فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ فرمایش حکیمانهی رهبر معظم انقلاب دربارهی عدالتخواهی و رابطه آن با مصداق سازی
⚜ در مطلب بعد، در این باره توضیحاتی تقدیم خواهم کرد.
🆔 @ghafari_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته تبیینی ناظر به فرمایش رهبر حکیم انقلاب در باب عدم مصداقسازی در عدالتخواهی:
*عدالتخواهی: مصداقسازی یا ورود مصداقی*
اخیرا فایل تصویری تقطیع شدهای از سخنان یکی از مسئولان نهاد امامت جمعه منتشر شد، که نکاتی را دربارهی نوع مواجههی امامان جمعه با موضوع عدالت خواهی طرح نموده بود و بازخوردهای مختلفی را پس از آن برانگیخت. غالب انتقادات، ناظر به آن بخش از سخنان بود که درباره عدم درستی ورود ائمه جمعه به مصادیق فساد بود، و این نادرستی را مستند به دیدگاه امامین انقلاب اسلامی نمود.
بنده در فقرات ذیل، سعی خواهم نمود دیدگاه رهبر حکیم انقلاب را دربارهی رابطه عدالت خواهی و ورود مصداقی به مفاسد، مورد تبیین قرار دهم.
۱. همانگونه که در کلیپ منتشر شده در همین کانال مشاهده میشود، نهی حکیمانهی رهبر عزیز از مصداقسازی در عدالتخواهی، اولا خطاب به عموم مردم است، که به دلیل ضعف در تحلیل، ممکن است به دام مصداقسازیهای غلط بیافتند؛ و ثانیاً معلّل به احتمال اشتباه و عدم اتقان از یکسو و مبتلاشدن به قانوندانهای قانونشکن از سوی دیگر است. بهرهبرداری غلط از این سخنان، در نهی ائمه جمعه از ورود صریح و مصداقی به موضوع فسادستیزی، مغالطه است. زیرا آنان میتوانند با برخورداری از اطلاعات مستند نهادهای امنیتی و قضایی، از هر دو معضل فوق، دور باشند. همچنین، میتوانند بدون نام بردن از متهم، به موضوع اتهامی بپردازند و فساد را فریاد علنی کنند.
میتوان گفت مقصود اصلی حجتالاسلام علیاکبری در این خصوص، نفی نام بردن از متهم، پیش از اثبات در دادگاه بوده است، نه نفی ورود مصداقی به اتهام.
به عنوان نمونه، فرض کنید در شهری، اعضای شورای شهر، باصراحت مانع شفافیت آراء باشند. امام جمعهی عدالتخواه حکیم و زیرک، بدون متهم نمودن شخص خاص، میتواند نسبت به عدم وجود شفافیت در آن شورا اعتراض کند و زبان گویای مردم منطقهی خود شود. امام جمعهی عدالتخواه، میتواند به این معضل بپردازد و مسئولین مرتبط را در این خصوص، به چالش بکشد و تریبون خودش را به رسانهای بر علیه مسئولان نامسئول تبدیل کند.
۲. اساساً منع ائمه جمعه از ورود عینی و مصداقی به عدالتخواهی، سبب هزینه شدن رهبری عزیز در امور کلان خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر ائمه جمعه و سایر تریبونداران، در فتنه سال ۸۸ ورود به موقع و میدانی میکردند و باصراحت تبیینی بر علیه ظلم آشکار آن روزگار میخروشیدند، بار عظیم مبارزه با فتنه، تلنبار نمیشد و بر دوش یک نفر جمع نمیشد.
۳. منع ائمه جمعه از ورود مصداقی به مفاسد، اساساً سبب ریزش مخاطبان او خواهد شد و جایگاه این نهاد بسیار محوری را به سطوحی همچون سخنرانی مجلس ترحیم، تنزل خواهد داد. چرا که توقع مردم از این جایگاه، دقیقاً همین ورود عینی به مفاسد و رویارویی با مفسدین است.
۴. بارها از سوی رهبر حکیم انقلاب و همچنین از سوی یاران بصیر و صادق او، شاهد ورود علنی و مصداقی به مفاسد اجتماعی و اقتصادی بودهایم. در هفده اسفند سال نود و سه، رهبری عزیز به موضوع فساد زمینخواری در ارتفاعات مشهد ورود مصداقی و علنی نمودند. یا حاج قاسم عزیز در مراسم روز مسجد، به معضل چندشغله بودن ائمه جماعت و آثار منفی آن در عدم مدیریت مسجد توسط امام جماعت، شورید و صراحتا در مقابل همهی آقایان علماء، که غالباً مبتلا به این معضل هستند، گلایه نمود. بیش از این، رهبر معظم انقلاب از ورود مصداقی تشکل های دانشجویی به مفاسدی همچون موضوع نیشکر هفتتپه تشکر کردند. فعل و تأیید رهبری عزیز و یاران بصیرش، گواه صادقی بر مقصود صحیح از مصداقسازی، و تفاوت آن با ورود مصداقی است.
سیداحمد غفاری
طلبه حوزه علمیه قم
۱۴۰۰/۸/۸
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
✍ کانال اطلاع رسانی دیدگاههای استاد سیداحمد غفاری
عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🆔 @ghafari_ir
سبحان مَن لایموت
محضر پرفیض استاد معظم آیتالله فیاضی
با سلام و تقدیم احترام
این مصیبت را به حضرتعالی تسلیت عرض میکنم.
از حضرت الٰه مسألت میکنم آن مرحومه را با صدیقه طاهره سلام الله علیها محشور گرداند و به وجود پربرکت حضرتعالی و فرزندان و بستگان محترم، صبر و اجر مرحمت کناد.
شاگرد: سیداحمد غفاری قرهباغی
.
✨﷽✨
📽️ گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه جهانی و اینترنتی ولایت با عنوان بررسی انتقادی معنویت در دنیای مدرن
🏷️ باحضور حجتالاسلام والمسلمین استاد سیداحمد غفاری قرهباغی
🏷️ تاریخ ۱۴۰۰/۸/۵
🎥 http://dl.velayat.tv/film/14000805RoodarRoo.mp4
📺📺📺📺📺
📽️ برنامه زندهی «رو در رو» با حضور کارشناس معنویتپژوه استاد غفاری قرهباغی، برنامهای برای چهارشنبه شبها ساعت ۱۹:۳۰
🔖 درشبکه جهانی ولایت، زیرنظر حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی دام عزهالعالی
📧 آدرس شبکه جهانی اینترنتی ولایت:
📽️ https://www.velayat.tv/fa/index.php
🆔 @ghafari_ir
⚜ هشت سال، مردم را با وعدهی دروغ گشایش برجامی، معطل و سفرهی مردم را کوچک و میلیونها نفر را بیکار کردند. مردم نه از ستاد اقتصادی دولت، خیری دیدند و نه از بورس و نه از بانک مرکزی و نه هیچ عامل اقتصادی دیگر.
⚜ اکنون که وقت بیان صریح پشیمانی و عذرخواهی است، با وقاحت منتظر هستند حتی از برخورد نیروی دریایی با دشمن در خلیج فارس، گشایش اقتصادی و مهار تورم و ... رخ دهد!!
⚜ حکایت غریبی است حکایت روشنفکران این دیار!...
#غیرت
#زیبا_کلام
🆔 @ghafari_ir
همسایه! سایه ات به سرم مستدام باد
لطفت همیشه زخم مرا التیام داد
وقتی انیس لحظهی تنهایی ام توئی
تنها دلیل اینکه من اینجایی ام توئی
هر شب دلم قدم به قدم میکشد مرا
بی اختیار سمت حرم میکشد مرا
با شور شهر فاصله دارم کنار تو
احساس وصل میکند آدم کنار تو
حالی نگفتنی به دلم دست میدهد
در هر نماز مسجد اعظم کنار تو
با زمزم نگاه دمادم هزار شمع
روشن کننند هاجر و مریم کنار تو
تا آسمان خویش مرا با خودت ببر
از آفتاب رد شده شبنم کنار تو
در این حریم، سینه زدن چیز دیگریست
خونین تر است ماه محرم کنار تو
مادر کنار صحن شما تربیت شدیم
داریم افتخار که همشهری ات شدیم
ما با تو در پناه تو آرام می شویم
وقتی که با ملائکه همگام می شویم
بانو! تمام کشور ما خاک زیر پات
مردان شهر نوکرو زنها کنیز هات
زیبا ترین خاطره هامان نگفتنی ست
تصویر صحن خلوت و باران نگفتنی ست
باران میان مرمر آیینه دیدنیست
این صحنه در برابر ایینه دیدنیست
مرغ خیال سمت حریمت پریده است
یعنی به اوج عشق همین جا رسیده است
خوشبخت قوم طایفه، ما مردم قمیم
جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
اعجاز این ضریح که همواره بی حد است
چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است
من روی حرف های خود اصرار میکنم
در مثنوی و در غزل اقرار میکنم
ما در کنار دختر موسی نشسته ایم
عمریست محو او به تماشا نشسته ایم
اینجا کویر داغ و نمک زار شور نیست
ما روبروی پهنه ی دریا نشسته ایم
قم سالهاست با نفسش زنده مانده است
باور کنید پیش مسیحا نشسته ایم
بوی مدینه می وزد از شهر ما،بیا
ما در جوار حضرت زهرا نشسته ایم
بخشی از شعر جناب برقعی شاعر اهلبیت
🆔 @ghafari_ir
«همايش ملی معنويت و علوم اسلامی»
برنامهی روز دوم: نشست علمی کميسيون تخصصی «نسبت معنويت با فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان»
زمان: ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر ۲۶ آبان
عنوان سخنرانی علمی استاد غفاری: بررسی مفهومشناختی معنويت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی، ساعت ۱۱:۳۰
لينک شرکت مجازی در سخنراني ها
http://dte.bz/ethicsconf
🆔 @ghafari_ir
چهارمین پیش همایش ملی عرفان اهل بیتی
توسط گروه #عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
با موضوع "علامه طباطبایی (ره) و منطق استنباط معارف عرفانی و معنوی در کتاب و سنت" با حضور حجج اسلام والمسلمین دکتر علیرضا کرمانی و دکتر احمد غفاری و دکتر محمدجواد رودگر برگزار خواهد شد.
چهارشنبه ۲۶ مهرماه / ساعت ۱۸:۰۰
ارتباط از طریق:
https://join.skype.com/Of4icd5LWJ9x
🆔 @ghafari_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#بخش_اول پاسخ به سخن آقای گرگیچ
جناب گرگیچ عالم اهلسنت ، در نماز جمعه گفته است که هیچکس نباید در خلافت خلفای اول تا سوم تردید کند. وی برای این منظور، به استدلالی عجیب متوسل شده است.
او می گوید:
اگر خلافت خلیفه دوم نامشروع باشد، پس جنگهای او، از جمله جنگ با ایرانیان، نامشروع بوده است.
اگر جنگ خلیفه دوم با ایرانیان، نامشروع بوده است، پس غنیمتهایی که در این جنگ به دست آمدهاند نیز، نامشروع هستند.
اگر غنیمتهای جنگ با ایران، نامشروع باشد، پس هم توزیع آنها توسط خلیفه و هم قبول این غنیمتها و پذیرش آنها از سوی سایر مسلمانان، نامشروع و حرام است.
حال آنکه حضرت سیدالشهداء علیهالسلام، جناب شهربانو دختر یزدگرد پادشاه ایرانی را از خلیفه دوم قبول کرد و به عنوان همسر خود قرار داد.
به عبارت دیگر، اگر خلافت خلیفه دوم، نامشروع باشد، امام حسین علیهالسلام نباید دختر یزدگرد را، که اسیر این جنگ بود، از خلیفه دوم قبول می کرد.
حال که امام حسین علیهالسلام، شهربانو را از جناب عمر قبول کرده است، پس معلوم میشود خلافت خلفا مشروع بوده است.
و اما پاسخ اول:
او میگوید:
اگر خلافت خلیفه دوم، نامشروع باشد، جنگهای او نیز نامشروع است.
این سخن غلط است؛ زیرا نامشروع بودن خلافت خلیفه دوم، ملازمه ای با نامشروع بودن جنگ هایش ندارد.
این ممکن است که یک خلیفه، خلافتش نامشروع باشد، ولی به دلیل اذنی که از امام معصوم گرفته است، به جنگی مشروع ورود کند.
پس لزوماً جنگ های خلیفه دوم، نامشروع نیست؛ هرچند ما شیعیان خلافت او را نامشروع میدانیم.
ادامه دارد...
🆔 @ghafari_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#بخش_دوم پاسخ به جناب آقای گرگیچ
پاسخ دوم:
جناب گرگیچ میگوید:
اگر جنگهای خلیفه دوم ، نامشروع باشد، پس غنیمت هایی که در این جنگ به دست می آید، نامشروع می شود.
این سخن نیز غلط است ؛ زیرا طبق فقه شیعی، آنچه که به عنوان غنیمت در چنین جنگ نامشروعی به دست آمده است، برای خلیفه دوم، که خلیفهای نامشروع است ، حرام است؛ اما همین غنیمت ها، ملک امام معصوم است و او حق تصرف دارد.
بنابراین، اگر حضرت سید الشهدا علیه السلام ، جناب شهربانو را به عنوان غنیمت جنگی، از خلیفه دوم قبول کرده باشد، این قبول، نه به دلیل مشروع بودن خلافت خلیفه دوم، بلکه به دلیل مالکیت امام نسبت به غنیمت های جنگ نامشروع است.
پاسخ سوم:
متاسفانه جناب آقای گرگیچ گزارش درستی از ماجرا ارائه نکرده است.
در روایتی که گزارش از این صحنه می دهد، خلیفه دوم تصمیم میگیرد که فرزندان پادشاه ایرانی را مانند سایر اسرا به فروش بگذارد؛ اما حضرت علی علیه السلام مانع شدند و دستور دادند که دختران پادشاه ایرانی را آزاد کند، تا آنها با هر کس که خواستند ازدواج کنند؛ و بدین ترتیب، طبق این نقل، جناب شهربانو، که یکی از دختران پادشاه ایرانی است، به ازدواج حضرت سیدالشهدا علیه السلام در آمد.
پاسخ چهارم:
اساساً هیچ مستند قاطع و مورد توافقی، نه در میان روایات اهل بیت علیهم السلام و نه در میان کتب تاریخی، برای این ادعا وجود ندارد که دختر پادشاه ایرانی به نام شهربانو، در زمان خلافت خلیفه دوم، به اسارت سپاه مسلمانان درآمده باشد و سپس به نکاح حضرت سیدالشهداء علیهالسلام در آمده باشد.
ادامه دارد...
🆔 @ghafari_ir
چادرت را بتکان.پویانفر.mp3
4.11M
.
چادرت را بتکان، روزی ما را بفرست
ای که روزی دو عالم، همه از چادر توست
#فاطمیه_اول
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ علامه مصباح ره: چادر حضرت زهرا سلامالهعلیها که چندین وصله داشت، ارزشش از همهی کهکشانهای عالم بیشتر است.
#فاطمیه_اول
🆔 @ghafari_ir
سیداحمد غفاری
بسم الله الرحمن الرحیم #بخش_دوم پاسخ به جناب آقای گرگیچ پاسخ دوم: جناب گرگیچ میگوید: اگر جنگها
بسم الله الرحمن الرحیم
#بخش_سوم پاسخ به جناب آقای گرگیچ
همانگونه که مشاهده شد، سخنان این عالم اهل سنت هیچ وجاهتی ندارد.
لکن ما نیز، در مقابل رویکرد استدلالی گرگیچ، استدلالهایی را در نامشروع بودن خلافت خلفای اهل سنت تقدیم می کنیم ؛ به این امید که ایشان یا یکی از عالمان اهل سنت، همت بکند و به این استدلال ما، پاسخی قانع کننده ارائه کند:
استدلال اول:
طبق مستندات متواتر و بدون تردید نزد اهل سنت و شیعه، رسول اکرم «ص» قرآن و عترت را دو حقیقت جدا نشدنی معرفی نمودند؛ حال سوال این است که آیا عقل سالم ، عترت پیامبر را ، که حقیقتی همدوش با قرآن کریم است، رها میکند و به سراغ دیگری می رود؟
استدلال دوم:
قرآن کریم در آیه ۵۵ سوره مائده میفرماید:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ
یعنی:
سرپرست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی كه همواره نماز را برپا میدارند و در حالی كه در ركوعند، زكات میدهند.
طبق تفسیر اهل سنت و شیعه، کلمهی «ولیّ» در این عبارت نمی تواند به معنی دوست باشد به دلیل حرف حصر یعنی «انما».
از سوی دیگر، به اجماع مسلمین، تنها مومنی که در حال رکوع صدقه داده است، امیرالمومنین امام علی علیهالسلام است.
حال پرسش این است که آیا عقل سالم با وجود مشاهدهی این آیه شریفه، که می گوید «سرپرست های شما فقط و فقط خدا و پیامبر و علی بن ابیطالب است» علی را رها میکند و سراغ دیگری میرود؟
این دو استدلال، دو مورد از صدها استدلالی است که برای نامشروع بودن خلافت خلفای اهلسنت قابل طرح است.
و اما سخن آخر:
بسیار زیبا خواهد بود که در راستای الفت و برادری میان اهل سنت و شیعه، این گفتگوهای علمی، بدون هیچ هیجان و حاشیه صورت بگیرد، و نه برادران شیعه و نه برادران اهل سنت، از این گفتگوها نگران نشوند و آن را مانعی در مقابل وحدت نپندارند.
قاطعانه اعلام میکنیم که حاضر به مناظره و گفتگوی علمی و استدلالی، در هر موقعیتی هستیم که عالمی از عالمان اهل سنت، اعلام کند و اظهار آمادگی بکند، «به شرط آنکه در مقابل دوربین زنده خبرنگاران بیطرف و رسانههای مستقل قرار بگیرد.»
والسلام
سیداحمد غفاری قرهباغی
طلبه حوزه علمیه قم
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
پرسش:
استاد محترم! حضرت امير پس از شهادت حضرت زهرا س، انتقام نگرفت.
پس چرا صحبت از انتقام حاجقاسم میشود؟
پاسخ:
الف. انتقام، مفهومی قرآنی است؛ خدای متعال در چهار آيه از آیات قرآنی «آيه ۴ سوره آل عمران، آيه ۹۵ مائده، آيه ۴۷ ابراهيم و آیه ۳۷ سوره زمر» خود را منتقم معرفی نموده است. خدای متعال منشأ انتقام را تکذیب نشانههای الهی معرفی میکند:
«فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ»
نشانهی الهی به هر حقیقتی گفته میشود که دلالت بر شأنی و اسمی از شئون و اسماء حضرت حق کند. پس نشانهی الهی ممکن است پیامبر خدا یا ولی الهی باشد.
ب. انتقام خدا از مفسدان و انتقام مظلوم از ظالم، حقيقتی عادلانه است؛ چرا که بسياری از انسانها با اطلاع از چنين پيامدی، از فساد پرهيز می کنند؛ همچنين، تحقق انتقام سبب میشود که ديگرانی که فکر فساد را در سر دارند، از پيگيری فساد منصرف شوند.
ج. انتقام بايد حکيمانه باشد؛ انتقام حکيمانه انتقامی است که سبب نابودی يا تضعيف خط فساد باشد؛ در غير اينصورت، صرفاً خاصيت روانی و احساسی دارد و تأثير چندانی به همراه ندارد.
د. در اوضاع مختلف، از شکلهای مختلف انتقام میتوان سخن گفت؛ گاه ممکن است که ظالم، يک شخص خاص باشد و گاه ممکن است که ظالم، يک جريان اجتماعی باشد؛ در فرض دوم، خشکاندن شخص باعث نابودی فساد نمیشود و بايد به نابودی جريان فساد تمرکز کرد.
ه. حضرت امير «ع» هنگام شهادت حضرت زهرا «س» با ظلم شخصی مواجه نبود؛ بلکه جريانی فتنهگر، در مقابل خط ولايت ايستادند و ايجاد شبهه کردند و فضا را غبارآلود کردند؛ در چنين وضعی، مواجهه با يک شخص خاص، نه تنها هيچ کمکی به نابودی خط فساد نمیکرد، بلکه تقابل جريان ولايت با طاغوت را به خصومت شخصی تقليل میداد و اينگونه تداعی میکرد که ادعای ولايت، ادعايی بر پايهی منافع شخصی و در تقابل با منافع يک شخص ديگر است.
اما حضرت امير با کلّ آن جريان در افتاد و با روشنگری بر پای منبر رسول خدا و با جنگ در ميدان کارزار با جريان فساد، خط طاغوت را از خط هدايت و ولايت جدا کرد و فتنهی شبههانگيزی را نابود کرد.
در انتقام از شهادت حاجقاسم عزیز نیز، حضرت امام سیلی اصلی را حذف نیروهای تروریستی آمریکا از منطقه معرفی نمود.
و. انتقام جریان حق از خط فساد و ظلم بینالملل، ظهورات مختلفی دارد؛ انتقام یک شخص نظامی، صدمه به توان نظامی دشمن است؛ ولی انتقام مهمتر، صدمه به خط تحریفگرِ جریان طاغوت است. اگر تبیینگرانِ خط مقاومت و صلاح، وظیفهی الهی خود را بهموقع انجام ندهند، تحریفگرانِ خط طاغوت به تصرف اذهان و قلوب مخاطبان دست خواهند زد.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
✍ کانال تبیینی سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ نوروزهای حاجقاسم
🆔 @ghafari_ir
⚜ گفتگوی خبرگزاری ایلنا با استاد غفاری در خصوص ابعاد شخصیت حاج قاسم سلیمانی
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#استوری
💢 حرمت مبلغان معارف اهل بیت علیهمالسلام
🎙استاد سید احمد غفاری
🌐 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#رزق
⚜ آوردهاند هنگامی که حضرت موسی ع از طرف خداوند، برای رفتن به سوی فرعون ،و دعوت او به خداپرستی مأمور شد، موسی عليهالسلام که احساس خطر میكرد، به فكر خانواده و بچههای خود افتاد و به خدا عرض كرد: پروردگارا چه كسی از خانواده و بچههای من ، سرپرستی میكند؟!
خداوند به موسی ع فرمان داد که او عصای خود را بر سنگ زد؛ آن سنگ شكست. در درون آن، سنگ ديگری نمايان شد، با عصای خود يك ضربه ديگر بر آن سنگ زد، آن نيز شكسته شد و در درونش سنگ ديگری پيدا گرديد؛ موسی ع ضربه ديگری با عصای خود بر سنگ سوم زد، و آن سنگ نيز شكسته شد، او در درون آن سنگ، كِرمی را ديد كه چيزی به دهان گرفته و آن را میخورد. پردههای حجاب از گوش موسی ع به كنار رفت و شنيد آن كرم اینگونه نیایش میکند:
⚜ سُبحانَ مَن يَرانی وَ يَسمَعُ كلامی و يَعرِفُ مكانی و يَذكُرُنی و لاينسانی
⚜ پاك و منزه است خداوندی كه مرا میبيند و سخن مرا میشنود و به جايگاه من آگاه است و به یاد من است و مرا فراموش نمیكند.
⚜ به اين ترتيب، موسی ع عینالیقین یافت كه خدای بزرگ عهدهدار رزق و روزی بندگان است و با توكل بر او، كارها سامان میيابد.
✋ عزیزانم! خدایی که هر روز به یک وال دریایی، در دل دریا دو تُن غذا میرساند، قادر است که روزانه برای ما انسانها به اندازهی کف دست، روزی برساند و ما را سیر کند.
پ.ن: عالمان طریقت اصرار بر اثر گذاشتن #نماز_شب در جلب و فراوانی روزی دارند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️ امروز بهتاريخ ۲۲ جمادی الثانی، سالروز آغاز خلافت غاصبانهی خليفهی دوم اهل سنت است.
امام علی علیهالسلام در خطبهی شقشقیه، ضمن بیان چگونگی دست به دست شدن خلافت بعد از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، در وصف احوال خلیفهی دوم میفرماید:
«فَیا عَجَباً بَینا هُوَ یسْتَقیلُها فى حَیاتِهِ، اِذْ عَقَدَها لاِخَرَ بَعْدَ وَفاتِهِ. لَشَدَّ ما تَشَطَّرا ضَرْعَیها! فَصَیرَهَا فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ یغْلُظُ کلْمُهَا وَ یخْشُنُ مَسُّهَا وَ یکثُرُ الْعِثَارُ فِیهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا فَصَاحِبُهَا کرَاکبِ الصَّعْبَةِ إِنْ أَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ إِنْ أَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ فَمُنِی النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ فَصَبَرْتُ عَلَى طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِیلِهِ».
شگفتا! اوّلى بااینکه در زمان حیاتش مىخواست حکومت را واگذارد، ولى براى بعد خود عقد خلافت را جهت دیگرى بست. چه سخت هر کدام به یکى از دو پستان خلافت چسبیدند! حکومت را به فضایى خشن کشانیده، و به کسى رسید که کلامش درشت، و همراهى با او دشوار، و لغزشهایش فراوان، و معذرت خواهیاش زیاد بود. بودن با حکومت او کسى را مىماند که بر شتر چموش سوار است، که اگر مهارش را بکشد بینىاش زخم شود، و اگر رهایش کند خود و راکب را به هلاکت اندازد! به خدا قسم امت در زمان او دچار اشتباه و ناآرامى، و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند. آن مدت طولانى را نیز صبر کردم، و بار سنگین هر بلایى را به دوش کشیدم.
⚜ ابنابىالحديد معتزلى که از دانشمندان نامى اهل سنت است، در توضیح سخن امام علی علیهالسلام در خصوص کم اطلاعی وی به احکام دین می نویسد: عُمر مکرّراً در مورد حکمى از احکام فتوى می داد و سپس آن را نقض مینمود و برخلاف آن، فتواى دیگر میداد. در مورد ارث جدّ که با برادران جمع شود، این امر بهتکرار اتفاق افتاد. روزى اعلام کرد که: اگر به من خبر رسد که مَهر زنى از مَهر زنان پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فراتر رفته، آن را از وى بازستانم. زنى که این را شنیده بود به وى گفت: خداوند به تو چنین اجازهاى را نداده، زیرا خداوند خود فرموده: «وآتیتم إحداهنّ قنطارا فلا تأخذوا منه شیئا أتأخذونه بهتانا و إثما مبینا». خلیفهی دوم چون شنید، گفت: همه مردمان از عمر دانشمندترند، حتى زنان پردهنشین. آیا تعجب نمیکنید از پیشوایى که خطا کند و زنى به صواب رود؟!
⚜ او همچنین میگوید: از جمله خصایص اخلاقى عمر این بود که وى متانت در گفتار و عفت کلام را رعایت نمیکرد و ... از آن بخش از سخنان اوست همان جملهی معروف که در بیماری رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله به زبان آورد، که پناه به خدا که او ظاهر آن را قصد نموده باشد....
آنگاه ابنابىالحدید به آن سخن عجیب عمر که در حدیبیه به پیامبر گفت: «مگر تو نگفتی که ما به مکه داخل میشویم؟!» اشاره میکند و از بیان ادامه آن شرم میدارد.
📜شرح نهج البلاغه، ابنابیالحدید، ج۱، ص۱۸۳.
🆔@ghafari_ir
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
⚜ کلاس آزاد استاد غفاری
⚜ تدریس نمط چهارم اشارات «هستیشناسی بوعلیسینا»
⚜ روزهای دوشنبه و سهشنبه ساعت ۱۸ و از روز ۱۸ بهمنماه
✨ شرکت برای عموم برادران و خواهران آزاد است.
✨ لینک ثبتنام جهت استفاده از کلاس مجازی و برخورداری از گواهی:
💻 https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=111
✨ تذکر: کلاس به صورت حضوری و مجازی است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @iripir
.
✨﷽✨
⚜ مصاحبهای تفصیلی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با استاد سیداحمد غفاری
⚜ استاد غفاری: رویکرد سند الگو به سمت تمدّن نوین اسلامی است.
⚜ لینک مصاحبه در خبرگزاری ایسنا:
📳 https://b2n.ir/t46914
━━💠🍃🌺🍃💠━━
✍ کانال اطلاعرسانی دیدگاههای استاد سیداحمد غفاری
🆔 @ghafari_ir
▪️ روح ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.
▪️ شادی روح آن مرجع فقید، فاتحه مع الصلوات.
✍ کانال اطلاعرسانی استاد غفاری
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم کامل گفتگوی فاطمه شجاعی و مولاوردی که منجر به افشای اقدامات امثال مولاوردی و زهرا شجاعی در برنامه زنده شد.
🔺پروژه عقیم سازی و سازماندهی زنان تنفروش برای خدمت به مردان متاهل!
🔺مقابله با ازدواج موقت و شرعی و برنامهریزی برای ترویج و توجیه تنفروشی در دولت اعتدال
⚜ پ.ن: فقط تصور کنید چنین اشخاصی به مدت هشت سال، مدیریت قشر بانوانِ کشور امام زمان علیهالسلام را داشتهاند!
🆘 @ghafari_ir
Rajab.mp3
5.64M
🌸 رهبرانقلاب: بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر رجب بشویم.
@Khamenei_ir
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری در ایتا و تلگرام و اینستاگرام:
🆔 @ghafari_ir