سینما، امپراطور پنهان
نویسنده: پالین کیل
زبان: فارسی
انتشارات: قطره
#کتاب
3_487139975305889810.mp3
20.33M
پیشنهاد می شود برای شناخت بودریار و درک بهتری از رسانه حتما این فایل صوتی رو گوش کنید.
#صوت #سوادرسانه_ای
@geraliit
Nazariyeye Resaneha.pdf
5.4M
فایل کتاب
نظریه رسانه ها
نوشته : فرد اینگلیس
ترجمه : محمود حقیقت کاشانی
انتشارات : مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
#نظریه_رسانه
#کتاب
@geraliit
رسانه در نگاه اندیشمندان
🔻 #استعمار_اندیشه_و_شعور_کاذب
🔸ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب "روح زمان یا زمانزدگی" بیان میکند که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسید و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد.
وی معتقد است که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانههای جمعی وابسته به سرمایهداری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار تخدیری، به #استعمار_اندیشه پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است.
مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، #سرگرمی_عوامالناس است که معمولاً با سرگرمىهاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامههاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید.
🔸هربرت مارکوزه ، فیلسوف آلمانی مکتب فرانکفورت نیز با طرح مفهوم تک ساحتی، نقش تشدیدی رسانهها را در غرق شدن مخاطبان در فرهنگ بستهبندی می داند.
مارکوزه معتقد است که رسانهها نوعی شعور کاذب ایجاد می کنند که باعث میشود خلاقیت و اندیشه از بین برود و تقلید و یکپارچگی جای آن را بگیرد.
مارکوزه پیامد چنین وضعی را سیاست زدایی جامعه و حذف مسایل سیاسی و اخلاقی از زندگی عمومی میداند.
#انسانتکساحتی
#مکتب_فرانکفورت
#استعماراندیشه
@geraliit
رسانه ها و بازنمایی.pdf
18.54M
کتاب رسانه و بازنمایی
نویسنده : سید محمد مهدی زاده
انتشارات:دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها
@geraliit
نظریه برجسته سازی
رسانهها همیشه نمیتوانند با موفقیت به ما بگویند که چگونه فکر کنیم، اما به شکلی کاملا موفقیتآمیز به ما میگویند که به چه چیزی فکر کنیم. در واقع آن چه در اخبار پوشش داده میشود، به چیزی تبدیل میشود که افراد میگویند برای آنها مهم است. به تعبیری ساده تر، آنچه شما فکر میکنید خودتان برایتان مهم بوده، آن چیزی است که رسانه ها خواستند برای شما مهم باشد.
#برجسته_سازی
#نکته
@geraliit
ارتباط هویت مجازی و هویت حقیقی
#هویت_مجازی همچون چاله عمیق یخیست که دارنده چنین هویتی، با سقوط در عمق چاله یخی امکان خروج نمییابد. اکنون میلیونها هویت مجازی در یخبندانی گرفتار شدهاند که سرمای فضای مجازی، امکان حرکت بهسوی هویت واقعی را برایشان سد کرده است.
بسیاری از دارندگان هویت مجازی (خردسال و نوجوان) در معرض شدیدترین آسیبهای ناشیاز سقوط به چاله یخیاند؛ چراکه آنان نهتنها به قدرت تمیز هویتهای واقعی و غیرواقعی نرسیدهاند؛ بلکه هنوز دربرابر حرکت خزنده و تاثیرگذار تدریجی برخی پیامها، آگاهی ندارند.
هویتهای مجازی شکلگرفته در عمق چاله یخی بهقدری #سرگرم میشوند که متوجه سرمای چاله یخی نشده و فکر بازگشت به هویت واقعی را ازدست میدهند و این بهتدریج فاصله گرفتن از هویت فردی، ملی و قومیست.
علم ارتباطات، برای نجات از این چاله، چارهای دارد و آن، تجهیز به #سواد_رسانه_ای است؛ بنابراین، کاربران علاقهمند به داشتن هویت مجازی، قبل از سقوط و گرفتاری در چاله یخی باید سواد رسانهای را بیاموزند.
@asrehooshmandi
@geraliit
💢انواع پیام رسانههای_جمعی
💢رسانههای جمعی سه نوع پیام عرضه میکنند:
#اخبار، #سرگرمیها و #تبلیغات.
♨️اساساً هدف اصلی تولید و توزیع تمام پیامها، ایجاد مخاطب برای #کسب_درآمد است. برای رسانههای جمعی سه نوع #پیام مذکور از نظر اهداف فرعی تفاوت دارند.
♨️هدف رسانههای جمعی از ارسال پیامهای خبری، ایجاد این احساس در #مخاطبان است که آگاه شدهاند. هدف رسانههای جمعی از ارسال پیامهای #سرگرمی، ایجاد این احساس در مخاطبان است که دارند احساسی مطبوع، به ویژه خنده، جذابیت شخصیت، یا #ترس تخیلی را تجربه میکنند.
♨️هدف رسانههای جمعی از ارسال پیام های تبلیغی ایجاد این احساس در دست اندرکاران شرکتهای #تبلیغ کننده است که پیامهای تبلیغی مذکور مخاطبان را از نظر #شناخت، طرز برخوردها یا رفتار دچار تغییر میکند.
♨️با گذشت زمان، رسانههای جمعی دو یا چند هدف فرعی خود را با هم ترکیب کردهاند تا به هدف اصلیشان به شیوهای بهتر دست یابند. نتیجه این عمل دشوارتر شدن درک ماهیت پیامها برای مخاطبان است
@geraliit
عنوان سازی و عملیات روانی
یکی از روشهای عملیات روانی استفاده از «عنوان سازی» است. «عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد. در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا اشاره ای به این روش رسانه ای داشت و القای عناوینی مثل ارگان و ... برای یک فیلم را استفاده از همین روش رسانه ای برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب خواند.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
#عملیات_روانی
#خبر
#آموزش
@geraliit
@asrehooshmandi