eitaa logo
قاب هشت
612 دنبال‌کننده
434 عکس
79 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 «معمولا تاكنون رسم بر اين بوده است كه برای شناخت سينما، مجموعه‌ای از گفته‌های غربی‌ها را، فهميده يا نفهميده، جمع‌آوری كنند و بر آن نام «پژوهشی در باب سينما» بگذارند. در مدرسه‌های سينما نيز به جای فلسفه سينما، تاريخ سينما درس می‌دهند و البته برای آن كه می‌خواهد سينما را آنچنان كه اكنون هست بشناسد، بررسي تاريخ مسلما امری كاملا ضروری و غير قابل اجتناب است، چرا كه اگر سينما را به مثابه يک واقعيت تاريخي لحاظ كنيم، سير تكامل تاريخی آن را دقيقا منطبق بر ماهيتش خواهيم يافت. فی‌المثل مرحله انتقالی سينما از صامت به ناطق اگر چه يک مرحله تاريخی است، اما اگر درست تامل كنيم خواهيم ديد كه درگيری ميان موافقين و مخالفينِ ورود صوت و كلام به سينما در حقيقت يک مباحثه فلسفی است كه به ماهيت سينما باز می‌گردد... بيان در سينما با مجموعه‌ای از عناصر همچون تصوير، صدا، موسيقي و ... انجام می‌گيرد. در جستجوی ماهيت سينما، سوالی كه لاجرم طرح می‌شود اين است كه از ميان اين عناصر، كدام يك دارای اصالت است؟ و فی المثل اگر تصوير دارای اصالت است، تناسب ارزشی ساير عناصر همچون كلام و موسيقی با تصوير چيست؟ روشن است كه اين سوالات می‌بايستی در طی مراحل تاريخی سينما جواب گفته شود... و بنابراين، می‌توان دريافت كه چرا در مدارس سينمايی به تاريخ سينما اهميتی اين همه داده می‌شود - اگر چه به هر تقدير، تاريخ سينما ما را از جست‌وجوهای فلسفی در ماهيت آن بی‌نياز نمی‌كند و مخصوصا براي ما كه می‌خواهيم سينما را در خدمت اسلام درآوريم، تحقيق در فلسفه سينما از اولين ضروريات است. شكی نيست كه بايد تاريخ سينما نيز بخوانيم و اما نه چون آهوی مسحور و مفتونی كه گرفتار جادوی چشمان مار شده است. تنها راه خروج از غفلت رايج، تذكر يافتن نسبت به آن است... و همان‌طور كه گفته شد، بايد غرب را در پرتو نور «حكمت اسلام» بنگريم، نه آنچنان كه خود خويشتن را معرفي می‌كند. در ميان غربی‌ها نیز تنها كسانی توانسته‌اند از فلسفه و متافيزيک غرب راهی به سوی نجات پيدا كنند كه چراغ «عرفان مذهبی» را فراراه خويش داشته‌اند». 🔸آینه جادو، جلد اول، مقاله «تاملاتی در ماهیت سینما» 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه اول، چهارشنبه ١٠ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه اول ما و تاریخ سینما(1).mp3
42.21M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸معرفی جلسه 🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخ‌نگاری سینما 🔸اختراغ و سالیان آغازین سینما 🔹یک‌شنبه، ٧ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸معرفی جلسه 🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخ‌نگاری سینما
🔰 گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه اول «ما و تاریخ سینما» 🔸در سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»، با هدف شناخت سینما به مطالعه تاریخ آن می‌پردازیم. 🔹در روال مرسوم مواجهه با تاریخ سینما، به جای پرداختن به ماهیت این پدیده به بازگو کردن شنیده‌ها اکتفا می‌شود. 🔸در تلقی سینما به مثابه یک واقعیت تاریخی، از محدوده‌ی علم تاریخ فراتر رفته و به بررسی فکت‌ها و اطلاعات بسنده نمی‌کنیم. 🔹با پرسش از ماهیت سینما و چگونگی تحقق آن در زمان و مکان‌های مختلف، می‌توانیم به شناختی از نسبت صورت فعلی سینما با سینمای حقیقی برسیم. 🔸پرسش از چیستی سینما راهی را در مقابل ما می‌گشاید که در آن می‌توان به نسبت خود با سینما وقوف پیدا کرده و جایگاه خود را در تاریخی که در آن قرار گرفته‌ایم پیدا کنیم. 🔹علاوه بر رجوع به کتب تاریخی، تماشای آثار شاخص سینمایی به قرار گرفتن در زبان سینما کمک می‌کند و سطح مواجهه ما را از یک مواجهه صرفا علمی به درک و فهم این زبان زنده ارتقا می‌دهد. 🔸در کشور خودمان در مواجهه با تاریخ سینما، غالبا نقش مترجمی را بر عهده داشته و کمتر در این زمینه ورود کرده و به تالیف پرداخته‌ایم. مباحث شهید آوینی در این حوزه، مقدمه‌ای برای آغاز این نگاه است. 🔹به طورکلی کتب تاریخ سینما با دغدغه‌های پژوهشی تدوین شده‌اند و نگاهی به مسائل عملی سینمایی ندارند. اساسا نگاه پژوهشی یک نگاه سوبژکتیو است و متاثر از دیدگاه پژوهشگر. در این نگاه، تاریخ یک امر مرده تلقی شده و ابزاری برای نتیجه‌گیری‌های شخصی تلقی می‌شود. 🔸در رویکرد علمی، سینما با کارکردها و کاربردهایش شناخته می‌شود. تمرکز شهید آوینی بر مساله‌ی ماهیت امور است که این معنا در برابر نگاه کارکرد ‌محور مرسوم قرار می‌گیرد. 🔹تلاش برای روایت قصه سینما، نحوی از تفکر در ماهیت این پدیده است و این امر با صرف رجوع پژوهشی به کتب تاریخی، میسر نمی‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه اول _حکمت، معنا و تصویر .mp3
25.49M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٠ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه دوم، چهارشنبه ١٧ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
حکمت ، معنا و تصویر _ جلسه دوم .mp3
30.75M
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه دوم، یک‌شنبه ٢١ خرداد ماه، ساعت ١٧ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه سوم، چهارشنبه ٢۴ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوم ما و تاریخ سینما.mp3
28.09M
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹سالیان آغازین سینما 🔸ژرژ ملی‌یس، جادوگر سینما 🔹یک‌شنبه، ٢١ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹سالیان آغازین سینما 🔸ژرژ ملی‌یس، جادوگر سینما 🔹یک‌
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه دوم «ما و تاریخ سینما» 🔸در روایت قصه‌ی تاریخ سینما، نگاهمان معطوف به احوال انسان در اعصار مختلف است و منحصر به رویکرد علمی و پژوهشی نمی‌شود.  🔹در این نگاه، به بررسی تاریخ فناوری‌های مرده و اشیاء بی‌جان بسنده نکرده و به روایت مواجهه مردم با پدیده‎‌ای به‌نام سینما می‌پردازیم. 🔸این مواجهه، در خلال مطالعه تاریخ سینما، امکان شناخت وضعیت تاریخی بشر را مهیا کرده و فارغ از مباحث جامعه‌ شناسی، دست‌یابی به یک دید هستی‌شناسانه را ممکن می‌سازد. 🔹توجه به خاستگاه و نحوه‌ی ورود سینما در جوامع مختلف می‌تواند حائز اهمیت باشد. در جوامع صاحب سینما، در سالیان نخستین ظهور این پدیده، سینما تفریح ارزان قیمتی برای مهاجران کم بضاعت قلمداد می‌شود. حال آنکه ورود سینما به ایران طی یک فرآیند پرهزینه، توسط خاندان سلطنتی قاجار رخ داده و کالایی اشرافی محسوب می‌شود. می‌توان گفت سینما در بدو ورود به ایران با استقبال یک قشر محدود، یا مخاطب خاص مواجه می‌شود.  🔸تجربه افرادی نظیر ژرژ ملی‌یس در زمینه اقتباس از واقعیت‌، زبان سینما را ارتقا داده و نشان از این دارد که مدیوم سینما قابلیت ساخت واقعیت را دارد، نه صرفا بازتاب واقعیت را. 🔹در مسیر روایت قصه تاریخ، بررسی آثاری که در ارتباط خود با مخاطب عام و مردم موفق بوده‌اند، نسبت به آثار شاخصی که صرفا پیشرفت‌های تکنولوژیک داشته‌اند، مفیدتر خواهد بود. 🔸روایت قصه تاریخ سینما، شناخت ریشه‌های سینما و سرآغاز آن است اما محدود به این تعریف نمی‌شود. اندیشیدن به نسبتی که صورت تحقق یافته فعلی سینما با سرآغازش دارد، می‌تواند بخشی از روایت این قصه تاریخی باشد و افق‌های نوینی در پیش‌رو بگشاید. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه سوم، یک‌شنبه ٢٨ خرداد ماه، ساعت ١۶:٣٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم _ حکمت، معنا و تصویر .mp3
29.74M
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢۴ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه چهارم، چهارشنبه ٣١ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم ما وتاریخ سینما.mp3
37.53M
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹انگلستان و مکتب برایتون 🔸ادوین اس. پورتر و سینمای آمریکا 🔹یک‌شنبه، ٢٨ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹انگلستان و مکتب برایتون 🔸ادوین اس. پورتر و سینمای آ
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه سوم «ما و تاریخ سینما» 🔸در سالیان نخستین حیات سینما، شکل‌گیری روند تولید، توزیع و پخش طی فرآیندی زنده‌ صورت گرفته و همانند زبان، در ارتباطی زنده با مخاطب قرار می‌گیرد. 🔹نگاه فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما نیز همواره معطوف به خواست و نیاز مخاطب بوده است. خاستگاه این نگاه گردش چرخه اقتصادی سینما است اما می‌توان گویاتر شدن زبان سینما را، محصول این نگاه دانست. 🔸اوایل ظهور سینما، ابزار تکنولوژیک در راستای بازسازی تصویری شگفت‌انگیز از وقایع روزمره به خدمت گرفته می‌شدند. در این نگاه، صرفا ایجاد جذابیت اصل است و در تحقق آن تکنولوژی نقش مهمی ایفا می‌کند. 🔹 با پیشرفت گام به گام تکنولوژی در سالیان متمادی حیات سینما، این نگاه ابزاری رشد کرده و در اذهان سینماگران ریشه دوانده است اما سوال اینجاست که این رویکرد چه نسبتی با ذات سینما دارد؟ 🔸آیا می‌توان به شناختی از مبدا سینما دست یافت؟ 🔹 آیا تجربیات تکنولوژیک یا هنری صرف منجر به ایجاد زبان سینما شده‌اند یا اجتماع این تجربیات در ارتباط با مخاطب آغازگر حیات سینما بوده است؟ 🔸 زبان سینما، زبان تکنولوژی و تجدد است و از این منظر رام شدن و به خدمت درآمدنش نیازمند ممارست و کلنجار رفتن با تکنیک است. 🆔 @ghabe_hasht
🔰یادداشتی بر سریال «سوران» 🖋به قلم پیام تاجی 🔸 سوران، جدیدترین اثر مرکز سریال سوره است که از کتاب《عصرهای کریسکان》اقتباس و تاکنون نیز پنج قسمت آن پخش شده است. داستانی که به وقایع پرتلاطم زمان انقلاب در کردستان می‌پردازد. 🔹 اولین چیزی که در مواجهه‌ی ابتدایی با سریال به چشم می‌خورد، سطح و کیفیت مسائل فنی - تولیدی سریال است. عوامل سریال سوران، بر خلاف روند معمول آثار صداوسیما، بیشتر سینمایی هستند تا تلویزیونی. همین امر باعث شده تا سوران از لحاظ فنی در مسائلی مانند طراحی صحنه، تصویربرداری،بازی، موسیقی و حتی گریم حال و هوای متفاوتی با سایر سریال‌ها داشته باشد و فضای آن بیشتر به فیلم‌های جشنواره‌ی فجر شبیه بشود تا میانگین سریال‌های صداوسیما. 🔸 اما انگار با وجود استاندارد بودن تمامی این مسائل، سریال همچنان عمق جان آدم را با خودش درگیر نمی‌کند. اگر به اجزا به صورت جداگانه نگاه کنیم شاید همه‌چیز به نظر قابل قبول بیاید، اما با این وجود، به قول دوستی انگار هنوز یک چیزی کم است. 🔹 آن چیز چیست؟ چه چیزیست که هرچقدر هم ما به ابزار و امکانات و متخصصان مسلط بر این ابزار بیشتر تکیه می‌کنیم باز ظهور و بروز پیدا نمی‌کند؟ 🔸 فوکو، فیلسوف و متفکر فرانسوی، هنگامی که با انقلاب اسلامی ایران مواجه شد، با ادبیاتی قابل توجه به توصیف این پدیده پرداخت. او به صورت ضمنی ایران و انقلاب ایران را《روح جهان بی‌روح ما》خوانده است. متفکر حقیقی نه اهل استفاده از عبارات لفاظانه‌ی اغراق‌آمیز است و نه اهل بازی با کلمات. مشخص است که فوکو نیز این توصیف را از سر مشاهده و تامل به زبان آورده. متفکرانی که در قلب جهان توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، هنگام مشاهده‌ی پدیده‌ی انقلاب ۵۷، چه تفاوت ذاتی را مشاهده می‌کنند که باعث می‌شود آن را روح جهان فاقد روح ما بخوانند؟ 🔹 مسئله‌ی کلیدی به نظرم همینجاست و آنچه‌ که در سوران نیست نیز همین روح است. چیزی که اگرچه نامرئی است، اما در آن زمان تمام فضا را پر کرده و هرکسی آن را حس می‌کرده است. حالا پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از آن اتفاق، چگونه می‌توان آن روح را بازسازی کرد و به تصویر کشید؟ 🔸 فوکو در یکی از گفت‌و‌گوهایی که درباره‌ی انقلاب اسلامی ایران دارد، به چیزی اشاره می‌کند که در این باره راهگشاست. او پس از دیدن حرکت عظیم ملت ایران، حرفی می‌زند که آن را مستقیم نقل می‌کنم: 《اراده جمعی، اسطوره‌ای است سیاسی که حقوقدانان و فلاسفه سعی دارند به کمک آن به تحلیل یا توجیه نهادها، تأسیسات و غیره بپردازند. یک ابزار تئوریک است، کسی تا کنون «اراده جمعی» را به عینه مشاهده یا لمس نکرده است، و من شخصاً فکر می کردم که اراده جمعی مقوله‌ای مانند خدا، یا روح است، چیزی که هرگز نمی‌توان آن را به چشم دید. نمی‌دانم با نظر من موافقید یا خیر، ولی ما در تهران و در سراسر ایران اراده جمعی یک ملت را به وضوح مشاهده کردیم... این چیزی نیست که هر روز رخ دهد》 🔹 آن چیزی که فوکو مشاهده کرده و او را به وجد آورده، رویدادی بوده که مردم در تمامی شئون آن حضور فعال داشته‌اند؛ از پخش اعلامیه و سخنرانی گرفته تا جمع کردن پول و امکانات مورد نیاز و انجام تظاهرات و حتی درمان مجروحین. یعنی فضایی که در آن مردم در تمامی شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش معنادار و فعالی دارند و مسئولیت‌دار امور خودشانند. 🔸 اما آنچه که در اکثر ارگان‌های سینمایی ما رخ نداده ایجاد چنین نسبتی با مردم و حرکت‌های مردمیست. در زمان انقلاب، درِ خانه‌های مردم برای انجام کار به روی یکدیگر باز بود، ولی هم‌اکنون درِ مراکز فرهنگی مذهبی - انقلابی ما بسته‌است؛ به نحوی که باعث شده حتی عبور و مرور دلسوزان انقلاب هم در این مکان‌ها دشوار باشد، چه رسد به همه‌ی مردم. در آن زمان مردم خودجوش جلو می‌رفتند و مسئولان، در برابر اراده‌ی گروه‌های مردمی پذیرا بودند ولی حالا، عملا سازمان‌های دولتی، با تصدی‌گریشان در امور، خودشان را فعال کرده‌اند و مردم را منفعل خودشان. 🔹 برای به تصویر کشیدن آن روح، آنچه که نیاز است یک تحول اساسیست از جنس خود انقلاب، تحولی که با نحوه‌ی متفاوتی از فکر کردن به تولید آثار سینمایی آغاز می‌شود. و الا چگونه می‌توان پدیده‌ای تا مغز استخوان مردمی را به تصویر کشید وقتی که خود روال ساخت و تولید آن مردمی نباشد؟ 🔸 البته این حرف‌ها به جهت نفی تلاش و زحمات گروه سازنده‌ی سوران نیست. نفس این اتفاق که بعد از گذشت چند دهه و پس از ساخته شدن صدها و هزاران سریال، ظرفیت بالای دراماتیک ادبیات مکتوب انقلاب و دفاع مقدس به چشم آمده و  راهی باز شده تا بشود با رجوع و اقتباس از این ادبیات  کارهای سینمایی - تلویزیونی ساخت اتفاق بسیار مبارکی است. اما هدف از این نوشته این بوده که به دشواری این راه اشاره شود، راهی که جز با تفکر در دل کار و کار در دل تفکر هموار نمی‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه چهارم، یک‌شنبه ۴ تیر ماه، ساعت ١٧ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ حکمت، معنا و تصویر .mp3
35.7M
🔈 جلسه چهارم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٣١ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه چهارم، چهارشنبه ٣١ خرداد
🔰 جلسه «حکمت، معنا و تصویر» این هفته (٧ تیرماه) به دلیل تقارن با روز عرفه برگزار نمی‌شود. 🆔 @ghabe_hasht