هدایت شده از غلامحسین زارعی نژاد
پنج شنبه ۹اسفند۱۴۰۳_شهرستان مرودشت
جلسه بصیرتی وروشنگری، درجمع تعدادی از دانش اموزان دختر مقطع راهنمایی ودبیرستان .
هدایت شده از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردها/ معصومی
🔴 مگه آخوندها جبهه هم رفتهاند؟
👈 بمناسبت اول اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس
🔹 خروجیهای حوزه علمیه در دفاع مقدس:
۳ هزار و ۸۹۰ شهید
۳ هزار جانباز
۳۰۰ آزاده
۹۳ شهید روحانی مفقود الاثر
۱۵۶ شهید روحانی ترور
۳۰ شهید مجتهد مسلّم
۷۰ شهید روحانی غواص
۵۶۷ شهید در عملیات کربلای ۵
🔹 از نظر آماری به لحاظ جمعیت،۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم اسلام و میهن کرده است!
https://eitaa.com/enghelabeeslami1357
کانال انقلاب اسلامی ایران و دستاوردها
⚠️ تصویری از تعهد شهردار اسبق بلاد کبیره تهران و اصفهان جناب حاج شیخ غلامحسین کرباسچی در ساواک و اعلام همکاری با این سازمان!
🔻جالب است بدانید وی از طرفداران سرسخت خاتمی و کروبی بوده و بعد از انقلاب دو بار بازداشت شد که یک بار به دلیل فساد مالی بوده است.
متن تصویر:
اینجانب شیخ غلامحسین کرباسچی فرزند محمد صادق ساکن شهرستان قم مسجد جمعه کوچه تمجید پلاک ۱۲ و تهران دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تهران سال دوم بدین وسیله به منظور ابراز حسن نیت و صمیمیت و مراتب میهن پرستی و شاه دوستی خود بدین وسیله تعهد مینمایم از این تاریخ صمیمانه با سازمان اطلاعات و امنیت کشور همکاری نموده و چنانچه افراد منحرف و خائن به اینجانب مراجعه نمودند مراتب را فورا گزارش دهم در صورت تخلف سازمان امنیت مجاز است هرگونه تصمیم مقتضی درباره من اتخاذ نماید. کرباسچی ۱۳۵۲/٠۹/۲۷
🙄تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
به نام خدا صفحه ۱
انقلاب اسلامی،طرح ملی یا طرح تمدنی؟
غلامحسین زارعی نژاد
مقدمه
حکومت دست نشانده پهلوی با نحوه عملکرد خود به نوعی خودباختگی را در میان بخش وسیعی از جامعه ایرانی نهادینه کرده بود.یکی از دستاوردهاوکارکردهای مهم انقلاب اسلامی حذف خودباختگی مردم دربرابر تمدن مادی گرای لیبرال دموکراسی غرب با محوریت امریکا وایجادوترویج روحیه خودباوری درامت اسلامی می باشد.
گذشت بیش از چهاردهه از انقلاب اسلامی وحاکمیت جریان غربگرای داخلی در بخش عمده از این چهاردهه زمینه های تضیعیف روحیه خودباوری رادربین بخشی ازافراد جامعه خصوصا نسل جدید فراهم کرده است.
تبیین این مطلب که انقلاب اسلامی دراهداف کلان وکارکردهای خوداحیای تمدن نوین اسلامی را درتقابل با تمدن سکولارغربی دنبال می کند واز ظرفیت های لازم برای تحقق این مهم برخورداراست می تواند در عمق بخشی به خودباوری نه تنها ملت ایران بلکه امت اسلامی موثرباشد. مقاله حاضربا تبیین طرح تمدنی انقلاب اسلامی به همین منظور تقریر یافته است.
صفحه ۲
انقلاب اسلامی،طرح ملی یا طرح تمدنی؟
غلامحسین زارعی نژاد
انقلابهای کبیر وحداکثرگرا برخلاف انقلابهای حداقل گرا،اهداف جهانشمول وبلند مدت دارند.
درک درست این اهداف وارمانها وتلاش درجهت تحقق انها ازلوازم اصلی تداوم ،استمرارو مانایی انقلابهاست.
گفتمان وایده حکمرانی حاکم برنظام سیاسی برامده از انقلابها نقشی اساسی در این رابطه دارد.
انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب حداکثرگرا یکی از اهداف وارمانهای متعالی خودرا تحقق تمدن نوین اسلامی ودرحقیقت اخرین حلقه تکاملی اهداف خود معرفی ودنبال می نماید.
سوال اساسی این است که:
ایا در طول بیش از ۴دهه از عمر انقلاب اسلامی دراین جهت توفیقی حاصل شده است یاخیر؟
اگرجواب منفی است علل وعوامل مانع تحقق ان کدامند؟
واگر جواب مثبت است اثار وشواهد تحقق ان کدامند؟
ذکراین نکته لازم است که دراین خصوص لازم است به مفاهیمی چون ملت (لازمه طرح ملی)و امت( لازمه طرح تمدنی) وهمچنین به الزامات تمدن دینی_اسلامی در مقابل تمدن غربی ومدرنیته وعالم تجدددقت وافرنمود.
دراین رابطه نکات زیر قابل تامل می باشد:
[یکم]. از دورۀ واگراییهای دهۀ هفتاد به این سو، جریان روشنفکریِ سکولار همواره این روایت را از انقلاب ارائه کرده است که در منطق هویّتی آن، «امّت» بر «ملّت» ترجیح دارد، به این معنی که انقلاب، امّت اسلامی را بر ایران ترجیح میدهد و نگاهش به بیرون است و ایران را بهمثابه مقدّمه و بستر برای وصول به غایات امّتی و فراملّیاش میانگارد. بهاینترتیب، منافع ملّی در سایۀ نگاه ایدئولوژیک انقلاب، رنگ باخته است و بضاعتها و سرمایههای ایران، مصرف ساختن و پرداختن هندسۀ امّت اسلامی شده است. در این مدّت، مفاهیم و دوگانههای مختلفی نیز از طرف این جریان برای توجیه سخنانشان عرضه شد، از جمله نگاه ایدئولوژیک به سیاست خارجی، ماجراجویی، قهر با جهان، فلسطینیتر از فلسطینیها نباشیم، آرمانخواهی کور و ... . اینان حتی بر این باور هستند که قانون اساسی نیز دچار دوگانگی میان ملّت و امّت است و نتواسته موضع خود را مشخص کند و نشان بدهد که سمتوسوی سیاست در ایران چیست. گذار از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی، اندیشهای بوده که از سوی همین نیروها بیان شد تا نشان داده شود که نباید در اقتضاهای خاصِ وضع انقلابی یا دهۀ شصت، محدود و متوقف ماند و ادعاهای جهانشمول و عام را مطرح کرد و خود را گرفتار چالشهای بیرونی نمود. این در حالی است که نظریۀ نظامِ انقلابی، میان آرمانخواهی انقلابی که بر تغییر و جوشش و حرکت و خیزش دلالت دارد و ثبات و نظم و تعادل و نهاد، جمع برقرار کرد. بااینحال، همچنان کوشیده میشود از طریق دوگانهسازی میان ملّت و امّت، اندیشۀ مقاومت به حاشیه رانده شود و انقلاب، به مرزهای ملّی محدود شود. در واقع، انگیزۀ نیروهای سکولار از حسّاسیّت نسبت به منافع ملّی و امر ملّی، اعتبارزدایی از «سیاست مقاومت» است، و این، نقطۀ مشترک میان متفکّران غربی و سکولارهای وطنی است. برای فرسودن و زدودن سیاست مقاومت، هیچ روایتی بهتر از این نیست که گفته شود در اثر این سیاست، منافع ملّی از دست رفته است.
[دوّم]. ازآنجاکه این ادبیات، ریشه در روایت برخی تحلیلگران غربی از ایران دارد و جریان روشنفکریِ سکولار نیز آن را تکرار میکنند، باید به این واقعیّت توجه کرد که دولتها و جوامع غربی نیز ذیل یک عالَم مشترکِ تاریخی و هویّتی قرار دارند که «تمدّن غربی» یا «عالَم تجدّد» خوانده میشود و بر این اساس، نوعی حس پیوند و اتّصال میان آنها برقرار است. وقتی از تمدّن غربی سخن میگوییم، به واقعیّتی فراتر از دولتها و جوامع غربی اشاره میکنیم که حاصل درهمتنیدهشدن مجموعۀ آنهاست؛ چنانکه در عمل نیز مشاهده میکنیم علم و سیاست و فرهنگ و اقتصاد و ... در میان این دولتها و جوامع، مشترک و مشابه است. این همگرایی و همبودگی ناشی از همان افق تاریخی و هویّتیِ مشترک است که یک عالَم مستقل و جهان متمایز پدید آورده است. این عالَم مشترک در ادبیات غربی، تمدّن غربی خوانده میشود و نهفقط ملامت و مذمت نمیشود، بلکه از سوی ما، ستوده نیز میشود. اما وقتی همین مسأله دربارۀ دولت و جوامع اسلامی مطرح میشود و ارادهای شکل میگیرد که در قالب مفاهیمی همچون بیداری اسلامی و مقاومت و عمق راهبردی، امّت و ...، «کلّیّت اسلامی» صورتبندی شود و تمدّن اسلامی پدید آید، اعتراض و مخالفخوانی نیروهای سکولار آغاز میشود و این سیاست، به معنی نادیدهانگاشتن منافع ملّی تفسیر میگردد. در تجربۀ غربی، درافکندن طرح کلّیّت تجدّدی، متعارض با منافع ملّیِ جوامع غربی تصویر نمیشود، اما در اینجا، معیار پیشین کنار نهاده میشود و «طرح تمدّنی»، ناسازگار با «طرح ملّی» قلمداد میشود. روایت صواب و واقعنما این است که طرح تمدّنی، مکمّل و متمّم طرح ملّی است و میتواند ظرفیّتها و ذخایر آن را بارور سازد و به آن اقتدار ببخشد.
صفحه ۳
انقلاب اسلامی،طرح ملی یا طرح تمدنی؟
غلامحسین زارعی نژاد
اگر ما امروز در برابر تمدّن غربی، با دشواریها و تنگناها مواجه هستیم، به این دلیل است که در مقابل یک «دولت ملّی»، با یک «مجموعۀ تمدّنی» روبرو شدهایم و روشن است که تمدّن، توان مواجهۀ چالشی با دولت- ملّت را دارد و میتواند نسبت به آن، موانع بزرگی ایجاد کند. ما برای رویارویی مؤثّر و کامیاب با تمدّن غربی، چارهای جز تمدّنسازی نداریم و تمدّن نیز متوقف بر امّت است. اگر «امّت»، اشاره به لایۀ اجتماعی دارد و جوامع را به یکدیگر متّصل میکند و آنها را از لحاظ هویّتی و معنایی، در کنار یکدیگر مینشاند، «تمدّن» در مرحلۀ بعد، نظامات اجتماعی و ساختارهای رسمی را در سطحی فراتر و گستردهتر، یکپارچه و همگون میکند و عالیترین درجه از اجتماع انسانی را شکل می دهد.( مهدی جمشیدی _محقق وپژوهشگر)
ذکراین نکته لازم است که،انچه تحت عنوان تمدن نوین غربی با داعیه جهانشمولی وحاکمیت جهانی با ابزار لیبرالیسم وگفتمان اثبات گرایی وشعار اخلاق ،عدالت اجتماعی وحقوق بشر در دنیا مطرح می باشد درحقیقت دروغی بیش نیست .
شهید مطهری ره دراین رابطه سخن جالب وشنیدنی دارد:
در زندگی اروپایی فقط تا حد عدالت اجتماعی پیش آمدهاند یعنی افراد آن ملت به حقوق یکدیگر تجاوز و خیانت نمیکنند - که البته این هم به طور کامل نیست - اما این موضوع محدود به ملت خودشان است و با ملت دیگر مثل گرگ خونخوار رفتار میکنند.
🔸 آنچه که از تمدن تعریف و توصیف میکنند همین مقدار است، يعنی عدالت در روابط افراد یک ملت با یکدیگر، نه بیشتر. همه توصیفها، توجیهها و مداحیها همین است.
🔹 من چقدر متأثر میشوم وقتی میبینم برخی کسانی که از اروپا برمیگردند این همه غبطه اخلاق و روش آنها را میخورند. درحالیکه آنها اخلاق را نسبت به خودشان رعایت میکنند؛ آن دزد درجه اول هم که به خانهاش میروی [ نسبت به اعضای خانواده خود] نه تنها عادل است بلکه ایثار میکند، ولی همین شخص وقتی که پایش را از خانواده بیرون میگذارد دزد درجه اول است.
🔸 در داخل ممکن است دروغ نگوید [ولی در خارج بهگونه دیگری است.] اروپایی محال است "دروغ کوچک" بگوید، بلکه دروغی میگوید که تاریخ بشریت را عوض کند.
📚 برگرفته از کتاب «تناسب حقوق مرد و زن در اسلام»
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
پایان شعبان رسیده مرا پاک کن حسین
این دل برای ماه خدا رو به راه نیست...
#شب_جمعه
هدایت شده از کتابفروشی حافظه تاریخی ایرانی
مطالعه این کتاب را در ماه رمضان از دست ندهید!
ماه رمضان فرصت خوبی است تا علاوه بر قرائت قرآن، آیات سیاسی اجتماعی قرآن نیز مورد توجه و تامل قرار گیرد زیرا بسیاری از اتفاقات مهم روز، موضوعاتی است که ۱۴۰۰ سال قبل در قرآن پیش بینی و ریشه های آن بیان شده است.
لذا اگر کسی با قرآن انس داشته باشد و به خصوص با نکات سیاسی اجتماعی این کتاب الهی آشنا باشد، در فهم و تحلیل خیلی از اتفاقات مهم، جلوتر است. به همین مناسبت پیشنهاد میکنیم کتاب ارزشمند "سی آیه سیاسی؛ بررسی و پاسخ به ۳۰ مساله اجتماعی و سوال سیاسی روز جامعه" را مطالعه کنید.
کتابی پرنکته که توسط دو قرآن پژوه جوان (شبیر فیروزیان و علیرضا معاف) نوشته شده و اگر در هر روز ماه مبارک رمضان یک آیه به همراه تبیین آن را مطالعه کنید در پایان ماه رمضان حتما اندوخته های دینی و قرآنی ارزشمندی به دست خواهید آورد.
قیمت این کتاب ۲۹۴ صفحه ای ۱۸۰ هزار تومان و هزینه ارسال به سراسر کشور ۵۰ هزار تومان است. در صورتی که مجموع خرید از کتابفروشی بالای ۱ میلیون تومان باشد، هزینه ارسال رایگان است.
♦️سفارش اینترنتی👇
@Ketab_hafezeh_tarikhi
🔹خرید حضوری:
خ انقلاب، روبروی سردر دانشگاه تهران، پلاک ۱۲۴۸، کتابفروشی حافظه تاریخی
(کتاب اندیشه)