هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
#سرمقاله شماره یک و دو فصلنامه اقلیما
🟡 به تماشای زن مبارز و حجاب سیاسی
هنگامهٔ پوستاندازی گفتمان حجاب فرا رسیده...
برای این شماره از اقلیما مسئلهای را برگزیدهایم که در چند سدۀ گذشته هرگز از چالشبرانگیزی نیفتاده است و همواره کانون بسیاری از مناقشات اجتماعی ما بوده است: حجاب! چالش حجاب در صد سال گذشته، مناسبات و معادلات بسیاری را آفریده و گاه روزهایی بحرانی را رقم زده است. در نگاه نخست، این وضعیت چالشی اجازه نمیدهد بهسادگی چشم از موضوع حجاب بپوشیم، اهمیتش را انکار کنیم و از مسائل پیرامون آن تغافل کنیم. باید اعتراف کنیم، گویی گونهای از استعداد در ذات موضوع حجاب نهفته است که میتواند چنین ماجرای ممتد و گستردهدامنی را رقم بزند. پس، در اولین نگاه حجاب موضوعی است که فینفسه دائماً ما را به رویارویی با خود فرامیخواند. این پرسش که حجاب دقیقاً به چه دلیل یا علتی از سویی امکان بحرانیشدن یا بحرانزایی دارد و از سوی دیگر در دل بحرانها روز به روز نیرومندتر میشود، قابل بحث است اما دستکم نمیتوان انکار کرد که حجاب به لحاظ واقع تاریخی و اجتماعی در جای مهمی نشسته است و اهمیت آن تغافلورزیدنی نیست....
✨«این روزها پروندۀ حجاب اقلیما را بخوانید»
لینک سفارش 🛍
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از رادیو اقلیما
18.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 چندپارگی در نقش زن نیست
گزیدهای از اپیزود پنجم رادیو اقلیما «خانه بداران»
«علّت اینکه اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت میدهد، همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، آنها را در آغوش خود بزرگ کرد، برای آنها آذوقههای فرهنگی فراهم کرد و در هر فرصتی به فرزندان خود مثل غذای جسمانی چشانید، نسلها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد.
این، هنر زن است و منافاتی هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.»
-بیانات ۱۳۷۵/۱۲/۲۰
شنوتو | کستباکس | تلگرام
@radio_eqlima 🎧
نوروز مبارک 🍃
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
سال خوبی را برای شما خردمندان
و فرهیختگان گرامی آرزو میکند🌷🍃
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@Gesostu_ir
GESOSTU.ir
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست سوم
سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع
🎙 با حضور سرکار خانم زهرا عسگری
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست سوم سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخ
📝 #گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن
❇️ نشست سوم
سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع
🎙 با حضور سرکار خانم زهرا عسگری
📆 ۲۶ دیماه ۱۴۰۲
مقدمه: تا اینجا دانستیم عاطفه یکی از استعدادهای انسان است و تقابلی با عقل ندارد، هرچند جنس بروزات عاطفی متفاوت است. در اندیشه مقام معظم رهبری عاطفه، قدرتی ذاتی دارد و در وجود زن شدت بیشتری دارد، بنابراین، نباید موجب ضعیفپنداری زن شود. با این حال، عاطفه تراشه مغفول هستی است و به حاشیه رانده شده است و همین تعادل زندگی اجتماعی را از بین برده است.
پرسش اصلی و جدید: حال با اثبات تقابل نداشتن عاطفه و عقل و اثبات کارآمدی ادراکی عاطفه، چه امتداد و ما به ازایی در ساخت اجتماع و حکمرانی میتواند و باید داشته باشد؟
نادیده گرفتن عاطفه در ساخت اجتماع و حکمرانی در واقع یعنی نادیده گرفتن یکی از ابعاد وجودی مهم زن. چطور میتوان زن را در ساخت اجتماع و حکمرانی دخیل کرد اما به سرمایههای وجودی او بها ندهیم بهگونهای که محاسبات عاطفی بهینه نباشد و زن برای حضور در ساختارهای اجتماعی ناچار باشد عاطفه را کنار بگذارد؟
چنین حضوری زن را از خودبیگانه میکند و دچار احساس بیتعلقی و بیهویتی میشود.
نشانه فقدان عاطفه در ساختارهای موجود، اولا رنج و غربت انسان در جهان امروز و رنج مضاعف زن است ثانیا این هنجار کلی است که انسانها باید عاطفه را کنار بگذارند تا زندگی پرسودی داشته باشند و نهایت نهادی که گاهی مناسب عاطفه میدانند، خانواده است.
ثالثا در ارزیابی تاثیر حضور زنان، حضور آنان را مخرب روالهای موجود میدانند و علت این است که حضور زنانهی زنان ساختارهای مردساخته را نقد میکند و زن مطلوب در این ساختارها زنی است که ظرافت روح و اندیشه را کنار گذاشته باشد. زن بهینه و موفق، زنی است که محاسبات عاطفیاش را وارد ساختارها نکند.
راهکارهای امتداد سهم عقل و عاطفه
1⃣امتداد حیات عاطفی زن در ساختارهای موجود به این معنا نیست در کنار همه نهادهای موجود یک معاونت بانوان ایجاد کنیم یا زن را در ساختار موجود به استخدام بگیریم، بلکه هدف ورود عنصر عاطفه در طراحی ساختارها، در منطق تصمیمگیریها و فرمول محاسبات است.
2⃣باید سرفصل عاطفه را به وزن عقل روی میز حاکمیت و اذهان عمومی مردم بگذاریم و از آنان بخواهیم به وزان عقل به عاطفه بیندیشند و سهم آن را نشان دهند.
3⃣ مهمترین ساحتی که سهم و امتداد عاطفه را باید در آن پی بگیریم، ساحت تعلیم و تربیت یا نظام آموزشی است. عاطفه به مثابه استعدادی انسانی اولا باید در نظام آموزشی پرورش یابد تا در جامعه سرریز شود.
4⃣ نباید عاطفه و بروزهای عاطفی را کلیشهای فهم کنیم زیرا دایره تفاوتهای فردی زنان را تنگ میکنیم و در ادامه دایرهی ارادهورزی آنان را محدود کردهایم و عاطفه از جایگاه استعداد انسانی بودنش دور میشود.
نتیجه نهایی گفتوگوی جمعی پیرامون سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع این بود که بروز رفتارهای عاقلانهی زن، عاطفی است. اوج شکوه زنانگی عاقلانه در زن حیات عاطفی اوست و اوج عقل زنانه بروزی عاطفی دارد.
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن
🔸نشست پنجم
"معلمی عاطفی زن"
زمینهها و ظرفیتهای آن
با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری
در این نشست و در تکمیل پروژه مفهومی معلمی عاطفی زن، بر خود این مفهوم جایگاه آن در نظام اجتماعی و زمینهها و ظرفیتهای آن برای شکوفایی جامعه میپردازیم.
🔹زمان: پنجشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
ساعت ۱۰ صبح
🔸مکان: کافه کتاب بانوامین
➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW
⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه با همکاری انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم برگزار میکند
🔸نشست ششم
تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی_جنسیتی زن و مرد
با حضور
آقای دکتر محمدرضا کدخدایی
در این نشست و در تکمیل جانمایی عاطفه در نقشه عدالت جنسیتی، به دنبال یافتن سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی و جنسیتی زن و مرد در خدمت آقای دکتر کدخدایی هستیم تا با اتکا به دستگاه معرفتی علامه طباطبایی مدل مفهومی خود را تبیین کنند.
🔹زمان: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
ساعت ۱۸
مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه شماره ۲، دفتر انجمنهای علمی حوزه علمیه قم.
🔸لینک حضور مجازی
➡️ http://dte.bz/ssoq
🔹حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir