🍂بررسی ریشه های فکری معنویت سکولار در مبانی مدرنیته
🍂سه شنبه بعد از نماز ظهر
🍂معاونت پژوهش جامعة الزهرا س
🍂 @ghafari_ir
.
❣بسمه تعالی❣
🎐شهید طهرانی مقدمها یک ویژگی پررنگ دارند، و آن اینکه تکلیفشان با خودشان معلوم است.
میدانند که در زندگی چکار میکنند و آنها هستند که تعیین میکنند چه اتفاقی بیافتد، نه اینکه روزگار، تعیینکنندهٔ مسیر زندگیشان شود.
🎐 زندگی جهادی زندگی سختی است. همسر شهید میگفت: حسن از سال ۶۰ برای من شهید شده بود.
تعریف میکرد که آن اوائل، وقتی گلایه کردم که چرا کم خانه میآیی، به من گفت حاضرم کارم را کنار بگذارم و کار سبکتری بردارم تا بیشتر کنار شما باشم، ولی جواب بیاعتنایی به امر ولی فقیه را خودت به عهده بگیر.
گفتم: من گناه سرپیچی از امر ولیفقیه را به گردن نمیگیرم. برو!
🎐زندگی جهادی، خیلی شیرین است؛ چون مجاهد میداند که امام زمانش از او راضی است.
سیدبن طاووس در لهوف مینویسد: «هنگامی که وقت نماز ظهر رسید، امام علیه السلام به زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی دستور داد تا به همراه نیمی از یاران باقی مانده در مقابل قرار گیرند تا به همراه نیم دیگر از یاران، نماز بخواند. در حال نماز، تیری از طرف دشمن به حضرت نشانه رفت، این جا بود که سعید بن عبدالله پیش رفته، سینه خود را سپر امام علیهالسلام قرارداد و پیوسته بر این حال بود تا از شدت جراحات بر زمین افتاد...»
سعید در آخرین لحظات، چشم خود را باز کرد و بار دیگر امام را مخاطب قرار داد تا از دو لب او بشنود که عملش مورد قبول حجت خدا قرار گرفته است یا نه، و گفت: «أَوَفَیتُ یابن رسولالله » ای فرزند رسول خدا، آیا وفا کردم؟
امام پاسخ دادند: «نعم أَنتَ أَمامی فی الجنه » آری. تو نزد من در بهشت هستی.
🎐حضرت اباعبدالله علیهالسلام وقتی گرد و خاک آمدن حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه را از دور دیدند، آنقدر خوشحال شدند که اشک در چشمان امام، جمع شد.
خوشا به حال حبیبها، که آمدن به موقعش خدمت امام، به قدری امام را خوشحال میکند که اشک امام را در میآورد.
🎐وقتی مالک اشتر شهید شد، اهالی نخع مراسم عزا گرفتند، و مدتی را عزادار بودند، و بعد از آن و طبق رسم متعارف، رخت عزا درآوردند. ولی راوی از اهالی نخع میگوید ما تازه متوجه امیرالمومنین شدیم که علیرغم تمام شدن عزای ما، هنوز عزادار است.
به خدمت امام شرفیاب شدیم و عرض کردیم: یا امیر! ما اهالی نخع، بر عزای بر مالک، اولویت داریم، ولی گویا مصیبت شهادت مالک، بر شما اثر بیشتری کرده.
حضرت امیر به گریه افتادند و سپس فرمودند: شما چه میدانید مالک که بود!
خوشا به حال مالکها که نبودنشان امام را عزادار میکند و بودنشان برای امام، بهتر از نبودنشان است.
🎐 همسر حضرت آقا به همسر شهيد طهراني نقل کرده اند که آن روزی که طهرانی مقدم شهید شد، ديدم که آقا بسيار محزون هستند؛ از علت ناراحتي پرسيدم، فرمودند:
💫یکی از عزیزترین کسانم را از دست دادم.
🆔@ghafari_ir
🔹سید احمد غفاری قرهباغ:
🔹چه در تهران و چه در قم، بزرگان فلسفه ما همگی شاگردان علامه هستند، و اگر نبود همتی که ایشان در تربیت نیرو برای جامعه اسلامی انجام دادند، حقیقتاً ما امروز در اداره نظام اسلامی با مشکل مواجه می شدیم.
🍂متن کامل مصاحبه سایت بصیرت با استاد حجتالاسلام دکتر غفاری :
🍂 yon.ir/zb3Qn
___________________
🔅کانال رسمی حجتالاسلام دکتر غفاری
🆔 @ghafari_ir
.
🎗بسمهتعالی🎗
✨مناظرۀ امام حسن عسکری علیهالسلام با کندی فیلسوف
▪️امام حسن عسکری علیهالسلام در عین حال که مبتلا به زندگی در عسکر (منطقه نظامی) بودند، لیکن در امر هدایتگری جامعه، تلاش موفقی را رقم زدند، که نمونهای از آن، مناظرۀ باواسطه و غیرحضوری ایشان با فیلسوفِ مشهور، «یعقوب بن اسحاق كِنْدی» بود.
🔸کندی توهم تناقض در قرآن کریم را داشت، و از اینرو، مشغول تألیف کتابی در همین خصوص شد.
🔅امام حسن عسکری علیهالسلام با علم غیب خویش، از اشتغال کندی به تألیف کتاب، باخبر شدند و به یکی از دوستان کندی فرمودند: از او بپرس آیا احتمال ندارد این آیاتی که تو آنها را متناقض میدانی، معنای دیگری غیر از آنچه تو فهمیدهای داشته باشند؟
🔅امام ادامه فرمودند: کندی به تو جواب خواهد داد: همینگونه است، احتمال معنای دیگر وجود دارد؛ زیرا کندی انسان فهیمی است. پس به او چنین بگو: تو از کجا میدانی؟ شاید خداوند همان معنای دیگر را که متناقض نیست، اراده نموده است.
🔸آن شخص، سخن امام را به کندی منتقل نمود؛ یعقوب کندی تأملی کرد و تأیید نمود که این احتمال وارد است و نمیتواند آن را نفی کند، و حدس زد که این اشکال از خود این شخص نباشد؛ پس او را قسم داد که بگوید این اشکال را از چه کسی شنیده است.
🔸واسطه گفت به قلبم افتاد که با تو طرح کنم؛ کندی گفت: قطعا اینگونه نیست؛ این سخن در شأن تو نیست؛ واسطه گفت: ابو محمد (امام عسکری علیهالسلام) امر نمود که به تو منتقل کنم.
🔸کندی گفت: اکنون درست گفتی؛ این سخن رفیع، فقط از آن خانه میتواند برخاسته باشد.
🔅در اثر این گفتگو، کندی آنچه که بهعنوان تناقضهای قرآن نوشته بود، را سوزاند. چرا که بر اساس قاعدۀ علمی «إذا جاء الإحتمالُ بطل الاستدلال»، حکم منصفانه به متناقض بودن یک جمله با جمله دیگر، منوط به این است که به معنی متناقض، یقین یابیم و احتمال دیگری در میان نباشد.
📚ابنشهرآشوب، مناقب آل أبیطالب، ج ۳، ص ۵۲۶.
▪️@ghafari_ir
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔹میگویند از وحدت چه خیری دیده اید؟
🔸میگویم:نتیجه وحدت شخص سنی است که شیعه شد و با آموزه های امام و خلف صالحش۲۵میلیون را شیعه کرد
آری؛شیخ زکزاکی👆
☀️هابیلیان(پاسخی به کانال های ضد دین)
@Habiliyan
🍂فقط یک مادر میتواند رنج این مادر یمنی را درک کند.
🍂معتبرترین راه برای کمک به مردم مظلوم و شیعه یمن
🍂پایگاه رسمی دفتر مقام معظم رهبری کمکها را جمعآوری و برای مردم مظلوم یمن ارسال میکند.
🍂از طریق آدرس اینترنتی زیر، میتوانید کمکهای نقدی خود را واریز کنید👇
🍂 http://leader.ir/fa/monies
🍂در منوی وجوهات، باید ابتدا آخرین گزینه یعنی #کمکها را انتخاب و سپس در منوی بعدی «مردم مظلوم یمن» را انتخاب فرمایید.
🍂 @ghafari_ir
📝ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮین ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺗﺮین شخص از زبان ﻫﻤﺴﺮ ﺧﺎﻧﻢ ﮐﺒﻮﺗﺮ!
⬅️ﻋﻠﯽ ﺑﻦ ﺍﺑﻮﺣﻤﺰﻩ ﺛﻤﺎﻟﯽ ﺣﮑﺎﻳﺖ می کند:
🎐ﺭﻭﺯﯼ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﮐﺎﻇﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻣﺪ؛ ﻭ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻴﻬﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﻮﺩ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩ.
🎐ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﻋﻮﺕ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺁﻥ ﺷﺨﺺ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻝ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪ. ﻫﻤﻴﻦ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﻨﺰﻝ ﺷﺪ، ﻣﻴﺰﺑﺎﻥ ﺗﺨﺘﯽ ﺭﺍ ﻣﻬﻴﺎ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﺎﻇﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﺨﺖ ﺟﻠﻮﺱ ﻓﺮﻣﻮﺩ.
🎐ﭼﻮﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻏﺬﺍ ﺭﻓﺖ، ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻳﮏ ﺟﻔﺖ ﮐﺒﻮﺗﺮ ﺯﻳﺮ ﺗﺨﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ #ﺑﺎﺯﯼ ﻭ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.
🎐 ﻭﻗﺘﯽ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺎ ﻇﺮﻑ ﻏﺬﺍ ﻧﺰﺩ ﺣﻀﺮت ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ، ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺧﻨﺪﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ، ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺖ: ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟله ﺍﻳﻦ ﺧﻨﺪﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻴﺴﺖ؟
🎐ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﺟﻔﺖ ﮐﺒﻮﺗﺮﯼ ﺍﺳﺖ، ﮐﻪ ﺯﻳﺮ ﺗﺨﺖ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﺧﯽ ﻭ ﺑﺎﺯﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﮐﺒﻮﺗﺮ ﻧﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ:
🎐ﺍﯼ ﺍﻧﻴﺲ ﻭ ﻣﻮﻧﺲ ﻣﻦ، ﺍﯼ ﻋﺮﻭﺱ ﺯﻳﺒﺎﯼ من ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﮑتا ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮ ﻭ زﻳﺒﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺼﻴﺘﯽ ﮐﻪ ﺭﻭﯼ ﺗﺨﺖ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
🎐ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻨﺰﻝ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ: ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ ﺳﺨﻦ ﮐﺒﻮﺗﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﯽﻓﻬﻤﻴﺪ؟
📝ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻠﯽ، ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺳﺎﻟﺖ، ﺳﺨﻦ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻭ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺍﻧﻴﻢ؛ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📕ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻟﺎﻧﻮﺍﺭ: ﺝ 41، ﺹ 56، ﺡ 65.
#روایت
🎐 @ghafari_ir
✍ماجرای زنده شدن شیخ طبرسی، مولف تفسیر مجمع البیان در داخل قبر
✅ قبر شیخ آماده بود و كنار آن تلی از خاك دیده می شد. مردم اطراف قبر حلقه زدند.
🎗صدای گریه آنها هر لحظه زیادتر میشد. جسد شیخ طبرسی را از تابوت بیرون آوردند و داخل قبر گذاشتند. قطبالدین راوندی وارد قبر شد. جنازه را رو به قبله خواباند و در گوشش تلقین خواند.
🎗سپس بیرون آمد و كارگران مشغول قراردادن سنگهای لحد در جای خود شدند.
🎗كارگران با بیلهایشان خاكها را داخل قبر ریختند و آن را پر كردند.
🎗آفتاب به آرامی در حال غروب كردن بود. مردم به نوبت فاتحه میخواندند و از آنجا میرفتند.
🎗شیخ طبرسی به آرامی چشم گشود. اطرافش در سیاهی مطلق فرو رفته بود.
🎗بوی تند كافور و خاك مرطوب مشامش را آزار می داد. نالهای كرد. دست راستش زیربدنش مانده بود. دست چپش را بالا برد. نوك انگشتانش با تخته سنگ سردی تماس پیداكرد. با زحمت برگشت و به پشت روی زمین دراز كشید. كم كم چشمش به تاریكی عادت می كرد. بدنش در پارچه ای سفید رنگ پوشیده بود.
🎗آرام آرام موقعیتی را كه در آن قرار گرفته بود درك می كرد. آخرین بار حالش هنگام تدریس به هم خورده بود و دیگر هیچ چیز نفهمیده بود. اینجا قبر بود! او رابه خاك سپرده بودند. ولی او كه هنوز زنده بود. زنده به گور شده بود. هوای داخل قبر به آرامی تمام میشد و شیخ طبرسی صدای خس خس سینه اش را میشنید. چه مرگ دردناكی انتظار او را میكشید. آیا خدا میخواست امتحانش كند؟
🎗چشمانش را بست و به مرور زندگیش پرداخت. سالهای كودكیاش را به یاد آورد واقامتش در مشهد رضا را. پدرش «حسن بن فضل» خیلی زود او را به مكتب خانه فرستاد.
🎗از كودكی به آموختن علم و خواندن قرآن علاقه داشت. سالها پشت سر هم گذشتند. به سرعت برق و باد! شش سال پیش زمانی كه ۵۴ ساله بود؛ سادات آل زباره او را به سبزوار دعوت كردند. آنها با او نسبت فامیلی داشتند. دعوتشان را پذیرفت و به سبزوار رفت. مدیریت مدرسه دروازه عراق را پذیرفت و مشغول آموزش طلاب گردید و سرانجام هم زنده به گور شد! چشمانش را باز كرد. چه سرنوشت شومی برایش ورق خورده بود. دیگر امیدی به زنده ماندن نداشت. نفس كشیدن برایش مشكل شده بود. هر بارهوای داخل گور را به درون ریههایش میکشید؛ سوزش كشندهای تمام قفسه سینهاش رافرا می گرفت. آن فضای محدود دم كرده بود و دانه های درشت عرق روی صورت و پیشانی شیخ را پوشانده بود. در این موقع به یاد كار نیمه تمامش افتاد. از اوایل جوانی آرزو داشت تفسیری بر قرآن كریم بنویسد. چندی پیش محمد بن یحیی بزرگ آل زباره نیزانجام چنین كاری را از او خواستار شده بود. به آرامی با خودش زمزمه كرد:
🎗خدایا اگر نجات پیدا كنم، تفسیری بر قرآن تو خواهم نوشت. مرا از این تنگنا نجات بده تا عمرم را صرف انجام این كار كنم.
🎗شیخ طبرسی در حال خفه شدن بود. پنجههایش را در پارچه كفن فرو برد و غلت خورد. صورتش متورم شده بود.
🌟 كفن دزد با ترس و لرز وارد قبرستان بزرگ شد. بیلی در دست داشت. به سمت قبر شیخ طبرسی رفت.
🎗بالای قبر ایستاد و پارچه سیاه رنگ را از روی قبر كنار زد و با بیل شروع به بیرون ریختن خاكها كرد. وقتی به سنگهای لحد رسید، یكی از آنها را برداشت.
🏵صورت شیخ طبرسی نمایان شد.
🎗نسیم خنكی گونه های شیخ را نوازش داد. چشمانش را باز كرد و با صدای بلند شروع به نفس كشیدن كرد. كفن دزد جوان، وحشت زده می خواست از آنجا فرار كند اما شیخ طبرسی مچ دست او را گرفت.
🌟 صبر كن جوان! نترس من روح نیستم. سكته كرده بودم. مردم فكر كردند مرده ام و مرا به خاك سپردند. داخل قبر به هوش آمدم. تو مامور الهی هستی. آیامرا میشناسی؟
🎗بله می ... شناسم! شما شیخ ط...طبرسی هستید. امروز تشییع جنازهتان بود. دلم میخواست ... دلم میخواست زودتر شب شود و بیایم كفن شما را بدزدم!
🎗شیخ گفت: به من كمك كن از اینجا بیرون بیایم. چشمانم سیاهی می رود. بدنم قدرت حركت ندارد.
🎗كفن دزد جوان سنگها را بیرون ریخت؛ پایین رفت و بدن كفن پوش شیخ طبرسی را بیرون آورد.
🎗شیخ گفت: مرا به خانه ام برسان. همه چیز به تو می دهم. از این كار هم دست بردار.
🎗كفن دزد جوان لبخند زد و بدون آنكه چیزی بگوید، شیخ را كول گرفت و او را به منزلش رساند.
☀️شیخ طبرسی به وعدهاش عمل نمود و تفسیر مجمعالبیان را به نیت ادای شکر از خداوند متعال، تألیف نمود.
🌟@ghafari_ir
🔅پاسخ مستدل دکتر محمدرضایی استاد و عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران به مدعیات جدید دکتر سروش در خصوص تشیع
🔸 yon.ir/NbQlX
🔅@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅روشنگری ظریف حضرت استاد آیتاللهالعظمی بهجت ره در خصوص انگلیس و آمریکا و خیانت نوکران آنها در مناطق اسلامی
🔅نشر حداکثری بفرمایید.
🔅 @ghafari_ir
🌞
🎗بسمهتعالی🎗
🔅آیتاللهالعظمی خامنهای در جلسه درس خارج فقه:
🌸در موقف قیامت همهٔ سختیها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن:
🔸یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ وَ اُمِّه وَاَبیهِ وَ صاحِبَتِه وَ بَنیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه
🌸یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمهٔ قرآن، بخصوص در سورههای اواخر قرآن، خیلی زیاد به اهوال در قیامت پرداخته شده.
🌸خوب! در یک چنین معرکهٔ سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف، اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایهٔ آن باشد.
🏵آن کسی و آن جایگاهی که از همهٔ اشخاص و جایگاهها در قیامت، امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است.
💐 @ghafari_ir
🌼 صلوات خاصه امام صادق علیهالسلام
💐 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ
💐 اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
💐 خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانهدار دانش، دعوتکننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنانکه او را قرار دادى معدن کلامت، و وحیات، و خزانهدار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست فرمانت، و نگاهبان دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّتهایت فرستادی، که تو ستوده و بزرگوارى.
💐 @ghafari_ir
Nebarek....mp3
15.11M
💐سرود بسیار زیبای «نُبارِک یاباالزهرا»
💐با نوای دلنشین محمد فصولی و حاج محمود کریمی
💐 @ghafari_ir
🔸یکی از ضرورتهای معنویتپژوهی در عصر کنونی، تبیین هویت معنویت حنیف و برخاسته از وحی الهی است، که از آسیبهای معرفتی و آیینی در سایر الگوهای معنوی در امان است.
🔸این نوشتار، به توصیف تفصیلی هویت معنویت و ویژگیهای آن از منظر اندیشهٔ اسلامی پرداخته است؛ همچنین، خوانندهٔ محترم را با معنویتهای تحریف شده در دیگر ادیان ابراهیمی، آشنا مینماید.
🔹این کتاب توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران، به زیور طبع آراسته شده است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
🍂ما خرابیم؛ خدا کند بفهمیم که خرابیم، تا به فکر اصلاح و درمان برآییم.
🍂 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمه تعالی🎗
💢وظیفه #شرعی ما در مقابل شایعاتی که میشنویم چیست؟
#شهید_مطهری
✅اگر فردی درباره فردی یا مؤسسهای حرفی زد ما چه وظیفهای داریم؟ آیا وظیفه داریم سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمیدانیم، خدا عالم است»، «من چه میدانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی میگویند»؟ به طریق اولىٰ نه.
✅پس وظیفهمان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. اگر کسی گفت، ما بگوییم: #دروغ است. نه تنها مثبت حرف نزنیم و خودش را پخش نکنیم، بلکه باید #منفی حرف بزنیم، یعنی در جواب دیگران بگوییم دروغ است.
✅هر وقت شرعاً #ثابت شد، در هر موردی وظیفهای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل، حاکم شرعی باید وظیفهاش را انجام بدهد، مثل مورد زنا.
📚آشنایی با قرآن، ج۴، ص ۴۶-۴۵.
🔹 @ghafari_ir
📜اجیر کردن شاگرد برای نشر علم
🔸بهمناسبت روز بزرگداشت محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شیخ مفید رضواناللهعلیه
✍شمس الدین ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام ج ۲۸ مینویسد:
🔹شیخ مفید نسبت به نشر علم از حریصترین عالمان بود. او در مکتبخانهها و دکانها میگشت و تا نوجوانی باهوش را مییافت، نزد پدر و مادر او میرفت و به آنان مبلغی میپرداخت و آن نوجوان را اجیر میکرد تا به او علم بیاموزد. اینچنین بود که شاگردانش افزایش مییافتند.
🆔 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمهتعالی🎗
🔸شیخ مفید که نام کاملش «محمد بن محمد بن نعمان» است، در سال ۳۳۶ هجرى در حوالى بغداد، دیده به جهان گشود.
🔸دفتر زندگى شیخ مفید، صفحات نورانی دارد که در آنها، نامههای مبارک امام زمان حضرت بقیةالله الاعظم عجلاللهفرجه به چشم مىخورد.
🔸دانشمند بزرگوار، احمد بن علی طبرسی در اواخر کتاب «احتجاج» برخی از توقیعهای (نامه) حضرت ولیعصر علیهالسلام را که به شیخ مفید صادر کرده، آورده است. در این نامهها حضرت حجت (عج) شیخ مفید را مشمول عنایات خاص و الطاف مخصوص خود قرار داده است. به عنوان نمونه امام زمان(ع) در یکی از خطابهایش به شیخ مفید چنین مى فرماید:
🌸للأخ السدید و الولیّ الرشید الشیخ المفید؛ به برادر با ایمان و دوست رشید، شیخ مفید ...
🔅استادان شیخ مفید
🔸برخی از استادان شیخ مفید عبارتند از: ابن قولویه قمى، شیخ صدوق، ابن ولید قمى، ابو غالب زرارى، ابن جنید اسکافى.
🔅شاگردان شیخ مفید
🔸برخی از شاگردانش عبارتند از: سید مرتضى علم الهدى، سید رضى، شیخ طوسى، نجاشى، ابو الفتح کراجکى، ابو یعلى جعفر بن سلار.
▪️وفات
▪️شیخ مفید در سال ۴۱۳ هجرى، در بغداد و پس از ۷۵ سال تلاش و خدمت ارزنده درگذشت و مورد تجلیل فراوان مردم و قدردانى علما و فضلا قرار گرفت. شیخ طوسى، که خود در تشییع جنازه او حضور داشته است، مىگوید: روز وفات او از کثرت دوست و دشمن براى اداى نماز و گریستن بر او، همانند و نظیر نداشته است. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضى علم الهدى بر او نماز گزارد و در حرم مطهر امام جواد علیهالسلام، پایین پاى آن حضرت، نزدیک قبر استادش ابن قولویه، مدفون شد.
▪️در گذشت شیخ مفید، مصیبت بزرگ برای آل پیامبر
▪️سرسلسله داغداران و سوگواران این ماتم عظمى، قلب حضرت بقیةالله علیهالسلام بود. از غیب، بر قبر شیخ مفید نوشته شد:
لا صوت الناعی بفقدک انه / یوم على آل الرسول عظیم
ان کنت قد غیبت فی جدث الثرى / فالعدل و التوحید فیک مقیم
و القائم المهدیّ یفرح کلما / تلیت علیک من الدروس علوم
صداى آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزى است که بر آل رسول مصیبت بزرگى است.
اگر در زیر خاک پنهان شدهاى حقیقت عدل و توحید و خداپرستى در تو اقامت گزیده است.
قائم مهدى (ع) خوشحال مىشد هرگاه تو از انواع علوم تدریس مىکردى.
🔸@ghafari_ir
﷽
🔹پیام یکی از اعضای محترم کانال:
✍سرکار خانم دکتر غفاری فوق تخصص و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز
🔅متأسفانه با تبليغات منفی كه عليه حجاب و عفاف به صورتهای مختلف میشود تا زن را با پوشش غیراسلامی و رنگارنگ وارد جامعه کنند، باعث میشود تا بیشتر از همه، خود زنان آسیب ببینند و مدام در معرض نگاههای هرزه قرار بگیرند و بعضا با تعرض و بیحرمتی افراد بیماردل روبهرو میشوند، که این خود در ایجاد افسردگی و ترس و نگرانی آنها، نقش مهمی ایفا میکند.
🔅 اخیراً در کشورهای غیراسلامی نیز به سمت تفکیک محیط حضور زنان و مردان میروند تا از این طریق، امنیت سلبشدهٔ زنان را به آنان بازگردانند.
🔅لیکن معالاسف، دامنهٔ تخریب حجاب در جامعهٔ ما به شکلهای مختلفی تعقیب میشود، تابدانجا که امروزه برخی علت آسیبهای جسمی خود را نیز به #چادر نسبت میدهند، ولی خوشبختانه تحقيقات، موافق اين سخن مضحک نيست، و آمار مراجعات نشان میدهد که غالباً خانمهای غيرچادری دچار چنین معضلاتی هستند.
🆔 @ghafari_ir
﷽
✍ديشب در جلسه دفاع رسالهٔ دکتری در دانشگاه معارف بودم؛ یکی از محترمین جلسه، اصرار میکرد که صفات سلبی به معنای صفاتی با محتوای نقص است، مانند جهل و عجز، و صفت سلبی به خود عجز و جهل اطلاق می شود.
🔸به هر شکلی که سخن وی را نقد کردم، افاقه نکرد؛ تصمیم گرفتم چند نکته در این باره بنویسم برای مخاطبان طلبه و دانشجو، که اگر با چنین سخنی مواجه میشوند، مشتبه نشود.
🔸این سخن چند اشکال دارد:
🔹۱. اشکال اول: اصطلاحات علمی باید آنگونه معنا شوند که رايج نزد اهالی آن علم است؛ من نمیتوانم برای واژهای که معنای اصطلاحی خودش را دارد، معنای جدیدی اختراع کنم و واژه را در آن معنا جعل کنم. چهار آدرس زير را از مفاتيحالغيب ملاصدرا و حکمةالاشراق شيخ اشراق و منظومهٔ حکیم سبزواری و تعليقه حکيم بر اسفار، براي همين منظور آوردهام:
🎐الف. مفاتيح الغيب، ص ۲۵۳:
المشهد الثانی في الصفات السلبية: اعلم أن الصفات إما سلبية و إما ثبوتية، ... فصفة الجلال ما جلّت ذاته عن مشابهةالغير، و صفةالإكرام ما كرمت ذاته بها و تجمّلت؛ فالأولى «سلوب» عن النقائص و جميعها يرجع في حقه تعالى إلى سلب واحد هو سلب الإمكان عنه تعالى ... فمن جملة الصفات السلبية أنه ليس بجوهر إذ لا ماهية له ...
🎐ب. شرح حكمة الاشراق(قطب الدين الشيرازى)، ص ۳۰۴: و أمّا الصّفات السّلبيّة ... فكالقدّوسيّة و الفرديّة، ... فإنّ هذه كلّها، إمّا «سلوب» لعوارض، كالقدّوسيّة، و إمّا «سلوب» لقسمة، كالفرديّة و الأحديّة ...
🎐ج. منظومه، در: شرح المنظومة ج۳ ص ۵۴۸: و وصفه السلبي «سلب السلب» جا فی سلب الاحتياج كلّاً أدرجا
🎐د. تعليقه حاجی بر اسفار، ج ۶، ص ۱۱۸: الصفة إما سلبية و إما ثبوتية و يندرج في السلبية ما ليس في لفظه حرف سلب كالعمى و الأمية الموضوعين لعدم البصر و عدم الكتابة و التعلم للعلم و في الحق الأول كالقدوسية ... إذا عرفت هذا فنقول: الصفات السلبية ليست عين ذات الموصوف و إلا لكان الموصوف عدما؛ ... إن قلت: سلوب الباري تعالى عندكم من باب سلب السلب فيكون إثباتا؛ قلت: السلب مطلقا -أينما تحقق و أیّ شيءٍ كان مسلوبه، بما هو سلب لا يحاذيه شيء، و كونه إثباتا و ثبوتا إنّما هو شأن فرده العرضی لا بما هو طبيعة سلب و عدم.
💫(دقت شود: حاجی در عبارت فوق، عمی و امّی بودن را صفت سلبی برای انسان می داند، و با تعبیرِ «وفی الحق الأول...» خداوند را جداگانه طرح نموده است و صفت قدوسیة را براي خداوند به عنوان صفت سلبی طرح نموده است.)
🔹۲. اشکال دوم: روشن است که وصف به آن ويژگی گفته میشود که موصوف با او متّصف میشود؛ مثلا من اوصافی مانند علم و قدرت و شجاعت دارم، که ويژگیهای من هستند؛ حال در خصوص خداوند، اوصاف خداوند به ويژگیهايي گفته میشود که خداوند متّصف به آنها میشود؛ اگر صفات سلبی خداوند، اموری مانند عجز و جهل باشند، به این معنا است که خداوند متّصف به جهل و عجز می شود، حال آنکه واضحالبطلان است. خداوند متصف به عدم عجز میشود، نه به عجز.
🔅بنابراين: صفت سلبی صفتی است که سلب نقص میکند، مانند عدم جهل و عدم عجز.
🔸نکته: به انتهای عبارت حاجی سبزواری در تعلیقه دقت شود که فرمود: اينکه صفت سلبی بازگشت به معنای ایجابی می کند، مستلزم آن نيست که معنای صفت سلبی، همان معنای صفت ايجابی باشد، مثلا عدم عجز معنایش فقط عدم عجز است، و ملازمهاش با قدرت، مستلزم آن نيست که معنای عدم عجز، قدرت باشد.
✍@ghafari_ir
﷽
✍حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمدجواد رودگر:
✅ از علامه طباطبایی پرسیدند معنای این بیت خواجه حافظ چیست که میگوید:
💐نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی
💐که بسی گل بدمد باز و تو در گِل باشی
🔅فرمودند: نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است.
🔅خواجه در این بیت به سالک خطاب میکند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست، و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبهٔ دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شدهای، بردار!
📚در محضر علامه طباطبایی، ص ۳۸۵.
🆔@ghafari_ir