فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به بچه های دههنودی میگن همین الان گرونترین و بهترین چیزی که میخوای رو برات میخریم ؛ عوضش امام حسین رو دوست نداشته باش...
▪️ واکنشهای خاص و جالب بچهها رو ببینید...
▪️ مخصوصاً اون بچهای که گفت حاضرم ps4 خودمو هم بدم ولی امام حسین رو دوست داشته باشم...
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ سهنکتهی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش دربارهی عاشورای حسینی
#بخش_اول
تاکنون دربارهی قیام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، تحلیلهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران عرصهی دینپژوهی و تاریخپژوهی صورت گرفته است، که در این تحلیلها، نگرشهای مختلف و حتی متضاد نسبت به انگیزهی حرکت اجتماعی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام مشاهده میشود.
دکتر عبدالکریم سروش صاحب نگرشی روشنفکرانه نسبت به حرکت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام است که بر اساس آن نمیتوان به این حرکت، «قیام» نام نهاد و یا آن را به عنوان یک الگو به جامعهی اسلامی معرفی کرد. در عبارات ذیل، به تبیین و بررسی این نگرش پرداخته شده است.
۱. خروج امام از مدینه؛ خروجی سیاسی یا از سر ناچاری؟
اولین نکتهای که در تبیین دیدگاه دکتر سروش درباره واقعه کربلا حائز اهمیت است، تاکید وی بر این نکته است که خروج امام حسین از مدینه به سوی مکه و به سوی کوفه، صرفا به این دلیل بوده است که در مدینه امنیت جانی نداشته است و نامههای دعوت کوفیان، وطن دیگری را پیش روی حضرت شکل داده است.
در بررسی این نکته، ابتدا به تبارشناسی این نگرش میپردازیم. این دیدگاه در میان تاریخنویسان و تحلیلگران غیرشیعی، به وفور مشاهده میشود؛ به عنوان نمونه، ابنکثیر در کتاب البدایه و النهایه، دقیقا همین نگاه را برمیگزیند، بلکه کمی افراطیتر، نامهنگاری کوفیان را سبب وسوسهشدن امام حسین علیهالسلام به حرکت به سمت کوفه و کمکگرفتن از آنها تلقی میکند.
لکن حلقه مفقودهای که دکتر سروش و پیشینیان او در میان صاحبان این نگرش، بدان نپرداختهاند، منشاء عدم امنیت جانی امام حسین علیه السلام در شهر مدینه است و اینجا است که مغالطهی خلط علت و دلیل، رخ داده است. اگر دکتر سروش در سخنان خودش به منشأ عدم امنیت جانی امام حسین علیه السلام به خوبی التفات می نمود، هیچگاه این حرکت را عاری از ابعاد سیاسی و هدایتی توصیف نمیکرد؛ بر همه کسانی که به تاریخ قیام امام حسین علیه السلام آگاهی دارند، روشن است که منشأ خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه، نپذیرفتن یزید به عنوان حاکم مسلمین است. پذیرش و عدم پذیرش حاکم اسلامی، به طور قطع یک واکنش سیاسی است؛ در این میان، دست رد زدن به تقاضای بیعت حاکم مستقر و آغاز یک حرکت اجتماعی بر علیه او ، قطعاً در نگاه همگان یک حرکت سیاسی-اجتماعی است؛ بنابراین، حرکت اجتماعی امام حسین علیهالسلام، متصف به «قیام» در سطح اجتماع میشود؛ حقیقتی که دکتر سروش از پذیرش آن، سر باز میزند.
━━💠▪️▪️▪️💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
✨﷽✨
۱. در نقلهای متواتر آمده است که حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام در مسیر مکه به سمت کوفه، بسیار آرام حرکت کردند و در این مدت، با افراد فراوانی مواجه شد و افرادی همچون زهیر سقیفهای را جذب کاروان سعادت نمود و به قله رساند؛ برخی نیز در همین فاصلهی طولانی، فرصت ریزش پیدا کردند، که چه بسا اگر حضرت سریعتر طیّ طریق میکردند، اینان فرصت فکر و تردید نمییافتند و همراه حضرت به شهادت میرسیدند.
▪️حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام چهارده قرن است که آرام آرام در پهنای تاریخ، از مکهی عبادت فردی به سمت کوفهی سیاست و عبادت اجتماعی گام برمیدارد و جامعهی انسانی را نهیب میزند، که فقط کسانی عارف به شریعت و طریقت و حقیقت هستند که مبدء سلوکشان عبادت فردی شود و مقصد سلوکشان شکوه عبادت اجتماعی؛ مبدء عزمشان حرکت از مدینهی خود به سوی مکه خدا باشد، و مقصد همّتشان، حرکت در میان خلق برای دستگیری به سوی حضرت معشوق.
🌟هان! که این فرصت طولانی، سبب تردید و ریزش نشود. کاروان اباعبدالله الحسین علیهالسلام فقط اهالی صبر و بصر را دربر میگیرد و بقیه حیران و سرگردان در بیابان تاریخ، شبانه از سیطرهی رأفت نور به ظلمات بردگی و غربپرستی و غربگدایی خارج میشوند. وای به حال من و تو اگر وهب مسیحی، لیاقت همراهی امامالمسلمین یابد و من و تو که نام خود را شیعه و موالی حسین علیهالسلام گذاشتهایم، از این کاروان بهشت جا بمانیم.
۲. برخی در این مسیر، از جان و مال و آبروی خود میگذرند و حبیبوار اجازهی ورود اهلبیت را به میدان کارزار نمیدهند و تا جان به تن دارند، خود را درگیر با دشمن میکنند.
برخی دیگر، فقط امکانات خودشان را نثار امام میکنند و سخن که به جان میرسد، دریغ کرده و جان امام را کممایهتر از جان خود میانگارند.
گروه سوم در میادینی حضور مییابند که اصلا دشمنی در آنجا نیست؛ البته دست به دعا برمیدارند که امامی که در کارزار است، به سلامت بماند!
گروهی نیز خودشان را نوکر خود خود امام میدانند و نمایندهی امام برایشان هیچ است.
گروه پنجمی هم هستند که امام حاضر در صحنه را مذمت کرده و بخاطر اینکه قصد کوفهی سیاست نموده است، مذمتش نموده و دنیاطلبش میخوانند. افّ بر این چهار گروه!
.
🌟هان ای نفس! ببین در کدامین جمع نشستهای؟
▪️اگر در میدان مبارزه هستی و تیرهای پرتابشده، قامتت را خم نکرده و مایهی زخم امامت نشدهای، زهیروار و سلیمانیوار، مدافع امام زمانت هستی.
فرود تیرها نگرانت نکند، که اگر دشمن در مقابلت نبود، تیری هم به سویت پرتاب نمیشد. پس تیرباران به سوی تو علامت درستی اقدام تو و درستی جا و مکان تو است. طُوبی لَکَ و حُسنُ مَآب!
▪️اگر در میدان مبارزه، فقط آمادهی خدمات مالی هستی و جان خودت را شیرینتر از خدمت به امام میبینی، همان عبیدالله حر جعفی هستی که اسبش را لایق خدمت به امام میدید، نه خودش را! و نه خودش و نه اموالش به درد امام نخورد و بیبرکت شد.
▪️اگر در میدان مبارزه نیستی و دعاگو و ثناگوی امام حاضر در صحنهای، و زمانی که مسئولیت دفاع از جامعهی اسلامی متوجه تو میشود، به کُنجی میخزی و مشغول ذکر میشوی، به جایی کوچ کن که ندای طلب یاری امامِ حاضر در صحنه به گوش تو نرسد، وگرنه شریک قتل امام و مقام امامتی.
▪️اگر مانند سلیمان صُرَد خزاعی، مطیع شخص امام هستی و تکبر به تو اجازه نمیدهد که مطیع نائبش شوی، سرانجامت در بهترین حالت مثل سلیمان میشود که تائب میشوی و خونت بدون هیچ فایدهای برای اسلام ریخته میشود، و در بدترین حالت، مثل منتظری میشوی که توفیق توبه هم برایش معلوم نشد و تا آخرین روزهای عمر، نوکری بیبیسی برایش ماند.
▪️و اما آن که دین را جدای از دنیا و سیاست میپندارد و امام جامعه را از ورود به سیاست پرهیز میدهد و او را از فرجام تلخ سیاست کربلایی نگران میکند و شربت خنک مذاکره را به امام پیشنهاد میدهد، از محرومین اولین و آخرین است. چنین کسی در مکهی عبادات فرعیاش جا میماند و به کربلای تاریخ حیاتش نخواهد رسید.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
✍ سیداحمد غفاری قرهباغی
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ سهنکتهی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش دربارهی عاشورای حسینی
#بخش_دوم
قیام امام حسین علیهالسلام؛ قاعده یا استثنا؟
در بخش دیگری از تحلیل دکتر سروش، مشاهده میشود که او قیام امام حسین علیهالسلام را به مثابهی یک استثنا و برخلاف قاعدهی رایج در میان اهلبیت علیهمالسلام توصیف می کند و آن را از جایگاه الگوبخشی به حرکتهای اجتماعی، تهی میکند.
دکتر سروش در تحلیل خود، با نگاهی انتقادی به رویکرد دکتر شریعتی در نقد نگاه سنتی به واقعه عاشورا، دکتر شریعتی را سبب ترویج قاعدهانگاری اقدام امام حسین علیه السلام معرفی کرده و روحانیت معاصر شیعی را متأثر از رویکرد دکتر شریعتی معرفی می کند.
در بررسی این نگرش، ابتدا به این نکته دقت میکنیم که دکتر سروش به دلیل عدم همشکلی رفتار امام حسین علیه السلام با سایر ائمه طاهرین، اقدام حضرت سیدالشهدا علیهالسلام را اقدامی استثنایی و برخلاف قاعده توصیف می کند؛ حال آنکه اگر این نگرش درست باشد، آنگاه باید به همه اقدامات و رویکردهای امامان معصوم تعمیم داده شود و همه آنها استثنایی تلقی شوند؛ به عنوان نمونه، رفتار سیاسی امام رضا علیهالسلام و پذیرش ولیعهدی مأمون، باید رفتاری استثنایی تلقی شود چرا که سایر امامان معصوم چنین رفتاری نداشته اند، و اگر چنین نگرشی را بپذیریم، دیگر قاعده و الگویی نمیماند تا رفتار امام حسین را برخلاف قاعده معرفی بکنیم.
نکته دیگر در نقد نگرش دکتر سروش، عدم التفات این روشنفکر به اقتضائات زمانی و مکانی و تناسب اقدام با بستر زمان و مکان است؛ بیتوجهی کنشگر به عنصر زمان و مکان، سبب عدم استحکام در کنش می شود؛ همچنین، چنانچه پژوهشگر به این دو عنصر در تحلیل حرکت اجتماعی کمتوجهی بکند، در این صورت نمیتوان تحلیل او را تحلیلی همهجانبه و قابل دفاع دانست.
سیدالشهدا علیهالسلام در بستر زمانی دهه ۶۰ و در مواجهه با عنصر حکومتی آن روز و با توجه به تضعیف جایگاه دین در اثر اقدامات تخریبگر معاویه و یزید، و با وجود یاران باوفایی که هم در میان خانواده خویش و هم در میان دوستان خویش سراغ داشت، بهترین اقدام را انتخاب کرد و توانست منشاء حرکتی اجتماعی بشود که پس از ۱۴۰۰ سال ، همچنان الهامبخش حرکت های اجتماعی در میان امت اسلامی است.
از سوی دیگر، متاثر دانستن روحانیت معاصر شیعه از دکتر شریعتی در تلقی انقلابی از حرکت امام حسین علیه السلام را صرفاً باید حاصل حدس و گمان و تخیلات غیر پژوهشی این روشنفکر سالخورده دانست ؛ روحانیت معاصر شیعه با رویکرد متنمحور و با التفات به وجود پارادایمی کاملاً منظومهوار در حرکت اهل بیت علیه السلام در طول ۲۵۰ سال، به درکی منظومهای و چند بعدی و عمیق از شخصیت متعالی اهل بیت علیهم السلام دست یافته اند که در این پارادایم، هم قیام معنا پیدا میکند و هم تقیّه. هم انقلاب اسلامی امام خمینی معنادار می شود و هم سکوت برخی فقیهان مجاهد و انقلابی مانند مرحوم کاشفالغطاء در برابر برخی پادشاهان پیشین.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
متن موسوی، ضد ایرانیترین اقدام یک سیاستمدار است. شاید اگر بایدن بخواهد بر ضد ایران بنویسد، ملایمتر بنویسد.
کاش موسوی بیشتر سخن بگوید تا چهرهی او آشکارتر شود.
البته از طایفهای که در محرم ۸۸، پرتابکنندگان سنگ به عزاداران امام حسین علیهالسلام را «خداجو» خواندند، عجیب نیست که در محرم ۱۴۰۱ به #حبیب_انقلاب و سایر مدافعان حرم توهین کنند.
━━💠💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
.
.
✨﷽✨
⚜ سهنکتهی تبیینی در بررسی دیدگاه دکتر عبدالکریم سروش دربارهی عاشورای حسینی
#بخش_سوم
تصمیم امام حسین علیهالسلام؛ عاشقانه یا فقهی؟
دکتر عبدالکریم سروش در بخشی دیگر از نگرش عاشوراییاش، بر عاشقانهبودن این حرکت تاکید می کند و به همین دلیل، این حرکت را خارج از چهارچوب فقه معرفی میکند؛ بر این اساس، تصمیم امام حسین علیهالسلام، تصمیمی عاشقانه بوده است، نه فقهی.
در بررسی این سخن، اولین محل تأمل در تفکیک رویکرد عاشقانه و فقیهانه است؛ دکتر سروش توضیح نمیدهد که آیا به عنوان مثال نمیتوان نمازی را که فقه، آن را واجب تلقی کرده است، عاشقانه برگزار کرد؟ به عبارت دیگر، چه اشکالی وجود دارد که ما اقدام حسین بن علی علیه السلام را اقدامی هم فقهی و هم عاشقانه تلقی کنیم؟ تفکیک میان عشق و فقه، تداعیکنندهی رویکرد ایمانگرایی در مسیحیت است و بسیار بعید است که با وجود انتقادات فراوانی که امروز بر این رویکرد وجود دارد، همچنان دکتر سروش بر آن گرایش داشته باشد.
از سوی دیگر، عالمان کلامی و فقیهان دینشناس، بر این نکته تاکید نمودهاند که حفظ کیان دین از واجبترین واجبات است و در صورتی که دفاع از دین، واجب عینی بشود، دیگر جای تقیه نیست و شخص باید تا پای جان، به دفاع از کیان دین بپردازد و جلوی نابودی آن را بگیرد. حضرت اباعبدالله علیه السلام نیز در چنین موقعیت تاریخی قرار گرفت و به تکلیف شرعی خویش در دفاع از دین و جلوگیری از فراموشی آن، عاشقانه عمل کرد.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
سال ۹۷ حاج قاسم از جنگ ۳۳ روزه گفت و فقط از نقش سیدحسن نصرالله عزیز و عماد مغنیه صحبت کرد و از خودش هیچ نگفت.
سال ۱۴۰۰ نصرالله از ناگفتههای آن جنگ، فقط از نقش حاج قاسم گفت و از خودش هیچ نگفت.
خوشا به حال آسمانیها و اخلاص آنها...
کاش مانند آنها شویم.
🆔 @ghafari_ir
.
.
✨﷽✨
⚜ دعوت مولوی گرگیج به حضور در مناظرهی زنده و علنی
#بخش_اول
جناب آقای مولوی گرگیج
باسلام و تقدیم احترام
اخیرا بیانیه و فیلمهایی از جنابعالی در فضای مجازی منتشر شده است که در آنها، ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیهالسلام، از جسارت برخی مسئولان به محترمان اهلسنت گلایه نمودهاید.
لزوم رعایت محترمان اهلسنت عزیز و عدم جواز توهین به آنان، اصلی اساسی برای ما شیعیان است و تخطی از آن را روا نمیداریم و قاطعانه از همهی مسئولان میخواهیم بیش و پیش از همه، متعهد به این اصل دینی باشند.
لکن چند پرسش، ناظر به سخنان اخیرتان وجود دارد که ضمن دعوت شما عالم محترم به #مناظره علنی و علمی، به آنها اشاره میکنم تا چنانچه آماده بودید، در یک مناظرهی زنده به آنها پاسخ بدهید:
۱. آیا احترام همهی صحابه، لازم است؟
در میان سخنان خود، به صحابی بودن جناب معاویه و لزوم رعایت احترام صحابهی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله اشاره کردید.
پرسش این است که اگر همهی اصحاب رسول خدا مورد احترام هستند، پس منافقان زمان رسول خدا چه میشوند؟ آیا زمان حیات پیامبر، منافقی نبوده است که همزمان با پیامبر زندگی کند؟ اگر چنین باشد، سورهها و آیات قرآنی متعدد در مورد منافقان مانند آیهی ۱۰۱ سوره توبه، در مورد چه کسی یا کسانی است؟!
حال اگر وجود منافقان را در عصر حیات پیامبر اسلام پذیرفتید، متوجه خواهید شد که قانون «لزوم احترام به همهی اصحاب رسول خدا» قانون نادرستی است و موارد نقض فراوان دارد.
۲. آیا دوران حکومت جناب معاویه، دوران خوشبختی امت اسلام بوده یا بدبختی آنان؟
در بخشی از سخنان خود فرمودهاید که: «در طول چهل سال حکومتداری معاویه، هیچ اغتشاش و بدبختی نبوده است».
پرسش اول:
آیا جناب معاویه با سابقهی دوسال همراهی با پیامبر اسلام ص، به حضرت علی علیهالسلام، که امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهلسنت و صحابی اصیل پیامبر اسلام ص با سابقهی سیسال همنشینی رسول اکرم ص بود، لعنت نمیفرستاد؟ (طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۲۵۳؛ ابنکثیر، البدایة والنهایة، ج۱۱، ص۵۰؛ صحیح مسلم، ص ۱۸۷۱.) آیا این، عین فلاکت و بدبختی امت اسلامی نیست که استاندارش جناب معاویه به همنشین اصلی رسول خدا علیبنابیطالب که به بیان رسولالله «فقط مؤمن او را دوست میدارد و فقط منافق از او بغض و نفرت دارد» (صحیح مسلم ۲/۲۷۱) لعن بفرستد و به دیگران نیز سفارش کند که به او لعن کنند؟
شما از جسارت -و نه لعن- یک مسئول به جناب معاویه آشفته شدهاید، ولی آیا در قبال لعن به علیبنابیطالب علیهماالسلام تاکنون واکنشی داشتهاید؟
پرسش دوم:
ظاهراً از جنگ صفین که بین جناب معاویه و حضرت علی علیهالسلام رخ داده، اطلاع دارید. در این جنگ، عمار صحابی بزرگ رسول خدا به شهادت رسید، که پیامبر در وصف او فرموده بود: «عمار را گروه طغیانگر و فاسق خواهند کشت، در حالیکه عمار آنان را به بهشت، و آنان عمار را به دوزخ دعوت میکنند.» (صحیح بخاری، حدیث رقم ۴۲۸.) آیا فلاکت بالاتر از این، که شخصی مانند جناب معاویه حاکم شام باشد و به جنگ با خلیفه مسلمانان جهان اقدام کند و عمار را به شهادت برساند و شما در عین بیانصافی علمی، امروز دوران حکومت معاویه را خالی از بدبختی توصیف کنید؟!
#ادامه_دارد
━━💠🍃🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین استاد سیداحمد غفاری به مناسبت درگذشت آیت الله ناصری (ره)
▪️ انا لله و انا الیه راجعون
رحلت جانسوز عبد صالح خدا، عالم عامل و استاد بزرگ اخلاق، حضرت آیت الله شیخ محمدعلی ناصری را به حضرت بقیة الله الأعظم أرواحنا فداه، مقام معظم رهبری دام ظله، بیت معظم له و همه شیفتگان مکتب اهل بیت علیهمالسلام تسلیت عرض میکنم.
خدای متعال آن بندهی صالح خدا را همنشین اهلبیت علیهمالسلام گرداند و به شاگردان و ارادتمندان، توفیق ادامهی راه نورانی ایشان را کرامت کند.
سیداحمد غفاری
۴ شهریور ١٤٠١
✨✨✨✨✨✨
پ.ن: تشرف و خاکساری مرحوم آیتالله ناصری به حرم امیرالمومنین علیهالسلام
🆔 @ghafari_ir
.
.
✨﷽✨
⚜ دعوت مولوی گرگیج به حضور در مناظرهی زنده و علنی
#بخش_دوم
جناب آقای مولوی گرگیج
باسلام و تقدیم احترام
اخیرا بیانیه و فیلمهایی از جنابعالی در فضای مجازی منتشر شده است که در آنها، ضمن عرض ارادت باشکوه شما به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء علیهالسلام، از جسارت برخی مسئولان به محترمان اهلسنت گلایه نمودهاید.
مجددا لازم میدانم که تأکید کنم رعایت محترمان اهلسنت عزیز و عدم جواز توهین به آنان، اصلی اساسی برای ما شیعیان است و تخطی از آن را روا نمیداریم.
در ادامه، بخش دوم نقد را به حضورتان تقدیم میکنم تا در صورت آمادگی، در یک مناظرهی علنی و زنده پاسخ بدهید و گفتگو کنیم.
#موضوع_سوم: آیا عالمان برجسته اهلسنت، فضیلتی برای جناب معاویه معتقد هستند؟
در بخش دیگری از سخنانتان، اشاره به فضایل معاویه کردهاید و گفتهاید این فضایل را مستند به قرآن و کلام رسول خدا ص میدانید. ولی با مراجعه به کلام استوانههای علمی اهل سنت، مشاهده میشود که برای وی، فضیلتی ملاحظه نکردهاند؛ به عنوان نمونه:
۱. حتما جناب نسایی، عالم بزرگ اهلسنت و یکی از نویسندگان کتب صحیح اهلسنت، را میشناسید. او بخاطر نوشتن کتاب دربارهی فضایل حضرت علی علیهالسلام به شهادت رسید. به جناب نسایی گفتند چرا دربارهی فضایل معاویه نمینویسد؟ پاسخ داده بود اگر فضیلتی سراغ داشتم، مینوشتم. فضیلتی دربارهی او نمیشناسم، مگر این روایت که پیامبر اکرم ص فرمود: «خداوند شکمت را سیر نکند!» (المناقب خوارزمى ص ۱۱ ح ۱؛ تذکرة الحفاظ، ذهبی، ج ۲، ص ۷۰۰) او را بخاطر بیاعتنایی به معاویه آنقدر زدند که کشته شد.از اين رو، تاريخنگاران در شرح حال نَسائى، او را مقتول و شهید یاد کردهاند. (البداية والنهاية ج۱۱ ص ۱۴۱)
۲. ابن حجر عسقلانی در كتاب «فتح البارى»، كه يكى از بهترين كتابهاى اهل سنّت در شرح صحيح بُخارى است، به نقل از اسحاقبنراهويه مىنويسد: «هیچ حدیث صحیحی در فضیلت معاویه وجود ندارد.» (فتح البارى، ج۷ ص ۸۱ )
۳. ابن تیمیه، شخصیت محوری وهابیت، چنین افرادی است، مینویسد: «گروهى براى معاويه فضائلى ساخته و احاديثى از پيامبر اكرم روايت كردهاند كه همهی آنها دروغ است.» (منهاج السنة، ج۴، ص ۲۳۱ )
۴. رشید رضا از اندیشمندان معاصر و برجستهی اهلسنت و صاحب تفسیر المنار مینویسد: «و ما از اولیاء علی ع هستیم نه از اولیاء معاویة و گروه سرکش؛ اما ما اهل سبّ و لعن نیستیم، همانطور که در وصف انسان مومن وارد شده است و در ترجمه ی پدرم در جلد هشتم ذکر کردم که او میگفت : «ما معاویه را دوست نداریم و او را سبّ هم نمیکنیم» (مجلهی المنار، ج ۱۲، ص ۹۵۴ و ۹۵۵)
۵. سيوطی از علمای محوری اهلسنت میگويد:
تمام احاديثی كه در فضيلت معاويه آوردهاند، جعلی و ساختگی است. (اللآلئ المصنوعة فی الأحاديث الموضوعة، ج۱، ص ۴۲۰)
#ادامه_دارد
━━💠🍃🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 یا اباالفضل العباس! ما هم گم شدهایم! ما را هم پیدا کن...
🌟 گفتاری لطیف دربارهی عنایت حضرت عباس علیهالسلام به زائران
▪️ @ghafari_ir
آنهایی که به اسم دفاع از حقوق زن و پس از ماجرای مشکوک و نامشخص خانم مهسا امینی بیانیه دادند و فریاد وااسلاما سرداده و جمهوری اسلامی را محاکمه کردند، آیا با آتشزدن قرآن و مسجد توسط آشوبگران و هتک حرمت بانوی مسلمان و چادر از سر کشیدنش مشکلی ندارند که صدایشان درنمیآید؟
از این همه تناقض، دردتان نمیآید؟
#استاندارد_دوگانه
#حکایت_خلخال
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⚜ خروش مردم عزیز همدان را مشاهده کنید تا از بصیرت و زمانشناسی و موقعیتشناسی کودک و نوجوان و جوان و زن و مرد در کف خیابانهای همدان لذت ببرید.
⚜ این خروش مردمی را ناآگاهان پرادّعا و بیانیهنویسان غیرمنصف، چندبار نگاه کنند تا ببینند آنها کجای مجلس نشستهاند و مردم کجایند!؟ معنویت و انسانیت و وطندوستی کجا است و آنها کجایند؟ اندکی در تناقضهای خود در مواجهات اجتماعی فکر کنند! آیا راضیکردن چند مزدور اسراییلی با آن بیانیهها زیبا بود، یا راضیساختن امام زمان علیهالسلام توسط این مردم شریف و امام رضایی؟
⚜ خروش اربعینی مردم فردا پس از نماز جمعه در سراسر کشور لازم است تا این فتنهی کوچک خاموش شود. حرارت حسین جانمان را سوزانده و خانمان فتنه را بر باد خواهد داد.
⚜ برسانید به اهالی اربعین که آماده شوند برای علمداری! چراغ موکبها را روشن کنند. خروشی دیگر در راه است برای حسنبنعلی ع، برای رسول خدا ص و برای علیبنموسیرضا ع.
⚜ فردا ظاهر شویم در خیابانها برای ظهور...
✨ @ghafari_ir
.
✨﷽✨
❓پرسش وارده:
❓با توجه به نقش کاملاً آشکار فضای مجازی در فضاسازی و شایعه پراکنی بین جوانان و نوجوانان، لطفاً پاسخ بدهید که بهترین واکنش و مؤثرترین اقدام در قبال فضای مجازی چیست؟
✅ پاسخ:
در پاسخ به پرسش فوق، ابتدا باید متوجه شویم که فضای مجازی در کنترل ذهن نوجوان و جوان چه اقدامی میکند، تا براساس آن، به فهم کنش صحیح راه یابیم. با دو مقدمهی ذیل میتوان به نتیجهای مهم در این خصوص دست یافت:
مقدمه اول: بهلحاظ مبانی انسانشناختی، نوجوان و جوان بیش از آنکه با عقل زندگی کند، با خیال سروکار دارد. دقیقا به همین دلیل است که نوجوانان و جوانان با آرایهها و زیباییهای هنری، بیش از بزرگسالان انس پیدا میکنند، و دقیقا به همین دلیل است که یک کارتون تلویزیونی میتواند کودک و نوجوان را چند ساعت پای تلویزیون میخکوب کند، درحالیکه یک بزرگسال غالباً چنین فرصتی را برای تماشای کارتون نمیگذارد.
مقدمه دوم: دشمن با درک دقیق از نکته اول، اقدام به ترویج مفاهیم ضددینی در قالب هنرهای نمایشی و خیالانگیز میکند و با تولید هزاران فیلم سینمایی و انیمیشن، جوان و نوجوان را تسخیر میکند. حال در طرف مقابل، ما کودک و نوجوان و جوان را فقط و فقط دعوت به مسجد و حسینیهای میکنیم که غالباً پیامهای عقلانی ترویج میکنند و این، با سطح هوش و ادراک غالب نوجوانان و جوانان سازگار نیست و برای همه نوجوانان و جوانان جذابیت ندارد.
نتیجه: برای مقابلهی هوشمندانه با دشمن در فضای مجازی، باید بر اساس سطح وجودی و ادراکی مخاطب، به تولید محتوا اقدام کرد. قهرمان امروز کودکان و نوجوانان ما «بتمنها» هستند، نه «سلیمانیها». درحالیکه «بتمن» حتی واقعیت خارجی هم ندارد، چه رسد به قهرمان بودن. اگر مدیران رسانه به این نکتهی کلیدی توجه داشتند که نوجوان و جوان با جذابیتهای خیالانگیز، به دنبال الگو میگردد، حتما علاوه بر ترویج عقلانیت در رسانه، به جذابیتهای رسانه برای مخاطب نوجوان و جوان نیز تدبیر میکردند.
پ.ن۱: در صحبت با برخی از نوجوانان و جوانان حاضر در اغتشاشات اخیر، مشاهده کردم که هیچکدام آنها نمیتوانند از اقدام خودشان کوچکترین دفاعی بکنند و صرفاً به هیجان و شور در صحنه اشاره کردند. این دقیقاً به دلیل همین نکاتی است که طرح شد.
پ.ن۲: نقش نهادهای رسانهای مانند صداوسیما در این خصوص، بسیار پررنگ و کلیدی است. متاسفانه غالب رسانهها در موضوع جهاد تبیین، غالباً به جنبه عقلانیت میدمند و از انگیزش خیال در قالب هنر سینمایی غفلت میکنند.
پ.ن۳: طرح صیانت از فضای مجازی، زمانی میتواند توفیق داشته باشد که علاوه بر کنترل دادههای غیرسالم و غیرشرعی در فضای مجازی و دور نگهداشتن کودک و نوجوان از مفاهیم خشن و غیرسالم، به تولید جایگزین آن دادهها نیز اهتمام کافی داشته باشد.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 http://eitaa.com/ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 درود خدا بر این مرد غیور؛ استاد سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخطار قاطع سید مقاومت به مسعود بارزانی رييس منطقه اربیل عراق:
🔻تو مدیون سردار سلیمانی و مسئولین ایران هستی که بدون آنها، امروز اثری از کردستان عراق نبود
🔻وقتی درخواست کمک کردی و گفتی داعش، کردستان را اشغال و مردم را قتل عام میکند و هیچکس هیچ پاسخی بهشما نداد، سردار سلیمانی و نیروهای مقاومت ایرانی و عده ای از نیروهای حزب الله لبنان، ملت اقلیم کردستان عراق را از دست داعش نجات دادند.
🔻نیروهای حزب الله لبنان که در کنار سردار علیه داعش جنگیدند به من گفتند: وقتی خودمان را به مسعود بارزانی در آن تنگنا رساندیم، مثل بید از ترس به خود میلرزید، آنوقت تو بجای تشکر و قدردانی، کردستان را مقر جاسوسان اسرائیلی علیه ایران نمودی!
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🌟 ویژگی شیعیانِ عصر غیبت در کلام امام کاظم علیهالسلام
🌷 خوشا به حال شیعیان ما، که در زمان غیبت قائم ما(ع) به رشتهی ولایت ما چنگ میزنند و بر دوستی ما ثابت و استوار میمانند و در بیزاری از دشمنان ما پابرجا و محکم میمانند. آنها از مایند و ما از آنهاییم. آنها ما را به امامت برگزیدهاند و به پیشوایی ما راضی هستند و ما آنها را به عنوان شیعهی خود برگزیدهایم و به عنوان شیعهی خویش پسندیدهایم. خوشا به حال آنها. بهخدا سوگند آنها در روز قیامت با ما و در کنار ما هستند.
🌷عن مُوسَی بنِ جعفرٍ علیه السلام: طُوبَى لِشِيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحَبلِنا في غيبةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلَى موالاتِنا و البراءَةِ مِن أعدائِنا، أولئِكَ مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم، قَد رَضُوا بِنَا أئمةً، و رَضِينَا بِهِم شيعةَ، فَطُوبَى لَهُم، ثمّ طُوَبى لَهُم هُم وَ اللّهِ مَعَنا في دَرَجَتِنا يومَ القيامةِ.
📚 اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج ۳ ص ۴۷۷ / نوادرالاخبار، ملا محسن فیض کاشانی، ص ۲۵۰.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜ نکاتی درباره فرهنگ؛
⚜ #بخش_اول: اشتباه محاسباتی مدیر فرهنگی
✨ بسیاری از اوقات، از سوی قشرهای مختلف مردم، تذکر داده می شود که جامعه با معضلات فرهنگی مختلفی مواجه است. معضلاتی مانند کم توجهی به اقشار مستضعف، کمتوجهی به ارزشهای اسلامی و انقلابی و...
✨ غالباً اولین مطالبهای که در چنین مواقع به ذهن میرسد، مطالبه از مسئولان فرهنگی است و درست هم است؛ بههرحال در نظام اسلامی، مدیر فرهنگی موظف است که با رصد بهموقع مشکلات فرهنگی، نسبت به آنها چارهاندیشی کند.
متأسفانه وضع مدیریت در برخی مراکز فرهنگی بهگونهای شده است که اگر یکسال آن مرکز فرهنگی را بدون اطلاع به مردم، موقتاً تعطیل کنند، کف جامعه تفاوتی حس نخواهد کرد؛ در حالی که اگر از مسئول همان واحد فرهنگی سوال و مطالبه شود، پاسخ خواهد داد که او و همکارانش شبانهروز مشغول کار هستند.
❓ حال مشکل کجا است؟؟ آیا آن مدیر فرهنگی دروغ می گوید؟!
🌟 پاسخ این است که بسیاری از مدیران فرهنگی دروغ نمیگویند؛ آنها شبانهروز مشغول برگزاری جلسهها و نشستهایی هستند که شعاع تأثیر آنها محدود به همان ادارهی فرهنگی است،
🌟 در حالی که مدیر فرهنگی باید مشغول کارهایی باشد که جامعهی هدف اعم از مردم کوچه و بازار و خیابان و دانشگاه و مدرسه، شاهد نتایج آن باشند، نه اینکه صرفاً خودش و چند نفر اطرافیانش، متأثر از اقدامات او شوند.
⚜ قانونی در علم مدیریت وجود دارد که میگوید مدیر موفق به مدیری گفته میشود که فارغ از کارهای عادی و روزمره، جهش در میدان تأثیر خود داشته باشد، وگرنه امور عادی و روزمره، نیازمند مدیر و مدیریت نیست.
✅ پ.ن: غرض از تذکر فوق، ندیدن زحمات برخی مدیران جهادی و میدانی نیست. بهعنوان نمونه، یکی از مسئولان نهاد نمایندگی ولیفقیه در دانشگاه تبریز را میشناختم که صبحها به هنگام ورود به دانشگاه، بجای رفتن به اتاق مدیریت، ساعتها در حیاط دانشگاه و میان دانشجویان و کارمندان و اساتید، به مشکلات آنان گوش میداد. اتاقش هم دیدنی بود؛ نه میز و صندلی اداری داشت و نه منشی مزاحم! سماوری کنار خودش داشت و همین، سبب میشد دانشجو حداقل به هوس نوشیدن یک چای، به اتاق او برود و دقایقی همکلام آن مدیر محبوب فرهنگی شود. خدایش رحمت کناد!
#ادامه_دارد
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 @ghafari_ir
.
✨ این تصویر، بهتنهایی چند واقعیت را منعکس میکند:
۱. شکوه علمی و اجتماعی بانوی ایرانی را به تصویر میکشد. بانویی که پیشرفت را در جمهوری اسلامی تجربه کرد و توجه عالمانه به جنسیت و رعایت حقوق شهروندی را نیز، برای اولینبار در همین حاکمیت یافت.
۲. این تصویر، جسارت رییسجمهور در حضور میدانی را نیز به تصویر میکشد؛ همو که در خاک آمریکا عکس حاجقاسم را بالا برد و امروز بدون نگرانی از جوسازی رسانهها، در کف جامعه حضور یافت و خیلی تمیز، تودهنی به ضدانقلاب زد. ای کاش این نکتهی دوم، مورد توجه همهی خواص جامعه قرار گیرد. مردم و بهخصوص جوانان، پرسشهای ساده و فراوانی دارند که نیازمند پاسخهای صادقانه است.
🆔 @ghafari_ir🌺
.
✨﷽✨
⚜ نکاتی درباره فرهنگ
⚜ #بخش_دوم: ضعف برخی از مدیران فرهنگی در #ابتکار و #شجاعت
از دیگر عوامل مهم در عدم توفیق مدیر فرهنگی، ضعف در ابتکار مدیریتی و شجاعت در اقدام است. برخی از مدیران فرهنگی در کشور، از این معضل رنج میبرند و حتی حاضر به دریافت مشاوره از صاحبان اندیشهها و طرحهای مبتکرانه نیستند. حتی اگر طرح ابتکاری به آنان عرضه شود، بهدلیل #روحیه_محافظهکار و سست، شجاعت اجرای طرح نو را ندارند.
وای به حال روزی که موج منفی جدیدی در جامعه به وجود بیاید؛ این مدیران غیر از نفرینکردن و بیانیه صادرکردن، کار دیگری بلد نیستند و فقط تلاش میکنند اوضاع، آرام شود بدون اینکه ریشهی حادثه را بشکافند و معضل را شناسایی نموده و جراحی کنند.
در مقابل، مدیر مبتکر و شجاع، این توانایی را دارد که در مقابل حوادث جدید، ابتکار عمل به خرج دهد و به دلیل شجاعت و ابتکار، #رویکرد_کنشی دارد نه واکنشی. فاعل است نه منفعل، و همین، منشأ کارآمدی آن مدیر میشود.
نمونهی ۱: پیادهروی اربعین، به اعتراف همگان، تأثیر بس عمیق در جسم و روح زائران میگذارد، بگونهای که همه اذعان میکنند که این زیارت، با زیارت در ایام دیگر سال، متفاوت است. مردم عراق آن را «نصرةالحسین علیهالسلام» میبینند و همهی ناظران، آن را زمینهی پیدایش تمدن جدید میدانند. برنامهریزی مدیران فرهنگی برای بهتر و آسانتر برگزار شدن این واقعهی عظیم و افزودن فکر و طرح برای بهرهبرداری سیاسی و اجتماعی و اقتصادی از این اجتماع، نمونهی روشنی از ابتکار عمل است که ورود مدیران فرهنگی را میطلبد.
نمونهی ۲: در فتنهی ۱۴۰۱، تمرکز فتنهگران بر بانوان ایرانی و تلاش در شوراندن آنان بر ضد حاکمیت است. حال، چند مدیر فرهنگی سراغ دارید که با عزم الهی، به کانون این موج بزند و میان بانوان فرهیخته ایرانی برود و اصالت زن ایرانی را به رخ فتنهگران بکشد؟ چند وزیر و چند امامجمعه و نماینده مجلس و چند صاحبتریبون سراغ دارید که در این ایام، در میدان مواجههی چهرهبهچهره حاضر شوند و به پرسشهای سادهی معترضان پاسخ دهند؟ و دهها طرح دیگر که میتواند مورد اقدام مدیر فرهنگی قرار گیرد؛ ولی برخی از این مدیران، بیخاصیتترین اقدام را انتخاب میکنند، که عبارت از بیانیهدادن و تجمع داخل اداره یا خیابان روبروی اداره است! بدون اینکه هیچ کمکی به #تبیین در برابر فتنه کند و فقط #رزومه از آن مدیر بجای میگذارد.
این ویژگی منفی در برخی مدیران را مقایسه کنید با روشنگریهای هوشمندانه و بهموقع رهبر معظم انقلاب و دیدارهای رودرروی ایشان با اصناف مختلف و پاسخ به پرسشهای آنان. یا حضور بهموقع و کنشگرانهی رییسجمهور در دانشگاه الزهرا در وسط بحران و فتنهی امسال.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 کانال استاد سیداحمد غفاری:
🆔 @ghafari_ir
.
⚜ دخترخانمی که عکس حاجقاسم را پاره میکنی و جیغ میکشی!
⚜ بدان! که اگر سرت به بدنت است، صدقه سر سلیمانیها است...
⚜ بدان! که اگر امروز زنده بود، همچون دخترش تو را مراقبت میکرد و همچون دخترش تو را دوست میداشت...
#نشر_حداکثری
🆔 @ghafari_ir