خارج فقه4.11.99.mp3
17.33M
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 64
📆تاریخ 4/11/1399
🆔 @ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم1 #استاد_محمدی_قائینی 💢 پیشینه شناسی مکتب قم ❇️ #مکتب_قم در برخی وج
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_فقهی_قم2
#استاد_محمدی_قائینی
💢 برخی مولفه های مکتب فقهی قم
🔻 #استظهارات_عرفی
❇️ فهم عادی بشری از آیات و روایات را استظهارات عرفی مینامیم. یعنی #عرف عام از ظاهر همین آیات و روایات چه میفهمند و چه برداشتی دارند. در این مرحله نگاه میکنیم خود شنونده، فقیه و مجتهد چگونه با ذهن عادی و عرفی با متن روبرو میشود. هر چه فهم فقیه با برداشت عرفی جامعه نزدیک تر و با ذوق سلیم منطبق تر باشد، این نوع استظهار دقیق تر حاصل شده است.
🔻 #استظهارات_فقهی
❇️ استظهارات فقهی یعنی مجتهد در رابطه با اقوال و آرای علمای گذشته چقدر دارای تبحر و تسلط است و تا چه میزان به ظهورات کلام ایشان اهمیت میدهد و این کلام را قرینه فهم کلام معصوم قرار میدهد.
🔻 اعتنا به شهرت و اجماع
❇️ #مکتب_قم به اجماعات، شهرتها و فتاوای مشهور اهمیت میدادند. زیرا این موارد را #منشاء_ظهور کلام معصوم میدانستند و بر این باور بودند که از این طریق بهتر میتوان پی به مراد روایت برد. لذا اگر در مسئله #شهرت یا اجماعی وجود داشت، آن را قرینه بر فهم کلام معصوم قرار میدادند.
🔻 توجه به اصول
❇️ توجه #مکتب_قم به استظهارات عرفی و فقهی به معنای بی اعتنایی به مبانی و قواعد اصولی نیست. قمیها با اصول آشنا و به آن مسلط و معتقد هستند ولی از اصول در موارد ضرورت بهره میبرند و در مرحله اول تلاش میکنند مسئله را با قرائن و امور مربوط به متن آیه و روایت حل کنند. اما اگر در موردی روایتی نداشتند یا در دلالت با مشکل مواجه میشدند، سراغ اصول میرفتند.
❇️ حاج شیخ (ره) هرچند اهمیت ویژه ای برای استظهارات عرفی و فقهی قائل بود ولی در اصول نیز دارای خبرویت بودند. ایشان در اصول کتاب #دررالفوائد را دارند که در مرحله ای قرار بود حتی جایگزین کفایه آخوند خراسانی شود ولی بدلایلی این اتفاق نیافتاد.
🔻 آیت الله بروجردی، مؤسس مکتب جدید فقهی
❇️ پس از حاج شیخ (ره)، مرحوم آیت الله #بروجردی (ره) این روش را ادامه و بلکه توسعه دادند. روش ایشان دارای ابداعاتی است که گاهی نیاز را به اصول بسیار کاهش میدهد. آقای بروجردی (ره) متعلق به #حوزه_اصفهان هستند و فرمودند هرچند به نجف رفتم ولی در آنجا چیزی به من اضافه نشد بلکه تنها بر تجربه من افزوده شد. ایشان اگر چه نجف دیده است ولی هنگامی به آنجا رفته است که شخصیت علمیاش شکل گرفته که بیشتر متأثر از برخی قدماء است و بعد از ورود به قم و بررسی کتاب درر الأصول، با نوآوریهای خویش به تکمیل روش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) میپردازد.
❇️ روش خاص ایشان که در برخی زوایا میتوان #ابداع و اختراع ایشان نامگذاری شود و از آن به عنوان مکتب فقهی جدیدی یاد کرد، اجمالا این گونه بود که برخی قرائنی را کشف مینمودند که تأثیر جدی بر فهم کلام متکلم میگذاشت. قرائن صدور روایت به حسب زمان، به حسب مکان، به حسب راوی به حسب شرایط محل صدور، طبقه بندی راویان، خصوصیات راوی، به حسب ناقل و شنونده روایت که فهمنده ها هم متفاوت و دارای فهمها و ذائقههای گوناگون هستند. برخی دارای فهم فقهی یا فلسفی یا اجتماعی و غیره هستند. از نظر ایشان همه این مؤلفهها در فهم و برداشت از کلام معصوم (ع) مؤثر است و بر اساس همین #قرائن به تفسیر روایات میپرداختند.
❇️ این شیوه منحصر به فرد آیتالله #بروجردی (ره) مسیر جدیدی را گشود و مدرسه فقهی #قم را در تراز یک مکتب مستقل و متفاوت ارتقاء داد و آثار آن حتی حوزه نجف را نیز تحت تأثیر قرار داد. لذا میبینیم مرحوم آقای خویی (ره) دسته بندی احادیث را از آیتالله بروجردی (ره) گرفتهاند به خلاف آقای حکیم (ره).
🆔 @ghaeeni
📣📣 #اطلاعیه
💢 برگزاری حضوری دروس خارج استاد محمدی قائینی حفظه الله
❇️ با توجه به تغییر وضعیت شیوع بیماری در شهر مقدس قم، دروس حضرت #استاد_محمدی_قائینی از فردا، یکشنبه 5 بهمن ماه در مدرسه امام کاظم علیه السلام قم به صورت #حضوری و با رعایت #پروتکل_های_بهداشتی برگزار خواهد شد.
❇️ برنامه دروس استاد:
🔻 #خارج_فقه: 9 تا 10
🔻 #خارج_اصول: 10 تا 11
🔻 #خارج_فلسفه: 11 تا 12
❇️ #مکان: مدرسه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، طبقه اول، مدرس 124
#آغاز_تدریس_حضوری
#استاد_محمدی_قائینی
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم2 #استاد_محمدی_قائینی 💢 برخی مولفه های مکتب فقهی قم 🔻 #استظهارات_
#مکتب_شناسی_فقهی
#مکتب_فقهی_قم3
#استاد_محمدی_قائینی
💢 ویژگی های مکتب فقهی آیت الله بروجردی
🔻 طبقه بندی و تحلیل مجموعی روایات
❇️ آیت الله #بروجردی (ره) میفرمودند روایاتی که در یک مسئله آمدهاند همه را یک جور معنی نکنید بلکه اینها به #طوایف_روایی متعددی قابل دسته بندی هستند و #لسان هر یک ممکن است با لسان دیگری متفاوت باشد و در نتیجه معنای متفاوتی را نیز در پی داشته باشد.
❇️ نسبت به این روایات باید:
1) جداگانه هر یک را بررسی نمود.
2) از هر یک نتیجه گیری کنیم.
3) این نتیجهها را باید یکدیگر مقایسه کنیم.
4) نتیجه کلی را در مرحله آخر از مجموع اینها اصطیاد کنیم.
🔹 این روش به طور روشن بر مشی آیت الله #خویی (ره) اثرگذار بوده است و در شیوه فقهی ایشان میبینیم که با همین سیر به بررسی روایات میپردازند.
❇️ پس #مکتب_قم را نمیتوان مکتبی غیر اصولی نامید. زیرا این مکتب معتقد به اصول است ولی رسالت خود را به گونه ای دیگر تعریف کرده است و در #مرحله_اول از تمرکز بر تحلیل کلام معصوم (ع) آغاز میکند و در نهایت و پس از برخوردن به تنگنا، از اصول کمک میگیرد. پس میزان نقش آفرینی اصول در این مکتب یکی از تفاوتهای آن با مکتب نجف به شمار میآید نه اصل اعتقاد به علم اصول مثل اخباریها که در اصل اعتقاد به علم اصول با قم و نجف دارای اختلاف هستند.
🔻 تورم علم اصول
❇️ یکی دیگر از ویژگیهای #مکتب_قم در نحوه نگاه به علم اصول، قائل به متورم بودن علم اصول است. زیرا بر این باورند که بسیاری از مسائل اصولی دارای نتیجه عملی در فقه نیست و بیشتر یک تمرین، ریاضت و ورزش ذهنی است. لذا در مکتب #نجف در علم اصول مسائلی مطرح میشود که به سختی در فقه مصداق پیدا میکند. اما قمیها اصول را در بزنگاههای نیاز واقعی فقه به آن وسط میکشیدند.
❇️ البته این رویکرد در #نجف هم طرفدارانی داشت. از جمله آسید عبدالأعلی سبزواری (ره) 2 جلد اصول دارند که مجموعش به 500 صفحه نمیرسد. ایشان میفرمود اینها از واضحات است.
🔹 اما کتب اصولی آیت الله #خویی (ره) را نگاه کنید، میبینید در آخر بسیاری از مسائل می گویند این نتیجه عملی ندارد یا در برخی دیگر می گویند این مسئله را طرح کردیم که شاید روزی مصداقی برای آن در فقه پیدا شود. البته این روش در آنجا رسم شده بود که برای استنباط از اصول شروع میکردند که اگر در این مسئله أدله و روایات نداشتیم مقتضای أدله اصولی در مسئله چیست. وگرنه خود آقایان اقرار دارند که بسیاری از این مسئلهها نتیجه عملی ندارند.
🔻 توجه به فضای صدور روایات
❇️ اما آیت الله #بروجردی (ره) روش ویژه ای را بنا نهادند و آن اینکه علاوه بر اقوال شیعه، اقوال اهل تسنن و عامه نیز در مسئله دیده شود. زیرا #فضای_صدور_روایات جایی بوده است که دوران حاکمت بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس است. اهل بیت (علیهم السلام) در چنین فضایی به بیان احکام میپرداختند. این فضای حاکم سیاسی – اجتماعی بی تردید بر صدور روایات و لسان آنها و حتی راویان و پرسش کنندههای از امام معصوم (ع) مؤثر بوده است. فتاوای حاکم بر فضای مسلمین نیز در آن دوره فتاوای خاص عامه بوده و در چنین فضایی که عموم جامعه مسلمین مشی دینی خاصی داشتهاند و مردم هم چه سنی و چه شیعه با همان فتاوی آشنا بودهاند و حال میخواهد یک روایت فقهی صادر شود. این حتماً باید مورد بررسی و دقت قرار بگیرد.
❇️ آیت الله #بروجردی (ره) میفرمودند وقتی سائل خدمت امام (ع) میرسید متأثر از این فضا بوده است و امام (ع) نیز بر اساس این #فضای_ذهنی سعی میکرده نکته ای را بیان بفرماید. پس فضای حاکم، فضایی بسیط نبوده که کسی مسئله ای فقهی بپرسد و امام (ع) هم حکم آن مسئله را ساده و روان بیان بفرمایند بدون اینکه جوانب مسئله را در نظر گرفته باشند.
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
#قاعده_نفی_سبیل7
💢 تطبیقات قاعده نفی سبیل
🔻 بررسی کلام شیخ انصاری
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 10
📆 تاریخ 8/11/1399
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سردار_سلیمانی
#مرد_میدان
💢 آیت الله #محمدی_قائینی:
☘ شهید #سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، مصداق #مجاهد فی سبیل الله بودند که از خانواده ، وطن و آسایش و... دور بودند و نه تنها احساس سختی و ناراحتی نمی کردند بلکه عاشقانه و مخلصانه #جهاد می کردند و #الگوی مسلمان مجاهد راستین هستند.
☘ درس حاج قاسم سلیمانی، بازآموزیِ عمل به دستورات دین، تبعیت از #ولی_فقیه و تلاش و جهاد در راه حفظ دین و #نظام_انقلابی بود.
🆔 @ghaeeni