💠 امام جعفر صادق علیهالسلام:
🌺 ...فلما سقطت الی الارض اشرق منها النور حتی دخل بیوتات مکه و لم یبق فی شرق الارض و لاغربها موضع الا اشرق فیه ذلک النور...
🍃 ...چون فاطمه "علیها سلام الله" به دنیا آمد، نوری از او تابید که داخل شد در خانههای مکه، و جایی از شرق زمین و غرب زمین باقی نماند، مگر اینکه آن نور در آنجا تابید...و اهل آسمان به یکدیگر بشارت میدادند به ولادت فاطمه علیها السلام و در آسمان نوری آشکار شد که ملائکه تا پیش از ولادت او آن را ندیده بودند.... پس زنان گفتند: اورا بگیر ای خدیجه در حالی که طاهر است و مطهر، پاکیزه است و پر میمنت، مبارک گردیده خودش و نسلش، پس اورا گرفت مسرور و شادمان.
📚بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۷۸.
🆔 @ghafari_ir
💢بازخوانی متن بیانیه گام دوم انقلاب (بخش دهم و پایانی)
🔸۵) استقلال و آزادی: #استقلال_ملّی بهمعنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطهگر جهان است، و آزادی اجتماعی بهمعنای حقّ تصمیمگیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همهٔ افراد جامعه است، و این هر دو از جملهٔ ارزشهای اسلامیاند، و این هر دو عطیّهٔ الهی به انسانهایند، و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر میدانند که برای آن، جنگیدهاند. ملّت ایران با #جهاد_چهل_سالهٔ خود، از جملهٔ آنها است.
🔸استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه #خون_آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبههای رفیع انسانیّت. این ثمر شجرهٔ طیّبهٔ انقلاب را با تأویل و توجیههای سادهلوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی، موظّف به #حراست از آن با همهٔ وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید بهمعنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود.
🔸۶) عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخههایی از اصلِ #عزّت، #حکمت، و #مصلحت» در روابط بینالمللیاند. صحنهٔ جهانی، امروز شاهد پدیدههایی است که تحقّق یافته یا در آستانهٔ ظهورند: تحرّک جدید #نهضت_بیداری_اسلامی بر اساس الگوی مقاومت، در برابر سلطهٔ آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاستهای آمریکا در منطقهٔ غرب آسیا و زمینگیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانهٔ سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه.
🔸اینها بخشی از #مظاهر_عزت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمیآمد. سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آنها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایتکار، تعدادی از #دولتهای_اروپایی را نیز خدعهگر و غیرقابل اعتماد میداند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقبنشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد، و در همه حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحتجویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی #متصوّر_نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت.
🔸۷) سبک زندگی: سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا میکنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما #زده_است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
🔸در پایان از حضور سرافرازانه و افتخارانگیز و دشمنشکن ملّت عزیز در بیستودوم بهمن و چهلمین سالگرد انقلاب عظیم اسلامی تشکّر میکنم و پیشانی سپاس بر درگاه حضرت حق میسایم.
🔹سلام بر حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه)
🔹سلام بر ارواح طیّبهٔ شهیدان والامقام و روح مطهّر امام بزرگوار
🔹و سلام بر همهٔ ملّت عزیز ایران
🔹و سلام ویژه به جوانان.
#دعاگوی_شما: سیّدعلیخامنهای
۲۲ بهمنماه ۱۳۹۷
#پایان
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅چند نکته دربارهٔ بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» (بخش اول)
🔹این بیانیه همسان با سایر سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب، فارغ از سلایق و جناحهای مختلف، نگاشته شده است؛ نحوهٔ مواجههٔ گروههای سیاسی و اجتماعی با بیانیه، نباید تداعیکنندهٔ سلایق جناحی شود.
🔹تاکنون، مواجههٔ حوزهٔ علمیهٔ قم با این بیانیه، مواجههٔ عالمانهای بوده است که با پرچمداری استاد فرزانه، آیتالله شبزندهدار، همراه با تبیین عالمانهٔ نکات آن شده است. دانشگاهها نیز به برکت اساتید مسلمان و متعهد، ورود تحلیلی به این بیانیه نمودهاند.
«بیانیه به مثابهٔ شعائر الهی»
🔹این بیانیه به جهت برخورداری از حکمت وحیانی، از #شعائر_الله است؛ پس باید شأن رفیع این بیانیه را در سطح سخنان حکیمان و عارفان مسلمان دانست. هرگونه مواجههٔ شعارگونه با آن، تنزّل بخشیدن از شأن رفیعاش است.
«رکن اول: واقعبینی»
🔹برخلاف سخنان متملقانه و هزل، این بیانیه منصفانه به رشد و رکود کشور در چهل سال گذشته پرداخته است. بیانصافی است که پیشرفت ملی خود را در این چهل سال گذشته انکار کنیم؛ ولی این حقیقت نیز نباید فراموش شود که برخی مسئولین، که نماد #صاحبان_حرفهای_بی_عمل هستند، سبب شدهاند که کشورمان در رتبهٔ شایسته و متناسب با چهلسالگیاش قرار نگیرد؛ نمونهٔ روشن این سخن، بر زمین ماندن سند راهبردی ۱۴۰۴ است، که نشاندهندهٔ غفلت انبوهی از مسئولین مؤثر در اجرای کلان این سند است.
«رکن دوم: جوانگرایی در مسئولیت»
🔹دیرزمانی است که طیف غالب مسئولان نظام، از طبقهٔ سالمندان هستند؛ ضمن تأکید بر لزوم شکرگزاری جدّی از آنان، نباید غفلت نمود که موتور محرک جامعهٔ انسانی، در منابع انسانی جوان، متخصص و متعهد است؛ اجتماع جوانگرایی با دو ویژگی تخصص و تعهد، انگیزهای را به فرد میدهد که به سختی در طیفهای غیر جوان، یافت میشود. بر این اساس، بسیاری از مسئولین کنونی باید از جایگاه مسئولیت، به جایگاه نظارت و مشاوره منتقل شوند، تا #چرخش_مدیریت، کمک راهبردی به سیستمهای راکد نظام کند. به عنوان نمونه، جابجایی اخیر در رأس قوه قضاییه، و برخی انتصابات اخیر در مجموعههای تحت راهبری رهبر معظم انقلاب، در همین راستا ارزیابی میشود.
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
❓پرسش یکی از اساتید محترم عضو کانال:
آیا با پیشرفتهای علمی درباره هوش مصنوعی، نظریهٔ تجرد نفس قابل دفاع است؟
🔅پاسخ:
🔸هویت نفس در فلسفهٔ اسلامیِ صدرایی، به عنوان حقیقت انضمامی نسبت به بدن، تلقی نمیشود. بدین توضیح که نفس اصولاً با صیرورت و حرکت جوهری جسم، شکل گرفته است؛ بر این اساس، جنینِ در حال رشد، همسان با تحولات پیشین، که از خون بسته، متحول گشته و صاحب استخوان و گوشت شد، و در این تحولات، خودش شکوفا شد و چیزی از خارج، به او ضمیمه نشد، همچنین فعلیت جدیدی را در خود -نه به صورت موجودی متمایز- به نام نفس، تجربه میکند، و در اثر تحولاتش، به شکوفایی رسیده و نفس موجود میشود؛ دقیقا همانگونه که شکوفهٔ گُل، از بیرون از گیاه، به گیاه ضمیمه نشده است، بلکه تحول گیاه است که او را گُل کرده است.
🔸از اینرو، ذهن حقیقتی غیر از بدن است؛ ولی وجودی غیر از بدن، ندارد. پس در عین تحفظ بر مادیت بدن، و تجرد نفس، به اتحاد وجودی این دو، قائل میشویم.
🔸فهم این نکته که دو حقیقت، واقعا دو حقیقت باشند، ولی وجود واحدی داشته باشند، سهم کسانی است که هندسهٔ فلسفی حکمت متعالیه را عمیقا درک کرده باشند.
🔅بر اساس نکتهٔ فوق، قائلین به نظریهٔ هوش مصنوعی، بهخصوص در تقریرهای قوی آن، اگر بتوانند اثبات کنند که جسمِ متحول به نفس، لازم نیست که از عناصر متعارف و کنونیاش باشد، بلکه امتزاج عناصر متفاوت نیز، امکان پدیدآوری نفس را دارند، منافی با دیدگاه حکمت متعالیه نیستند.
🔸فارغ از نکات فوق، تاکنون چالشهای مهمی همچون چالش آگاهی، ارادهٔ آزاد، امکان فعل اخلاقی، و ... در مقابل ایدهٔ هوش مصنوعی وجود دارد، که پردازشگران این ایده را دچار ابهام نموده است.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅چند نکته دربارهٔ بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» (بخش دوم)
🔅انقلابِ «متفاوت»
🔅یکی از نکات آغازین بیانیه گام دوم، تاکید رهبر انقلاب بر تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی ایران، از سایر انقلابهای جهان، از قبیل انقلابهای هند و شوروی و فرانسه و کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین است. به تعبیر رهبری حکیم انقلاب، اسم همهٔ اینها، انقلاب است، ولی اصلاً معنای مشترک ندارند، و لذا مشترک لفظی هستند.
🔅تفاوتهای انقلاب اسلامی و سایر انقلابها:
۱. انقلاب ایمانی:
🔹انقلاب اسلامی ایران دارای بنیاد الهی و متصل به وحی بود؛ ولی مثلا در انقلاب اکتبر روسیه که در سال ۱۹۱۷ رخ داد، بهخاطر قطع شدن نان در شهرهای اصلی آن روز -مثلاً مسکو- بود، که اگر مردم آن روز نان داشتند، آن انقلاب پیش نمیآمد. انقلاب اسلامی ایران اینگونه نبود، انقلاب ما براساس یک ایمان بود
۲. انقلاب مردمی، نه حزبی.
🔹یکی دیگر از تفاوتها به کیفیت و میزان حضور مردم و نقشآفرینی آنان در نهضت اسلامی برمیگردد. برخلاف انقلابهای دیگر، که یا حزبی بودهاند، و یا قشر خاصی از مردم را به همراه داشتهاند.
🔹نکتهٔ مهم اینکه نقشآفرینی مردم در عرصهٔ تحولات صرفاً با پیروزی انقلاب پایان نیافت. مردم در تمامی اتفاقات بعدی اعم از تعیین ساختار نظام سیاسیِ برآمده از انقلاب، تدوین قانون اساسی، انتخاب مسئولین عالیرتبه و حل مسائل پیشروی انقلاب و کشور، مستقیماً حضور و نقش داشتهاند. امری که در سایر انقلابها با این کیفیت و گستردگی وجود نداشته است.
۳. رهبر دینی و غیر حزبی انقلاب اسلامی ایران
🔹«عنصر رهبری دینی» یکی از وُجوه خاص انقلاب اسلامی بود. این انقلاب حرکتی با رهبری یک عالم و فقیه مسلمان بود و احزاب، گروههای چریکی و پارتیزانی، افسران نظامی و… در رهبری آن نقشی نداشتند. نهضت امام متّکی به تشکیلات حزبی نبود... او با متن مردم و توده مردم حرف میزد و آنها را هدایت میکرد.
۴. حفظ «خط مستقیم انقلاب» در تمام مراحل
🔹انقلاب اسلامی ایران، نخستین انقلاب بزرگ تاریخ انقلابهای دنیا در طول قرنهای اخیر است که توانسته خط مستقیم و جهتگیری خود را در یک چنین مدت طولانی حفظ کند؛ در آخر قرن هجدهم، هنوز پانزده سال از انقلاب فرانسه نگذشته بود که این انقلاب علیه استبداد، تبدیل شد به یک استبداد بسیار سهمگین در خود کشور فرانسه! ملت فرانسه در انقلابی که به اسم «انقلاب کبیر فرانسه» معروف است، علیه استبداد بهپاخاسته بود؛ مسالهٔ آنها مبارزهٔ با سلطنت و رژیم پادشاهی بود؛ اما هنوز پانزده سال نگذشته بود که پادشاهی بسیار مستبدتر و فراگیرتر و قویپنجهتر از پادشاهی سلسلهٔ بوربنها- که آنها را برانداخته بودند- روی کارآمد و یک امپراطوری با استبداد کامل تشکیل شد. انقلاب شوروی خیلی زودتر از پانزده سال، دچار انحراف شد. انقلابی که به کمک تودهٔ مردم روی کار آمده بود، تبدیل به دیکتاتوری استالینی شد، که سالهای متمادی ادامه داشت و بعد به اعقاب استالین به ارث رسید.
۵. بستهشدن مجاری نفوذ دشمنان
🔹انقلاب اسلامی ایران علاوه بر برخورد با حکومت دیکتاتوری، به عقبهٔ حمایتی این حکومت نیز توجه کرده و با قطع ارتباط با آمریکا بهعنوان رأس استکبار جهانی، زمینهٔ هرگونه نفوذ و انحراف و نابودی انقلاب را بست. امام خمینی ره با دشمنشناسی، دولت آمریکا را بهعنوان «عقبهٔ حکومت پهلوی» شناسایی کرد و ضمن مقابله با آن، زمینهٔ نفوذِ دشمن را مسدود کرد.
🔹«تسخیر لانهٔ جاسوسی» که از سوی رهبریِ نهضت بهعنوان «انقلاب دوم» نامگذاری شد، نماد این موضوع است.
🔹از سوی دیگر، حجم و کیفیت دشمنیهایی که با انقلاب اسلامی صورت پذیرفت، نیز در نوع خود بینظیر بوده است؛ انقلاب کبیر فرانسه، قدرت معارض نداشت که بخواهد بایستد و مقابله و مبارزه کند؛ با وقوع انقلاب شوروی، از دشمنان خود روسیه هم کم شد! اما با انقلاب اسلامی ایران، هم دشمنان انقلاب، یعنی دشمنانی که از لحاظ سیاسی ضربه میدیدند، هم دشمنان دین! یعنی کسانی که در دنیا به خاطر اهداف بلندمدت، یعنی بهخاطر ایدهها و تفکرها، با اصل دین مخالف بودند، همه برخلاف انقلاب اسلامی ایران تجهیز شدند.
۶. انقلاب تاریخساز
🔹در نگاهی کلان، انقلاب اسلامی نقطهٔ عطف تحولات تاریخی است. خروش ملتهای مسلمان در کشورهای فلسطین و یمن و سوریه و مصر و تونس، و جریان نهضت بیداری اسلامی، نمونههایی از تحولات بینالمللی پس از انقلاب اسلامی است، که به تصریح ناظران سیاسی، متاثر از انقلاب اسلامی ایران است.
🆔 @ghafari_ir
🔹اینکه معاون اول دولت، بجای تکیه بر قدرت منابع طبیعی و منابع انسانی داخلی و فناوریهای بومی، صراحتاً راه حل سیاسی -یعنی تسلیم مقابل اروپا و آمریکا در پیوستن به fatf و تندادن به نظارت کشورهایی مانند رژیم صهیونسیتی، بر گردش مالی کشور- را راه چارهٔ «بلای خودکرده» میخواند، اوج ذلّتپذیری و ناکارآمدی دولت را میرساند.
🔹کشور را به چالهٔ اقتصادی انداخته و ارزش پول ملی را به اندازهٔ کاه رساندهاند؛ حال به دنبال چالهٔ دیگری هستند که عمیقتر از قبلی است.
🔹متاسفانه معاون اول، خودش نماد ناکارآمدی اقتصادی است. اگر پای خودش را از رگ اقتصادی کشور بردارد، خون اقتصاد در رگهای حیاتی کشور جریان مییابد.
🆔 @ghafari_ir
🔸 آیتاللهالعظمی سبحانی:
🔹عید نوروز عید ملى است و هرگز بدعت نیست؛ زیرا به شرع نسبت داده نمىشود، بلکه مردم این روز را به عنوان آغاز سال انتخاب کرده و به جشن مىپردازند و آثار مثبتى دارد، زیرا مردم به صلهٔ ارحام و دید و بازدید مىپردازند، البته به شرط این که از محرمات پیراسته باشد.
🔹ولى اگر عید بودن آن روز را به شرع مقدس نسبت بدهیم، کار صحیحى نیست، چون روایاتش ضعیف است.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔸دعای رفع بلای سیل و مانند آن:
🔹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
🔹بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الاْسْماءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الاْرْضِ وَ السَّمآءِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمُّ وَلا دآءٌ بِسْمِ اللَّهِ اَصْبَحْتُ وَ عَلَی اللَّهِ تَوَکَّلْتُ بِسْمِ اللَّهِ عَلی قَلْبی وَ نَفْسی بِسْمِ اللَّهِ عَلی دینی وَ عَقْلی بِسْمِ اللَّهِ عَلی اَهْلی وَ مالی بِسْمِ اللَّهِ عَلی ما اَعْطانی رَبّی بِسْمِ اللَّهِ الَّذی لایَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْءٌ فِی الاْرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ
🔹اَللَّهُ اَللَّهُ رَبّی لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَ اَعَزُّ وَ اَجَلُّ مِمّا اَخافُ وَ اَحْذَرُ عَزَّ جارُکَ وَ جَلَّ ثَناؤُکَ وَلا اِلهَ غَیْرُکَ
🔹اَللّهُمَّ اِنّی اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسی وَ منْ شَرِّ کُلِّ سُلْطانٍ شَدیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبّارٍ عَنیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضآءِ السّوُءِ وَ مِنْ کُلِّ دابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ وَ اَنْتَ عَلی کُلِّشَیْءٍ حَفیظٌ
🔹اِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّالِحینَ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ.
🔸لطفا منتشر کنید.
🆔@ghafari_ir
🔻آیتالله سبحانی از همه مردم خواست عملا به ندای یا للمسلمین پاسخ بگویند و به هر نحو ممکن، به سیلزدگان کمک کنند.
🍂بسمه تعالی
🍂با اهدای سلام به کلیه مؤمنان و هموطنان عزیز
🍂تصدیع می دهد گزارشهای موثق از مراکز سیل زده، حاکی از آن است که خسارات سیل، فاجعهآمیز است و از آنجا که همه ما از وضع رقت بار این مناطق، آگاه هستیم، نیازی به تفصیل و تبیین نیست.
🍂آنچه لازم است، اینکه همه افراد در حد امکان، در کمکرسانی به این خانوادهها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست.
🍂من به وسیله همین نامه از همه آقایان در داخل و خارج از کشور استدعا میکنم به هر نحوی که میتوانند در این کمکرسانی شرکت کنند و ندای یا للمسلمین عملا پاسخ بگویند.
🔸قم - جعفر سبحانی
۹۸/۱/۱۷
▪️@ghafari_ir
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
⚜بسمالله الرئوف⚜
🍃امام صادق علیهالسلام:
🍃اگر مردم میدانستند زیارت امام حسین علیهالسلام چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه میمردند و حسرت رسیدن به آن پاداشها، جسم و روح آنها را پاره پاره میڪرد."
👈(بحارالانوار-جلد ۱۰۱ –ص ۱۸)
🔹مولی شریف شیروانی از امام هادی علیهالسلام نقل میڪند ڪه برای قرائت آسانتر زیارت عاشورا، لعن را یڪ بار ڪامل بگوید، آن گاه ۹۹ بار بگوید: اللهم العنهم جمیعا . در سلام هم یڪ بار آن را به طور ڪامل بگوید و بعد ۹۹ بار بگوید: «السلام علی الحسین و علی عَلِیّ بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین» مثل این است ڪه تمام صد لعن و صد سلام را گفته باشد.
🍃اَلسَّلٰامُ عَلَيْكَ يٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ ، وَعَلَى الْاَرْوٰاحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ ، عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهٰارُ ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيٰارَتِكُمْ ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ ، وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ ، وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن.
🍃 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
☀️سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان مردم ایران، صرفا به عنوان یک نیروی نظامی شناخته نشده است؛ در سالهای اخیر، سپاه نشان داد که هر کجا که مردم و نظام به آنها نیاز دارد، آنان حضور فعال و بیمنت دارند. پالايشگاه عظيم خليج فارس و فازهای مختلف عسلويه، نمونههایی از اقدامات رشید فرزندان سپاهی هستند.
☀️ سال قبل و در ماجرای زلزله کرمانشاه، این سپاه پاسداران بود که تا آخر، در کنار مردم ماند و در اسکان موقت و دائم مردم، به آنان کمک نمود. امروز نیز در ماجرای سیل گلستان و لرستان و خوزستان، سپاه و به خصوص قرارگاه خاتم، از اولین ارگانهایی بود که به یاری مردم شتافتند و در رنج و غم مردم شريک شدند.
☀️قدرت موشکی ایران، که از اصلیترین عوامل بازدارندهٔ هرگونه تهاجم به وطن اسلامی است، مرهون رشادت همین عزیزان است.
☀️البته نمیتوان از کنار قدرنشناسی و طعنهها و بیمهریهای برخی مسئولان، به راحتی گذشت؛ ولی این نهاد انقلابی، استوارتر از آن است که منتظر سطح شعور سایر ارگانها بماند، و پیشتاز در عرصههای مختلف نظامی و اقتصادی است.
☀️دولت احمق درجه یک آمریکا نشان داد که با گامهای سست خویش، ملت ایران را متحدتر و منسجمتر میکند، و این نوید را به امت اسلامی میدهد که بشارت رهبر معظم انقلاب، در «رو به افول بودن قدرت سیاسی آمريکا» حتمی و قریبالوقوع است.
☀️انشاءالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این شجرهٔ طیبهٔ انقلاب اسلامی ایران، مستحکمتر و قویتر از همیشه، در خدمت به اهداف والای اسلام و انقلاب اسلامی، در رکاب ولیّ امر مسلمین، پیش رود و توفیق فزونتر یابد.
#من_یک_سپاهی_هستم
🆔@ghafari_ir
🔅معرفی کتاب معنویت و دین
🔅در اين کتاب، به نقدِ معنويتهايی پرداخته شده است که در راستای ادعای استقلال از وحی الهی، شکلگرفته و نضج يافتهاند.
🔅در بخش ابتدایی کتاب، به گزارش تفصيلی از تعاريف ارائهشده در باب هويت معنويت، پرداخته شده و پس از نقد روششناختی و محتوايی به اين تعاريف، تعريف منتخب ارائه شده است.
🔅در فصل نهایی از بخش ابتدایی، به ارتباط معنويت و مفاهيم مرتبط با آن از قبيل تديّن، عرفان و معناداری پرداخته شده و در هر قسم، ارتباط و دامنهٔ شمول مفهومی و مصداقی، مورد مداقّه قرار گرفته است.
🔅در بخش دوم از سخن، به گزارش تفصيلی از استدلالهايی پرداخته شده که منکران معنويت دينی ارائه نمودهاند؛ هدف و کانون توجه اين استدلالها، همگی معطوف به مردود نمودن وابستگی معنويت به دين است؛ به دليل تنوع منشأ و تفاوت خاستگاه معرفتشناختی، انسانشناختی و دينشناختیِ اين شبهات، سه فصل در توضيح تفصيلی و تبيين ملاحظات انتقادی بر اين شبهات، تدارک گرديد.
🔅مقصود از عناوين سهگانهٔ فوق، التفات به محل تولّد و تکوّن اين استدلال و به تعبير ديگر، ترسيم آبشخور و مبنای استدلال است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 میگفتند حلالمان کنید
🍂حدیث عبادت و خدمت
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂فیلسوف فروتن
🍂سخنان استاد و شاگرد دربارهٔ یکدیگر
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق
🍂ابنسینا تمام نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را برخوردار از عشق میداند.
🍂به بیان ابنسینا، تمام هويّات مدبّره، اعمّ از نفوس نباتی و حيوانی و انسانی، به حکم طبيعت تکوينی خويش، به وضع موجود خود مکتفی نيستند و رو به سوی کمال وجودی خود رهسپارند؛ اين کمال وجودی همان حيث خيريّت وجودی نفس است که موجوديّت او را مورد ترجيح قرار داده، و منبعث از خير محض است. با رهسپاری به سوی خير وجودی، از نقص وجودی خود که حيث شريّت او است، دور شده و فاصله میيابد. اين حرکت به کمال و رهسپاری از عدم هيولانی، برخاسته از شوق و عشق غريزی و طبيعی موجود در آن نفوس است.
🍂ابنسينا بر اساس تحليل فوق، موجوديت عشق مذکور را فلسفهی آفرينش اين موجودات دانسته است؛ چرا که بر طبق حکمت الهی، همين عشق است که موجود مدبّر را به حفظ کمالات موجود ترغيب میکند، و از وضع موجود به سمت کمالات ممکن سوق میدهد، و بدين ترتيب، نظام حکيمانهی عالم را سازمان میبخشد.
🔅پ.ن: تسرّی عشق به همهی نفوس در اندیشهی ابنسینا، میتواند سرنخ مهمی در تبیین عمومیت علم و اراده در همهی هستی محسوب شود.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق (۲)
🍂شيخ اشراق در تبيين خود از عشق، که تفاوت محسوسی با بيان ابنسينا دارد، عشق را ابتهاج به کمال موجود تعريف میکند، و آن را متفاوت با شوق، که مستلزم صيرورت به سوی تتميم کمال عقلی يا ظنی يا وهمی است، میداند.
🍂پس آنچه که در موجودات براي تحصيل خير مفقود يافت می شود، شوق است و نه عشق.
🍂بر اين اساس، حضرت حق، عاشق خود است، هرچند معشوق خود و غير خود است. نيز، شوق به ساحت کبريايی او راه ندارد. البته ابتهاجی که ذات احدی از ذات خود دارد، هيچ موجود ديگری چنان ابتهاجی را ندارد.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق (۳)
🍂ملاصدرا عشق خداوند به خويش را شديدترين عشق موجود در هستی میشمارد، چرا که عالیترين مدرِک، شديدترين ادراک را به عالیترين مدرَک يافته است، و اين مستلزم شديدترين عشق است. البته اين عشق به ذات، مستلزم شديدترين محبّت و عشق به غير خود نيز است؛ چرا که اگر کسی به چيزی عاشق شود، به همهٔ منتسبات آن شيء نيز، از آن حيث که منسوب به معشوق هستند، عشق میورزد.
🍂از سوی ديگر، ملاصدرا معتقد به تحقّق مراتب تشکيکی در عشق، در تمام مراتب هستی است؛ چرا که ذات بینهايت حضرت حق، غايت وجودی برای همه موجودات و کائنات است، پس همه موجودات، چه به صورت ارادی و چه به صورت طبيعی، طالب کمالات اويند و تلاش در تشبّه به او دارند.
🍂بر اين اساس، هستی و عشق، تلازم غير قابل انفکاکی با يکديگر دارند، و هر چه وجود، شديدتر باشد، عشق نيز شديدتر است.
🆔@ghafari_ir