◾️اصغر عبدالهی درگذشت.
همایون اسعدیان کارگردان سینما در گفتگو با مهر درباره درگذشت اصغر عبداللهی فیلمنامه نویس و داستان نویس شناخته شده ایرانی، گفت: اصغر عبداللهی صبح امروز یکشنبه هفتم دی ماه به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستان جم درگذشت.
این کارگردان سینما بیان کرد: به احتمال بسیار زیاد مراسم تشییع پیکر این هنرمند، فردا دوشنبه هشتم دی ماه خواهد بود.
«جهیزیه برای رباب»، «غریبانه»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه»، «در کمال خونسردی»، «چتری برای دو نفر»، «دو نفر و نصفی»، «عینک دودی»، «آبی»، «خانه خلوت»، «بندر مه آلود» و ... برخی از فیلمنامه هایی است که زنده یاد عبداللهی به نگارش درآورده بود. وی سال ۹۵ فیلم سینمایی «یک قناری یک کلاغ» را نیز کارگردانی کرده بود.
روحش شاد و یادش گرامی🖤
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_3⃣1⃣
✅ جان گرفتن شخصیتها
📌 یك وسیلهی عالی برای شخصیتپردازی سینمایی آن است كه ببینیم دیگر شخصیتها چگونه به فرد دیگری مینگرند. گاهی پیش از این كه شخصیتی روی پردهی سینما ظاهر شود به این طریق حجم وسیعی از اطلاعات پیرامون او را میتوان ارائه داد. این اتفاقی است كه در نخستین سكانس هاد (۱۹۶۳) رخ میدهد. در این سكانس لونی (براندون ویوایلد) ساعت ششونیم صبح در یكی از خیابانهای شهر كوچكی در تگزاس قدم میزند و به دنبال عمویش، هاد (پل نیومن) میگردد. همینطور كه لونی از جلوی یك بار رد میشود، صاحب آنجا مشغول پاك كردن خرده شیشهها از جلوی پنجرهی بزرگ بار است. لونی متوجهی خرده شیشهها شده و میگوید «مثل این كه دیشب حسابی سرت شلوغ بوده» و صاحب بار جواب میدهد «دیشب هاد اینجا بود واسه همینه كه حسابی سرمون شلوغ بود» تأكید روی اسم هاد و لحن صاحب بار به وضوح نشان میدهد كه «هاد» معادل «دردسر» است. شخصیتپردازی پیچیده و زمینهسازی از طریق مكالمهی دیگران، همان چیزهایی است كه در كازابلانكا (۱۹۴۲) پیش از ورود ریك (همفری بوگارت) دربارهاش گفته میشود. در شین (۱۹۵۳) نیز یك چنین شخصیتپردازی منعكس شوندهای دیده میشود، آنجا كه ویلسن (جك پلانس) كه سراپا نمادی از شرّ است، میخواهد وارد باری بشود كه كسی آنجا نیست و زیر یك میز سگی مریض چمباتمه زده است. همین كه ویلسن وارد میشود، آن سگ گوشش را تیز كرده و دمش را بین پاهایش قرار داده و بیمناك نگاهی میاندازد.
📌شخصیتپردازی از طریق تضاد
یكی از مؤثرترین تكنیكهای شخصیتپردازی استفاده از تضاد رفتاری، نوع نگرش، عقاید، شیوهی زندگی و ظاهر شخصیتها در برابر شخصیتهای اصلی است. در فیلم بیلی باد (۱۹۶۲) به كارگردانی پیتر یوستینف، از یك سو بیلی (ترنس استامپ) را داریم، شخصیتی معصوم، بیتكلف و ساده و مطبوع كه به وضوح در تضاد با شخصیت كلاگارت (رابرت رایان) قرار دارد كه ترشروی و اهریمنی است. این تضاد تكان دهنده میان این دو شخصیت را در ظاهر و حالات صورتشان همچنین نوع لباس و شكل حرف زدنشان میبینیم. استامپ صورت بچگانهای دارد، ظاهری ملایم و آرام دارد، حركاتش مطبوع و تقریباً نوعاً زن صفتانه است؛ چشمانش آبی روشن، كاملاً بی شیلهپیله و معصوم است. چهرهی رایان، بالغ و كشیده است، دهان و فكهایش قوی و منقبضاند، از ظاهرش تلخی و بدگمانی میبارد، چشمان سیاه، تنگ و نافذ و بدنهادی دارد. موهای بیلی روشن است و پیراهن سفیدی بر تن كرده كه در تضاد با موها و لباس سیاه كلاگارت قرار دارد. صدای بیلی آرام و تا حدی آهنگین است اما كلاگارت لحنی سرد و زبانی چرب و نرم دارد.
📌 بازیگران برای این كه بتوانند به سرعت و بهطور عمیقی یك شخصیت را در ذهن و یاد ما قرار دهند؛ اغلب از اغراق در بازی استفاده كرده یا یكی دو خصیصه در شخصیتی را برتر جلوه داده و یا آن را به شكل تحریف شدهای به نمایش میگذارند كه این تمهید را كاریكاتوری كردن شخصیتها مینامند. وسواس شخصیت فلیكس انگر (جك لمون) و درهم و برهم بودن شخصیت اسكار مدیسن در یك زوج عجیب (۱۹۶۸) این گونه است.
📌 نكتهی مشابه دیگری كه در شخصیتپردازی به كار گرفته میشود «لایتموتیف» است. اصطلاحی كه از موسیقی وام گرفته شده و به تكرار یك حركت، یك عبارت یا یك ایده گفته میشود كه از یك شخصیت سر میزند و كم كم به وجه مشخصهی او بدل میشود. در كار خونین (۲۰۰۲) كلینت ایستوود كارگردان فیلم كه نقش تری مككالب، مأمور بازنشستهی اف.بی. آی را بازی میكند، عمل قلب انجام داده و بارها در طول فیلم قفسهی سینهاش را لمس میكند كه این لایتموتیفی سرشار از تعلیق و نشانی از آسیبپذیری قهرمان و پا به سن گذاشتن وی است...
🔹 برگرفته از ماهنامه سینمایی فیلم
🌿 @GeraFilm1
🔗 لینک ورود به جلسه
تحلیل فیلم «فراری»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ دوشنبه ۸ دی، ساعت ۲۰:۳۰
✴️ این جلسات هفتگی، با رویکرد تربیتی و توسعه فردی انجام میشود.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خاطره_بازی
مروری زیبا بر چهره هایی که خزان، آنها را از درخت هستی چید و خاطراتشان را برای شبهای سرد و طولانی، برای ما باقی گذاشت.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
مراقب خودت باش
کارگردان: سونِه سورنسن/Sune Sorensen
سفارش شرکت داروسازی دُوک مُوریس آلمان برای کمپین کریسمس این شرکت
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ | به وقت شهادت
🎙با اجرای گروه نسیم رحمت
🔰 بهمناسبت سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند.
▫️تحلیل و بررسی فیلم "متری شیش و نیم"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 دوشنبه ۱۵ دی ماه
🕰 ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
#6.5_Toman_Per_Meter
🎭 ﮊﺍﻧﺮ : #ﺩﺭﺍﻡ ، #اکشن #جنایی
⭐️ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ : 7.9 ﺍﺯ 10
👤ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ : سعید روستایی
👥ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ : نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، پیمان معادی
⏱ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ : ۱۳۱ دقیقه
🌏 ﻣﺤﺼﻮﻝ ﮐﺸﻮﺭ : ایران
📝 ﺧﻼﺻﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ :
این داستان درباره یک افسر پلیس مبارزه به نام صمد است که فرماندهی یک تیم مبارزه با مواد مخدر را به عهده دارد. فرزند یکی از اعضای این تیم پلیسی، توسط خلافکاران تحت امر یک فروشنده ماده مخدر شیشه در پایتخت به نام ناصر خاکزاد ربوده شده و بعد هم به صورت دلخراشی به قتل می رسد. به همین دلیل، صمد و اعضای تیم پلیس مواد مخدر تشنه پیدا کردن خاکزاد هستند. و این روزها هر کسی که توسط تیم آنها دستگیر می شود، یک سرش به خاکزاد گره می خورد...
🔴 فیلم " متری شیش و نیم" را میتوانید از لینکهای زیر تماشا نمایید:
🖥 فیلیمو
(تماشای تمامی فیلمهای فیلیمو با اینترنت رایتل و ایرانسل، نیازی به خرید اشتراک ندارد.)
🖥 آپ تی وی
(حجم مصرفی در آپ تی وی نیمبها محاسبه میشود)
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تریلر فیلم " متری شیش و نیم"
🎬 6.5 Toman Per Meter
🌿 @GeraFilm1
هدایت شده از عماریار
✳️ یازدهمین #جشنواره_مردمی_فیلم_عمار
1️⃣ مراحل استفاده #رایگان از فیلمهای جشنواره عمار🥳
🔸 وارد سایت شوید
🔹در سایت ثبت نام کنید
🔸 به صفحه فیلم مورد نظر رفته و تماشا کنید.
2️⃣ نظر شما مهم است 🤩
♦️ بعد از تماشای هر فیلم از قسمت #ثبت_آرای_مردمی به اثر مورد نظرتان رای دهید و از آن حمایت کنید
3️⃣ هر فیلم از زمان اکران تا 24 ساعت در عماریار قابل مشاهده است.
🔴 شما میتوانید بعد از تماشای فیلم به صورت #داوطلبانه و به دلخواه #بلیت_اختیاری بخرید و در ساخت فیلمهای آینده سهیم باشید.
🌐 ammaryar.ir/ammarfilm/
🆔 @AmmarYar_IR
هدایت شده از عماریار
✳️ اکران آنلاین آثار یازدهمین #جشنواره_مردمی_فیلم_عمار
🔴 برخی از آثار روز شنبه سانس سوم
🔸مستند #کلاشینکف_های_آمریکایی
🔹مستند #دستمال_سرخ_ها
🔸مستند #قائدالحشد
🔹مستند #دیوانگی
🌐 ammaryar.ir/ammarfilm/
🆔 @AmmarYar_IR
#جشنواره_فیلم_عماریار
#اکران_آنلاین
✳️ چند روزی هست که جشنواره مردمی فیلم عمار شروع شده و سایت عماریار اکران آنلاین رایگان همراه با تهیه بلیط اختیاری رو در اختیار مخاطبان قرار داده است.
فرصت خوبی هست که از فیلم محتواهای ارائه شده دیدن کنیم و لذت ببریم.
بدین منظور هر روز یکی از مستندهایی رو که در همان روز اکران میشه در کانال معرفی می کنیم تا اگر دوست داشتید تماشا کنید.
🌿 @GeraFilm1
#جشنواره_فیلم_عماریار
#اکران_آنلاین
#مستند_دیوانگی
📌همیشه یکی از دغدغه های نوجوانان و جوانان قبول شدن در کنکور و دانشگاه معتبر با رتبه خوب هست.
اما آیا واقعا کافیه؟
خب بعدش چی؟
آیا با رتبه یک کنکور شدن و قبولی در دانشگاه شریف آینده فرد تضمین هست و دیگه به موفقیت رسیده؟
🔹مستند #دیوانگی با فیلنامه ای خوب و از نگاه محمدصادق کشاورزی رتبه دو کنکور و دانشجو دانشگاه شریف به دنبال پاسخ دهی به این سوال هست.
✅ دیدن این مستند رو به تمام افراد خصوصا فعالان و علاقه مندان حوزه آموزش و تربیت، نوجوان ها و دبیرستانی ها پیشنهاد می کنیم.
🌿 @GeraFilm1
🔗 لینک ورود به جلسه تحلیل
فیلم «متری شیش و نیم»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ دوشنبه ۱۵ دی، ساعت ۲۰:۳۰
✴️ این جلسات هفتگی، با رویکرد تربیتی و توسعه فردی انجام میشود.
🌿 @GeraFilm1
#جشنواره_فیلم_عماریار
#اکران_آنلاین
#مستند_پیشکش
🎦 یکی از آثار زیبا و کوتاه جشنواره "پیشکش" کاری از سجاد معروفی هست که هم ایده خوبی دارد و هم خوب اجرا شده است.
از طرفی حتی ایده هم برای کار عملی به فرد می دهد.
📌 پس دیدن این مستند کوتاه رو از دست ندید.
🌿 @GeraFilm1
هدایت شده از چشمه جاری آسمان
💢اطلاعیه مهم
✅ #دعوت_به_همکاری نقشی و شغلی
💠 مجموعه فرهنگی-تربیتی «چشمه جاری آسمان» به منظور تکمیل کادر خود در زمینهی #تحلیل_تربیتی #فیلم و #انیمیشن، از دغدغهمندان دعوت به همکاری مینماید.
علاقهمندان رزومهی خود را به آیدی @ensankade1 ارسال نمایند.
(لطفا رزومهی خود را براساس میزان و چگونگی ارتباط با فیلم و انیمیشن و تسلط خود بر اندیشههای متفکران و رشتههای علوم انسانی تنظیم نمایید.)
📜 ویژگیهای کلی مورد نظر:
1⃣ به دنبال ایفای نقش و شغل توأمان
2⃣ متعهد و مسئولیتپذیر
3⃣ دقتِ نظر و توجه به جزئیات و ارتباط اجزای یک مسئله
4⃣ تسلط نسبی به اندیشههای حداقل یک متفکر
5⃣ تمایل و توانمندی نسبی در تولید محتوا و تدریس
6⃣ علاقهمند به یادگیری مهارتهای جدید و رشد شخصی و تشکیلاتی
🌿 @CheshmeJari
مرور و تحلیل فیلم سینمایی کتاب سبز (Green book 2018) سایت گرافکر، بخش گرافیلم
https://gerafekr.ir/film/کتاب-سبز/
🌿 https://t.me/GeraFilma
✅ فرازی از نمایشنامۀ «مجلس ضربتزدن» از بهرام بیضایی
«مجلس ضربتزدن» نمایشنامهای است از بهرام بیضایی که علاوه بر پرداختن به حادثهای تاریخی در اسلام که شهادت علی علیهالسلام و در قدرت ماندن دشمنان اوست به محدودیت به نمایش درآوردن اولیاء الهی در صحنههای نمایش و به طور طبع در فیلم و سینما انگشت میگذارد.
در ادامه و به بهانۀ شب بیست و یکم رمضان فرازهایی از متن این نمایش تقدیم میشود:
✳️ در جایی از متن، روایت از تاریخ اینگونه شروع میشود:
«آنها سه تناند که میمیرند. یکی برای ظلمش، یکی برای مکرش و یکی برای عدالتش. ولی نه، حالا پس از قرنها میدانیم واقعا چه شد. در عمل، ظالم و مکار جان به در بردند و تنها سومی بود که فرقش شکافت. بلی؛ عدالت میمیرد و ظلم و مکر میماند.»
و از زبان علی علیهالسلام اینگونه میخروشد:
«وای بر آنکه برده کند، و آنکه بردگی خواهد! وای بر آنکه نام و خون کسی را نان و آب خود کند! شما با من چه کردید؟ سوگند خوردید به فرق شکافتهی من برای رواج سکههای قلبتان! به ذوالفقار خونچکان برای کشتن روح زندگی! و اشک ریختید بر مظلومیت من تا سادهدلان را کیسه تهی کنید!
... آنها که خود را به من میبندند، کاش آزادم کنند از این بند! آنها که سوار بر مرکب روح سادهدلانند! آنها که لاف جنگ میزنند با دشمنان خیالی در دیارات خیال؛ و هرگز نجنگیدند با دشمن راستین که در نهاد خویش میپرورند برای جنگ با حقیقت!
... صبر کردم صبر، چون کسی که خار در چشم و استخوان در گلو دارد. به سالها!
... شما با من چه کردید؟ بزرگم کردید برای حذفم! راستی که من انسان بودم پیش از آنکه به آسمان برین برانیدم! چنین است که صحنهها از ابن ملجم پر است و از علی خالی! شما دوستداران من با من چنین کنید، دشمنانم چه باید بکنند؟»
🌿 https://t.me/GeraFilma
▫️مرور و تحلیل کوتاه
فیلم سینمایی "مرهم" (۱۳۸۹)
👤 توسط آقای نادر خواجهزاده
👉🏼 http://gerafekr.ir/film/مرهم/
🎬 @Gerafilma | گرافیلما
🌐 Gerafekr.ir/film
🔸️ طرح #حدیث_مستور 🔸️
جلسه #تحلیل_فیلم | شماره 1⃣
🎥 فیلم "انجمن شاعران مرده"
با بازی رابین ویلیامز
👤 تحلیلگر: آقای نادر خواجهزاده
🗓 سهشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۸
این فیلم در ارتباط با موضوعات مطرح شده در کتاب "نقش آزادی در تربیت کودکان" و کتاب "آزادی، هرج و مرج، زورمداری" انتخاب شده است.
🌐 لینک حضور در این جلسه مجازی برای عزیزانی که در طرح حدیث مستور ثبتنام کردهاند ارسال خواهد شد.
🔘 لطفا فیلم را قبل از جلسه تماشا کنید.
لینک دانلود فیلم:
https://www.uptvs.com/دانلود-فیلم-dead-poets-society-1989-انجمن-شاعران-مرده-با-د.html
📱 @Gerafekr
📱 @Beheshti_Gerafekr
"موسیقی ابلهانه و تکراری،
فیلمهای ابلهانه و تکراری؛
اینها مردم را به زندگی ابلهانه و تکراری
و کارهای ابلهانه و تکراری عادت میدهند"
تئودور آدورنو: نظریه صنعت فرهنگ
اینگمار برگمان:
"امروزه همه میگویند هنر باید به سیاست بپردازد. اما من بر این باورم که هنر باید به اخلاق بپردازد که براستی سرانجام به سیاست هم راه میدهد."
از کتاب "برگمان به روایت برگمان"