eitaa logo
آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت
746 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
111 ویدیو
44 فایل
آموزش تخصصی سوادرسانه‌ ای 🔖برگزارکننده کارگاه‌ های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ ای 🕹سرگرم آموزی 💡یک سواد بی‌مزه 📎#سوادرسانه_ای
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه در نگاه اندیشمندان 🔻 🔸ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب "روح زمان یا زمان‌زدگی" بیان می‌کند که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسید و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد. وی معتقد است که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار تخدیری، به پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است. مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، است که معمولاً با سرگرمى‌هاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامه‌هاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید. 🔸هربرت مارکوزه ، فیلسوف آلمانی مکتب فرانکفورت نیز با طرح مفهوم تک ساحتی، نقش تشدیدی رسانه‌ها را در غرق شدن مخاطبان در فرهنگ بسته‌بندی می داند. مارکوزه معتقد است که رسانه‌ها نوعی شعور کاذب ایجاد می کنند که باعث می‌شود خلاقیت و اندیشه از بین برود و تقلید و یکپارچگی جای آن را بگیرد. مارکوزه پیامد چنین وضعی را سیاست زدایی جامعه و حذف مسایل سیاسی و اخلاقی از زندگی عمومی می‌داند. @geraliit
کتاب رسانه و بازنمایی نویسنده : سید محمد مهدی زاده انتشارات:‌دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها👇
رسانه ها و بازنمایی.pdf
18.54M
کتاب رسانه و بازنمایی نویسنده : سید محمد مهدی زاده انتشارات:‌دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها @geraliit
پاسخ دکتر باقر ساروخانی به یک سوال همیشگی رسانه هر کاری که می خواهد می‌کند ؟ @geraliit
نظریه برجسته سازی رسانه‌ها همیشه نمی‌توانند با موفقیت به ما بگویند که چگونه فکر کنیم، اما به شکلی کاملا موفقیت‌آمیز به ما می‌گویند که به چه چیزی فکر کنیم. در واقع آن چه در اخبار پوشش داده می‌شود، به چیزی تبدیل می‌شود که افراد می‌گویند برای آنها مهم است. به تعبیری ساده تر، آنچه شما فکر میکنید خودتان برایتان مهم بوده، آن چیزی است که رسانه ها خواستند برای شما مهم باشد. @geraliit
ارتباط هویت مجازی و هویت حقیقی همچون چاله عمیق یخی‌ست که دارنده چنین هویتی، با سقوط در عمق چاله یخی امکان خروج نمی‌یابد. اکنون میلیون‌ها هویت مجازی در یخبندانی گرفتار شده‌اند که سرمای فضای مجازی، امکان حرکت به‌سوی هویت واقعی را برای‌شان سد کرده است. بسیاری از دارندگان هویت مجازی (خردسال و نوجوان) در‌ معرض شدیدترین آسیب‌های ناشی‌از سقوط به چاله یخی‌اند؛ چرا‌که آنان نه‌تنها به قدرت تمیز هویت‌های واقعی و غیر‌واقعی نرسیده‌اند؛ بلکه هنوز در‌برابر حرکت خزنده و تاثیرگذار تدریجی برخی پیام‌ها، آگاهی ندارند. هویت‌های مجازی شکل‌گرفته در عمق چاله یخی به‌قدری می‌شوند که متوجه سرمای چاله یخی نشده و فکر بازگشت به هویت واقعی را ازدست می‌دهند و این به‌تدریج فاصله ‌گرفتن از هویت فردی، ملی و قومی‌ست. علم ارتباطات، برای نجات از این چاله، چاره‌ای دارد و آن، تجهیز به ا‌ست؛ بنابراین، کاربران علاقه‌مند به داشتن هویت مجازی، قبل ‌از سقوط و گرفتاری در چاله یخی باید سواد رسانه‌ای را بیاموزند. @asrehooshmandi @geraliit
اصول کلی حاکم بر رسانه‌ها شامل موارد زیر است:‌ ❎هیچکس همه داستان را برای شما تعریف نمی‌کند. ❎هر کس چیزی را می‌بیند که می‌خواهد. ❎رسانه‌ها جهان را دوباره می‌سازند. ❎رسانه‌ها می‌خواهند جهان‌بینی بسازند. ❎اهداف و اثرات تجاری، سیاسی و اجتماعی رسانه‌ها انکارشدنی نیست. @geraliit
💢انواع پیام رسانه‌های_جمعی 💢رسانه‌های جمعی سه نوع پیام عرضه می‌کنند: ، و . ♨️اساساً هدف اصلی تولید و توزیع تمام پیام‌ها، ایجاد مخاطب برای است. برای رسانه‌های جمعی سه نوع مذکور از نظر اهداف فرعی تفاوت دارند. ♨️هدف رسانه‌های جمعی از ارسال پیام‌های خبری، ایجاد این احساس در است که آگاه شده‌اند. هدف رسانه‌های جمعی از ارسال پیام‌های ، ایجاد این احساس در مخاطبان است که دارند احساسی مطبوع، به ویژه خنده، جذابیت شخصیت، یا تخیلی را تجربه می‌کنند. ♨️هدف رسانه‌های جمعی از ارسال پیام های تبلیغی ایجاد این احساس در دست اندرکاران شرکت‌های کننده است که پیام‌های تبلیغی مذکور مخاطبان را از نظر ، طرز برخوردها یا رفتار دچار تغییر می‌کند. ♨️با گذشت زمان، رسانه‌های جمعی دو یا چند هدف فرعی خود را با هم ترکیب کرده‌اند تا به هدف اصلی‌شان به شیوهای بهتر دست یابند. نتیجه این عمل دشوارتر شدن درک ماهیت پیام‌ها برای مخاطبان است @geraliit
عنوان سازی و عملیات روانی یکی از روش‌های عملیات روانی استفاده از «عنوان سازی» است. «عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن ، آن را در ذهن نهادینه سازد. آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد. در اختتامیه جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا اشاره ای به این روش رسانه ای داشت و القای عناوینی مثل ارگان و ... برای یک فیلم را استفاده از همین روش رسانه ای برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب خواند. به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند. ✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز ✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت ✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع ✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت ✳️سانسورـ تحريف ✳️معترض ـ آشوبگر ✳️فرار ـ عقب نشيني ✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات ✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت و...... در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد. @geraliit @asrehooshmandi
🧲فیلترینگ در کشورهای مختلف دنیا کشور چین یکی از کشورهای طرفدار فیلترینگ است. مخالفان دموکراسی، آموزش (مانند وبگاه کانال آموزش آمریکا)، اخبار خارجی (مثل BBC و CNN)، وب‌گاه‌های دولت‌های خارجی (قوه قضاییه آمریکا، انگلیس و اسرائیل)، سرگرمی (۴۵۱ وبگاه از وبگاه‌هایی که در دسته‌بندی‌های «یاهو» قرار دارند) و مذهبی (۱۷۶۳ وبگاه شامل وبگاه‌های الحادی، مسیحی، یهودی و مذاهب دیگر) همگی در کشور چین از دسترس مردم خارج شده‌اند. استفاده از اینترنت در ایالات متحده در سال ۱۹۹۶ با پیشنهاد بیل کلینتون رئیس‌جمهوری وقت این کشور آغاز شد. در این قانون که به قانون «صلاحیت ارتباطات «(CDA) مشهور است، هرگونه اطلاع‌رسانی مستهجن و غیراخلاقی برای نوجوانان کمتر از ۱۸ سال منع شده است. با وجود جنجال‌هایی که پس از مطرح شدن این قانون به پا شد، چندی بعد در سال ۱۹۹۸ قانون دیگری با نام(COPPA) به تصویب رسید که مطابق آن متصدیان صفحات اینترنتی از قرار دادن برخی اطلاعات برای کودکان زیر ۱۳ سال روی اینترنت یا استفاده از این قبیل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع و موظف شدند در صفحات خود نحوه جمع‌آوری اطلاعات مربوط به کودکان را به طور مشخص اعلام کنند. همزمان با این قانون، قانون دیگری به نام (COPA) طرح شد که سایت‌هایی را که در آنها مطالب آشکار جنسی یا عکس‌های مستهجن قرار داشت، محدود می‌کرد. یکی از انگیزه‌های اصلی طرح این قانون حفاظت نوجوانان از عوارض سوء اینترنت بود. در واقع این قانون از انتقال هرگونه اطلاعات که ممکن است برای کودکان مضر باشد، جلوگیری می‌کند. پس از گذشت ۲ سال قانون دیگری به نام(CIPA) مطرح شد که مطابق آن همه مدارس و کتابخانه‌های عمومی که برای اتصال به اینترنت یا کامپیوترهای متصل به اینترنت از کمک‌های دولت استفاده کرده‌اند، موظف شدند به بستن یا فیلتر کردن سایت‌هایی که در آنها تصاویر قبیح و عکسهای شهوت‌انگیز مربوط به کودکان یا هر تصویر جنسی دیگری که برای نوجوانان مضر باشد، اقدام کنند. در عین حال مدارس موظفند سیاست‌های پیشنهادی سلامت استفاده از اینترنت را بپذیرند و حداقل یک گزارش از سیاست‌های پیشنهادشده ارائه دهند. همچنین در پی شکایات فراوان مهمانداران و مسافران خطوط هواپیمایی آمریکا از برخی مسافران که از تارنماهای غیراخلاقی با محتویات مستهجن در هواپیما استفاده می‌کردند، «آمریکن ایرلاینز» به عنوان نخستین شرکت در میان شرکت‌های فعال در خطوط هوایی آمریکا اقدام به مسدود کردن چنین تارنماهایی و برخورد با استفاده‌کنندگان از آنها کرد. به این ترتیب کاربران اینترنت دیگر امکان ورود به تارنماهای غیراخلاقی را در هواپیما نداشتند. فرانسه نتایج موتورهای جست‌وجوی اینترنتی از جمله گوگل را دستکاری کرده و به زعم خود آن را بومی می‌کند. علاوه بر این با وجود اینکه تصمیمات اصلی و عمده پیرامون آزادی بیان در اینترنت و حفظ حریم خصوصی افراد در این عرصه توسط اتحادیه اروپا اتخاذ می‌شود اما کشور فرانسه یکی از معدود اعضای این اتحادیه است که در پذیرش آنها مقاومت زیادی کرده و سعی دارد قوانین خود را اجرا کند. فرانسه به قضات و پلیس این کشور اجازه می‌دهد تا در پیام‌های شخصی کاربران به منظور کشف یا اثبات جرم به تفحص بپردازند. این کشور نزدیک به ۲۲ میلیون کاربر اینترنت دارد که یک‌سوم جمعیتش را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب مردم فرانسه یکی از آنلاین‌ترین کشورهای دنیا به نسبت جمعیتش است. قوانین اینترنتی در این کشور بیشتر شامل قوانین تجارت الکترونیک و رعایت حریم شخصی و جرایم رایانه‌ای آن بیشتر مربوط به مسائل امنیت ملی و آسیب‌های اقتصادی است. ضمن اینکه فیلترینگ به طور جدی در مدارس این کشور و با بستن IPها اعمال می‌شود. @geraliit @asrehooshmandi
🧲فیلترینگ در کشورهای مختلف دنیا یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی در انگلستان به نام «بنیاد نظارت بر اینترنت« فهرستی از تارنماهای غیراخلاقی را تهیه کرده و بر اساس آن دسترسی ۹۸ درصد از کاربران اینترنت در انگلستان به این تارنماها مسدود شده است. در اواسط سال ۲۰۰۶ میلادی دولت انگلیس گزارش داد که دسترسی ۹۰ درصد کاربران اینترنت پرسرعت در این کشور به تارنماهای غیراخلاقی مسدود شده است. گفته می‌شود که فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت در کشور ایتالیا بسیار رایج است. این محدودسازی از دسترسی عموم مردم به محتوای تارنماهای خاص و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی جلوگیری می‌کند. با وجود اینکه ایتالیا بهترین رتبه آزادی رسانه‌ها در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارد و به عنوان کشور »تقریبا آزاد» شناخته می‌شود اما قوانین ویژه‌ای برای کنترل محتوای رسانه‌ها و اینترنت در ایتالیا به تصویب رسیده‌اند که یکی از آنها مستقیماً به شخص نخست‌وزیر سابق این کشور یعنی سیلویو برلوسکونی برمی‌گشت. در ایتالیا پس از اینکه گروهی از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک اقدام به انتشار مطالبی علیه برلوسکونی کردند، قانونی برای مسدود کردن این تارنما تصویب شد. فیلترینگ اینترنت در آلمان بر اساس قانون فدرال صورت می‌گیرد و در مواردی خاص، دادگاه‌های این کشور رای به مسدود شدن برخی تارنماها می‌دهند. با این حال آلمان کشوری است که مسدودسازی محتوای سیاسی در آن به وفور دیده می‌شود. نمونه‌ای از محتوای سیاسی مسدودشده توسط آلمان برای کاربران اینترنت، عبارات و کلیدواژه‌هایی هستند که به» نفی هلوکاست» مربوط می‌شوند. کاربران اینترنت در آلمان اغلب نمی‌توانند به محتوای مقالات و نوشته‌هایی که به نفی هلوکاست می‌پردازند دسترسی داشته باشند. در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک قانون فدرال برای مسدودسازی دسترسی به محتوای غیراخلاقی در آلمان به تصویب رسید. فیلترینگ اینترنت در استرالیا عمدتاً به طرح‌های ممنوعیت محتوای مجرمانه اینترنتی برمی‌گردد و دولت فدرال این کشور به واسطه ارائه‌دهندگان اینترنت دسترسی به برخی تارنماها را محدود می‌کند. حزب کارگر استرالیا در سال ۲۰۰۸، طرح اجباری فیلترینگ اینترنت را برای تمامی شهروندان معرفی کرد. البته هنوز این طرح کاملا اجرایی نشده است. نهاد مدیریت ارتباطات و رسانه استرالیا در راستای این طرح لیست سیاهی از تارنماهایی را که محتوای مجرمانه دارند، فراهم کرده و تارنماهایی که در این لیست سیاه قرار می‌گیرند به ازای هر یک روز فعالیت ۱۱ هزار دلار جریمه می‌شوند. @geraliit @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نظریه مارپیچ سکوت مارپیچ سکوت خانم الیزابت نوئل نئومان یک نظریه مرتبط با چگونگی شکل‌گیری افکار عمومی است. بر اساس این نظریه؛  اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آن‌هاست، ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که توزیع افکار و عقاید توسط رسانه‌های جمعی به عنوان فکرهای مسلط و رایج و غالب به طرزی پیوسته ارائه شود، حمایت از عقیده اقلیت به مرور ضعیف و گرایش به عقیده اکثریت بیشتر می‌شود و مارپیچ سکوت در جامعه شکل می‌گیرد. @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسل عجول و ارضای فوری نیازها رسانه‌های جدید چه تغییری در روابط اجتماعی ایجاد کرده است؟ @geraliit
💣چهار اصل برای تولید یک پیام رسانه ای 🔸مرحله نهایی در سواد رسانه‌ای تولید پیام است. برای تولید یک پیام رسانه‌ای خوب باید قواعد و اصول آن را بشناسیم. 🔸 در این زمینه قاعده‌ای وجود دارد که به قاعده 4S مشهور است: 1️⃣ (Short): 👈 یکی از اصولی که در پیام‌های رسانه‌ای به‌خصوص در رسانه‌های جدید باید به آن دقت کرد ایجاز است. 🔸 مخاطب حوصله کش آمدن مطالب را ندارد. البته باید به خاطر داشت که کوتاهی نسبی است و بسته به شرایط و موقعیت، متفاوت می‌شود. 2️⃣ (Sweet): 👈 یک پیام رسانه‌ای برای اینکه بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند باید جذاب باشد. 🔸 هرقدر پیام برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد، بیش‌ازپیش به آن دقت می‌کند و به همین واسطه احتمال تأثیر پیام در مخاطب افزایش پیدا می‌کند. 3️⃣ (Simple): 👈 حواسمان باشد که یک پیام رسانه‌ای تنها زمانی می‌تواند تأثیر داشته باشد که مخاطب آن را درک کند. 🔸 درصورتی‌ که این فهم و درک شکل نگیرد، پیام رسانه‌ای در رسالت خود ناموفق بوده است و نمی‌توان آن را یک پیام خوب دانست. 4️⃣ (Soon): 👈 باید سریع به سراغ اصل مطلب رفت. 🔸 مقدمه نباید آن‌قدر طولانی باشد که از اصل مطلب غافل شد. باید به نیاز مخاطب توجه کرد و خود را جای او گذاشت. @geraliit
🪦ناهماهنگی شناختی فستینگر دقت کردید برای بعضی از آدما که خبر یا مطلبی میفرستی، به برخی، تاکید میکنم "برخی" اخبار و مطالب آلرژی پیدا کردن و سریع پاسخ میدهند: منبع خبر؟؟؟؟؟!!!!!!!! جوری میخوان منبع خبر رو بدونند که آدم میگه حتما قاضی دادگاه لاهه یا مدیر کل سازمان بازرسی یا از بچه های بالا هستند و اگر موضوع درست باشه و بهشون ثابت بشه حتماً شق القمر میکنند. اما نه شق القمری در کار است نه چنین افرادی دنبال حقیقت و تشخیص راست از دروغ هستند. این پاسخ آنها به دلیل داشتن روحیه علمی یا رعایت اصل بیطرفی یا ارادت داشتن به سواد رسانه ای هم نیست. فقط و فقط واکنشی ناخواسته برای محافظت از خود و فرار از مسئولیت است. چرا؟ برای اینکه اگر شما منبع و مستندات خبر یا مطلب را هم به آنان بدهید، هیچ واکنشی نخواهند داشت. نه آن مطلب موثق را باز نشر میدهند و نه حتی یک ایموجی برای دلخوشی شما میفرستند. به قول روانشناس معروف، لئون فستینگر، طبق اصل "ناهماهنگی شناختی" انسانها تمایل دارند پیام ها و شواهدی رو که کلیت فکری و ارزشی آنها رو متزلزل میکند سرکوب یا به گونه ای تفسیر و تحریفشان کنند که شب راحت بخابند. چنین افرادی شاید بطور موقت و بعد از دیدن کلی دلیل و مدرک، موضوعی را که ناخوشایندشان هست در ظاهر قبول کنند اما دو ماه بعد اگر دوباره همان موضوع مطرح بشه مانند انسانی که حافظه بلند مدت نداره تمام مباحث و منابع و استدلاهای قبلی را فراموش کرده و دوباره در خانه اول هستند. بنابراین: ۱. فردی که بعد از مشخص شدن سند و مدرک خبر یا مطلبی هیچ اقدامی نمیکند؛ انسانی هست که از انصاف و حقیقت و آزادگی بویی نبرده است. ۲. فردی که دسته ای از اخبار رو بدون هیچ آمار و سند و مدرکی میپذیرد؛ اما در مورد دسته دیگری از اخبار دنبال منبع موثق و آمار دقیق علمی میگردد؛ با شما که هیچ باخودش هم صادق نیست. ۳. فردی که بعد از دیدن مستندات و مشخص شدن صحت خبر و مطلبی؛ چند وقت بعد که دوباره موضوع مطرح میشود تمام مستدات و مباحث را فراموش کرده است با یادآوری مکرر شما تغییری نخواهد کرد. خودتان را خسته نکنید؛ برای خیلی از آدمها عقایدشان حافظ منافعشان است. ۴. دوست عزیز لطفا خبر بعدی اختلاس و فساد رو که دیدی سریع ننویس: منبع خبر؟؟؟!!!! آخه بزرگوار مگه این همه خبر و مطلب موثق شنیدی چیکار کردی که دنبال راست و دروغ این یکی هستی. برو راحت بخواب. ◾️منبع: از کانال اندیشه انتقادی دکتر نظام بهرامی کمیل @geraliit
تعریف جدید يونسكو از "سواد" 🔻باسوادی از نظر یونسکو، توانایی «تغییر»(Change) است. 🔻به این معنی که دیگر تنها توانایی خواندن و نوشتن یا تسلط بر دو زبان یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، بلکه تعریف اخیر بیانگر این است که: "باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی اش ایجاد کند." @geraliit
قوانین پنجگانه سواد رسانه‌ای @geraliit
🔮تست سواد رسانه‌ای 🔔هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این ۷سوال پاسخ دهید. 1️⃣.آیا می دانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای چیست؟ 2️⃣. آیا می توانید توضیح بدهید که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند؟ 3️⃣.آیا مغالطات رایجی که رسانه ها به کار می برند را می شناسید؟ 4️⃣. آیا می توانید قسمتی از داستان که کتمان می‌شود را کشف کنيد؟ 5️⃣. آیا می توانید توضیح دهید چگونه رسانه ها، با تکنیک هایی مانند زاویه‌ دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... می توانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟ 6️⃣.آیا می توانید توضیح دهید که چرا آدم ها، برداشت های کاملا متفاوت از یک پیام رسانه ای می کنند؟ 7️⃣.برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟ اگر جواب تان به بیشتر هفت سوال بالا منفی است، باید به سواد رسانه ای خود شک کنید! و نیاز دارید که در این مورد بیشتر بخوانید و بدانید. لطفا به سطح تحصیلات و هوش و زیرکی خود اتکا نکنید. منبع: عصر هوشمندی @geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه "شکاف کاربری" ون دایک چه می‌گوید؟ ون دایک نظریه شکاف دیجیتال را از منظری جدید نقد می‌کند. کاربران در کشورهای پیشرفته بهتر می‌دانند با تکنولوژی چگونه تعامل کنند! @geraliit
🔆چگونه در فضای مجازی صحت مطالب را تشخیص دهیم؟ 1. از چند منبع بررسی کنید. 2. تعدد نسبت دادن متن ها به یک شخصیت معروف مثل تعدد مطالبی که اسم دکتر شریعتی یا بوکوفسکی و ..... در انتهای آنها آورده شده است. به این دست مطالب شک کنید و اصالت مطلب را پیگیری کنید. 3. جملات مبهم، استفاده از سفسطه، مغلطه. ابهام در متن و بازی با کلمات باید شما را نسبت به صحت مطلب مردد کند. ⭕️⭕️تکرار و تاکید دوباره: در مواجهه با پیام ها این سوالات رو از خود بپرسید: ❓چه کسی پیام را ساخته است؟ ❓از چه فنونی برای جلب توجه من استفاده شده است؟ ❓با این پیام چه سبک زندگی یا عقیده ایجاد یا حذف می شود؟ ❓چرا این پیام ارسال شده است؟ ❓چرا یک پیام واحد را هر کدام از ما متفاوت درک می کنیم؟ منبع:‌عصر هوشمندی @geraliit
༺༻مجموعه آموزشی Geraliit|گرالیت ༺༻ 📺آموزش تخصصی سواد رسانه‌ای 👨‍🏫برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ای گرالیت در شبکه‌های اجتماعی ♨️instagram.com/geraliit ♨️https://rubika.ir/geraliit ♨️http://t.me/geraliit ♨️https://eitaa.com/geraliit ♨️https://ble.ir/geraliit
💢 بودریار و جنگ خلیج فارس 🔻 با توجه به نظر ، جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود. 🔻 خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به و دیگر رسانه‌های غربی منتقل می‌شد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند. 🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و ارتباطات واقعی متکی شد." 🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد. @geraliit
نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. منبع: عصر هوشمندی @geraliit