قاب هشت
🔰برشی از جلسه «زبان آوینی زبان سینما» #زبان_آوینی_زبان_سینما 🆔 @ghabe_hasht
🔰معمولاً پدیده هایی مانند سینما را تکنیک محض میدانیم. ابزاری بیجان و تحت سیطره انسان، که میتوان از آن برای بیان هرحرفی بهره برد. در نگاه شهید آوینی ابزارها آنچنان که به نظر میآید بیجان نیستند؛ نسبتی با انسان و تاریخ دارند. ارتباط ابزار با انسان بهخودی خود وجود دارد و پدیدهای همچون سینما، از فضای فنی صرف عبور کرده و تبدیل به زبان میشود. از ابتدای ظهور سینما این پدیده، در ردیف سایر کارهای علمی آن زمان، فناوری صرف بهنظر میرسد. اما رفتهرفته سینما از فناوری صرف، به زبان نزدیک میشود. نمیتوان منکر نسبت فناوری صرف با انسان شد هر چند که این نسبت دور به نظر برسد. اما وقتی سینما زبان شود این نسبت بیشتر شده و ارتباطش با انسان و جهان و سینماگران صریح و سریع بروز پیدا میکند. پدیده سینما وقتی تبدیل به زبان میشود؛ دیگر از سیطره فناوری و پژوهشگران، سیاسیون و ادبیات ایدئولوژیک در میآید. حتی از سیطره هنرمندان هم درآمده و فراتر از اراده آنها پیش میرود. البته نمیتوان منکر نقش هنرمندان در تکوین این زبان شد. آنها مانند مبلغان این زبان نماینده آن میشوند.
هرچه از تکنیک و فن به سمت زبان حرکت میکنیم، لزوم توجه به نشانههای این زبان بیشتر مشخص میشود. برای مثال شهید آوینی برای تبیین ضرورت مونتاژ، به سیرتاریخی آن توجه میکند.
«مونتاژ شیوهای است که در سیر تاریخی سینما در جهت تکمیل تکنولوژی سینما بدان منتهی شده است. سینما، این سیر تاریخی را مجرد از انسان نپیموده است. بنابر این ضرورت هایی که تکنولوژی سینما را به صورت فعلی آن اکمال بخشیده، منشا گرفته از بشر است. جزئی از نیاز ها و ضرورت های فطری بشر است.»
بنابراین مونتاژ نیز در نسبتی با انسان ظهور پیدا کرده، گرچه رفتهرفته تحت تاثیر سینمای تجاری، سیاستِ سیاست مداران و نگاه هنری جوامع مختلف، به سمت و سو خاصی کشیده شده است. اما باید بتوان فهمید که این نسبتِ اصیل با انسان چیست.
در مواجهه با مکتب مونتاژ شوروی، آیا باید گفت این مکتب از ایدئولوژیک بودن و یک نگاه خاص سیاسی یا فلسفی آمده؟ اینطور هست ولی مسئله این است که نسبت تاریخ سینما در رجوع به این اتفاقات چیست؟
اگر بتوانیم تدوین و نسبتش با انسان را بشناسیم، زبان سینما را شناختهایم.
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت (22)جویی.MP3
18.85M
🎙صوت جلسه بیستودوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه هفتم از جلد دوم
🔸چگونه ادراکات توسط ذهن زیاد میشود و چه نسبتی با واقعیت خارجی پیدا میکند؟
🔹چه زمانی میتوانیم گزارههای ذهنی را به واقعیت خارجی نسبت دهیم؟
🔸چرا فعالیت ذهنی مطلق میتواند انسان را به نیست انگاری برساند؟
📆 ١٩ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی(۲۳).MP3
15.62M
🎙صوت جلسه بیستوسوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه هشتم از جلد دوم
🔸آخرین جلسه مقاله پیدایش کثرت در ادراکات
🔹مقدمهای در ضرورت اعتباریات
📆 ٢۶ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی(۲۴).MP3
23.09M
🎙صوت جلسه بیستوچهارم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه نهم از جلد دوم
🔸عالم ذهن و ادراکات اعتباری
🔹پیدا کردن نسبت میان کثرت در ادراکات با حقیقت و وجود، کار فلسفه است.
🔸ادراکات حقیقی انکشاف و انعکاس ذهنی واقع و نفس الامر هستند و ادراکات اعتباری ساخته بشرند.
🔹اکنون مسئله بشر اعتباریات است و جریان دارد، در سیاست، قانون، هنر و...
📆 ٣ تیر ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 جلسه بیست و ششم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه یازدهم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله ششم: ادراکات اعتباری
📆 یکشنبه، ٢۴ تیر ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل سوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔹️مطالعه تاریخ بازیگری و بررسی تحولات آن
📆 جلسه ششم، یکشنبه ۲۴ تیر ماه، ساعت ۱۸
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
رهبر انقلاب: مرحوم شهید مطهری فریاد میکشید که شمر امروز، نخست وزیر اسرائیل است.
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ٢٨ تیر ماه ١۴٠٣
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١٣
▪️تماشای قسمت «انصار» از مجموعه مستند روایت فتح
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 جلسه بیست و هفتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه دوازدهم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله ششم: ادراکات اعتباری
📆 یکشنبه، ٣١ تیر ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰سلسله جلسات «در آستانه اندیشه»
🔹با حضور دکتر محمد جواد صافیان
🔸جلسه اول:
🔻بخش اول: مقالهی «مؤلف چیست؟»
🔻بخش دوم: آیندهی توسعه نیافتگی
📅شنبه ۶ مرداد ماه، ساعت ۱۷
▪️حضور برای عموم آزاد است.
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از هیئت هنر اصفهان
◇"يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي" سوره مبارک فجر ◇
•| مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله علیه السّلام |•
◇با حضور: جناب آقای فائضی
روایت نویس و فعال حوزه فلسطین◇
◇و ذکر مصیبت سیدالشهدا توسط کربلایی علی کدخدایی◇
•شنبه ۶ مرداد ماه، از نماز مغرب و عشا
•خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، ک شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
@ghabe_hasht | آستانه قاب هشت
@heyathonarisf | هیئت هنر اصفهان
🔰 برنامه جلسات مدرسه قاب هشت
📆 پنجشنبه، ۴ مرداد ماه ١۴٠٣
📌 زبان آوینی زبان سینما، ساعت ١۴
▪️متن خوانی مقاله «مونتاژ به مثابه معماری سینما»
📌 سینما و روایت قدس، ساعت ١۶
▪️تماشای قسمتی از مجموعه سوم مستند روایت فتح
🕌 آستانه قاب هشت
📞 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#مدرسه_قاب_هشت
🆔 @ghabe_hasht