.
✨﷽✨
📋 استهلال ماه شوال المکرم و عید سعید فطر ۱۴۴۱ ه.ق
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
#بیانیه_فوری
🌟 از آنجا که هلال ماه شوال با «چشم مسلح» رؤیت شده است:
✅ در نتیجه به مبنای فقهی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای، آیات عظام خوئی، تبریزی، فاضل لنکرانی و بهجت:
یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز عید فطر است. مؤمنینی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند، دقت نمایند که "یکشنبه روزه بر آنها حرام است" .
⚜ ولی طبق مبنای فقهی حضرت امام خمینی (ره) ، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی:
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ روز عید فطر است. مؤمنینی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند دقت نمایند که "یکشنبه روزه بر آنها واجب و روز دوشنبه روزه بر آنها حرام میباشد" .
🔰 نکته:
سفر رفتن برای افرادی که یکشنبه برایشان ماه مبارک رمضان است، واجب نیست و میتوانند روزه بگیرند؛ گرچه سفر رفتن قبل از ظهر و افطار کردن در سفر هم مجاز است.
📋 ✅ شایان ذکر است:
هر مکلفی باید به سخن مرجع تقلید خود عمل کند، حتی در یک خانواده اگر خانم مقلد یک مرجع، و مرد مقلد مرجع دیگر است یا بچه ها مقلد مرجعیاند که مبنای دیگری دارند، هر کدام باید به نظر مرجع تقلید خود عمل نمایند. توصیه استاد بر این است که مسالهی به این سادگی را بیهوده بزرگ نکنیم و بهانه به دست دشمنان اسلام و مخالفان تشیع ندهیم.
💠 در این شب عزیز و شریف و مبارک، ما را از دعای خیر خود فراموش نفرمایید.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✍ کانال رسمی حجتالاسلام دکتر غفاری قرهباغی
🆔 @ghafari_ir
🌟 از ارکان #ديپلماسی_فعال در شرايط کنونی، شکلگيری #اتحاديه_کشورهای_تحریمی است، همان که در ارتباط استراتژيک ايران و ونزوئلا رخ داده است.
🌟 با اين اتحاد، برخلاف آمريکا که در خليج فارس، حضور نظامی پرهزينه دارد، ايران توانسته است حضور پرمنفعت اقتصادی در اقیانوس اطلس برای خود رقم بزند.
#ونزوئلا
🆔 @ghafari_ir
⚜ حل مشکل مردم #غیزانیه، نیازمند «مردم» دانستن آنها است، که برای برخی مسئولان، فراهم نیست. «مردم» آن قشری هستند که گاهی بتوانند سفر خارجی دوردست بروند، و برای اذیت نشدن آنها، هواپیمایی تدارک میشود که نیاز به فرود در میانهی مسیر پیدا نکند.
⚜ پ.ن: هرگاه خبر اقتدار و غیرت ایرانیان در مقابل نظام سلطه جهانی میشود، بلافاصله یک جریان مرموز داخلی، پاس گل بسیار دقیق به رسانههای بیگانه میدهد.
🆔 @ghafari_ir
🌟 بسیاری از کاندیداهای محترم در این دوره از انتخابات مجلس، منادی مبارزه با تبعیض و اشرافیت بودهاند و خود را خادم و خاک پای مردم معرفی نمودهاند.
با این حساب، بسیار روشن و ضروری است که باید بدون نیاز به تذکر، از هرگونه رانت مصوّب و غیرمصوّب پرهیز کنند.
.
🌟 بر عدالتخواهان و مطالبهگران شفافیت، فرض است که از منتخبان مجلس یازدهم، که غالباً خود را منتسب به انقلاب و ارزشهای انقلابی میکنند، مطالبهی انصراف از دریافت هرگونه تسهیلات غیرمتعارف کنند و درخواست علنی نمودن سند انصراف باشند، تا گامی به سوی تحقق خدمتگزاری و کارگزاری علوی بردارند.
🆔 @ghafari_ir
.
⚜ آقای ترامپ قمارباز! ما از شما «یک خون» طلب داریم؛ تنها موضوعی که ما در خصوصش با شما مذاکره میکنیم، انتخاب نوع مردنتان است.
🆔 @ghafari_ir
.
🌟 از پایان عمر چهارسالهی برخی وکیلالدولههای ناکارآمد در مجلس دهم، فقط بیست روز گذشته است که ژست طلبکاری گرفتهاند. نمایندگانی که به اذعان خودشان، بخش مهمی از وقت مجلس را خرج طرحهایی نظیر حضور زنان در ورزشگاه و امثالهم کردند.
🌟 پ.ن: هرروز که بر مسئولین کشور اسلامی میگذرد، فرصتی بیبازگشت برای خدمت است و بیتوجهی به این روزها و ساعات، پشیمانی و خسران به همراه دارد. کمکاری و خسران برخی نمایندگان سابق مجلس، مایهی عبرت باشد.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
💎گوهری منسوب به امام صادق علیهالسلام:
📿 بندگی خدا، جوهری است که حقیقت و باطن آن، رسیدن به مقام ربوبیت است. پس هرآنچه را که عبد در اثر عبودیت [ از لذات و رفاه و شادیها ] از دست داد، آنگاه که به مقام ربوبیت رسید، آنها را مییابد؛ و هر آنچه از ربوبیت بر ما پنهان است، در عبودیت، آشکار خواهد شد.
⭐️امام خمینی رحمهالله در کتاب آدابالصلوة در توضیح این فقرهٔ شریف، چنین مینگارد:
📿 کسی که با قدم عبودیت، سیر کند و داغ بندگی بر پیشانی خود نهد، به عزت ربوبیت دست خواهد یافت. طریق وصول به حقایق ربوبیت، سیر در مدارج عبودیت است، و آنچه در عبودیت از انّیت و انانیّت مفقود شد، در سایهٔ حمایت ربوبیت، آن را مییابد، تا به مقامی میرسد که حق تعالی، گوش و چشم و دست و پای او میشود. (#قرب_نوافل)
📿 و چون شخص از تصرفات خود [ و از این پندار که خود را تصرفکننده در امور بداند، نه خدا را ] گذشت، و مملکت وجود را یکسره تسلیم حق کرد و خانه را به صاحبخانه واگذار نمود و در عزّ ربوبیت فانی شد، در این هنگام، صاحب خانه (خداوند) خودش متصرّف در امور بنده میشود. پس در این هنگام، تصرفات بنده، تصرف الهی گردد؛ چشم او الهی شود و با چشم حق بنگرد، و گوش او گوش الهی شود و به گوش حق بشنود. (#قرب_فرائض)
▪️آدابالصلوة، صص ۹-۸.
▪️ @ghafari_ir
🌟 «حذف شدن» يا «حذف نشدن» طبقهی محروم؛ مسئله اين است.
🌟 آن زمان که چند تن از مديران ارشد دولتی، به صراحت سخن از ضرورت گران نمودن هزينه زندگی در شهرهای بزرگ کشور را به زبان آوردند، بايد خط مشی اين قبيل مديران در ضرورت حذف طبقه محروم جامعه درک میشد.
🌟 به همين جهت، از گرانیهای اخير تعجب نکنيم، چرا که برخی مديران اقتصادی، نگران اثرنکردن اين گرانیها در حذف طبقهی محروم هستند، وگرنه اين گرانیها فشاری به آنها و شهروندان درجه يک! وارد نمیکند.
💫 اين نگرش را با طلب حلاليت شهيد اميری مقدم مقايسه کنيد! تفاوت کارگزار مسلمان و نامسلمان را متوجّه خواهيد شد.
🆔 @ghafari_ir
پ.ن: بیان تفاوت کارگزار نامسلمان و مسلمان، برای بیان تفاوت رویکردها است، وگرنه غرض بنده، نامسلمان خواندن شخص خاصی نیست.
هنر تحریمها.pdf
1.76M
🌟کتاب «هنر تحریمها» توسط یکی از اصلیترين شخصیتهای طراحیکنندهی تحریمهای ايران بنام آقای ریچارد نفیو نگاشته شده است.
🌟در بخشی از کتاب آمده است که ما در برههای به اين نتيجه رسیديم که دوران تأثير تحريمها تمام شده. لکن بعدها متوجه شديم اشتباه میکرديم. چون گاهی خود کشورهای هدف هستند که ظرفيت تاثیر تحریم را فراهم میکنند.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟برشی از گفتگوی دکتر غفاری قرهباغی دربارهی سیاستگذاری روابط خارجی
🌟رویکرد جناحی، بدترین رویکرد وزارت خارجه در ریلگذاری روابط خارجی
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
.
#نقد_درون_گفتمانی
🌟 به مناسبت سالروز صدور قطعنامه ۵۹۸ و پيام تاريخی حضرت امام خمينی در سال ۶۷:
۱. در پيام تاريخی حضرت امام و در فضای پيرامونی آن، به وضوح میتوان مشاهده نمود که جريانی درصدد ارائه اطلاعات انحرافی با محتوای عدم همراهی مردم، يا عدم وجود بودجه کافی است. حضرت امام پس از ماجرای مرصاد و پس از آنکه مردم بطور چشمگير در صحنه حاضر شدند، در جلسهای با فرماندهان جنگ، به این خط انحرافی اشاره میکنند.
۲. حضور مؤثر نيروهای متدين و انقلابی در مسير پيشبرد اهداف انقلاب، همواره ضروری است، اما در نقاط عطف تاريخ، ضروریتر است. اگر جوانان انقلابی همان موقع که آن جريان خاص، اطلاعات انحرافی به حضرت امام میرساندند، در صحنهی جهاد رسانه و دفاع مقدّس، حضور چشمگير داشتند و ظرفيت واقعی مردمی و نخبگانی به منصّه بروز میرسيد، میتوانستند مانع تحقق هدف آن جريان شوند.
۳. امروز از نقاط عطف تاريخ تمدن اسلامی است؛ جامعه ایرانی-اسلامی توانسته است با نفی حاکميت سياسی جريان ليبرال، سيستمی را پايهگذاری کند که پس از چهلسال کارشنکنی لجستيکی و نرم افزاری جهان استکبار، همچنان پرقدرت در جريان تأثيرگذاری بر تصميمهای کلان منطقهای و جهانی است و مدل جهانیسازی صهيونيزم و پستمدرنيزم را دچار چالش نموده است. لکن خط نفوذ داخلی با همان تفکر ليبرال غرب مدرن، درصدد ايجاد اخلال گفتمانی در ساختار تفکر جهادی و انقلابی است؛ تفکری که حضرت امام خامنهای در بيانيهی گام دوم انقلاب، دعوت به بازخوانی آن نموده است. عدم حضور مؤثر نيروهای انقلابی در گردنههای علمی و عملی، میتواند همان نتيجهای را رقم بزند که در روند آتشبس سال ۶۷، منجر به نوشاندن جام زهر به حضرت امام شد.
۴. اينکه جريان نفوذ به مثابهی دشمن داخلی و جريان استکبار به مثابهی دشمن خارجی، سهم اول در آسيب به روند مديريت جامعه اسلامی را دارند، مورد ترديد نيست؛ لکن نيروهای انقلاب با اهمال در تکفل وظايف اصلی، سهم کمتری در اين آسيب ندارند.
امروز مبانی علوم انسانی، تنگه راهبردی مواجهه با تمدن غرب است، که عدم مرزبانی از آن، جز آسیب جريان انقلاب اسلامی، نتيجه ديگری به همراه ندارد؛ پرسش اين است که با وجود کثرت نيروی انقلابی حاضر در دانشگاه ها، چرا هنوز مبانی علوم انسانی که به دانشجويان مسلمان تدريس می شود، آبشخورش از تفکر غرب مدرن است؟ چرا با وجود منابع غنی برای تدوين دکترين سياسی اسلامی، تفکر سياسی امثال هگل و هابرماس بدون اندک نقدی مورد تدريس است؟ چرا با وجود منابع روايي و قرآنی درباره اقتصاد کلاننگر اسلامی، همچنان مدلی جايگزين برای اقتصاد سرمايه داری غربی ارائه نمیشود؟
۵. از دیگر اهمالهای جدی نيروهای انقلاب، عدم مواجههی گفتمانی با انديشههای تمدنی امام راحل است؛ امام خمينی در همين پيام مربوط به قطعنامه، با صراحت به مصاف تفکر جريان سرمايهداری رفتند؛ همان تفکری که احزاب سازندگی و مشارکت در دهه های ۷۰ و ۸۰ با سوءاستفاده از خلأ حضور نيروهای انقلابی، در ميان قشر نخبگان و مديران، آن را تئوریره نموده، بلکه عملياتی کردند و در ساختارهای اجرايی نظام، اجرايی نمودند.
تعجب نکنيم که چرا پرچمداران اين تفکر، در ميان غوغای مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سلامت مردم، به فکر جشن تولد يک گورستان هستند و در مقابل چشمان مضطرب دهها ميليون ايرانی از مرگ و مير ناشی از کرونا و در مقابل قلبهای پر از دلهرهی ميليونها پدر که حقيقتا عاجز از تهيه نان شب شدهاند، کيک تولد يک گورستان را میبُرند! اين اتفاقات ثمرهی عدم حضور مؤثر نيروهای انقلاب در تبيين گفتمانی انديشههای امامين انقلاب است؛ به اين تعابير حضرت امام توجّه کنيد:
«...در يك كلام، مصلحت پابرهنهها و گودنشينها و مستضعفين بر مصلحت قاعدين در منازل و مناسك و متمكنين و مرفهين گريزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی مقدم باشد ... و بايد سعی شود تا از راه رسيدهها و دين به دنيافروشان، چهرهی كفرزدايی و فقرستيزی روشن انقلاب ما را خدشهدار نكنند و لكهی ننگ دفاع از مرفهين بیخبر از خدا را بر دامن مسئولين نچسبانند و آنهايی كه در خانههای مجلل، راحت و بیدرد آرميدهاند و فارغ از همه رنجها و مصيبتهای جانفرسای ستون محكم انقلاب و پابرهنههای محروم، تنها ناظر حوادث بودهاند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفتهاند، نبايد به مسئوليتهای كليدی تكيه كنند»
حضرت امام در اين تعابير و هزاران فرمايش ديگر، به ضرورت توجّه به دوگانهی فقر و غنا التفات داده و حتی تصريح نمودهاند که فقط کسانی تا آخر خط اين حرکت جهادی، ماندگار هستند که طعم فقر را چشيده باشند؛ کدام جريان انقلابی به اين نگرش به مثابهی گفتمان و دکترين توجّه نموده و آن را در ادبيات سياسی و اجتماعی و فرهنگی اسلام، تعقيب کرده است؟
🆔@ghafari_ir
﷽
🏴 هفتم ذی الحجه، سالروز شهادت پیشوای علم و عرفان، حضرت باقرالعلوم علیهالسلام ، بر شیفتگان آن حضرت تسلیت باد.
▪️ قال الباقر (ع): مَثَلُ الْحَریصِ عَلَى الدُّنْیا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: کُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلى نَفْسِها لَـفّـا کانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا
◾️ حریص به دنیا، همانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود میتند، خارج شدن از پیله بر او سختتر میشود، تا آنکه از غصه میمیرد.
📓 منبع : کافى، ج ۲، ص ۳۱۶
◾️ @ghafari_ir
🌟 دلالت حدیث«غدیر»
⚜ «ابو الطفیل عامر بن واثله» از اصحاب حضرت رسول اکرم _صلّیاللهعلیهوآله_ میگوید:
وقتی دیدم امیرالمؤمنین _علیهالسلام_ در رحبهی کوفه، در میان جمع کثیری از مردم، برای حدیث غدیر شاهد طلبید، با تعجب دیدم سی نفر از اصحاب بر درستی این حدیث گواهی دادند، و من دچار شک و حیرت شدم، تا «زید بن ارقم» را دیدم و ماجرا را گفتم.
او گفت: چه چیز را انکار میکنی؟ من هم آن را از رسول خدا شنیدهام.
🌟 نـکـتـهی مـهـم:
این حدیث که محقق کتاب «شعیب الأرنؤوط» آن را صـحـیح میداند، بر این مطلب دلالت دارد که «مولا» به معنای «سرپرست» میباشد؛ چرا که اگر به معنای «دوست و یاور» بود، اصلاً جای تعجب برای «ابوالطفیل» وجود نداشت؛ زیرا دوستی مؤمنان با یکدیگر امری طبیعی و عادی است.
📚مسند احمد ج۳۲ ص ۵۶
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ای اهل آسمان و زمین غم شروع شد
▪️ماه عزای عالم و آدم شروع شد
▪️حور و ملک، پری و بشر زار میزنند
▪️هنگامهی مصیبت اعظم شروع شد
▪️بازین چه شورش است که بر سینه میزنم
▪️بازین چه نوحهایست که اشکم شروع شد
▪️نوحوا علی الحسین! امام زمان گریست
▪️اشک و عزای فاطمه نمنم شروع شد
▪️از عرش بویِ پیراهن خونی حسین
▪️آورده جبرئیل محرم شروع شد
▪️به تعبیر حضرت رسول اکرم ص، شهادت حضرت اباعبدالله الحسین ع، داغی است ابدی بر قلب مؤمنین که هیچگاه سرد نمیشود. در حقیقت، در عرش الهی حضرت مادر سادات، عزادار فرزند بیسر خود شده است و این سیاهپوشی حضرت مادر، تکویناً قلوب مؤمنان را عزادار کرده است.
▪️مؤمنان و حسینیان در سالهای مختلف با ابتلائات و چالشهای مختلف مواجه شدند که مانع برپایی مراسم عزای حسینی بودهاند. گاه با حاکمی ددمنش روبرو شدند که آب بر تربت مطهر حسینی بست و مانع زیارت شد و گاه با دشمنی روبرو شدند که به جهت سلطه ظالمانه بر عتبات، مانع ورود مشتاقان زیارت بودند.
▪️حال، اهالی روضهی اباعبدالله با چالشی از نوع دیگر مواجه شدهاند؛ اینبار نه یک ستمگر و ظالم، بلکه یک شرور طبیعی، برگزاری مجلس روضهی حسینی را به چالش کشیده است.
▪️از یکسو، بر مؤمنان واجب است از سلامت خود مراقبت کنند و حق ندارند خود را در معرض ابتلا قرار دهند، و از سوی دیگر، تنها مسیر سلوک معنوی مؤثر از منظر روایات اهلبیت علیهمالسلام و بیانات عارفان بزرگ، حضور در حرم ارباب یا حضور در مجلس روضهی اباعبدالله است.
⭕️کسانی که به ضرورت سلامت معنوی در جامعه، واقف نبوده و درک کافی از نقش مجالس محرم در سلامت روانی و اجتماعی ندارند، شِکوِه از برگزاری مجالس نموده و خواستار تعطیلی عزاداریهای جمعی در محرم شدهاند. حالآنکه بسیاری در همین مجالس با معارف نورانی آلالله آشنا میشوند و از کژراهه برمیگردند. همچنین، بسیاری در همین مجالس، به درک درستی از نظام آفرینش و تدبیر حاکم بر آن میرسند و سبکی نوین در زندگی خود شکل میدهند.
▪️بهرحال، بانیان این مجالس، از دستورات ستاد مبارزه با کرونا تبعیت خواهند کرد و دیده خواهد شد که بیشترین حجم رعایت دستورات بهداشتی، از سوی جامعهی معنوی و مذهبی است. اما یک سؤال بیپاسخ، مؤمنان و حسینیان را رنج میدهد: چرا قواعد سختگیرانه برای مجلس اهلبیت علیهمالسلام لحاظ میشود و حدود ۸ هزار بازرس برای نظارت بر این قواعد گذارده میشود، ولی نه سینماها و نه سالنهای پذیرایی و نه هواپیماها محل ورود این قواعد نمیشوند؟ مضاف بر اینکه برخی از همین مسئولان در سالهای پیشین، سخن از ملازمت مجالس روضه با افسردگی نمودند، و این سخنان، بدبینی جامعهی مؤمنین را میافزاید.
⚜اینجا است که لزوم توجه مجدّد به توصیهی رهبر حکیم انقلاب دربارهی بازگشایی مساجد در شبهای قدر، بروز مییابد که: «همان گونه که گفتم نظر کارشناسیشده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر میدانم؛ اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک میکنند آن وقت هر چه آنها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.»
▪️@ghafari_ir
.
✨﷽✨
۱. در نقلهای متواتر آمده است که حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام در مسیر مکه به سمت کوفه، بسیار آرام حرکت کردند و در این مدت، با افراد فراوانی مواجه شد و افرادی همچون زهیر سقیفهای را جذب کاروان سعادت نمود و به قله رساند؛ برخی نیز در همین فاصلهی طولانی، فرصت ریزش پیدا کردند، که چه بسا اگر حضرت سریعتر طیّ طریق میکردند، اینان فرصت فکر و تردید نمییافتند و همراه حضرت به شهادت میرسیدند.
▪️حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام چهارده قرن است که آرام آرام در پهنای تاریخ، از مکهی عبادت فردی به سمت کوفهی سیاست و عبادت اجتماعی گام برمیدارد و جامعهی انسانی را نهیب میزند، که فقط کسانی عارف به شریعت و طریقت و حقیقت هستند که مبدء سلوکشان عبادت فردی شود و مقصد سلوکشان شکوه عبادت اجتماعی؛ مبدء عزمشان حرکت از مدینهی خود به سوی مکه خدا باشد، و مقصد همّتشان، حرکت در میان خلق برای دستگیری به سوی حضرت معشوق.
🌟هان! که این فرصت طولانی، سبب تردید و ریزش نشود. کاروان اباعبدالله الحسین علیهالسلام فقط اهالی صبر و بصر را دربر میگیرد و بقیه حیران و سرگردان در بیابان تاریخ، شبانه از سیطرهی رأفت نور به ظلمات بردگی و غربپرستی و غربگدایی خارج میشوند. وای به حال من و تو اگر وهب مسیحی، لیاقت همراهی امامالمسلمین یابد و من و تو که نام خود را شیعه و موالی حسین علیهالسلام گذاشتهایم، از این کاروان بهشت جا بمانیم.
۲. برخی در این مسیر، از جان و مال و آبروی خود میگذرند و حبیبوار اجازهی ورود اهلبیت را به میدان کارزار نمیدهند و تا جان به تن دارند، خود را درگیر با دشمن میکنند.
برخی دیگر، فقط امکانات خودشان را نثار امام میکنند و سخن که به جان میرسد، دریغ کرده و جان امام را کممایهتر از جان خود میانگارند.
گروه سوم در میادینی حضور مییابند که اصلا دشمنی در آنجا نیست؛ البته دست به دعا برمیدارند که امامی که در کارزار است، به سلامت بماند!
گروهی نیز خودشان را نوکر خود خود امام میدانند و نمایندهی امام برایشان هیچ است.
گروه پنجمی هم هستند که امام حاضر در صحنه را مذمت کرده و بخاطر اینکه قصد کوفهی سیاست نموده است، مذمتش نموده و دنیاطلبش میخوانند. افّ بر این چهار گروه!
.
🌟هان ای نفس! ببین در کدامین جمع نشستهای؟
▪️اگر در میدان مبارزه هستی و تیرهای پرتابشده، قامتت را خم نکرده و مایهی زخم امامت نشدهای، زهیروار و سلیمانیوار، مدافع امام زمانت هستی.
فرود تیرها نگرانت نکند، که اگر دشمن در مقابلت نبود، تیری هم به سویت پرتاب نمیشد. پس تیرباران به سوی تو علامت درستی اقدام تو و درستی جا و مکان تو است. طُوبی لَکَ و حُسنُ مَآب!
▪️اگر در میدان مبارزه، فقط آمادهی خدمات مالی هستی و جان خودت را شیرینتر از خدمت به امام میبینی، همان عبیدالله حر جعفی هستی که اسبش را لایق خدمت به امام میدید، نه خودش را! و نه خودش و نه اموالش به درد امام نخورد و بیبرکت شد.
▪️اگر در میدان مبارزه نیستی و دعاگو و ثناگوی امام حاضر در صحنهای، و زمانی که مسئولیت دفاع از جامعهی اسلامی متوجه تو میشود، به کُنجی میخزی و مشغول ذکر میشوی، به جایی کوچ کن که ندای طلب یاری امامِ حاضر در صحنه به گوش تو نرسد، وگرنه شریک قتل امام و مقام امامتی.
▪️اگر مانند سلیمان صُرَد خزاعی، مطیع شخص امام هستی و تکبر به تو اجازه نمیدهد که مطیع نائبش شوی، سرانجامت در بهترین حالت مثل سلیمان میشود که تائب میشوی و خونت بدون هیچ فایدهای برای اسلام ریخته میشود، و در بدترین حالت، مثل منتظری میشوی که توفیق توبه هم برایش معلوم نشد و تا آخرین روزهای عمر، نوکری بیبیسی برایش ماند.
▪️و اما آن که دین را جدای از دنیا و سیاست میپندارد و امام جامعه را از ورود به سیاست پرهیز میدهد و او را از فرجام تلخ سیاست کربلایی نگران میکند و شربت خنک مذاکره را به امام پیشنهاد میدهد، از محرومین اولین و آخرین است. چنین کسی در مکهی عبادات فرعیاش جا میماند و به کربلای تاریخ حیاتش نخواهد رسید.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
✍کانال استاد سیداحمد غفاری قرهباغی
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️«روش چلّهگیری زیارت عاشورا طبق دستور عارفان اهلبیتی»
▪️زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنان که مرحوم حداد میفرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.»
▪️دستورالعمل در چلّهگیری برای زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب است که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد، ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند.
▪️سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانهاش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و صد سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند. بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است.
▪️اگر شخص این کار را ۴۰ روز، یعنی تا روز اربعین ادامه دهد، بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد.
▪️زیارت عاشورا برای برآورده شدن حاجات و رفع گرفتاریها بسیار مفید است.
▪️ @ghafari_ir
✨ لوح | ۴۰ سال دفاع مقدس
🌟همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنان گهربار ديروز خود در سالروز گراميداشت دفاع مقدّس فرمودند، «در دفاع مقدّس برای حضور مردمی، یک مدلسازی جدیدی انجام گرفت. هر کسی توانست در یک شبکهی زنده، کارآمد، داوطلبانه و پُرشور جای خودش را پیدا کند. امروز هم اگر همّت بکنیم و با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه کنیم، میتوانیم از این مدل استفاده کنیم.»
🌟به عنوان نمونه، به رشادت زنان و مردان غيور و جهادی اين مرز و بوم در ايام مبارزه با کرونا اشاره میکنم که در يکی از مصاديقش، جانانه به ميدان آمدند و به توليد ماسک و لباس مخصوص کادر درمان اقدام کردند تا پشتيبان خط مقدم دفاع از سلامت باشند.
🌒ولی در يک اقدام ناشيانه، يکی از نهادهای مسئول اقدام به واردات دستگاههای توليد ماسک کرد و همهی اين کارگاهها که در ادامهی کار جهادی خود، تبديل به محل درآمد عدهای از زنان سرپرست خانوار شده بود، به تعطيلی کشيده شدند.
🌟مسئولين محترم! اين مردم، همان مردم چهل سال پيش هستند، ولی برخی از شما عوض شدهايد! با مردم باشيد!
#دفاع_مقدس
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ولینصرن الله من ینصره
🌟 مردم آذربایجان با اکثریت مسلمان، مردمی بسیار مظلوم هستند که از یک سو مبتلا به حاکمی ددمنش و مستکبرند، و از سویی دیگر، گرفتار همسایهی خبیث و صهیونیستی، که به دفعات مکرّر به حریم آنها تجاوز نموده است.
🌟 اینبار نیز با توطئهی هماهنگ با سران فلسطین اشغالی و آمریکا، قصد این را دارد که با تجاوز به منطقهی قره باغ، آن منطقه را به قطب نیروهای تکفیری تبدیل کند و از این طریق، امکان نفوذ به ایران اسلامی را فراهم کند.
🌟 ما ملت مسلمان ایران، به همهی شهدای سرافراز در درگیریهای اخیر در منطقه قره باغ، درود و سلام میفرستیم و به مردم شریف آذربایجان اطمینان میدهیم که برای هر گونه کمک در این نبرد نابرابر، کنار آنها خواهیم ماند و متضرعانه از خداوند متعال، نصرت عاجل را برای آنها خواستاریم.
🌟 به طور قطع، #قره_باغ خاک اسلام است و ایران اسلامی همیشه در کنار مردم شریف و مسلمان آذربایجان خواهد ماند.
سید احمد غفاری قره باغ
ارومیه - هشتم مهرماه ۱۳۹۹
⚜⚜⚜⚜⚜
✍کانال اطلاعرسانی دیدگاههای استاد غفاری قرهباغی
🆔 @ghafari_ir
🌒چند سالی است که سلسله نشستهایی در موضوعات مختلف دینی بهویژه به مناسبت ماه محرم و مکتب عاشورای حسینی(ع) با حضور برخی روشنفکران دانشگاهی و لیبرالهای حوزوی برگزار میشود.
🌘در یکی از این جلسات، آقای مصطفی ملکیان ايدهی «اسطوره سازی از امام حسین(ع)» را مورد بحث قرار داده و شبهاتی پیرامون آن مطرح کرده است.
✨در همین زمینه، خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، با حجتالاسلام والمسلمين دکتر سید احمد غفاری قره باغ -عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران و عضو مرکز الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت- به گفتوگو نشسته تا به شبهاتی که از سوی آقای ملکیان طرح شده است، پاسخ دهد.
✨وی معتقد است، اساساً چیزی به نام «عصمت» در نگرش آقای ملکیان وجود ندارد و چون اهل بیت(عليهمالسلام) را صرفاً یک عده انسانهای خوب -و نه بیشتر- در بین مردم تصویر میکند، توجهی به جایگاه آسمانی معصومین(ع) ندارد و از اينرو، هر گونه تصویر آسمانی از ایشان را اسطورهای قلمداد کرده است.
☀️متن کامل این گفتوگو در لينک زیر تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
🆔 rasanews.ir/002mWM
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✍️کانال اطلاعرسانی استاد سيد احمد غفاری قرهباغ
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨﷽✨
⚜ اخیراً سخنانی از سوی جناب آقای حجتالاسلام علوی بروجردی، که از اساتید فقه حوزهی علمیهی قم میباشد، در نفی اقتصاد اسلامی و بطور کلی در نفی اسلامیسازی علوم طرح شده است.
⚜ نکاتی در نوشتار بعدی در پاسخ به سخنان وی، به حضور مخاطبان محترم تقدیم خواهد شد.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ چند نکته در پاسخ به سخنان حجتالاسلام علوی بروجردی در نفی علوم انسانی اسلامی:
۱. اینکه فرمود پیامبر اکرم «فقط» برای اخلاق و معنویت آمده است، با کدامین مستند قرآنی یا روایی است؟
اگر بگوید روایت «انما بعثت لأتمّم مکارم الأخلاق» را به عنوان دلیل در اختیار دارد، خواهیم گفت این روایت در هیچ یک از منابع شیعی نیامده است. چگونه است که با یک روایت، آن هم روایتی که موجود در منابع اهل سنت است، دربارهی نفی نظام اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اسلام ارائهی رأی میکند، ولی محققان علوم انسانی را مجاز به استفاده از آیات و روایات فراوان تربیتی و اقتصادی و سیاسی برای شکل دادن به نظامات علمی دینی نمیداند؟
۲. فرض میکنیم که پیامبر اکرم (ص) فقط برای معنویت مبعوث شده باشد. پرسش این است که آیا معنویت، حقیقتی خارج از زندگی روزمرهی ما دارد، یا تنیده در اجزاء آن است؟
به عبارت دیگر، آیا سلوک خانوادگی، یا سلوک اجتماعی، یا تعاملات اقتصادی قابل تقسیم به تعاملات معنوی و غیرمعنوی نیستند؟ همچنین تعاملات سیاسی و فرهنگی ما در معاشرتها و روابط اجتماعی.
پس حتی در فرض انحصار رسالت رسول اکرم (ص) در معنویت، حضرت ناگزیر از دخالت در حوزههای رفتاری فردی و اجتماعی است.
۳. اینکه بگوییم ما در علم اقتصاد و علوم مختلف دیگر همچون سیاست و فرهنگ، به رویهی عقلایی مراجعه خواهیم کرد، سخن غلطی نیست. لکن تمام سخن در یافتن همین رویکرد عقلایی است.
مارکسیستها رویکرد عقلایی را در اقتصاد به گونهای ترسیم میکنند و لیبرالها بگونهای دیگر. و همه، رویهی خود را عقلایی میدانند!
حال پرسش ما از گویندهی محترم این است که کدام رویکرد، عقلایی است؟ گویا ایشان تصور کرده است که فقط یک رویهی عقلایی در اقتصاد و همچنین در علوم مختلف وجود دارد و بقیه رویکردها میگویند ما غیرعقلایی هستیم!
۴. دربارهی اسلامی شدن علم، دیدگاههای متنوعی طرح شده است که دیدگاه منتخب و مختار، عبارت است از بازنگری کلی در علوم موجود، بر اساس نفی خودبسندگی فیزیکال و لزوم نقشورزی متافیزیک، همچنین، غنابخشی به علم از حیث نقشورزی روشمند وحی و عقل و خارج ساختن علم از انحصار تجربه است.
این دو نکتهی بنیادین برای دینی شدن علوم، یعنی دخالت دادن متافیزیک در علم موجود و اصلاح حیث روشی علم موجود، دقیقاً همان دو نقیصه است که عالمان اندیشهورز به خاطر این دو، ضرورت دینی شدن علوم را متذکر میشوند.
۵. در سخنی تعجب برانگیز، گویندهی محترم بیان میکند که در کجای اسلام آمده است که برای کنترل تورم لجامگسیخته چه کار باید کرد؟
در پاسخ به سخنان ایشان باید متذکر شد که اصولاً علم در دو ساحت توصیف و توصیه، به تبیین اموری میپردازد که اگر رعایت آنها شود، اصولاً آسیبی پیش نخواهد آمد.
برای فهم آسانتر این سخن، مثال از دانش منطق میزنم که همه منطقدانان گفتهاند رعایت توصیههای منطقی، مانع از خطای در فکر میشود. حال این نادرست است که بگوییم کدام منطقدان برای رهایی از خطای در فکر، راهکار ارائه کرده است؟! طبیعی است که یک منطقدان در پاسخ به این سوال بسیط، پاسخ خواهد داد که توصیههای من اساساً امکان خطای در فکر را باقی نمیگذارد؛ به عبارت دیگر، توصیههای من در نقطهی پیش از آسیب قرار دارند، نه پس از آسیب.
۶. جالب اینکه در همین موضوع کنترل نرخ تورم، توصیهی روشنی را میتوان از مضامین اسلامی اصطیاد کرد.
اسلام بر اساس قاعدهی نفی ضرر، تمامی منافذ ضرر و ضرار اجتماعی را میبندد. حال در اقتصاد کلان، چنانچه مالکیت از واسطه و دلال حذف شود، امکان قیمتگذاری از دلال سلب میشود و تمام روند مسیر تولید تا نقطهی نهایی مصرف، در امنیت کامل از ضرر اقتصادی خواهد بود، و هم تولیدکننده و هم مصرفکننده به سود واقعی دست پیدا خواهند کرد و از ضرر، در امان خواهند ماند.
ایدهی فوق که طرح اقتصادی برخی اقتصاددانان اسلامی است و متّخذ از مضامین دینی و روایی است، به روشنی نشان میدهد که شریعت اسلامی توانا در مدیریت اقتصاد کلان است.
۷. به عنوان آخرین نکته در پاسخ به ادعای مذکور، به گویندهی محترم باید متذکر شد که اسلام دارای شریعتی است مشتمل بر بایدها و نبایدها، که کلیهی رفتارهای انسان را پوشش میدهد و متدین به دین اسلام، موظف است تمام رفتارهای خودش را مطابق با دستورات شرع مقدس کند. اساساً همین جامعیت اسلام است که آنرا متمایز و ممتاز از سایر ادیان تحریف یافته کرده است.
چنانچه بگوییم اسلام برای رفتارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما هیچ پاسخی ندارد، به معنای این خواهد بود که اسلام در اکثریت حوزههای رفتاری و معیشتی انسان، دارای راهبرد مؤثر نیست و بدین ترتیب اساساً اسلام از شکل دادن به سبک زندگی ناکام خواهد ماند.
🌟🌟🌟🌟🌟
✍کانال اطلاعرسانی دیدگاههای حجتالاسلام دکتر سید احمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
🌟خبرگزاری حوزه / سخنان حجتالاسلام والمسلمین سید احمد غفاری قرهباغ، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، و عضو اندیشهورز مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به مدّعیات رییس جمهور:
🌟جناب رییسجمهور! بیغیرتی و عدم همراهی امت، سبب آتشبس میان معاویه و امام مجتبی(ع) شد، نه علاقه امام به صلح.
🌟اینکه جناب رئیس جمهور، اشتباهات خود را در نحوهی مواجهه با آمریکای جنایتکار و دولتهای اروپایی فریبکار و خبیث، منتسب به الگوگیری از امام مجتبی علیهالسلام میکند، فقط در فضایی قابل طرح است که مخاطب سخنان وی، از جریانشناسی تاریخ صدر اسلام بیخبر باشد.
🌟تفصیل سخنان استاد در خبرگزاری حوزه با موضوع جریانشناسی تاریخ زندگانی امام مجتبی علیهالسلام:
▪️ https://hawzahnews.com/x9RGZ
⚜⚜⚜⚜⚜
▪️ @ghafari_ir
⚜رئیس جمهور فرانسه از توهین به حضرت رسولالله صلیاللهعلیهوآله دفاع کرده و گفته عقبنشینی نمیکنیم.
⚜آقای مکرون! جای تعجب نیست! قرون ۱۹ و ۲۰ سیاهترین دوران ضدبشری کشور شماست.
⚜کشتن ۱ میلیون الجزایری در طی ۸ سال، تنها یکی از فصلهای جنایات فرانسه است. با این سابقه و تاریخ، روشن است که در جبههی انسانیت نمیایستید.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜آیهی شریفهی قرآن کریم دربارهی رهبران کفر، سخن از عدم ایمان آنها طرح نمیکند، بلکه پرده از عدم أیمان یعنی «بیتعهدی» برمیدارد.
⚜ حضرت آیتالله خامنهای: در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمیکند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضیها همین طور [حرف میزنند] اگر این بیاید چه میشود، اگر آن بیاید چه میشود. ممکن است حوادثی اتّفاق بیفتد، [امّا] در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد. ۹۹/۸/۱۳
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#بازنشر به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبایی:
⚜بخش اول از مصاحبه خبرگزاری تسنیم با استاد سید احمد غفاری قرهباغ دربارهٔ جایگاه معرفتی علامه طباطبایی:
🔅زمانهشناسی علامه ره و فهم دقیق از ضروریات روزگار و اقتضائات حوزههای علمیه
🔅برخی از ابتکارات فلسفی علامه ره
🔅مواجههٔ علامه ره با مکاتب دگراندیش معاصر
⚜ مشروح مصاحبه در خبرگزاری تسنیم:
🆔 https://tn.ai/2141565
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
🆔 @ghafari_ir