.
✨﷽✨
▪️ امروز بهتاريخ ۲۲ جمادی الثانی، سالروز آغاز خلافت غاصبانهی خليفهی دوم اهل سنت است.
امام علی علیهالسلام در خطبهی شقشقیه، ضمن بیان چگونگی دست به دست شدن خلافت بعد از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، در وصف احوال خلیفهی دوم میفرماید:
«فَیا عَجَباً بَینا هُوَ یسْتَقیلُها فى حَیاتِهِ، اِذْ عَقَدَها لاِخَرَ بَعْدَ وَفاتِهِ. لَشَدَّ ما تَشَطَّرا ضَرْعَیها! فَصَیرَهَا فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ یغْلُظُ کلْمُهَا وَ یخْشُنُ مَسُّهَا وَ یکثُرُ الْعِثَارُ فِیهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا فَصَاحِبُهَا کرَاکبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ فَمُنِی النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِیلِهِ».
شگفتا! اوّلى بااینکه در زمان حیاتش مىخواست حکومت را واگذارد، ولى براى بعد خود عقد خلافت را جهت دیگرى بست. چه سخت هر کدام به یکى از دو پستان خلافت چسبیدند! حکومت را به فضایى خشن کشانیده، و به کسى رسید که کلامش درشت، و همراهى با او دشوار، و لغزشهایش فراوان، و معذرت خواهیاش زیاد بود. بودن با حکومت او کسى را مىماند که بر شتر چموش سوار است، که اگر مهارش را بکشد بینىاش زخم شود، و اگر رهایش کند خود و راکب را به هلاکت اندازد! به خدا قسم امت در زمان او دچار اشتباه و ناآرامى، و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند. آن مدت طولانى را نیز صبر کردم، و بار سنگین هر بلایى را به دوش کشیدم.
⚜ ابنابىالحديد معتزلى که از دانشمندان نامى اهل سنت است، در توضیح سخن امام علی علیهالسلام در خصوص کم اطلاعی وی به احکام دین می نویسد: عُمر مکرّراً در مورد حکمى از احکام فتوى می داد و سپس آن را نقض مینمود و برخلاف آن، فتواى دیگر میداد. در مورد ارث جدّ که با برادران جمع شود، این امر بهتکرار اتفاق افتاد. روزى اعلام کرد که: اگر به من خبر رسد که مَهر زنى از مَهر زنان پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فراتر رفته، آن را از وى بازستانم. زنى که این را شنیده بود به وى گفت: خداوند به تو چنین اجازهاى را نداده، زیرا خداوند خود فرموده: «وآتیتم إحداهنّ قنطارا فلا تأخذوا منه شیئا أتأخذونه بهتانا و إثما مبینا». خلیفهی دوم چون شنید، گفت: همه مردمان از عمر دانشمندترند، حتى زنان پردهنشین. آیا تعجب نمیکنید از پیشوایى که خطا کند و زنى به صواب رود؟!
⚜ او همچنین میگوید: از جمله خصایص اخلاقى عمر این بود که وى متانت در گفتار و عفت کلام را رعایت نمیکرد و ... از آن بخش از سخنان اوست همان جملهی معروف که در بیماری رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله به زبان آورد، که پناه به خدا که او ظاهر آن را قصد نموده باشد....
آنگاه ابنابىالحدید به آن سخن عجیب عمر که در حدیبیه به پیامبر گفت: «مگر تو نگفتی که ما به مکه داخل میشویم؟!» اشاره میکند و از بیان ادامه آن شرم میدارد.
📜شرح نهج البلاغه، ابنابیالحدید، ج۱، ص۱۸۳.
🆔@ghafari_ir
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
⚜ کلاس آزاد استاد غفاری
⚜ تدریس نمط چهارم اشارات «هستیشناسی بوعلیسینا»
⚜ روزهای دوشنبه و سهشنبه ساعت ۱۸ و از روز ۱۸ بهمنماه
✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است.
✨ لینک ثبتنام جهت استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی:
💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=111
✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @iripir
.
✨﷽✨
⚜ مصاحبهای تفصیلی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با استاد سیداحمد غفاری
⚜ استاد غفاری: رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است.
⚜ لینک مصاحبه در خبرگزاری ایسنا:
📳 https://b2n.ir/t46914
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✍ کانال اطلاعرسانی دیدگاههای استاد سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
▪️ روح ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.
▪️ شادی روح آن مرجع فقید، فاتحه مع الصلوات.
✍ کانال اطلاعرسانی استاد غفاری
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم کامل گفتگوی فاطمه شجاعی و مولاوردی که منجر به افشای اقدامات امثال مولاوردی و زهرا شجاعی در برنامه زنده شد.
🔺پروژه عقیم سازی و سازماندهی زنان تنفروش برای خدمت به مردان متاهل!
🔺مقابله با ازدواج موقت و شرعی و برنامهریزی برای ترویج و توجیه تنفروشی در دولت اعتدال
⚜ پ.ن: فقط تصور کنید چنین اشخاصی به مدت هشت سال، مدیریت قشر بانوانِ کشور امام زمان علیهالسلام را داشتهاند!
🆘 @ghafari_ir
Rajab.mp3
5.64M
🌸 رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر رجب بشویم.
@Khamenei_ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری در ایتا و تلگرام و اینستاگرام:
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️به مناسبت شهادت امام هادی عليه السلام
🌟 زيارت جامعه کبیره، که میتوان آن را اعتقادنامهای کامل از يکسو، و عهدنامهای با امامان معصوم از سوی ديگر تعبير کرد، از يادگارهای امام هادی عليهالسلام است. امید که امروز، همگی توفیق قرائت این مرامنامهی جامع و مطلق را بیابیم و اندکی در سبک زندگی آن حضرت تأمل کنیم.
🌟 يکی از سخنان نفیس تربیتی و اجتماعی اين امام حکيم:
🌟 من هانَت عَليهِ نَفسُهُ فَلاتأمَن شَرَّه
خودت را از شرّ کسی که نفسش نزد خودش خوار و ذليل باشد، ايمن ندان!
#امام_هادی
#رجب
#کرامت_نفس
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ به مناسبت سالروز شهادت ابنسکّیت:
☣ یَعْقوب بن اِسْحاق دورَقی اَهْوازی معروف به اِبْن سِکّیت، ادیب و از شیعیان و یاران امام جواد علیهالسلام و امام هادی علیهالسلام بود.
✨ بنا بر نقل منابع، وی در پنجم رجب سال ۲۴۴ق و در ۵۸ سالگی به شهادت رسید.
✨ ابن سکیت معلم فرزندان متوکل بود، روزی متوکل به او گفت: دو فرزند من «معتز» و «مؤید» نزد تو محبوبترند یا حسنین فرزندان حضرت علی؟ ابن سکیت در پاسخ خلیفه عباسی گفت: به خدا سوگند قنبر خادم علی بن ابی طالب (ع) از دو فرزندت و پدر این دو نزد من بهتر است. متوکل سخت برآشفت و به کارگزارانش دستور داد تا زبانش را از پشت سرش بیرون بکشند.
#تولّی
#غیرت
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
⚜ کلاس آزاد استاد سیداحمد غفاری
⚜ تدریس نمط چهارم اشارات «هستیشناسی بوعلیسینا»
⚜ روزهای دوشنبه و سهشنبه ساعت ۱۸ و از امروز ۱۸ بهمنماه
✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران، آزاد است.
✨ لینک ثبتنام جهت ثبتنام و استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی:
💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=111
✨ لینک ورود به کلاس مجازی به مدت سههفته به صورت مهمان:
💻 https://vc10.etooklms.com:443/f4002-100/
✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است. استفاده حضوری در موسسه، رایگان است. استفاده مجازی، به مدت سه هفته رایگان است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @iripir
.
✨﷽✨
❓پرسش وارده:
❓چرا با وجود این همه معضلات مشهود در جمهوری اسلامی، از آن دفاع میکنید؟
✅ پاسخ:
این پرسش، مبهم است و دارای مقاصد متعددی است:
1⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، #دفاع_از_مبانی بنیادی جمهوری اسلامی همچون ایدهی ولایت فقیه است:
در اینصورت باید گفت که امتداد حکمت اسلامی در اجتماع، منجر به پذیرش حکومت اسلامی میشود؛ ایدهی ولایت فقیه، دقیقاً به معنای ولایت حکیم است؛ این ایده، محصول التزام به قواعد حکمت اسلامی است و دفاع از آن، نتیجهی دفاع از حکمت اسلامی است. چرا که حکمت اسلامی به دلیل عدم پذیرش تکثر در حقانیت، نمیتواند به گزینهای غیر از حاکمیت حکیم، رأی مثبت دهد.
2⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، #دفاع_از_کارآمدی نظام اسلامی است:
این سخن، کاملا درست است. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، هم در تقویت ابعاد معنوی جامعه قابل طرح است و هم در پیشبرد اهداف دنیوی و مادی.
پس از پیروزی انقلاب تاکنون، هم استقلال کشور در برابر متجاوزان، حفظ شده است و هم آزادی مردم در انتخاب دولتمردان.
همچنین، پیشرفتهای فراوانی همچون پیشرفت در تولید نیروی انبوه متخصص، پیشرفت در صنعت پزشکی، صنعت هستهای، صنعت هوافضا، صنعت نانو و ... پیشرفتهای مشهود در این چهل سال اخیر است.
3⃣ اگر مقصود از دفاع از جمهوری اسلامی، #دفاع_از_همهی_وقایعی است که توسط مسئولان نظام جمهوری اسلامی رقم خورده است:
قطعا چنین دفاعی، نامشروع است.
در این چهلسال، برخی از سران نظام، دقیقاً برخلاف ایدههای امامین انقلاب اسلامی در توسعهی عدالت اقتصادی و اجتماعی عمل کردهاند و منشأ فساد اقتصادی و اجتماعی وسیع در جامعه شدهاند و باعث شیوع دورویی و ریاکاری در میان برخی مدیران و سبب بکارگیری آقازادهها در مناصب حاکمیتی شدند. دفاع از چنین مسئولانی، قطعاً مصداق نفاق و فساد عقیدتی است و مستحق مذمّت است.
4⃣ نکتهای مهم: عصمت، مختص معصومین است؛ ولیّ فقیه معصوم نیست و حاکمیت اسلامی در دوران غیبت امام زمان علیهالسلام، حاکمیت بیخطا نیست.
لکن اگر چهارده قرن پیش، حضرت سیدالشهداء علیهالسلام، محور جریان حق در تقابل با جریان یزید زمان بود، امروز ولی فقیه و نائب الامام، محور تقابل با جریان طاغوت امروزی است. قطعاً در همراهی با جریان حق، باید برخی محرومیتهای ناشی از این تقابل و مبارزه را تحمل کرد، هرچند باید در برابر ناعدالتی برخی مسئولان نامسئول داخلی، روشنگری و تبیین کرد.
حال اگر کسی، این محرومیتها را بهانهای برای عدم همراهی با جریان حق، قرار دهد، بطور قطع از یاران جریان طاغوت است. چرا که غیر از جریان حق و باطل، جریان سومی در کار نیست.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
📸 برنامه زندهی «چراغ» در شبکه جهانی ولایت
⚜ با کارشناسی استاد سیداحمد غفاری همراه با امکان پرسش و پاسخ از سوی بینندگان محترم
✍️شبهای چهارشنبه راس ساعت ۱۹:۳۰
☎️ شماره تماس برای پرسش زنده:
02537841481 «تلفن مستقیم و زنده»
09308768004 «واتساپی و زنده»
⚜ آدرس اینترنتی شبکه:
🌐 www.velayat.tv
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
❓ پرسشی از سوی مخاطبان گرانقدر دربارهی نظریهی وجود ذهنی
عرض سلام و احترام
در بحث وجود ذهنی، گفته میشود که یک ماهیت میتواند وجودهای متعددی داشته باشد. یعنی ماهیت موجود خارجی و موجود ذهنی یکی است و اختلاف در وجود است.
حال سوال این است:
اگر ماهیت، حدّ وجود است و وجود ذهنی غیر از وجود خارجی است، پس هر کدام برای خود حدی دارد، غیر از حدی که برای دیگری است.
یعنی به نظر می رسد ماهیت این دو وجود هم نمیتواند یکی باشد.
اگر دو تا وجود محدود داریم، دو تا ماهیت متفاوت هم باید داشته باشیم.
اگر پاسخ و دیدگاهتان را بفرمایید، ممنون میشوم.
✅ پاسخ
باسلام و تقدیم احترام
بنده نه اعتقادی به حد وجود بودن ماهیت دارم و نه نظریه وجود ذهنی را نظریه درستی میدانم و این سخن را بطور قطع، سخن باطلی میشناسم. زیرا مثلا در وجود ذهنی انسان، آنچه در خارج از ذهن، موجود است، دارای ویژگی حیوانیت است، اما یقینا تصور انسان، حاوی ویژگی حیوانیت نیست و صرفاً تصویر حیوانیت است، نه خود حیوانیت.
بر این اساس، آنچه در خارج است، به لحاظ ماهوی، متفاوت با آنچیزی است که در ذهن است، و ذهن صرفاً صورتِ شیء خارجی است. این دقیقا همان نظریهی شبحگرایی معتدل است.
معتقدان به نظریهی اتحاد ماهوی، وقتی با اشکالات فراوان این نظریه، مواجه میشوند، فوراً متوسل به تفکیک حمل اولی و شایع میشوند و میگویند مثلا آنچه در ذهن است، انسان بهحمل اولی است! حال آنکه انسان ذهنی که انسان به حمل اولی است، مفهوم انسان است و اتحادی با انسان خارجی که انسان به حمل شایع است، ندارد.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨﷽✨
⚜ اینگونه نیست که هرکس از معنویت سخن بگوید، الهی باشد و شیطانی نباشد!
⚜ مراقب خودمان باشیم! شیطان برای لگدمال کردن انسان، به پاکترین و زلالترین مفاهیم نیز همچون معنویت، متوسل میشود.
⚜ پس به هر ندایی گوش فرا ندهیم و هر کتابی را نخوانیم. برخی مکتوبات و برخی صداها جهت برده نمودن انسان و جلوگیری از پرواز او به سمت ملکوت، متولد میشوند.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ کدام طیف از حوزه، مصیبت جهان اسلام و بلای جان حضرت امام بودند و هستند؟
⚜ به مناسبت سوم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت توسط رهبر کبیر انقلاب ره
#منشور_روحانیت
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران #شعبه_قم، با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند:
☣ نشست علمی «حکمت عملی از منظر حکیم ملاهادی سبزواری»
☣ سخنرانان:
1⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه؛ معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد
2⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر عابدینژاد؛ عضو هیئت علمی جامعهالمصطفیالعالمیه
3⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر گریوانی؛ پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه
4⃣ حجتالاسلام والمسلمین دکتر شریفی، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
✨ دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین دکتر غفاری؛ مدیر شعبه موسسه حکمت و فلسفه ایران در قم
✅ زمان: یکشنبه هشتم اسفند سال ۱۴۰۰، ساعت ۱۴ تا ۱۶
✅ مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم
⚜ این نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
⚜لینک اسکای روم برای حضور مجازی:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/irip/qom
⚜ لینک هیئت آنلاین با ترافیک رایگان:
🌐 http://hekmateislami.com/live
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین برای پاسخ به هرگونه پرسش:
🆔 @iripir
🔰 هماندیشی مبانی و آموزههای معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
🔺ذیل دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی🔻
👥 با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران، مشهد، شیراز و قم.
⏰ چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه- ساعت ۱۳ الی ۱۵
لینک شرکت در جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
⚜ نشست تخصصی اندیشکده معنویت با عنوان: بررسی جایگاه و کاربست معنویت اسلامی در اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
⚜ زمان: پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
⚜ سخنرانی استاد غفاری با محوریت شاخصهای معنویت اسلامی، ساعت ۹:۴۰ صبح
⚜ آدرس سامانهی مجازی نشست:
https://seminar.olgou.ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
💐 عن الحسینبنعلی علیهالسلام:
💐 «إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَ غَلّ وَ دَغَلٍ».
💐 «شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و دغلکاری، پاك است».
📚 بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰.
💐 پ.ن: چه زیبا است اگر همهی ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام، معروف به امانتداری و صداقت و سلامت نفس باشند. در بازار، بگویند فلان بازاری، مرید امام حسین ع است و به همین دلیل، کالایش را گران نمیفروشد. در دانشگاه، بگویند فلان استاد، مرید امام حسین ع است و به همین خاطر، از دانشجویانش کم نمیگذارد؛ و ... .
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
✴️ #حدیث_روز ✴️
💎 برکت مهمان
💐 پيامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله:
🔸 ألضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ یَرتَحِلُ بِذُنوبِ أهلِ البَیتِ
❇️ مهمان، همراه با روزی خود، وارد میشود و زمانی که از خانه خارج میشود، گناهان اهل آن خانه را نیز بیرون میبرد.
📚 مستدرک، ج ١٦، ص ٢٥٨
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
✍️ چند نکته از محضر مرحوم استاد آیتالله سید عبدالکریم کشمیری برای آمادگی حضور در ضیافت ماه مبارک رمضان
✍ بخش اول
💐 حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزهداری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز « تفکر»؛ با خود و خدای خود خلوتکنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد. امید که ابوابی از معرفت، به رویمان باز شود.
🍂 یکی از مهمترین حالتهای بندگی، خصوصا در رمضان المبارک، حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم (ص) است و آن «سجده طولانی» میباشد. فقط خدا و اولیاء الهی میدانند هنگام سجدهی عبودیت، چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما میبارد. پس حتماً در روز ، یک سجدهی طولانی داشته باشیم.
💐 آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که فقط بهخاطر خدا روزه بگیرید؛ فقط للّه. آداب روزهداری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید. کمیت گرا نباشید و کیفیتجو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. در پِی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوییم تا جزء جانمان شود.
🍂 حتی المقدور بر سفرهی خانهی خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظهی افطار، به خانواده و خانهی شما تعلق گیرد.
💐 هنگام افطار «دِلال» کنید. در اول دعای افتتاح عرض میکنیم «مدلّاً علیک» دِلال -با کسر دال- یعنی ناز کردن؛ هنگام افطار برای خدا ناز کنید، چون برایش روزه گرفتید و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمهی اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید و دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید اگر حاجتم را بدهی، افطار میکنم؛ به این حالت «دلال» میگویند که معجزه می کند.
✍️ادامه دارد...
#رمضان_الکریم
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
✍️ بخش دوم از نکات رمضانی از محضر مرحوم استاد آیتالله کشمیری
🍂 رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اِکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید. همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش برخورد باشید. لحظهی عصبانیت و خشم شما، همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.
🍂 کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات میرسد. از خدای سبحان در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است، و حزن بر اباعبدالله الحسین علیهالسلام، شرط شکستهدلی است.
🍂 از ابتدای ماه رمضان، باید هدف گذاری ما «لیلة القدر» باشد که جانِ جانِ رمضان است. ليکن سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود، نه در ماه.
▪️تو لیلة القبری برو تا لیلةالقدری شوی
▪️چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
🍂 این ماه، ماه «ربیع القرآن» است. در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت، و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دم افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.
🍂 بِالإمام تَمامُ الصلاةِ وَ الصِیام. در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزهدار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذیجود حجة بن الحجج البالغة (عج) نمیبایست منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از طریق آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار مییابد.
🍂 در دعا کردن، زرنگ باشیم و دیگران را بر خود، مقدم کنیم. هر آنچه برای خود میخواهیم، آن را در قالب دعا برای دیگران بگذاریم. خدای رحمان و رحیم، ملائکهای را موظف نموده که دهها برابر همان حاجت، که برای برادر ایمانی خود خواستهایم، را برای دعاکننده برآورده کنند.
#رمضان_الکریم
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✨﷽✨
⚜ برای حجج اسلام شهید اصلانی و شهید دارایی؛ شهدای روزهدار حرم رضوی
1⃣ در زمانهای که برخی افراد کجسلیقه، مطالبهگری اجتماعی را خلاف شئون عالمان دین میبینند، حجتالاسلام شهید اصلانی شهید حرم رضوی، خادم مردم مستضعف شهر و مطالبهگر حقوق آنها بود. چرا که طبق روایت، پیامبر اکرم ص فرموده است: هرکس که واسطه شود تا صدای مستضعفی را که صدایش به جایی نمیرسد، به حاکم جامعه برساند، قدمهایش در پل صراط، ثابت میماند و نمیلغزد.
2⃣ اخلاص اجر عظیمی به همراه دارد؛ شهید اصلانی و شهید دارایی خدماتشان را وسیلهای برای ارتقای جایگاه خود قرار ندادند. اما خدای متعال عهد بسته است که هر که فقط بخاطر او همت کند، نام او را باشکوه بر سر زبانها آورد. آری! خدا ستارالعیوب گنهکاران است؛ ولی افشاکنندهی مخلصان است.
☣ و چه زیبا رقم خورد آخرین برگ دفتر شهید اصلانی و دارایی! برخیزید ای #شیوخ_مخلص_زائر_روزه_دار_مطالبه_گر_شهید! خدای را با شما، کاری عظیم است...
3⃣ از دیروز، سیل پیامهای برادران و خواهران غیر ایرانی را پاسخ دادهام که با غصهای عمیق، عزادار شهادت این زائران مجاهد شدهاند و حتی برخی برای حضور در تشییع پیکر این شهدا، زندگی خود را رها کرده و عازم مشهد شدهاند. دشمن ما تفرقهافکنانی هستند که میخواهند میان امت اسلامی فاصله اندازند و کرکسان فرهنگی و سیاسی هستند که میخواهند از این حوادث، رمقی برای فتنهگری خود بیابند.
⚜ مطالبهگری شهید اصلانی برای ثبت سند خانههای محلهی حاشیهی شهر مشهد را در این فیلم مشاهده کنید.
━💠🍃🍃💠━
📳 کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ دو مطلب بهمناسبت رحلت أمّالمؤمنین خدیجةالکبری سلاماللهعلیها
🌟 یک روایت در فضیلت أمالمؤمنین خدیجةالکبری:
▪️ در کتاب مسند احمد بن حنبل، ج ۴، ص ۷۷، حدیث شماره ۲۹۰۱، ابن عباس میگوید:
خطّ رسولالله صلى الله عليه و سلم فی الأرض أربعة خطوط؛ قال أتدرون ما هذا؟ قالوا الله و رسوله أعلم. فقال رسولالله صلى الله عليه و سلم: أفضل نساء أهل الجنة خديجة بنت خويلد و فاطمة بنت محمد و مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم امرأة فرعون؛
▪️ نبی مکرم با انگشتشان روی زمین چهار خط کشیدند و فرمود: بگویم این چهار خط معنایش چیست؟ عرض کردند که خدا و رسولش بهتر میدانند. حضرت فرمود: با فضیلتترین زنان اهل بهشت؛ خدیجه بنت خویلد، فاطمه بنت محمد «ص»، مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم همسر فرعون است.
🌟 بررسی سنّت الهی در قبال محاصرهی امت اسلامی
◾️ در عصر حضرات معصومین، شاهد مواردی چند از تنگنای اقتصادی بر امت اسلامی هستیم، که بررسی آنها در شناخت شیوهی دشمن از یکسو، و شناخت سنّت الهی در رفع حصر از سوی دیگر، کمک شایانی میکند.
⚜ ماجرای حصر مسلمانان در منطقهای بنام شعب أبیطالب، ماجرای معروفی است.
اين محاصره به این دلیل رخ داد که کفار از گسترش اسلام در مناطق حبشه و یمن، کلافه شدند و چارهای جز محدود نمودن هرگونه رابطهی مردمی با مسلمانان نیافتند.
این حصر همهجانبه، سه سال طول كشيد و فشار و سختگيری به حد عجيبی رسيد. بگونهای که جوانان و مردان با خوردن يك دانه خرما در شبانهروز زندگی میكردند.
حضرت علی عليهالسّلام از ۱۷ سالگی تا ۲۰ سالگی در شعب، همراه پيامبر صلّیالله عليه و آله بود. همچنين حضرت زهرا سلاماللهعليها نيز دو ساله بودند كه به همراه مادر خود حضرت خديجه در شعب بسر میبردند. تصور بیغذايی برای مادر شيرده، بسيار دشوار است.
در اثر این محاصره، دوتن از شخصیتهای بینظیر تاریخ اسلام، حضرت خدیجه کبری سلاماللهعلیها و حضرت ابوطالب علیهالسلام، به شهادت رسیدند.
لیکن، خداوند متعال به شیوهای معجزهوار، امداد امت اسلامی نمود و عهدنامهی کفار توسط موریانهها نابود شد، و پس از خروج مسلمانان از شِعب، فتوحات مسلمانان یکی پس از دیگری محقّق شد.
⚜ متوکل عباسی که از سختگیرترین خلفای عباسی به اهلبیت علیهمالسلام محسوب میشود، دستور داده بود که هیچ ارتباطی میان امام هادی علیهالسلام و اصحابش، با جامعهی اسلامی نباشد.
این حصر همهجانبه تا بدانجا پیش رفت که در گزارشات تاریخی آمده است مخدّرات اهلبیت رسولالله، گاه در چادری که برای نماز باید به سر میکردند، رعایت نوبت میکردند.
در این ماجرا نیز، خداوند متعال با یدِ اعجاز، مرگ متوکل را با نفرین حجّت زمان، محقق ساخت و متوکل سه روز پس از نفرین حضرت، به درک واصل شد. همچنین، ملیکا یا همان حضرت نرجس سلاماللهعلیها، در همین شرایط خفقان و بطور معجزهوار، به حریم اهلبیت علیهمالسلام وارد شد و خلعت مادری حضرت ولیعصر اروحنالهالفداء را به تن نمود و سبب به دنیاآمدن منجی موعود شد.
🌟 پ.ن ۱: بررسی سنّت الهی در این دو جریان تاریخی، خبر از سنّت ویژهی الهی میدهد، بدین بیان که محاصرههای دشمن بر ضد امت اسلامی، همواره تأثیر معکوس گذاشته و بجای آسیب به امت اسلامی، نابودی امت کفر را به همراه دارد.
🌟 پ.ن ۲: رهبر معظم انقلاب، در اوج محاصرهی کشور اسلامی ایران، خبر از افول هژمونی آمریکا دادند، که از منظر تحلیلگران، شبیه پیشبینی افول اقتدار شوروی سابق توسط رهبر کبیر انقلاب است. فَتَدَبَّر.
┈••✾•🌿◾️◾️🌿•✾••┈┈
✍ کانال استاد سید احمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
☣ پاسخ به شبههای در مورد تقدّس عید فطر
❓ آیا عید فطر، اعتباری است؟!
❓ برخی به بهانهی اختلافاتی که هر سال در تعیین روز عید فطر شکل میگیرد، چنین شبههای را در شبکههای مجازی پخش کردهاند که مقدّس دانستن حقایقی مانند عید فطر، اشتباه است؛ مفاهیم دینی مانند عید فطر، مفاهیم اعتباری هستند و تعیین آنها به دست بشر فانی و خطاپذیر است و همین، اثبات میکند که این مفاهیم، از تقدّس و تعالی برخوردار نیستند.
1⃣ پاسخ اول: اصلی ترین اشکال این شبهه، در عدم درک صحیح از مفهوم تقدّس است؛ حقیقت مقدّس به حقیقتی گفته میشود که جنبهی الهیاتی داشته باشد؛ بر این اساس، خدای متعال ریشهی تقدّس بوده و قُدُّوس است. همچنین، هر حقیقتی که ذاتا تقدس ندارد، به میزان نقشآفرینی در قرب به سوی خدای متعال، مقدس میشوند؛ با این معیار، نخ تسبیح نیز حقیقتی مقدس است و اگر کسی به یک نخ تسبیح، بدین جهت بیحرمتی کند که ارتباط با بندگی خدا دارد، به حقیقت ربوبی خدا توهین نموده است.
✨ بنابراین، خدای متعال اولا و بالذات مقدس است و تمام حقایقی که مرتبط با حیث بندگی خدای متعال باشند، بالتبع مقدس محسوب میشوند.
✨ در موضوع عید فطر، این عید، جشنی برای اطاعت و بندگی در پایان یکماه روزهداری و تقرب به سوی خدای متعال است؛ پس این جشن، حقیقتی مرتبط با بندگی انسان به خدا است و لذا حقیقتی قدسی است.
2⃣ پاسخ دوم: دومین اشکال مهم این شبهه، در این نکته است که شبههکننده خیال کرده است حقیقتهای مقدس، حقیقتهایی معصوم، غیرقابل دسترس و غیر زمینی هستند، و این خطایی بسیار مهم است.
⚜ اساساً دین برای این منظور است که حقیقتهای زمینی را در همان زندگی زمینیشان، ملکوتی و آسمانی و قدسی بکند؛ به عنوان نمونه، در روایت صحیح و معتبر آمده است که حرمت انسان مؤمن، از حرمت کعبه بالاتر است؛ این برتری، نه به دلیل عصمت انسان مؤمن، بلکه به این دلیل است که او بندهی خدا و مرتبط با ربالعالمین است و هر حقیقتی این چنین، محترم و مقدس است و تعرّض به او، در حدّ جسارت به خانهی خدا و بلکه به خدای متعال تلقی میشود.
⚜ این به دلیل آن است که خطاپذیری عبد مومن، مانع ملکوتی بودن و متعالی شدن آن انسان نمیشود؛ بلکه مهم آن است که عبد است و مطیع درگاه ربوبی.
✅ بنابراین، این که عید فطر توسط رؤیت انسان خطاپذیر، ثابت میشود، آسیبی به تقدّس آن وارد نمیکند؛ زیرا این رؤیت پس از سی روز روزهداری و توسط بندهای مومن و عادل شکل میگیرد و خدای متعال به «رؤیت عبد مومن» علیرغم احتمال خطایش، حرمت گذاشته و آن را مقدّس لحاظ کرده و معیار عید قرار داده است و بدین سبب، تعرض و جسارت به عیدِ چنین عبد مؤمنی، تعرض به خود خدا محسوب میشود.
#عید_فطر
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
🏷️ انقلاب اسلامی و آسیبشناسی آن از منظر شهید مطهری
🏷️ مصاحبه رسانهی فکرت با استاد غفاری قرهباغی
🆔 https://fekrat.net/?p=8755
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir