🔴 اظهارات شنیدنی سارق بانک ملی:
مردم به من میگفتن رابینهود/از بانک سپه هم سرقت کردم اما همه را به نیازمندان دادم/فائزه هاشمي براي ملاقات با ما به ترکیه آمد/در كيفرخواست آمده؛ سرقت مسلحانه! ما حتي يك چاقو هم همراهمان نبود!
🔸 آرمين سارق اصلي صندوق امانات بانك ملي در گفتگو با اعتماد: نزديك ۱۴، ۱۵ ميليارد تومان بدهي داشتم. طلبكارها جلوي خانه ميآمدند و تهديدم ميكردند. هر روز هم به بدهيهايم اضافه ميشد.
🔸 دوستانم به شوخي و خنده به من گفتند؛ اگر ميخواهي بدهيات را پرداخت كني، بهتر است بانك بزني! فكر سرقت از بانك سپه شعبه مركزي قائمشهر با اين صحبتها شروع شد.
🔸 خانه مادربزرگ دوستم پشت همين بانك بود.ما خيلي راحت وارد بانك شديم تا برسيم به قسمت خزانه هيچ دري قفل نبود.تعطيلات بود و ما حدودا دو، سه روز داخل بانك سپه بوديم. در اين مدت، هيچ كس وارد بانك نشد. حتي از در پشتي بانك براي خودمان پيتزا سفارش داديم.
🔸 بعد هم به راحتي از بانك خارج شديم، اما حسابهايمان درست از آب درنيامد و فقط ۷۰۰ ميليون تومان داخل خزانه بود. كل ۷۰۰ ميليون تومان را به فقرا و افراد نيازمند كمك كرديم.
🔸 در جريان سرقت بانك سپه، ما اصلا به آن ۷۰۰ ميليون تومان دست نزديم و فقط بين خانوادههاي فقير و آنهايي كه حتي شام نداشتند بخورند، تقسيم كرديم، اما بعد كه ما را دستگير كردند، ۷۰۰ ميليون تومان از جيب خودمان به عنوان رد مال پرداخت كرديم.
🔸 براي همين در سال ۱۴۰۰، مردم در بسياري از سايتهاي خبري مازندران زير پستها كامنت گذاشته بودند؛ رابين هود... .
🔸 بار دیگر دو روز عید فطر داخل بانک تجارت بودیم، اما هر كاري كرديم در خزانه باز نشد. كار را رها كرديم و رفتيم، بدون هيچ سرقتي.
🔸 قصدم بانك ملي شعبه نياوران بود، اما چون مسيرش دور بود و وسيله نداشتيم از سرقت آن صرفنظر كرديم. رفتيم سراغ بانك ملي شعبه دانشگاه تهران. من و پسرخالهام داخل بانك رفتيم و برادرانم مقابل ساختمان بانك ملي در خيابان وصال كشيك ميدادند تا اگر كسي آمد به ما اطلاع دهند.
🔸 به نگهبان گفتم؛ دوست عزيز خانه ما خيابان پشتي بانك است. شبها صداي موزيك ما را اذيت ميكند. نگهباني كه شبها داخل بانك است، نميداند اين صداي موزيك از كدام خانه است؟ نگهبان بانك ملي به من گفت؛ اي بابا، چه دل خوشي داري! بانك، نگهبان دارد؟! بانك، سرايدار دارد؟! اينجا هيچ كس شبها نميماند. شبها بانك را پلمب ميكنيم و ميرويم.
🔸 تا زماني كه جلوي در صندوق امانات برسيم هيچ دري قفل نبود و نياز به تخريب نداشت. ما ۱۷۰ فقره از صندوقهاي امانات بانك ملي را با ضربه چكش باز كرديم و دو كولهاي كه همراهمان بود را پر كرديم. اتاق مانيتورينگ را پيدا و تمام هاردها را خارج كرديم و با خود برديم.
🔸 چهارده، پانزده ساعت در بانك ملي بوديم. حدود ساعت ۶ صبح كارمان تمام شده بود. خيابان انقلاب را به خاطر نماز جمعه بسته بودند. تصميم گرفتيم، بخوابيم. خوابيديم تا ۲ ظهر!
🔸 از همان دري كه وارد شده بوديم، خارج شديم. حتي موقع خروج از در پاركينگ، يك قفل كتابي به در زدم تا كسي شك نكند و بعد از ما نتواند وارد بانك شود.
🔸 تركيه بوديم كه بازپرس پرونده با من تماس گرفت و گفت؛ پدر، برادر همسر و برادرانت را بازداشت كردند و شما هم بايد به ايران برگرديد. اصلا ما خودمان قصد ماندن نداشتيم!
🔸 سازمان حقوق بشر به ما گفت؛ شما نبايد به ايران برگرديد، اما نميتوانستيم. عزيزانمان در ايران بازداشت بودند و وجدانم قبولم نميكرد كه تركيه بمانم.
🔸 فائزه هاشمي براي ملاقات و مصاحبه با ما به تركيه آمد با اين عنوان كه دفترچه خاطرات آقاي هاشميرفسنجاني داخل صندوق امانات بوده است. در صورتي كه چنين چيزي داخل صندوق امانات بانك ملي شعبه دانشگاه نبود.
🔸 من و پسرخالهام كه متهمان رديف اول و دوم پرونده هستيم با اتهام افساد في الارض مواجه شديم. در كيفرخواست آمده؛ سرقت مسلحانه! ما حتي يك چاقو هم همراهمان نبود و اگر با ماموران مواجه ميشديم، قطعا فرار ميكرديم.
منبع: بامدادنو
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺الجزیره با پویانمایی بررسی میکند:
🔴چگونه جنگ شهری، برتری های فناورانه ارتش های کلاسیک را بی تاثیر میکند؟
ث
19386.pdf
3.16M
🔸️تبار شناسی سیاست های فرهنگی کره جنوبی
تهیه شده در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
محمد جواد بادینفکر
@geraliit
🎯 چرا این روزها مدام باید در اینترنت ثابت کنیم که ربات نیستیم؟
🔴 این روزها هنگام استفادۀ روزمره از اینترنت مدام از ما خواسته میشود که اثبات کنیم واقعاً انسان هستیم نه ربات. برای این کار گاهی باید چند حرف یا عدد کجومعوج را تایپ کنیم یا پازل حل کنیم یا جدیداً یک حیوان کوچکِ سهبعدی را بچرخانیم تا با همانند خودش همراستا شود. به این آزمونهای کوچکِ انسانیت کپچا (CAPTCHA) میگویند. این کلمه از حروف ابتدایی عبارت طولانیِ «تست تورینگ کاملاً اتوماتیکِ عمومی برای جداکردن کامپیوتر از انسان» ساخته شده است و وظیفهاش نیز دقیقاً همین است.
🔴 اما سؤال اینجاست که چرا هر روز کپچاها دارند سختتر و وقتگیرتر میشوند؟ مثل هر چیز دیگری که ربطی به تکنولوژی در سال ۲۰۲۳ دارد، اینجا هم پای هوش مصنوعی وسط است.
🔴 کپچاها طراحی شدهاند تا جلوی ورود هکرها، هرزنامهها و انواع و اقسام چیزهای دردسرسازی را بگیرند که ممکن است هنگام خرید اینترنتی اطلاعات حساب شما را بدزدند، کامنتها یا ایمیلها جعلی برایتان بفرستند یا سرتان کلاه بگذارند. و در مجموع باید گفت که در انجام وظیفهشان موفق عمل میکنند، اما مسئله این است که رباتهای اینترنتی خیلی زود ترفندهایشان را یاد میگیرند و سازندگانِ کپچاها مجبور میشوند معماهای جدیدتری بسازند. از قضا ساختن یک کپچا اصلاً کار آسانی نیست.
🔴 ضربالمثلی در دنیای کسبوکار میگوید: «سریع، ارزان یا خوب؟ فقط میتوانید دوتا را انتخاب کنید». جف یان، استاد علوم کامپیوتری که روی کپچاها کار میکند میگوید: این سه گانه در کپچاها «امنیت، کاربری آسان یا دقت» است. متأسفانه نمیشود سهتای آنها را در کنار هم داشت.
🔴 اولین کپچاها که در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ ساخته شدند، از حروف و اعداد استفاده میکردند. دلیلش آن بود که کامپیوترها نمیتوانستند کاراکترها را از روی عکس تشخیص دهند. چند سال بعد گوگل از این تکنولوژی استفاده کرد تا با استفاده از آن متن کتابهای غیردیجیتالی را برای سرویس کتاب خودش، بهکمک کاربران دیجیتالی کند. چیزی نگذشت که کامپیوترها توانستند با دقتی فوقالعاده حروف و اعداد را تشخیص دهند. اینجا بود که کپچاها به سمت تشخیص عکس یا حل پازلهای ساده رفتند.
🔴 در این میان، شرکتهای مختلفی هم خدمات حل کپچا ارائه میکردند. مثلاً شرکت «توکپچا» با استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای جهان سوم، هزار کپچا را در ازای یک دلار حل میکرد. اهالی هوش مصنوعی هم خیلی زود شانسشان را در این زمینه امتحان کردند.
🔴 مسئلۀ بعدی این است که حلکردن کپچاها و علیالخصوص شکستخوردن در حل آنها برای کاربران تجربۀ بسیار ناخوشایندی است. احتمال بالایی وجود دارد که اگر کاربری در حل یک کپچا شکست بخورد، در صورتی که مجبور نباشد، کلاً آن کار را رها کند. حتی تعداد قابلتوجهی از کاربران به محض رسیدن به یک کپچا کار را رها میکنند. این معضل باعث شده است تا خدماتدهندگان اینترنتی به فکر راهکارهای تازهای بیفتند که وظیفۀ شناخت رباتها را از روی دوش کاربران بردارد و روی نحوه یا مسیر عملکرد رباتها متمرکز شود.
📌 آنچه خواندید مرور کوتاهی است بر مطلب «به جهنم کپچا خوش آمدید» (Welcome to CAPTCHA Hell) به قلم جاستین پات (Justin Pot) که در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۳ در آتلانتیک به انتشار رسیده است. برای خواندن دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید:
tarjomaan.com
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکاوی تعطیلی شبکه بهایی «منوتو» در مستند «حقیقت ماجرا»
@geraliit
🔻پست جدید مجله اکونومیست : دونالد ترامپ بزرگترین خطر برای جهان در سال 2024 است
@geraliit
🎯 دنیای بازیها بهتر از دنیای واقعی است؛ چرا از آن دست بکشیم؟
— شاید وضع گیمرها خوب نباشد، اما مگر وضع بقیه خوب است؟
📍در فرهنگ عمومی، بازی کردن، کمابیش حکم نوعی «لذت گناهآلود» را دارد. ترجیح والدین این است که بچههایشان بازی نکنند، گاهی این عذاب وجدان را خود گیمرها هم دارند. اما شاید باید ماجرا را از منظر دیگری هم دید. شاید بازیهای ویدئویی غیر از اعتیاد و خشونت، چیزهای دیگری هم داشته باشند. دنیای بازیها، برخلاف دنیای واقعی، به شکلِ دلگرمکنندهای منصفانه است. به همان اندازه که وقت و انرژی بگذارید، پیشرفت میکنید. به همان اندازه که استعداد داشته باشید، قدر میبینید. شاید ما بازی میکنیم، چون دنیای بیرون زشتتر است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/d12161
✅ @geraliit
آن مرد یک رسانه بود
✍ محمدرضا اسلامی، استاد دانشگاه پلیتکنیک کالیفرنیا
🔳 میتوان نشست و ناامید بود. می توان به آسانی گفت «کار از کار گذشته و هیچ تلاشی فایده ندارد». میتوان با این قبیل جملات خیال خود را راحت کرد. اما افرادی هم هستند که همت و وقت خود را مصروف تولید محتوی/آگاهی در جامعه می کنند و از پای نمی نشینند.
🔳 محمد فاضلی بعد از آنکه از دانشگاه بیرون آمد، از پا ننشست و وقت را مصروف تولید محتوی کرد، صد قسمت پادکست محصول آن تلاش است(اینجا). صد قسمت از پادکستهای دغدغه ایران منتشر شد. صد قسمت محتوا، گفتگو، صحبت و هم اندیشی پیرامون مطالب مختلف که ستون فقرات آنها یک چیز است: «دغدغه ایران».
🔳 در گروه همکاران سابق برج میلاد شاهد بودم که پادکستها یک به یک به اشتراک گذاشته می شد و برداشتم این بود که هنوز ضربان نبض جامعه (یا حداقل بخشی از جامعه اهل مطالعه) این است که «آگاهی» را «می نوشد» آگاهی را «نشر» می دهند. آگاهی را دست به دست به دیگران می رساند. در گروه تلگرامی دیگر اوضاع همین بود.
تحلیل فرد به مثابه رسانه:
◾️ «فرد به مثابه رسانه» از مختصات ایران ما و امکان ویژه دنیای جدید ماست. بیایید کمی در این مورد تامل کنیم:
▪️یک اتفاقی در جامعه ایرانی در حال رخ دادن است که مشابه اش را نمی توان در آمریکا یا ژاپن مشاهده کرد: در ایران بر خلاف بسیاری کشورها، افرادی هستند که از خارج از جریان اصلی رسانه ای (Mainstream) دارند با مردم حرف می زنند و دست کم بخشی از مردم حرفهای آنها را دنبال می کنند. یعنی جامعه یک بخشی از جریان اندیشه ورزی را “جدی” گرفته.
▪️دست کم تجربه شخصی من این است که در آمریکا چنین نیست. یعنی نسل جوان آمریکایی برایش افرادی مانند دکتر سروش یا دکتر رنانی یا دکتر غنی نژاد وجود خارجی ندارد. اگر مثلا فرید زکریایی هست به واسطه شبکه سی.ان.ان است و متقابلا چهره های فاکس نیوزی در سمت دیگر. یعنی افراد مرجع به واسطه رسانه های اصلی مرجع شناخته می شوند.
▪️در شرق آسیا هم که این وضع بدتر است. در ژاپن یا چین اساسا جریانی از روشنفکری وجود ندارد که بخواهد گفتگوهای دامنه دار، پیوسته و جدی با مردمان (یا لااقل بخشی از مردم) وجود داشته باشد. به عبارت دیگر ما در ایران افرادی داریم که محتوا تولید می کنند، مرجعیت دارند اما در رسانه های رسمی نیستند و مردم آن ها را در پستوی انبوهی از پیام های رد و بدل شده در شبکه های اجتماعی می جویند و می یابند.
▪️نگاهی به گردش کمّی محتوا از «رسانه های تک نفره» در میان ایرانیان باعث امیدواری است. عملا کمّیت گردش یادداشتها نشان از جدی گرفته شدن محتوی توسط بخشی از جامعه است. مثلا مطلب جلاسان گردگو یا افسانه پیل و پراید در زمان نشر خود تقریبا در بسیاری کانالها و گروهها بازنشر شد. اغراق نیست که گفته شود آن یادداشت ها میلیونها بار دیده شد.
▪️عدم وجود چنین چیزی در فضای رسانه و شبکه های اجتماعی آمریکا و ژاپن یک واقعیت است. یعنی عملا چهره هایی نظیر سریع القلم و ... خارج از رسانه های مسلط در حال گفتگو با مردم «نیستند». نمونه هایی نظیر دکتر رنانی، دکتر فاضلی و... که مستقل از رسانه های مسلط باشند وجود ندارند و عملا در آمریکا چهره هایی که با بدنه جامعه تکلم دارند «ذیل رسانه های بزرگ» تعریف شده اند.
▪️برای مثال مقایسه رضا امیرخانی در تهران با موراکامی در توکیو محل تامل است. رمانها و داستانهای موراکامی در ژاپن به شکل وسیع خوانده می شود. ولی موراکامی در هیچ حوزه دیگری غیر از رمان با مردم ارتباط ندارد. حال آنکه «خوانده شدن» و دیده شدن امیرخانی در نسل جوان ایرانی فراتر از "رمانِ صرف" است.
▪️به رغم اینکه گفته می شود ایرانیان اهل مطالعه نیستند ولی هم در ژاپن و هم در آمریکا بسیار به ندرت با دانشجویی مواجه شدم که علاقمند به «مطالعه جنبی» مباحث توسعه ای، اجتماعی، فرهنگی باشد. هیچ نشانی از این قبیل علاقمندیها در میان حدود دو هزار دانشجوی آمریکایی که تا کنون داشته ام ندیده ام، حال آنکه چهار ترم در دانشگاه علوم و تحقیقات تدریس کردم و شاهدم که بخش زیادی از دانشجویانم دایما محتوای مرتبط با توسعه ایران را در شبکه ها دنبال می کنند.
▪️یکی از دلایل این امر احتمالا ناشی از زوال جایگاه صداوسیما و چند دهه فقدان رسانه خصوصی و مرجعیت رسانهای است. خصیصه و نشانی از تحول اجتماعی در جامعهای که سخنگو پیدا کرده است.
▪️«فرد به مثابه رسانه» امکان ویژه دنیای امروز است. به تعبیر دکتر صیدی، این رسانه جدید/مدرن «فقط» دو چیز نیاز دارد: یک موبایل و قدری دغدغه!
https://t.me/I_D_Network
https://t.me/solseghalam
پادکست آنتی فکت
«چرا در دنیای امروز به سواد رسانه نیازمندیم»
لینک قسمت دوم👇
https://castbox.fm/episode/id5633403-id649749204?utm_source=podcaster&utm_medium=dlink&utm_campaign=e_649749204&utm_content=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-CastBox_FM
با حضور شایان فخاری استاد سواد رسانه
🔸مردم چرا و چطور به سراغ #اخبار_جعلی میروند؟
🔹بهترین روش برای شناسایی اخبار جعلی چیست؟
🔺از کجا تشخیص دهیم کدام اخبار جعلی هستند؟
🔹قبلا یک راه ساده برای سنجش صحت اخبار، مراجعه به نسخه کاغذی یا آنلاین رسانهها بود اما حالا که تولیدکنندهها و مصرفکنندههای خبر، همه در شبکههای اجتماعی هستند، کسی حوصله نمیکند به رسانه مراجعه کند و «وجود» خبر را بررسی کند.
🔸بدتر از آن در کشورهایی که بیم سانسور وجود دارد و مردم باور دارند که رسانهها «نمیتوانند» یا «نمیخواهند» اخبار واقعی را منتشر کنند، احتمال اینکه «اخبار جعلی» جای اخبار واقعی را بگیرند بسیار بیشتر است! با در نظر گرفتن اینکه «سنجش اعتبار» اخبار هم در تحریریههای فارسی تقریبا به کلی وجود ندارد، همان اخبار جعلی میتوانند به راحتی سر از تحریریهها در بیاورند و در لباس و آرایش اخبار واقعی روی خروجی رسانهها قرار بگیرند!
🔹همان طور که میبینید، اوضاع اطلاعرسانی، «بحرانی» است. روزنامهنگاران، مدیران خبر، مصرفکنندههای خبر، مردم عادی و همه ما ممکن است به راحتی تحت تاثیر اخبار جعلی قرار بگیریم و نه تنها در ایران، بلکه در دنیای مطبوعات آزاد هم هنوز راه دقیقی برای مقابله با این نوع اخبار، کشف نشده است؛ هر چند با استفاده از یکسری روشهای ساده میتوانید از احتمال به خطا رفتن خودتان بکاهید:
🔸 به #رسانههای_حقیقی مراجعه کنید. به سختی ممکن است اخباری واقعی وجود داشته باشند که نتوانند راهشان را به تحریریه رسانهها باز کنند. سانسور کامل یک خبر در روزگار ما تقریبا غیرممکن است. حتی اگر نگران آن هستید که برخی اخبار به هیچ عنوان نمیتوانند راهی به اتاق خبر رسانههای واقعی باز کنند و از کانالهای رسمی منتشر شوند، روزنامهنگاران و خبرنگارانی که در شبکههای مجازی، حساب تاییدشده دارند را دنبال کنید.
🔹#اسکرینشاتها را وحی منزل ندانید. فراموش نکنید که ساختن یک تصویر از مطالب منتشرشده در رسانهها یا صفحات مربوط به چهرههای سیاسی و مسئولان در شبکههای اجتماعی، کار 5 دقیقه است و با یک نرمافزار ساده میتوان یک خبر جعلی با لوگوی یک رسانه یا در قالب صفحه شخصی افراد، طراحی کرد. در همین راستا باید مراقب آدرس دقیق حسابهای کاربری رسانهها و افراد در شبکههای اجتماعی باشید.
🔸هیچ رسانه ای نیست که موضعی در قبال خبر نداشته باشد. حتی اگر رسانهها چنین ادعایی میکنند باید در نظر داشته باشید که روزنامهنگاران هم آدمهایی مثل باقی مردم هستند و ممکن است سلایق سیاسی و احساسی خود را در نوشتن و تنظیم اخبار دخالت داده باشند. برای اینکه احتمال درک اشتباه از وضعیت را کم کنید، همیشه مطالعه مطالب دو یا چند رسانه را در برنامه خود قرار دهید. مثلا بیبیسی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا، معمولا خطی نزدیک به یکدیگر را دنبال میکنند. شرق و اعتماد هم در بسیاری موارد موضعگیریهای نزدیک به هم دارند. رسالت و جوان و کیهان هم در بسیاری موارد شبیه هم هستند. دنبالکردن اخبار، کار سختی است اما شهروندان مسئول از این سختی شانه خالی نمیکنند تا اجازه ندهند کسی از ناآگاهی آنها سوءاستفاده کند.
🔹نکته مهم: به رسانههایی که از شما میخواهند مراجعه به رسانههای دیگر را متوقف کنید، بیاعتماد باشید. کسانی که انحصار را تبلیغ میکنند میخواهند با محدود کردن منابع اطلاعاتی شما، از امکان جهتدهی به افکار شما استفاده کنند.
🔸 از خودتان که اخبار را بررسی میکنید و هر کسی که خبری را به شما میدهد، بپرسید «#منبع این خبر کجاست؟». ضعیفترین و غیرقابل اعتمادترین منابع خبری، منابع خبری ناشناس و نامعلوم هستند. شبکههای اجتماعی، منابع خبری موثقی نیستند. ارجاعدادن یک جمله به این عبارت که «#مردم_میگویند»، باید برای شما یک علامت هشدار باشد؛ کدام مردم، به چه کسانی و چه طور چنین میگویند؟
🔹شفافیت #منابع_مالی رسانهها از مهمترین راهنماهای شما در بررسی جهت رسانهای است که اخبارش را میخوانید. همیشه از خودتان بپرسید «پول این رسانه را چه کسی میدهد؟» یا به زبان سادهتر «به کجا وصل است؟». همان طور که به تجربه در زندگی روزمره دریافتهاید، هیچ چیز مجانی نیست. همه کانالهای تلگرامی، همه بستههای خبری، همه عکسها و داستانهایی که میخوانید، «خرج» دارند. به رسانهای که منابع مالیاش را روشن نمیکند، مشکوک باشید.
🔸بازنشر زیاد یک مطلب به معنای صحت آن مطلب نیست. اگر یک مطلب در یک کانال تلگرامی دو میلیون بازدید داشته است، به معنی آن نیست که قطعا صحیح و دقیق است. داستانهای «خیلی خوب» یا «خیلی بد» باید شک شما را برانگیزد.
@geraliit
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همایش بزرگ زیست رسانهای
شاهرود -آبان ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫از چه زاویهای به دنیا نگاه میکنی؟
❓چقدر به شبکههای اجتماعی اعتماد دارید
❓چقدر به چشمانتون و تصاویر اعتماد دارید؟
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸انقلابی در تماشای مسابقات ورزشی؛ بازیها را سهبعدی در خانه ببینید
🔹شرکت Rezzil که درزمینه متاورس فعالیت دارد، سال آینده میلادی سرویسی به نام Exar Live را راهاندازی میکند. این سرویس مسابقات ورزشی را بهطور سهبعدی و با فناوری واقعیت افزوده برای کاربران به نمایش میگذارد و حس حضور در استادیوم را به آنها منتقل میکند.
@geraliit
🎯 گزارش ویژۀ اکونومیست دربارۀ صنعت بازیهای کامپیوتری
📍تلوزیون همچنان بزرگترین صنعت رسانهای جهان است، اما دهۀ دوم قرن بیست و یکم، رقیب سرسختی را معرفی کرد: شبکههای اجتماعی که سطحی از مشارکت را نیز برای کاربران فراهم میکردند، صدها میلیون نفر را شیفتۀ خود کردند و برای خیلیها به مرجع اصلی اخبار و گزینۀ اولِ وقتگذرانی تبدیل شدند. اما به نظر میرسد این دهه، دهۀ بازیهای کامپیوتری است. بازیکردن که از شروع پاندمی کرونا رشدی تصاعدی را تجربه کرده، حالا نزدیک به چهل درصد از کل جمعیت دنیا را به خود مشغول کرده است.
🔖 ۱۰۱۶۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۵۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/e30339
@geraliit
ثبت نام سومین دوره مقدماتی سواد رسانهای آکادمیگرالیت
🧭ویژه معلمان، مدرسین و علاقه مندان حوزه سواد رسانهای
🗂️سرفصلهای دوره:
-مقدمات و مبانی رسانهها
- نشانه شناسی متون رسانهای
-نظریههای تاثیر رسانهها
-تحلیل تصویر و مکتب گشتالت
-تاکتیکهای عملیاتروانیو پروپاگاندا
-مغالطات رسانهای (سرفصل جدید)
📌روزهای کلاس : یکشنبهها و سهشنبهها ساعت ۱۸ تا ۲۰ به صورت آنلاین
📚تعداد جلسات : ۱۵ جلسه (کلاس نظری و حل تمرین)
🌀شروع کلاس از 17 دی
به همراه ارائهگواهیمعتبر دانشگاهی
🔗مبلغ دوره : ۱۶۰۰۰۰۰ تومان با تخفیف 50 درصدی ویژه شب یلدا 800000 تومان
روش ثبت نام :
پس از واریز مبلغ ثبت نام به شماره کارت، از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید.
6219861917740721
بانک سامان- شایان فخاری
لینک ثبت نام (موجود در بیو)
B2n.ir/n83666
شماره پشتیبانی (تلگرام):
09386492989
اتفاق مثبت در اطلاع رسانی حادثه پمپ بنزین ها
تمرین جلوگیری از خشم عمومی
✍رضا غبیشاوی
عصرایران
🔹بعد از توقف کار برخی پمپ بنزین ها؛ در زمینه اطلاع رسانی چند اتفاق مثبت رخ داد که قابل توجه است.
نخست اینکه مسوولان تلاش نکردند اصل حادثه را تکذیب کنند. توقف کار برخی پمپ بنزین ها در تهران و سایر شهرهای ایران یک واقعیت عینی و ملموس بود. پنهان سازی یا تلاش برای کم رنگ کردن آن نیز بی فایده و رسوا کننده است.
اینکه مسوولین و برخی رسانه ها تلاش نکردند این واقعیت را انکار یا تکذیب کنند یا آن را کم اهمیت جلوه دهند رخداد مثبتی است.
🔹در مقابل، هم مقامات بعد از اعلام عمومی توقف کار برخی پمپ بنزین ها، واکنش مناسب نشان دادند و با صدور اطلاعیه و مصاحبه، واقعیت اختلال را قبول کردند و توضیح دادند؛ هم رسانه هایی چون صداوسیما به صورت فوری و مشروح واکنش متناسب داشتند. واکنش صداوسیما در قالب شبکه خبر، هم وزن با حادثه بود. شبکه خبر برنامه های عادی خود را قطع و در بخش خبری مستمر، جدیدترین خبرها را پخش کرد. در خبر ساعت 14 نیز ، حادثه پمپ بنزین ها، خبر اول بود و به صورت مشروح به آن پرداخته شد. خبرنگاران صداوسیما هم از شهرهای مختلف قطع سیستم پمپ بنزین ها را تایید کردند.
🔹علاوه بر این، مسوولان، عامل واقعی اختلال یعنی حمله سایبری را هم اعلام کردند و به دنبال پنهان کردن این موضوع نبودند.
البته اگر مسوولان دلیل را هم اعلام نمی کردند رسانه ها و منابع خارجی همزمان آن را می گفتند و در نتیجه، مسوولان ایرانی باید سکوت یا مخفی کاری می کردند که هر دو به ضرر آنها و کشور تمام می شد. در نهایت هم مردم دلیل موضوع را از طریق منابع خارجی دریافت می کردند و متوجه ماجرا می شدند.
🔹ضمن اینکه وقتی مردم دلیل اصلی این اتفاق را از مسوولان و منابع داخلی دریافت کنند هم از آسیب بیشتر به مرجعیت اطلاع رسانی داخلی کاسته می شود هم نگاه ها به سمت داخل خواهد بود. به جای اینکه برای دریافت جزئیات و اطلاعات مهم درباره حادثه داخلی، در منابع خارجی جستجو کنند. البته قبل از داخل، در منابع خارجی حمله سایبری به عنوان دلیل اختلال پمپ بنزین ها اعلام شد و جایی برای تکذیب این واقعیت باقی نمی ماند.
🔹اتفاق مثبت سوم این بود که مسوولان و سازمان های مسوول تلاش نکردند جلوی اطلاع رسانی درباره اصل حادثه و دلیل واقعی آن را بگیرند. البته اگر هم دست به این کار می زدند اصل واقعیت ها تغییر نمی کرد بلکه اعتبار و اعتماد آنها نزد افکار عمومی آسیب بیشتری می دید و خشم افکارعمومی از عدم اطلاع رسانی شکل می گرفت ( همان طور که در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ رخ داد و حوادث ناگواری را به دنبال داشت).
🔹نکته اینکه در چارچوب پذیرش اصل حادثه و بیان دلیل واقعی به عنوان دو خبر منفی، سازمان های مسوول توانستند خبرهای مثبت این رویداد را هم برای مخاطبان خود عرضه کنند. از جمله این خبرها بازگشت پمپ بنزین ها به چرخه فروش بنزین البته به صورت دستی و نه سیستمی اما فروش بنزین ازسرگرفته شد و توقف، ساعت های زیادی طول نکشید.
🔹این اتفاقات مثبت یعنی پذیرش اصل حادثه، اعلام دلیل واقعی آن و خودداری از ایجاد مانع در برابر اطلاع رسانی صحیح، تمرین مناسبی برای مسوولان و سازمان های مسوول است که در حوادث مشابه، بحران جدیدتر و بدتر یعنی بحران اطلاع رسانی را اضافه نکنند و موجب خشم و عصبانیت و توهین به افکار عمومی نشوند.
🔹آنچه به عنوان اتفاقات مثبت اطلاع رسانی حادثه بنزینی ذکر شد بدیهیات و الفبای این حوزه است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد و اسباب مشکلات بزرگتر بعدی را فراهم می کند.با این حال در داستان حادثه بنزینی این انتقاد وجود دارد. وقتی مسوولین زودتر از رسانه ها متوجه این اختلال در کار پمپ بنزین ها شدند چرا قبل از اینکه رسانه ها به آن بپردازند خود این موضوع را اعلام عمومی نکردند؟
🔹اگر روابط عمومی سازمان های مسوول قبل از رسانه ها اطلاع رسانی صحیح و دقیق می کردند قطعا امتیاز بیشتری از اعتبار و اعتماد افکار عمومی کسب می کردند. این فرصت بزرگ و مهمی بود که سازمان های مسوول در این حوزه از دست دادند.
http://asriran.com/003tMB
@geraliit
#هوشمصنوعی🔸سایبررانر پیروز بازی هزارتو در برابر انسان
سایبررانر (CyberRunner) ربات هوش مصنوعی، بازی هزارتو را سریعتر از انسان انجام داد.
محققان دانشگاه صنعتی زوریخ (ETH) در سوئیس که از سایبررانر رونمایی کردند میگویند او بازی هزارتو را سریعتر از انسان انجام میدهد. او یاد گرفته که با دستهای رباتیک خود دو طرف صفحه بازی را کنترل کند تا تیله بدون افتادن در سوراخها از میان مسیری پر پیچ و خم هدایت شود. او پس از درس گرفتن از اشتباهات خود و حتی تلاش برای تقلب در بازی، توانسته است یک تیله را پس از ۶ ساعت به خط پایان برساند، این زمان کمتر از رقیبِ انسانی است. .سایبررانر تا کنون موفق شده تا بهترین زمان ثبت شده توسط انسان را شش درصد کاهش دهد. محققان سوئیسی اعلام کردهاند که به زودی پروژه خود را به صورت منبع باز در وب سایت دانشگاه در دسترس عموم قرار میدهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترولهای اینترنتی در کمیناند!
ترولها یا اوباش اینترنتی به عمد سعی میکنند در بخش نظرات عکس یا ویدیوهای خاص, اختلال ایجاد کنند؛ آنها این کار را با حمله به صاحب پست یا نوشتن کامنت های توهین آمیز انجام میدهند.
ردیابهای تبلیغاتی چه هستند؟ چگونه آنها را غیر فعال کنیم؟
حتما برایتان پیشآمده در زمانی که در اینترنت به دنبال کالا یا محصولی هستید, محتوای تبلیغاتی درباره همین موضوع برایتان نمایش داده شود . ردیابهای تبلیغاتی چگونه این کار را انجام میدهند و آیا میشود از شرشان خلاص شد؟
پاپآپها صفحاتی تبلیغاتی هستند که وقتی کاربران سایت مورد نظر خود را باز میکنند ناخواسته آنها را به صفحات تبلیغاتی خود راهنمایی میکنند.
شرکتهای بزرگ برای ارسال هدفمند تبلیغات مرتبط باعلاقهمندیهای شما اطلاعاتتان را از فعالیتهایتان در فضای مجازی جمعآوری میکنند. به این پروسه Ad Tracking گفته میشود.
- چگونه باید این پروسه را متوقف کنیم؟
»»در مرورگر کروم ابتدا وارد تنظیمات شوید و در منوی سمت راست روی گزینه You and Google بزنید .بعد وارد بخش Manage You Google Account شده, به قسمت Privacy & Personalization بروید و در بخش Ad Personalization , گزینهی My Ad Center را غیرفعال کنید.
»» در مرورگر فایرفاکس وارد تنطیمات شده و به بخش Privacy & security بروید . در قسمت Enhanced Tracking Protection گزینه Strict را انتخاب کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک اتفاق جالب در آمستردام
📚 کتابهای جدید حوزه رسانه به پیشنهاد دکتر محکی
✅ کتابهای جدید الانتشار (۱۴۰۲) که توصیه میکنم بخوانید:
➖رستاخیز سایبری، نوشته هادی خلیل پور، انتشارات متخصصان، ۱۵۷ صفحه؛
➖ امپریالیسم علمی؛ نوشته فرهاد بیانی؛ انتشارات موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ ۱۹۸ صفحه
➖ آموزش زبان ارتباطی، نویسنده جک سی ریچاردز؛ انتشارات فرهیختگان؛ ۹۳ صفحه
➖شهره بر مناره (مطالعه انتقادی فعالیت روحانیون خرده سلبریتی در اینستاگرام؛ نویسندگان: علی مومنی و عبدالله بیچرانلو؛ انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ ۲۰۰ صفحه
➖ آمادهی انقلاب؛ نویسنده: جرمی فریدمن Jeremy Friedman مترجم: پریسا ابنیامینی؛ انتشارات کتابستان برخط؛ ۴۷۷ صفحه
➖ پانزده سوال در باره تبلیغات بومی؛ نویسنده: ماسیمو موروزی؛،مترجم: مریم محمدزاده هروی؛ انتشارات دبیزش؛ ۳۶ صفحه
➖تخت پروکروستس (گزین گویههای فلسفی و عملی)؛ نویسنده: نسیم نیکلاس طالب؛ مترجم طاهره شفیعی؛ انتشارات نشر نوین توسعه؛ ۱۲۸ صفحه
➖سوادرسانهای معلم؛ نویسنده: حمید جاویدنیا؛ انتشارات آفتاب گیتی؛ ۱۷۳ صفحه
➖فرهنگ گفتوگو (گفتوگوهایی در باب گفتوگو)؛ نویسنده محمدحسن یعقوبیان؛ انتشارات سروش؛ ۲۸۲ صفحه
➖نیمه تاریک رسانههای اجتماعی؛ نویسنده: امیرعباس رکنی؛ انتشارات: پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۴۷ صفحه
➖فراتر از اخبار جعلی (کشف حقیقت در جهان اشتباه پراکنی)؛ نویسنده: جاستین پی مک برایر؛ ترجمه: عاطفه رضوان نیا؛ انتشارات همشهری؛ ۳۴۳ صفحه.
➖صنعت اینفلوئنسری (تلاش برای کسب اعتبار در رسانههای اجتماعی)؛ نویسنده: امیلی هاند Emily Hund؛ مترجم سیدعلی موسوی؛ انتشارات نسل روشن؛ ۲۲۸ صفحه
➖شبکههای اجتماعی ضداجتماعی؛ نویسنده: محمدمهدی قاسم پور؛ انتشارات: پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۴۳ صفحه
➖رزمآرایی فرهنگی در فضای مجازی، راهکارها و راهبردها؛ نویسنده: حمیدرضا نعیمی؛ انتشارات کانون اندیشه جوان تهران؛ ۱۸۹ صفحه
➖جامعه شفافیت؛ نویسنده: بیونگ جول هان؛ ترجمه حسین افخمی و احمد امید؛ انتشارات انوشه؛ ۷۶ صفحه
➖جامعه سلفی: شبکههای اجتماعی و بحران لیبرال دموکراسی؛ نویسندگان: جرمی مورلاک و فیلیپه زیوتی نارینا؛ مترجمان: سعید زارعزاده و احمد راهرو خواجه؛ انتشارات: جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر؛ ۳۲۶ صفحه
➖انقلاب و استبداد: خاستگاه خشونتآمیز اقتدارگرایی پایدار؛ نویسندگان: استیون لویتسکی و لوکان وی؛ ترجمه: امیر میرحاج؛ انتشارات: شیرازه کتاب ما؛ ۶۶۰ صفحه
➖اختراع نهایی ما هوش مصنوعی و پایان بشر؛ نویسنده: جیمز بارت؛ ترجمه: علی اصغر امانی؛ انتشارات بوستان کاغذی؛ ۳۱۲ صفحه
➖کاراگاه گجت: مکلوهان برای مبتدیها؛ نویسنده: W Terrence Gordon ؛ مترجم: امیر مختاری؛ انتشارات مختاری؛ ۳۹۴ صفحه
➖هرمان تاوانی: یک رویکرد اخلاقی ترکیبی به اینترنت؛ نویسنده: مسعود صادقی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۱۱۹ صفحه
➖گفتمانها و انگارههای رسانهای در بازنمایی عملیات روانی؛ نویسندگان: حسن گلبخشی و صادق عسکری؛ انتشارات رخداد معاصر؛ ۲۹۴ صفحه
➖دورکیم و فوکو-دیدگاهها در مورد آموزش و مجازات؛ نویسنده: مارک اس کلادیس؛ ترجمه زهرا عبدالحسینی، انتشارات محقق اردبیلی؛ ۱۴۴ صفحه
➖شبکههای اجتماعی - شناخت رفتار برخط (ویراست دوم)؛ نویسنده: پیر آمیچای هامبورگر؛ ترجمه: مرضیه پورصالحی و دیگران؛ انتشارات: کتاب ارجمند؛ ۳۷۶ صفحه
➖کنشهای ناسازگاری مردم در افزایش قیمتها در بازار شهری؛ نویسنده: نصرتالله عبداللهی؛ انتشارات: نگارستان غرب؛ ۹۰ صفحه
➖میانی آمایش فرهنگی و جغرافیای فرهنگی با تاکید بر ایران؛ نویسنده: احمد کلاهمال همدانی؛ انتشارات: بذرافشان؛ ۲۱۰ صفحه
➖اگر فیسبوک تعطیل شود چه اتفاقی میافتد؟ ترجمه: امیرعباس رکنی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۶۹ صفحه
➖اینستاگرام، سلبریتیها و بحران اخلاق؛ نویسنده: امیرعباس رکنی؛ انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی؛ ۸۹ صفحه
➖پایان میانگین - چگونه در جهانی که برای شباهت ارزش قائل است موفق شویم؟ نویسنده: Todd Rose؛ مترجم: مریم جعفری؛ انتشارات شرکت تعاونی انتشارات هورمزد؛ ۱۷۴ صفحه
➖چگونه رسانههای مدرن ذهن را تخریب میکنند؟ نویسنده: آلن دوباتن ؛ مترجم: شقایق گل سرخ؛ انتشارات: کوچه لیلی؛ ۱۱۶ صفحه
➖رسانه آخرالزمانی؛ نویسنده: صابر رازگردانی شراهی؛ انتشارات حفی؛ ۷۲ صفحه
➖رسانههای اجتماعی؛ حقیقت و خودمراقبتی در رویارویی با فناوری دیجیتال؛ نویسنده: دیانا استایپینسکا؛ ترجمه: فاطمه پیرهادی؛ انتشارات همشهری؛ ۱۳۴ صفحه
➖رفاقت در رسانههای اجتماعی- یک اکتشاف فلسفی؛ نویسنده: Diane Jeske؛ ترجمه: مهدی فروتن آغمیونی؛ انتشارات همشهری؛ ۱۵۴ صفحه
🔗 مقالهی "Doctors on TikTok: The Dark Side of Medical Influencers" در وبسایت The Walrus به بررسی تأثیرات منفی استفاده از شبکههای اجتماعی توسط پزشکان و کارکنان پزشکی میپردازد.
🔎 برخی از مهم ترین محورهای این مقاله
⏺نقض حریم شخصی بیماران: برخی پزشکان و پرستاران بدون رضایت بیماران، تصاویر و اطلاعات آنها را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند.
⏺استفاده غیراخلاقی از دادهها: مواردی وجود دارد که پزشکان از دوربینهای مخفی برای ضبط عملهای جراحی استفاده کردهاند.
⏺تمسخر بیماران: برخی از کارکنان پزشکی بیماران را به طور توهینآمیز در شبکههای اجتماعی مورد تمسخر قرار میدهند.
⏺تهدید به اعتماد عمومی: این رفتارها میتوانند به اعتماد عمومی به پزشکان و سیستم بهداشت آسیب بزنند.
⏺قوانین و مقررات ناکافی: قوانین فعلی در مورد حفظ حریم شخصی بیماران در شبکههای اجتماعی کافی نیستند.
⏺تاریخچه نمایش عمومی: مقاله به تاریخچهی نمایش عمومی جراحیها و استفاده از بدنهای فقرا در قرون وسطی اشاره میکند.
⏺تأثیر بر روابط پزشک-بیمار: رفتارهای غیراخلاقی میتوانند روابط پزشک-بیمار را تحت تأثیر قرار دهند و باعث شود بیماران به پزشکان اعتماد نکنند.
البته این مقاله به جنبههای مثبت حضور آنلاین پزشکان مانند مبارزه با اطلاعات غلط و کمک به بیماران نیازمند هم اشاره میکند.
🔗 با توجه به وضعیت مشابهی که داخل ایران داریم به نظر میرسد در این حوزه ما هم نیاز به تعریف استانداردهای اخلاقی جدید و قانون گذاری داشته باشیم.
#فراز_خاکستری
@geraliit
🌓 مجالس ترحيم در آينده نزدیک
🔻قدرت تحول دنیای مجازی به گونه ای است که در آینده از اوصاف مردگان و در مجالس ترحیم آن ها احتمالا این چنین یاد خواهد شد:
۱. خدا بیامرز همیشه online بود.
۲. در طول عمرش هرگز کسی را block نکرد.
۳. هرگز کسی را با هیچ comment نرنجاند.
۴. هرگز در like کردن کوتاهی نمیکرد.
۵. آخر عمرش خدا بیامرز خیلی نگران فیلتر شدن instagram بود.
۶. مرحوم رو موبایلش 10 نوع vpn نصب کرده بود.
۷. در حالی جان را به جان آفرین سپرد که whatsapp اش همچنان باز بود.
۸. نور به پروفایلش بباره
۹. مرحوم ده هزار تا follower داشت.
۱۰. کسی نیست که خدا بیامرز درخواست دوستیاش را رد کرده باشه.
۱۱. هیچ مدیر گروهی او را remove نکرد.
۱۲.هرگز کسی را delete نکرد.
۱۳. هیچ وقت برای گوشیاش password نگذاشت.
۱۴. مرحوم وقتی شنید تلگرام رو فیلتر کردن چند ماهی depress بود.
۱۵. خدا بیامرز از هیچ گروهی left نمی داد..
۱۶. برای شادی روحش دو گیگ اینترنت نذر کنید
۱۷. روز سومش خونشون وای فای بدون رمز موجوده.
🔺این ها امروز شوخی ان اما فردا عین واقعیت هستند؛ در جهانی که خیلی از معادلات سنتی ما به هم خواهد خورد.
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سکانس ضد ایرانی فیلم پرفروش جدید جهان!
🎬فیلم بالیوودی «دانکی Dunki» جدیدترین اثر سینمای هندوستان محصول سال 2023 است که با بازی شاهرخ خان و کارگردانی «راجکومار هیرانی» کارگردان شهیر سینمای هند همانند سایر فیلمهایش با استقبال زیادی مواجه شده است.
این فیلم در مدت زمان بسیار کوتاه از آغاز فروش، یعنی از 21 دسامبر تاکنون، از فروش بیست میلیون دلاری عبور کرده و در جدول پرفروشهای جهان و در «جایگاه سوم» قرار گرفته است.
🔹 داستان فیلم دربارهی مهاجرت غیرقانونی گروهی از هندوستان به لندن است که ایران نیز در مسیر عبور آنان واقع شده است.
شکل روایت از ایران در این فیلم که حتی رنگ پرچمش را هم نمیدانند و اشتباه میزنند! بسیار توهینآمیز و غیرواقعی است. گذشته از صحنه کشتار کولبران که متاسفانه محصول صدور فیلمسازان جشنوارهای ایرانیست! مرزبانان ایران وحشی و متجاوز معرفی میشوند!که هم رشوه دریافت کرده و هم مهاجران را به رگبار بسته و تجاوز میکنند!
🔺این مایش خشن و دروغین از مرزبانان ایرانی که ناشی ازسیاست خصمانهی دولت ضداسلامی نارندا موندی و...
🔗مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1270
@geraliit
#مدیاویژن #زوم #تاریخ #بریتانیا
#خبرگزاری🔸رویترز در یک نگاه
▫️برای کلاس دکتری رسانههای بریتانیا
🔻خبرگزاری بریتانیایی رویترز (Reuters) (۱۸۵۱-) با بیش از ۲۵۰۰ روزنامهنگار در ۹۴ کشور به ۲۰ زبان اخبار سراسر دنیا را پوشش میدهد. رویترز در سال ۲۰۰۸ با یک شرکت کانادایی به نام تامسون ادغام شد و به این ترتیب شرکت بزرگی به نام تامسون رویترز (Thomson Reuters) بنیان نهاده شد.خبرگزاری رویترز تا پیش از اینکه ادغام با شرکت تامسون فقط دو دفتر منطقهای در نیویورک و سنگاپور داشت. #رویترز را یک روزنامهنگار و کارآفرین آلمانی_بریتانیایی به نام پاول جولیوس رویتر* (۱۸۱۶–۱۸۹۹) پایگذاریگذاری کرده بود. دفتر مرکزی
رویترز در لندن قرار دارد و آغاز به کار آن با ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس همراه بوده است.
* Paul Julius Reuter
▫️وبسایت رسمی خبرگزاری رویترز
▫️وب سایت رسمی تامسون رویترز