1 وویس جلسه سوم سینما مردم.mp3
39.84M
🔰 جلسه سوم از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸مقدمه ای درباره مردمی بودن سینما در کلام شهید آوینی
🔹گفتوگو با حجةالاسلام عباس محسنی
🔹چهارشنبه، ٣٠ فروردین ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ماوای فیلمنامه 🔻دور جدید فیلمنامهنویسی اقتباسی قاب هشت در سال ١۴٠٢ 🔸فیلمنامهنویسی د
🔸فیلمنامه نویسی در ظاهر امر، فنی شبیه کشیدن نقشه یک دستگاه یا ساختمان به نظر میرسد که البته بی راه هم نیست به شرط آنکه این فن را صرفا مهندسی نبینیم و بیندیشیم که در نگارش فیلمنامه طرح چه ساختنی را در میاندازیم؟ انتقال پیام و بیان عقاید و یا بیرون ریختن درونیات، شأنی از ساختن ندارند و ساخت یک دستگاه یا ماشین هم، مثال گویایی برای فیلمسازی نیست. فیلمسازی و طراحی آن در فیلمنامه، بیش از هر چیز برپایی یک جهان است و دعوت به حضور در یک بنا، معبد و مقر و مأوا، تا به واسطه این حضور، مخاطب دمی از روزمرگی بیاساید و خود را در آینه قصهها بیابد.
🔹اساتید فیلمنامه حتی در هالیوود که مرکز سینمای تجاری است از همان ابتدا متوجه شدند که آموزش این فن فراتر از یک دستورالعمل صنعتی و تجاری است. رابرت مککی میگوید رسانههای قصه گو در جهان امروز جایگاه مناسک دینی را دارند و ووگلر میگوید جلسات آموزش فیلمنامهاش در سراسر جهان تبدیل به بیان راه و رسم زندگی شد.
🔸طبیعی است که کشورهای فاقد سینما که راه تقلید را در پیش میگیرند تکنیک فیلمنامه را ابزاری برای جذابیت تجاری و یا بیان درونیات شخصی یا بیان ایدئولوژیک اعتقادات میبینند و همین است که سینما در جهان توسعه نیافته در حاشیه زندگی قرار میگیرد و جای حقیقی خودش را در زندگی مردم پیدا نمیکند.
🔹راهی که شهید آوینی پیش روی ما میگذارد تامل دردمندانه در ماهیت این تکنیک است تا در پریشانی احوال و بی معنایی دوران، راهی برای ساختن آن مأوا و مسکن بیابیم. سکونت اینجا به معنی آسودن نیست بلکه مقری برای عمل و شناخت رسالت تاریخی فرد فرد ماست.
به این معنا، سینما مردمی هم هست. اگر فیلمنامهای مأوا و مقر مردمان باشد همه برای برپایی آن دست به کار خواهند شد و برای تماشای فیلم مشتاقانه حضور به هم می رسانند. بنابراین اصل مسئله همینجاست که چگونه در عمل میتوان در قصه گویی و تکنیک فیلمنامه سکونت یافت و مأوا گزید؟!
#ماوای_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
«...پس نوع نگاه منقدان و سیاستگذاران سینمای ما به فن و تکنیک نیز باید تغییر کند.
و آنها بدانند که تکنیک برتر را باید در ارگانیسم یک فیلم به مثابه یک موجود واحد زنده جستوجو کرد، نه در اعضای پراکنده آن.
مخاطب عام و چگونگی رابطهای که با فیلم برقرار میکند نیز جزئی از این ارگانیسم است».
🔸کتاب آینه جادو جلد سه، مقاله سینما و مردم
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
سینما نبض زمان _ جلسه چهارم.mp3
34.41M
🔰صوت جلسه چهارم "سینما نبض زمان"
🔹بررسی فیلم آواتار: راه آب
🔹بررسی فیلم بنشیهای آینیشرین
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ۶ اردیبهشت ماه
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸بازخوانی دغدغه شهید آوینی درباره مردمی بودن سینما
🔹جلسه پنجم، چهارشنبه ١٣ اردیبهشت ماه، ساعت ١٠:٣٠
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم سینما مردم حاکمیت.mp3
34.95M
🔰 جلسه چهارم از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔹سهشنبه، ۵ اردیبهشت ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
جلسه پنجم سینما مردم.mp3
34.53M
🔰 جلسه پنجم از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔹گفتوگو با حجةالاسلام امیر نجات بخش
🔹چهارشنبه، ١٣ اردیبهشت ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
🔰حضور فیلم نیمه بلند داستانی آب از آتش در بخش مسابقه فیلمهای تلویزیونی جشنواره ایثار.
🔸این جشنواره از ٢٩ اردیبهشت ماه تا ٣ خرداد ماه برگزار میشود.
🔹لینک خبر
https://www.yjc.ir/fa/news/8439963/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه اول، یکشنبه ٧ خرداد ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰لوح تقدیر برای فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش» در جشنواره ایثار.
🔹لینک خبر
https://b2n.ir/p47367
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 «معمولا تاكنون رسم بر اين بوده است كه برای شناخت سينما، مجموعهای از گفتههای غربیها را، فهميده يا نفهميده، جمعآوری كنند و بر آن نام «پژوهشی در باب سينما» بگذارند. در مدرسههای سينما نيز به جای فلسفه سينما، تاريخ سينما درس میدهند و البته برای آن كه میخواهد سينما را آنچنان كه اكنون هست بشناسد، بررسي تاريخ مسلما امری كاملا ضروری و غير قابل اجتناب است، چرا كه اگر سينما را به مثابه يک واقعيت تاريخي لحاظ كنيم، سير تكامل تاريخی آن را دقيقا منطبق بر ماهيتش خواهيم يافت. فیالمثل مرحله انتقالی سينما از صامت به ناطق اگر چه يک مرحله تاريخی است، اما اگر درست تامل كنيم خواهيم ديد كه درگيری ميان موافقين و مخالفينِ ورود صوت و كلام به سينما در حقيقت يک مباحثه فلسفی است كه به ماهيت سينما باز میگردد...
بيان در سينما با مجموعهای از عناصر همچون تصوير، صدا، موسيقي و ... انجام میگيرد. در جستجوی ماهيت سينما، سوالی كه لاجرم طرح میشود اين است كه از ميان اين عناصر، كدام يك دارای اصالت است؟ و فی المثل اگر تصوير دارای اصالت است، تناسب ارزشی ساير عناصر همچون كلام و موسيقی با تصوير چيست؟ روشن است كه اين سوالات میبايستی در طی مراحل تاريخی سينما جواب گفته شود... و بنابراين، میتوان دريافت كه چرا در مدارس سينمايی به تاريخ سينما اهميتی اين همه داده میشود - اگر چه به هر تقدير، تاريخ سينما ما را از جستوجوهای فلسفی در ماهيت آن بینياز نمیكند و مخصوصا براي ما كه میخواهيم سينما را در خدمت اسلام درآوريم، تحقيق در فلسفه سينما از اولين ضروريات است. شكی نيست كه بايد تاريخ سينما نيز بخوانيم و اما نه چون آهوی مسحور و مفتونی كه گرفتار جادوی چشمان مار شده است. تنها راه خروج از غفلت رايج، تذكر يافتن نسبت به آن است... و همانطور كه گفته شد، بايد غرب را در پرتو نور «حكمت اسلام» بنگريم، نه آنچنان كه خود خويشتن را معرفي میكند. در ميان غربیها نیز تنها كسانی توانستهاند از فلسفه و متافيزيک غرب راهی به سوی نجات پيدا كنند كه چراغ «عرفان مذهبی» را فراراه خويش داشتهاند».
🔸آینه جادو، جلد اول، مقاله «تاملاتی در ماهیت سینما»
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه اول، چهارشنبه ١٠ خرداد ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه اول ما و تاریخ سینما(1).mp3
42.21M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔸معرفی جلسه
🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخنگاری سینما
🔸اختراغ و سالیان آغازین سینما
🔹یکشنبه، ٧ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸معرفی جلسه 🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخنگاری سینما
🔰 گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه اول «ما و تاریخ سینما»
🔸در سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»، با هدف شناخت سینما به مطالعه تاریخ آن میپردازیم.
🔹در روال مرسوم مواجهه با تاریخ سینما، به جای پرداختن به ماهیت این پدیده به بازگو کردن شنیدهها اکتفا میشود.
🔸در تلقی سینما به مثابه یک واقعیت تاریخی، از محدودهی علم تاریخ فراتر رفته و به بررسی فکتها و اطلاعات بسنده نمیکنیم.
🔹با پرسش از ماهیت سینما و چگونگی تحقق آن در زمان و مکانهای مختلف، میتوانیم به شناختی از نسبت صورت فعلی سینما با سینمای حقیقی برسیم.
🔸پرسش از چیستی سینما راهی را در مقابل ما میگشاید که در آن میتوان به نسبت خود با سینما وقوف پیدا کرده و جایگاه خود را در تاریخی که در آن قرار گرفتهایم پیدا کنیم.
🔹علاوه بر رجوع به کتب تاریخی، تماشای آثار شاخص سینمایی به قرار گرفتن در زبان سینما کمک میکند و سطح مواجهه ما را از یک مواجهه صرفا علمی به درک و فهم این زبان زنده ارتقا میدهد.
🔸در کشور خودمان در مواجهه با تاریخ سینما، غالبا نقش مترجمی را بر عهده داشته و کمتر در این زمینه ورود کرده و به تالیف پرداختهایم. مباحث شهید آوینی در این حوزه، مقدمهای برای آغاز این نگاه است.
🔹به طورکلی کتب تاریخ سینما با دغدغههای پژوهشی تدوین شدهاند و نگاهی به مسائل عملی سینمایی ندارند. اساسا نگاه پژوهشی یک نگاه سوبژکتیو است و متاثر از دیدگاه پژوهشگر. در این نگاه، تاریخ یک امر مرده تلقی شده و ابزاری برای نتیجهگیریهای شخصی تلقی میشود.
🔸در رویکرد علمی، سینما با کارکردها و کاربردهایش شناخته میشود. تمرکز شهید آوینی بر مسالهی ماهیت امور است که این معنا در برابر نگاه کارکرد محور مرسوم قرار میگیرد.
🔹تلاش برای روایت قصه سینما، نحوی از تفکر در ماهیت این پدیده است و این امر با صرف رجوع پژوهشی به کتب تاریخی، میسر نمیشود.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
جلسه اول _حکمت، معنا و تصویر .mp3
25.49M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ١٠ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه دوم، چهارشنبه ١٧ خرداد ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
حکمت ، معنا و تصویر _ جلسه دوم .mp3
30.75M
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه دوم، یکشنبه ٢١ خرداد ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه سوم، چهارشنبه ٢۴ خرداد ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه دوم ما و تاریخ سینما.mp3
28.09M
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹سالیان آغازین سینما
🔸ژرژ ملییس، جادوگر سینما
🔹یکشنبه، ٢١ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹سالیان آغازین سینما 🔸ژرژ ملییس، جادوگر سینما 🔹یک
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه دوم «ما و تاریخ سینما»
🔸در روایت قصهی تاریخ سینما، نگاهمان معطوف به احوال انسان در اعصار مختلف است و منحصر به رویکرد علمی و پژوهشی نمیشود.
🔹در این نگاه، به بررسی تاریخ فناوریهای مرده و اشیاء بیجان بسنده نکرده و به روایت مواجهه مردم با پدیدهای بهنام سینما میپردازیم.
🔸این مواجهه، در خلال مطالعه تاریخ سینما، امکان شناخت وضعیت تاریخی بشر را مهیا کرده و فارغ از مباحث جامعه شناسی، دستیابی به یک دید هستیشناسانه را ممکن میسازد.
🔹توجه به خاستگاه و نحوهی ورود سینما در جوامع مختلف میتواند حائز اهمیت باشد. در جوامع صاحب سینما، در سالیان نخستین ظهور این پدیده، سینما تفریح ارزان قیمتی برای مهاجران کم بضاعت قلمداد میشود. حال آنکه ورود سینما به ایران طی یک فرآیند پرهزینه، توسط خاندان سلطنتی قاجار رخ داده و کالایی اشرافی محسوب میشود. میتوان گفت سینما در بدو ورود به ایران با استقبال یک قشر محدود، یا مخاطب خاص مواجه میشود.
🔸تجربه افرادی نظیر ژرژ ملییس در زمینه اقتباس از واقعیت، زبان سینما را ارتقا داده و نشان از این دارد که مدیوم سینما قابلیت ساخت واقعیت را دارد، نه صرفا بازتاب واقعیت را.
🔹در مسیر روایت قصه تاریخ، بررسی آثاری که در ارتباط خود با مخاطب عام و مردم موفق بودهاند، نسبت به آثار شاخصی که صرفا پیشرفتهای تکنولوژیک داشتهاند، مفیدتر خواهد بود.
🔸روایت قصه تاریخ سینما، شناخت ریشههای سینما و سرآغاز آن است اما محدود به این تعریف نمیشود. اندیشیدن به نسبتی که صورت تحقق یافته فعلی سینما با سرآغازش دارد، میتواند بخشی از روایت این قصه تاریخی باشد و افقهای نوینی در پیشرو بگشاید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht