قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 جلسه «ما و تاریخ سینما» این هفته (١٨ تیرماه) برگزار نمیشود.
🆔 @ghabe_hasht
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه پنجم.mp3
27.27M
🎙 جلسه پنجم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ١۴ تیر ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٠ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه اول «حکمت، معنا و تصویر»
🔸در فهم عامه، فلسفه اسلامی علم بررسی «وجود به ما هو وجود» است. در این میان، فلسفهی ملاصدرا علمی است مربوط به مراتب وجود. او در بررسی مراتب وجود، تفاسیر و تعابیری دارد که میتوان گفت مربوط به مراتبی از «معنا و تصویر» است.
🔹این نگاه، در حقیقت ترجمهای از معنای فلسفه، به زبان هنر است و ارتباط تنگاتنگ فلسفه و هنر را نمایان میسازد.
🔸فیلسوف، در قلمری حکمت و فلسفه، از آن حیث که ناگزیر از تجربهی خلاقیت است، هنر را تجربه میکند.
🔹در تعریف هنر، « دیدن » از آن حیث که امری است غریزی، ناخودآگاه و عام، در مقابل تعریف « چگونه دیدن» که مختص نگاه هنرمندانه است قرار میگیرد.
🔸در «چگونه دیدن» انسان مخیر است که بین زوایای دید متفاوت، یکی را برگزیند و آن را در اثر هنری خود، در قالب صورت و تصویر منعکس سازد و این گونه است که امری به نام هنر در عالم انسانی معنا مییابد.
🔹«واسطه بین هنرمند و مخاطب او چیست؟» ممکن است در وهله اول پاسخ این پرسش سهل به نظر آید: «آنچه واسطه است بین هنرمند و مخاطب او، اثر هنری است.
🔸در اثر هنری به صورت کلی با دو وحدت ترکیبی مواجه خواهیم بود. «وحدت انبوهی از معانی با یکدیگر»، و «وحدت انبوهی از تصاویر»
🔹وقتی از نقش معنا در اثر هنری صحبت میکنیم در حقیقت نقش متن را مورد توجه قرار دادهایم. بنابراین اثر هنری یک متن است که باید توسط مخاطب درک و دریافت شود.
🔸معانی و احساسات از آن حیث که به طور مستقیم قابل انتقال به غیر نیستند، صورتپذیر و نیازمند تجسم یافتن هستند. میتوان گفت هنر متنی تصویری است.
🔹هنر، انتقال معانی به همراه انبوهی از بارهای احساسی است و از این حیث، با سایر متون تصویری که با هدف انتقال آگاهی صرف، ذهن مخاطب را هدف قرار میدهد، تفاوت دارد.
🔸در فرآیند خلق اثر هنری، همهی وجود مخاطب موردتوجه هنرمند قرار گرفته و افزایش سطح آگاهیهای ذهنی او، غایت نهایی نیست.اما این امر چگونه محقق میشود؟
🔹در اندیشیدن به این فرآیند، ارتباط هنر با مقولهی زیباییشناسی هویدا میشود.
🔸میتوان گفت انتقال معنا در هنر، یک انتقال زیباییشناسانه است و از این حیث با سایر حالتهای متن تصویری متفاوت است.
🔹اثر هنری دارای دو ویژگی ترکیبی بودن و معناداری است.
🔸در نگاه ترکیبی تمامیت یک اثر با دیدن جزئیات آن در یک وحدت کلی مورد توجه قرار میگیرد.
🔹دستیابی به نگاه زیباییشناسانه و ترکیبی، برای همه افراد ممکن است اما هنرمند از این وجه که قابلیت انجام دادن «کار ترکیبی» را پیدا میکند، با سایرین متفاوت است.
🔸در فرآیند خلق اثر هنری، این تنها ذهن هنرمند نیست که نقش آفرینی میکند بلکه تمام قوای وجودی او به صورت ترکیبی درگیر میشود.بنابراین اثر هنری به دلیل اینکه محصول یک فرآیند ترکیبی است، تاثیری که بر مخاطب خواهد گذاشت هم ترکیبی خواهد بود و همهی قوای وجودی او را در اختیار میگیرد.
🔹این نگاه، خود میزانی برای ارزیابی کیفیت عملکرد آثار هنری است.هرچه هنرمند از این نگاه دوری گزیند، اثر او به کلیشهها نزدیکتر میشود.
🔸انسان از حیث وجود، دارای چه ویژگیهایی است که قادر است با نگاه ترکیبی، دست به خلق اثر هنری زده، و نگاه زیباییشناسانه خود را به مخاطب انتقال دهد؟ در دستگاه وجودشناسی ملاصدرا پاسخ این پرسش را میتوان یافت.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه دوم «حکمت، معنا و تصویر»
🔸در هنر، تصویر جایگزین بیان مستقیم مفاهیم شده و روایتگری میکند. این جایگزینی از این حیث که قابلیت انتقال انبوهی از معانی در قالب تصویر به صورت یک کل منسجم را داراست، قابل توجه است.
🔹به طور کلی هیچ هنری را نمیتوان یافت که بینسبت با زیبایی باشد اما زیبایی در برخی از مصادیق هنر وصف موضوع است و در برخی دیگر وصف فعل خلاق هنرمند.
🔸فارغ از موضوع اثر هنری که زشت یا زیبا باشد، تاثیرگذاری بر مخاطب از طریق انتقال احساس، ماحصل زیبایی فعل هنرمند خواهد بود.
🔹زیبایی چیستی ندارد. امری ماهوی و بسته نیست و در قالب مفاهیم و تعاریف علمی منحصر و محدود نمیشود. میتوان گفت زیبایی شانی از شئون وجود است.
🔸در کالبد شکافی مفهوم هنر به این تعریف دست خواهیم یافت: «هنر سیری است از نگاه تا تصویر»
🔹در این تعریف، نگاه خود سیری است از دیدن تا چگونه دیدن، و با تماشا که امری غریزی و ناخودآگاه است، تفاوت دارد. میتوان نگاه را در این معنا با شهود زیبایی معادل دانست.
🔸در چگونه دیدن، از آن حیث که هنرمند فاعل خواهد بود، زمینه بروز خلاقیت که لازمهی خلق اثر هنری است مهیا میشود.
🔹هنرمند با خلق اثر هنری، زاویه دید خلاقانهی خویش را که ماحصل چگونه دیدن یا شهود زیبایی است، به تصویر کشیده و به مخاطب عرضه میکند.
🔸وجه تمایز هنر متعالی از هنر کلیشهای، توجه به حلقهی واسط «چگونه دیدن» در فرآیند نگاه تا خلق اثر هنری است. به این معنا که هنر کلیشهای مستقیما از دیدن به تصویر راه یافته و چگونه دیدن را تجربه نمیکند.
🔹با این تفاسیر میتوان به پاسخی برای چرایی کمبود شاهکارهای هنری در دوران مدرن دست یافت.
🔸تجربههایی که مربوط به خلق اثر هنری میشوند غالبا تکنیکال بوده و قابلیت آموزش در آکادمیهای هنری را دارند. این در حالیست که تجربههای مربوط به چگونه دیدن، قابلیت آموزش ندارند و اموری درونی و شهودی هستند.
🔹تجربههای مربوط به چگونه دیدن نسبت به تجارب تکنیکال تقدم دارند. این در حالیست که در هنر مدرن، تجربههای تکنیکال ارجحیت داشته و گاها «چگونه دیدن» از فرآیند حذف میشود.
🔸ماحصل این نگاه، جایگزینی خلق آثار هنری، با تولید انبوه «کالاهای هنری» است.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه سوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢۴ خرداد ماه
🔰گزیدهای از مباحث مطرح شده در جلسه سوم «حکمت، معنا و تصویر»
🔸جهان مدرن، ملقمهای از انواع بحرانهاست. میتوان به سهولت بحران زیبایی شناسی و هنر را یکی از شاخصترین بحرانهایی دانست که گریبانگیر بشر مدرن شده است.
🔹منشا پیدایش این بحران را میتوان به تمرکز بیش از اندازه هنرمند در جهان مدرن، بر تجربههای تکنیکی منتسب دانست. تکنیک در کار هنری هنرمند مجال یکهتازی پیدا کرده است و این عامل، سدی است برای جاودانه شدن آثار هنری و خلق شاهکارهای ماندگار.
🔸در فرآیند «نگاه» تا «تصویر» جوهرهی هنر هنرمند در خلال تجربههای غیرآکادمیک او که مربوط به چگونه دیدن است، به منصه ظهور میرسد.
🔹بدیهی است که مهمترین عنصر لازم برای خلق اثر هنری ماندگار، بیش از اینکه مربوط به تجربههای تکنیکی باشد، مربوط به چگونه دیدن هنرمند است که این مهم تنها از طریق خودسازی او حاصل میشود.
🔸برای شناخت هنر و دست یافتن به معنای حقیقی آن، لازم است به تاریخ آن نگاهی هستیشناسانه داشته و به سرآغاز کار هنری توجه داشته باشیم.
🔹سرآغاز کار هنری در عالم انسانی نیست. میتوان گفت هنر انسانی ذیل هنر ربوبی قرار میگیرد و برای شناخت آن، باید از عالم انسانی گامی فراتر نهاده و حقیقت هنر را در عالم وجود جستوجو کنیم.
🔸با این نگاه، اولین هنرمند در عالم هستی، حقیقت هستی است و کل عالم وجود اثری هنری است.
🔹در اشارات قرآن، هنر ربوبی هم واجد سیری از «نگاه» تا «تصویر» است.
🔸خداوند مصور است و عالَم، صورت متجسم علم اوست. از آن حیث که علم حق تعالی پایان ندارد، کرانهای برای هنر ربوبی او نمیتوان متصور شد. از آن منظر که انسان میتواند مظهر اسم مصور باشد و هنر انسانی نیز ذیل هنر ربوبی تعریف میشود، میتوان گفت هنر انسانی نیز کرانهای ندارد.
🔹با این نگاه، شان قدسی هنر مکشوف و هنرمند به عظمت وجود و ارزش کار هنری خویش واقف خواهد شد.
🔸خداوند هنرمند بالذات است و از آن جهت که اثر هنری محصول یک کار ترکیبی است، اثری که خداوند خالق آن است، جلوهی همهی اسما اوست.
🔹برای توجه به شگفتیهای عالم به عنوان یک اثر هنری، نیازمند تجهیز به نگاهی هستیم که از سطح فراتر رفته و به سطوح نادیدنی دسترسی داشته باشد. دستیابی به این نگاه، منبعی نامتناهی برای شهودهای زیبایی شناسانه هنرمند است.
🔸الهامی که هنرمند برای خلق اثر هنری از عالم وجود میگیرد مرهون نگاه ترکیبی اوست و با نگاه دانشمندان که تجزیهمحور است، تفاوت دارد.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه ششم، چهارشنبه ٢١ تیر ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه ششم .mp3
27.29M
🎙 جلسه ششم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ٢١ تیر ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه ششم، یکشنبه ٢۵ تیر ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه
🔹جلسه هفتم، چهارشنبه ٢٨ تیر ماه، ساعت ١٨
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه ششم ما و تاریخ سینما.mp3
31.48M
🔈 جلسه ششم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔹نگاهی به سینمای اروپا در سالهای ١٩١٢ تا ١٩١٩
🔸بررسی فیلمهای «کابیریا»، «کجا میروی» و «دانشجوی پراگ»
🔹یکشنبه، ٢۵ تیرماه ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
May 11
▪️«هر کس میخواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگر چه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد. چه بگوییم در جواب اینکه حسین کیست و کربلا کدام است؟ چه بگوییم در جواب اینکه چرا داستان کربلا کهنه نمیشود.
از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفتهاند. زمان هر سال در محرم تجدید میشود و حیات انسان هر بار در سیدالشهدا (ع). نه این حیات دنیایی که جانوران نیز از آن برخوردارند؛ حیاتی که در خور انسان است، حیات طیبه، حیاتی آن سان که امام داشت، زیستنی آن سان که امام زیست.»
▫️شهید آوینی، کتاب گنجینههای آسمانی، صفحه ۴١٩
🏴 روضه آستانه در محرم ١۴٠٢
◾️متن خوانی کتاب فتح خون و گفتوگو پیرامون آن
🕡 زمان: از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🏴 روضه آستانه - مجلس اول
🔰جلسهی اول: «آغاز هجرت عظیم»
▪️«سر آنکه جهاد فی سبیلالله با هجرت آغاز میشود در کجاست؟ طبیعت بشری در جستوجوی راحت و فراغت است و سامان و قرار میطلبد.»
▪️«یاران! سخن از اهل فسق و بندگان لذت نیست، سخن از آنان است که اسلام آوردهاند اما در جستوجوی حقیقت ایمان نیستند. کنج فراغتی و رزقی مکفی...در جستوجوی غفلتکدهای که او را از ابتلائات ایمانی ایمن سازد، غافل که خانهی غفلت پوشالی است و ابتلائات دهر، طوفانی است که صخرههای بلند را نیز خرد میکند و در مسیر درهها آن همه میغلتاند تا پیوستهی به خاک شود...»
▪️ «اگر کشاکش ابتلائات است که مرد میسازد، پس یاران، دل از سامان برکنیم و روی به راه نهیم...»
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۲۵)
📅 زمان: پنجشنبه ۲٩ تیرماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس دوم
🔰جلسهی دوم: «کوفه»
▪️آیا امام مردم کوفه را نمیشناخته است؟ آیا او فراموش کرده بود که پدرش از مردم کوفه چه کشیده است؟ مگر امام فراموش کرده بود که کوفیان با برادرش امام حسن مجتبی چه کردند؟ از یک سو گرداگرد او را گرفتند و از یک سو برای معاویه نامه نوشتند که اگر میخواهی، حسن را دست بسته نزد تو میفرستیم!
آری، امام کوفیان را میشناخت. اما امام در ادای آن عهد ازلی هرگز مأذون نیست که حجت ظاهر را رها کند. چگونه میتوان همه آن هزاران نامه را نادیده انگاشت و حکم بر تاویل کرد؟ و از آن گذشته اگر امام به دعوت کوفیان اعتماد نکند چه کند؟
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۳۴-۳۵)
▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان
📅 زمان: شنبه ٣١ تیرماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه هفتم، یکشنبه ١ مرداد ماه، ساعت ١٧
📚بررسی مکتب اکپرسیونیسم و بررسی فیلمهای:
🔺مطب دکتر کالیگاری ١٩٢٠
🔺نوسفراتو ١٩٢٢
🔺متروپولیس ١٩٢٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس سوم
🔰جلسهی سوم: «مناظره عقل و عشق»
▪️عقل میگوید بمان و عشق میگوید برو؛ و این هر دو، عقل و عشق را، خداوند آفریده است تا وجود انسان در حیرت میان عقل و عشق معنا شود، اگرچه عقل نیز اگر پیوند خویش را با چشمه خورشید نبرد، عشق را در راهی که میرود تصدیق خواهد کرد؛ آنجا دیگر میان عقل و عشق فاصلهای نیست...
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۴۶-۴٧)
▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان
📅 زمان: یکشنبه ١ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🏴 روضه آستانه - مجلس چهارم
🔰جلسهی چهارم: قافلهی عشق در سفر تاریخ
▪️... و تو، ای آنکه در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بودهای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبهی بشریت پای به سیاره زمین نهادهای، نومید مشو، که تو را نیز عاشورایی هست و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار میکشد تا تو زنجیر خاک از پای ارادهات بگشایی و از خود و دلبستگیهایش هجرت کنی و به کهف حصین لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافلهی سال شصت و یکم برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت برسی...
یاران! شتاب کنید، قافله در راه است...
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۵١)
▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان
📅 زمان: دوشنبه ٢ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه هفتم.mp3
32.97M
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر»
🔸با حضور دکتر امامی جمعه
🔹چهارشنبه، ٢٨ تیر ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#حکمت_معنا_تصویر
🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس پنجم
🔰جلسهی پنجم: کربلا
▪️لیرغب المؤمن فی لقاء ربه ... عجب رازی در این رمز نهفته است ! كربلا آمیزه كرب است و بلا ... و بلا افق طلعت شمس اشتیاق است . و آن تشنگی كه كربلاییان كشیده اند ، تشنگی راز است. و اگر كربلاییان تا اوج آن تشنگی ـ كه می دانی ـ نرسند، چگونه جانشان سرچشمه رحیق مختوم بهشت شود؟ آن شراب طهور كه شنیده ای بهشتیان را می خورانند، میكده اش كربلاست و خراباتیانش این مستانند كه اینچنین بی سرودست و پا افتاده اند. آن شراب طهور را كه شنیده ای، تنها تشنگان راز را می نوشانند و ساقی اش حسین است؛ حسین از دست یار می نوشد و ما از دست حسین.
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۶۶)
📅 زمان: سهشنبه ٣ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
جلسه هفتم ما و تاریخ سینما.mp3
40.09M
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»
🔸سینمای آلمان در دهه ٢٠
🔹نگاهی به سینمای اکسپرسیونیسم آلمان
🔸بررسی فیلمهای «مطب دکتر کالیگاری»، «نوسفراتو» و «متروپولیس»
🔹یکشنبه، ١ مرداد ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🏴 روضه آستانه - مجلس پنجم 🔰جلسهی پنجم: کربلا ▪️لیرغب المؤمن فی لقاء ربه ... عجب رازی در این رمز ن
🏴 روضه آستانه - مجلس ششم
🔰فصل پنجم: کربلا
▪️هنوز نیم قرن از حجهالوداع نگذشته، امت محمد تیغ بر اوصیای او کشیدهاند و با نام اسلام، قلب اسلام را که امام است، میدرند.
اجسامشان به جانب قبله نماز میگزارند، اما ارواحشان هنوز همان اصنامی را میپرستند که ابراهیم شکسته بود. اجسامشان به جانب قبله نماز میگزارند، اما ارواحشان با باطن قبله که امامت است، پیکار میکنند. جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرک بتپرست که در درون آدمی است ایمان نیاورد، چه سود که بر زبان لا اله الا الله بیا براند؟ ...
🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٧٠)
📅 زمان: چهارشنبه ۴ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب
#روضه_آستانه
🆔 @ghabe_hasht
May 11