دلیل فعال شدن نقطه سبز بالای صفحه گوشی چیست؟
به نمایش در آمدن این نقطه نشان دهنده دسترسی یک برنامه به میکروفون یا دوربین دستگاه است/ اگر حین استفاده از برنامههایی که نیاز به دوربین و یا میکروفون ندارند، این نقطه روشن شد، باید کمی شک کرده و دسترسی اپلیکیشن ها را چک کنیم.
https://life.irna.ir/news/85217688/
🎯 در چتکردن چیزی جادویی وجود دارد که هوش مصنوعی چیزی از آن نمیداند
— آیا هوش مصنوعی هیچوقت میتواند با ما واقعاً حرف بزند؟
📍در زندگی بیشتر آدمهایی که آنقدر سن و سال دارند که دورانِ قبل از اینترنت را به یاد داشته باشند، یک دورۀ شگفتانگیز وجود دارد: روزهایی که «لذتِ چتکردن» را کشف کردهاند. چتکردن به جهات مختلف از مکالمۀ رو در رو خوشایندتر است. ما هنگام چت کردن، بامزهتر و هوشمندانهتر حرف میزنیم و به نسخۀ بهتری از خودمان تبدیل میشویم. در مقابل، با نسخۀ بهتری از دیگران هم تعامل میکنیم. آیا هوش مصنوعیهایی مثل چت جیپیتی که وعده میدهند با ما وارد گفتگو شوند هم چنین لذتی به ما خواهند بخشید؟
🔖 ۴۹۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/m24814
@geraliit
🖊 «اینترنت و تغییرات اجتماعی: دسترسی راحت، دستیابی دشوار»
🔻جریانی که با مرگ مهسا امینی توی شهریور ۱۴۰۱ شروع شد، از بعضی جهات با جنبشهای متأخر توی کشورهای دیگه جهان مشابه بود. اون چیزی که جنبش «زن، زندگی، آزادی» رو به بهار عربی و مابقی خیزشهای یک دهه اخیر گره زد، «شبکهایشدن» اون بود. اونایی که اتفاقات پارسال رو دنبال میکردن تأیید میکنن که شبکههای اجتماعی و به طور خاص توییتر چه نقش مهمی در سازماندهی اعتراضات داشتن.
::
🔻همه چیز در ظاهر نشون میده شبکههای اجتماعی به کمک معترضین در سرتاسر جهان اومدن و حالا همه کنشگرها امیدوارن که بتونن تغییرات اجتماعی رو خیلی راحتتر رقم بزنن. اما ایدهای که زینب توفکچی توی این ویدیو مطرح میکنه و با تصور عمومی در این رابطه متفاوته، همین تیتر سخنرانی تد این استاد دانشگاه پرینستونه: «اینترنت و تغییرات اجتماعی: دسترسی راحت، دستیابی دشوار!»
::
🔻قبل از اینترنت، شکلگیری پایههای یک جنبش، رسیدنش از ایده به عمل و سازماندهی مردم در خیابان شاید دهها سال طول میکشید؛ اما حالا توییتر کاری میکنه که آدمها با دغدغههای مشترک ظرف یک هفته همدیگه رو پیدا کنن و با شور و حرارت به خیابون بیان. نکته اما اینه که اگرچه دسترسی آدمها به همدیگه برای اجماع چندین و چندبرابر شده، اما به شکل متناقضی احتمال دستیابی اونها به موفقیت، شدیداً کم شده…
::
🔻توضیحاتش رو توی این ویدیو ببینید:
https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_online_social_change_easy_to_organize_hard_to_win?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare
🔸یکی از مشهورترین مفاهیم #مک_لوهان این ایده است که «رسانه پیام است». مک لوهان معتقد است که رسانهای که از طریق آن اطلاعات منتقل میشود، تأثیرگذارتر از محتوای واقعی است.
🔸مک لوهان استدلال کرد که رسانههای مختلف، مانند رسانههای چاپی یا تلویزیون، درک ما از جهان و نحوه تعامل ما با آن را شکل میدهند.
🔸به عنوان مثال، او معتقد بود که رسانههای چاپی تفکر خطی و فردگرایی را تشویق میکنند، در حالی که تلویزیون یک تفکر جامع تر و جمعی تر را ترویج میکند.
🔸ایدههای مک لوهان، انقلابی در نحوه درک و تجزیه و تحلیل ما از رسانهها ایجاد کرد، زیرا این ایدهها تمرکز ما را از خود محتوا به رسانه ارتباطی منتقل میکنند.
🆔 @geraliit
۱۳۱ کتاب درسی زبان و ادبیات فارسی
مجموعهای از ۱۳۱ عنوان کتاب درسی زبان و ادب فارسی بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بارگذاری شده است.
در طرح پژوهشی «کتابشناسی کتابهای درسی زبان و ادب فارسی مدارس از ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ شمسی» که فرناز صادقی، عضو هیئت علمی و پژوهشگر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اجرای آن را برعهده داشته است، كتابهای درسی زبان و ادبیات فارسی صد سال گذشتۀ همۀ پایههای تحصیلی گردآوری شده است و نسخۀ الکترونیک این آثار برای بهرهبرداری پژوهشگران وعلاقهمندان بر روی وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دسترس قرارگرفته است.
لینک دانلود
#کتاب_رایگان #بایگانی
@kaaghaz
🔸گاردین
🔻روزنامه #گاردین که در سال ۱۸۲۱ تاسیس شد (۲۰۲ سال سابقه انتشار)، مدتهاست که به عنوان یکی از روزنامههای برتر بريتانيا شناخته میشود. گاردین که به خاطر موضع لیبرال و پوشش جامع امور ملی و بینالمللی شناخته میشود، همچنان یک نشریه تاثیرگذار در فضای رسانهای است. در حالی که ظهور پلتفرمهای خبری دیجیتال بر آمار تیراژ چاپی بسیاری از روزنامهها تاثیر گذاشته است، گاردین همچنان خوانندگان روزانه قابل توجهی را حفظ میکند.
از سال ۲۰۲۱، روزنامه گاردین به طور متوسط تیراژ روزانه حدود ۹۰۰۰۰ نسخه در روز در بریتانیا داشت. ذکر این نکته ضروری است که این رقم ممکن است تغییر کند و ممکن است نشاندهنده آخرین نوسانات ماه به ماه نباشد. علاوه بر این، در حالی که گاردین یکی از روزنامههای پیشرو در بریتانیا به حساب میآید، تیراژ چاپی آن کمتر از سایر نشریات برجسته مانند دیلی میل و سان است.
با کاهش خوانندگان نسخه چاپی، گاردین تلاشهای قابل توجهی برای تثبیت حضور دیجیتال خود انجام داده است. این روزنامه شاهد رشد فوقالعادهای در خوانندگان آنلاین خود است و به میلیونها خواننده در سراسر جهان که مصرف اخبار آنها از طریق وبسایت گاردین، برنامههای تلفن همراه و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است، دسترسی پیدا کند. در حال حاضر، وب سایت گاردین به تنهایی ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد جذب میکند؛ رقمی خیرهکننده که نشان دهنده نفوذ گاردین در بازار دیجیتال است.
#درس_رسانه
🆔 @geraliit
واشنگتنپست خبر داد:
🔸مدرک دانشگاهی برای تولید محتوا و شبکههای اجتماعی
نسل زی حالا میتواند #اینفلوئنسر شود. واحدهای مدرک تولید محتوا و شبکههای اجتماعی که در دانشگاه ایرلندی تکنولوژیکال جنوب شرقی (SETU) از سال ٢٠٢۴ برای مقطع کارشناسی ارائه میشوند عبارتند از: مدیریت بحران، روابط عمومی، مطالعات سلبریتی، روانشناسیاجتماعی و ادیت ویدئو و صدا. لینک خبر، فهرست واحدهاي
🎯 مادرم میگوید بعد از مرگش برایم ایمیل میفرستد
— آیا فناوری و شبح دیجیتالِ آدمها ماهیت سوگ را تغییر داده است؟
📍امروزه هر کسی میمیرد یادگاریهای دیجیتال فراوانی از خود بهجا میگذارد، از حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی گرفته تا عکسها، نوشتهها و حتی چتهای آنها با دیگران. ازاینرو، روح دیجیتال افرادِ ازدسترفته بهنوعی همیشه در کنار ما زنده میماند. آیا این نعمت است یا رنج روحی مدام؟ آیا پرسهزدن در حسابهای کاربری کسی که از دنیا رفته آرامشبخش است یا دردناک؟ اصلاً آیا امروزه سوگواری برای عزیزان همان معنای سوگواریهای گذشته را دارد؟
🔖 ۱۱۴۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/n41173
@geraliit
التمن و جایگزینسازی انسان عادی با هوش مصنوعی
الیزابت ویل، نویسنده مجله نیویورک، در یادداشتی تازه درباره #سم_التمن مینویسد مدیرعامل #اوپنایآی (OpenAI) تمایلی نگرانکننده به استفاده از اصلاح "انسان معمولی" دارد و امیدوار است که #هوشمصنوعی عمومی (AGI)* به سطح هوش انسان متوسط (median or average humans) برسد تا بتوان از آن به عنوان همکار استفاده کرد. بهنظر میرسد او واقعاً بهدنبال جایگزینی نیروی کار عادی با AGI است که کاملاً نگرانکننده است.
artificial general intelligence (AGI)
▫️سم آلتمن کیست؟
https://t.me/younesshokrkhah/46795
لغو بازی سپاهان و الاتحاد در نشریه فرانسوی لوفیگارو
"باشگاه الاتحاد عربستان به خاطر یک مجسمه از بازی در ایران خودداری کرد"
"بازیکنان الاتحاد عربستان از انجام دومین بازی گروهی خود در لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه هفته جاری مقابل سپاهان ایران خودداری کردند. دلیل آن، وجود مجسمه ای در کنار چمن با تصویر ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی است که در سال ۲۰۲۰ درگذشت. کنفدراسیون فوتبال آسیا، سازمان مسئول این مسابقات «شرایط پیش بینی نشده» را عنوان کرد"
✍🏼مهدی حیدری.
@geraliit
دکتر ابراهیم فیاض (عضو هیئتعلمی دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران):
اشتباه است که در ماجرای انتقاد غرب از هوش مصنوعی، حرف آنها را تکرار می کنیم
یکی از دلایلی که امروز سردمداران غرب هوش مصنوعی را خطرناک میدانند این است که به نفع دنیای غیر غرب در حال بازتولید است و آنها این را نمیخواهند. به همین دلیل از آن انتقاد میکنند و ما نیز به اشتباه، حرفهای آنها را تکرار میکنیم در حالی که خیلی باید حواسمان به این موضوع باشد.
او با بیان اینکه هر فناوری ادامه حس یا اندامهای انسانی است، ادامه داد: بشر فناروی را خلق میکند که حس یا اندام خود را بسط دهد. هوش مصنوعی هم در ادامه قوهای انسانی به نام حافظه ساخته شده است. کار این فناوری پردازش است و تفاوت آن با فناوریهای قبلی در این است که پردازش بیشتری دارد و احتمالات را بیشتر به کار میبرد.
این فناوری با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از هر فرد در بازدید سایتها و ...، شخصیتها را تحلیل میکند و میتواند نسخهای از فرد ارائه دهد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران درباره برخی اثرات هوش مصنوعی گفت: امروز هوش مصنوعی همهچیز را ارزان تولید و توزیع میکند. زمان دسترسی را بهشدت کوتاه و گستره آن را وسعت میبخشد. اگر امروز کسی به این فناوری مسلط نباشد، اقتصادش ورشکسته و در سیاست هم رودست خواهد خورد.
نشست تخصصی «حکمرانی جهانی و هوش مصنوعی؛ خوانشی فرهنگی و اجتماعی» - سهشنبه ۴ مهر ۱۴۰۲
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبرجاری🔸موشنگرافیک الجزیره
▫️چگونگی عملیات نیروهای حماس
▫️هفتم اکتبر ٢٠٢٣
#روزنامهنگاریبحران
🔸 ۳ دایره در روزنامهنگاری بحران
روزنامهنگار حرفهای باید تلاش کند در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم بر جامعه، آن را عقلانی کند.
▫️سابقه بحران، آینده بحران و نحوه ورود به خود بحران سه حلقه فرضی هستند که #روزنامهنگار حرفهای باید در مواقع بحرانی در نظر بگیرد.
▫️دایره اول مربوط به گذشته بحران است.
▫️دایره دوم نگاه به آینده است و اینکه توجه کنیم بحران در آینده به کجا میرود. (پیامدهای سیاسی و اقتصادی و..)
▫️دایره سوم نحوه ورود به بحران است، #روزنامهنگاران با تکیه بر #اخلاقحرفهای وارد بحرانها میشوند، روزنامهنگاران حرفهای تلاش میکنندکه چطور میتوان از میزان درد کم کرد.
حلقه حرفهای، دردآور و سخت ماجرا همین حلقه سوم است که به شرایط حال مربوط میشود. چطور باید به موضوع ورود کنیم؟.... در این دایره یک #روزنامهنگار حرفهای باید حمایت مالی، روحی و روانی ایجاد کند.
▫️دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزنامهنگاریبحران
#خبرجاری🔸درس لحظه انهدام یک برج در پخش زنده الجزیره
گزارشگر شبکه خبری الجزیره درست در زمانی که میخواهد از مشاهدات خود در غزه بگوید، جنگندههای اسرائیلی یک برج را بمباران میکنند.. گزارشگر کلاه و جلیقه دارد و به شدت ترسیده است، و این امری عادی در #روزنامهنگاریبحران است. ترس مهم نیست، مهم نوع مواجهه با ترس از طریق رعایت استانداردهای ایمنی حرفهای است، همکار گزارشگر در استودیو با دیدن این صحنه نخستین جملهای که برزبان میآورد این است: پناه بگیرید.
و سپس ادامه میدهد: اگر شرایطی امنی دارید ادامه دهید و در غیر این صورت دنبال ایمنی باشید. ما بدون شما همین صحنه زنده را دنبال میکنیم.
گزارشگر بدون اینکه از موقعیت امن خود خارج و وارد کادر شود با بغض به نخستین پرسش اصلی مخاطبان در یک برنامه زنده پاسخ میدهد: برجی که زده شد برج فلسطین بود در قلب شهر غزه.
پخش زنده ادامه مییابد و مشخص است که هر دو برای مواجهه با چنین شرایطی آموزش دیدهاند، مشخص است که گزارشگر یک گزارشگر لوکال است که شهر حوزه خبریاش را مثل کف دست میشناسد؛ گریه تلخ و اعلام سریع مکان حادثه: برج فلسطین در قلب شهر غزه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار تویوتا….
تویوتا به یاد ۳۰سال پیش، نمایشی مجدد از چیدمان جامهای شیشهای شراب بر روی کاپوت لکسوس LS500 ترتیب داد تا بار دیگه به رقبای دنیای خودروسازی نشون بده که همچنان بعد از ۳۰ سال بهترین و با کیفیترین موتور و بدنه رو در دنیای خودرو تولید میکنه.
@geraliit
چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟
✍🏻 سعیده بابایی | پژوهشگر
🔸هوش مصنوعی حوزهای است که با سرعت رشد بسیار بالایی در حال گسترش است و کاراییهای بسیار بالایی دارد و ماهیت بینرشتهای و ویژگیهای منحصربهفرد و جذابی که دارد، باعث شده بسیار مورد بحث قرار گیرد. در حال حاضر شاهد تأثیرات فاحش هوش مصنوعی روی جامعه، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی هستیم که این تأثیرات نگرانیهایی را برانگیخته است.
🔹ما میخواستیم ابزارها و مصنوعاتی بسازیم که ما را به انسانهای بهتری تبدیل کند و زندگی بهتری را برای ما فراهم آورد. اخلاق هم حوزهای است که به مطالعۀ چیستی زندگی خوب میپردازد. اینکه زندگی خوب چیست؟ چگونه میتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟ خوب و بد چیست؟ با چه معیارهایی میتوانیم تصمیمات اخلاقی بگیریم که به ما کمک کنند زندگی بهتری داشته باشیم؟
🔸برای پاسخ به این پرسشها باید دربارۀ ارزشهایی که برایمان مهم هستند، تأمل کنیم. ارزشها مفاهیمی هستند که به ما میگویند برای رسیدن به زندگی خوب، از چه بایدها و نبایدهایی باید پیروی کنیم. یکی از دغدغههای اصلی این حوزۀ مطالعاتی شاید پاسخ به این پرسش باشد که هوش مصنوعی چگونه میتواند روی ما اثر بگذارد تا به سمت زندگی خوب حرکت کنیم؟
🔹در اخلاق هوش مصنوعی، به چرخۀ زندگی این فناوریها یک نگاه کلگرایانه وجود دارد. از مرحلهای که تصمیمگیری و ایدهپردازی برای ساخت این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی شکل میگیرد و آغاز میشود تا مرحلهای که این فناوری در جامعه جا بیفتد، این موارد موضوع مطالعۀ این حوزۀ مطالعاتی هستند.
🔸یکی از چالشهای مهم در تصمیمگیریهای اخلاقی ماشینهای هوش مصنوعی این است که آیا ماشینها میتوانند دارای احساس باشند یا خیر؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نسبت بین عقل و احساس در فعالیتهای شناختی و قضاوتهای ما همیشه مسئلۀ مورد بحث بوده است.
🔹حس گناه، سرزنش، بیتفاوتبودن و نداشتن همدلی، همه این احساسات میتواند در قضاوتهای اخلاقی و رشد اخلاقی ما نقش داشته باشد. سؤال این است که آیا برای اینکه هوش مصنوعی را به عاملی تبدیل کنیم که توانایی تصمیمگیری به معنای کامل را داشته باشد، نیازمند این است که احساسات در آن شبیهسازی شود یا خیر؟ اینکه این احساسات چیست و چگونه متولد میشوند و با چه مکانیسمی تولید میشوند و قابلیت ترجمهشدن به زبان ماشین را دارند یا خیر، خود مسئلۀ مهمی است.
🔸اگر خود ما در جایگاه تصمیمگیری بودیم، از هوش مصنوعی به معنای عام (یعنی تمام فناوریهایی که با آن شکل گرفتهاند) چگونه استفاده میکردیم؟ بهعنوان یک ابزار کمکی؟ یا بهعنوان همکارانی با حقوق مشابه ما؟
در واقع دوست داریم این فناوریها را در کجای زندگیمان جای دهیم؟ برای چه نیازهایی ترجیح میدهیم کمک بگیریم و برای چه نیازهایی نمیخواهیم این فناوریها را داشته باشیم؟
🔹جوابهای مختلفی برای این سؤالات وجود دارد و میتوان به مسائل اخلاقی اینچنینی فکر کرد و ببینیم ما چه نظری داریم. اگرچه ما در جایگاه کاربران ساده هستیم، ولی مهم است که بدانیم چه کسانی با چه دیدگاهها و انگیزهها و رؤیاهایی، بیشترین قدرت را در مسیر رشد و استفاده از این فناوریها دارند. شاید برخی از این سؤالات فانتزی باشند، اما اگر تصمیم بگیریم در این حوزه فعالیت کنیم، آیا مواقعی هست که در این حوزه بتوانیم تأثیر داشته باشیم و نیروی جمعی ما مؤثر باشد؟
🗞 از متن «چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟» که در شمارهٔ ۱۶۰ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات منتشر شدهاست.
🔻نسخهٔ چاپی ماهنامه را از دیجیکالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.
@geraliit
🎯 اگر امسال فرزندی به دنیا بیاورید، سال ۲۰۵۰، سیوچند ساله خواهد بود. حتماً آرزو دارید که تحصیلاتی خوب، شغلی آبرومند و زندگیای مرفه داشته باشد و طبیعی است که تلاش میکنید تا راه زندگی را به او بیاموزید. اما یوول نوآ هراری، مورخ جوان، معتقد است بهترین کمکی که میتوانید به فرزندتان بکنید، این است که اجازه ندهید به حرفهایتان گوش بدهد. زیرا دنیای پیش رو چنان در حال تغییر است که حکمت پیشینیان برای آن سودی نخواهد داشت.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
http://tarjomaan.com/sound/9353/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9118/
🔻🔗 @tarjomaanweb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تلویزیون فرانسه اعلام کرد ویدئوی "نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس" که ادعا میشد مربوط به غزه است جعلی و مربوط به سوریه ۲۰۱۵ است
پ.ن
دستگاه دروغ پرداز رسانه تحت امر صهیونیست دستش برای همه رو شده اگر در نشر حقیقت کوشا باشیم این ماشین جنگی آنها به زودی خاموش خواهد شد .
در خبرنویسی به زبان انگلیسی، استفاده از واژههای killed و died تفاوتهای ظریفی دارد:
Killed
این واژه برای اشاره به مرگی که در اثر اقدام عمدی یا حادثهای رخ دادهاست، به کار میرود. بار معنایی منفی دارد و حاکی از آن است که شخص به نحو خشونتآمیز یا غیرطبیعی جان خود را از دست داده است.
—————————————————
Died
این واژه بیطرفانهتر است و صرفاً به معنای فوت کردن یا از دست دادن جان است و الزاماً بار منفی ندارد. میتواند برای اشاره به مرگهای طبیعی یا غیرخشونتآمیز به کار رود.
—————————————————
↪️ @commac
🟩در خبر فوق می بینید که بی بی سی جهانی مرگ مردم غزه را غیرخشونت آمیز ولی کشته شدن مردم اسرائیل را خشونت آمیز تعبیر کرده است و نگاهی جانبدارانه داشته است در حالی که همواره ادعای بیطرفی رسانه ای دارد.
🟧در زمان جنگ ایران و عراق، رسانه های ایران، برای کشته شدگان جنگ تحمیلی تعبیر شهادت را بکار می بردند و برای کشته شدگان عراقی از اصطلاحات به درک واصل شدن و به هلاکت رسیدن استفاده می کردند.
↪️ @commac