eitaa logo
قاب هشت
655 دنبال‌کننده
439 عکس
82 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
قاب هشت
🔰 «رشد با فیلمنامه» 🔸جلسات فیلمنامه نویسی رشد در سال ٩٨ برگزار شد. این جلسات ادامه ای بر روند جلسات
جلسه اول_رشد با فیلمنامه.mp3
43.3M
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه" 🔹مروری بر بحث‌های سینمایی شهید آوینی 🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما 🔻جذابیت در سینمای داستانی 🔹 ضرورت بحث های حکمی در مورد سینما 🔹راهنمایی‌هایی عملی برای شروع مسیر سینمای دفاع مقدس 📆 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه" 🔹مروری بر بحث‌های سینمایی شهید آوینی 🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما 🔻
🔰گزینش ابزار یا رسیدن به فرم جدید؟ 🔸هر ابزاری محتوای خودش را دارد و با هر محتوایی سازگار نیست. حال باید ابزارها را متناسب با محتوای خود گزینش کنیم یا چیز دیگری در میان است و مسئله وسیع‌تر است؟ 🔹مسئله اینجاست که محتوای پیش از تکنیک نداریم. یعنی هر چیزی که شما در نظر بگیرید عملا تا وقتی که تکنیک در خدمت شما نیاید هیچ چیزی نیست. 🔸روال این گونه است که شما با تکنیکی که خود دارای محتواست آموزش می‌بینید و با آن کلنجار می‌روید. کلنجار رفتن هم به معنای این‌که می‌دانید مال شخص دیگری است و نمی‌گویید این خنثی است و من هم محتوای خودم را در آن بریزم. 🔹پس شما محتوایی ندارید مگر این‌که این ابزار را رام خاستگاه خودتان بکنید، بخشی از این رام کردن آموزش است و بخشی‌ از آن به گفته شهید آوینی همان "حکمت سینما" است. یعنی نسبت به این فرآیند و مسائل، خودآگاه بشوید و در حین کار کردن با تکنیک بدانید دارید چه کار می‌کنید. این، در بلند مدت اتفاق می افتد. 🔸شما در اثر کار کردن مداوم با ابزار ممکن است به یک نگاه، و یک عالم برسید. که همه چیز فیلم شما از خودِ همین عالم است. یعنی هر تکنیکی که استفاده می‌کنید، همین عالم ایجاب می‌کند. و محتوا، قرار گرفتن در این عالم است. جذابیت، خود همین عالم است و مخاطب دوست دارد در آن قرار بگیرد. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوم _رشد با فیلمنامه.mp3
43.89M
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائیل و اسلام 🔹فیلم به مثابه سفر معنوی 🔻بررسی فیلم هور در آتش 📆 ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائ
🔰تفاوت های اساسی قصه و داستان 🔸«رمان نویسی را هرگز نمی‌توان با اسطوره پردازی و یا حتی قصه پردازی بشر در گذشته ها قیاس کرد؛ رمان ماهیتاً پدیداری متمایز از اسطوره و یا قصه های کهن است. خودبنیادی یا سوبژکتیویسم یکی از خصوصیاتی است که رمان را از اسطوره و یا قصه های کهن متمایز می‌دارد و این، تفاوت عَرَضیِ کوچکی نیست؛ یک تمایز جوهری ذاتی است. بشر تا پیش از این هرگز به فکر نمی‌افتاد که حدیث نفس خویش را بنویسد و به دیگران عرضه کند. انسان قدیم نه برای انسان و نه برای هنر شانی چنین قائل نبوده است که او را بدین تصویر برساند. رمان فقط در ظاهر شبیه به قصه های کهن است و در باطن اصلا شباهتی با آنها ندارد. نه در نیت قصه پرداز، نه در غایت پرداخت، نه در نحوه پرداخت و نه در نسبت قصه با واقعیت خارج از انسان و حقیقتِ وجود او. و مهم تر از همه همین آخری است که تکلیف کار را معین می‌دارد». 📚 کتاب آینه جادو، جلد۱_ مقاله رمان، سینما، تلویزیون _ صفحه ۱۲۳. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائ
🔰ظرفیت سینما در نشان دادن تجارب معنوی 🔸 وقتی حضرت موسی از خداوند تقاضا می‌کند تا او را ببیند خداوند در جواب ایشان می‌گوید: به کوه نگاه کن، اگر بر جای خود ماند تو مرا می‌بینی. بعد از اینکه حضرت موسی به کوه نگاه کرد و شکافته شدن کوه را دید بی‌هوش شد. 🔹در فیلم نمی‌توان پل صراط و یا قیامت را نشان داد؛ اما می‌توان شکافته شدن کوه در مقابل موسی را نشان داد.به معنایی دیگر زمانی که تجلی حق بیاید در عالم ظاهر و با چشم تن بتوان آن را دید مناسب برای فیلم است. 🔸ما نمی‌توانیم از سینما توقع نشان دادن امور معنوی و کلی را داشته باشیم؛ ولی این کلی‌بودن و معنوی‌بودن جایی در جزئیات که همان تجربۀ من شخصی است، خود را نشان می‌دهد. 🔹درست است که سینما، داستان و امثال این‌ها همان «من» است و احوالاتِ من؛ اما این «من» می‌تواند تجربۀ دینی، تجربۀ معنوی و تجربۀ انقلابی داشته باشد و رنگ و بویی از معنویت پیدا کند؛ البته این به هنرمند بستگی دارد. 🔸سینما و داستان انقلاب، برای انقلاب نیست مگر اینکه هنرمندش جدا از مفاهیم و شعارها، خودش تجربه‌ای از جنس انقلاب داشته باشد. این تجربه در سینما باید بصری باشد؛ مثلاً شما جایی تصویری را در عالم انقلابی‌بودن می‌بینید که شما را به وجد می‌آورد و می‌خواهید فریاد بزنید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.14M
🎙صوت جلسه سوم «رشد با فیلمنامه» 🔹کتاب های اصول و قواعد فیلمنامه‌نویسی از چه زمانی رایج شدند؟ 🔹جریان های مهم تاریخ سینما چه مواجهه و نسبتی با این قواعد داشته‌اند؟ 🔹نسبت سینمای حقیقی با اصول و قواعد چیست؟ 🔹نگاهی اجمالی به نظر تئوریسین های مهم فیلمنامه نویسی درباره ساختار 🔻مقدمه کتاب «داستان» اثر رابرت مک‌کی 🔻نوشتن از درون به بیرون 📆 ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوازدهم _ زبان آوینی زبان سینما.mp3
39.86M
🎙صوت جلسه دوازدهم سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما» 🔻«من معتقدم که تکنولوژی هر چه بیشتر به سمت اتوماسیون می‌رود، بیشتر اختیار را از بشر باز‌می‌گیرد، اما این یک حکم مطلق نیست و سرّ پیروزی ما هم در همین است. هر چه در عالم موجود است، در نهایت مسخّر انسان واقع خواهد شد. اختیار انسانِ اهل ولایت خواه تکنولوژی و خواه هر چیز دیگر». 📖 صفحه ۱۷۳ کتاب آینه جادو_۳ 📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳ مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۷۳ تا آخر مقاله ▪️«جلسه آخر از این مقاله» 📆 ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ رشد با فیلمنامه.mp3
39.85M
🎙صوت جلسه چهارم «رشد با فیلمنامه» 🔻فصل اول کتاب داستان مک‌کی: مسئله داستان 🔹قصه و داستان چه نسبتی با واقعیت دارند؟ 🔹واقعیت سینمایی 🔹داستان‌گو، شاعر زندگی 🔹قصه گویی و سنت های الهی 📆 ۴ خرداد ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
🔰فیلمنامه، راه فکر و رشد 🔸در شرایطی که استفاده تجاری و ابزاری از همه هنرها، همه چیز را از معنا تهی کرده است. در «رشد با فیلمنامه» بنا بر این است که ما از استفاده ابزاری و فرمولی از قواعد فیلمنامه نویسی خارج شویم و این اصول را با کمک بحثهای فلسفی در بطن زندگی خود پیدا کرده و به طور حضوری درک کنیم. اینجاست که زبان سینما به حقیقت خود سراغ ما می آید و کار تکنیکی راه شناخت و فکر و معرفت هستی خواهد شد. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه پنجم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.36M
🎙صوت جلسه پنجم «رشد با فیلمنامه» 🔻فصل دوم کتاب داستان مک‌کی: گستره ساختار 🔹نسبت بین داستان سرایی و حقیقت چیست؟ 🔹منظور از ساختار فیلمنامه چیست؟ 🔹چگونه می‌توان حادثه و کشمکش را با ابتلائات زندگی فهمید؟ 🔹آیا می‌توان ساختار داستان را با فکر کردن به تقدیر آموخت؟ 📆 ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻«آفرین! آفرین! چه تخیل ظریفِ زیبایی! این [نوع] تخیل، جلوه‌های جدید و نویی است. خیلی خوب.» رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۱/۶ 🔸ضمن تبریک خدمت خانم هاشمی و آرزوی موفقیت در حوزه های مختلفی که دغدغه‌اش را دارند؛ از شعر تا فیلمنامه و بازیگری. 🔸باید دانست که این جلوه‌های جدید تصادفی نیست، حقیقت دارد و آینده‌ای نو را نوید می‌دهد. آینده‌ای که در آن شعر و نمایش و حماسه دفاع و مقاومت در ایران اسلامی به هم گره خورده است. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه ششم _ رشد با فیلمنامه.mp3
36.01M
🎙صوت جلسه ششم «رشد با فیلمنامه» 🔻مثلث داستان 🔹آیا انتخاب نوع ساختار بر مبنای سلیقه شخصی است یا ارتباطی با زمان و مکان دارد؟ 🔹هر کدام ساختار های مختلف در تاریخ سینمااز چه انسانی و چه نگاهی سرچشمه می‌گیرد؟ 🔹خرده پیرنگ چه ارتباطی با انسان اروپایی بعد از جنگ دارد؟ 🔹خواستگاه ضد پیرنگ از کجاست؟ 🔹چه ارتباطی بین پیرنگ کهن الگویی، ژانر وسترن و هالیوود برقرار است؟ 🔹نوع کشمش چه ارتباطی با سن و طبع و زمان و مکان دارد؟ 🔹آیا می‌توان با نگاه عمیق تری به تفاوت های صوری ساختار های مختلف، شناخت و کشف جدیدی از انسان در طول تاریخ پیدا کرد؟ 📆 ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht