.
✨﷽✨
🔅برهان و ایمان
✍نقدی بر دیدگاه آقای مصطفی ملکیان در باب برهانناپذیری متعلق ایمان
⬅️سخن آقای ملکیان:
↩شكی نيست كه اديان و مذاهب، مخصوصاً اديان و مذاهب ابراهيمی، برای ايمان ارزش قائلند؛ اگر چيزی بخواهد متعلق امر يا متعلق نهی واقع شود، بايد امر اختياری باشد. از طرفی، اگر كسی مطلبی را قبول نداشته باشد، و ديگری برای او، برهان بر آن مطلب بياورد و او نتواند در هيچيك از مقدمات برهان او تشكيك كند، در اين صورت اگر بخواهد بدان مطلب معتقد شود، از روی اختيار نيست، بلكه از روی جبر است. برهان اگر خدشه ناپذير باشد، نتيجهٔ برهان را شخص جبراً قبول میكند. در آنجا گزينش ميان رد و قبول ندارد. گزينش وقتي است كه برهان چندان مستحكم نباشد. پس براي اينكه چيزی فضليت داشته باشد، چارهای جز اين نيست كه استدلالی به نفع آن چيز، وجود نداشته باشد.
🔅پاسخ:
۱. تفکیک علم و پذیرش:
↩ایمان، همانگونه که آقای ملکیان میپذیرد، از مقولهٔ پذیرش است، نه صِرف علم و یقین. ارائهٔ برهان یقینآور برای یک مطلوب، ملازمهای با پذیرش آن مطلوب ندارد؛ برهان، علم آور است، نه پذیرشساز. به همین دلیل است که در آیه شریفه قرآن چنین آمده است که «جَحَدوا بِها واستَیقَنَتها أَنفُسُهُم». بر این اساس، پذیرش، برای کسی که دارای برهان است، جبری نیست.
۲. بیدقتی در فهم معنای اختیار و جبر
↩اگر اشکال فوق را نادیده بگیریم، باز هم برهانِ یقینآور، منافی اختیار در ایمان نیست. زیرا اختیار آنگاه منتفی میشود که عاملی غیر از مؤمن و خارج از مؤمن، در ایمانِ مؤمن دخالت کند، و مؤمن، شبیه کلنگی در دست انسان شود، که به ارادهٔ انسان، نه به ارادهٔ خودش، به زمین کوبیده میشود. حالآنکه ایمان مؤمن، محصول تصمیم و ارادهٔ خودش است، نه ارادهٔ شخص دیگر، و همین مقدار، کافی برای تحقق اختیار است.
۳. عدم امکان ایمان در فرض عدم برهان:
↩اگر بپذیریم که نمیتوان برای متعلق ایمان، برهان آورد، پس ایمان به یکی از دو طرف نقیض، مستلزم ترجیح بدون مرجّح است.
🆔 @ghafari_ir
✨﷽✨
🎐اتمام مدیریت استاد خسروپناه و آغاز راهی هموار برای استاد ذکيانی
🔻در مديريت، قانونی وجود دارد که هر آغازی سرانجام دارد، و آنچه برای يک مدير، شايسته و الزامی است، قدر دانستن فرصت مديريت و انجام اقدامات مصلحانه و در خور تقدير است.
🔻اتمام مديريت استاد خسروپناه بر مؤسسه حکمت و فلسفه ايران، مستثنی از اين اصل نيست؛ وی در مدّت تقريباً هفت سال مديريت بر مؤسسه حکمت، خدمات فراوانی به يادگار گذاشت؛ صاحبان انصاف، سختکوشی او را در ساماندهی به امور، تحسين میکنند، و البته سختگيریهایش نسبت به حضور و موظفی اعضای هیئت علمی، در همين راستا ارزیابی میشود.
🔻در یادداشت خودم که در خبرگزاری مهر، منتشر شد، ابعادی از خدمات استاد خسروپناه را متذکر شدهام. فقط يک نمونه از آن را مجددا یادآور میشوم که در مدّت حضور استاد خسروپناه در سمت رياست مؤسسه و با همکاری صادقانه معاونت های پژوهش و اداری، از میان ۱۸۳ اثر منتشره در کل سنوات تشکیل این مؤسسه فاخر از ابتدای تأسیس تاکنون، ۱۳۵ کتاب مربوط به دوره مدیریتی جدید است، و هم اکنون، دهها طرح پژوهشی داخلی و خارجی در این مؤسسه، در حال انجام یا آماده انتشار است.
🔹يکی از نکات مهم در دوران مدیریت استاد خسروپناه، احترام به پیشکسوتانِ خدمتگزار به مؤسسه است؛ وی در ابتدای ورود به مديريت مؤسسه، از مدیر پیش از خود، استاد دکتر اعوانی، و سایر بزرگانی که کرسی تدريس در مؤسسه داشتند، خواهش کرد تا تدریس خود را ادامه دهند. و همین، سبب شد که کرسی تدریس اساتید محترم، آقايان دکتر اعوانی و دينانی و محقق داماد، از گرم ترین مجالس امروزین دروس فلسفه و عرفان در تهران محسوب شود.
☀️جناب آقای دکتر غلامرضا ذکيانی در شرایطی به مدیریت مؤسسه حکمت نائل شده است، که مسیر نيل به موفقيتهای فراوانِ پیش رو، فراهم و هموار شده است، و با توسل به عنایت الهی و با توجّه به خصلت بیآلايگی و پشتکار که همگان از او سراغ دارند، و با توجه به علقهٔخاطرش به منطق و حکمت اسلامی، میتواند در تعالی و پيشرفت اين مؤسسه، گامهای بلندی بردارد.
🎐برای جناب آقای دکتر ذکیانی، دعای موفقیت و بهروزی و تأييد الهی میکنم.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅امام زینالعابدین علیهالسلام:
🔸يا أباخالِدٍ ، إنَّ أهلَ زَمانَ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِاِمامَتِهِ و المُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ ، أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ ، لِأنَّ اللّهَ تباركَ و تَعالي اَعطاهُم مِنَ العُقولِ و الاَفهامِ و المَعرِفَةِ ما صارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ و جَعَلَهُم في ذلكَ الزَّمانِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدينَ بَينَ يَدَی رَسولِ اللّهِ بِالسَّيفِ، اؤلئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً و شيعَتُنا صِدقاً و الدُّعاةُ اِلی دينِاللّهِ عزّوجلّ سِرّاً و جَهراً .
🔹ای ابوخالد! همانا اهل زمان غیبت او که اعتقاد به امامتش دارند و در انتظار ظهورش هستند، از مردم همه زمانها برترند
🔹زیرا خدای متعال آنچنان عقل و فهم و معرفتی به آنها عنایت فرموده که غیبت برای آنها به منزلهٔ دیدن حضوری شده است، و آنان را در آن زمان، نظیر کسانی قرار داده که در پیشگاه رسول خدا با شمشیر جهاد کردهاند.
🔹آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستین ما و دعوتکنندگان به دین خدای متعال به طور پنهان و آشکار هستند.
📒کمال الدین، باب ۳۱، حدیث ۲
✨ألـلَّـھُم؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَـرَج✨
🔅@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نماهنگ «ناحلة الجسم یعنی ...»
🔸تهیهشده توسط آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها
▪️ @ghafari_ir
🌳کتابهای «منظومهٔ فکری امام خمینی» و «منظومهٔ فکری آیتاللهالعظمی خامنهای»
🌳آثار برگزیده و شایستهٔ تقدیر جشنوارهٔ کتاب سال حوزه
🌳این توفیق را به معاون محترم علوم انسانی دانشگاه آزاد، استاد عبدالحسین خسروپناه، صمیمانه تبریک میگویم.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔻نقد دیدگاه آقای مصطفی ملکیان
🔻سخن ملکیان دربارهٔ نیاز اول فرزند: (سخنرانى اخلاق فرزندپرورى، آبان 97)
🔻يک سلسله از نيازهاى فرزندان به لحاظ روانشناسى فردى و اجتماعى و حتى فلسفى محرز هستند و برآورده نشدن اينها حتما لطمه هاى جدى به آنها وارد مى کند …
🔻نياز اول: نياز به دانستن؛ بچهها نياز دارند جهان پيرامون خودشان را بشناسد، اين نياز سه وظيفه بر دوش پدر و مادر مىگذارد:
۱. وظيفه تعليم و تربيت فرزند
۲. آگاه کردن بچه ها از نتايج مثبت و منفى کارها (دلالت به خير)
۳. آگاهکردن بچه ها از اينکه برد عملشان تا کجاست و چه کسانى تحت تاثير اعمال آنها قرار مىگيرند.
🔹ارزیابی:
🔹سخن فوق در خصوص تعلیمی دانستن نیاز اول کودک، مبتنی بر انگارهٔ تقدم تعلیم بر پرورش است؛ این تقدم، مبتنی بر چند پیشفرض است:
الف. کودک میتواند مصلحت و مفسدهاش را از طریق تعلیم، درک نماید. چرا که تعلیم، فرع «پذیرش علم» از ناحیهٔ متعلم است.
ب. کودک میتواند مصلحت و مفسده را مقایسه نموده، و مصلحت را مقدّم بر مفسده کند.
ج. قوای ادراکی کودک در دو حوزهٔ عقل نظری و عملی، همچنین قوهٔ بهنحو حافظهٔ کودک، فعالانه عمل میکند.
🔹درحالی که هیچکدام از پیشفرضهای فوق، قابل اثبات نیست. بلکه شواهد روشنی برخلاف آنها وجود دارد. در روانشناسی رشد نیز، تاکید بر تقدم تربیت و عادتورزی، بر تعلیم است.
🔹دلیل نقلی نیز، برخلاف توصیه ملکیان است. در روایات فراوانی تأکید شده است که در مقام تربیت کودک، او را «عادت» به اعمال خیر بدهید. (کافی، ج۶، ص ۴۷).
🔹منشأ توصیه بر ایجاد عادت، و تقدم آن بر تعلیم، روشن است. کودک -بهخصوص در سنین ابتدایی- نمیفهمد چرا و بر اساس کدام مصالح آیندهنگرانه، باید مراقبت از کمالات خود کند و هماکنون عامل به خیر شود. فقط میتوان او را عادت به خیر داد.
🔹نکتهٔ آخر: این، علمزدگی است که همواره تأکید بر آگاهی و آموزش شود، و از نقش کلیدی تربیت، و تقدم آن بر آموزش، غفلت شود. بلکه اساساً «آموزشپذیری» گزینهای است که محصول تربیت است و نمیتوان تعلیمش داد.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔹اخیرا رهبر معظم انقلاب در جلسهای با حضور برخی مسئولین، فرمودند: خجالت میکشم از اینکه در منزل، گوشت مصرف بشود.
🔹همچنین، مقام معظم رهبری در جلسه دیگری که همزمان با صرف شام بود، مسئول تهیه غذا را شماتت کرده و فرمودند مگر تذکر نداده بودم که گوشت، کمتر مصرف کنید؟
🔸این دقیقاً همان شیوهٔ حکمرانی حاکمان الهی است، که زندگی خود را همسطح زندگی ضعفای جامعه میکند.
🔸لیکن مایه تاسف، حال برخی مسئولین نظام است که خود را مستحقّ حقوق نجومی و اموال اعیانی میدانند و با بیحیایی، در تریبون عمومی و مقابل مردم مستضعف، اموال و حقوق نجومی خود را میشمارند.
🔸حکومت اسلامی در ایران، نیازمند خانهتکانی اساسی است، و برخی از نامسئولان، باید از قطار مسئولیت اخراج شوند، تا بفهمند مدیر در حکومت اسلامی، به معنی خدمتگزار است، نه رییس.
🆔@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅مسئولیت شما آقایان، زیاد است.
🔅اگر یکی از شما آقایان روحانیت، خلافی بکند، میگویند جمهوری اسلامی اینگونه است.
🔅 @ghafari_ir
🔅 گفتگوی تحلیلی رادیوی سراسری معارف با استاد دکتر غفاری
🔅موضوع: بررسی تحلیلی پیشرفتهای علمی پس از انقلاب اسلامی
🔅روز دوشنبه ۱۵ بهمن ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🔅 نکات مورد توجه خودتان را از طریق ادمین کانال، میتوانید در میان بگذارید تا در گفتگوی رادیویی، مورد استفاده قرار گیرد.
🔅 @ghafari_ir
پاسخ به پرسشهای دانشجویان.pdf
2.05M
🔅 پاسخهای رهبر معظّم انقلاب به پرسشهای دانشجویان
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️نوک مسمار به پهلو بخورد یا نخورد
🔹یا به دیوار از آن سو بخورد یا نخورد
▪️این در سوخته حتما به زمین میافتد
🔹لگدی بین هیاهو بخورد یا نخورد
▪️دست بالا برود روضه بهپا خواهد شد
🔹حال بر صورت بانو بخورد یا نخورد
▪️زنده میماند اگر این نوک سنگین غلاف
🔹فرقش این است به بازو بخورد یا نخورد
▪️بعد از این فرق ندارد به خدا حال علی
🔹خانه بیفاطمه جارو بخورد یا نخورد
▪️داغ محسن به دل آل علی خواهد ماند
🔹نوک مسمار به پهلو بخورد یا نخورد
🔸شاعر اهلبیت: وحید محمدی
▪️@ghafari_ir
💎سخنی ارزشمند (و مفید در نفی سکولاریزم)
🔹مصطفی ملکیان:
🔅ضعيفشدن دين، فقط به اين نيست كه تعداد پيروان آن، كاهش يابد، يا پيروانش مثلا روزهاى يكشنبه به كليسا نروند يا روزهاى جمعه به نماز جمعه. بلكه آنچه مهمتر است، اين است كه دين منحصر به چند عمل عبادى شود كه كسرى و درصدى از كلّ اوقات شبانه روز فرد را به خود اختصاص دهد، چنانكه گويى فرد كسرى از شبانه روز را در خواب است، كسر ديگرى را در حال كسب درآمد، كسر ديگرى را در حال خريد مايحتاج زندگى ، و... و كسر ديگرى را هم در حال ديندارى.
🔅همانطور كه مثلا نمیتوان گفت كه آدمى در بخشى از اوقات شبانهروزش نفس میكشد و از اكسيژن هوا استفاده میكند و در ساير بخشهاى شبانهروز به كارهاى ديگرى میپردازد، بلكه در واقع، در تمام اوقات، در عين اينكه از اكسيژن هوا بهره میبرد، به كارهاى گونهگون خود مشغول است، درست به همين نحو، نمیتوان ديندارى را منحصر به بخشى از اوقات شبانهروز كرد.
✍مصاحبه مجلهٔ هفت آسمان با آقای مصطفی ملكيان
🌐 @ghafari_ir
🔅«اردشیر زاهدی»، وزیـــر خارجه و آخــرین سفیر رژیم پهلوی در آمریڪا در مصاحبه با شبکهٔ تلویزیونی «راشاتودی» به مناسبت چـهل سـالگی انقلاب اسلامی:
🔹آمار تحصیلڪردگان در ایـران، باعث افتخار است.
🔹به عملڪرد جمهوری اسلامی احترام میگذارم، چرا که آنها طبق یک منطق عمل میڪنند، و من آنها را تمجید میڪنم.
🔹تصور براندازی در ایران، خوشخیالی است.
🔅مشروح مصاحبه در:
🔅 fna.ir/brfhzz
🔅 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅گفت: هنوز با این گرانیها و فشارهای اقتصادی، پای آرمانهای انقلاب و رهبرت هستی⁉
🔅گفتـــم: در مکتب امامـ حسین«ع»، ممڪن است زمانی برسد که «آب» هم برای نوشیدن نداشته باشی❗
#نکته_ناب
🆔 @ghafari_ir
971122_بیانیه گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
🔅بیانیهٔ مهم و تاریخی رهبر معظم انقلاب برای چهلّهٔ دوم تمدنساز
#گام_دوم_انقلاب
🆔 @ghafari_ir
💢بازخوانی متن بیانیهٔ گام دوم انقلاب (بخش اول)
💠بسم الله الرّحمن الرّحیم💠
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم بإحسان إلی یوم الدّین.
🔸از میان همهٔ ملّتهای زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب، همّت میگمارد، و در میان ملّتهایی که بهپا خاسته و انقلاب کردهاند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و بهجز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران، که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّهٔ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش، پشت سر نهاده و در برابر همهٔ وسوسههایی که غیرقابل مقاومت بهنظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد #دومین_مرحله_خودسازی_و_جامعه_پردازی_و_تمّدن_سازی شده است.
🔸درودی از اعماق دل، بر این ملّت! بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد، و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم میشود.
🔸آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود، و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه، پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را بهرخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم، واکنش نشان دهند، امّا این واکنش، ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیکتر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانهٔ انقلاب و چهل دههٔ فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست و پنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان بهپیش میرود.
🔸برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا #فطرت بشر در همهٔ عصرها با آن، سرشته است.
🔸آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک، دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیش آمده، از #روی_گردانی_مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.
🔸انقلاب اسلامی همچون #پدیدهای_زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آمادهٔ تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست؛ به نقدها حساسیت مثبت نشان میدهد، و آن را نعمت خدا و هشدار به #صاحبان_حرفهای_بیعمل میشمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش، که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّهٔ نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.
🔸جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نوبهنو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بهشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بهشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود، هرگز بیمبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بیشک فاصلهٔ میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصلهای طیشدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بیشک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.
#ادامه_دارد...
🆔@ghafari_ir
💢بازخوانی متن بیانیهٔ گام دوم انقلاب (بخش دوم)
🔸انقلاب اسلامی ملّت ایران، #قدرتمند، امّا مهربان و باگذشت و حتّی #مظلوم بوده است، مرتکب افراطها و چپرویهایی که مایهٔ ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است، در هیچ معرکهای، حتّی با آمریکا و صدام، گلولهٔ اول را شلیک نکرده و در همهٔ موارد، پس از حملهٔ دشمن، از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.
🔸این انقلاب از آغاز تا امروز، نه بیرحم و خونریز بوده، و نه منفعل و مردّد، با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده، و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنهٔ عمل جهانی و منطقهای در کنار مظلومان جهان، مایهٔ سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.
🔸اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این #بنده ناچیز، مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل میگذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم.
🔹سخن اوّل دربارهٔ گذشته است.
🔸عزیزان! نادانستهها را جز با تجربهٔ خود یا گوش سپردن به تجربهٔ دیگران، نمیتوان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزمودهایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیدهایم و شما خواهید دید. دهههای آینده، دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود، #حراست کنید و آن را هرچه بیشتر، به #آرمان بزرگش که ایجاد #تمدّن_نوین_اسلامی و آمادگی برای طلوع #خورشید_ولایت_عظمیٰ (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید.
🔸برای برداشتن گامهای استوار در #آینده، باید #گذشته را درست شناخت و از #تجربه_ها درس گرفت؛ اگر از این #راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزهای قوی، تحریف و دروغپردازی دربارهٔ گذشته و حتی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همهٔ ابزارها برای آن، بهره میگیرند. #رهزنان_فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ #حقیقت را از #دشمن و پیادهنظامش نمیتوان شنید.
🔸انقلاب اسلامی و نظامِ برخاسته از آن، از #نقطه_صفر آغاز شد؛
🔹اولاً: همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت، که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که بهدست بیگانه ــو نه بهزور شمشیر خودــ بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضعِ بهشدّت نابسامان داخلی و عقبافتادگی شرمآور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر.
🔹ثانیاً: هیچ تجربهٔ پیشینی و راه طیشدهای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن، نمیتوانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی #بدون_سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با #هدایت_الهی و قلب نورانی و اندیشهٔ بزرگ #امام_خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.
🔸پس آنگاه انقلاب ملّت ایران، #جهان_دو_قطبی آن روز را به #جهان_سه_قطبی تبدیل کرد، و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانهٔ جدید «اسلام و استکبار» پدیدهٔ برجستهٔ جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانهٔ #ملّتهای_زیر_ستم و #جریانهای_آزادیخواه جهان و برخی دولتهای مایل به استقلال، و از سویی نگاه کینهورزانه و بدخواهانهٔ #رژیمهای_زورگو و قلدرهای باجطلب عالم، بدان دوخته شد. بدین گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزلهٔ انقلاب، فرعونهای در بسترِ راحت آرمیده را بیدار کرد؛ دشمنیها با همهٔ شدّت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم #ایمان و انگیزهٔ این ملّت و رهبری آسمانی و تأییدشدهٔ امام عظیمالشّأن ما، تاب آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت، امکانپذیر نمیشد.
#ادامه_دارد...
🆔@ghafari_ir
💢بازخوانی متن بیانیه گام دوم انقلاب (بخش سوم)
🔸بهرغم همهٔ این مشکلات طاقتفرسا، جمهوری اسلامی روز به روز، گامهای بلندتر و استوارتری به جلو برداشت. این چهل سال، شاهد جهادهای بزرگ و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفتآور در ایران اسلامی است. عظمت پیشرفتهای چهلسالهٔ ملّت ایران، آنگاه بهدرستی دیده میشود که این مدت، با مدتهای مشابه در انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب هند مقایسه شود. #مدیریّت_های_جهادی الهامگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «#ما_می_توانیم» که امام بزرگوار به همهٔ ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همهٔ عرصهها رسانید.
🔸انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بهشدت تحقیر شده و بهشدت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفتِ سریع قرار گرفت؛ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردمسالاری تبدیل کرد و عنصر ارادهٔ ملّی را که جانمایهٔ پیشرفت همهجانبه و حقیقی است، در کانون مدیریت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میداندار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد؛ روحیه و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ بهبرکت تحریم دشمنان، اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد:
🔸اولاً: #ثبات و #امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزهٔ پیروزی در جنگ هشتساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقیاش را پدید آورد.
🔸ثانیاً: #موتور_پیشران کشور در عرصهٔ علم و فنّاوری و ایجاد زیرساختهای حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد، که تا اکنون ثمرات بالندهٔ آن، روز به روز فراگیرتر میشود. هزاران شرکت دانشبنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزههای عمران و حملونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیونها تحصیلکردهٔ دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، دهها طرح بزرگ از قبیل چرخهٔ سوخت هستهای، سلّولهای بنیادی، فناوری نانو، زیستفنّاوری و غیره با رتبههای نخستین در کلّ جهان، شصت برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ده برابر شدن واحدهای صنعتی، دهها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشتههای گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشتههای مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و دهها نمونهی دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور بهارمغان آورد. ایرانِ پیش از انقلاب، در تولید علم و فنّاوری صفر بود، در صنعت بهجز مونتاژ، و در علم بهجز ترجمه، هنری نداشت.
🔸ثالثاً: #مشارکت_مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنههای داخلی، حضور در صحنههای ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید، و در موضوعات اجتماعی مانند کمکرسانیها و فعالیتهای نیکوکاری که از پیش از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس از انقلاب، مردم در مسابقهٔ خدمترسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی، مشتاقانه شرکت میکنند.
🔸رابعاً: #بینش_سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بینالمللی را بهگونهٔ شگفتآوری ارتقاء داد. تحلیل سیاسی و فهم مسائل بینالمللی در موضوعاتی همچون جنایات غرب بهخصوص آمریکا، مسئلهٔ فلسطین و ظلم تاریخی به ملت آن، مسئلهٔ جنگافروزیها و رذالتها و دخالتهای قدرتهای قلدر در امور ملتها و امثال آن را از انحصار طبقهٔ محدود و عزلتگزیدهای بهنام روشنفکر، بیرون آورد؛ اینگونه روشنفکری میان عموم مردم در همهٔ کشور و همهٔ ساحتهای زندگی جاری شد و مسائلی از این دست حتّی برای نوجوانان و نونهالان، روشن و قابل فهم گشت.
🔸خامساً: کفّه #عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. #نارضایتی_این_حقیر از کارکرد عدالت در کشور بهدلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بیهمتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت، کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بیعدالتی در این چهار دهه، با هیچ دورهٔ دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتختنشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بهویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیهٔ زیرساختی و خدمترسانی بودند.
#ادامه_دارد...
🆔@ghafari_ir