eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.4هزار دنبال‌کننده
519 عکس
273 ویدیو
25 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✨﷽✨ 🔅 از جمله موضوعاتی که اخیرا به عنوان مطلوب پژوهشی در میان برخی پژوهشگران و روشنفکران متداول شده است، بررسی حقّانیت و اعتبار گزارش‌ها و نقل‌های مربوط به جنایت کربلا، در کتاب‌های مقاتل از یک‌سو، و در بیانات مادحین اهل‌بیت علیهم‌السلام از سوی دیگر است. 🔱 در سالیان اخیر، برخی از مادحین، سخنانی را طرح می‌کنند که یقیناً مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست؛ همچون این سخن که «امام حسین علیه‌السلام به خاطر آب، منت دشمن را کشید»؛ سخنانی که منعکس‌کنندهٔ ذلت اهل‌بیت علیهم‌السلام در مقابل دشمنان است، و در نادرستی این قبیل سخنان، شکی نیست. 🔱 لیکن برخی پژوهشگران، به صِرف نبودن یک مطلب در کتب مقاتل، در صحت آن سخن تشکیک می‌کنند، هرچند از مشهورات شفاهی در طول تاریخ روضه‌خوانی باشد؛ مثلا در موجودیت وجود مطهر حضرت علی‌اصغر سلام‌الله‌علیه، و یا موجودیت وجود مطهر حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها تردید یا انکار می‌کنند، یا در عبارت منقول از حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به هنگام طلب آب برای طفل رضیعشان تشکیک می‌کنند. 🔱 اما در این خصوص، به دو نکته التفات نمی‌کنند: 🔅 یک اینکه اساساً در مسأله‌ای همچون جنایت عاشورا، که مشحون به ظرائف و دقائق مختلف و متنوع فراوان است، امکان ثبت تمام وقایع توسط چند نفری که عمدتا از سپاه دشمن هستند، نبوده است؛ لذا نباید چنین اصلی را تثبیت‌شده تلقی کنیم که مکتوبات در مقاتل، معیار وجود و عدم شخصیت‌ها و حوادث عاشورایی است. 🔅 نکتهٔ دوم اینکه در طول تاریخِ حکومتهای اموی و عباسی، روضه خواندن برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، خط قرمز حکومت‌ها بود، چه برسد به اینکه مکتوبات مرتبط به این جنایت‌، انتشار یافته و کاتبان به آزادی مبادرت به کتابت نمایند. در این شرایط مشحون از تقیه، نباید توقع معیار بودن را نسبت به این کتب شریف، روا دانست. 🔱 با عنایت به دو نکتهٔ فوق، صاحبان انصاف چنین قضاوت خواهند کرد که در چنین موضوعاتی، باید به منقولات مشهور شفاهی اعتنا نمود و حظّی از ارزشمندی را برای آنها لحاظ کرد. 🔱 لذا در طول تاریخ، مشاهده می‌کنیم که اصحاب دقت در علوم، همچون مرحوم صاحب قوانین و مرحوم آقای بهجت «رهما» بطور ویژه به روضهٔ حضرت علی اصغر علیه‌السلام اعتنا می‌نمودند؛ بسیار قریب است که این قبیل از عالمان دقیق‌النظر، مضاف بر وجه معنوی توسل به این نازدانهٔ عطشان، تلاش نموده‌اند که با بجای گذاشتن سیرهٔ عملی خویش، کمبود مکتوبات در مقاتل را جبران نموده، و لزوم اعتنا به مشهورات شفاهی در این خصوص را متذکر شوند. 🔅 فراموش نمی‌کنم که کسی خدمت حضرت آقای بهجت رسید و از اعتبار روضه‌های مکشوف عاشورا پرسید؛ حضرتشان پاسخ دادند: یا همین‌ها رخ داده است، و یا بدتر از آن. پس این مشهوراتی که در روضه‌ها خوانده می‌شوند، قدر متیقن آن جنایت‌ها است. 🆔 @ghafari_ir
✨﷽✨ ❓پرسش یکی از محترمین گروه: سلام. لطفا در خصوص معنای مشهورات شفاهی توضیح دهید؛ همچنین بفرمایید با چه معیاری به سنجش این مشهورات نائل شویم؟ با عنایت به این نکته که نقل شفاهی باید با مستندات تاریخی سازگار باشد. حال آنکه برخی از این منقولات شفاهی، طبق مستندات مکتوب، جعلی هستند. ⚜پاسخ: سلام علیکم ⬅بطور قطع، مقصود از مشهورات شفاهی، شهرت در افواه عمومی مردم نیست؛ بلکه مقصود، نقل‌هایی است که در میان عرف شیعیان به نحو مشهور، و در زبان عالمان برجسته و دقیق‌النظر، مقبول بوده است؛ به عنوان نمونه، نام مبارک علی اصغر رضیع را در مقاتل نخواهید یافت؛ ولی تسلیم شما و بنده به نام مبارک ایشان، به دلیل شهرت این نام نزد اکابر از عالمان ملتفت به ظرائف است. ⬅شهرت شفاهی را بنده به عنوان معیار نگاه می کنم و معیار را با معیار دیگر نسنجند. ⬅نکته سوم اینکه قطعا دو منبع مکتوبات تاریخی و مشهورات شفاهی، باید با هم سازگار باشند و همینگونه است؛ هیچ مشهور شفاهی، نافی مکتوب تاریخی نیست؛ مثلا رابطه مشهور شفاهی و مکتوب در مقاتل در خصوص حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها، رابطه تنافی نیست؛ بلکه مشهور شفاهی نکته‌ای طرح می‌کند که در مکتوبات تاریخی نیست. ⚜عرض اصلی بنده این است که حفاظتی ملکوتی از واقعه عاشورا شده است، بگونه‌ای که جعلیات را کف روی آب نموده، آنچه باقی مانده است، حقیقت نابی است که علیرغم مقابله حکومت‌های خبیث اموی و عباسی و غیر اینها، بین اهل روضه «مشهور» مانده است. 🆔 @ghafari_ir
🔱تأملی دربارهٔ تعطیلی #هپکو 🔅هم اکنون دو رویکرد یا دو نظام فکری در نظام سیاستگذاری و اجرایی کشور وجود دارند؛ اینکه در مجموعه نظرات و دیدگاه‌ها چه تفاوتی با هم دارند، را می‌توان جداگانه بررسی نمود؛ لیکن به لحاظ کارکرد و پیامدهای عملکردی: 🔅رویکرد اول -که متأسفانه حاکم بر سیاستگذاری اجرایی است- منجر به تعطیلی کارخانه‌های بزرگی مثل هپکو و مانند آن شده است. 🔅گروه دوم - که نیروهای عملکرد جهادی و طرفداران منطق مقاومت هستند- نه تنها جور خلأ خدمت‌رسانی گروه اول را در داخل کشور و بخصوص در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده به دوش کشیده، بلکه توانسته است به تاسیسات استراتژیک و راهبردی دشمن، همچون تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان حمله نموده و آنها را به تعطیلی بکشاند. 🔱بنابراین، دو رویکرد در کشور در مقابل یکدیگرند: اولی هپکوی اراک را تعطیل می‌کند و دومی آرامکوی عربستان سعودی را به زانو در می‌آورد. 🔅 #انتخاب به دست #مردم است و حق شکایت پس از انتخاب نیست. 🆔 @ghafari_ir
🔅پیش‌نشست همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی ⚜عنوان پیش نشست: جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب ⚜مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی ⚜زمان: پنجشنبه ۴ مهر، ساعت ۹-۱۲ صبح 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜مصداق روشن بیان امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام در وصف متقین بود که «مَلبَسُهُمُ الإقتِصادُ وَ مَشیُهُم التّواضُع» ⚜مردم متدین ارومیه با مشاهدهٔ زندگی ساده و طلبگی او آرام می‌شدند و با سخنان معنوی و اخلاقی‌اش روح می‌یافتند. ⚜در اجتماعات انقلابی حاضر می‌شد و همدوش با سایر مردم، ندای دفاع از ارزش‌های انقلاب را سر می‌داد؛ ظلم اقتصادی و فرهنگی که به مردم روا داشته می‌شد، را برنمی‌تافت و بارها نزد ابوی مرحوم رسیده، و زبان به شِکوِه از مسئولان نالایق می‌گشود. ⚜به سادات ذوی‌الکرام احترام می‌کرد و برای بوسیدن دستشان، قامت خم می‌نمود. ⚜مساجد شهر، طنین دلنشین سخنان ولایت‌مدار و روضه‌های پر از اشک و سوز این #واعظ_پارسا را فراموش نخواهند کرد. ◾️رحلت عالم متقی و واعظ پارسا، استاد اخلاق حوزهٔ علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ملک‌محمد ملکی را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر اروحنا‌له‌الفداء و نائب بر حقشان امام خامنه‌ای، و عموم ارادتمندان و خانوادهٔ محترمشان تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️خدایش رحمت کند و همنشین حضرات معصومین علیهم‌السلام گرداند. ⚜بیت مرحوم آیت‌الله قره‌باغی ره 🆔 @ghafari_ir
⚜جوهر مشترک یاران امام‌حسین علیه‌السلام و پیرخمین ⚜دست‌نگاشت در خبرگزاری تسنیم: ➡ https://tn.ai/2090453 🆔 @ghafari_ir
🔹گزارش تفصیلی خبرگزاری رسا از نشست علمی «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب» 🔸از «تقابل عقلانیت مدرن و دینی» تا «نقش فلسفه در بهبود شرایط اقتصادی و فرهنگی» 🎐http://rasanews.ir/002bqS 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜️حدَّثَنَا هِشَامُ ابْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ قَالَ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ... فَمَا لِمَنْ يُجَهِّزَ إِلَيْهِ وَ لَمْ يَخْرُجْ لِعِلَّةٍ تُصِيبُهُ؟ قَالَ يُعْطِيهِ اللَّهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ وَ يَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِيُصِيبَهُ وَ يُدْفَعُ عَنْهُ وَ يُحْفَظُ فِي مَالِه. ⚜️هشام بن سالم نقل می‌کند: شخصی به خدمت امام صادق علیه‌السلام رسيد و پرسید کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین علیه‌السلام برود و در عوض شخص دیگر را روانه کند "هزینه‌ هایش را بدهد"، چه اجری دارد؟ ⚜️ علیه‌السلام فرمود: به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه می‌‌نویسد و چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او بر می‌‌گرداند!‌ بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او می‌گردانَد و از وى دور میکند و مالش حفظ می‌‌شود . 📒کامل الزیارت، ص ١٢٩؛ بحار الانوار، ج ۹۸ ص ۷۸. ---------------------------- ✍️آدرس کانال استاد غفاری در ایتا و سروش: 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🎐حرکت عظیم توسط جمعیت میلیونی راهپیمایان عزادار حسینی، که مهمترین پیام آن، عملی به محضر حضرت ولی‌عصر اروحنا‌له‌الفداء است، که با پای پیاده و خسته و تشنه و زیر آفتاب سوزان، آوارهٔ بیابان‌ها شدند و مقصدشان را حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام قرار دادند، نویدبخش اعتصام انسانی و اسلامی حول محور ولایت الهی در آخرالزمان است. 🎐این تنها یکی از مظاهر قدرت تکوینی ولیّ الهی است که قلب‌ها را با مراتب مختلف پاکی و زلالی به سوی خود جذب می‌کند، هرچند مبتلا به دشواری‌های مالی و جسمی شوند. در این جریان و جوشش عظیم، انسان‌ها با زلالی این دریا همنوا می‌شوند و هر کس به سهم خویش بهره‌مند از طراوت و پاکی حسینی می‌شود. چه بسا جوانانی که پیش از این، بهرهٔ اندکی از ولایت معصوم داشتند، و اکنون پس از این پیاده‌روی، عمیقأ متحول شده‌اند و با جان و مال و خانوادهٔ خود، آمادهٔ هجرت از خود هستند. 🔅اما در خصوص مطلب ناپخته‌ای که در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی به نگارش درآمد، توجه به این چند نکته می‌تواند مفید باشد: 🔸این جمعیت میلیونی، نماینده میلیون‌ها انسان واله و شیدای جامانده بودند که نتوانستند به جهت موانع مختلف، در این جنبش و خیزش حاضر شوند؛ پس با چشم بصیر می‌توان جریان قلب‌های روانه‌شده به سوی این پیاده‌روی اربعین را بیش از تعدادی دانست که با پای جسمانی، راهی این مسیر شدند. 🔸در ارزیابی هر اقدام فرهنگی، معیار و ملاک، ارزشمندی خود آن حرکت است، و نه میزان استقبال از آن حرکت و اقدام. ارزشمندی اقدام فرهنگی نیز وابسته به میزان خدمتگزاری آن اقدام در راستای مولفه‌های اصیل در اندیشه اسلامی است، که در پیاده‌روی اربعین، یکی از مهم‌ترین ابعاد دین، که تولّی به ولایت الهی و برانگیختن همه جوانب وجودی انسان به سمت اراده ولیّ الهی است، تقویت می‌شود. 🔸با ملاکی که سردبیر روزنامه ارائه نموده است، بسیاری از اقدامات فرهنگی جاری در کشور مانند جشنوارهٔ فیلم فجر را باید تعطیل نمود؛ چرا که استقبال کننده از آنها بسیار نازل‌تر از این رقم میلیونی حاضر در شور اربعینی هستند. 🔸ناظران میدانی، گواهی می‌دهند که میزان اثرگذاری این پیاده‌روی بر اعماق جان جوانان و نوجوانان، علیرغم همهٔ سختی‌های آن، قابل مقایسه با اثرگذاری هیچ اقدام فرهنگی دیگر نیست که در طول این چهل‌سال، از سوی مسئولین فرهنگی کشور، به اجرا درآمده‌اند. کسانی که در این سیل عظیم انسانی حاضر شده‌اند، چنان سرشار از عناصر اخلاقی همچون ایثار و همبستگی و اجتماعیّت می‌‌شوند، که این میزان از درک اخلاقی را هیچ‌گاه و در هیچ موقعیت دیگر، وجدان نکرده‌اند. 🔅از این‌رو، ای‌کاش مقداری از تسهیلات که برای ارزانی مسافرت‌های غیر زیارتی مانند سفر به ترکیه قرار داده‌اند، برای سفر اربعین قرار داده می‌شد؛ و جای این تعجب، باقی است که چرا از میان این همه اقدام فرهنگی بی‌ثمر، انگشت اتهام به سمت حرکت مردمی و الهی و پرثمر اربعین حسینی گرفته شده است که مورد تأکید اهل‌بیت علیهم‌السلام و سیرهٔ عملی مراجع معظم تقلید و اولیاء الهی بوده است! 🆔 @ghafari_ir
«ابن‌سینا» یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان اسلام است، که علاوه بر دانش فلسفه، در دانش‌های مختلف دیگر نیز تبحر داشت. بر همین اساس، در جهان غرب با لقب «امیرپزشکان» شناخته شده است. کتاب قانون ابن‌سینا در طب یکی از مهمترین آثار پزشکان دنیای قدیم و یکی از مهم‌ترین کتاب‌های طبی اروپا در قرون وسطی بوده است. ایشان در علم ریاضی و نجوم نیز جایگاهی خاص داشت. بخشی از کتاب شفا درباره ریاضیات بوده که شامل چهار بخش هندسه، علم حساب، موسیقی و هیئت است. نظریات و رویکردهای این فیلسوف بزرگ، تأثیر قابل توجهی بر فلسفه اسلامی و نیز فلسفه غرب در سده‌های میانه داشته است. او توانست در ساختار تفکر مشایی، نوآوری‌های زیادی پدید آورد. کتاب‌های «شفـا» و «اشارات و تنبیهات» مهم‌ترین آثار ابن‌سینـا در حکمت و فلسفـه، دایرة‌المعـارف فلسفـی محسوب می‌شوند. کتاب #حکیم_همه_‌دان درصدد است تصویری روشن و ساده از زندگی و حیات فکری ابن‌سینا ارائه کند، و به همیـن منظــور به بررسی اندیشـه او در حـوزه‌هـای معـرفت‌شناسـی، هستی‌شناسی، خداشناسی و نفس‌شناسی پرداخته است. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ❓شبهه: ❗️اگر شما در اسراییل به‌دنیا می‌آمدید، به احتمال زیاد یهودی می‌شدید، اگر در اروپا به‌دنیا می‌آمدید، احتمال زیاد مسیحی، و اگر در ژاپن به‌دنیا می‌آمدید، شینتو می‌شدید. ❗️پس"دین" پدیده‌ای‌ است که "جغرافیا" برای شما تعیین می‌کند. ❗️آنچه مهم است "اخلاق و انسانیت" است که به جغرافیای زمان ومکان محدود نیست! ⚜پاسخ: ⚜در پاسخ به این سخن، توجه به چند نکته می‌تواند مفید باشد: 🔅 چه بسا بتوان گفت که در ابتدای کودکی و نوجوانی، انسان غالباً دنباله‌روی از فرهنگ پیرامون خود می‌کند؛ اما حقیقتاً در دورهٔ جوانی، حس جستجوگری و کنجکاوی و پرسشگری در انسان جوانه می‌زند و انسان نسبت به هر حقیقتی کندوکاو می‌کند؛ به همین جهت است که اکثر افرادی که دین خود را به اسلام تغییر داده‌اند، در سنین جوانی اقدام نموده‌اند. 🔅 سخن فوق اینگونه القاء می‌کند که اکنون همهٔ اروپایی‌ها مسیحی‌اند و همهٔ ژاپنی‌ها آیین شینتو را دارند؛ این در حالی است که هم اکنون در قارهٔ اروپا، طبق آمارهای منتشر شده از سوی مراکز معتبر آمار، جمعیت مسلمان‌ها بسیار نزدیک به جمعیت مسیحیان شده است؛ همچنین در کشور ژاپن، پدیدهٔ اسلام‌گرایی به یک حقیقت جاری تبدیل شده، به‌گونه‌ای که طبق آمار منتشر شده، هر روز ده نفر در ژاپن به دین اسلام گرایش می‌یابند. 🔅 حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام هر دو اهل فلسطین و آسیایی بودند؛ حال آنکه به روشنی می‌بینیم که دو دین یهود و مسیحیت، غالباً پیروان اروپایی و آمریکایی دارند. پس جغرافیا محدودهٔ دین را تعیین نمی‌کند. 🔅 در انتهای این شبهه آمده است که دین اهمیتی ندارد، بلکه انسانیت مهم است؛ حال پرسش این است که آیا خضوع در برابر رازق مطلق و نعمت‌بخشِ همهٔ موجودات عالَم، شرط انسانیت نیست؟ آیا اگر کسی در برابر خدایی که تک‌تک نفس کشیدن‌هایمان را مدیون عنایت و رحمت او هستیم -تا چه برسد به ذره‌ذره نعمت هایی که در زندگی از آنها برخورداریم- سر تعظیم و بندگی خم نکند، شایستهٔ نام انسان است؟ 🔅 دربارهٔ رواج شبهاتی از قبیل شبههٔ فوق، این نکته جالب توجه است که فقط دین و حقایق الهی، محدود به جغرافیا، معرفی می‌شوند؛ اما وقتی نوبت به فرهنگ سکولار و شهوتران غرب مدرن می‌رسد، اصلاً سخنی از محدودیت جغرافیایی به میان نمی‌آید، بلکه به‌یک‌باره در این مقولات فرهنگی، سخن از دهکدهٔ جهانی واحد و نظریهٔ جهانی‌شدن می‌شود. 🥀و در انتها، گلایه‌ای دوستانه و دردمندانه از دوستان مؤمن و مؤمنان دوست: 🥀شبهاتی از قبیل شبههٔ فوق، دقیقا با همین عبارات در فضای مجازی به وفور منتشر می‌شوند؛ اما پاسخ دادن به این شبهات و یا نشر پاسخ اینها، گویی مایهٔ زحمت و خلاف شأن است. 🥀برادران و خواهران ایمانی! صدقه منحصر به بذل مال نیست؛ انتشار پاسخ شبهات در عصر غیبت، نیز صدقه است و چه خوب صدقه‌ای است یاور حضرت حجت بودن در دفع و رفع شبهات عقیدتی. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ #فضیلت_صلوات 🥀امام رضا عليه‌السلام: 🥀من لم يقدر على ما يكفّر به ذنوبه، فليكثر من الصلاة على محمّد وآله، فإنّها تهدم الذنوب هدماً. 🥀كسى كه توانایی کفاره بر گناهانش را ندارد، بر محمّد و آل محمّد عليهم‌السلام زياد صلوات فرستد، زيرا صلواتِ فراوان، بنيان گناه را نابود مى‌كند. 🔅وسائل‌الشیعه، ج ۷، ص ۱۹۴. #فضیلت_سحرخیزی 🥀امام صادق علیه‌السلام: 🥀الشتاء ربيع المؤمن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه 🥀زمستان بهار مومن است. از شبهای طولانیش برای شب زنده‌داری، و از روزهای کوتاهش جهت روزه‌داری بهره می‌جوید. 🔅روضةالواعظين ج ۲، ص ۳۱۷ 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜بخش اول از مصاحبه خبرگزاری تسنیم با استاد غفاری قره‌باغ دربارهٔ جایگاه معرفتی علامه طباطبایی: 🔅زمانه‌شناسی علامه ره و فهم دقیق از ضروریات روزگار و اقتضائات حوزه‌های علمیه 🔅برخی از ابتکارات فلسفی علامه ره 🔅مواجههٔ علامه ره با مکاتب دگراندیش معاصر ⚜ مشروح مصاحبه در خبرگزاری تسنیم: 🆔 https://tn.ai/2141565 ✍کانال استاد غفاری در سامانه‌های مجازی: 🆔 @ghafari_ir
🔅روش برخورد با اعتراض مردم در کلام امام علی علیه‌السلام 🔅 ... وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِك.َ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ ... 🔅... هرگاه مردم بر تو گمان ستمکارى داشتند، با شفافیت، عذرت را برایشان روشن کن و با روشنگری، ذهنیت آنان را اصلاح کن؛ چراكه همین پاسخگو بودن، نفس تو را تربیت می‌کند و سبب مهربانى و رفق با مردم می‌شود و راهی است برای آنکه به هدفت در قوام‌بخشی به آنها بر پایهٔ حق برسی. 📚 نهج‌البلاغه، نامهٔ ۵۳، عهدنامهٔ مالک اشتر 🆔 @ghafari_ir
⚜پیام ارسالی از طرف یکی از اعضای محترم ذیل روایت «ضرورت شفافیت در حاکمیت»: 🔅البته پیش فرض این راه‌حل، این است که تو واقعا ظلم نکرده باشی، و فقط عدم شفافیت، موجب شده است که مردم گمان کنند که تو ظلم کرده‌ای؛ ولی اگر واقعا ظلم کرده باشی، دیگر این راه حل نخواهد بود. 🔅پیش‌فرض دیگر نیز، این است که مردم به تو اعتماد کامل داشته باشند که نه تنها هرگز دروغ نمی‌گویی، بلکه حرف دو پهلو هم نمی‌زنی، تا بعدا بتوانی بگونهٔ دیگری تفسیرش کنی، تا شفافیت تو، مردم را قانع کند. 🔅و با توجه به اینکه این پیش‌فرض‌ها در جامعه ما محقق نیست، این راهکار جوابگو نخواهد بود. ⚜پ.ن: پیام فوق، منعکس‌کنندهٔ برداشت غالب اجتماعی از عملکرد دولت کنونی است، که سبب ازدیاد «بی‌اعتمادی به کارگزاران» و «عدم احساس امنیت نسبت به آینده» شده است. ☀️روایت است که اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: شَرُّ الْبِلادِ بَلَدٌ لا اَمْنَ فيهِ وَ لا خِصْبَ. بدترين شهرها شهری است که امنيت و روزی فراخ در آن نباشد. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜️بخش دوم مصاحبه خبرگزاری تسنیم دربارهٔ شخصیت علمی علامه طباطبایی: 🔅جایگاه فطرت در عزيمت توحيدی 🔅حکمت و حکومت در اندیشه مرحوم علامه 🔅روش سلوک عرفانی از منظر علامه طباطبایی 🆔 tn.ai/2142551 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ❓پرسش يکی از اعضای محترم گروه: ❓مقام "غيب الغيوبی" حضرت حق را توضيح دهيد. ⚜پاسخ: ⚜حضرت حق ذات مطلق و بی‌نهایت است و ذات بی‌منتها نه به شکار علم حضوری ما انسانها می‌رسد، و نه به صيد اذهان ما در می‌آيد. چرا که هرچه غير او است، متناهی است و متناهی نمی‌تواند محیط به نامتناهی شود. بر این اساس، حضرت حق که هويتی مطلق از همهٔ قیود است، محال است که مورد ادراک هیچ‌کدام از مخلوقاتش درآيد، و آنچه هرکدام از ما انسانها بدان توجّه می‌کنيم، وجهی از وجوه، و اسمی از اسماء حضرت حق است. 🔅لازم به دقت است که سبب و مناط در عدم امکان علم حضوری و حصولی به حضرت حق، محدوديت هويّات امکانی است، و اين مانع، نسبت به همهٔ هويتهای امکانی توسعه دارد. به همين جهت است که در کلام عارفان و فيلسوفان مسلمان آمده است که حتی انبياء الهی نيز به علم به ذات نائل نشده‌اند، و این علم، مخصوص حضرت حق است. ⚜از جمله فروعات اين سخن، آن است که چون ذات الهی، معلوم هيچ کس جز خود خداوند نشده است، پس ذات الهی معبود هيچ کس نيز نشده است، و همهٔ عابدان و سالکان، عبادت‌کنندهٔ اسمی از اسماء الهی هستند؛ در ذيل، به برخی مستندات اين سخن اشاره می‌شود: 📒محی‌الدين عربی ذيل آيهٔ (ما اَشهَدتُهُم خَلقَ السَّمواتِ والاَرضِ ولاخَلقَ اَنفُسِهِم وما كُنتُ مُتَّخِذَ المُضِلّينَ عَضُدا) می‏‌گويد: و العلم بذات الحق محال حصوله لغيرالله. مشابه اين مطلب را ذيل آيه پاياني سوره «كهف» نيز آورده است. (رحمة من الرحمن، ج۳، ص ۱۷) 📒حضرت امام خمينی ره فرمود: إنّ الحق بمقامه الغيبی غيرمعبود، فإنّه غير مشهودٍ و لامعروف، و المعبود لابدّ و أن يكون مشهوداً أو معروفاً... . مقام غيبی آن هويت محض، نه مشهود حضوری عارف است و نه معروف حصولی حكيم، در حالی كه معبود بايد معلوم باشد، به شهود حضوری يا به علم حصولی، از اين‌رو مقام غيبی ذات خداوند را هيچ‌کس نمی‏‌تواند بپرستد. نيز فرمود: اعلم أيّها المهاجر إلی الله بقدم المعرفة و اليقين... أنّ الهوية الغيبية الأحدية... غيرمعروفة لأحد من الأنبياء و المرسلين و لا معبودة لأحد من العابدين و السالكين الراشدين و لا مقصودة لأصحاب المعرفة من المكاشفين. (مصباح الهداية، ص ۱۳) 📒حضرت علامه طباطبايی ره در ذيل آيهٔ (واصبِر نَفسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدعونَ رَبَّهُم بِالغَدوةِ والعَشیّ يُريدونَ وَجهَه) فرمود: و وجهه تعالی أسمائه الحسنی و صفاته العليا التی بها يتوجّه إليه المتوجهون و يدعوه الداعون و يعبده العابدون... و أمّا الذات المتعالية فلا سبيل إليها. (الميزان، ج ۱۳، ص ۳۲۴) 🆔 @ghafari_ir
⚜حضرت عبدالعظیم و «دینداری معیار» 🔅نگاشته‌ای از حجت‌الاسلام دکتر غفاری دربارهٔ شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی 🔅خبرگزاری تسنیم: 🆔 https://tn.ai/2150717 🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜مارک گرشت(مأمور سابق CIA در غرب آسیا): ⚜بگذارید راحتتان کنم، تنها مانع ما برای ایجاد دموکراسی ایران، آیت الله مصباح یزدی است؛ فقط آیت‌الله مصباح یزدی. ⚜او تنها کسی است که دموکراسی را به چالش می‌کشد. 📒برگرفته از کانال گروه کلام موسسه امام خمینی ره: 🆔 @meshkatnoor 🆔 @ghafari_ir
سلسله جلسات کوتاه ویدیویی نقد معنویت مدرن توسط حجت الاسلام دکتر غفاری در آپارات 👇👇👇👇 https://www.aparat.com/ghafari_ir/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%BA%D9%81%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%D9%82%D8%B1%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D8%BA
🌟عاقبت، کسانی که می‌گفتند طرح هدفمندی یارانه‌ها گداپروری است، امروز طرح معیشت را پی‌ریزی کردند و ۶۰ میلیون ایرانی را مجدداً یارانه‌بگیر کردند، تا کشوری با ۶۰ میلیون فقیر، به دنیا معرفی شود. 🌟نهایت عقلانیت دولت تدبیر و امید، که می‌گفت زبان جهان را بهتر می‌فهمد، همین است. 🆔@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 دربارهٔ مقایسه نحوه تدوین سند ۲۰۳۰ با نحوه تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ ⬅ نسخه جهانی سند ۲۰۳۰ در سال ۲۰۱۵ در یونسکو تصویب شد، و بلافاصله با بکارگیری ۳۰ کارگروه تخصصی در مدت یک سال نسخه بومی آن، در کشور ایران رونمایی شد. ⬅در مقابل، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مدت ۲۵ سال مراحل تصویب را گذراند و پس از تصویب آن در سال ۱۳۹۰، دو سال نیز طول کشید تا ابلاغ شود و جالب است بدانید که تا به امروز، که ۶ سال از ابلاغ سند تحول بنیادین می‌گذرد، هنوز این سند، عملیاتی نشده است. ⬅قوهٔ اجرایی نه تنها جامعهٔ نخبگانی کشور را در جریان فرایند تصویب و تدوین سند ۲۰۳۰ قرار نداد، بلکه مراکز ملی و رسمی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نیز نامحرم دید. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ⚜رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال ۹۸ در حرم مطهر رضوی: ⚜در همین سال‌های اخیر، کنگرهٔ آمریکا ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده، یا ارائه کرده است! ۲۲۶ طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی. ⚜حالا البتّه اینجا من یک هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان، چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟! 🥀🥀🥀🥀🥀 ⬅️ گامی به سمت و ایجاد مجلسی در با انتخاب نمایندگان شایستهٔ قانونگذاری و نظارت. ان‌شاءالله. 🆔 @ghafari_ir
🔹بیانات مقام معظم رهبری در ٩٨/٨/٢٨  ⚜«الان اروپایی‌ها و دیگران، از تحریم ما متضرّرند، ولی خوب! روابط پیچیده و در هم تنیدهٔ اقتصادیِ بین‌المللی به آنها اجازه نمی‌دهد کارهایی را بکنند؛ وقتی او دید تحریم بی‌اثر است، او هم از تحریم دست برمی‌دارد. البتّه وقتی او از تحریم دست برداشت، ما نباید سیاست تکیه به داخل را باز عوض کنیم. بعضی منتظرند که راه، آن طرف باز بشود، باز سرِ ماشین را کج کنند به آن سمت؛ این غلط است. ما باید اطرافِ سیاستهای تکیه به داخل را آن چنان محکم و استوار نگه داریم که ولو حالا به فرض که تحریمها هم برداشته شد -خیلی خب، امکانات بیشتری در اختیار ما قرار خواهد گرفت؛ از مسئلهٔ صادرات و امکانات گوناگون و مانند اینها‌ استفاده کنیم- امّا به آن حرکتِ تکیهٔ به داخل، ضربه‌ زده نشود.» 🔅یادمان باشد که رهبر معظم انقلاب بر «عوض نکردن سیاست تکیه به داخل؛ حتی با رفع تحریم‌ها» تأکید داشته‌اند. 🆔 @ghafari_ir
☀️یکی از محورهای مهمی که دولت هاشمی رفسنجانی پس از رسیدن به ریاست قوه مجریه و در طول دولت‌های پنجم و ششم مطرح و پیگیری کرد، سیاست تعدیل اقتصادی بود. ☀️آزادسازی قیمت‌ها که نتیجه طبیعی طرح تعدیل اقتصادی بود، باعث بروز پدیده‌ تورم بی‌سابقه‌ای شد که ثبت رکورد تورم ۵۰ درصدی را در برداشت. این تورم فشار شدیدی به طبقات محروم و مستضعف جامعه وارد ساخته و به ناآرامی‌های اجتماعی در برخی شهرها منتهی شد. ☀️در آن برهه، برخی از مسئولین دولتی که بیشتر عضو کارگزاران سازندگی بودند، به صراحت گفتند «حتی اگر در فرآیند تعدیل، ۱۵ درصد جمعیت کشور که عموما دهک‌های محروم جامعه بودند در زیر چرخ‌های توسعه له شوند، اشکال ندارد» ☀️کارگزاران هاشمی معتقد بودند که این سیاست‌ها قربانی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌شود برای آنها کاری کرد؛ زیرا بایستی مردم هزینه و بهای توسعه را بپردازند! 🆔 @ghafari_ir