eitaa logo
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
744 دنبال‌کننده
491 عکس
18 ویدیو
0 فایل
سایت: Gesostu.ir پشتیبانی: @gesostu_admin درگاه حمایت مالی: https://zarinp.al/gesostu.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن 🔸نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی انقلابی شهید جمهور و تاثیر آن بر مردم 🎙 با حضور جمعی از پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙 قسمت اول مدت‌هاست شبهاتی پیرامون مردم‌سالاری جمهوری اسلامی و شکاف بین مردم و حاکمیت مطرح است. لذا تحلیل رفتار عاطفی مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی، موضوع نشست هفتم شده است. پرسش این است که الگوی سیاست‌ورزی‌ شهيد رئیسی چه مولفه‌هایی داشته است که منجر به جوشش عاطفه مردم شد؟ 🔻علل جوشش عاطفه مردم ۱. یک عالم مجاهد مردمی در عرصه اجرا آمده بود ۲. مردم، شهید رئیسی را از خود و حاصل تلاش خودشان می‌دیدند. ۳. عرصه فعالیت ایشان، میدان جنگ نبود. ⬅️در مجموع مردم انتظار مانایی بیشتری از او داشتند و غم بزرگی بر قلب‌ها وارد شد. جنس غم مردم در شهادت رئیس جمهور، تصمیم‌ساز برای حرکت‌های بزرگ بود، انفعال‌آور نبود. پرسش ما این است که چه چیز چنین غمی در قلب مردم ایجاد کرد؟ 🔻شاخصه‌های الگوی سیاست‌ورزی: ما ناگزیریم از شخص آقای رئیسی تحلیل را شروع کنیم، اما غایت ما کشف شاخصه‌های مکتبی است. 1⃣محبت واقعی نه محبت از روی منافع و زبانی و منافقانه. محبت جایگاهش قلب است و آگاهانه‌ است. 2⃣ فرهنگ خدمتگزاری آقای رئیسی تراز جدیدی ایجاد کرد. الان اگر کسی الگوی سیاست‌ورزی‌‌اش جهاد و خدمت نباشد، مجبور است ژست و پز محبت به مردم بگیرد‌. ریشه خدمتگزاری، محبت بود. 3⃣ امید داشتن به مردم این امید هم از باب محبت است، هم از باب اینکه خودشان از بین مردم بودند. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝#گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیا
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙قسمت دوم 4⃣ درهم‌تنیدگی با مردم در هم تنیدگی امام و امت است یا همان ولایت؛ یک شاخصه عاطفی است. اینکه در مواقع بحرانی رفتار مردم ایران به جوزدگی تفسیر می‌شود؛ یک اشتباه است. مردم در نعمت درهم‌تنیدگی ولایت‌ غرق‌اند و اتفاقا در مواقعی که این بند می‌خواهد جدا شود؛ عاطفه شدید بروز پیدا می‌کند. در مواقع عادی، زندگی اجتماعی درگیری دارد، ظلم‌های خواسته و ناخواسته و ساختاری و غیر ساختاری باعث درگیری می‌شود. ولی این درگیری‌ها، درهم‌تنیدگی روابط ما را از هم نمی‌پاشد. 5⃣ تقدس خدمت و جهاد و محبت و کارآمدی شهید جمهور، مقدس بود؛ چرا که همه برای قرب الی‌الله بود. مقدس بودن بخشی از همان عاطفه است؛ بخشی از غلیان قلب. در بیانات مقام معظم رهبری داریم که قانون قانون الهی، مملکت مملکت الهی، همه چیز دینی، اگر نیت تو برای خدا نباشد؛ نه کارت برای خداست و نه مقدس است. تقدس در علوم اجتماعی مذموم است، اما در حیات عاطفی جزو کلماتی است که باید احیایش بکنیم. امر قدسی، امر واقعی است. 6⃣ خود را مدیون مردم دانستن بروز محبت واقعی ایجاد عزت و احساس تعلق و هویت جمعی در افراد می‌کند. شهید رئیسی هم خود را از مردم می دانست هم مدیون به آنان و همین عاطفه سیاسی در الگوی سیاست‌ورزی او، مردم‌سالاری را به تحقق عینی نزدیک‌تر کرده بود. 7⃣جهاد جهاد نه به معنای زیاد کار کردن و هزاران پروژه انجام دادن، بلکه به معنای بسط ید ولی. نگاه آقای رئیسی انجام وظیفه صرف نبود، حب به ولی و حب به مردم نوعی جهاد حبی در الگوی سیاست‌ورزی او رقم زده بود. ⏪جمع‌بندی ✓ یکی از دغدغه‌های همیشگی جمهوری اسلامی این بوده است که بتواند در تقویت مردم‌سالاری‌اش به مردم نقش موثر و عزت نفس دهد. آقای رئیسی پس از چهار دهه توانست در این نظام و ساختار، اصل مردم‌سالاری در نظام اسلامی را به نحو بارزی احیا کند و در این نشست دیدیم، طریق این احیا منطبق بر شاخصه‌های حیات عاطفی است. ایمان به کارآمدی محبت و در هم‌تنیدگی روابط اعضای یک جامعه و سایر ویژگی‌ها در مجموع باعث می‌شود الگوی سیاست‌ورزی شهید جمهور را جهاد و خدمت حبی و مقدس بنامیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
▪️سرنوشت دیگری خواستیم▪️ 💠جایی در تاریخ این ملت مسیر سرنوشت راه دیگری پیدا کرد. ما خواستیم سرنوشت خود را آنچنان که باید خود رقم بزنیم و توانستیم. 🔶خبری در راه است...
▪️تنها مردان نبودند که... 💠در تغییر روزگار تنها مردان در میدان نبودند. زنان هم بودند. در مرکز حوادث و بلکه پیش از مردان، آنجایی که سرنوشت تعیین می‌شود. 🔶خبری در راه است...
▪️روزگار زنانه‌تر می‌شود 🔳 نیمی از استعدادهای انسانی در اختیار انسان مونث بود که در غیاب آن سعادت جامعه و کمال در سرنوشت تاریخی محال بود. بشر بیشتر با استعدادهای مردان چرخ روزگار را چرخانده بود اما نیاز بود این استعدادها نیز به رسمیت شناخته و شکوفا بشوند. آن روز این اتفاق افتاد و از آن پس هر چه می‌گذرد روزگار زنانه‌تر می‌شود و تعادل نیز نزدیک‌‌تر. 🔶خبری در راه است...
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن 🔸نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن با حضور
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن 🎙 با حضور خانم دکتر علم‌الهدی 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و ع
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هشتم عقلانیت عاطفی و تبیین فلسفی و عرفانی آن 🎙 خانم دکتر علم‌الهدی این نشست به ضمیمه کتاب هنر زنانه زیستن و بررسی و واکاوی محتوای آن شکل گرفت. آنچه درباره عقلانیت عاطفی اهمیت دارد این است که این بحث پایگاه هستی‌شناختی دارد و صرفا تعیّن بیشتری در زن دارد، اگرنه اساسا عقلانیت بدون عاطفه نیست و جدا کردن عاطفه از عقلانیت شورشی است علیه عقلانیت. عاطفه هم بدون عقل تعین بیرونی ندارد. عقل نحوه بروز عاطفه را در هر قلمرو مشخص می‌کند. روابط خانوادگی مصداق عقلانیتی است که بروز عاطفه را میسر می‌کند و جهت می‌دهد. پس عقل و عاطفه یک حقیقت هستند که جنبه‌‌ی ایجابی‌اش جاذبه عاطفه است و جنبه‌ی سلبی‌اش تعیین قلمرو و حدود عقلانی است. ما در زمانه حاضر با عقلانیت‌های گوناگون مواجیهم، اعم از عقلانیت شناختی، ابزاری، انتقادی و جریان فمینیست به طور ویژه متصل است به عقلانیت انتقادی با این پرسش که چرا من در جامعه حضور ندارم؟ خروجی پرداختن به مسائل زنان از منظر عقلانیت انتقادی و ابزاری، اهمیت‌یافتن افزايش درصد اشتغال زنان، زن سرپرست خانوار و ... است. اما عقلانیت عاطفی، حکمت عملی و نظری را با هم در نظر می‌گیرد و ارزش‌گذاری و سیاست‌گذاری با هم مهم می‌شود. از معبر عقلانیت عاطفی است که می‌توانیم بر سکولاریسم جاری در زندگی غلبه کنیم و بین علم و ارزش پیوند برقرار شود. چرا که در همین فضای سکولار و فقدان عقلانیت عاطفی است که عاطفه زنان بازیچه اربابان قدرت و ثروت می‌شود و مرد در جایگاه سوژگی قرار می‌گیرد. امتداد اجتماعی عاطفه را در لسان قرآن در تمثیل زن به حرث می‌توان یافت، فهم درست از تمثیل حرث نشان می‌دهد در جوامع بدون حضور زنان هیچ هویت جدیدی ساخته نمی‌شود و تعین بیرونی نمی‌یابد. اما در استفاده ساختاریابی عاطفه باید بدانیم، ساختارهای سازمانی و بنگاهی نمی‌تواند عاطفه را در امتداد اجتماعی‌اش محقق کند، زیرا اساس آن منفعت‌گرایی مادی است. بلکه بهترین الگو برای امتداد اجتماعی عاطفه، ساختار خانواده است که تجلی بخشی از آن را در نظریه ولایت فقیه می‌بینیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
💠۱۷ دی ۱۳۵۶ در تاریخ اسلام و ایران به عنوان یک نقطه عطف ثبت شد. روزی که زنان مشهدی اولین قیام علنی و عمومی را علیه رژیم کلید زدند و زمینه‌ساز حرکت‌های عمومی در سطح کشور شدند. ▪️ این روز معجزه بود نه فقط به خاطر سهم مهمی که در پیروزی انقلاب و تغییر سرنوشت ایران و اسلام داشت بلکه به این خاطر که چهل سال قبل، رضاشاه با کشف حجاب اجباری این روز را روز زن اعلام کرده بود. 🔶خبری در راه است...
هدایت شده از مجله هفده دی
💠فصلنامه هفده دی، فصلنامه اختصاصی روایت روزگار انسان مونث مسلمان رسماً آغاز به کار کرد... 📚@mag_17dey
هدایت شده از مجله هفده دی
🔳 روزگار انسان مؤنث مسلمان 🔹در شماره‌های گوناگون فصلنامه هفده‌ دی چه می‌خوانید؟ 🔶هفده دی رسانه‌ی روایت انسان مؤنث مسلمان و فهم روزگار از دریچه فکر و قلب اوست.. ▫️شماره صفر به‌زودی منتشر می‌شود… 📚@mag_17dey