eitaa logo
آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت
746 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
111 ویدیو
44 فایل
آموزش تخصصی سوادرسانه‌ ای 🔖برگزارکننده کارگاه‌ های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ ای 🕹سرگرم آموزی 💡یک سواد بی‌مزه 📎#سوادرسانه_ای
مشاهده در ایتا
دانلود
لغو بازی سپاهان و الاتحاد در نشریه فرانسوی لوفیگارو "باشگاه الاتحاد عربستان به خاطر یک مجسمه از بازی در ایران خودداری کرد" "بازیکنان الاتحاد عربستان از انجام دومین بازی گروهی خود در لیگ قهرمانان آسیا دوشنبه هفته جاری مقابل سپاهان ایران خودداری کردند. دلیل آن، وجود مجسمه ای در کنار چمن با تصویر ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی است که در سال ۲۰۲۰ درگذشت. کنفدراسیون فوتبال آسیا، سازمان مسئول این مسابقات «شرایط پیش بینی نشده» را عنوان کرد" ✍🏼مهدی حیدری. @geraliit
‍ دکتر ابراهیم فیاض (عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران): اشتباه است که در ماجرای انتقاد غرب از هوش مصنوعی، حرف آنها را تکرار می کنیم یکی از دلایلی که امروز سردمداران غرب هوش مصنوعی را خطرناک می‌دانند این است که به نفع دنیای غیر غرب در حال بازتولید است و آن‌ها این را نمی‌خواهند. به همین دلیل از آن انتقاد می‌کنند و ما نیز به اشتباه، حرف‌های آن‌ها را تکرار می‌کنیم در حالی که خیلی باید حواسمان به این موضوع باشد. او با بیان اینکه هر فناوری ادامه حس یا اندام‌های انسانی است، ادامه داد: بشر فناروی را خلق می‌کند که حس یا اندام خود را بسط دهد. هوش مصنوعی هم در ادامه قوه‌ای انسانی به نام حافظه ساخته شده است. کار این فناوری پردازش است و تفاوت آن با فناوری‌های قبلی در این است که پردازش بیشتری دارد و احتمالات را بیشتر به کار می‌برد. این فناوری با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از هر فرد در بازدید سایت‌ها و ...، شخصیت‌ها را تحلیل می‌کند و می‌تواند نسخه‌ای از فرد ارائه دهد. عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران درباره برخی اثرات هوش مصنوعی گفت: امروز هوش مصنوعی همه‌چیز را ارزان تولید و توزیع می‌کند. زمان دسترسی را به‌شدت کوتاه و گستره آن را وسعت می‌بخشد. اگر امروز کسی به این فناوری مسلط نباشد، اقتصادش ورشکسته و در سیاست هم رودست خواهد خورد. نشست تخصصی «حکمرانی جهانی و هوش مصنوعی؛ خوانشی فرهنگی و اجتماعی» - سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸موشن‌گرافیک الجزیره ▫️چگونگی عملیات نیروهای حماس ▫️هفتم اکتبر ٢٠٢٣
🔸 ۳ دایره در روزنامه‌نگاری بحران روزنامه‌نگار حرفه‌ای باید تلاش کند در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم بر جامعه، آن را عقلانی کند. ▫️سابقه بحران، آینده بحران و نحوه ورود به خود بحران سه حلقه فرضی هستند که حرفه‌ای باید در مواقع بحرانی در نظر بگیرد. ▫️دایره اول مربوط به گذشته بحران است. ▫️دایره دوم نگاه به آینده است و اینکه توجه کنیم بحران در آینده به کجا می‌رود. (پیامدهای سیاسی و اقتصادی و..) ▫️دایره سوم نحوه ورود به بحران است، با تکیه بر وارد بحران‌ها می‌شوند، روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تلاش می‌کنندکه چطور می‌توان از میزان درد کم کرد. حلقه حرفه‌ای، دردآور و سخت ماجرا همین حلقه سوم است که به شرایط حال مربوط می‌شود. چطور باید به موضوع ورود کنیم؟.... در این دایره یک حرفه‌ای باید حمایت مالی، روحی و روانی ایجاد کند. ▫️دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸درس لحظه انهدام یک برج در پخش زنده الجزیره گزارشگر شبکه خبری الجزیره درست در زمانی که می‌خواهد از مشاهدات خود در غزه بگوید، جنگنده‌های اسرائیلی یک برج را بمباران می‌کنند.. گزارشگر کلاه و جلیقه دارد و به شدت ترسیده است، و این امری عادی در است. ترس مهم نیست، مهم نوع مواجهه با ترس از طریق رعایت استانداردهای ایمنی حرفه‌ای است، همکار گزارشگر در استودیو با دیدن این صحنه نخستین جمله‌ای که برزبان می‌آورد این است: پناه بگیرید. و سپس ادامه می‌دهد: اگر شرایطی امنی دارید ادامه دهید و در غیر این صورت دنبال ایمنی باشید. ما بدون شما همین صحنه زنده را دنبال می‌کنیم. گزارشگر بدون اینکه از موقعیت امن خود خارج و وارد کادر شود با بغض به نخستین پرسش اصلی مخاطبان در یک برنامه زنده پاسخ می‌دهد: برجی که زده شد برج فلسطین بود در قلب شهر غزه. پخش زنده ادامه می‌یابد و مشخص است که هر دو برای مواجهه با چنین شرایطی آموزش دیده‌اند، مشخص است که گزارشگر یک گزارشگر لوکال است که شهر حوزه‌ خبری‌اش را مثل کف دست می‌شناسد؛ گریه تلخ و اعلام سریع مکان حادثه: برج فلسطین در قلب شهر غزه.
📰 ⬆️ 👈بازتاب جنگ "اسرائیل و حماس" در 5 روزنامه انگلیسی @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار تویوتا…. تویوتا به یاد ۳۰سال پیش، نمایشی مجدد از چیدمان جام‌های شیشه‌ای شراب بر روی کاپوت لکسوس LS500 ترتیب داد تا بار دیگه به رقبای دنیای خودروسازی نشون بده که همچنان بعد از ۳۰ سال بهترین و با کیفیترین موتور و بدنه رو در دنیای خودرو تولید میکنه. ‌ @geraliit
‍ ‍ چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟  ✍🏻 سعیده بابایی | پژوهشگر ‌   🔸هوش مصنوعی حوزه‌ای است که با سرعت رشد بسیار بالایی در حال گسترش است و کارایی‌های بسیار بالایی دارد و ماهیت بین‌رشته‌ای و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و جذابی که دارد، باعث شده بسیار مورد بحث قرار گیرد. در حال حاضر شاهد تأثیرات فاحش هوش مصنوعی روی جامعه، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی هستیم که این تأثیرات نگرانی‌هایی را برانگیخته است. 🔹ما می‌خواستیم ابزارها و مصنوعاتی بسازیم که ما را به انسان‌های بهتری تبدیل کند و زندگی بهتری را برای ما فراهم آورد. اخلاق هم حوزه‌ای است که به مطالعۀ چیستی زندگی خوب می‌پردازد. اینکه زندگی خوب چیست؟ چگونه می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟ خوب و بد چیست؟ با چه معیارهایی می‌توانیم تصمیمات اخلاقی بگیریم که به ما کمک کنند زندگی بهتری داشته باشیم؟ 🔸برای پاسخ به این پرسش‌ها باید دربارۀ ارزش‌هایی که برایمان مهم هستند، تأمل کنیم. ارزش‌ها مفاهیمی هستند که به ما می‌گویند برای رسیدن به زندگی خوب، از چه بایدها و نبایدهایی باید پیروی کنیم. یکی از دغدغه‌های اصلی این حوزۀ مطالعاتی شاید پاسخ به این پرسش باشد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند روی ما اثر بگذارد تا به سمت زندگی خوب حرکت کنیم؟   🔹در اخلاق هوش مصنوعی، به چرخۀ زندگی این فناوری‌ها یک نگاه کل‌گرایانه وجود دارد. از مرحله‌ای که تصمیم‌گیری و ایده‌پردازی برای ساخت این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی شکل می‌گیرد و آغاز می‌شود تا مرحله‌ای که این فناوری در جامعه جا بیفتد، این موارد موضوع مطالعۀ این حوزۀ مطالعاتی هستند.   🔸یکی از چالش‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی ماشین‌های هوش مصنوعی این است که آیا ماشین‌ها می‌توانند دارای احساس باشند یا خیر؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نسبت بین عقل و احساس در فعالیت‌های شناختی و قضاوت‌های ما همیشه مسئلۀ مورد بحث بوده است.   🔹حس گناه، سرزنش، بی‌تفاوت‌بودن و نداشتن همدلی، همه این احساسات می‌تواند در قضاوت‌های اخلاقی و رشد اخلاقی ما نقش داشته باشد. سؤال این است که آیا برای اینکه هوش مصنوعی را به عاملی تبدیل کنیم که توانایی تصمیم‌گیری به معنای کامل را داشته باشد، نیازمند این است که احساسات در آن شبیه‌سازی شود یا خیر؟ اینکه این احساسات چیست و چگونه متولد می‌شوند و با چه مکانیسمی تولید می‌شوند و قابلیت ترجمه‌شدن به زبان ماشین را دارند یا خیر، خود مسئلۀ مهمی است.   🔸اگر خود ما در جایگاه تصمیم‌گیری بودیم، از هوش مصنوعی به معنای عام (یعنی تمام فناوری‌هایی که با آن شکل گرفته‌اند) چگونه استفاده می‌کردیم؟ به‌عنوان یک ابزار کمکی؟ یا به‌عنوان همکارانی با حقوق مشابه ما؟ در واقع دوست داریم این فناوری‌ها را در کجای زندگی‌مان جای دهیم؟ برای چه نیازهایی ترجیح می‌دهیم کمک بگیریم و برای چه نیازهایی نمی‌خواهیم این فناوری‌ها را داشته باشیم؟ 🔹جواب‌های مختلفی برای این سؤالات وجود دارد و می‌توان به مسائل اخلاقی این‌چنینی فکر کرد و ببینیم ما چه نظری داریم. اگرچه ما در جایگاه کاربران ساده هستیم، ولی مهم است که بدانیم چه کسانی با چه دیدگاه‌ها و انگیزه‌ها و رؤیاهایی، بیشترین قدرت را در مسیر رشد و استفاده از این فناوری‌ها دارند. شاید برخی از این سؤالات فانتزی باشند، اما اگر تصمیم بگیریم در این حوزه فعالیت کنیم، آیا مواقعی هست که در این حوزه بتوانیم تأثیر داشته باشیم و نیروی جمعی ما مؤثر باشد؟     🗞 از متن «چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟» که در شمارهٔ ۱۶۰ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات منتشر شده‌است. 🔻نسخهٔ چاپی ماهنامه را از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید. @geraliit
🎯 اگر امسال فرزندی به دنیا بیاورید، سال ۲۰۵۰، سی‌وچند ساله خواهد بود. حتماً آرزو دارید که تحصیلاتی خوب، شغلی آبرومند و زندگی‌ای مرفه داشته باشد و طبیعی است که تلاش می‌کنید تا راه زندگی را به او بیاموزید. اما یوول نوآ هراری، مورخ جوان، معتقد است بهترین کمکی که می‌توانید به فرزندتان بکنید، این است که اجازه ندهید به حرف‌هایتان گوش بدهد. زیرا دنیای پیش رو چنان در حال تغییر است که حکمت پیشینیان برای آن سودی نخواهد داشت. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9353/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9118/ 🔻🔗 @tarjomaanweb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تلویزیون فرانسه اعلام کرد ویدئوی "نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس" که ادعا میشد مربوط به غزه است جعلی و مربوط به سوریه ۲۰۱۵ است پ.ن دستگاه دروغ پرداز رسانه تحت امر صهیونیست دستش برای همه رو شده اگر در نشر حقیقت کوشا باشیم این ماشین جنگی آنها به زودی خاموش خواهد شد .
در خبرنویسی به زبان انگلیسی، استفاده از واژه‌های killed و died تفاوت‌های ظریفی دارد: Killed این واژه برای اشاره به مرگی که در اثر اقدام عمدی یا حادثه‌ای رخ داده‌است، به کار می‌رود. بار معنایی منفی دارد و حاکی از آن است که شخص به نحو خشونت‌آمیز یا غیرطبیعی جان خود را از دست داده است. ————————————————— Died این واژه بی‌طرفانه‌تر است و صرفاً به معنای فوت کردن یا از دست دادن جان است و الزاماً بار منفی ندارد. می‌تواند برای اشاره به مرگ‌های طبیعی یا غیرخشونت‌آمیز به کار رود. ————————————————— ↪️ @commac 🟩در خبر فوق می بینید که بی بی سی جهانی مرگ مردم غزه را غیرخشونت آمیز ولی کشته شدن مردم اسرائیل را خشونت آمیز تعبیر کرده است و نگاهی جانبدارانه داشته است در حالی که همواره ادعای بیطرفی رسانه ای دارد. 🟧در زمان جنگ ایران و عراق، رسانه های ایران، برای کشته شدگان جنگ تحمیلی تعبیر شهادت را بکار می بردند و برای کشته شدگان عراقی از اصطلاحات به درک واصل شدن و به هلاکت رسیدن استفاده می کردند. ↪️ @commac
ساخت عکس با دستور متنی در گوگل: گوگل می‌گوید سرویس Search Generative Experience (یا SGE) ازاین‌پس به شما امکان می‌دهد با بهره‌گیری از دستور متنی و هوش مصنوعی، عکس‌های جدید خلق کنید. برای استفاده از این قابلیت باید ازطریق پلتفرم Search Labs برای دریافت سرویس SGE درخواست بدهید. پس از فعال‌شدن SGE روی حساب کاربری، می‌توانید دستور متنی مدنظرتان را مستقیماً در گوگل جست‌و‌جو کنید. البته راه ساده تری هم برای استفاده از این قابلیت وجود دارد و آنهم مراجعه به بخش Google Images است. هنگام وب‌گردی در بخش Google Images ممکن است پیام جدیدی ببینید که ساخت عکس را بر اساس متن واردشده در گوگل امکان‌پذیر می‌کند. تصاویری که به این شیوه بسازید، در منوی کناری به‌نمایش درمی‌آیند. تصاویری که با SGE ساخته می‌شوند، در داخل متادیتای خود برچسب ویژه‌ خواهند داشت. این برچسب و واترمارک به بقیه امکان می‌دهد که بفهمند تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده است. قابلیت جدید SGE فعلاً در فاز اولیه به سر می‌برد و ساخت تصاویر واقع‌گرایانه یا تصویر چهره‌ی افراد معروف را امکان‌پذیر نمی‌کند. گوگل می‌گوید تنها کاربرانی که ۱۸ سال یا بیشتر سن دارند، می‌توانند ازطریق SGE تصویر خلق کنند. بدین ترتیب افراد نوجوانی که به SGE دسترسی دارند نیز امکان خلق عکس نخواهند داشت.
💢 سيطره انديشه‌های صهيونيستی، بر رسانه‌های خبری جهان 🔺 را بي‌ترديد بايد شکل مدرنی از امپرياليسم قلمداد کرد که شاکله‌ها و بنيان‌های آن در دهه ۱۹۵۰، به طور مشخص درآلمان غربی و پشت دروازه‌های کمونيسم در خلال جنگ سرد از سوی ايالات متحده بنا شد. نگاهي به روند تاريخی نبرد رسانه‌ای نشان می‌دهد که اهميت اين ابزار و سلاح تبليغاتی برای صهيونيسم در کنترل افکار و شستشوی مغزی مردم جهان چنان مهم و حياتی بود که در کنگره صهيونيسم در سال ۱۹۸۷ ميلادی که به رهبری تئودور هرتزل در شهر بال سوئيس برگزار شد، تصميماتی درباره چگونگی سيطره بر رسانه‌های فراگير به ويژه مطبوعات که در آن زمان قوی‌ترين رسانه به حساب می‌آيد گرفته شد، که به پروتکل رهبران صهيونيسم معروف گشت. ⭕️ در پروتکل صهيونيسم آمده است: ما هنگامی در تشکيل دولت اسرائيل موفق خواهيم شد که بر ابزارهای تبليغاتی و مطبوعاتی جهان، تسلط داشته باشيم. 💢 شش غول رسانه آمريکا که غول‌های رسانه‌ای ناميده می شوند، همگی زير نفوذ صهيونيسم جهانی فعاليت می‌کنند، که اين غول‌های رسانه‌های عبارتند از: 1️⃣ تايم وارنرAOL 2️⃣ وایاکام 3️⃣ نيوز کورپوريشن 4️⃣ والت ديزنی 5️⃣ برتلزمان 6️⃣ جنرال الکتريک. 🔺يکی از مهمترين ابزارهای تبليغاتی که اين جنبش در خدمت خود درآورد، بود. نفوذ صهيونيسم درعرصه سينما نيز از طريق قابل تأمل است. سينما به عنوان نقش بسزايی در تبليغ و ترويج افکار و عقايد به طور مستقيم و غيرمستقيم دارد. به همين سبب، صهيونيسم بزرگترين کمپانی فيلم‌سازی جهان يعنی هاليوود را در اختيار دارد. 🔺 از همين رو می‌توان برخی از اهداف نفوذ رژيم صهيونيستی در عرصه رسانه‌ها در موارد ذيل خلاصه کرد: ▪️بسط ارزش‌های مادی که امروزه در غرب نيز متبلور شده است ▪️القای ايجاد الگوی جديد برای جهان طبق منش صهيونيسم ▪️القای بی‌تمدن بودن و تروريست بودن مسلمانان  ▪️جهانی کردن اسطوره‌ها و خرافات دروغ صهيونيسم؛ ازجمله ▪️نقشه‌های صهيونيسم برای تسلط بر خبرگزاری های جهانی  🔘همچنين درباره؛ ➖نفوذ صهيونيسم در صنعت سينماداری نيز همين بس که در انگليس لرد لفونت يهودی به تنهایی ۲۸۰ سالن سينمايی را تحت مالکيت خود دارد. ➖درايالت متحده آمريکا با وجود شبکه‌های راديويی تلويزيونی متعدد، سه شبکه ABC ، CBS ،NBC ازمشهورترين آنها به حساب می‌آيند. ➖و ديگر شبکه‌ها اخبار، گزارش‌های خبری و  اقتصادی خود را از اين سه شبکه مي‌گيرند و اين سه شبکه تحت نفوذ صهيونيسم هستند. ➖در آمريکا، شرکت بزرگ انتشاراتي راندوم هاوس که جنت کرف يهودی آن را پايه گذاری کرد و مؤسسه انتشاراتی سايمون اند شوستر که ريچارد سايمون و ماکس شوستر آن را بنا نهادند، تحت سلطه صهيونيست‌ها فعاليت ميکنند. ➖دايره‌المعارف‌ها که امروز به عنوان نبض تپنده کتاب‌ها و مطبوعات عمل ميکنند، نيز نه تنها مصون از تعرض صهيونيست‌ها نبوده‌اند، بلکه مقر مستحکمی برای ترويج ايده‌های آنان شده‌اند. 🔺بنابراین صهيونيسم از زمان شکل‌گيری به عنوان يک جنبش و پس از آن تأسيس رژيم اسرائيل، با سيطره بر رسانه‌های گروهی و وسايل ارتباط جمعی، تلاش دارد افکار جهانيان را به تسخير خود درآورد.       @geraliit
نشانه شناسی عکس خبری.pdf
840.6K
🔸نشانه‌شناسی عکس خبری ▫️علیرضا عمادالدین عکس علاوه بر خصلت ارجاع دهنده و بازنمایی، از قابلیت بیان‌گرایانه نیز برخوردار است. از آنجا که هر چیزی، غیر از آنچه هست عمل کند، می‌تواند نشانه باشد، پس عکس را می‌توان به مثابه متنی نشانه‌ای دانست که دلالت‌های متعددی را در عرض تفسیر و تاویل و فهم مخاطب قرار می‌دهد. مدیران رسانه باید خود را ملزم به خوانش چندین و چندباره تصاویر کنند، که بتوانند از پس درک معناهای پنهانی عکس برآیند. مخاطب نیز با ارتقای سواد رسانه‌ای و افزایش سواد بصری خود، به درک بهتر و جامع‌تری از تصویر خبری برسد. @geraliit
🔸نمونه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در سال ١٣۵٧ تبلیغ فیلم‌های سینمایی "دزد دوچرخه" و "عاشق‌ترین مرد دنیا در روزنامه اطلاعات یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۵۷، منبع: کانال دیروزنامه @baztr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ در روزهایی که حامیان مردم فلسطین در شبکه‌های اجتماعی سانسور می‌شوند صهیونیست‌ها با تکیه بر پول و نفوذ خود پای تبلیغات‌شان را به بازی‌های کودکانه هم باز کرده‌اند؛ حتی انگری بردز در این ویدیو نگاهی کردیم به حضور صهیونیست‌ها در سکوهای مجازی.
🔸مزرعه کلیک چیست؟ مزرعه کلیک (Click Farm) نوعی "کلاهبرداری قانونی" است که در آن شرکتی به واسطه استخدام گروهی بزرگ از کارگران با حقوقی ناچیز، از آنها برای کلیک کردن روی لینک‌های تبلیغاتی مشتریان خود استفاده می‌کند تا تبلیغات آنها را پرطرفدارتر از آنچه در حقیقت هست،‌ نمایش دهد. این کارگران روی لینک‌ها کلیک می‌کنند،‌ وارد وب‌سایتی می‌شوند و برای مدتی در آن حضور دارند و سپس از آن خارج شده و وارد لینکی دیگر می‌شوند. برای بسیاری از این کارگران کلیک کردن روی تعدادی مشخص از لینک‌ها به اندازه‌ای درآمد ایجاد خواهد کرد که این کار برای آنها جایگزین شغلی حقیقی شود. از سویی دیگر ردیابی و کنترل این پدید برای شرکت‌های بزرگ و معتبر بسیار دشوار است، زیرا این فعالیت‌ها توسط انسان انجام شده و ردیابی آنها از ردیابی فعالیت کاربران حقیقی بسیار دشوار است.
اسلام‌هراسی به سبک واتس‌آپ 🔹قابلیت جدید واتس‌آپ که با کمک هوش مصنوعی می‌تواند در پاسخ به جستجوی کاربران تصاویر مختلفی را تولید کند، در بعضی موارد محتوای نژادپرستانه و اسلام هراسانه دارد؛ اقدامی که با انتقادات زیادی از سیاست‌های متا همراه بوده است. 🔹زمانی که عباراتی مثل «فلسطینی»، «فلسطین» یا «پسربچه مسلمان فلسطینی» مورد جست و جو قرار می‌گیرد، تصویری از یک اسلحه یا پسری با تفنگ را نشان می‌دهد. در مقابل و برای مثال، وقتی برای کلماتی مثل «پسر اسرائیلی» جست و جو انجام می‌شود، کارتون‌هایی از کودکانی که فوتبال بازی می‌کنند و کتاب می‌خوانند، ارایه می‌شود. همچنین در پاسخ به درخواست کلمه «ارتش اسرائیل»، هوش مصنوعی نقاشی‌هایی از سربازان خندان و در حال دعا کردن ایجاد کرد که البته بدون اسلحه بودند. 🔹این عملکرد متا که یک طرفه بوده و مصداق ترویج اسلام‌هراسی و نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، از سوی کاربران زیادی مورد انتقاد قرار گرفته و البته در پاسخ، متا گفته که «هیچ‌وقت قصد ما سرکوب یک جامعه یا دیدگاه خاص نبوده و نیست». 🔹کوین مک‌آلیستر، سخنگوی متا، گفته که این شرکت از این مشکل آگاه بوده و به آن پرداخته است و ادامه داد: «همانطور که گفتیم هنگام فعال سازی این ویژگی، مدل‌ها می‌توانند خروجی‌های نادرست یا نامناسب را مانند تمام سیستم‌های هوش مصنوعی تولیدی ارائه دهند. ما همچنان به بهبود این ویژگی‌ها ادامه می‌دهیم». 🔹متا بارها از سوی سازندگان، فعالان و روزنامه نگاران فلسطینی، به ویژه در زمان تشدید خشونت یا تجاوز به فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری با انتقادهای زیادی مواجه شده است. مطالعات زیادی نشان داده که سیاست‌های محتوایی فیس بوک و اینستاگرام در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه در ماه مه ۲۰۲۱، حقوق فلسطینی‌ها را نقض کرده و می‌کند. 🔸متن کامل گزارش 👇 https://irna.ir/xjNSHH @IRNA_1313