چگونه تصاویر دستکاریشده را تشخیص دهیم
در دنیایی که میتوان تصاویر را با تنها چند دکمه به صورت دیجیتالی تغییر داد یا کاملا با هوش مصنوعی از هیچ ایجاد کرد، اطمینان به چشمهایمان دارد سختتر و سختتر میشود.
فنونی که در دستکاری تصاویر استفاده میشوند چنان پیشرفته شدهاند که ما حالا وارد دوره جعلیات فوقالعاده واقعی شدهایم. چنین تصاویری میتوانند به پخش اطلاعات نادرست منجر شوند و حتی شاید در موضوعات مهمی چون انتخابات بر عقاید عمومی تاثیر بگذارند. کنار گذاشته شدن عکسی از کاترین، شاهدخت ولز و فرزندانش از طرف خبرگزاریها به خاطر نگرانی بابت «دستکاری» در آن، این مساله حالا بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است.
با این اوصاف، آیا راهی برای تشخیص عکسی که دستکاری شده است یا با هوش مصنوعی تولید شده است وجود دارد؟
ادامه
https://www.bbc.com/persian/articles/cyxzjp4k7jdo
@geraliit
36.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن جشن پوریم یهودیان و ماجرای قتل عام ایرانیان
کتاب اِستِر (ازکتب عهد عتیق)ده فصل دارد:
1-ملکه وَشتی،همسر خشایارشاه هخامنشی،از مقام خود برکنارشد
2-مُردِخای یهودی،دخترعموی خود که اِستِر نام داشت رابه همسری خشایارشاه درآوردو از اِستِر خواست یهودی بودنش رانزد شاه فاش نکند
3-هامانِ وزیر،تصمیم گرفت مُردِخای ویهودیان رامجازات کند.قرعه(پور)بنام روز سیزدهم ماه آدار افتاد
4-مُردِخای،ملکه اِستِر راازقصد هامان مطلع ساخت
5-اِستِر،خشایارشاه و هامان رابه مهمانی دعوت کرد
6-خشایارشاه،مُردِخای رابه دلیل خدمتی که پیشتر کرده بود خلعت بخشید
7-اِستِر درمهمانی،بااقرار به یهودی بودنش،از شاه دربرابر نقشه هامان تقاضای کمک کردو خشایارشاه حکم به اعدام هامان داد
8-به درخواست اِستِر وتایید خشایارشاه،حکمی از سوی مُردِخای برای مجازات اقوامی که با یهودیان دشمنی داشتند صادر شد
9-درروز سیزدهم ماه آدار،یهودیان ده پسر هامان و هفتادوهفت هزارنفرازاقوام سرزمین پارس را کشتند وچهاردهم و پانزدهم را با نام پوریم جشن گرفتند
10-قدرت مُردِخای به عنوان دومین شخص حکومت پارس تحکیم شد
برشی کوتاه از مستند «پوریم»
@geraliit
♦️ ممنوعیت کودکان زیر ۱۴ سال از شبکههای اجتماعی در فلوریدای آمریکا
🔹نیویورک تایمز می نویسد، ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا آمریکا قانونی را امضا کرد که کودکان زیر ۱۴ سال را از افتتاح حساب در شبکه های اجتماعی منع می کند.
🔹بر مبنای این قانون حسابهای کودکانی که قبلاً در شبکههای اجتماعی باز شدهاند باید حذف شوند و برای تهیه اکانت نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله رضایت والدین الزامی است.
🔹نیویورک تایمز این رویداد را تاریخی نامیده است.
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو کاملا واقعی است❗️
هوش مصنوعی چت جی پی تی حالا دارای یک بدن فیزیکی است. دنیای ما را میبیند، درک میکند و حرکات بسیار ظریفی انجام میدهد.
استارتاپ فیگور (Figure) با استفاده از ربات انساننمای جدیدش، فیلمهای علمیتخیلی را به واقعیت تبدیل خواهد کرد...
@geraliit
۵ اقدام فوری برای زمانی که روی یک لینک آلوده کلیک کردهاید
۱. ارتباط دستگاه خود را با اینترنت قطع کنید تا از گسترش بدافزارها جلوگیری کنید.
۲. هرگونه فایل یا برنامه مشکوک که بهتازگی نصب شده را حذف کنید.
۳. رمز عبور همه حسابهای آنلاین خود را تغییر دهید.
۴. اگر اطلاعات بانکی خود را وارد کردهاید، کارت بانکیتان را از طریق بانک مسدود کنید.
۵. دستگاه هوشمند خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.
@geraliit
#ارتباطات #تلویزیون
#نظریه🔸منطق رسانهای
نظریه #منطقرسانهای میگوید قالبها و سبکهای رایج رسانهای به عنوان وسیلهای برای درک جهان عمل میکنند. امروزه ریشه عمیق رسانهها در آگاهی فرهنگی به این معناست که مصرف کنندگان رسانه کافیست تنها برای چند لحظه با یک برنامه تلویزیونی خاص مواجه شوند تا بفهمند یک برنامه خبری است، یا یک کمدی و یا یک نمایش واقعی. فراگیر بودن این قالبهای رسانهای به این معناست که فرهنگ ما از سبک و محتوای این برنامهها به عنوان راههایی برای تفسیر واقعیت استفاده میکند. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که یک برنامه خبری تلویزیونی مکرراً بحثهای داغ بین طرفهای مخالف را در مورد مسائل سیاست عمومی نشان میدهد. این نوع از مناظرهها برای کسانی که به طور مداوم این نوع برنامهها را میبینند در نهایت به رویهای برای رفع اختلاف نظر تبدیل میشود.
منطق رسانهای بر نهادها و بر افراد تأثیر میگذارد. بشارتدهی تلویزیونی مدرن (تلونجلیست) در امر تبلیغ تلویزیونی توسط شخصیتهای مذهبی تکامل یافته و از دیگر سو، استفاده از تلویزیون برای مبارزات سیاسی هم باعث شده تا نامزدها تصویر فیزیکی خود را هم بخش مهمی از کمپین بدانند.
▫️دیوید آلتاید و رابرت اسنو، جهانهای رسانهای در عصر پساروزنامهنگاری (نیویورک: والتر دو گروتر، ١٩٩١)، صفحات ٩-١١.
@geraliit
کاور هفتهنامه بریتانیایی گاردین ویکلی: ستاره تنها
گاردین ویکلی میپرسد: آیا رای سازمان ملل و سوال درباره رفتار اسرائیل در غزه این کشور را منزوی کرده است؟
در این شماره هفتهنامه گاردین ویکلی پیامدهای قطعنامه سازمان ملل در مورد آتش بس در غزه بررسی شده است.
جولیان بورگر، سردبیر بخش امور جهان به تحلیل این موضوع پرداخته که چرا تردیدهای قانونی در مورد نوع عملکرد اسرائیل برای از میان برداشتن حماس در خاک فلسطین، در تصمیم ایالات متحده برای پرهیز از اعمال وتوی خود در سازمان ملل نقش داشته است.
به نوشته این نشریه، اگر ناظران بر این باورند که بایدن به اسرائیل پیام روشنی فرستاده که پس از درخواست از نتانیاهو برای توقف بمباران مناطق غیرنظامی و ایجاد امکان رساندن کمکهای غذایی به غزه، دیگر حاضر نیست اجازه دهد اعتبار آمریکا در صحنه جهانی از بین برود، دراینصورت افشای ارسال محموله مهمات سنگین ایالات متحده به ارتش اسرائیل نشان میدهد که سیگنالهای واشنگتن همچنان متناقضند.
✍️فاطمه لطفی .
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند_ثانیه:
گاف سنگین تسنیم در خبر بنزین/ خبر دست اول یا گاف دست اول
صنعت کپیکار رسانه به کجا میرود!؟
🔹 مزیت یک رسانه به نشر «خبر دست اول» است که گویا این مزیت تبدیل به ترقی معکوس رسانه ها و تولید «گاف دست اول» شده است
🔹در جدیدترین گاف رسانهای تسنیم، این رسانه متنی بعنوان زیرنویس یک کلیپ گذاشت که در هیچ کجای این کلیپ چنین مطلبی بیان نشده است.
🔹تسنیم در ذیل کلیپ مربوط به وزیر نفت درباره کارت سوخت جایگاهها با تیتر درشت نوشت : سوخت گیری از ۱۰ روز دیگر فقط با کارت شخصی!
🔹این تیتر در حالی توسط تسنیم نوشته شده که اساسا اوجی هیچکدام از کلمات این تیتر را استفاده نکرده و همه آن زاییده تخیل خبرنویسان تسنیم است
🔹وزیر نفت بصورت واضح میگوید هفته های آینده فرصتی جهت اطلاع رسانی استفاده از کارت سوخت شخصی میباشد.
🔹این گاف پرتنش از آنجا اهمیت پیدا میکند که متاسفانه صنعت کپیکار رسانهای کشور بدون دیدن محتوای فیلم، عین عبارات تسنیم را کپی کرده و موجب تنش روانی جامعه میشوند.
@geraliit
🎯 چطور دنیای سرگرمی به برهوتی ویرانشهری تبدیل شد؟
🔴 بیش از شصت سال پیش، نیوتن مینو، رئیس تازۀ کمیسیون ارتباطات فدرال در آمریکا، در جمع گروهی از مدیران صنعت تلویزیون، شبکههای تلویزیونی را به باد انتقاداتی کوبنده گرفت. او گفت: شبکههای تلویزیونی فضا را با «انبوه مسابقهها، کمدیهای کلیشهای دربارۀ خانوادههایی بهشدت باورناپذیر، خون، دعوا، هرجومرج، خشونت، سادیسم، قتل،گانگسترها و کارتونها» پر کردهاند و دنیای سرگرمی را به «برهوتی عظیم» تبدیل کردهاند. مینو در زمانهای آن حرفها را زد که تلویزیون آمریکا سه شبکه بیشتر نداشت، و فقط چند ساعت در روز برنامه پخش میکرد.
🔴 ولی امروزه نمایشگرها که جایگاه اصلی سرگرمیاند، همیشه و همهجا هستند؛ حیطۀ سرگرمی آنقدر وسیع شده است که به سختی میشود از آن «بیرون» آمد. این وضعیت «غوطهوری در سرگرمی» اگرچه جدید است، اما از مدتها پیش موضوع بحث ادبیات «ویرانشهری» بوده است.
🔴 ویرانشهرها معمولاً یک ویژگی مشترک دارند: در زندگیِ سیاه و تباهشدهای که ترسیم میکنند «سرگرمی» جایگاهی ویژه دارد. جرج اورول در ۱۹۸۴ از دستگاهی به نام تلهاسکرین حرف میزند که هم برای مردم فیلم پخش میکند، هم آنها را رصد میکند. در فارنهایت ۴۵۱، اثر رِی بردبری نیز رژیم کتابها را میسوزاند، اما مردم را به تماشای تلویزیون تشویق میکند. نیل استیونسون نیز در رمان علمیتخیلیِ اسنو کرش، که سال ۱۹۹۲ چاپ شد، نوعی سرگرمی مجازی به نام «متاورس» را مجسم کرد که آدمها را چنان در خود غرق میکرد که اساساً میتوانستند در آن زندگی کنند.
🔴 هدف سرگرمی در ویرانشهرها جاانداختنِ روایتی لذتبخش، اما مخدوش و تحریفشده از جهان در ذهن مردم است. روایتی که بیش از آنکه راه گریز باشد، اسباب اسارت آنهاست.
🔴 از این لحاظ، اغراقآمیز نیست اگر بگوییم وضعیت مستأصلکنندۀ سرگرمی در جهان واقعی ما، فاصلۀ چندانی با توصیفات ویرانشهری ندارد. ما همین الآن هم در متاورس زندگی میکنیم. هربار که صفحۀ گوشیمان را لمس میکنیم، به سرگرمشدن دعوت میشویم و وسوسهای زیر گوشمان میگوید: «حواست را به چیزی پرت کن، هرطور شده از ملال دوری کن، نسخۀ نمایشی رویدادها را به نسخۀ واقعیشان ترجیح بده.» هجومِ فراگیر سرگرمی، باعث شده است انتظار داشته باشیم زندگی واقعی همانطوری پیش برود که در نمایشگرهایمان پیش میرود.
🔴 هر طور حساب کنیم، این دنیا خطرناک است. ما چنان مغلوب سرگرمیهایمان شدهایم که خیالات گیج و مبهوتمان کردهاند و درکمان از واقعیت را از دست دادهایم.
🔴 فرقی نمیکند معتاد سریالهای نتفلیکس باشیم، یا ریلزهای اینستاگرام یا رقصهای تیکتاک، وقتی اقامتمان در چنین محیطی طولانی میشود، پردازش واقعیت از هر مجرایی غیر از سرگرمی سخت میشود. طوری به جَوّ اغراقشدۀ آن عادت میکنیم که نسخۀ حقیقیِ ساده و قدیمیِ چیزها بهتدریج در مقابل آن رنگ میبازد. ما هیجان میخواهیم و این عادت شناختی، از صفحۀ گوشیهایمان بیرون میآید و در تعاملات اجتماعی، مناسبات فرهنگی و انتخابهای سیاسیمان هم تأثیر میگذارد. آنوقت شاید هیچ نویسندۀ ویرانشهریای هم نتواند بگوید بعدش چه میشود.
🔴 نیل پستمن، چهل سال پیش، در کتاب سرگرمی تا سرحد مرگ، مردمی را توصیف کرد که به اسارت سرگرمی درآمدهاند. آیا پیشبینی او به حقیقت پیوسته است؟
📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «دیگر هیچ تمایزی وجود ندارد: خبرها به سرگرمی بدل شدهاند، و سرگرمیها به خبر» که در بیستونهمین شمارۀ مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ در وبسایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ مگان گاربر است و نسیم حسینی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://B2n.ir/w52416
✅ @geraliit
یک خیابان تهران، به نام خبرنگار الجزیره می شود
یکی از خیابان های تهران قرار است به نام خبرنگار کشته شده شبکه الجزیره شود.
به نوشته باشگاه خبرنگاران، با تصویب شورای شهر تهران، خیابان گلآذین واقع در بلوار جردن (نلسون ماندلا)، به نام خبرنگار کشته شده الجزیره، شیرین ابوعاقله نامگذاری میشود. خیابان گل آذین محل استقرار سفارت قطر در تهران است.
شیرین ابوعاقله خبرنگار 51 ساله الجزیره در کرانه باختری فلسطین در سال 2022 به ضرب گلوله ارتش اسرائیل کشته شد.
شیرین شهروند مسیحی فلسطینی - امریکایی ساکن در کرانه باختری بود/ روزنامه نگاری جدید
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ویدئوی «رسانه های آمریکا چگونه از اسرائیل محافظت می کنند؟»
🔹این ویدئو میکوشد گزارشی از پوشش یکجانبه و جهتدار اخبار مربوط به حمله صهیونیستها به غزه پس از هفتم اکتبر 2023 در رسانههای آمریکایی ارائه دهد.
🔸موضوع بریدن سر نوزادان اسرائیلی و شلیک موشک به بیمارستان الاهلی غزه توسط گروههای فلسطینی، از جمله دروغهای جنگ هستند که توسط رسانههای جریان اصلی به ذهن مخاطبان تزریق شدند و سیاستمدارانی چون جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با تکرار این دروغها، در ترویج پروپاگاندای صهیونیستها کوشیدند تا حمله همهجانبه به نوار غزه و نسلکشی فلسطینیان را توجیح کنند.
🔹هر چند چنین اخباری مدتی بعد توسط این رسانهها تکذیب شدند اما این تکنیک کثیف رسانهای به عنوان عملیات روانی اتاق مشترک جنگ، تاثیر مهلکی بر مخاطبان نهاد. انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا و سایر اعضای سازمان ناتو، آمریکا را در اشائه این هیستری جمعی بزدلانه همراهی میکنند.
نام اصلی:
📌How The U.S. Media Protects Israel
محصول: قطر 2023
زمان: هفده دقیقه
حجم: صد و یازده مگابایت
کیفیت: 720p
با زیرنویس چسبیده فارسی (Hardsub)
@geraliit
از صرافی رمزارز ایرانی به والت تلگرام چیزی منتقل نکنید
🚫اگر شماره تلگرام شما برای ایران هست، کلاً هیچ واریزی (از هرجایی) به والت تلگرام خود نداشته باشید.
خطر بلاک و مسدود شدن دارایی رو جدی بگیرید!!
⭕️ ۲۰ فروردین در تقویم رسمى ایرانیان #روز_ملى_فناورى_هستهاى نام گرفته است، روزی که ایران به چرخه کامل غنیسازی اورانیوم دست پیدا کرد...
🎥 به بهانه این روز، و به پاس قدردانى از تلاشهاى افتخارآفرین دانشمندان جوان ایرانى، مجموعه آثار مستند پیرامون پیشرفت هستهای ایران، حواشی آن و شهدای دانشمند هستهای را در عماریار ببینید
🔸 مستند میراث مجید
🔹 مستند فرزند کبیرکوه
🔸 مستند فردای توافق
🔹 مستند فروشنده
🔸 مستند ترینیتی
🔹 مستند مهار نشده
🔸 سریال طنز وضعیت زرد
🔹 داستانی ترمینال غرب
🔸 انیمیشن بچرخ تا بچرخیم
🔹 انیمیشن روشنایی شهر
🔸 انیمیشن ترور سلیمانی هستهای
🎥 برای تماشای هر اثر روی نام آن بزنید و وارد شوید.
@geraliit
وقتی شبکه خبر «ساعت طلایی» توجه مخاطب را باخت!
محمد فیروزی/رسانه بلاگ
شبکه خبر در اوج لحظات حمله بی سابقه سپاه پاسداران به اسرائیل با شلختگی در اعلام خبر و دعوت از کارشناسان، فضا را به دیگر رسانهها و شبکههای اجتماعی باخت.
زمانی که ما بچههای دهه شصت نوجوان بودیم، یک شوخی کنایه آمیز در موقعیتهای میانفردی رواج داشت که میگفتند «اخبار را یکبار میخوانند!» این کنایه را هنگامی به کار میبردند که دو نفر مشغول صحبت با یکدیگر بودند و یکی از طرفین ارتباط حرفی میزد و طرف مقابل شنونده خوبی نبود و نکتهای در خلال صحبتها را از دست میداد.
در آن زمان به واقع ساختار برنامههای خبری تلویزیون یک چنین مدلی هم داشت و به ویژه در مشروح خبرها اگر کسی به خوبی به محتوای برنامه گوش نمیکرد ممکن بود نکتهای از دستش برود و مجبور شود از سایر منابع خبری همچون روزنامه و شنیدههای دیگران مجدد به اصل آن نکته پی ببرد.
شامگاه ۲۵ فروردین ماه جمهوری اسلامی ایران با محوریت سپاه پاسداران و وزارت دفاع یک حمله پهپادی به سوی اسرائیل صورت داد که در دقایق اولیه بامداد ۲۶ فروردین ماه با شلیک موج دوم پهپادی و موشکی تقویت شد. طبیعی است در چنین شرایطی شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در کانون توجه قرار بگیرد.
اولین واکنش رسمی به این خبر در شبکه یاد شده در قالب زیر نویس خبرهای فوری دنبال شد. که بر عنصر خبری چه (چه اتفاقی رخ داده است؟) متمرکز بود. با آغاز بخش خبری ساعت ۲۴ شبکه خبر قرار بود اولین اعلام خبر صورت بگیرد. بنابراین مخاطب صرف نظر از اینکه چقدر با این حمله همراهی نشان میدهد یا نمیدهد و یا اینکه چقدر اهل تماشای برنامههای صداوسیما هست یا نیست، انتظار داشت ابعاد بیشتری از ماجرا از تریبون خبری رسمی تلویزیونی نظام جمهوری اسلامی برایش کشف شود.
اما در کمال شگفتی برای گوینده خبر دو خط خبر بیشتر ننوشته بودند و منتظر بود تا بیانیه به دستش برسد!
گوینده قریب به ۵ بار دو خط خبر را خواند که مضمونش این بود: «حمله پهپادی سپاه به سوی اسرائیل انجام شده است.» و «مردم نواحی مرزی ایران و عراق عبور این پهپادها را تماشا کردهاند.»
نفس در سینه گوینده حبس بود و از تکرار این دو خط خبر خسته به نظر میرسید، حرف بیشتری برایش آماده نکرده بودند نه گمانه زنی و نه طرح موضوعی درباره ابعاد مختلف ماجرا. هیچ ابتکار عملی هم در دقایق اولیه دیده نمیشد، نه صحبت با خبرنگاران و تحلیلگران این شبکه و نه مطرح شدن ابعاد تازه خبر.
از نظر برخی برعکس شبکه خبر، سپاه پاسداران ابتکار عمل بیشتری نسبت به تجربیات گذشته خود نشان داده بود که آن ابتکار عمل در انتشار بیانیهها هم در واقع از شبکههای اجتماعی و دیگر رسانهها به غیر از صداوسیما به دست مخاطبان میرسید.
البته دور از انتظار نیست که با وقوع چنین حمله بی سابقهای ممکن است تحریریه یک رسانه ولو شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما نیز غافلگیر شود، اما حتی در چنین مواقعی نیز میتوان ابتکار به خرج داد و مخاطب را به جای دلزدگی همراه خود ساخت.
خبر یک حمله دارای ابعاد وسیعی است و عناصر مختلف خبری هرکدام از این ابعاد جذاب هستند و صداوسیما مرکز انتشار خبرهای رسمی برای کل ایران است. به عنوان مثال اعلام اینکه هنوز تعداد این پهپادها گزارش نشده است هرچند پاسخ کاملی نیست اما مخاطب را در یک فضای انتظاری نگه میدارد تا با این بخش خبری همراه شود. شهرهایی که پرواز پهپادها از آنجا صورت گرفته هم میتواند در صورت امنیتی نبودن موضوع اعلام شود و برای مخاطب در قالب فضای انتظاری مطرح شود.
شبکه خبر بعد از حدود ۱۵ دقیقه (کمابیش حدودی) بالاخره بحثهای کارشناسی را آغاز کرد. اما در این بخش نیز علاوه براینکه بحثهای کسل کننده و غیر عمیقی ارائه داد باز به ابعاد مختلف آغاز یک جنگ توجهی نشان نداد. به عبارتی سهم دغدغههای مردم به ویژه در حوزههای اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر جنگ نادیده انگاری شد که این میتواند در صورت تدوام احتمالی جنگ بار روانی به همراه داشته باشد.
جنگ فقط نظامی و تقابل میدانی نیست. ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی نیز دارد. به عنوان مثال شبکه خبر هیچ فضای آرامش بخشی را به جامعه در خصوص وضعیت قیمت دلار از فردای بعد جنگ منتقل نکرد. بلکه برعکس با حضور کارشناسانی که اندیشههای آنها مدام در این رسانه شنیده شده بر ابعاد پروپاگاندایی این تقابل تاکید کرد که میتواند در واقعیت اقتصادی و اجتماعی به گونهای دیگر رخ نمایی کند!
https://rasaneh.blog/news/4477
@geraliit
مهمترین خبرهای گوگل درباره ایران
گاردین (انگلیسی) :
حمله پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل - آنچه تاکنون می دانیم
الجزیره انگلیسی:
زنده؛ جنگ اسرائیل در غزه : ایران بیش از 300 پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد
بی بی سی انگلیسی:
حمله ایران - اسرائیل زنده: ایران در اقدام تلافی جویانه پهپادها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد
یورونیوز:
رهبران جهان چگونه به حمله پهپادی به اسرائیل واکنش نشان می دهند؟
اکونومیست (انگلیسی):
حمله ایران به اسرائیل ، خطر جنگ تمام عیار منطقه ای
@geraliit
وقتی شبکه خبر «ساعت طلایی» توجه مخاطب را باخت!
محمد فیروزی/رسانه بلاگ
شبکه خبر در اوج لحظات حمله بی سابقه سپاه پاسداران به اسرائیل با شلختگی در اعلام خبر و دعوت از کارشناسان، فضا را به دیگر رسانهها و شبکههای اجتماعی باخت.
زمانی که ما بچههای دهه شصت نوجوان بودیم، یک شوخی کنایه آمیز در موقعیتهای میانفردی رواج داشت که میگفتند «اخبار را یکبار میخوانند!» این کنایه را هنگامی به کار میبردند که دو نفر مشغول صحبت با یکدیگر بودند و یکی از طرفین ارتباط حرفی میزد و طرف مقابل شنونده خوبی نبود و نکتهای در خلال صحبتها را از دست میداد.
در آن زمان به واقع ساختار برنامههای خبری تلویزیون یک چنین مدلی هم داشت و به ویژه در مشروح خبرها اگر کسی به خوبی به محتوای برنامه گوش نمیکرد ممکن بود نکتهای از دستش برود و مجبور شود از سایر منابع خبری همچون روزنامه و شنیدههای دیگران مجدد به اصل آن نکته پی ببرد.
شامگاه ۲۵ فروردین ماه جمهوری اسلامی ایران با محوریت سپاه پاسداران و وزارت دفاع یک حمله پهپادی به سوی اسرائیل صورت داد که در دقایق اولیه بامداد ۲۶ فروردین ماه با شلیک موج دوم پهپادی و موشکی تقویت شد. طبیعی است در چنین شرایطی شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در کانون توجه قرار بگیرد.
اولین واکنش رسمی به این خبر در شبکه یاد شده در قالب زیر نویس خبرهای فوری دنبال شد. که بر عنصر خبری چه (چه اتفاقی رخ داده است؟) متمرکز بود. با آغاز بخش خبری ساعت ۲۴ شبکه خبر قرار بود اولین اعلام خبر صورت بگیرد. بنابراین مخاطب صرف نظر از اینکه چقدر با این حمله همراهی نشان میدهد یا نمیدهد و یا اینکه چقدر اهل تماشای برنامههای صداوسیما هست یا نیست، انتظار داشت ابعاد بیشتری از ماجرا از تریبون خبری رسمی تلویزیونی نظام جمهوری اسلامی برایش کشف شود.
اما در کمال شگفتی برای گوینده خبر دو خط خبر بیشتر ننوشته بودند و منتظر بود تا بیانیه به دستش برسد!
گوینده قریب به ۵ بار دو خط خبر را خواند که مضمونش این بود: «حمله پهپادی سپاه به سوی اسرائیل انجام شده است.» و «مردم نواحی مرزی ایران و عراق عبور این پهپادها را تماشا کردهاند.»
نفس در سینه گوینده حبس بود و از تکرار این دو خط خبر خسته به نظر میرسید، حرف بیشتری برایش آماده نکرده بودند نه گمانه زنی و نه طرح موضوعی درباره ابعاد مختلف ماجرا. هیچ ابتکار عملی هم در دقایق اولیه دیده نمیشد، نه صحبت با خبرنگاران و تحلیلگران این شبکه و نه مطرح شدن ابعاد تازه خبر.
از نظر برخی برعکس شبکه خبر، سپاه پاسداران ابتکار عمل بیشتری نسبت به تجربیات گذشته خود نشان داده بود که آن ابتکار عمل در انتشار بیانیهها هم در واقع از شبکههای اجتماعی و دیگر رسانهها به غیر از صداوسیما به دست مخاطبان میرسید.
البته دور از انتظار نیست که با وقوع چنین حمله بی سابقهای ممکن است تحریریه یک رسانه ولو شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما نیز غافلگیر شود، اما حتی در چنین مواقعی نیز میتوان ابتکار به خرج داد و مخاطب را به جای دلزدگی همراه خود ساخت.
خبر یک حمله دارای ابعاد وسیعی است و عناصر مختلف خبری هرکدام از این ابعاد جذاب هستند و صداوسیما مرکز انتشار خبرهای رسمی برای کل ایران است. به عنوان مثال اعلام اینکه هنوز تعداد این پهپادها گزارش نشده است هرچند پاسخ کاملی نیست اما مخاطب را در یک فضای انتظاری نگه میدارد تا با این بخش خبری همراه شود. شهرهایی که پرواز پهپادها از آنجا صورت گرفته هم میتواند در صورت امنیتی نبودن موضوع اعلام شود و برای مخاطب در قالب فضای انتظاری مطرح شود.
شبکه خبر بعد از حدود ۱۵ دقیقه (کمابیش حدودی) بالاخره بحثهای کارشناسی را آغاز کرد. اما در این بخش نیز علاوه براینکه بحثهای کسل کننده و غیر عمیقی ارائه داد باز به ابعاد مختلف آغاز یک جنگ توجهی نشان نداد. به عبارتی سهم دغدغههای مردم به ویژه در حوزههای اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر جنگ نادیده انگاری شد که این میتواند در صورت تدوام احتمالی جنگ بار روانی به همراه داشته باشد.
جنگ فقط نظامی و تقابل میدانی نیست. ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی نیز دارد. به عنوان مثال شبکه خبر هیچ فضای آرامش بخشی را به جامعه در خصوص وضعیت قیمت دلار از فردای بعد جنگ منتقل نکرد. بلکه برعکس با حضور کارشناسانی که اندیشههای آنها مدام در این رسانه شنیده شده بر ابعاد پروپاگاندایی این تقابل تاکید کرد که میتواند در واقعیت اقتصادی و اجتماعی به گونهای دیگر رخ نمایی کند!
https://rasaneh.blog/news/4477
@geraliit
تمسخر کنسرت «معین» در روزنامه های ترکیه
بهمن_بابازاده
روزنامه «ترکیه» در گزارش اجتماعی صفحه یک خود به هرج و مرج در کنسرت معین پرداخت و نوشت:
پس از آنکه عده ای از ایرانیان در حمایت از حمله موشکی تهران در خیابان ها تظاهرات و خوشحالی کردند تجمع ایرانی های دیگری هم در وان اتفاق افتاد!
این روزنامه با عکسی از معین در صفحه یک به اتفاقات پیش آمده در کنسرت این خواننده پرداخته و ناهماهنگی مسئولان سالن و بلیط فروشی بیشاز ظرفیت را دلیل این درگیری دانسته است.
@geraliit
💢پایان عصر شبکههای اجتماعی؟
🔻«شبکههای اجتماعی دیگر چندان اجتماعی نیستند»؛ این ایده یادداشت مهمی است که هفتهنامه اکونومیست مدتی قبل منتشر کرد. بر اساس این گزارش، فعالیت کاربران شبکههای اجتماعی، به گروههای خصوصی در پیامرسانها (مثل واتساپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای درون شبکههای اجتماعی (مثل توئیتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. امری که مشکلاتی برای کاربران شبکههای اجتماعی و پیامرسانها ایجاد خواهد کرد. خلاصه این یادداشت با کمی تغییر (که متن کامل آن در اینجاست) را در ادامه میتوانید بخوانید:
🔹بیش از ۲۰ سال از زمانی که فیسبوک متولد شد و دنیای جدیدی را خلق کرد، گذشت؛ اما حالا پس از ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکههای اجتماعی، آنها دستخوش دگرگونی عمیقی شدهاند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جادوی عجیب شبکههای اجتماعی آنلاین ترکیب تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. اکنون این ترکیب، دوباره به دو قسمت تقسیم شده است.
🔸 حالا مشاهده آخرین وضعیت دوستان در شبکههای اجتماعی جای خود را به ویدیوهایی از افراد غریبه داده است که شبیه تلویزیون است. پستهای عمومی به طور فزایندهای به گروههای بسته در پیامرسانها منتقل میشود. شبکههای اجتماعی در حال تحول هستند و همین امر اکنون مشکلاتی را ایجاد کرده است.
🔹این موضوع مهمی است، زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکههای اجتماعی تجربه میکنند. استفاده از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را شکل میدهد. شبکههای اجتماعی علاوه بر سرگرم کننده بودن، محل بحث آنلاین و کمپینهای سیاسی هستند.
🔸ویژگی بارز شبکههای اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند. با الهام از TikTok، برنامههایی مانند فیسبوک به طور فزایندهای ترکیبی از کلیپهایی را ارائه میکنند که توسط هوش مصنوعی انتخاب شده است؛ آن هم بر اساس رفتار تماشای کاربر و نه ارتباطات اجتماعی آنها. در ضمن مردم کمتر از گذشته پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکاییهایی که میگویند از انتشار مطالب مربوط به زندگی روزانهشان به صورت آنلاین لذت می برند از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است.
🔹چراغهای «میدان شهر دیجیتال» در حال خاموش شدن است. البته برخی از نتایج این اتفاق خوشایند است. فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروههای خصوصی در پلتفرمهایی نظیر واتساپ یا تلگرام، باید پیامهای خود را ملایمتر کنند. یک پست تحریکآمیز که ممکن است در توئیتر بهخوبی لایک بگیرد، ممکن است در گروه واتساپی والدین مدرسه دافعه ایجاد کند.
🔸اکنون بهنظر میرسد که گروههای تلگرامی یا واتساپی، برای سلامت روان نوجوانان مناسبتر باشد چرا که زندگیشان در فضای عمومی مورد تجزیه و تحلیل دیگران قرار نمیگیرد. علاوه بر این، پیامرسانهایی نظیر واتساپ و تلگرام از این جهت مفیدتر هستند که پستها را بر اساس ترتیب زمانی نشان میدهند نه بر اساس الگوریتمی که ایجاد هیجان کند و این نیز برای سلامت روان بهتر است.
🔹در دنیای جدید شبکههای اجتماعی، کاربران، بیشتر به گروههای کوچک در پیامرسانها متمایل شدهاند. اما این دنیای جدید مشکلات خود را به همراه دارد. اگرچه گفتوگوهای رمزگذاریشده در گروههای کوچک در تلگرام یا واتساپ، به حفظ جان انسان در نظامهای اقتدارگرا کمک میکند، اما این گروهها محیط مناسبی برای پخش دروغها هستند. سیاستمداران در هند از واتساپ برای پخش دروغها استفاده کردهاند در حالی که این دروغها در شبکههای باز مانند فیسبوک، حذف میشدند.
🔸در سمت دیگر، به نظر میرسد الگوریتمهای شبکه باز (مثل توئیتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربران هدایت میشوند، افراطیترین ویدیوها را پخش میکنند تا واکنش مخاطب را بگیرند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم مجبور بودند آن را به اشتراک بگذارند. اما اکنون آنها آن را صرفاً با تماشا کردن یک ویدئو، به وایرال شدن آن کمک میکنند، زیرا الگوریتمهای شبکههای اجتماعی به محتوایی که بیشترین تعامل را جذب میکند، پاداش می دهد. این شرایط جدید به کسانی مانند ترامپ یا تاجران اطلاعات نادرست، سود خواهد رساند چرا که آنها بهتر از هر کس میتوانند از مخاطب واکنش بگیرند؛ در این وضعیت جدید، محتوایی که با deep fake تولید شده باشد بهراحتی وایرال میشود.
🔹آنچه از ظهور اخبار جعلی مهمتر است، کمبود اخبار واقعی در شبکههای اجتماعی است. از زمان تغییر جهت شبکه به سمت سرگرمی ، اخبار تنها ۳ درصد از آنچه مردم در آن می بینند را تشکیل می دهد. در سراسر شبکههای اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان داستانهای خبررا به اشتراک می گذارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش ۲۶ درصدی داشته است.
@irCDS
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این پست به معرفی مفهوم جنگ روایتها پرداختهایم.
مدل کسبوکار گاردین در دنیای رسانهها یگانه است. این روزنامه علاوه بر اشتراک معمولی و اشتراک ویژه، مدل حمایتی دیگری هم دارد که کاربران آن مبالغی برای حفظ استقلال تحریریهٔ گاردین به صورت ماهانه و در قالب دونیشن پرداخت میکنند.
اینفوتوپیا
@geraliit
مدل کسبوکار گاردین در دنیای رسانهها یگانه است. این روزنامه علاوه بر اشتراک معمولی و اشتراک ویژه، مدل حمایتی دیگری هم دارد که کاربران آن مبالغی برای حفظ استقلال تحریریهٔ گاردین به صورت ماهانه و در قالب دونیشن پرداخت میکنند.
این سازمان با اتکای به مخاطبان وفادار به روزنامهنگاری گاردین سرپاست و همواره با افتخار به این موضوع پرداخته است. علاوه بر اینکه برخلاف بسیاری از روزنامههای انگلیسی و آمریکایی، وبسایت گاردین نیز رایگان است و بدون محدودیت امکان دسترسی به محتوای سایت آن وجود دارد (البته از مدلهای کسبدرآمد از محتوا با رعایت چارچوبهای حرفهای استفاده میکند).
هفته قبل ایمیلی از گاردین برای مشترکین ارسال شد که فراخوانی برای جذب حمایتهای اینچنینی بود. در بخشی از این ایمیل آمده بود که گاردین به جز مالکش یعنی «اسکات تراست» سهامدار دیگری ندارد و به دنبال سود نیست و درآمدهای این رسانه نیز صرف حمایت از استقلال تحریریهٔ آن میشود.
گاردین تأکید کرده است که از سال ۲۰۲۰ و به دنبال تشدید تغییرات آبوهوایی از پذیرش تبلیغات از شرکتهای مرتبط با سوخت فسیلی خودداری کرده است. همچنین از سال ۲۰۲۳ پذیرش آگهی از شرکتهای مرتبط با قمار را نیز متوقف کرده است.
سازوکار اقتصادی گاردین به طور کامل برآمده از چارچوبهای حرفهای روزنامهنگاری است و مخاطبان نیز با درک هوشمندانهای که از عملکرد این رسانه دارد تاکنون همراه و حامی گاردین بودهاند.
اینفوتوپیا
@geraliit
webinar propaganda-telegram.pdf
7.69M
پاورپوینت وبینار عملیات روانی و پروپاگاندا
#پروپاگاندا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چگونه آندلس از دست اسلام رفت؟
♦️امروز مصادف با فتح آندلس به دست مسلمانان است... بازخوانی تاریخی لازم است... مشروبات الکلی، ترویج فحشا و... تمدن هشتصد ساله اسلام در آندلس را نابود کرد.
#ژئوپلیتیک_رسانه
@geraliit
⁉️ آیا شما هم یک ویندوشاپِر فجازی هستید؟
📌 ویندوشاپرها windowshopper #پاساژگردهای_فضایمجازی اند که ساعت ها #بی_هدف وبگردی میکنند، از این سایت به آن سایت، از این صفحه به آن صفحه و از این كانال به آن كانال و گروه سر میزنند، نه این كه دنبال مطلب خاصی هستند؛ بلكه صرفا براساس یک کنجکاوی کنترل نشده و به این دلیل كه از این كار #لذت می برند.
📌 #ویندوشاپینگ نه تنها یک مسئله فرهنگی كه یک معضل اخلاقی نیز هست؛ چرا كه پیامدهایی چون اتلاف وقت، از بین رفتن سرمایه، بازماندن از كارهای مفید، انباشتن ذهن از مطالب بی یا کم فایده و غیرضروری، و اعتیاد مجازی را به دنبال دارد كه البته هر یک از اینها خود موجب مشكلات و معضلات دیگری نیز دیگر می شود.
#جنگ_شناختیترکیبی
#ژئوپلیتیک_رسانه
با ما همراه باشید
@geraliit