eitaa logo
قاب هشت
613 دنبال‌کننده
435 عکس
79 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️«هر کس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. اگر چه خواندن داستان را سودی نیست، اگر دل کربلایی نباشد. چه بگوییم در جواب این‌که حسین کیست و کربلا کدام است؟ چه بگوییم در جواب این‌که چرا داستان کربلا کهنه نمی‌شود. از باب استعاره نیست اگر عاشورا را قلب تاریخ گفته‌اند. زمان هر سال در محرم تجدید می‌شود و حیات انسان هر بار در سیدالشهدا (ع). نه این حیات دنیایی که جانوران نیز از آن برخوردارند؛ حیاتی که در خور انسان است، حیات طیبه، حیاتی آن سان که امام داشت، زیستنی آن سان که امام زیست.» ▫️شهید آوینی، کتاب گنجینه‌های آسمانی، صفحه ۴١٩ 🏴 روضه آستانه در محرم ١۴٠٢ ◾️متن خوانی کتاب فتح خون و گفت‌وگو پیرامون آن 🕡 زمان: از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس اول 🔰جلسه‌ی اول: «آغاز هجرت عظیم» ▪️«سر آن‌که جهاد فی سبیل‌الله با هجرت آغاز می‌شود در کجاست؟ طبیعت بشری در جست‌و‌جوی راحت و فراغت است و سامان و قرار می‌طلبد.» ▪️«یاران! سخن از اهل فسق و بندگان لذت نیست، سخن از آنان است که اسلام آورده‌اند اما در جست‌و‌جوی حقیقت ایمان نیستند. کنج فراغتی و رزقی مکفی...در جست‌و‌جوی غفلت‌کده‌ای که او را از ابتلائات ایمانی ایمن سازد، غافل که خانه‌ی غفلت پوشالی است و ابتلائات دهر، طوفانی است که صخره‌های بلند را نیز خرد می‌کند و در مسیر دره‌ها آن همه می‌غلتاند تا پیوسته‌ی به خاک شود...» ▪️ «اگر کشاکش ابتلائات است که مرد می‌سازد، پس یاران، دل از سامان برکنیم و روی به راه نهیم...» 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۲۵) 📅 زمان: پنج‌شنبه ۲٩ تیرماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس دوم 🔰جلسه‌ی دوم: «کوفه» ▪️آیا امام مردم کوفه را نمی‌شناخته است؟ آیا او فراموش کرده بود که پدرش از مردم کوفه چه کشیده است؟ مگر امام فراموش کرده بود که کوفیان با برادرش امام حسن مجتبی چه کردند؟ از یک سو گرداگرد او را گرفتند و از یک سو برای معاویه نامه نوشتند که اگر می‌خواهی، حسن را دست بسته نزد تو می‌فرستیم! آری، امام کوفیان را می‌شناخت. اما امام در ادای آن عهد ازلی هرگز مأذون نیست که حجت ظاهر را رها کند. چگونه می‌توان همه آن هزاران نامه را نادیده انگاشت و حکم بر تاویل کرد؟ و از آن گذشته اگر امام به دعوت کوفیان اعتماد نکند چه کند؟ 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۳۴-۳۵) ▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان 📅 زمان: شنبه ٣١ تیرماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه هفتم، یک‌شنبه ١ مرداد ماه، ساعت ١٧ 📚بررسی مکتب اکپرسیونیسم و بررسی فیلم‌های: 🔺مطب دکتر کالیگاری ١٩٢٠ 🔺نوسفراتو ١٩٢٢ 🔺متروپولیس ١٩٢٧ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس سوم 🔰جلسه‌ی سوم: «مناظره عقل و عشق» ▪️عقل می‌گوید بمان و عشق می‌گوید برو؛ و این هر دو، عقل و عشق را، خداوند آفریده است تا وجود انسان در حیرت میان عقل و عشق معنا شود، اگرچه عقل نیز اگر پیوند خویش را با چشمه خورشید نبرد، عشق را در راهی که می‌رود تصدیق خواهد کرد؛ آنجا دیگر میان عقل و عشق فاصله‌ای نیست... 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۴۶-۴٧) ▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان 📅 زمان: یکشنبه ١ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس چهارم 🔰جلسه‌ی چهارم: قافله‌ی عشق در سفر تاریخ ▪️... و تو، ای آنکه در سال شصت و یکم هجری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده‌ای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه‌ی بشریت پای به سیاره زمین نهاده‌ای، نومید مشو، که تو را نیز  عاشورایی هست و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می‌کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده‌ات بگشایی و از خود و دلبستگی‌هایش هجرت کنی و به کهف حصین لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله‌ی سال شصت و یکم برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت برسی... یاران! شتاب کنید، قافله در راه است... 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۵١) ▪️همراه با عزاداری سرور و سالار شهیدان 📅 زمان: دوشنبه ٢ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه هفتم.mp3
32.97M
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢٨ تیر ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس پنجم 🔰جلسه‌ی پنجم: کربلا ▪️لیرغب المؤمن فی لقاء ربه ... عجب رازی در این رمز نهفته است ! كربلا آمیزه كرب است و بلا ... و بلا افق طلعت شمس اشتیاق است . و آن تشنگی كه كربلاییان كشیده اند ، تشنگی راز است. و اگر كربلاییان تا اوج آن تشنگی ـ كه می دانی ـ نرسند، چگونه جانشان سرچشمه رحیق مختوم بهشت شود؟ آن شراب طهور كه شنیده ای بهشتیان را می خورانند،‌ میكده اش كربلاست و خراباتیانش این مستانند كه اینچنین بی سرودست و پا افتاده اند. آن شراب طهور را كه شنیده ای، تنها تشنگان راز را می نوشانند و ساقی اش حسین است؛ حسین از دست یار می نوشد و ما از دست حسین. 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ۶۶) 📅 زمان: سه‌شنبه ٣ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
جلسه هفتم ما و تاریخ سینما.mp3
40.09M
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸سینمای آلمان در دهه ٢٠ 🔹نگاهی به سینمای اکسپرسیونیسم آلمان 🔸بررسی فیلم‌های «مطب دکتر کالیگاری»، «نوسفراتو» و «متروپولیس» 🔹یک‌شنبه، ١ مرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🏴 روضه آستانه - مجلس پنجم 🔰جلسه‌ی پنجم: کربلا ▪️لیرغب المؤمن فی لقاء ربه ... عجب رازی در این رمز ن
🏴 روضه آستانه - مجلس ششم 🔰فصل پنجم: کربلا ▪️هنوز نیم قرن از حجه‌الوداع نگذشته، امت محمد تیغ بر اوصیای او کشیده‌اند و با نام اسلام، قلب اسلام را که امام است، می‌درند. اجسامشان به جانب قبله نماز می‌گزارند، اما ارواحشان هنوز همان اصنامی را می‌پرستند که ابراهیم شکسته بود. اجسامشان به جانب قبله نماز می‌گزارند، اما ارواحشان با باطن قبله که امامت است، پیکار می‌کنند. جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرک بت‌پرست که در درون آدمی است ایمان نیاورد، چه سود که بر زبان لا اله الا الله بیا براند؟ ... 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٧٠) 📅 زمان: چهارشنبه ۴ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🔰به مناسبت سالروز عملیات مرصاد، فیلم داستانی «آب از آتش» که به برهه‌ای از زندگی شهید صیاد شیرازی می‌پردازد در سامانه «عماریار» قرار گرفت. نشانی فیلم در سامانه عماریار: https://ammaryar.ir/m/hosj7 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس هفتم 🔰فصل ششم: ناشئة اللیل ▪️صحرای بلا به وسعت تاریخ است و كار به یك یا لیتنی كنت معكم ختم نمی‌شود. اگر مرد میدان صداقتی، نیك در خویش بنگر كه تو را نیز با مرگ انسی این گونه هست یا خیر! اگر هست كه هیچ، تو نیز از قبله داران دایره طوافی، و اگر نه ... اگر با مرگ انس نگیری، خوف، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرای بلا رها خواهی كرد. شب هر چه در خویش عمیق تر می‌شود، اختران را نیز جلوه‌ای بیشتر می‌بخشد و این، سرالاسرار شب زنده‌داران است. اگر ناشئه لیل نباشد، رنج عظیم روز را چگونه تاب آوریم؟ 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٨۴-٨۵) 📅 زمان: شنبه ٧ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸سینمای آلمان در دهه ٢٠ 🔹نگاهی به سینمای اکسپرسیونی
🔰نظر کردن به تاریخ سینما چه سودی دارد؟ 🔸مواجهه‌ی رایج به تاریخ سینما در فضاهای دانشگاهی و کلاس‌های موسسات، همیشه حال و هوایی «سینه‌فیلی» دارد. خواندن تاریخ سینما در این فضا، بیشتر شبیه به محفلی خصوصیست که عشاق و پژوهشگران سینما برای پر کردن اوقات فراغتشان و همچنین دنبال کردن دغدغه‌های کاملا شخصی برپا می‌کنند.  🔹از طرفی نیز عده‌ای هستند که به فیلمسازی علاقه‌مندند و با خواندن انواع تکنیک‌ها و سبک‌ها در تاریخ سینما، به دنبال کشف ایده‌ای برای استفاده در آثار خودشانند، فارغ از اینکه آن تکنیک در چه بستر و فضایی به وجود آمده‌است. 🔸در هر دو حالت این مواجهه‌ها، تاریخ امری مرده است و همه‌ چیز ابزاری برای برآورده کردن حاجات شخصی یک فرد می‌باشد. 🔹اما وقتی با دغدغه و دردمندی و ناظر به مسائل سینمای کشورمان سراغ تاریخ سینما برویم، آنگاه می‌بینیم که چگونه قسمت‌هایی از تاریخ برایمان زنده می‌شود و همانند یک چراغ چشمک‌زن، چشم ما را می‌گیرند. 🔸یکی از این مقطع‌ها، سینمای آلمان در دهه‌ی ۱۹۲۰ است. در این برهه از تاریخ، آلمانِ بازنده‌ی جنگ جهانی اول، با انبوهی از مشکلات حاد سیاسی و به خصوص اقتصادی روبروست؛ کشوری به شدت مقروض که باید به تمامی کشورهای متفقین خسارت پرداخت کند. این مساله منجر به وضعیت «فوق تورم» در آلمان گردید، پدیده‌ای که منجر شد تا کشور دچار کشمکش‌های داخلی باشد و مردم به سختی روزگار بگذرانند. نرخ مارک به دلار که قبل از جنگ ۴ به ۱ بود، در اوایل سال ۱۹۲۳ به ۵۰۰۰۰ به یک رسید و در انتهای سال ۱۹۲۳ به شش میلیارد در برابر یک دلار! 🔹اما در چنین شرایط بحرانی، آنچه که در صنعت سینمای آلمان رخ می‌دهد بسیار قابل ملاحظه است. سینمای آلمان در این دوره نه تنها سقوط نکرد بلکه چنان پیشرفتی در آن حاصل شد که بعد از آمریکا، بزرگترین جایگاه سینمایی دنیا را به خود اختصاص داد. فیلم‌های آلمانی در داخل و حتی خارج از کشورشان پربیننده بودند، تعداد شرکت‌های فیلمسازی رو به رشد بود و جنبش‌ها و سبک‌های متنوعی از فیلم در این دوره در آلمان به وجود آمد. 🔸تاریخ‌نگاری همانند بوردول، علت این رویداد را ممنوعیت ورود فیلم از سایر کشورها به آلمان می‌داند. اگر چه که این مساله در رشد سینمای آلمان دهه ۲۰ قطعا بی‌تاثیر نبوده، اما صرف ممنوعیت ورود فیلم منجر به شکوفایی سینمای یک کشور نخواهد شد (چنانکه در کشور ما نیز چنین نشده است). به نظر می‌آید در این برهه از تاریخ سینمای آلمان، نوعی از حس توانمندی و نگاه به درون به وجود آمده که با این نگاه، آن‌ها توانسته‌اند که امکان‌های موجود در کشورشان را ببینند و حتی چیزهایی که به نظر تهدیدآمیز به نظر می‌آید را تبدیل به فرصتی برای رشد تولید کنند. 🔹به عنوان مثال، همان وضعیت فوق تورم باعث شد که آلمانی‌ها به دلیل شرایط پیش آمده به سمت ساخت فیلم‌های پر زرق و برق حماسی روی بیاورند: «نیروی کار لازم برای ساخت و ساز دکورها و تولید لباس‌های فاخر نسبتا ارزان بود و می‌شد انبوهی از سیاهی لشکرها را با دستمزدهای پایین استخدام کرد. فیلم‌هایی که اینگونه ساخته شدند آنقدر با عظمت بودند که بتوانند در خارج از کشور با فیلم‌های مشابه رقابت کنند و آورده‌ی ارزی باثباتی داشته باشند، برای نمونه وقتی لوبیچ در سال ۱۹۱۹ فیلم مادام دوباری را ساخت فیلم ظاهراً ۴۰ هزار دلار هزینه برداشت، وقتی این فیلم در سال ۱۹۲۱ در آمریکا به نمایش درآمد کارشناسان تخمین زدند که ساخت چنین فیلمی در هالیوود ۵۰۰ هزار دلار خرج برمی‌داشت.» (تاریخ سینما، بوردول، ص۱۳۹) 🔸از طرفی دیگر نیز صنعت سینمای آلمان توانست به سبک اکسپرسیونیسم توجه کند، سبکی که در کشور خودشان بسیار پرفروغ‌تر از بقیه‌ی کشورهای اروپایی شکوفا شده بود و از این طریق، بتوانند دخل‌و‌تصرف‌هایی در زمینه‌ی تکنیک‌های صحنه‌پردازی بکنند. 🔹در این برهه، حتی مشکلاتی نظیر کمبود برق در کشورشان نیز نه تنها مانعشان نشده بلکه منجر به ایجاد نوآوری‌های متکی بر دانش در آن کشور شد (برای شرح کامل این مساله رجوع شود به صوت جلسه هفتم ما و تاریخ سینما) 🔸وقتی تمامی راه‌های مرسوم به روی انسان/ملتی بسته شود، چشم آن انسان/ملت به روی امکان‌های اطرافش باز می‌شود، امکان‌هایی که تا پیش از این نیز وجود داشته ولی برای چشمان آن ملت آشکار نشده بوده است. 🔹حال با خواندن این برهه از تاریخ، که بی‌شباهت به زمان و مکان فعلی ما نیست، می‌توان فهمید که تنگنا‌های اقتصادی لزوما نباید باعث ناامیدی و توقف کار و تولید در سینما بشود، به شرطی که بتوان به نحوه‌ی دیگری از ساخت فیلم فکر کرد. راهی که در آن بر دانش تکیه می‌شود و نه قدرت و ثروت. 🔸مطالعه‌ی تاریخ، می‌تواند به ما کمک کند که به امکان‌های تاریخی-فرهنگی‌مان فکر کنیم تا بتوانیم با تکیه بر آن‌ها، در جهت شکوفایی تولید در سینمای کشورمان قدم برداریم. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه هشتم، یک‌شنبه ٨ مرداد ماه، ساعت ١٧ 📚بررسی مکتب امپرسیونیسم، سوررئالیسم و بررسی فیلم‌های آن‌ها: 🔺سمفونی دهم ١٩١٧ 🔺ناپلئون ١٩٢٧ 🔺سگ آندلسی ١٩٢٩ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه چهارم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٣١ خرداد ماه
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه چهارم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸در دستگاه وجودشناسی ملاصدرا، سرآغاز کار هنری به عالم ربوبی، که مرتبه‌ای فراتر از عالم انسانی است، مربوط می‌شود. 🔹نگاه موجودبینانه تنها معطوف است به اثرهنری که موجودیت یافته و قابل رویت است. هنر، در این نگاه، امری است ذهنی که از امور خارجی انتزاع می‌شود. 🔸آیا هنرمند نابغه‌ایست که قدرت تصرف در عالم منفعل در برابر خویش را یافته و به خلافت از عالم ربوبی، دست به خلق اثر هنری می‌زند؟ 🔹در این تعریف، جایگاه تاثیر و تاثرات وجودی در نسبت انسان با عالم چیست؟ 🔸در نگاه هستی‌شناسانه، هنر، علی‌رغم موجودیت نداشتن ظاهری، خود به تنهایی عامل پرورش هنرمند و قوام‌بخش کار هنری است. 🔹هایدگر تعریفی برای هنر دارد: «هنر، خود را در کار نشاندن حقیقت است.» 🔸اتکای این نگاه، بر نقش محوری هنر در خلق آثار هنری است و از این حیث با نگاه موجودبینانه که کار هنری را منتسب به هنرمند می‌داند، در تقابل است. 🔹هنر، در دسته‌بندی «مقولات اولیه»، که وصف ماهیت اشیا خارجی است، و «مقولات منطقی»، که صفت مفاهیم ذهنی است، نمی‌گنجد. 🔸می‌توان هنر را از آن حیث که وصف وجود است، در دسته «مقولات فلسفی» تعریف کرد. حقیقت وجود را از درک منشا وجود، سرآغازی که برآمده از آن است، می‌توان دریافت. بنابراین حقیقت هنر را هم در سرآغازش جست‌وجو می‌کنیم. 🔹برای درک خاستگاه هنر در عالم انسانی، لازم است ابتدا مناسبات بین عالم انسانی و عالم ربوبی را درک کنیم. 🔸در نگاه به عالم، اگر به «چگونه دیدن» دست یابیم، همه آنچه را که احاطه‌مان کرده است، از سنخ معنا می‌یابیم. 🔹جهان نزد ملاصدرا، یک اثر هنری لایه‌لایه است. سلسله‌ای متوالی از معنا و تصویر. به اینصورت که در ورای هر تصویری معنایی نهفته است که خود، تصویر معنایی والاتر است. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه پنجم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١۴ تیر ماه 🕌
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه پنجم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸در فلسفه ملاصدرا، قاعده اول از سه قاعده‌ای که مربوط به هنر در عالم ربوبی است، مشتمل بر سه اصل است. 🔹این سه اصل، صرفا وجود شناختی و فلسفی نیستند. بلکه مربوط هستند به تحلیل اثر هنری و امور زیبایی‌شناسانه. ترکیبی است از توصیف‌هایی برای کار هنری و توصیه‌هایی برای هنرمند. 🔸اصل اول، «الظاهرُ عنوان الباطن»: صورت امور، حقیقت وجودی آن‌ها نیستند بلکه خبر از حقیقت والاتری می‌دهند که ورای آن‌ها وجود دارد. در این اصل، صورت تنها زبان اشارتی است که مخاطب را به سوی درک آن حقیقت پنهان هدایت می‌کند. 🔹در چگونه دیدن، درک این حقیقت پنهان حاصل می‌شود. 🔸می‌توان گفت در تعبیر ملاصدرا، «ظاهر» همان «تصویر» یا امر پیداست؛ و «باطن» همان «معنا» که امری است ناپیدا. 🔹لزوم پوشیده شدن معانی، با صورت‌های ظاهری چیست؟ 🔸برخی از حقایق از چنان لطافتی برخوردار هستند که قابلیت تجسم مستقیم و ظاهر شدن ندارند. اینجاست که تصویر ایفای نقش کرده و نشانی از آن حقایق ناپیدا می‌شود. 🔹باید گفت اثر هنری، از این حیث که به واسطه امور پیدا به ناپیدا راه می‌یابد، ترکیبی است از پیدایی و ناپیدایی. 🔸این اصل، امکان نقد اثر هنری را هم فراهم می‌کند. به این صورت که اگر کشف امور ناپیدا از پس ظواهر آشکار و تصاویر، به واسطه‌ی اثر هنری ممکن نباشد، می‌توان به نقوص آن اندیشید.  🔹این نواقص یا مربوط به عدم وجود امور نهان در کار هنری هنرمند است، یا مربوط به ناتوانی او از تصویرسازی برای انتقال این امور به مخاطب. 🔸نزد فلاسفه‌ی هنر در فلسفه اسلامی، اثر هنری به مثابه یک متن تلقی می‌شود. لازم است به بخش‌های سفید این متن که امور ناپیدای آن هستند، بیش از قسمت‌های سیاهش توجه شود. 🔹سرآغاز هنر مدرن را در بررسی پدیده‌ای به نام رنسانس باید جست‌وجو کرد. با مطالعه‌ی فرآیند سه مرحله‌ای رنسانس می‌توان، به شناختی از سیر شکل‌گیری هنر عصر جدید دست یافت. رنسانس ادبی-هنری، علمی و فلسفی سه مرحله اصلی این پدیده‌اند.  🔸در اولین مرحله از وقوع پدیده‌ی رنسانس، که رنسانس ادبی و هنری است، امور ظاهری و پیدا، محوریت قرار می‌گیرد. در این دوره، نقش اصلی هنرمند، مربوط به مشاهدات حسی اوست و مفهوم زیبایی شناسی حسی، یا استاتیک، مبنای کار هنری هنرمند قرار می‌گیرد. 🔹در دستگاه وجود شناسی ملاصدرا، زیبایی‌شناسی از مراتبی برخوردار است که زیبایی‌شناسی حسی، اولین مرتبه از سلسله مراتب آن و سطحی‌ترین آن‌هاست. تمرکز و توجه وافر ملاصدرا به تحلیل و بررسی این مرتبه از سلسله مراتب زیبایی‌شناسی، نشان از اهمیت این مرحله دارد. بین آراء ملاصدرا و هایدگر در نقد زیبایی‌شناسی سطحی، وجوه مشترک زیادی را می‌توان یافت. 🔸اصل دوم از قاعده‌ی اول، «الصورت مثال الحقیقت»: صورت در عالم ربوبی، پیکره و تجسم حقیقتی است که در ورای آن نهفته است. این اصل، رابطه مابین هنر و اثرهنری و هنرمند را با حقیقت و حکمت تبیین می‌کند. پیوند بین هنر و فلسفه را در مطالعه‌ی این اصل می‌توان شناخت. 🔹نزد فلاسفه‌ی اسلامی، حقیقت آکنده از زیبایی است. اموری همچون وجود، حقیقت و زیبایی، نه گسسته از یکدیگر و منفصل، که همبسته و مرتبط با یکدیگر هستند. 🔸با این تفاسیر می‌توان پرسید تفاوت نقش هنرمند و فیلسوف در چیست؟ 🔹تنها طریقی که فیلسوف می‌تواند به واسطه‌ی آن، حقایقی که دریافته است را بیان کند، زبان عبارت است. حال آنکه هنرمند از بیان هنری برخوردار است و توان انتقال حقایق را به صورت زیبایی‌شناسانه و با زبان اشارت و تمثیل دارد. 🔸خداوند به عنوان اول هنرمند هستی، در هنر ربوبی خویش، زبان تمثیل و اشارت را هم در عالم تکوین به کار گرفته است و هم در عالم تدوین. 🔹هنر انسانی هم از آن حیث که امتداد هنر ربوبی در عالم انسانی است و از ویژگی‌های بارز آن بی بهره نیست، نیازمند زبان اشارت برای رسیدن به بیان هنری است. اینجاست که نقش شعر و استعاره و تمثیل پررنگ می‌شود. 🔸اصل سوم «المجاز قنطره الحقیقت»: بر اساس این اصل از قاعده‌ی اول، هنر، سیر و صیرورتی است از نمای حقیقت، به ساحت باطنی آن. می‌توان گفت طبق این اصل، هنر از آن حیث که سیری است به سوی تعالی انسان، رو به سوی آینده دارد.  🔹بر اساس اصل سوم، هر مرحله از حقیقت، نشانی از حقایق مراتب والاتری است که انسان را به سوی آن‌ها رهنمون می‌شود. در قرآن کریم، این منطق با عنوان آیه شناسی مطرح می‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس هشتم 🔰فصل ششم: ناشئة اللیل ▪️این آوای حسین است كه ازخیمه همسایه می‌آید، آن‌جا كه «جون» شمشیر او را برای پیكار فردا صیقل می‌دهد. شعر و شمشیر؟ عشق و پیكار؟ آری! شعر و شمشیر، عشق و پیكار. این حسین است، سر سلسله عشاق، كه عَلَم جنگ برداشته است تا خون خویش را همچون كهكشانی از نور بر آسمان دنیا بپاشد و راه قبله را به قبله جویان بنمایاند. آنجا كه قبله نیز در سیطره حرامیان خون ریز است، عشاق را جز این چاره‌ای نیست. شعر نیز ترنم موزون آن مستی و بیخودی است و شاعر تا از خویش نرهد، شعرش شعر نخواهد شد. شعر،‌ تا شاعر از خویش نرسته است،‌ حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است، پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیكار با هم جمع شود... كه كار عشق، یاران، لاجرم كربلایی است. پس دیگر سخن از منصور و بایزید و جنید و فلان و بهمان مگو كه عشاق حقیقی، تذكره الاولیا را بر خیابان های خرمشهر و آبادان و سوسنگرد و بر دشت‌های پرشقایق خوزستان و بر سفیدی برف های ارتفاعات بلند كردستان باخون می نویسند، با خون... 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٨١-٨٢) 📅 زمان: پنج‌شنبه ١٢ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه نهم، یک‌شنبه ١۵ مرداد ماه، ساعت ١٨ 📚بررسی سینمای شوروی در دهه ٢٠ میلادی با نگاهی به فیلم‌های: 🔺رزمناو پوتمکین ١٩٢۵ 🔺اعتصاب ١٩٢۵ 🔺مادر ١٩٢۶ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه هشتم، چهارشنبه ١٨ مرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht