حکمت ، معنا و تصویر _ جلسه دوم .mp3
30.75M
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه دوم، یکشنبه ٢١ خرداد ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه سوم، چهارشنبه ٢۴ خرداد ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه دوم ما و تاریخ سینما.mp3
28.09M
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹سالیان آغازین سینما
🔸ژرژ ملییس، جادوگر سینما
🔹یکشنبه، ٢١ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه دوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹سالیان آغازین سینما 🔸ژرژ ملییس، جادوگر سینما 🔹یک
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه دوم «ما و تاریخ سینما»
🔸در روایت قصهی تاریخ سینما، نگاهمان معطوف به احوال انسان در اعصار مختلف است و منحصر به رویکرد علمی و پژوهشی نمیشود.
🔹در این نگاه، به بررسی تاریخ فناوریهای مرده و اشیاء بیجان بسنده نکرده و به روایت مواجهه مردم با پدیدهای بهنام سینما میپردازیم.
🔸این مواجهه، در خلال مطالعه تاریخ سینما، امکان شناخت وضعیت تاریخی بشر را مهیا کرده و فارغ از مباحث جامعه شناسی، دستیابی به یک دید هستیشناسانه را ممکن میسازد.
🔹توجه به خاستگاه و نحوهی ورود سینما در جوامع مختلف میتواند حائز اهمیت باشد. در جوامع صاحب سینما، در سالیان نخستین ظهور این پدیده، سینما تفریح ارزان قیمتی برای مهاجران کم بضاعت قلمداد میشود. حال آنکه ورود سینما به ایران طی یک فرآیند پرهزینه، توسط خاندان سلطنتی قاجار رخ داده و کالایی اشرافی محسوب میشود. میتوان گفت سینما در بدو ورود به ایران با استقبال یک قشر محدود، یا مخاطب خاص مواجه میشود.
🔸تجربه افرادی نظیر ژرژ ملییس در زمینه اقتباس از واقعیت، زبان سینما را ارتقا داده و نشان از این دارد که مدیوم سینما قابلیت ساخت واقعیت را دارد، نه صرفا بازتاب واقعیت را.
🔹در مسیر روایت قصه تاریخ، بررسی آثاری که در ارتباط خود با مخاطب عام و مردم موفق بودهاند، نسبت به آثار شاخصی که صرفا پیشرفتهای تکنولوژیک داشتهاند، مفیدتر خواهد بود.
🔸روایت قصه تاریخ سینما، شناخت ریشههای سینما و سرآغاز آن است اما محدود به این تعریف نمیشود. اندیشیدن به نسبتی که صورت تحقق یافته فعلی سینما با سرآغازش دارد، میتواند بخشی از روایت این قصه تاریخی باشد و افقهای نوینی در پیشرو بگشاید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه سوم، یکشنبه ٢٨ خرداد ماه، ساعت ١۶:٣٠
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه سوم _ حکمت، معنا و تصویر .mp3
29.74M
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ٢۴ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه چهارم، چهارشنبه ٣١ خرداد ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه سوم ما وتاریخ سینما.mp3
37.53M
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹انگلستان و مکتب برایتون
🔸ادوین اس. پورتر و سینمای آمریکا
🔹یکشنبه، ٢٨ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔹انگلستان و مکتب برایتون 🔸ادوین اس. پورتر و سینمای آ
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه سوم «ما و تاریخ سینما»
🔸در سالیان نخستین حیات سینما، شکلگیری روند تولید، توزیع و پخش طی فرآیندی زنده صورت گرفته و همانند زبان، در ارتباطی زنده با مخاطب قرار میگیرد.
🔹نگاه فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما نیز همواره معطوف به خواست و نیاز مخاطب بوده است. خاستگاه این نگاه گردش چرخه اقتصادی سینما است اما میتوان گویاتر شدن زبان سینما را، محصول این نگاه دانست.
🔸اوایل ظهور سینما، ابزار تکنولوژیک در راستای بازسازی تصویری شگفتانگیز از وقایع روزمره به خدمت گرفته میشدند. در این نگاه، صرفا ایجاد جذابیت اصل است و در تحقق آن تکنولوژی نقش مهمی ایفا میکند.
🔹 با پیشرفت گام به گام تکنولوژی در سالیان متمادی حیات سینما، این نگاه ابزاری رشد کرده و در اذهان سینماگران ریشه دوانده است اما سوال اینجاست که این رویکرد چه نسبتی با ذات سینما دارد؟
🔸آیا میتوان به شناختی از مبدا سینما دست یافت؟
🔹 آیا تجربیات تکنولوژیک یا هنری صرف منجر به ایجاد زبان سینما شدهاند یا اجتماع این تجربیات در ارتباط با مخاطب آغازگر حیات سینما بوده است؟
🔸 زبان سینما، زبان تکنولوژی و تجدد است و از این منظر رام شدن و به خدمت درآمدنش نیازمند ممارست و کلنجار رفتن با تکنیک است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰یادداشتی بر سریال «سوران»
🖋به قلم پیام تاجی
🔸 سوران، جدیدترین اثر مرکز سریال سوره است که از کتاب《عصرهای کریسکان》اقتباس و تاکنون نیز پنج قسمت آن پخش شده است. داستانی که به وقایع پرتلاطم زمان انقلاب در کردستان میپردازد.
🔹 اولین چیزی که در مواجههی ابتدایی با سریال به چشم میخورد، سطح و کیفیت مسائل فنی - تولیدی سریال است.
عوامل سریال سوران، بر خلاف روند معمول آثار صداوسیما، بیشتر سینمایی هستند تا تلویزیونی. همین امر باعث شده تا سوران از لحاظ فنی در مسائلی مانند طراحی صحنه، تصویربرداری،بازی، موسیقی و حتی گریم حال و هوای متفاوتی با سایر سریالها داشته باشد و فضای آن بیشتر به فیلمهای جشنوارهی فجر شبیه بشود تا میانگین سریالهای صداوسیما.
🔸 اما انگار با وجود استاندارد بودن تمامی این مسائل، سریال همچنان عمق جان آدم را با خودش درگیر نمیکند. اگر به اجزا به صورت جداگانه نگاه کنیم شاید همهچیز به نظر قابل قبول بیاید، اما با این وجود، به قول دوستی انگار هنوز یک چیزی کم است.
🔹 آن چیز چیست؟ چه چیزیست که هرچقدر هم ما به ابزار و امکانات و متخصصان مسلط بر این ابزار بیشتر تکیه میکنیم باز ظهور و بروز پیدا نمیکند؟
🔸 فوکو، فیلسوف و متفکر فرانسوی، هنگامی که با انقلاب اسلامی ایران مواجه شد، با ادبیاتی قابل توجه به توصیف این پدیده پرداخت. او به صورت ضمنی ایران و انقلاب ایران را《روح جهان بیروح ما》خوانده است. متفکر حقیقی نه اهل استفاده از عبارات لفاظانهی اغراقآمیز است و نه اهل بازی با کلمات. مشخص است که فوکو نیز این توصیف را از سر مشاهده و تامل به زبان آورده. متفکرانی که در قلب جهان توسعهیافته زندگی میکنند، هنگام مشاهدهی پدیدهی انقلاب ۵۷، چه تفاوت ذاتی را مشاهده میکنند که باعث میشود آن را روح جهان فاقد روح ما بخوانند؟
🔹 مسئلهی کلیدی به نظرم همینجاست و آنچه که در سوران نیست نیز همین روح است. چیزی که اگرچه نامرئی است، اما در آن زمان تمام فضا را پر کرده و هرکسی آن را حس میکرده است. حالا پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از آن اتفاق، چگونه میتوان آن روح را بازسازی کرد و به تصویر کشید؟
🔸 فوکو در یکی از گفتوگوهایی که دربارهی انقلاب اسلامی ایران دارد، به چیزی اشاره میکند که در این باره راهگشاست. او پس از دیدن حرکت عظیم ملت ایران، حرفی میزند که آن را مستقیم نقل میکنم:
《اراده جمعی، اسطورهای است سیاسی که حقوقدانان و فلاسفه سعی دارند به کمک آن به تحلیل یا توجیه نهادها، تأسیسات و غیره بپردازند. یک ابزار تئوریک است، کسی تا کنون «اراده جمعی» را به عینه مشاهده یا لمس نکرده است، و من شخصاً فکر می کردم که اراده جمعی مقولهای مانند خدا، یا روح است، چیزی که هرگز نمیتوان آن را به چشم دید. نمیدانم با نظر من موافقید یا خیر، ولی ما در تهران و در سراسر ایران اراده جمعی یک ملت را به وضوح مشاهده کردیم... این چیزی نیست که هر روز رخ دهد》
🔹 آن چیزی که فوکو مشاهده کرده و او را به وجد آورده، رویدادی بوده که مردم در تمامی شئون آن حضور فعال داشتهاند؛ از پخش اعلامیه و سخنرانی گرفته تا جمع کردن پول و امکانات مورد نیاز و انجام تظاهرات و حتی درمان مجروحین. یعنی فضایی که در آن مردم در تمامی شئون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش معنادار و فعالی دارند و مسئولیتدار امور خودشانند.
🔸 اما آنچه که در اکثر ارگانهای سینمایی ما رخ نداده ایجاد چنین نسبتی با مردم و حرکتهای مردمیست. در زمان انقلاب، درِ خانههای مردم برای انجام کار به روی یکدیگر باز بود، ولی هماکنون درِ مراکز فرهنگی مذهبی - انقلابی ما بستهاست؛ به نحوی که باعث شده حتی عبور و مرور دلسوزان انقلاب هم در این مکانها دشوار باشد، چه رسد به همهی مردم. در آن زمان مردم خودجوش جلو میرفتند و مسئولان، در برابر ارادهی گروههای مردمی پذیرا بودند ولی حالا، عملا سازمانهای دولتی، با تصدیگریشان در امور، خودشان را فعال کردهاند و مردم را منفعل خودشان.
🔹 برای به تصویر کشیدن آن روح، آنچه که نیاز است یک تحول اساسیست از جنس خود انقلاب، تحولی که با نحوهی متفاوتی از فکر کردن به تولید آثار سینمایی آغاز میشود. و الا چگونه میتوان پدیدهای تا مغز استخوان مردمی را به تصویر کشید وقتی که خود روال ساخت و تولید آن مردمی نباشد؟
🔸 البته این حرفها به جهت نفی تلاش و زحمات گروه سازندهی سوران نیست. نفس این اتفاق که بعد از گذشت چند دهه و پس از ساخته شدن صدها و هزاران سریال، ظرفیت بالای دراماتیک ادبیات مکتوب انقلاب و دفاع مقدس به چشم آمده و راهی باز شده تا بشود با رجوع و اقتباس از این ادبیات کارهای سینمایی - تلویزیونی ساخت اتفاق بسیار مبارکی است. اما هدف از این نوشته این بوده که به دشواری این راه اشاره شود، راهی که جز با تفکر در دل کار و کار در دل تفکر هموار نمیشود.
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه چهارم، یکشنبه ۴ تیر ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ حکمت، معنا و تصویر .mp3
35.7M
🔈 جلسه چهارم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ٣١ خرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه چهارم، چهارشنبه ٣١ خرداد
🔰 جلسه «حکمت، معنا و تصویر» این هفته (٧ تیرماه) به دلیل تقارن با روز عرفه برگزار نمیشود.
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه چهارم ما وتاریخ سینما.mp3
38.97M
🔈 جلسه چهارم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹گسترش بین المللی سینما ١٩٠۵- ١٩١٢
🔸پیش به سوی هالیوود
🔹آغاز سیستم تداومی تدوین
🔸یکشنبه، ۴ تیر ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه پنجم، یکشنبه ١١ تیر ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه پنجم، چهارشنبه ١۴ تیر ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
ما و تاریخ سینما _ جلسه پنجم.mp3
25.68M
🔈 جلسه پنجم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹گریفیث پدر تکنیک سینما
🔸بررسی فیلمهای «تولد یک ملت» و «تعصب»
🔹یکشنبه، ١١ تیرماه ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 جلسه «ما و تاریخ سینما» این هفته (١٨ تیرماه) برگزار نمیشود.
🆔 @ghabe_hasht
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه پنجم.mp3
27.27M
🎙 جلسه پنجم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ١۴ تیر ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٠ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه اول «حکمت، معنا و تصویر»
🔸در فهم عامه، فلسفه اسلامی علم بررسی «وجود به ما هو وجود» است. در این میان، فلسفهی ملاصدرا علمی است مربوط به مراتب وجود. او در بررسی مراتب وجود، تفاسیر و تعابیری دارد که میتوان گفت مربوط به مراتبی از «معنا و تصویر» است.
🔹این نگاه، در حقیقت ترجمهای از معنای فلسفه، به زبان هنر است و ارتباط تنگاتنگ فلسفه و هنر را نمایان میسازد.
🔸فیلسوف، در قلمری حکمت و فلسفه، از آن حیث که ناگزیر از تجربهی خلاقیت است، هنر را تجربه میکند.
🔹در تعریف هنر، « دیدن » از آن حیث که امری است غریزی، ناخودآگاه و عام، در مقابل تعریف « چگونه دیدن» که مختص نگاه هنرمندانه است قرار میگیرد.
🔸در «چگونه دیدن» انسان مخیر است که بین زوایای دید متفاوت، یکی را برگزیند و آن را در اثر هنری خود، در قالب صورت و تصویر منعکس سازد و این گونه است که امری به نام هنر در عالم انسانی معنا مییابد.
🔹«واسطه بین هنرمند و مخاطب او چیست؟» ممکن است در وهله اول پاسخ این پرسش سهل به نظر آید: «آنچه واسطه است بین هنرمند و مخاطب او، اثر هنری است.
🔸در اثر هنری به صورت کلی با دو وحدت ترکیبی مواجه خواهیم بود. «وحدت انبوهی از معانی با یکدیگر»، و «وحدت انبوهی از تصاویر»
🔹وقتی از نقش معنا در اثر هنری صحبت میکنیم در حقیقت نقش متن را مورد توجه قرار دادهایم. بنابراین اثر هنری یک متن است که باید توسط مخاطب درک و دریافت شود.
🔸معانی و احساسات از آن حیث که به طور مستقیم قابل انتقال به غیر نیستند، صورتپذیر و نیازمند تجسم یافتن هستند. میتوان گفت هنر متنی تصویری است.
🔹هنر، انتقال معانی به همراه انبوهی از بارهای احساسی است و از این حیث، با سایر متون تصویری که با هدف انتقال آگاهی صرف، ذهن مخاطب را هدف قرار میدهد، تفاوت دارد.
🔸در فرآیند خلق اثر هنری، همهی وجود مخاطب موردتوجه هنرمند قرار گرفته و افزایش سطح آگاهیهای ذهنی او، غایت نهایی نیست.اما این امر چگونه محقق میشود؟
🔹در اندیشیدن به این فرآیند، ارتباط هنر با مقولهی زیباییشناسی هویدا میشود.
🔸میتوان گفت انتقال معنا در هنر، یک انتقال زیباییشناسانه است و از این حیث با سایر حالتهای متن تصویری متفاوت است.
🔹اثر هنری دارای دو ویژگی ترکیبی بودن و معناداری است.
🔸در نگاه ترکیبی تمامیت یک اثر با دیدن جزئیات آن در یک وحدت کلی مورد توجه قرار میگیرد.
🔹دستیابی به نگاه زیباییشناسانه و ترکیبی، برای همه افراد ممکن است اما هنرمند از این وجه که قابلیت انجام دادن «کار ترکیبی» را پیدا میکند، با سایرین متفاوت است.
🔸در فرآیند خلق اثر هنری، این تنها ذهن هنرمند نیست که نقش آفرینی میکند بلکه تمام قوای وجودی او به صورت ترکیبی درگیر میشود.بنابراین اثر هنری به دلیل اینکه محصول یک فرآیند ترکیبی است، تاثیری که بر مخاطب خواهد گذاشت هم ترکیبی خواهد بود و همهی قوای وجودی او را در اختیار میگیرد.
🔹این نگاه، خود میزانی برای ارزیابی کیفیت عملکرد آثار هنری است.هرچه هنرمند از این نگاه دوری گزیند، اثر او به کلیشهها نزدیکتر میشود.
🔸انسان از حیث وجود، دارای چه ویژگیهایی است که قادر است با نگاه ترکیبی، دست به خلق اثر هنری زده، و نگاه زیباییشناسانه خود را به مخاطب انتقال دهد؟ در دستگاه وجودشناسی ملاصدرا پاسخ این پرسش را میتوان یافت.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه دوم «حکمت، معنا و تصویر»
🔸در هنر، تصویر جایگزین بیان مستقیم مفاهیم شده و روایتگری میکند. این جایگزینی از این حیث که قابلیت انتقال انبوهی از معانی در قالب تصویر به صورت یک کل منسجم را داراست، قابل توجه است.
🔹به طور کلی هیچ هنری را نمیتوان یافت که بینسبت با زیبایی باشد اما زیبایی در برخی از مصادیق هنر وصف موضوع است و در برخی دیگر وصف فعل خلاق هنرمند.
🔸فارغ از موضوع اثر هنری که زشت یا زیبا باشد، تاثیرگذاری بر مخاطب از طریق انتقال احساس، ماحصل زیبایی فعل هنرمند خواهد بود.
🔹زیبایی چیستی ندارد. امری ماهوی و بسته نیست و در قالب مفاهیم و تعاریف علمی منحصر و محدود نمیشود. میتوان گفت زیبایی شانی از شئون وجود است.
🔸در کالبد شکافی مفهوم هنر به این تعریف دست خواهیم یافت: «هنر سیری است از نگاه تا تصویر»
🔹در این تعریف، نگاه خود سیری است از دیدن تا چگونه دیدن، و با تماشا که امری غریزی و ناخودآگاه است، تفاوت دارد. میتوان نگاه را در این معنا با شهود زیبایی معادل دانست.
🔸در چگونه دیدن، از آن حیث که هنرمند فاعل خواهد بود، زمینه بروز خلاقیت که لازمهی خلق اثر هنری است مهیا میشود.
🔹هنرمند با خلق اثر هنری، زاویه دید خلاقانهی خویش را که ماحصل چگونه دیدن یا شهود زیبایی است، به تصویر کشیده و به مخاطب عرضه میکند.
🔸وجه تمایز هنر متعالی از هنر کلیشهای، توجه به حلقهی واسط «چگونه دیدن» در فرآیند نگاه تا خلق اثر هنری است. به این معنا که هنر کلیشهای مستقیما از دیدن به تصویر راه یافته و چگونه دیدن را تجربه نمیکند.
🔹با این تفاسیر میتوان به پاسخی برای چرایی کمبود شاهکارهای هنری در دوران مدرن دست یافت.
🔸تجربههایی که مربوط به خلق اثر هنری میشوند غالبا تکنیکال بوده و قابلیت آموزش در آکادمیهای هنری را دارند. این در حالیست که تجربههای مربوط به چگونه دیدن، قابلیت آموزش ندارند و اموری درونی و شهودی هستند.
🔹تجربههای مربوط به چگونه دیدن نسبت به تجارب تکنیکال تقدم دارند. این در حالیست که در هنر مدرن، تجربههای تکنیکال ارجحیت داشته و گاها «چگونه دیدن» از فرآیند حذف میشود.
🔸ماحصل این نگاه، جایگزینی خلق آثار هنری، با تولید انبوه «کالاهای هنری» است.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢۴ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه سوم «حکمت، معنا و تصویر»
🔸جهان مدرن، ملقمهای از انواع بحرانهاست. میتوان به سهولت بحران زیبایی شناسی و هنر را یکی از شاخصترین بحرانهایی دانست که گریبانگیر بشر مدرن شده است.
🔹منشا پیدایش این بحران را میتوان به تمرکز بیش از اندازه هنرمند در جهان مدرن، بر تجربههای تکنیکی منتسب دانست. تکنیک در کار هنری هنرمند مجال یکهتازی پیدا کرده است و این عامل، سدی است برای جاودانه شدن آثار هنری و خلق شاهکارهای ماندگار.
🔸در فرآیند «نگاه» تا «تصویر» جوهرهی هنر هنرمند در خلال تجربههای غیرآکادمیک او که مربوط به چگونه دیدن است، به منصه ظهور میرسد.
🔹بدیهی است که مهمترین عنصر لازم برای خلق اثر هنری ماندگار، بیش از اینکه مربوط به تجربههای تکنیکی باشد، مربوط به چگونه دیدن هنرمند است که این مهم تنها از طریق خودسازی او حاصل میشود.
🔸برای شناخت هنر و دست یافتن به معنای حقیقی آن، لازم است به تاریخ آن نگاهی هستیشناسانه داشته و به سرآغاز کار هنری توجه داشته باشیم.
🔹سرآغاز کار هنری در عالم انسانی نیست. میتوان گفت هنر انسانی ذیل هنر ربوبی قرار میگیرد و برای شناخت آن، باید از عالم انسانی گامی فراتر نهاده و حقیقت هنر را در عالم وجود جستوجو کنیم.
🔸با این نگاه، اولین هنرمند در عالم هستی، حقیقت هستی است و کل عالم وجود اثری هنری است.
🔹در اشارات قرآن، هنر ربوبی هم واجد سیری از «نگاه» تا «تصویر» است.
🔸خداوند مصور است و عالَم، صورت متجسم علم اوست. از آن حیث که علم حق تعالی پایان ندارد، کرانهای برای هنر ربوبی او نمیتوان متصور شد. از آن منظر که انسان میتواند مظهر اسم مصور باشد و هنر انسانی نیز ذیل هنر ربوبی تعریف میشود، میتوان گفت هنر انسانی نیز کرانهای ندارد.
🔹با این نگاه، شان قدسی هنر مکشوف و هنرمند به عظمت وجود و ارزش کار هنری خویش واقف خواهد شد.
🔸خداوند هنرمند بالذات است و از آن جهت که اثر هنری محصول یک کار ترکیبی است، اثری که خداوند خالق آن است، جلوهی همهی اسما اوست.
🔹برای توجه به شگفتیهای عالم به عنوان یک اثر هنری، نیازمند تجهیز به نگاهی هستیم که از سطح فراتر رفته و به سطوح نادیدنی دسترسی داشته باشد. دستیابی به این نگاه، منبعی نامتناهی برای شهودهای زیبایی شناسانه هنرمند است.
🔸الهامی که هنرمند برای خلق اثر هنری از عالم وجود میگیرد مرهون نگاه ترکیبی اوست و با نگاه دانشمندان که تجزیهمحور است، تفاوت دارد.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه ششم، چهارشنبه ٢١ تیر ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht