eitaa logo
غدیر خم
168 دنبال‌کننده
109 عکس
112 ویدیو
6 فایل
یادداشتها، صوتها و کلیپ های تصویری استاد و محقق فرزانه حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی ارتباط @tabasi_1
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سجده بر تربت‌حسینی(ع)🏴 یکی از راه‌هایی که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برای زنده نگه‌داشتن یاد (ع) آموزش داده‌اند، آن است که دیگران را به فضیلت و اهمیت سجده بر مقدس امام‌حسین(ع) توجه داده‌اند. شیخ‌صدوق(ره) دراینباره روایتی را از امام‌صادق(ع) نقل کرده است که: "سجده بر تربت قبر امام‌حسین(ع) زمین‌های هفتگانه را نورانی می‌کند و کسی که همراهش تسبیح خاک مرقدش(ع) باشد، جزء تسبیح‌کنندگان به حساب می‌آید گرچه با آن، تسبیح نگفته باشد."(السجود علی طین قبرالحسین(ع)...وسائل‌الشیعه، ج۵،ص۳۶۶) در روایتی دیگر از آن حضرت(ع) نقل شده که فرمود:"سجده بر تربت اباعبدالله(ع) حجاب‌های هفتگانه را پاره می‌کند." (همان) سید عاملی(ره) (م۱۰۰۹ق) از فقهای نامدار شیعه با استناد به این روایت میگوید:"افضل سجده کردن بر تربت حسینی (ع) است."(مدارک‌الاحکام، ج۳، ص۲۴۲) برخی دیگر از فقهای شیعه نیز با استناد به این روایات، به افضلیت و مستحب بودن سجده بر تربت قبر مطهر امام حسین(ع) فتوا داده‌اند.(الفوائدالملیه، شهیدثانی، ص۲۱۰؛ مجمع‌الفائده، مقدس اردبیلی، ج۲،ص۳۱۳؛ جواهر‌الکلام، نجفی، ج۸، ص۴۳۷؛ العروه‌الوثقی، سید یزدی، ج۱، ص۵۹۳) نکته قابل توجه در روایت شیخ صدوق(ره)، فضیلت همراه داشتن تربت حسینی(ع) است. اینکه انسان مومن همراهش تسبیحی از خاک قبر امام‌حسین(ع) باشد، حتی اگر با آن ذکر نگوید، به این معناست که باید در همه حالات به یاد امام خوبیها سیدالشهداء(ع) باشیم و اجازه ندهیم فداکاریها، رشادتها، مجاهدتها و مظلومیتهای آن امام معصوم (ع) به فراموشی سپرده شود. (ع) (ع) http://eitaa.com/ghadirevelayat 🏴 🏴🏴 🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاهی‌به‌‌نقش سلیمان‌بن‌صرد در حادثه‌عاشورا او از اصحاب رسول‌خدا(ص) و جزء افرادی بود که به امام‌حسین(ع) نامه نوشت و آن حضرت(ع) را برای بیعت و یاری به کوفه دعوت کرد. اما در کوفه ماند و در کربلا حاضر نشد.‌ پس از شهادت مظلومانه امام‌حسین(ع) در لشکریان توّابین قرار گرفت."(سیر اعلام‌النبلاء، ج۳، ص۳۹۴) اینکه چرا سلیمان‌بن صُرَد صحابی پیامبر(ص) از کوفه به کربلا نرفت؟ و سیدالشهداء(ع) را یاری نکرد؟ جای بحث و گفتگو دارد. آیا پس از آمدن عبیدالله‌بن زیاد به کوفه، سُلیمان مانند مختار زندانی شد؟ این احتمال در هیچ یک از منابع پیشینیان گزارش نشده است. آیا چون نیروهای امنیتی ابن‌زیاد راه ورود به کوفه را بسته و خروج افراد از این شهر را به شدت زیر نظر قرار داده بودند؛ نتوانست خود را به کربلا برساند؟ این احتمال هم معقول به نظر نمی‌آید. زیرا با‌وجود این‌همه سخت‌گیری‌ها و مراقبت‌های شدید نیروهای امنیتی ابن‌زیاد، حبیب‌بن‌مظاهر و مسلم‌بن‌عوسجه - که هر دو از صحابه نیک پیامبر(ص) بودند- از کوفه خارج شدند و خود را به امام‌حسین(ع) رساندند. آیا به پایان ماجرای خروج امام‌حسین(ع) از مکه به کوفه خوشبین بودند؟ یعنی گمان می‌کردند این ماجرا بدون جنگ‌ و درگیری و خونریزی تمام خواهد شد؟ این احتمال هم صحیح نیست. زیرا آن همه عِدّه و ‌عُده نظامی، و فضای رعب و وحشت و کشتار در کوفه که ابن‌زیاد به وجود آورده بود؛ امتناع شدید امام حسین(ع) از بیعت با یزید و پافشاری حکام اموی برای بیعت‌گرفتن از آن حضرت(ع)، بر کسی پوشیده نبود. بلکه قرینه مهمی بود بر اینکه یک جنگ و فاجعه بزرگ نظامی و جنایت جنگی به دست بنی‌امیه واقع خواهد شد. آیا این قرائن کافی نبود تا این دسته از صحابه که خود را شیعه می‌دانستند، از جان مایه گذارند و خود را برای یاری امام‌حسین(ع) و خاندان مکرم ایشان(ع) به کربلا رسانند؟! یا اینکه مرعوب شدند و دست از یاری امام(ع) کشیدند؟ همانطور که مُسَیَّب‌بن نَجَبه که از توابین و در طبقه تابعین بود،پس از حادثه کربلا در جمع توابین اینگونه اعتراف کرد: "ما نه با دست خود حسین(ع) را یاری کردیم، نه با زبان خود از او دفاع کردیم، نه با اموال خود او را حمایت نمودیم و نه عشایر خود را برای یاری او(ع) بسیج کردیم..." (الکامل، ابن‌اثیر، ج۳،ص۳۳۲) یا در کارنامه و پیشینه سلیمان‌بن صرد، به گزارش برخی مورّخان یاری نکردن امام‌علی(ع) در جنگ جمل دیده می‌شود که همان سبب شد تا امیرالمؤمنین(ع) وی را سرزنش و توبیخ نماید(انساب‌الاشراف، ج۳، ص۶۲؛ شرح ابن‌ابی‌الحدید، ج۳، ص۱۰۵) همچنین گفته شده که سلیمان‌بن صرد یکی از معترضان به صلح امام‌حسن(ع) بوده (مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص۴۰) که مجموعه این موارد دلیل بر ضعف ولایت‌مداری و بصیرت سیاسی اوست. پس این دسته از صحابه پیامبر(ص) گرچه پس از شهادت امام‌حسین(ع) پشیمان شدند و توبه کردند، ولی به نظر می‌آید حضور نیافتن آنان در کربلا برای یاری سیدالشهداء(ع) دلیلی جز کوتاهی، سستی و ضعف بینش سیاسی ندارد. چنانچه در وقت نیاز، به موقع و به‌هنگام برای یاری امام‌حسین(ع) اقدام می‌کردند، آنگونه که حبیب‌بن مظاهر و مسلم‌بن‌عوسجه انجام دادند- شاید نتایج دیگری بر حادثه عاشورا مترتب می‌شد. محمّد جعفر طبسی http://eitaa.com/ghadirevelayat 🏴 🏴🏴 🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا