نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه سوم.mp3
40.06M
🎙 صوت جلسه سوم و آخر از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢»
🔸گفتوگو حول فیلمهای روزهای پنجم، ششم و هفتم جشنواره فیلم فجر
#شه_سوار #ظاهر #پرویز_خان #آغوش_باز #آبی_روشن #قلب_رقه #آسمان_غرب
📆 دوشنبه ٢٣ بهمن ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_دو
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت اولین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺زبان سینما و راه دانشبنیان 🔸 با حضور جمال احمد
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست اول بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: زبان سینما و راه دانشبنیان
🔸مقدمه
برخلاف روال متداول و هرساله بخش جنبی جشنواره فجر اصفهان، از برگزاری کارگاههای آموزشی فاصله گرفتهایم و قصد داریم از مسائل کنونی سینما در قالب نشستهای گفتوگو محور پرسش کنیم.
با توجه به وجود انبوه منابع آموزشی در دسترس، آیا میتوان گفت فقدان مباحث فکری و تاملات مسالهمحور سهم بیشتری از مباحث تکنیکی را در ایجاد وضعیت کنونی سینمای اصفهان به خود اختصاص میدهد؟
🔸جمال احمدی
برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران، ملازم با فضای پرهیاهوی رسانهای است. در این فضا مجال بروز این سوال مهیا نمیشود که مخاطبین از نسبت خودشان با فیلمها پرسش کنند. برخلاف پایتخت، در شهر اصفهان این امکان مهیاست. در این سلسله جلسات برآنیم که به دنبال یافتن پاسخ پرسشهایی از این دست، تامل کنیم.
در ایام برگزاری جشنواره، شاهد تولید برنامههای تلوزیونی متعددی هستیم که غالبا در دو سطح طراحی میشوند. سطح اول، سطح علم سینما، و سطح دوم مربوط به مباحث صنفی است. با این وصف فرصت فکر کردن به مباحث کلیتر و علل پیدایش مشکلات جدی سینما فراهم نمیشود.
از جمله مسائلی که در هیاهوهای رسانهای مغفول میماند، میتوان به تمرکز سینما در پایتخت، میزان برقراری ارتباط این سینما با مردم، گران بودن فرآیند فیلمسازی که موجب دولتی شدن آن شده است و... اشاره کرد.
واژه دانشبنیان، در تعبیر«سینما دانشبنیان» اشاره به نوعی روش خاص فیلمسازی ندارد. سینما اصالتا دانش بنیان است. راه دانشبنیان، راهی است که میشود در آن توام با طرح این مسائل اصلی، به کلنجار رفتن با تکنیک و سعی و خطا پرداخت.
فناوری نرم در سینما، همان تعبیری است که شهید آوینی با عبارت آیینگی از آن یاد میکند. مخاطب باید بتواند بازتاب تصویر خود را در آیینه سینما ببیند.
برای دستیابی به این فناوری نرم باید به وضعیت کنونی سینما در کشور خودآگاه بود. باید متوجه این نکته بود که سینما در کشور ما هنوز به طور کامل محقق نشده و صرف ارزیابی فیلمها در جشنوارهها، ملاکی برای تحقق آن نخواهد بود.
اساسا سینما هنر صرف نیست و ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد. در فضای نقد امروز، فیلمها بدون توجه به فرآیند تولید، و صرفا تکنیکی مورد بررسی قرار میگیرند.
ادبیات دانش بنیان فضای شخصی هنرمندان را میشکند و اجازه میدهد همه خود را در یک جبهه ببینند. در اینصورت همه میتوانند درک درستی از جایگاه خود و دیگران داشته، از حاشیه بیرون آمده و مسیر درستی را در پیش بگیرند.
شکلگیری زبان سینما، سینماگران را از حیران ماندن در دوگانه ارزیابی جشنوارهها، با دو محور ارزیابیهای فنی و ارزیابیهای مضمونی، نجات میدهد.
🔸سید رسول فاطمی
تفاوت گفتوگوی حقیقی با مجالس ارائهمحور در شکستن کلیشههاست. در گفتوگوی زنده، مبنا بر ارائهی اظهارنظرهای از پیش تعیین شده نیست و انسان با اعماق تاریک ذهن خود مواجه میشود.
در هزاران جلسه متداول و معمولی که در حوزه سینما برگزار میشود، تمرکز افراد بر حفظ وجههی خودشان است و اهمیت برگزاری چنین نشستهای گفتوگو محوری، با نظر به این فضای مشهور است که مشخص میشود.
طرح برخی از پرسشها، خود موجب حرکت و راهگشایی میشود. پرسش از چیستی راه دانش بنیان، یکی از این همین دست پرسشهاست.
در پرداختن به مسائل سینما، عدهای از کمبود امکانات شکایت دارند اما متوجه فقدان مباحث فکری در فضای سینما نیستند.
شاید بتوان گفت ترکیب سینمای دانش بنیان به دلیل شکاف عمیقی که بین علم و عمل وجود دارد، برای برخی تعجب برانگیز است. آیا میتوان اعمال انسان را از فکر تهی دانست؟
جداسازی مقام اجرایی و فکری در نهادهای فرهنگی، یک معظل بزرگ است که حتی گریبان جبهه فرهنگی را هم گرفته است.
همانطور که در ساخت یک خانه، نمیتوان کنارهم قرار دادن مصالح را از کاربری آن جدا کرد، در سینما هم نمیتوان فرم را از محتوا جدا دانست. نمای چشمنوازی که در خدمت روایت اصلی فیلم نباشد، معنایی نخواهد داشت.
روالی بر سینمای ایران حاکم است که جریان ایده و ساخت را در فرآیند تولید، جدا میبیند. این روال، مخل راه دانشبنیان است.
🔹جمال احمدی
یکی از خصوصیات زبان این است که منسوب به هیچ مخترعی نیست. با نگاه علمی و پژوهشی هم سینما مخترعی ندارد. با نگاهی به تاریخ میبینیم که فناوریهای علمی مقابل پیشروی این زبان مقاومت کردهاند. آیا میتوان با توجه به شروع پدیده سینما، نگاهی دوباره به وضعیت فعلی داشت؟
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸 با حضور سید م
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست دوم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: نسبت آموزش و تولید در سینمای ما
🔸مقدمه
در این نشست به بررسی نسبت بین آموزش و تولیدات در سینما میپردازیم. در فضای آموزشی سینما، شاهد این هستیم که هنرجویان زیادی در آموزشگاهها آموزش میبینند اما تعداد کمی از این افراد وارد عرصه کار میشوند.
🔹مجید صدیقی
در بررسی ترکیب «آموزش سینمایی»، لازم است ابتدا مفهوم آموزش و سینما را درک کنیم. آموزش فرایندی است که یادگیری را تسهیل می کند و سینما رسانه دیواری و شنیداری است که از تکنولوژی نشات گرفته است. با عنایت به این تعاریف، میتوان پرسید در کشور ما روند آموزشی با تولیدات سینمایی چه نسبتی دارد؟
در حوزه هنر، از آن حیث که التزام شدیدی به عمل وجود دارد، آموزشهای آکادمیک هم با سایر رشتهها متفاوت است. هنر، عرصهی نسبتهای قطعی و قابل پیشبینی نیست، و این انتظار که تمام فارغ التحصیلان آن بتوانند وارد فضای کار شود، انتظار درستی نخواهد بود.
در بررسی علل ایجاد اختلال در تعادل بین آمار دانش آموختگان سینما و تولیدگران آن، باید به مفهوم انگیختگی توجه کرد. انگیختگی، حضور دانشجو براساس انگیزه و معطوف به اراده او است. در شرایط فعلی، آمیختگی جای انگیختگی را گرفته است و این علت نابسامانیهاست.
رویکرد مراجع تصمیمگیری در حوزه آموزش عالی، معطوف به تربیت دانشآموختگان خود آویخته است.
درگیری هنرجویان سینما با مباحث نظری صرف، خطر ابتلا به تظاهرات روشنفکری را در پی دارد. در چنین شرایطی همه تظاهرات بیرونی یک دانشجوی سینما به گپهای محفلی محدود میشود.
هوش مصنوعی قادر است دیتاهای فیلم نامه را تبدیل به فیلم کند، اما آیا ظرفیت درونزایی و ایجاد جهانبینی هم دارد؟خداوند عطیه تفکر، فردیت و مواجه شدن با محیط پیرامون را تنها به انسان عطا کرده است. هوش مصنوعی نمیتواند با محیط اطراف مواجه شود.
🔸جمال احمدی
لازم است در ابتدا ببینیم چه تصوری از سینما داریم. تلقی مشهور نزد برخی از هنرجویان و آموزشگاهها از تولیدات سینمایی، انجام کارهای عجیب و غریب با دوربین و روایت تصویر است. باید پرسید سینما انجام یک کار آوانگارد است، یا ایجاد سرگرمی برای عامهی مردم؟ به نظر میرسد مخاطب سینما باید بتواند با فیلم به خانواده، شهر و مسائلش فکر کند. این اساس سینماست.
میتوان با این تعریف، از وضعیت امروز سینما پرسش کرد. آیا اساسا سینما در کشور ما به درستی محقق شده است؟
هدف از آموزش در محافل آکادمیک سینمایی چیست؟ آیا این سیستم آموزشی رسالت خود را صرفا پرورش فیلمساز تعریف کرده و تنها راه ورود به فضای حرفهای سینما، تجربه ساخت فیلم کوتاه است؟
باید پرسید آیا میزانسن موجود در فضای آموزشی، به طور ناخودآگاه، خودانگیختگی را از وجود انسانها ریشهکن نمیکند؟ طرح این پرسشها، به فهم مسیر پیشرو کمک قابل توجهی میکند.
در زمانهای که هوش مصنوعی قادر به ساخت فیلم است، انتقال اطلاعات چه وجهی میتواند داشته باشد؟ میتوان گفت در چنین زمانهای ارتباط استاد با هنرجویان بیش از انتقال اطلاعات اهمیت پیدا میکند. شاید لازم باشد با این نگاه، به بازخوانی روالهای آموزشی بپردازیم.
اصالت این گفتگوها به خود این فضاست. زبان زنده انسان هیچ وقت منتفی نمیشود. در این گفتگوها به این فهم میرسیم که به چه اموری اصالت دهیم.
🔹سید محمد طباطبایی
در موفقیت هنرجویان سینما، تنها عامل «علاقه» ثمربخش نخواهد بود و نیاز به عامل «استعداد» هم هست.
همانطور که غالب شعرا در ابتدای عمر حرفهای خود، از قالب رباعی و دوبیتی شروع میکنند، طبیعی است که در سینما نیز آموزشها از فیلم کوتاه آغاز شود. این مدیوم، سرمایه هنگفتی نمیخواهد و امکان ساخت ایجاد میکند
ورود به فضای حرفهای سینما، مستلزم تجربه فضای آکادمیک است و راه دیگری برای تحقق این امر نمیتوان متصور بود.
راه برون رفت از محدودیت تولید، تلاش امثال شما در تولید فیلم است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما _ جلسه هفتم.mp3
44.26M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻《ما میتوانیم با تکنولوژی، با محصولات تکنولوژی، با هنر و با سینما نسبت جدید و متفاوتی برقرارکنیم. بشر دارد به این سمت میرود.
...تلقی بشر از سینما دگرگون شدهاست. این سینما نیست که دچار تحول شده، "این نسبت بشر جدید با آن است که به سمت تحول میرود و ما در ایران طلایهداران این راه هستیم... انقلاب این موهبت را به ما داد که این معنی را درککنیم"
... نسبت بشر با وجود دارد عوض میشود. من این را با تمام روحم حس میکنم.》
(ص۱۳۵ آینه جادو۳)
📆 ۳ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت سومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینمای مستقل و مسائل آن 🔸 با حضور سید عماد حسین
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست سوم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: سینمای مستقل و مسائل آن
🔸مقدمه
در این جلسه، برآنیم که به بهانه سینمای مستقل، به ذات و جوهرهی سینما فکر کنیم.
در این دوره از جشنواره فیلم فجر، شاهد دست داشتن نهادهای دولتی نامدار در تولید آثار سینمایی هستیم. با توجه به شرایط موجود میتوان از نسبت بین سینما و دولت پرسش کرد.
میتوان گفت امروزه متولی اصلی تولید آثار سینمایی کشور، ارگانهای دولتی هستند. آیا میتوان با نگاهی دوباره به وضع موجود، به فهمی از علت دوری مردم از سینما دست یافت؟ مسیری که سینما با آن میتواند زبان گشوده و به گفتوگو با مردم بپردازد، چیست؟
🔹سید عماد حسینی
در ترکیب«سینمای مستقل»، فضیلت واژهی استقلال برای همگان پذیرفته است. شکی نیست که داعیه استقلال داشتن، از قدرت نشات میگیرد و سینمای مستقل هم پدیدهای قابل احترام و ممدوح است.
در مواجهه با تعبیر سینمای مستقل، بعضا با پرسشهایی از این دست روبهرو میشویم که:«این سینما از چه وابستگیهایی مبراست؟»
در پاسخ به این پرسش ممکن است تعابیر متفاوتی مثل سینمای آوانگارد، تجربی یا شخصی به ذهن متبادر شود که همه این تعابیر در حاشیهی سینمای جریان اصلی قرار میگیرند. سینمای جریان اصلی در این نوع نگاه، سینمای تجاری؛ با خط تولید فیلمهای پرفروش است.
سینمای ایران در طول عمر خود، همواره داعیه اخلاقگرایی داشته و مسئولین سینمایی همت گماشتهاند تا بودجههای در دسترس را به فیلمهایی اختصاص دهند که مروج اخلاق باشند. با این حال در گزارش مدیران سینمایی نام آثاری به چشم میخورد که هیچ بویی از اخلاقگرایی نبردهاند و صرفا فروش چشمگیر داشتهاند؛ مانند فیلم فسیل.
برای ساخت فیلمهایی نظیر فسیل، نیازی به وجود سازمان سینمایی نیست. اگر همهی امور را رها کرده و به کار خود مشغول باشیم، باز هم فیلمهایی از این دست ساخته خواهند شد.
سلیقه برخی از مدیران سینمایی، معطوف به «فیلمها و فیلمنامههای آمریکائی» است. با این وصف جایی برای پرداختن به سینمای مستقل باقی نمیماند.
همانطور که در روال فیلمسازی دولتی، نقش مردم نادیده گرفته میشود؛ در فضای فیلمسازی روشنفکرانه هم نگاه معطوف به جشنوارهها، مردم را از معادلات حذف میکند.
شاید در مقایسه آماری، تعداد مخاطبین فیلمهایی از تبار فیلم فسیل زیاد باشند، اما ماندگاری آثار سینمای مستقل در اذهان مردم، قابل قیاس با سینمای تجاری صرف نیست.
جریان سینمای مستقل و آوانگارد در جهان، در قیام علیه جهان غالب آمریکائی شکل گرفت و سعی بر اثبات این نکته داشت که فضای حاکم، تنها راه پیشروی سینماگران نیست. در راه اثبات این نکته، این جریان به شیوههای بیانی نوینی دست یافت.
فیلمهای جریان مستقل، از التزام شخصی شدید فیلمساز برای بیان قصه به شیوهی شخصی و متفاوت شکل میگیرند. این درحالی است که در جریان سینمای تجاری، فیلمها در قالب ژانرها ساخته و پرداخته میشوند.
اساس شکلگیری ژانر در سینما، بر مبنای فروش و سوددهی اقتصادی قرار گرفته است. در سینمای استودیوی هالیوود، مولفههای شاخص فیلمهای پرفروش برای ساخت فیلمهای بعدی مورد استفاده قرار میگرفتند تا موجب تکرار همان نتایج و موفقیتها شوند.
یکی از مولفههای سینمای تجاری، توانایی مستغرق کردن مخاطب در وهمی است که ایجاد میکند. سینمای آوانگارد علیه این استغراق شورش میکند. برای مثال فیلمسازی مانند گدار در برخی از آثار خود، از هماهنگ بودن صدا و تصویر اجتناب میکند، تا توهم واقعیت برای مخاطب ایجاد نشود.
شاید بتوان آثار شهید آوینی در مجموعه روایت فتح را نیز جلوهای از سینمای مستند مستقل و تجربی دانست.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸حرف درستی است این که انسان در جریان زندگی واقعی هرگز با دنیا
تاریخ سینما_جلسه هشتم.mp3
21.78M
🎙صوت جلسه هشتم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔺مطالعه کتاب سینما چیست؟ مقاله امکانات و محدودیتهای مونتاژ از آندره بازن
📆 ٢٨ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت چهارمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت سینما با نظریه و حکمت 🔸 با حضور سید مهدی
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست چهارم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: نسبت سینما با نظریه و حکمت
🔸مقدمه
در نشست امروز، به بررسی نسبت نظریه و حکمت با سینما میپردازیم. انشقاق بین نظر و عمل در دانشگاهها و محافل آکادمیک سینمایی امری پذیرفته شده است. در این نشست نگاهی دوباره به این مساله خواهیم داشت.
🔹سید مهدی ناظمی
دوگانهی «مطالعاتی» یا « تولیدی» نه تنها در سینما که اساسا در هنر هم معضلآفرین است. باید گفت در کشور ما، بیشتر از بعد مطالعاتی، تولید و ساخت آثار هنری در این دوگانه مورد توجه قرار میگیرد.
آیا حکمت هنر، جلوهای از حیطهی مطالعات هنر است؟
در این جلسه به بررسی نسبت بین حکمت و فلسفه هنر میپردازیم. از آنجایی که سینما یکی از مهمترین پدیدههای هنری است، پرداختن به ترکیب فلسفه و حکمت سینما هم ضرورت مییابد. لازم است توجه شود که فلسفهی سینما با وجود تبادلاتی که با فلسفهی هنر دارد اما از ذیل آن خارج شده و خود یک رشته مجزا تلقی میشود.
🔸جمال احمدی
جداسازی فکر از عمل در حوزه سینما، در کشورهایی که صاحب سینما هستند و میتوان گفت سینما در آنجا به طور کامل محقق شده، به وضوح دیده میشود. اما در کشور ما، این اتفاق بدون بررسی و فکر، و از هم گسیخته رخ میدهد. در عملیترین محافل آموزشی سینمای کشور، کتابهایی تدریس میشوند که عمیقا نظری و پژوهشی هستند.
فارغ از مباحث عملی یا نظری، در انتخاب و ترجمه کتب آموزشی سینما، نگاه فلسفی آثار هم مورد غفلت قرار میگیرد.
به طور کلی میتوان گفت فضای پژوهشی مطالعات فیلم در کشور رو به سوی پرسشهای فکری و فلسفی ندارد. طرح مباحث حکمی و فلسفی در حوزه هنر و سینما، در چنین فضایی محدود به ارائههای پایاننامهای شده و معطوف به طرح پرسشهای اساسی نمیشود.
در میان تعابیر و ترکیبهای اجرایی متعددی که وجود دارد، تعبیر دانشبنیان ، در صنعت عامل گره زدن نظر با عمل است. معالاسف در فضای مشهور، مراجعان به حکمت و فلسفه، «پژوهشگر» قلمداد شده و از حوزه عمل رانده میشوند. این معضلی است که شهید آوینی هم مبتلای به آن بوده است. با وجود تجارب عملی آوینی، حرفهای او، «نظریه» فهم میشد.
در غیاب عامل پیوندزننده حوزه فکر و عمل، ماحصل پژوهشها در کتابخانهها تلنبار شده و تولیدات هم به هیاهویی برای هیچ مبدل میگردند. لفظ دانش بنیان، این عامل پیوندزننده است.
🔹سید مهدی ناظمی
ارسطو معتقد است دانشی در وجود انسان نهفته است که موظف است بین فضائل عقلانی انسان و فضائل اخلاقی او هماهنگی و تعادل ایجاد کند.
در نگاه ارسطو؛ شعر که باطنیترین صورت هنر است در تراژدی تجلی یافته و درام، محاکات از باطن اعمال انسان است. به بیانی دیگر، مساله اصلی هنر، حقیقتی است که در آثار هنری از آن پردهبرداری میشود.
به عبارتی گزارش وقایع تاریخی، به صورت اتفاقات پرداخته و هنر، به بطن زیبایی یا زشتی آنها نفوذ میکند. اینجاست که میتوان گفت هنر به اخلاق متصل میشود.
حکمت از آن حیث که به معنای لگام زدن و هدایت کردن است، با عمل نسبتی تنگاتنگ دارد و باعث میشود انسان در جای درست بایستد. حکیم، دانش تصمیمگیری درست در موقعیت را دارد که این امر در مراکز آموزشی تدریس و عرضه نمیشود.
با نظر به تاریخ سینما در مییابیم که بعد از ظهور این پدیده، رفته رفته هنر در آن متجلی شده و فیلمسازان نامداری چون برگمان بدون آنکه در محافل آکادمیک به پژوهش یا تحصیل پرداخته باشند مفاهیم عمیق فلسفی را در آثار خود راه دادهاند.
میتوان گفت فیلمسازانی مانند برگمان حرکتشان را از دانش به سوی عمل آغاز نکردهاند بلکه مبدا حرکتشان حکمت بوده است.
برای خلق آثار هنری، باید مشق کرد و بدون انجام کار عملی تولید آثار ماندگار محقق نمیشود. اما باید متوجه این نکته نیز بود که آموختن تکنیک اصل راه نیست و تنها به گشوده شدن هنرمند یاری میرساند.
🔸جمال احمدی
با نگاهی به تاریخ، میتوان گفت جدا شدن فکر و عمل در عالم بشر جدید، به اقتضای زمان از یک برهه بهخصوص ظهور یافته است. در نگاه تقلیدی، بدون توجه به این علل و ریشههای این رویداد، از این جداسازی در سینما متضرر خواهیم شد.
عموما نابهسامانیهای مدیریتی و اجرایی در فضای سینما، به اشخاص و جریانها نسبت داده میشود حال آنکه جای یک نگاه فکری و عمیق که از نسبت بین سینما و زندگی و تعلقات انسانها پرسش کند در این میان خالی است.
نگاه انقلاب اسلامی اگر معطوف به سرچشمه پدیدهها نباشد، لاجرم تقلیدی خواهد شد و این تقلید فرصت نفس کشیدن و فکر را از افراد میگیرد. نگاه دانش بنیان در عین توجه به این سرچشمهها فضای انجام کار عملی را هم مهیا خواهد ساخت.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» با اندکی تاخیر، ساعت ١۶:۴۵ آغاز خواهد شد.
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینما و روایت قدس 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و ج
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول
🔺موضوع: سینما و روایت قدس
🔸مقدمه
ظهور طوفان الاقصی، آغازگر ایجاد نسبتی نوین بین جهانیان و پدیدهها است. در نشست پنجم، از سلسله نشستهای «تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما»، به نسبت این پدیده با سینما خواهیم پرداخت.
بجاست اگر بپرسیم ضرورت پرداختن سینمای داستانی به مسئله قدس چیست؟ اقتضای نگاه امروز سینما به این پدیده چیست و با گذشته چه تفاوتهایی دارد؟
🔸سید مهدی ناظمی
پرداختن به مسئلهی امروز غزه، از دو جنبه قابل توجه است. نخست از وجه سینما و بعد از آن از منظر انسانیت.
امروز در قدس، در حال تجربه یکی از بنیادینترین رویدادهای سیاسی جهان هستیم. لازم است توجه شود که در این تعبیر، لفظ سیاست، دلالت بر معنای عام و رایج سیاست ندارد بلکه ناظر به عمومیت این پدیده نزد عالمیان است.
اساسا سینما، سیاسیترین گونه هنری است که انسان آن را تجربه کرده است. با نگاهی به تاریخ، درمییابیم که عمیقترین تحولات سینمایی جهان، نشات گرفته از تحولات سیاسی بوده است.
هر سینمایی که در پی منتزع شدن از سیاست باشد، خود سیاسی است؛ به گونهای متفاوت. در حقیقت این نوع سینما، خود خادم سیاست نئولیبرالیستی است.
اساسا برای اینکه سینما در کشور تحقق پیدا کند و از انفعال، سستی و بیمحتوایی موجود نجات یابد، به مسئلهی فلسطین نیازمندیم. این در حالیست که فلسطین هم برای روایت شدن به سینما نیازمند است.
باتوجه به سیطرهی جهانی امپریالیسم بر رسانههای دنیا، تنها سینمایی که میتواند رهبری روایت فلسطین را برعهده بگیرد، سینمای ایران است.
🔹جمال احمدی
وجه سیاسی سینما، از آن حیث که به عمومی بودن آن دلالت دارد، با گذر زمان کمرنگتر میشود. زیرا بشر مدرن که نسبتش با پدیدهها تماما ابزاری است، تمایلی به شرکت در مراسمهای جمعی ندارد. بنابراین دیگر سینما معنای خود را از دست خواهد داد و تولیدات، منحصر به فیلمهایی خواهد شد که رویدادی مردمی رقم نخواهد زد.
پس از گذشت یک سده از ورود سینما به کشور، هنوز نسبت عمیقی بین مردم و سینما برقرار نشده و محدود به تجربیات ابزاری و سطحی است. سینما در موطن خود، تفریح طبقات فرودست جامعه است حال آنکه ورودش به ایران، یک تفریح درباری و منسوب به اشراف تلقی میشود.
میتوان گفت در طول عمر سینمای ایران، تنها جایی سینما به معنای حقیقی خود نزدیک میشود که از فاصلهی خود با زندگی مردم میکاهد.
مسئلهی فلسطین، منشا وفاق بین مردم است. جایگاه سینما، پاسخ دادن به عطش شدید مردم نسبت به شنیدن روایت غزه است. بنابراین میتوان گفت سینما برای احیای خود، نیازمند به فلسطین است.
مسئلهی اصلی هنر، پرداختن به چگونگی است. با نظر به مباحث فوق، میتوان گفت نسبت سینما در مواجهه با مسئله فلسطین ابزاری نیست و انتظار میرود با پرداختن به غزه، یک زبان جدیدی در سینما شکل بگیرد.
مدتهاست که از مسیر دانش بنیان در سینما میگوییم و با تجربههای عملی به انتظار تحقق زبان جدید سینما هستیم. پدیدهی غزه، همان موعودی است که زمان به سرانجام رسیدن این انتظار است. در حقیقت مسئلهی امروز غزه، شب قدر تاریخ است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: سینما و روایت قدس 🔸مق
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش دوم
🔺موضوع: سینما و روایت قدس
🔸سید مهدی ناظمی
قاطبه فضای رسانهای جهان در پرداختن به مسئله فلسطین، در دست رسانههای ترک زبان یا عربی است و از این نظر ایران فعالیت قابل توجهای ندارد اما باید توجه شود که رسانهها تنها به گزارش آمار شهدا و خسارات میپردازند.
وجهی که در رسانهها به آن پرداخته نمیشود، مربوط به تروریسم فرهنگی در غزه است. بطن تمدن فرهنگ غرب در خاورمیانه، در پی محو کردن فرهنگ غزه از جهان و بیتاریخ کردن فسلطینیان است.
اهمیت پرداختن سینما به مسئلهی فسلطین، در بیان وجوه مکنون این رویداد است. سینما میتواند ارتباط مسئله غزه با مردم را به درستی روشن ساخته و فهمی از تاریخ ارائه دهد.
🔹جمال احمدی
مواجهه انسان با جهان، از زمان یونان باستان معطوف به ذهنیات خود شده و از شناخت حقیقت فاصله میگیرد. میتوان گفت دوگانه جستوجوی حقیقت و زبان قدرت، از ابتدای خلقت وجود داشته است. اما تاریخ نشان میدهد تروریسم فرهنگی که ماحصل زبان قدرت است، موفق به محو حقیقت نشده است.
اساسا پدیده استعمار بر اساس نگاه قدرت محوری است که بیتوجه به مناطق مختلف جهان و ساکنانش، در پی حذف موانع و تمتع بیوقفه است.
سینما مولود این نگاه معطوف به قدرت است و سادهانگارانه است اگر بیندیشیم که به راحتی میتوان از ادبیات قدرت حاکم بر آن رهایی یافت. از بین تمام شاخههای هنری، سینما قرابت بیشتری با ادبیات قدرت حاکم بر جهان مدرن دارد و سایر حوزههای هنری را به خدمت خود میگیرد.
باید توجه داشت که تمام پدیدههای برخاسته از ادبیات قدرت، در دایره این ادبیات باقی نمیمانند. برای مثال سینما بعضا در ارتباط با مردم به جلوهگری شاعرانه حقیقت پرداخته و نشان داده است که میتواند پا از این دایره بیرون بگذارد.
قابل توجه است که نام آثاری در ردیف شاخصترین فیلمهای تاریخ سینما میدرخشد که در آیینگی حقیقت موفقتر بوده و نسبت حقیقیتری با مردم برقرار کردهاند.
در شب قدر تاریخ، فرصتی مهیا شده است که تکنیک بر اساس ادبیات حقیقتجویانه ره صد ساله را یک شبه طی کرده و زبان جدید سینما را محقق سازد.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چارهای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیتهای سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام 《تاریخ سینما》 نهاده اند و....
▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹
📆 جلسه نهم، شنبه ۵ اسفند ماه، ساعت ۱۴
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
قاب هشت
🎙 صوت ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مسائل پخش در سینمای ایران 🔸 با حضور مسئول شبکه
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست ششم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: مسائل پخش در سینمای ایران
🔸مقدمه
یکی از مشکلات اساسی امروز سینمای ایران مسالهی پخش است. باوجود شمار قابل توجه تولیدات سینمایی سالانه، برخی از آثار از موانع پخش عبور نکرده و فرصت ارتباط با مخاطب را پیدا نمیکنند. در نشست امروز با عنوان "مسائل پخش در سینمای ایران"، برآنیم تا از حجابها و موانع مسیر پخش در سینما پرسش کنیم.
🔹محمدجواد حاجیان
اگر سینما را صنعت تلقی کرده و اقتصاد را عامل گردانندهی چرخ آن بدانیم، پرواضح است که به مسالهی پخش و استقبال مردمی برمیخوریم.
در وضعیتی به سر میبریم که در هزار شهر بیسینما، امکان اکران فیلم وجود ندارد.
با نگاهی به آمار فروش درمییابیم که بیش از نیمی از میزان فروش سالانه فیلمها، در پایتخت اتفاق میافتد. این در حالیست که بخش اعظمی از فروش پایتخت، مربوط به مناطق شمال شهر است. میتوان گفت اقتصاد سینما را پردیسهای سینمایی شمال تهران رقم میزنند.
از مقدمات فوق میتوان نتیجه گرفت در فضای پخش، عدالت رسانهای وجود ندارد. جریان پخش سیار برای تحقق این عدالت رسانهای شکل گرفت. هدف از این اقدام، رساندن فیلمها به دست مخاطبین اصلیشان، مردم، بود. ضمن اینکه چرخ سینما هم با این رویکرد خواهد گشت.
با تجهیز مساجد و سالنهای بلااستفادهی شهرستانها، بدون تحمیل هزینه اضافه به وزارت ارشاد، از دل مردم اقدام به پخش فیلمها کردهایم.
اگر فیلمساز مطمئن باشد که آثارش در سیستم پخشی سالم به دست مخاطب میرسد، دیگر صرف فروش گیشه هدف اصلیاش نخواهد بود و دست به ساخت آثار مفیدتری خواهد زد.
برای برخی از سازمانهای دولتی مسالهی پخش، هنوز رسمیت نیافته است. اختصاص بودجههای مقرر به ساخت فیلمهای بیمخاطب که صرفا برای پر کردن رزومهها در دستور کار قرار میگیرد، معضل پخش در سینما را حل نخواهد کرد.
بزرگترين دغدغهی دبیرخانه پخش مردمی عمار، توسعهی تجربه پخش مردمی است. در این مسیر تکیه بر توان مردمی است و با سازمانها ارتباط قابل توجهی نداریم.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ۹ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی _ جلسه دوازدهم.mp3
25.46M
🎙صوت جلسه دوازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۱۱ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
با عرض پوزش جلسه اصول فلسفه امروز برگزار نمی گردد.
🔻خطوراتی در پای صندوق رای
🔹انتخابات یک جشن ملی است درست مانند سینما. سینما از زمان فیلم «تولد یک ملت» گریفیث یک جشن ملی بوده و هست و اگر ما آن را طور دیگری شناخته ایم از سر تقلید و غربزدگی و توسعه نیافتگی ماست.
قصه های سینمایی به قول کمبل اسطوره شناس، آیین گذار هستند، یعنی مراسمی که برای عبور از مراحل سخت و دشوار برپا میشود. همانند مراسمهایی چون ازدواج و مراسم تشییع.
🔸جشن ها مناسک همبستگی و هم عهدی یک قوم هستند و کسی برای خود جشن مناسکش را انجام نمیدهد. مناسک همانطور که از کلمه اش پیداست هدفی و جهتی را دنبال میکند. گر چه نماز گزار در نماز جماعت از امام تبعیت میکند اما کسی مناسک نماز جماعت را به هدف تقلید و رضایت امام جماعت به جا نمی آورد. مناسک نماز، ما را به نظمی که در باطن اهداف دین وجود دارد آگاه میکند تا هرچه بیشتر وحدت جمعی مورد نظر دین محقق شود. البته شاید توریستی که نماز جماعت را میبیند از ارتباط قلبی مردم با خدای خویش بیخبر باشد و مردم را تقلید کننده از حرکات و مناسک گذار امام جماعت بشمارد.
🔹در جهانی که اقتصاد و تکنیک، مناسک خود را از همه جهت بر ما تحمیل میکند و همه خواسته یا ناخواسته تابع حرکات و سکنات آن هستند، ملت مظلوم ما جشنهایی حداقلی و مناسکی ایمانی برای دورهم بودن دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم خانوادگی به راهپیمایی و پای صندوق های رای میروند و آن را جشن میگیرند.
انتخابات در جهان جدید یک جشن ملی است مانند سینما و جالب اینکه همبستگی و حضور و نسبت مردم ایران با جشن انتخابات بسیار بیشتر از سینما برقرار شده است و شاید از دلایل عدم اصالت هنرها در کشور ما همین بی توجهی به هم عهدی و همبستگی است که مردم در پای صندوقهای رای دارند.
🔸هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی سخت تر باشد این همبستگی ضروری تر و جشنها و آیینهای گذار حیاتی تر است. از کسانی که منع از حضور در انتخابات میکنند باید پرسید که مردم ما این همبستگی ضروری را کجا باید بدست آورند؟! نفی این نظم موجودی که دهه ها قدمت دارد صرفا خرابی و ویرانی به بار خواهد آورد و همانطور که در اتفاقات سالهای گذشته دیده ایم نظم جدیدی به همراه نخواهد آورد. هر نظم جدیدی در پی جهت دهی این همبستگی و قوت بخشیدن آن شکل خواهد گرفت. در شرایطی که در اقتصاد و فرهنگ و سیاست آشفتگی های فراوان داریم، باید نظم و همبستگی عده کثیری از مردم پای صندوقهای رای را قدر دانست و مطمئن بود که هر اتفاقی که بتواند امور این مردم را به سامان کند از همین همبستگی بر خواهد آمد و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.
✍🏻جمال احمدی
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چارهای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیتهای سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام 《تاریخ سینما》 نهاده اند و....
▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹
📆 جلسه دهم، شنبه ۱۲ اسفند ماه، ساعت ۱۴
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول
🔺موضوع: مردمی سازی سینما
🔸مقدمه
همانطور که از عنوان این نشست مشخص است، موضوع گفتوگوی امروز، مردمیسازی سینماست. در کشورهای توسعه یافته شاهد سازوکارهای تعریف شده برای مشارکت مردم در امر فیلمسازی هستیم. این در حالیست که سینما در کشور ما دولتی است و مردم نقش قابل توجهی در آن ندارند.
🔹 احمد مقیمی
امکان تحقق مشارکت مردم در سینمای ایران وجود دارد، همانطور که در سینمای غرب هم هست. مساله اصلی اینجاست که این امر در کشور ما صرفه اقتصادی ندارد.
راه برای ثبت شرکتهای فیلمسازی باز است اما مساله این است که با نمایش فیلمها سرمایه اصلی باز نمیگردد.
سوال اینجاست که تعبیر «مردمی سازی سینما» به چه معناست؟ فرض کنیم چرخه اقتصاد سینما بچرخد و دهها شرکت سینمایی هم ثبت شود. آیا در این صورت میتوان گفت که سینما به طور کامل مردمیسازی شده است؟
برخیها تعبیر مردمیسازی سینما را حمایت از حلقههای میانی بین حاکمیت و مردم معنا کردهاند. در شبکه پخش و نمایش، سازمان عمار؛ و در فضای تولید، سازمان اوج اینگونه شکل گرفتهاند.
آیا این سازمانها، خود شعبه دیگری از فارابی و امثالهم نیستند؟ به نظر میرسد بحث مردمی سازی با شکل گیری این سازمانها هم محقق نمیشود.
میتوان مردمیسازی سینما را اینگونه تعریف کرد:«سینما در زندگی مردم نقشی فراتر از یک محصول در کنار سایر محصولات مصرفی داشته باشد.» در این تعریف سینما به مثابه یک راه تلقی میشود که عمده مسائل فکری و فرهنگی مردم را جواب میدهد.
آیا میتوان به الگویی در تهیه فیلمهای سینمایی رسد که مردم نقشآفرینان اصلی آن باشند؟ الگویی که در آن مردم صرفا تامین کنندههای مالی نباشند و در فرآیند تولید نقش اساسی داشته باشند.
همانطور که در بحرانهایی مانند سیل و زلزله، تکیه بر توان مردمی است، میتوان در اموری مانند ترابری و تدارکات و.. روی کمک مردم حساب کرد.
لازمه حضور فعال مردم در فرآیند تهیه و تولید آثار سینمایی درک این معناست که محصول نهایی قرار است دردی از زندگی روزمره را دوا کند. هنر اینجاست که افراد دغدغهمند این حوزه بتوانند مردم را توجیه کرده و اهمیت این موضوع را روشن سازند.
در این نگاه صرفا سرمایه مردم مورد توجه قرار نگرفته و تک به تک افراد با استعدادها و توانمندیهای بخصوص خودشان موضوعیت پیدا میکنند.
ممکن است در این مسیر برخی از سازمانهای عریض و طویل این نوع کار را به استهزا گرفته و غیر حرفهای قلمداد کنند اما باید توجه کرد که در این نگاه صرفا تجارت مدنظر نیست و توجه به مردم حرف اول را میزند.
🔸جمال احمدی
میتوان گفت مردم و در درجه بعدی مسئولین، سینما را امری ضروری نمیبینند. برای بسیاری از مسئولان سینمایی، سینما صرفا یک شغل است در کنار سایر حرفهها.
در سایر محورهای توسعه هم وضع به همین منوال است. عدم درک ضرورت و نقش سینما در زندگی امروز، موجب این میشود که در هر جایگاهی هستیم صرفا به دنبال رفع تکلیف بوده و نسبتی با کارها برقرار نکنیم.
باید در جهت تبیین ضرورت پرداختن به سینما برای مردم آن هم در اوضاع آشفته فرهنگی امروز، تلاش کرد. همانطور که در دوران دفاع مقدس، فارغ از نگاه تخصصمحور توانستیم بحرانها را با کمکهای مردمی حل کنیم، امروز هم میتوان به قرار گرفتن مردم در کنار عوامل سینمایی امیدوار بود.
امروز، و در بحبوحهی جنگ روایتها، نهادهای هنر و رسانه؛ چه نسبتی با جهاد تبیین دارند؟
شاید تنها راه پیشرو، زدن نیروهای مردمی به خط مقدم فضای هنر و رسانه امروز؛ و باز کردن راهی جدید پیشرو دیگران است. همان اتفاقی که در دفاع مقدس بعد از فراخوانده شدن مردم توسط امام افتاد و ادبیات جنگ را به طور کلی دگرگون کرد.
تا وقتی که فضای فکری تبیین نشود، صرف روی آوردن به مشارکت اقتصادی مردم در تولید، راه جدیدی باز نمیکند.
انتظاری که میتوان از سازمانهای دولتی در جهت تحقق این امر داشت، آمادهسازی بستر این مشارکت مردمی است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: مردمی سازی سینما 🔸مقد
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش دوم
🔸 احمد مقیمی
اساسا دوگانه سازی «مردمی یا دولتی»، خلاف آرمانهای امام و انقلاب است. باید درک درستی از میدان حضور سازمانهای دولتی متولی امور سینمایی داشت.
بعضا در سطوح بالای مدیریتی، شاهد تصمیمگیریهای به حقی هستیم که در بدنهی کارشناسی متوقف شده و به اجرا درنمیآیند. در بدنه کارشناسی، دو عامل «فهم کارشناس» و «متر و معیار سنجش» او، عوامل توقف تحولآفرینی است.
شاهد این هستیم که بسیاری از دغدغهمندان تحولآفرینی در فضای فعلی سینما، بعد از ورود به این عرصه، شهادت و مفاهیم ارزشی را موضوع کار خود کرده و از تعمیم این مفاهیم به پشتصحنه کارهایشان اجتناب کردهاند. کما اینکه در سطوح بالاتر، سازمانهایی مانند اوج هم با این اندیشه وارد چرخه تولید شده و بعد از مدتی به خیل نهادهای دیگر پیوستهاند.
باید با انجام کار عملی نشان داد که مردمیسازی سینما، امری قابل تحقق و شدنی است.
در محافل و گعدههای فکری، به جای دعوت از چهرههای فضای مدیریتی، باید سراغ افراد تصمیمساز رده دوم رفت که مانع ایجاد تحولاند.
🔹 جمال احمدی
در چهل و دو سالی که از عمر جشنواره فیلم فجر گذشته است، چقدر به نقش و جایگاه آن در انقلاب اسلامی اندیشیدهایم؟ در مسیری که جشنواره تا امروز طی کرده است، چه اندازه تحول آفریده است؟
مدیران پایتختنشین، فرصتی برای شرکت در جمعهای فکری ندارند. این درحالیست که در اصفهان چنین فضایی مهیاست. باید توجه داشت در مواجهه با مسئولان، باید به طرح پرسش پرداخت و این معنا، با مطالبهگری متفاوت است.
خلاء ادبیات وحدتآفرین باعث میشود هنرمندان و مسئولین خود را در مسابقهی دو تصور کرده و برای برنده شدن، از هم پیشی بگیرند.
نقش سازمانهای سینمایی به جای بسترسازی، فیلمسازی است حال آنکه باید به حمایت از فیلمسازان پرداخته شود. اگر فیلمسازان تازهکار از سد تامین بودجه هم عبور کرده و پیش آیند، پشت موانع قانونی سازمانها زمینگیر خواهند شد.
امروز سینمای غرب در حال تقلید از دوران طلایی خود است. این درحالیست که ما سینمای تقلیدی امروز غرب را سرمشق خود قرار داده و در حال تقلید از مقلد به شکلی آشفتهایم. اگر نظر به تحول داشته باشیم، باید مدام در حال تحقیق و توسعه باشیم نه سری دوزی از نمونههای موفق.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
32.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزیدهای از دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما
🔸 با حضور سید محمد طباطبایی و مجید صدیقی
📆 دوشنبه ١۶ بهمن ١۴٠٢
🏢 سالن سوره
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما_ جلسه8.mp3
36.26M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻آیا ما به کل طبیعی و استقلال آن از افراد اعتقاد داریم یا نداریم. جامعه هم به هر حال تشکیل شده از تکتک افراد است و این افراد هستند که جامعه را میسازند. اما وقتی تعبیر به جامعه میکنیم، این تعبیر فارغ از مجرد افراد است و ما برای جمع، هویتی دیگر قائل شده ایم، نوعی هویت جمعی که فارغ از فرد فرد افراد جامعه است.
... من در واقع هویت اقوام و ملت ها را برمیگردانم به حقایق ازلی، به عالم اسمای الهی.
📖ص.۱۴۱_کتاب آینه جادو۳
📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳
مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۴۰ تا ۱۴۶
📆 ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht