eitaa logo
قاب هشت
613 دنبال‌کننده
435 عکس
79 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به مناسبت سالروز عملیات مرصاد، فیلم داستانی «آب از آتش» که به برهه‌ای از زندگی شهید صیاد شیرازی می‌پردازد در سامانه «عماریار» قرار گرفت. نشانی فیلم در سامانه عماریار: https://ammaryar.ir/m/hosj7 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس هفتم 🔰فصل ششم: ناشئة اللیل ▪️صحرای بلا به وسعت تاریخ است و كار به یك یا لیتنی كنت معكم ختم نمی‌شود. اگر مرد میدان صداقتی، نیك در خویش بنگر كه تو را نیز با مرگ انسی این گونه هست یا خیر! اگر هست كه هیچ، تو نیز از قبله داران دایره طوافی، و اگر نه ... اگر با مرگ انس نگیری، خوف، راهِ تو را خواهد زد و امام را در صحرای بلا رها خواهی كرد. شب هر چه در خویش عمیق تر می‌شود، اختران را نیز جلوه‌ای بیشتر می‌بخشد و این، سرالاسرار شب زنده‌داران است. اگر ناشئه لیل نباشد، رنج عظیم روز را چگونه تاب آوریم؟ 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٨۴-٨۵) 📅 زمان: شنبه ٧ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸سینمای آلمان در دهه ٢٠ 🔹نگاهی به سینمای اکسپرسیونی
🔰نظر کردن به تاریخ سینما چه سودی دارد؟ 🔸مواجهه‌ی رایج به تاریخ سینما در فضاهای دانشگاهی و کلاس‌های موسسات، همیشه حال و هوایی «سینه‌فیلی» دارد. خواندن تاریخ سینما در این فضا، بیشتر شبیه به محفلی خصوصیست که عشاق و پژوهشگران سینما برای پر کردن اوقات فراغتشان و همچنین دنبال کردن دغدغه‌های کاملا شخصی برپا می‌کنند.  🔹از طرفی نیز عده‌ای هستند که به فیلمسازی علاقه‌مندند و با خواندن انواع تکنیک‌ها و سبک‌ها در تاریخ سینما، به دنبال کشف ایده‌ای برای استفاده در آثار خودشانند، فارغ از اینکه آن تکنیک در چه بستر و فضایی به وجود آمده‌است. 🔸در هر دو حالت این مواجهه‌ها، تاریخ امری مرده است و همه‌ چیز ابزاری برای برآورده کردن حاجات شخصی یک فرد می‌باشد. 🔹اما وقتی با دغدغه و دردمندی و ناظر به مسائل سینمای کشورمان سراغ تاریخ سینما برویم، آنگاه می‌بینیم که چگونه قسمت‌هایی از تاریخ برایمان زنده می‌شود و همانند یک چراغ چشمک‌زن، چشم ما را می‌گیرند. 🔸یکی از این مقطع‌ها، سینمای آلمان در دهه‌ی ۱۹۲۰ است. در این برهه از تاریخ، آلمانِ بازنده‌ی جنگ جهانی اول، با انبوهی از مشکلات حاد سیاسی و به خصوص اقتصادی روبروست؛ کشوری به شدت مقروض که باید به تمامی کشورهای متفقین خسارت پرداخت کند. این مساله منجر به وضعیت «فوق تورم» در آلمان گردید، پدیده‌ای که منجر شد تا کشور دچار کشمکش‌های داخلی باشد و مردم به سختی روزگار بگذرانند. نرخ مارک به دلار که قبل از جنگ ۴ به ۱ بود، در اوایل سال ۱۹۲۳ به ۵۰۰۰۰ به یک رسید و در انتهای سال ۱۹۲۳ به شش میلیارد در برابر یک دلار! 🔹اما در چنین شرایط بحرانی، آنچه که در صنعت سینمای آلمان رخ می‌دهد بسیار قابل ملاحظه است. سینمای آلمان در این دوره نه تنها سقوط نکرد بلکه چنان پیشرفتی در آن حاصل شد که بعد از آمریکا، بزرگترین جایگاه سینمایی دنیا را به خود اختصاص داد. فیلم‌های آلمانی در داخل و حتی خارج از کشورشان پربیننده بودند، تعداد شرکت‌های فیلمسازی رو به رشد بود و جنبش‌ها و سبک‌های متنوعی از فیلم در این دوره در آلمان به وجود آمد. 🔸تاریخ‌نگاری همانند بوردول، علت این رویداد را ممنوعیت ورود فیلم از سایر کشورها به آلمان می‌داند. اگر چه که این مساله در رشد سینمای آلمان دهه ۲۰ قطعا بی‌تاثیر نبوده، اما صرف ممنوعیت ورود فیلم منجر به شکوفایی سینمای یک کشور نخواهد شد (چنانکه در کشور ما نیز چنین نشده است). به نظر می‌آید در این برهه از تاریخ سینمای آلمان، نوعی از حس توانمندی و نگاه به درون به وجود آمده که با این نگاه، آن‌ها توانسته‌اند که امکان‌های موجود در کشورشان را ببینند و حتی چیزهایی که به نظر تهدیدآمیز به نظر می‌آید را تبدیل به فرصتی برای رشد تولید کنند. 🔹به عنوان مثال، همان وضعیت فوق تورم باعث شد که آلمانی‌ها به دلیل شرایط پیش آمده به سمت ساخت فیلم‌های پر زرق و برق حماسی روی بیاورند: «نیروی کار لازم برای ساخت و ساز دکورها و تولید لباس‌های فاخر نسبتا ارزان بود و می‌شد انبوهی از سیاهی لشکرها را با دستمزدهای پایین استخدام کرد. فیلم‌هایی که اینگونه ساخته شدند آنقدر با عظمت بودند که بتوانند در خارج از کشور با فیلم‌های مشابه رقابت کنند و آورده‌ی ارزی باثباتی داشته باشند، برای نمونه وقتی لوبیچ در سال ۱۹۱۹ فیلم مادام دوباری را ساخت فیلم ظاهراً ۴۰ هزار دلار هزینه برداشت، وقتی این فیلم در سال ۱۹۲۱ در آمریکا به نمایش درآمد کارشناسان تخمین زدند که ساخت چنین فیلمی در هالیوود ۵۰۰ هزار دلار خرج برمی‌داشت.» (تاریخ سینما، بوردول، ص۱۳۹) 🔸از طرفی دیگر نیز صنعت سینمای آلمان توانست به سبک اکسپرسیونیسم توجه کند، سبکی که در کشور خودشان بسیار پرفروغ‌تر از بقیه‌ی کشورهای اروپایی شکوفا شده بود و از این طریق، بتوانند دخل‌و‌تصرف‌هایی در زمینه‌ی تکنیک‌های صحنه‌پردازی بکنند. 🔹در این برهه، حتی مشکلاتی نظیر کمبود برق در کشورشان نیز نه تنها مانعشان نشده بلکه منجر به ایجاد نوآوری‌های متکی بر دانش در آن کشور شد (برای شرح کامل این مساله رجوع شود به صوت جلسه هفتم ما و تاریخ سینما) 🔸وقتی تمامی راه‌های مرسوم به روی انسان/ملتی بسته شود، چشم آن انسان/ملت به روی امکان‌های اطرافش باز می‌شود، امکان‌هایی که تا پیش از این نیز وجود داشته ولی برای چشمان آن ملت آشکار نشده بوده است. 🔹حال با خواندن این برهه از تاریخ، که بی‌شباهت به زمان و مکان فعلی ما نیست، می‌توان فهمید که تنگنا‌های اقتصادی لزوما نباید باعث ناامیدی و توقف کار و تولید در سینما بشود، به شرطی که بتوان به نحوه‌ی دیگری از ساخت فیلم فکر کرد. راهی که در آن بر دانش تکیه می‌شود و نه قدرت و ثروت. 🔸مطالعه‌ی تاریخ، می‌تواند به ما کمک کند که به امکان‌های تاریخی-فرهنگی‌مان فکر کنیم تا بتوانیم با تکیه بر آن‌ها، در جهت شکوفایی تولید در سینمای کشورمان قدم برداریم. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه هشتم، یک‌شنبه ٨ مرداد ماه، ساعت ١٧ 📚بررسی مکتب امپرسیونیسم، سوررئالیسم و بررسی فیلم‌های آن‌ها: 🔺سمفونی دهم ١٩١٧ 🔺ناپلئون ١٩٢٧ 🔺سگ آندلسی ١٩٢٩ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔈 جلسه چهارم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٣١ خرداد ماه
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه چهارم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸در دستگاه وجودشناسی ملاصدرا، سرآغاز کار هنری به عالم ربوبی، که مرتبه‌ای فراتر از عالم انسانی است، مربوط می‌شود. 🔹نگاه موجودبینانه تنها معطوف است به اثرهنری که موجودیت یافته و قابل رویت است. هنر، در این نگاه، امری است ذهنی که از امور خارجی انتزاع می‌شود. 🔸آیا هنرمند نابغه‌ایست که قدرت تصرف در عالم منفعل در برابر خویش را یافته و به خلافت از عالم ربوبی، دست به خلق اثر هنری می‌زند؟ 🔹در این تعریف، جایگاه تاثیر و تاثرات وجودی در نسبت انسان با عالم چیست؟ 🔸در نگاه هستی‌شناسانه، هنر، علی‌رغم موجودیت نداشتن ظاهری، خود به تنهایی عامل پرورش هنرمند و قوام‌بخش کار هنری است. 🔹هایدگر تعریفی برای هنر دارد: «هنر، خود را در کار نشاندن حقیقت است.» 🔸اتکای این نگاه، بر نقش محوری هنر در خلق آثار هنری است و از این حیث با نگاه موجودبینانه که کار هنری را منتسب به هنرمند می‌داند، در تقابل است. 🔹هنر، در دسته‌بندی «مقولات اولیه»، که وصف ماهیت اشیا خارجی است، و «مقولات منطقی»، که صفت مفاهیم ذهنی است، نمی‌گنجد. 🔸می‌توان هنر را از آن حیث که وصف وجود است، در دسته «مقولات فلسفی» تعریف کرد. حقیقت وجود را از درک منشا وجود، سرآغازی که برآمده از آن است، می‌توان دریافت. بنابراین حقیقت هنر را هم در سرآغازش جست‌وجو می‌کنیم. 🔹برای درک خاستگاه هنر در عالم انسانی، لازم است ابتدا مناسبات بین عالم انسانی و عالم ربوبی را درک کنیم. 🔸در نگاه به عالم، اگر به «چگونه دیدن» دست یابیم، همه آنچه را که احاطه‌مان کرده است، از سنخ معنا می‌یابیم. 🔹جهان نزد ملاصدرا، یک اثر هنری لایه‌لایه است. سلسله‌ای متوالی از معنا و تصویر. به اینصورت که در ورای هر تصویری معنایی نهفته است که خود، تصویر معنایی والاتر است. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه پنجم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١۴ تیر ماه 🕌
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه پنجم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸در فلسفه ملاصدرا، قاعده اول از سه قاعده‌ای که مربوط به هنر در عالم ربوبی است، مشتمل بر سه اصل است. 🔹این سه اصل، صرفا وجود شناختی و فلسفی نیستند. بلکه مربوط هستند به تحلیل اثر هنری و امور زیبایی‌شناسانه. ترکیبی است از توصیف‌هایی برای کار هنری و توصیه‌هایی برای هنرمند. 🔸اصل اول، «الظاهرُ عنوان الباطن»: صورت امور، حقیقت وجودی آن‌ها نیستند بلکه خبر از حقیقت والاتری می‌دهند که ورای آن‌ها وجود دارد. در این اصل، صورت تنها زبان اشارتی است که مخاطب را به سوی درک آن حقیقت پنهان هدایت می‌کند. 🔹در چگونه دیدن، درک این حقیقت پنهان حاصل می‌شود. 🔸می‌توان گفت در تعبیر ملاصدرا، «ظاهر» همان «تصویر» یا امر پیداست؛ و «باطن» همان «معنا» که امری است ناپیدا. 🔹لزوم پوشیده شدن معانی، با صورت‌های ظاهری چیست؟ 🔸برخی از حقایق از چنان لطافتی برخوردار هستند که قابلیت تجسم مستقیم و ظاهر شدن ندارند. اینجاست که تصویر ایفای نقش کرده و نشانی از آن حقایق ناپیدا می‌شود. 🔹باید گفت اثر هنری، از این حیث که به واسطه امور پیدا به ناپیدا راه می‌یابد، ترکیبی است از پیدایی و ناپیدایی. 🔸این اصل، امکان نقد اثر هنری را هم فراهم می‌کند. به این صورت که اگر کشف امور ناپیدا از پس ظواهر آشکار و تصاویر، به واسطه‌ی اثر هنری ممکن نباشد، می‌توان به نقوص آن اندیشید.  🔹این نواقص یا مربوط به عدم وجود امور نهان در کار هنری هنرمند است، یا مربوط به ناتوانی او از تصویرسازی برای انتقال این امور به مخاطب. 🔸نزد فلاسفه‌ی هنر در فلسفه اسلامی، اثر هنری به مثابه یک متن تلقی می‌شود. لازم است به بخش‌های سفید این متن که امور ناپیدای آن هستند، بیش از قسمت‌های سیاهش توجه شود. 🔹سرآغاز هنر مدرن را در بررسی پدیده‌ای به نام رنسانس باید جست‌وجو کرد. با مطالعه‌ی فرآیند سه مرحله‌ای رنسانس می‌توان، به شناختی از سیر شکل‌گیری هنر عصر جدید دست یافت. رنسانس ادبی-هنری، علمی و فلسفی سه مرحله اصلی این پدیده‌اند.  🔸در اولین مرحله از وقوع پدیده‌ی رنسانس، که رنسانس ادبی و هنری است، امور ظاهری و پیدا، محوریت قرار می‌گیرد. در این دوره، نقش اصلی هنرمند، مربوط به مشاهدات حسی اوست و مفهوم زیبایی شناسی حسی، یا استاتیک، مبنای کار هنری هنرمند قرار می‌گیرد. 🔹در دستگاه وجود شناسی ملاصدرا، زیبایی‌شناسی از مراتبی برخوردار است که زیبایی‌شناسی حسی، اولین مرتبه از سلسله مراتب آن و سطحی‌ترین آن‌هاست. تمرکز و توجه وافر ملاصدرا به تحلیل و بررسی این مرتبه از سلسله مراتب زیبایی‌شناسی، نشان از اهمیت این مرحله دارد. بین آراء ملاصدرا و هایدگر در نقد زیبایی‌شناسی سطحی، وجوه مشترک زیادی را می‌توان یافت. 🔸اصل دوم از قاعده‌ی اول، «الصورت مثال الحقیقت»: صورت در عالم ربوبی، پیکره و تجسم حقیقتی است که در ورای آن نهفته است. این اصل، رابطه مابین هنر و اثرهنری و هنرمند را با حقیقت و حکمت تبیین می‌کند. پیوند بین هنر و فلسفه را در مطالعه‌ی این اصل می‌توان شناخت. 🔹نزد فلاسفه‌ی اسلامی، حقیقت آکنده از زیبایی است. اموری همچون وجود، حقیقت و زیبایی، نه گسسته از یکدیگر و منفصل، که همبسته و مرتبط با یکدیگر هستند. 🔸با این تفاسیر می‌توان پرسید تفاوت نقش هنرمند و فیلسوف در چیست؟ 🔹تنها طریقی که فیلسوف می‌تواند به واسطه‌ی آن، حقایقی که دریافته است را بیان کند، زبان عبارت است. حال آنکه هنرمند از بیان هنری برخوردار است و توان انتقال حقایق را به صورت زیبایی‌شناسانه و با زبان اشارت و تمثیل دارد. 🔸خداوند به عنوان اول هنرمند هستی، در هنر ربوبی خویش، زبان تمثیل و اشارت را هم در عالم تکوین به کار گرفته است و هم در عالم تدوین. 🔹هنر انسانی هم از آن حیث که امتداد هنر ربوبی در عالم انسانی است و از ویژگی‌های بارز آن بی بهره نیست، نیازمند زبان اشارت برای رسیدن به بیان هنری است. اینجاست که نقش شعر و استعاره و تمثیل پررنگ می‌شود. 🔸اصل سوم «المجاز قنطره الحقیقت»: بر اساس این اصل از قاعده‌ی اول، هنر، سیر و صیرورتی است از نمای حقیقت، به ساحت باطنی آن. می‌توان گفت طبق این اصل، هنر از آن حیث که سیری است به سوی تعالی انسان، رو به سوی آینده دارد.  🔹بر اساس اصل سوم، هر مرحله از حقیقت، نشانی از حقایق مراتب والاتری است که انسان را به سوی آن‌ها رهنمون می‌شود. در قرآن کریم، این منطق با عنوان آیه شناسی مطرح می‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
🏴 روضه آستانه - مجلس هشتم 🔰فصل ششم: ناشئة اللیل ▪️این آوای حسین است كه ازخیمه همسایه می‌آید، آن‌جا كه «جون» شمشیر او را برای پیكار فردا صیقل می‌دهد. شعر و شمشیر؟ عشق و پیكار؟ آری! شعر و شمشیر، عشق و پیكار. این حسین است، سر سلسله عشاق، كه عَلَم جنگ برداشته است تا خون خویش را همچون كهكشانی از نور بر آسمان دنیا بپاشد و راه قبله را به قبله جویان بنمایاند. آنجا كه قبله نیز در سیطره حرامیان خون ریز است، عشاق را جز این چاره‌ای نیست. شعر نیز ترنم موزون آن مستی و بیخودی است و شاعر تا از خویش نرهد، شعرش شعر نخواهد شد. شعر،‌ تا شاعر از خویش نرسته است،‌ حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است، پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیكار با هم جمع شود... كه كار عشق، یاران، لاجرم كربلایی است. پس دیگر سخن از منصور و بایزید و جنید و فلان و بهمان مگو كه عشاق حقیقی، تذكره الاولیا را بر خیابان های خرمشهر و آبادان و سوسنگرد و بر دشت‌های پرشقایق خوزستان و بر سفیدی برف های ارتفاعات بلند كردستان باخون می نویسند، با خون... 🔺(شهید آوینی، فتح خون، صفحه ٨١-٨٢) 📅 زمان: پنج‌شنبه ١٢ مرداد ماه، از ساعت ١٨ تا اذان مغرب 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه نهم، یک‌شنبه ١۵ مرداد ماه، ساعت ١٨ 📚بررسی سینمای شوروی در دهه ٢٠ میلادی با نگاهی به فیلم‌های: 🔺رزمناو پوتمکین ١٩٢۵ 🔺اعتصاب ١٩٢۵ 🔺مادر ١٩٢۶ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه هشتم، چهارشنبه ١٨ مرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
حکمت، معنا و تصویر _ جلسه هشتم.mp3
24.46M
🎙 جلسه هشتم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٨ مرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان" 🔸تلاش برای شناخت زمان و وضعیت از دریچه تکنیک سینما 🔺فصل دوم: بررسی سریال‌های پرمخاطب روز ایران و جهان (تلویزیون و نمایش خانگی) 📆 زمان: شنبه‌ها ساعت ١۶ 🕌 مکان: آستانه قاب هشت ▪️حضور برای عموم آزاد است. 📞جهت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: 09373401445 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان" 🔸تلاش برای شناخت زمان و وضعیت از دریچه تکنیک سینما 🔺فصل دوم: بررسی س
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان" 🔸 فصل دوم: بررسی سریال‌های پرمخاطب روز ایران و جهان 📝سریال‌های جلسه اول: 🔺تد لاسو 🔺زخم کاری 📆 شنبه ١ مهر ماه، ساعت ١۶ 🕌 مکان: آستانه قاب هشت ▪️حضور برای عموم آزاد است. 📞برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: 09373401445 🆔 @ghabe_hasht
سینما نبض زمان - جلسه اول_تد لاسو .mp3
40.88M
🎙 جلسه اول از فصل دوم سلسله جلسات «سینما نبض زمان» 🔸بررسی سریال تد لاسو (Ted Lasso) 🔺چگونه با دیدن این سریال به امروزمان فکر می‌کنیم؟ 🔹شنبه، ١ مهر ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
سینما نبض زمان - جلسه اول_زخم کاری.mp3
38.59M
🎙 جلسه اول از فصل دوم سلسله جلسات «سینما نبض زمان» 🔸بررسی سریال زخم کاری 🔺چگونه غلبه‌ی اقتصاد بر هنر، مانع از آیینگی تام و تمام یک سریال می‌شود. 🔹شنبه، ١ مهر ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه ششم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢١ تیر ماه 🕌
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه ششم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸واژه‌ی «هنر» در ادبیات کهن فارسی، به معنای کمال است و اساسا با فهم مشهور امروزی ما از آن تفاوت دارد. در فرهنگ واژگان ملاصدرا، «صنایع لطیفه» تعبیری است برای هنر به معنای مصطلح و امروزی آن. 🔹از تامل در قاعده‌ اول ملاصدرا، می‌توان به این نکته دست یافت که برخلاف رای ارسطو، هنر تقلید محض نیست. هنر اصیل، از آن حیث که حول محور حکمت و معنا شکل گرفته و متوجه ظرافت‌ها و لطافت‌های نهفته در آن است، نیازمند نگاه هستی‌شناسانه هنرمند، یا «چگونه دیدن» اوست. می‌توان گفت این امر، نقیض فرض تقلیدی بودن هنر است.    🔸قاعده‌ی دوم از قواعدی که در نگاه وجودشناسانه‌ی ملاصدرا برای شناخت هنر ربوبی عنوان می‌شود، اصلی است تحت عنوان:«انسان مثال خداوند است: ذاتا، صفاتا و افعالا» 🔹این قاعده، قاعده اول را به عالم انسانی تعمیم داده، خاستگاه هنر را نمایان ساخته و مقدمه‌ای برای درک ارتباط رازآلود مابین هنر و تصویر می‌شود. 🔸با کاوش در تعامل مابین هنر و تصویر، اهمیت توجه به سرآغاز هنر در عالم ربوبی، درک می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت در فلسفه‌ی ملاصدرا، درک هر حقیقتی در عالم انسانی، منجر به توجه به سرآغاز سرآغازها، یا حقیقت‌الحقایق می‌گردد.  🔹حکمت و معنا با تصویری شدن از طریق تمثیل، جریان یافته و جای خود را در وجوه مختلف زندگی انسان پیدا می‌کند. راه یافتن معانی حکمی با شیوه‌های زیبایی‌شناسانه، سمت و سوی زندگی را به سوی رشد و کمال معطوف کرده و می‌توان گفت تحقق این امر، یک رسالت حکیمانه و از آن مهم‌تر، هنرمندانه است که می‌تواند مرهمی بر بحران روزگار ما باشد. 🔸در دستگاه انسان‌شناسی ملاصدرا، نفس انسان دارای اقتدار است. به این معنا که خداوند نفس انسان را به گونه‌ای خلق کرده است که قدرت ایجاد صور اشیا، اعم از مجرد و مادی را دارد. این اقتدار، به واسطه‌ی نحو وجود انسان که ملکوتی است، محقق می‌شود. 🔹در این نگاه، ابداع صورت اشیای مجرد در ذهن هنرمند، صورت‌گری هنری نامیده می‌شود و بیرونی شدن آن؛ خلق آثارهنری. با این تعریف می‌توان گفت ابداع، امری انتزاعی و ذهنی است و خلق، امری بیرونی و عینی. 🔸در تشریح قاعده دوم، می‌توان گفت انسان از آن حیث که نفسی مقتدر و ملکوتی دارد و به واسطه این نفس قدرت صورتگری یافته است، مثال خداوند است. باید توجه داشت مثال، به معنای مرتبه‌ی نازله‌ است و با امر حقیقی برابری نمی‌کند. مثال، تنها آیه و نشانه‌ای است بر معانی والایی که امکان ظهور بی‌واسطه در عالم انسانی را ندارند و از این حیث با معنای «مثل»، متفاوت است. 🔹از آن حیث که وجود انسان، مرتبه نازله و در طول خداوند است، معرفت به وجود خود، او را به درک حقیقت خداوند می‌رساند.  🔸خاستگاه همه صنایع لطیفه و دقیقه، عالم و مملکت درونی انسان است که مجرد از ماده بوده، زمانمند و مکانمند نیست و تغییر راهی به آن ندارد. عالم ذهن انسان، عالم قدرتمند خلق‌های پی‌درپی است و هیچ پدیده‌ای در آن، به پدیده‌ای دیگر، مبدل نمی‌گردد. 🔹در عالم بیرونی، علم به امور، استلزامی برای تحقق آن‌ها ایجاد نمی‌کند.حال آنکه در عالم ذهن، علم به امور، با تحقق آن‌ها در عالم خیال مقارن است. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 جلسه هفتم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ٢٨ تیر ماه 🕌
🔰گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه هفتم «حکمت، معنا و تصویر» 🔸خیال، از آن حیث که جایگاه تمثیل و به طور کلی، یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های هنر است، در حکمت متعالیه مورد توجه قرار گرفته است. 🔹اولین‌ چیزی که در مطالعه‌ی وجود شناسانه‌ی رابطه‌ی خیال با هنر، به ذهن متبادر می‌شود، طراحی است. خیال در طراحی، قدرت مانور بسیار عظیم و عجیبی دارد. در نگاه ملاصدرا، آن‌چه باعث شده خیال امکان طراحی را به دست آورد، قدرت ابداع است.  🔸در خیال، «شدن» وجود ندارد. حرکت و زمان راهی به آن نداشته و هر امری، به مجرد اراده، بی‌نیاز به ماده‌ی قبلی، محقق خواهد شد. در واقع می‌توان گفت در عالم خیال، علم بر هر چیز با تحقق آن برابری می‌کند. 🔹برخی از دست‌اندرکاران طراحی صنعتی و هنری، نسبت به جایگاه وجودی خیال، و سرچشمه هنرشان خودآگاه نبوده و توجهی به قدرت ابداع آن ندارند. 🔸خیال در انسان و حیوان، هردو، وجود دارد اما در مراتب وجودی‌اش به هیچ وجه، با یکدیگر مشترک نیست. حیوان، با وجود قدرت بایگانی کردن تصاویر در ذهن، اساسا فاقد قدرت طراحی است. ملاصدرا می‌پرسد که چرا انسان واجد چنین مرتبه‌ای از خیال است؟ 🔹فرمول‌های عالم ماده بر خیال حاکم نیست. خیال مجرد از ماده است اما در این تجرد که خود واجد مراتبی است، مرتبه‌ای والا داشته و نتیجتا قدرت ابداع و طراحی آن به آن دارد. می‌توان گفت توانایی طراحی هنری و صنعتی یک موهبت الهی است که توجه به سرمنشا آن می‌تواند به فعالیت هنرمند جهت‌دهی کند. 🔸تمثیل یکی از کارکردهای قوه خیال و حلقه واسط مابین حکمت و معنا و تصویر است. با این مقدمه می‌توان گفت تصویرها در هنر، جای کلمات نشسته، واجد دلالت می‌شوند و می‌توانند مورد خوانش قرار بگیرند. 🔹اول خالق تمثیل و به کارگیرنده‌ی آن ذات پروردگار است. خداوند در صحنه‌ی عالم تکوین، تمثیل را به‌کار گرفته و اشیای عالم طبیعت را در قرآن، با عنوان آیه یاد می‌کند. بنابراین آن‌چه در طبیعت وجود دارد، ممثل یک معنا و مرتبه‌ا‌ی والاتر است. 🔸ملاصدرا معتقد است عالم طبیعت هم مانند کتاب‌های آسمانی نوعی تصنیف است و از جمال خداوند پرده‌برداری می‌کند. می‌توان گفت نگاه ملاصدرا به عالم یک نگاه زیبایی‌شناسانه و تمثیلی است. 🔹قرآن به سه شکل، تمثیل را به کارگرفته است. اول: «بیان مبانی حکمی در قالب تمثیل.» 🔸برای مثال، در آیه‌ی:«ان من شی الا عندنا خزائنه و ماننزله الا بقدر معلوم» که یکی از آیات بسیار کلیدی در وجودشناسی قرآن است، قوس نزول و صعود وجود بیان می‌شود. این بیان حکمی را که مربوط به تنزل وجود است؛ قرآن به زبان تمثیلی نیز در آیه‌ی:« و انزلنا من السماء ماء فسالت اودیه بقدرها» بیان می‌کند.  🔹روش دوم قرآن در بیان تمثیلی، «قصه‌گویی» است. خداوند اول قصه‌گوی عالم است و هدف از قصه‌گویی‌اش را در قرآن، عبرت‌آموزی عنوان می‌کند. از این حیث، قصص حکمی قرآن را می‌توان تمثیلی از مجموعه‌های بی‌کران حکمت نظری و عملی دانست. مخاطب قصص حکمی با فکرکردن به نقش خود در عالم درونی خویش، وارد قصه شده و یکی از شخصیت‌های آن می‌شود. تفسیر انفسی و درونی قرآن به این نحو محقق می‌شود. 🔸روش سوم قرآن برای بیان تمثیلی، به‌خصوص در جزء سی‌ام، «صحنه‌سازی» است. برخی از سور این جزء با توصیف صحنه‌هایی آغاز می‌شود که مبانی حکمی را به صورتی تاثیرگذارتر منتقل می‌کند و از این حیث که با ثاثیرگذاری‌اش مخاطب را در برابر خویش به انفعال می‌کشاند، با زیبایی‌ پیوند دارد. 🔹می‌توان گفت خداوند در امر هدایت، همه‌ی امکانات هنری و زیبایی‌شناختی را به بهترین نحو به کار می‌برد. در زمانه‌ی حال نیز، هدایت به عنوان دغدغه‌ی انسان‌ها، بدون پیوند خوردن با هنر و زیبایی، عقیم و بی‌اثر خواهد بود. 🔸غالب سور مکی از این نوع تمثیل برخوردارند و در عصر خود، مخاطب را به طرز اعجاب‌آوری تحت تاثیر قرار می‌دادند. این تاثیرپذیری موجب می‌شد مخالفین، پیامبر را شاعر نامیده و مردم را از قرارگرفتن در معرض کلام او نهی کنند. 🔹فارابی، موسس فلسفه‌ی اسلامی، به‌کارگیری تمثیل را بخش مهمی از فعالیت‌های حکمی و فلسفی می‌داند. او معتقد است حقایق حکمی، بعد از فهم با آوردن برهان تفهیم می‌شود اما نباید در این مرحله متوقف شده و مختص به قشر خاص اساتید و دانشجویان فلسفه شوند. بلکه باید در قالب تمثیل به تصاویر تاثیرگزار تنزل یافته و به عموم منتقل شود. 🔸ابن‌سینا در خصوص مساله‌ی تمثیل، هم‌نظر با فارابی است و خود با کار عملی، نظریاتش در خصوص تمثیل را صورت بخشید. او در سه اثر مکتوب داستانی خویش، «حی ابن یغظان»، «رسالت الطیر» و «سلامان و ابسال». این سه اثر، تمثیل مجموعه‌ای از حقایق حکمی در بحث «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» است. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات "سینما نبض زمان" 🔸 فصل دوم: بررسی سریال‌های پرمخاطب روز ایران و جهان 📝سریال‌جلسه دوم: 🔺عاشورا 📆 شنبه ٨ مهر ماه، ساعت ١۶ 🕌 مکان: آستانه قاب هشت ▪️حضور برای عموم آزاد است. 📞برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: 09373401445 🆔 @ghabe_hasht
بازیگری.mp3
9.12M
🔰اندیشیدن به وضع کنونی بازیگری با پرسش از تاریخ نمایش و روال آموزش بازیگری ممکن می‌شود. 🔹بحثی درباره بازیگری 🔸ارائه دهنده: خانم مهوری 🔹٢٧ شهریور ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸تاریخ سینما ما را از جستجوهای فلسفی سینما بی‌نیاز نمی کند، مخصوصا برای ما که می‌خواهیم سینما را در خدمت اسلام در آوریم، تحقیق در فلسفه سینما از اولین ضروریات است. 📖 آیینه جادو، جلد اول، مقاله «تأملاتی در ماهیت سینما» 🔹جلسه اول، پنجشنبه ۱۳ مهرماه، ساعت ١۶ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔹برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸تاریخ سینما ما را از جستجوهای فلسفی سینما بی‌نیاز نمی کند، م
مرور فصل اول ما و تاریخ سینما.mp3
21.73M
🔰 با شروع فصل دوم سلسله جلسات «ما و تاریخ سنیما» 🎙مروری بر فصل اول سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🕌آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht