قاب هشت
🔰 در استقبال از دولتی که شعارش نقش آفرینی است باید لباس رزم بپوشیم و آماده مشارکت فعال در همه عرصهه
🔰 گفتوگوی آزاد انتخاباتی
📆 امروز، ساعت ١٨
🕌 آستانه قاب هشت
#انتخابات
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 در استقبال از دولتی که شعارش نقش آفرینی است باید لباس رزم بپوشیم و آماده مشارکت فعال در همه عرصهه
پادکست حضور مردم_3.mp3
22.39M
🔰پادکست حضور مردم
🔸روایتی از نسبت مردم، سیاست و انتخابات در چندین دههی گذشته و زبان تازهای که پس از شهادت آیتالله رئیسی و با حضور آقای جلیلی به میدان آمده است.
#انتخابات
🆔 @ghabe_hasht
🔰 برشی از گفتوگوی آزاد انتخاباتی
🔸یکی از مشکلات فضای سیاسی کشور این است که بهخاطر ایدئولوژیک بودنش از وجود آدمها جداست. آنقدر که لازم است، اصلا ارتباطی با وجود ما ندارد. فقط یک عده آدم اهل سیاستی هستند که وفا دارند به احزاب سیاسی. کسانی که پیاده نظاماند. منتظر نظر حزب هستند تا از آن تبعیت کنند. حتی اعضای این دسته نیز کارها و نظرات سیاسی از عمق جانشان نیست و نسبتی با آن ندارند. حتی شاید خودمان هم بتوانیم این را درک کنیم. انتخابات میآید، شوری ایجاد و بعد از انتخابات هم تمام میشود. بقیه زندگیمان چه؟ چه نسبتی با انتخابات دارد؟ نسبت کسانی که میآیند سر کار با ما چیست؟
وقتی ایدئولوژی غالب و همه چیز وسیله میشود، بعد از استفاده دیگر با ما نیست. کنار گذاشته میشود. به عبارت بهتر باور ما نیست. نسبت ما با جهان نیست. این مسئله بهخصوص در جهان توسعه نیافته بیشتر دیده میشود. در جهان غرب هم هست، اما باید برگردیم به ریشهاش. آیا اساس سیاست اینگونه بوده است یا نه؟ اهل سیاست، انسان های اثرگذار در جوامع و تاریخ آیا همیشه اینطور بودهاند با مردم؟ اگر سیاست را مثل هنر و فلسفه، تفکر بدانیم؛ آنوقت سیاست مدار حقیقتا نماینده مردم تلقی میشود، نه کسی که صرفا مردم طرفدارش هستند. یعنی مثل آنکه میگوییم هنر و فلسفه سخن زمان را میگوید؛ سیاست مدار هم آدم زمان است. آدمی است که تاریخ در این زمان با او خودش را نشان میدهد. آنهم نه با حرف یا اثر هنریاش، بلکه با کنش سیاسی_اجتماعیاش. اگر به سیاست، از این منظر فکر کنیم؛ نسبتی حقیقی با سیاستمدار پیدا میکنیم. در جهان فعلی از همچین نسبتی بی بهرهایم. روی کار آمدن امام و انقلاب اسلامی اساسا در جهان جدید برای ایرانیها یک همچین چیزی است. اینطور نیست که امام فقط یک دیندار بیسیاست باشند که آمدند در جایی بیربط با خودشان.
چگونه میشود حقیقت جو بود در فضای سیاسی؟ و چگونه میشود از نسبتهای حقیقی حرف زد؟
آیا میتوان نسبتی که رزمندهها در جبهه با امام داشتند را در زمان فعلی با زبان کسی از جمع سیاستمداران برقرار کرد؟ برقراری چنین نسبتی قاعدتا سخت است ولی اگر اتفاق میافتد باید دنبال آن بود و اگر هم این اتفاق نمیافتد باید انتظارش را کشید.
#انتخابات
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 جلسه بیست و پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه دهم از متنخوانی جلد دوم
🔹مقاله ششم: ادراکات اعتباری
📆 یکشنبه، ١٧ تیر ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل سوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔹️مطالعه مقاله «سینما و تأتر»، کتاب «سینما چیست؟» آندره بازن
📆 جلسه پنجم، یکشنبه ۱۷ تیر ماه، ساعت ۱۸
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
▪️حضور برای عموم آزاد است.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی 19.mp3
28.02M
🎙 صوت جلسه نوزدهم «زبان آوینی زبان سینما»
🔹 متن خوانی و گفتوگو با محوریت مقالات جلد اول کتاب «آینه جادو»
🔸 جلسه سوم از مقاله «مونتاژ به مثابه معماری سینما»
📆 ٧ تیر ١۴٠٣
#مدرسه_قاب_هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
19_1.mp3
3.86M
🔰برشی از جلسه «زبان آوینی زبان سینما»
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰برشی از جلسه «زبان آوینی زبان سینما» #زبان_آوینی_زبان_سینما 🆔 @ghabe_hasht
🔰معمولاً پدیده هایی مانند سینما را تکنیک محض میدانیم. ابزاری بیجان و تحت سیطره انسان، که میتوان از آن برای بیان هرحرفی بهره برد. در نگاه شهید آوینی ابزارها آنچنان که به نظر میآید بیجان نیستند؛ نسبتی با انسان و تاریخ دارند. ارتباط ابزار با انسان بهخودی خود وجود دارد و پدیدهای همچون سینما، از فضای فنی صرف عبور کرده و تبدیل به زبان میشود. از ابتدای ظهور سینما این پدیده، در ردیف سایر کارهای علمی آن زمان، فناوری صرف بهنظر میرسد. اما رفتهرفته سینما از فناوری صرف، به زبان نزدیک میشود. نمیتوان منکر نسبت فناوری صرف با انسان شد هر چند که این نسبت دور به نظر برسد. اما وقتی سینما زبان شود این نسبت بیشتر شده و ارتباطش با انسان و جهان و سینماگران صریح و سریع بروز پیدا میکند. پدیده سینما وقتی تبدیل به زبان میشود؛ دیگر از سیطره فناوری و پژوهشگران، سیاسیون و ادبیات ایدئولوژیک در میآید. حتی از سیطره هنرمندان هم درآمده و فراتر از اراده آنها پیش میرود. البته نمیتوان منکر نقش هنرمندان در تکوین این زبان شد. آنها مانند مبلغان این زبان نماینده آن میشوند.
هرچه از تکنیک و فن به سمت زبان حرکت میکنیم، لزوم توجه به نشانههای این زبان بیشتر مشخص میشود. برای مثال شهید آوینی برای تبیین ضرورت مونتاژ، به سیرتاریخی آن توجه میکند.
«مونتاژ شیوهای است که در سیر تاریخی سینما در جهت تکمیل تکنولوژی سینما بدان منتهی شده است. سینما، این سیر تاریخی را مجرد از انسان نپیموده است. بنابر این ضرورت هایی که تکنولوژی سینما را به صورت فعلی آن اکمال بخشیده، منشا گرفته از بشر است. جزئی از نیاز ها و ضرورت های فطری بشر است.»
بنابراین مونتاژ نیز در نسبتی با انسان ظهور پیدا کرده، گرچه رفتهرفته تحت تاثیر سینمای تجاری، سیاستِ سیاست مداران و نگاه هنری جوامع مختلف، به سمت و سو خاصی کشیده شده است. اما باید بتوان فهمید که این نسبتِ اصیل با انسان چیست.
در مواجهه با مکتب مونتاژ شوروی، آیا باید گفت این مکتب از ایدئولوژیک بودن و یک نگاه خاص سیاسی یا فلسفی آمده؟ اینطور هست ولی مسئله این است که نسبت تاریخ سینما در رجوع به این اتفاقات چیست؟
اگر بتوانیم تدوین و نسبتش با انسان را بشناسیم، زبان سینما را شناختهایم.
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت (22)جویی.MP3
18.85M
🎙صوت جلسه بیستودوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه هفتم از جلد دوم
🔸چگونه ادراکات توسط ذهن زیاد میشود و چه نسبتی با واقعیت خارجی پیدا میکند؟
🔹چه زمانی میتوانیم گزارههای ذهنی را به واقعیت خارجی نسبت دهیم؟
🔸چرا فعالیت ذهنی مطلق میتواند انسان را به نیست انگاری برساند؟
📆 ١٩ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی(۲۳).MP3
15.62M
🎙صوت جلسه بیستوسوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔹جلسه هشتم از جلد دوم
🔸آخرین جلسه مقاله پیدایش کثرت در ادراکات
🔹مقدمهای در ضرورت اعتباریات
📆 ٢۶ خرداد ماه ١۴۰۳
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht