنابراین، كنش داستانی یا درونمایه معمولاً باید آنچنان فشرده شده و وحدت ساختاری واحدی پیدا كند كه در حدود دو ساعت همه چیز داستان روایت شود.
📌 در بسیاری موارد، درونمایهی ساده و محدودی مانند آن چه كه در فیلم ۸ مایل (۲۰۰۲) میبینیم كه بخشی از زندگی شخصی یك فرد را زیر ذره بین میگذارد؛ برای سینما مناسب تر است تا داستانی كه دورههای مختلفی را مثل تعصب (۱۹۱۶) ساختهی دیوید گریفیث در بر میگیرد و در جستوجوی درونمایه هایی است كه انتها ندارد. عموماً یك داستان باید آنقدر ساده باشد كه بتوان آن را در وقت معینی روایت كرد...
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
#ادامه_مبحث_فیلم_های_هسته_ای
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند:
📌 برای مثال در فیلم سینمایی بادیگارد، شخصیتی که از سوی «حیدر»، نقش اول فیلم- که پرویز پرستویی آن را ایفا میکند- محافظ میشود و جانش را برای حفظ جان یک دانشمند هسته ای به خطر میاندازد و در این راه شهید میشود.
📌 او به تعبیر حاتمیکیا و از زبان مسئول سازمان انرژی اتمی «شخصیت دهه 90» است. حاتمیکیا در یک گفتوگو، درباره این نقش این طور توضیح میدهد: «اصلا موضوع ترور دانشمندان هستهای هم هنوز مطرح نبود. این حرف مربوط به 8 سال قبل است. من در جریان تحقیقات متوجه شدم چه نیروهای جوانی و با چه روحیههایی در این مراکز حضور دارند. در این مرحله با خودم فکر میکردم اگر من به عنوان محافظی باشم که دلم نخواهد جانم را فدای یک شخصیت سیاسی که دیگر به او اعتقادی ندارم، کنم، به جای او باید از چه کسی دفاع کنم؟ این دانشمندان هستهای و این جوانان دهه 90 میتوانستند همان کسانی باشند که محافظ من میتوانست جانش را فدای آنها کند.
حاتمیکیا میافزاید: از نظر افکار عمومی، این حقیقت دارد که پیشگامان هستهای اعتماد به نفس از بین رفته جوانان ایرانی را به آنها بازگرداندند. حتی مخالفان نظام، حتی سلطنتطلبهای خارج از کشور نیز به این توانایی جوانان ایرانی مباهات کردند. خب اینجا بهترین جا بود برای اشاره کردن به بابک حمیدیان که این نقش دانشمند هستهای را ایفا کرده است. وی نیز درباره این نقش میگوید: این نقش ادای احترام به دانشمندان هستهای است چرا که معتقدم باید بیشتر به آنها پرداخت؛ آنها همواره در شرایط سخت و خطرناک زندگی میکنند، نقش من در بادیگارد نقش یک نخبه علمی هستهای است.
نکتهای که بابک حمیدیان به آن اشاره میکند، غفلتی است که از سوی سینما صورت گرفته است.
📌 در این 15 سال، سهم سینما و تلویزیون ایران در پرداختن به یکی از ملتهبترین و بهروزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران چه بود؟ سینمای ایران آنقدر به دوردستها خیره شده است که جلوی چشمترین ایدهها را نمیبیند و نسبت به آن بیتفاوت است.
📌 «روباه» از جمله دیگر فیلمهای معدود سینمای ایران است که در گونه جاسوسی واقعگرا پرداخت شده است و به ترور شهدای هستهای اشاره می کند. این فیلم اشارهای مستقیم به این سوژه دارد.
🔴 همه این ها بدین معنا است که باید کارهای بیشتری درباره «دانشمندان هستهای» صورت گیرد.
#ادامه_دارد
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم "یک روز زیبا در محله"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۱۴ آذر ماه
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
#a_beautiful_day_in_the_neighborhood_2019
❇️ ژانر: بیوگرافی، درام
❇️ محصول: آمریکا، چین
❇️ IMDb: 7.5 / 10
🎞 داستان فیلم: یک روز زیبا در محله ، فیلمی بیوگرافی و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی ماریل هلر و با هنرنمایی تام هنکس است. این فیلم داستان یک روزنامهنگار خبره به نام لوید ووگل را به تصویر میکشد که موافقت کرده است تا مصاحبهای را برای مجله اسکوایر با شخصیت محبوب تلویزیونی به نام فرد راجرز انجام دهد ، اما دیدگاه لوید از زندگی بعد از رویارویی با راجرز تغییر میکند و…
#abeautifuldayintheneighborhood
🔴 فیلم " یک روز زیبا در محله" را میتوانید از لینکهای زیر تماشا نمایید:
🖥 نماوا
(تماشای تمامی فیلمهای نماوا با اینترنت رایتل و ایرانسل، نیازی به خرید اشتراک ندارد.)
🖥 آپ تی وی
(حجم مصرفی در آپ تی وی نیمبها محاسبه میشود)
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تریلر فیلم " یک روز زیبا در محله "
🎬 A Beautiful Day In The Neighborhood (2019)
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
#ادامه_مبحث_فیلم_های_هسته_ای
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند:
📌 در نمونه ای دیگر فیلم «ترمینال غرب» که به جهت کیفی فاصله زیادی با آثار عنوان شده در موارد قبل دارد، درباره موضوع مذاکرات هستهای و نقش دانشمندان هستهای در پیشبرد صنعت هستهای ایران ساخته شده است. یوسف مرادیان که در «ترمینال غرب» نقش دانشمند هستهای را ایفا میکند معتقد است که با دانشمندان هستهای نامهربانی شده است. او میگوید: در این فیلمنامه شخصیتی به من پیشنهاد شد که به نظرم قهرمانان واقعی ما هستند اما بیادعاتر و خالصتر، انسانهایی که فقط به وظیفه خودشان عمل میکنند.
📌 «تعبیر وارونه یک رویا» سریالی از فریدون جیرانی، هم با محوریت ماجرای دانشمندان هستهای ساخته شد که به نظر نمیرسید توانسته باشد در جذب مخاطب عام موفق عمل کند.
📌 چند سال پیش مسعود آبپرور، کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» از ساخت مجموعه تلویزیونی «کایدون» خبر داد و گفت: این سریال با موضوع امنیت ملی تولید میشود. وی با بیان اینکه «با خود وعده کردم مدتها در زمینه تولید آثاری با موضوع امنیت ملی کار کنم»، افزود: چون بشدت احساس میکنم به این موضوع نیاز است و فیلمسازان ایرانی هم بسیار از آن غافل هستند و بهسمت آن نمیروند. برای همین بهنظرم باید روی این موضوعات فعالیت کنم.
📌 از این منظر تولید فیلمهایی با مضمون انرژی هستهای کشور که از دستاوردهای علمی با اهمیت فرزندان برومند ایران است ضرورتی انکارناپذیر است؛ دستاوردی که باعث شده برای به دست آوردن آن جوانان دانشمند و فعال در این عرصه در یک جنگ تمامعیار ناعادلانه جان خود را نثار کنند.
📌 چندی پیش نیز یکی از مسؤولان سازمان انرژی اتمی برای حمایت از ساخت و تولید فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی مرتبط با انرژی هستهای اعلام آمادگی کرده بود. سخنگوی این سازمان درباره کمتوجهی سینمای ایران به موضوع انرژی هستهای گفته بود: متاسفانه کمتوجهی هنرمندان عرصههای مختلف به موضوع بااهمیتی چون انرژی هستهای ایرادی است که مورد توجه مسؤولان این سازمان نیز هست.
📌 مساله انرژی هستهای طی چند ساله اخیر بشدت وارد زندگی مردم شده و این موضوع دیگر تبدیل به امری عادی و همیشگی شده و شاید دلیل کمتوجهی هنرمندان به این موضوع نشأت گرفته از همین فضا باشد که آنقدر موضوع عادی شده که کمتر توجهها را به خود جلب میکند.
وی به این مضوع اشاره کرده بود: من به جرأت میتوانم بگویم انرژی هستهای دارای ابعاد فراوانی است که میتواند سوژه خوبی برای فیلمسازان باشد. از سوی دیگر من بر این باورم که سازمان نیز باید در این حوزه گامهای موثرتری بردارد و در زمینه تهیه و تولید آثاری از این دست از جمله شهدای هستهای و مسائل انسانی فعالیتهایی را انجام دهد و از همین رو آماده دریافت ایده و پیشنهادهای سینماگران حرفهای کشورمان برای ساخت و تولید آثاری در زمینه انرژی هستهای هستیم و مطمئن باشید در صورت توافق با هنرمندان از هرگونه حمایت و پشتیبانی دریغ نخواهیم کرد.
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
عجییه اما بعضی وقت ها سخت ترینش، بخشیدن کسیه که دوستش داریم.
🎬 A Beautiful Day in the Neighborhood (2019)
🌿 @GeraFilm1
🎞 رونمایی از پوستر فیلم " ناگهان درخت" در آستانه اکران اینترنتی
📌 فیلم سینمایی "ناگهان درخت" به نویسندگی و کارگردانی صفی یزدانیان و پیمان معادی ۱۷ آذر ماه اکران اینترنتی خواهد شد.
🎭 پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
🌿 @GeraFilm1
🔵 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم
«یک روز زیبا در محله»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع: ساعت ۱۶، جمعه چهارده آذر
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سالگرد_وفات_علی_حاتمی
تولد: مرداد ۱۳۲۳_تهران
وفات: ۱۴ آذر ۱۳۷۵ تهران
📌 کارگردان،فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما
حاتمی نه تنها کارگردانی صاحبسبک، که نویسنده بیبدیلی بود. به او لقب شاعر سینمای ایران را دادهاند، لقبی که هنگام تماشای سریال «هزاردستان»، نه تمجید که واقعیتی صرف جلوه میکند.
🖤 علی حاتمی در تاریخ ۱۴ آذرماه درگذشت و در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۷۵ به خاک سپرده شد.پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر روی سنگ مزار وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد (ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم "مادر") و رسام عربزاده (طراح ممتاز فرشهای ایرانی) دفن شدهاند یکی از ماندگارترین دیالوگهای فیلم "حاجی واشنگتن" نقش بسته است: "آیین چراغ خاموشی نیست".
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سکانس_ماندگار
#سلطان_صاحب_قران
#علی_حاتمی
🔹 علی حاتمی در صحنه مرگ امیر کبیر در حمام، فیلمبرداری را یک ماه تعطیل کرد تا دیالوگی درخور پیدا کند:
"مرگ حق است،اما به دست شما بسی مشکل، ولی شوق از میان شما رفتن مرگ را آسان می کند".
🌿 @GeraFilm1
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
✳️ علی حاتمی پر شورترین فیلمساز وابسته به آداب و سنن ایرانی است. فیلمسازی که با تیز بینی و هوشمندی منحصربه فردی توانسته حال و هوای زندگی، آداب ، رسوم و باورهای ایرانیان به ویژه تهران قدیم را به تصویر بکشد.
✳️ درون مایه تمامی آثار حاتمی بر اساس ویژگی های قومی و انسان های رشد یافته بر این باورها و اعتقادات، شکل گرفته است. شخصیت آثار او اغلب شبیه ترین افراد به جامعه ایرانی هستند.
✳️ حاتمی که تقریبا تمامی آثارش را بر اساس فیلم نامه هایی از خودش ساخته و در انتقال فضا، زمان و شرایط اجتماعی و دوره تاریخی که در فیلمش به تصویر کشیده بسیار دقیق و خستگی ناپذیربود.
✳️ دیالوگ های فیلم های او در سینمای ایران اگر بی نظیر نباشند حتما کم نظیر هستند و مهر و امضای خود را دارد یک جور هویت بکر و ناب! البته علی حاتمی روایت شخصی تاریخی خود را به تصویر در می آورد و اصراری بر ثبت دقیق حوادث تاریخی نبود!
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_1⃣1⃣
✅عناصر فیلمهای خوب
📌 تقریباً در هر داستانی، عواطف و احساسات قدرتمندی وجود دارد و هر فیلمی به دنبال آن است كه عواطف و احساسات ما را دستكاری كرده و به بازی بگیرد اما یك فیلم خوب، در چنین مواردی پای را از گلیمش درازتر نمیكند چرا كه هدایت احساسات و عواطف مخاطبان باید بی غلوغش بوده و با چهارچوب داستان تناسب داشته باشد. معمولاً ما فیلمی را كه بیش از حد بخواهد روی عواطف و احساسات مانور كند؛ پس میزنیم. حتی ممكن است با تماشای این نوع فیلمها در جایی كه قرار باشد به گریه بیفتیم، خنده مان بگیرد. بنابراین هر فیلمسازی باید بتواند جلوی خودش را بگیرد و بیراهه نرود.
📌 واكنشها نسبت به دستمایههای عاطفی در مورد هر مخاطبی فرق دارد. یكی ممكن است پلهای مدیسن كانتی (1995) ساختهی كلینت ایستوود را اثر زیبایی بداند كه داستان تلخی را روایت میكند اما دیگری فیلم را دست بیندازد و آن را «یك فیلم سانتیمانتال به دردنخور» بنامد. این تفاوتها اغلب به وجود خودِ بینندهها باز میگردد. تماشاگری كه این فیلم را خیلی پسندیده، احتمالاً خود را كاملاً به دست فیلم سپرده و بی آن كه به زرنگبازی فیلمساز فكر كند، اجازه داده تا احساساتش را هر طور كه میخواهد هدایت كند. تماشاگر دیگر احتمالا حس كرده كه فیلم به گونهای ناعادلانه سعی دارد مهار احساسات او را در دست بگیرد و برای همین واكنش اش، رد كردن و نپذیرفتن فیلم است.
📌 زمانی كه دستمایهی عاطفی فیلمی فهمیده بشود، كمتر پیش میآید كه تماشاگر از آن تخطی بكند. فیلمساز میتواند این دستمایهی عاطفی را كتمان كند یا كمتر از آن چه كه لازم است بر روی آن تأكید كند. در كشتن مرغ مقلد (1962) آتیكوس فینچ (گریگوری پك) از یك عبارت سادهی تشكرآمیز به خاطر نجات جان اسكوت و جم استفاده میكند و به آرتور رادلی (رابرت دووال) میگوید: «ازت ممنونم آرتور...به خاطر بچههام.» اثری كه عبارت «ازت ممنونم» و كتمان احساسات بر جای میگذارد، وزن عاطفی عظیم فیلم را بر دوش میكشد، عبارتی كه اغلب، وقتی آن را به كار میبریم كه كسی لطف كوچكی در حق ما كرده است. این عبارت كه بهطور معمول اهمیت چندانی ندارد، شكل مهمی پیدا میكند و آنچه كه به زبان نمیآید ما را تكان میدهد.
📌 عناصر و روشهای بسیار گوناگونی برای تأثیر گذاشتن بر روی واكنشهای عاطفی مخاطبان یك فیلم وجود دارد. هم خودداری و هم استفادهی بیش از حد از دستمایههای عاطفی در طرح داستانی، دیالوگها و بازی بازیگران و اثرات بصری یك فیلم منعكس میشوند. عناصری كه در فضای بصری یا صحنهپردازی موجودند و خلق چنین فضایی نیز میتوانند به احساسات و عواطف مخاطبان چنگ بیندازند و بر روی واكنش عاطفی آنها تأثیر بگذارند. با این حال، رویكرد فیلمساز در استفاده از موسیقی فیلم، شاید مهمترین نكته باشد كه عاطفه و حس بیننده را هدف میگیرد و میتوانند منعكسكنندهی اوج و فراز عاطفی فیلم بوده یا آن را كتمان سازد...
🔹 برگرفته از ماهنامه سینمایی فیلم
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دیالوگ_ماندگار
جماعت خواب
اجتماع خواب زده
جامعه چرتی
عجب ملتی...
🎞 دیالوگی ماندگار از سریال «هزاردستان» ساخته زنده یاد #علی_حاتمی