🔰 اکران اختصاصی فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش» در مراسم اعتکاف دانشآموزی
🕌 مسجد حکیم اصفهان
🔸 گزارش تصویری (١)
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰اکران فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش» در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔸شنبه ٢٢ بهمن
🔹پردیس سینمایی سپاهان
🔺جهت هماهنگی با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#آب_از_آتش
#جشنواره_فیلم_فجر
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز چهارم جشنواره.mp3
27.25M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: نگاه دانش بنیان، راه عبور از کلیشههای سینمایی
🔹 گفتگو درباره فیلمهای روز چهارم جشنواره فیلم فجر اصفهان - «سرهنگ ثریا»، «هوک» و «کت چرمی»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢١ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #هوک #سرهنگ_ثریا #کت_چرمی
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: نگاه دانش ب
🔰 بخش مقدمه جلسه چهارم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: نگاه دانشبنیان، راه عبور از کلیشههای سینمایی
🔸هنر اساساً جنگ علیه کلیشههاست اما عبارت «جنگ علیه کلیشهها» در ادبیات دانشبنیان سینما به چه معناست؟ آیا صرفا ایجاد یک ترکیب جدید با نگاه زیباییشناسانه است؟
🔹نقشی که استعاره در شعر ایفا میکند، صرف اضافه کردن ترکیبهای جدید به زبان نیست، بلکه کشاندن تجربههای جدید زندگی از این طریق به زبان، و زنده نگاه داشتن آن است.
🔸اگر پیشروی در فاصله گرفتن از کلیشههای مرسوم در سینما، با ابزار گره نخورده و در دامنه هنر متوقف شود، مانع نگاه جامع ما به سینما میشود.
🔹ایجاد تجربههای جدید در مدیوم سینما، در فرم سینمایی و از دریچه ابزار اتفاق افتاده و تنها با سعی و خطا ممکن میشود.
🔸در کلیشهها، «صورت» وقایع زندهای که در هنر قابل رویت است، مرتباً تکرار میشود که این اتفاق در رویکرد تولید انبوه فیلمها رخ میدهد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #سرهنگ_ثریا #هوک #کت_چرمی
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: نگاه دانش ب
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه چهارم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «سرهنگ ثریا»: این فیلم تنها فیلم «سینمایی» جشنواره امسال تا این روز است. این فیلم از لحاظ جزئیات تکنیکی دارای نقاط قوت و ضعفی است اما در پرداختن به شخصیتهای خانم داستان، از کلیشههای رایج فاصله گرفته و بدون پرداختن به مباحث اعتقادی، شمایل یک زن فعال و کنشگر را ترسیم میکند.
🔹سرهنگ ثریا نگاه جدیدی به جنگ، مناسبات سیاسی و مساله گروهک منافقین دارد.
🔸فیلم، فیلم خانواده است و احوالی از زندگی خانوادگی در آن جریان دارد که قویاً بومی است و در تضاد معناگری با جبهه مقابلش قرار دارد.
🔹و فیلم «هوک»: در طرح کلیاش که یک درام ورزشی است به مسائل بومی نزدیک میشود.
🔸مهمترین نکته قابل توجه هوک، مسیری است که این فیلم در جهت فیلمسازی بومی طی میکند که قصد تجربه قرار گرفتن بازیگران بومی در کنار بازیگرهای شناخته شده را دارد و از این منظر تجربه مهم و قابل توجهای است.
🔹نگاه سیاست زده در مواجهه با تصویری که این فیلم از سیستان و بلوچستان نمایش میدهد، معطوف به امکانات رفاهی آن است و این مطلب را مغایر با واقعیت و دلیلی برای سفارشی بودن هوک میداند. هر چقدر که فیلمهای بومی نظیر «هوک» در جهت شکستن تصورات القا شده توسط رسانهها در اذهان عمومی ساخته شوند، این مسیر گشودهتر میشود.
🔸فیلم «کت چرمی»: ژانر فیلم، ژانری جنایی است اما متاثر از گستره وسیعی که کلیشههای ژانر اجتماعی در سینما دارد، به سمت ژانر اجتماعی متمایل میشود.
🔹 آیا راه جذب مخاطب حرکت به سوی سینمای ژانر و تجربه همه انواع ژانرهاست؟
🔸با وجود شباهتهایی که کت چرمی به فیلم مردبازنده دارد، در فضایی انتزاعیتر از آن فیلم به سر میبرد.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #سرهنگ_ثریا #هوک #کت_چرمی
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز پنجم و ششم جشنواره.mp3
29.18M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: جایگاه نقد در ادبیات دانشبنیان
🔹 گفتگو درباره فیلمهای جشنواره فیلم فجر اصفهان - «در آغوش درخت»، «یادگار جنوب»، «چرا گریه نمیکنی»، «پرونده باز است» و «کاپیتان»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢٣ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: جایگاه نقد
🔰 بخش مقدمه جلسه پنجم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: جایگاه نقد در ادبیات دانشبنیان
🔸ضرورت نگاه به فیلمها با ادبیات دانشبنیان چیست؟
🔹اساساً ادبیات، مبین نسبت ما با پدیدههاست. اگر در مواجهه با فیلمها با ادبیات نقد مرسوم مواجه شویم، در تولید نیز با همین نگاه وارد میشویم.
🔸سینمای ما در مسیر محقق شدن قرار دارد و همچنان نیازمند سعی و خطاست. ادبیات دانشبنیان اجازه میدهد که سینما را به فعلیت رسیده نبینیم و با مشکلات چرخه تولید انبوه درگیر نشویم.
🔹تکیه شعار این دوره از جشنواره فجر در مقایسه با شعار سال، بر امید و آگاهیبخشی است و این نکته، نشان از این دارد که توجه مدیران سینمایی، بیشتر بر امور رسانهای است و نه هنری یا صنعتی.
🔸ادبیات دانشبنیان ، با تکیه بر مسالهها، فصل مشترک سلایق مختلف فیلمسازی است و عزم تولید و حرکت ایجاد میکند.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: جایگاه نقد
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه پنجم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «در آغوش درخت»: موضوع فیلم، یکی از آسیبهای پرتکرار ژانر اجتماعی است اما باید پرسید نوع مواجهه فیلم با بچههای داستان و نسبتی که با خانواده و زیستبوم برقرار میکند، چه تجربه جدیدی پیش روی مخاطب میگذارد؟ هر چه این پرسش به پاسخ روشنتری برسد، فیلم به مدیوم سینما نزدیکتر میشود.
🔹فیلم «یادگار جنوب»: آیا صرف رسیدن به حد مطلوبی در اجرای تکنیکهای جذاب و مختلف فیلمسازی، از محصول نهایی یک فیلم خوب در ارتباط با مردم میسازد؟
🔸این فیلم با ارتباطی که تلاش دارد با زیست بوم جنوب برقرار کند، از فیلمهای هنری که بریده از زمان ومکان هستند، فاصله میگیرد اما درباره میزان باورپذیری این ارتباط و توفیق این تلاش، میتوان بیشتر اندیشید.
🔹فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»: این فیلم در تلاش برای بیان آشکارسازی درونیات شخصیت اصلی، متوسل به بیان دیالوگهایی میشود که در راستای طرح مسالهی اصلی داستان است اما میتوان به میزان توفیق آن در همراه کردن مخاطب با این مساله، بیشتر فکر کرد.
🔸فیلم «پرونده باز است»: وقتی سینماگر مضمون و تکنیک را جدا از هم بداند و بر اساس دغدغههایش به سوی بیان مضامین با ابزار سینما برود، فیلم از مدیوم سینما فاصله گرفته و به تلویزیون نزدیک میشود.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #در_آغوش_درخت #یادگار_جنوب #چرا_گریه_نمیکنی #پرونده_باز_است #کاپیتان
🆔 @ghabe_hasht
اشاره ای به سینمای دانش بنیان _ روز هفتم .mp3
27.5M
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان
🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر
🔺مقدمه: زبان سینما و نگاه دانشبنیان
🔹 گفتگو درباره فیلمهای جشنواره فیلم فجر اصفهان - «غریب» و «اتاقک گلی»
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ٢۴ بهمن ماه
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
#اشاره_ای_به_سینمای_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 بخش مقدمه جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانش بنیان»
🔺موضوع: زبان سینما و نگاه دانشبنیان
🔸نسبت دو تعبیر «زبان سینما» و «سینمای دانشبنیان» با یکدیگر چیست؟
🔹سینمای حقیقی نه صرفاً هنر محض و شخصی است و نه در انحصار تجارت قرار میگیرد.
🔸توصیف سینمای حقیقی که ما بین این دو قطب محقق میشود، در توجه به سینما به مثابه زبان، و در ارتباط با مردم اتفاق میافتد.
🔹نسبت "زبان" با سینمای دانشبنیان چیست؟
🔸فهم دانشبنیان، به ما این اجازه را میدهد که دامنهی سینما به مثابه زبان را از هنر محض فراتر برده و در روالهای اجرایی و صنعتی نیز معنا کنیم.
🔹روال دانشبنیان نه شخصی و هنری است و نه به سیطره اقتصاد درآمده و به قصد ساخت کلیشههای سریدوزی شده وارد چرخه تولید انبوه میشود.
🔸فیلمی سینمایی است که بتواند در زبان سینما تصرف کرده و در مسیر حرکت دانشبنیان تجربههای جدیدی را به سینما اضافه کند.
🔹در مواجهه با فیلمهایی که گامهای بلند در این مسیر برداشته و توفیقاتی داشتهاند، نظیر فیلمهای «دیدهبان» و «مهاجر»، نگاه تقلیدی در ظاهر فرمولی و قاعدهمحور می ماند و به عمق اصول سینمایی نمیرسد و به سوی کلیشهپردازی رفته و از حقیقت این مسیر جا میماند.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 اشارهای به سینمای دانشبنیان 🔸 سلسله جلسات گفتگو حول فیلمهای جشنواره فجر 🔺مقدمه: زبان سینما
🔰 گزیدهای از صحبتهای جلسه ششم «اشارهای به سینمای دانشبنیان»
🔸فیلم «غریب»: در این فیلم به فرازهایی از زندگی شهید بروجردی پرداخته شده که مربوط به بازههای زمانی مختلفی از زندگی این شهید است.
🔹این خاطرات، بعضاً بدون توجه به بستری که در آن روی دادهاند گلچین شده و در کنار هم قرار گرفتهاند؛ به قصد رسیدن به یک روایت همهجانبه در معرفی این شخصیت.
🔸باید توجه کرد که فیلم در این نگاه، بیشتر به "صورت" وقایع نزدیک میشود تا اینکه به "بطن" وقایع زده و درک عمیقتری از احوال شخصیت در موقعیتهای روایت شده به مخاطب منتقل کند.
🔹آنچه از زندگی شهید در غریب میبینیم کنشهایی جدا شده از زمان و مکان است، که تهی شده از معنا، محدود به بیان فضائل اخلاقی او میشود.
🔸در پرداختن به داستان شخصیتهای دفاع مقدس، اگر نگاه فیلمساز، مستندمحور باشد، نتیجه چیدمان وقایع بدون نگاهی از درون به آنها و درکی بیرونی است.
🔹فیلمهایی مثل ایستاده در غبار، با انتخاب یک زاویه دید بیرونی مراتب ادب را رعایت کرده و مدعی درک و روایت وقایع از نزدیک نمیشوند اما غریب، با داعیهی نزدیکی روایت به شخصیتها، اساساً در مسیر دستیابی به درک قرار ندارد و بروجردی را سوژهی کار تکنیکی خود قرار میدهد.
🔸فرم روایت فیلم با بعضی از دیالوگ های بروجردی تضاد دارد و فیلم بیشتر حال انتقام جویی پیدا کرده است و از این لحاظ به فیلمفارسی شباهت پیدا میکند.
🔸برای بیرون آمدن از کلیشههای سینمایی، باید نسبتی حقیقی بین زمان حال و گذشته، پیدا شود که ناظر بر مسالهها باشد و راه درک درونی را به فیلمساز نشان دهد. و این امر، در سایه تصمیمگیریهای سازمانی و سفارش به فیلمسازهای تکنیکمحور و باتجربه محقق نمیشود.
🔹فیلم «اتاقک گلی»: انتخاب قهرمان فیلم از میان مردم که زاویه دید جدیدی نسبت به وقایع عملیات مرصاد است، جزو نقاط برجسته اتاقک گلی است.
🔸این فیلم احوالی از مبارزه و حماسه را خلق میکند و تا حدی به بومی سازی با سعی و خطا نزدیک شده است.
#جشنواره_فیلم_فجر #سینمای_دانش_بنیان #غریب #اتاقک_گلی
🆔 @ghabe_hasht