هدایت شده از خط رهبری
🖼 #سخن_نگاشت | مروری تحلیلی بر تاریخچه عملکرد منافقین
🔸 «خط رهبری» در این مجموعه سخننگاشت به بررسی تحلیلی تاریخچه عملکرد گروهک #منافقین (مجاهدین خلق) میپردازد.
@rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظر میرسد، خشونت برخی شهروندان انگلیس در اعتراض به حمله یک مهاجر به یک مدرسه و کشته شدن سه دختر و زخمی شدن ۱۰ نفر دیگر که بر مبنای شایعاتی نادرست، در فضای مجازی، مسلمان خوانده شده است،
یک سناريو برای محدود کردن اماکن و مؤسسات اسلامی در انگلستان و البته، مهمتر از آن اسلامهراسی است.
متأسفانه در این مدت تعداد زیادی مسجد تخریب شده و به اماکن دیگر مسلمانان حمله شده است.
این حرکات کاملا طبیعی است. هر موجی ضد موج دارد.
بعد از طوفانالاقصی و موج بزرگ گرایش جوانان غرب به اسلام و قرآن، این تحرکات برای تغییر آنچه باب میل سردمداران تفکر غرب نیست، کاملا قابل پیشبینی بود.
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
💠سوم #ماه_صفر سالروز میلاد مردی ست که در کودکی شاهد واقعه ی کربلا بود و دوران اسارت را منزل به منزل از کوفه تا شام سپری کرد مردی که در کوچههای جوانی فانوسی از انوار دانش را به دست میگیرد تا جهانی را روشنایی بخشد.
ولادت امام باقر مبارک.
آشنایی با مادر امام محمدباقر یکی از بانوان حاضر در کربلا👇
💠فاطمه دختر امام حسن علیه السلام
این بانو با تمام چهارده معصوم نسبت دارد.
جد این بانو رسول الله و پدر ایشان امام حسن ، پدربزرگشان امام علی ، مادر بزرگشان حضرت فاطمه،عمویشان #امام_حسین ، همسرشان امام سجاد فرزندشان امام محمد باقر و نوه ی ایشان امام جعفر صادق نتیجه شان امام موسی کاظم ، نبیره شان امام رضا وندیده های ایشان امام جواد،امام هادی،امام حسن عسکری،امام زمان است که همه از معصومین بودند یعنی ایشان مادر هشت معصوم از امام محمد باقر تا امام زمان است.
ازدواج فاطمه با علی بن الحسین (ع) باعث شد نسل ائمه از امام باقر (ع) به بعد، از طرف مادر از امام حسن مجتبی (ع) و از طرف پدر از امام حسین (ع) باشند. این ازدواج سبب شد به امام باقر (ع) لقب هاشمی بین هاشمیین، علوی بین علویین یا فاطمی بین فاطمیین بدهند.
این بانوی بزرگوار از راویان حدیث است و امام صادق (ع) نسبت به ایشان فرمود که از زنان مؤمنه، پرهیزکار و نیکوکار بود . فاطمه بنت حسن در واقعه کربلا حضور داشت و به اسارت رفت.
#محرم
📚@banoo_tarikh
@ghalamenajib
نقدی برنقد شيخ فضلالله
✍زینب نجیب
برخی در تفسیر پدیده مشروطه به بررسی تلقی رهبران مذهبی مشروطه از مشروطیت پرداخته و اختلاف میان علمای بزرگ در صدر نهضت مشروطه را چنان تبیین میکنند که بر طبل تبلیغات مغرضانه سکولارها میکوبند و با شعار شیخِ طرفدار استبداد، و آخوندِ طرفدار آزادی، در مسیر تحریف تاریخ قدم مینهند. این در حالیست که اختلاف آراء و نظریات و استنتاجات فقهی رهبران مشروطه، بنیادین و برای صفبندی آنها در مقابل هم نبوده و نیست. اگر آن روز، عاملان انگلیسی، علیرغم وحدت نظر عمیق دینی، جریانی ساختند که طرف غیر دینی، در صحنه حاضر شد و از این اختلافات جزئی استفاده کرد؛ امروز نیز برخی دیگر در ادامه آن مسیر دچار تحریف شدهاند.
سید جواد ورعی در نشستی که گروه جامعه شناسی حقوق «انجمن جامعه شناسی ایران» برگزار کرد، در تعریف مشروطیت و تلقی رهبران مذهبی مشروطه مشخصاً آیت الله نایینی گفت: "تعریف ایشان با تعریف دو جریان دیگری که در مشروطیت حضور داشتند و اتفاقاً برداشتشان از مشروطه تا حدودی یکسان است، تفاوت دارد. علمای مخالف مشروطه، معتقد بودند اسلام با مشروطه قابل جمع نیست؛ چون ارکان مشروطیت یعنی آزادی و مساوات با آموزه های دینی ناسازگار است. و دیگری مشروطه خواهان غربگرا که بر این باور بودند که باید مشروطیت را با همه لوازم و تبعاتش از اروپا گرفت و در ایران پیاده کرد."
در واقع ایشان افرادی را همچون شيخ فضلالله نوری از مخالفان مشروطه و طرفدار استبداد معرفی میکند و ایشان را با غربزندگان، با یک چوب میراند.
او در ادامه میگوید: "از نظر رهبران مذهبی، مشروطیت عبارت است از: «تحدید قدرت مطلقه سلاطین و مشروط کردن زمامداران به ضوابط و معیارهای مشخص یا ملزم کردن آنان به اداره جامعه بر مدار قانون». از نظر ایشان مشروطیت به این معنا، در هر جامعه ای با هر مرام و مکتبی می توانست تحقق پیدا کند؛ در جامعه ای که اکثریت مردم مسیحیاند مثل انگلستان یا مسلمان سنیاند مثل عثمانی یا مسلمان شیعیاند مثل ایران. مشروطیت به این معنا نه منافاتی با مسیحیت دارد، نه منافاتی با اسلام دارد، و نه منافاتی با تشیع."
https://andishehma.com/mashrote-az-negah-naiiny/
در گام اول، باید گفت، در مشروطه، حقیقتی که واقع شد این است که همه بر اساس شعارعدالتخواهی به دنبال یک عدالتخانه بودند. عدالتی که تنها یک توصیه اخلاقی نبود. آن همه تحصن، ایستادگی و فداکاری برای این عدالت در زمینه مسائل حکومتی بود. مردم یک بنیاد تأمینکننده عدالت میخواستند. مقام معظم رهبری در باب این عدالتخانه میفرماید:
"ما ادعا نمیكنیم كه آنها مثل نسخهی مشروطیت كه در نظر اروپاییها و غربیها یك نسخهی عملشدهی واضحی بود، روشن بود كه چه میخواهند؛ ما نمیگوییم كه در نظر علما و متدینین، نسخهی عدالتخانه به همین وضوح بود؛ نه، لیكن فیالجمله این بود كه میخواستند یك دستگاه قانونیای وجود داشته باشد كه بتواند پادشاه و همهی سلسله مراتب حكومتی را تحت كنترل و نظارت خودش قرار بدهد، تا اینها ظلم نكنند؛ تا عدالت تأمین بشود...[و] اینكه معیار این عدالت، قوانین اسلامی بود؛ یعنی عدالت اسلامی میخواستند؛ در این هیچ تردیدی نیست."۰۹/۰۲/۱۳۸۵
بدینترتیب، مشروطه در ایران نمیتوانست فقط تحدید قدرت سلاطین با هر قانونی باشد بلکه این تحدید قدرت، تنها بر اساس وضع قوانین اسلامی مدنظر بود.
جناب ورعی در ادامه میگوید که، دلیل رهبران مذهبی برای استقبال از مشروطیت، عقبماندگی مسلمانان از رشد و پیشرفت بر اساس استبداد بوده است، همانطور که اروپاییها، ریشه عقب ماندگی خود را استبداد دانسته و با مشروطه آن را کنار زدند. اروپاییها البته با الهام از تمدن اسلامی و اصول اسلامی مانند لزوم مشورت، آزادی و مساوات، خود را از استبداد نجات دادند. از این روست که امثال آیت الله نائینی از علمای مخالف مشروطه گله میکند که چرا از این واقعیت غافلید.
خوب باید در پاسخ گفت، آنچه سبب شد مردم به عدالتخانه روی بیاورند، نیز استبداد حکومت قاجار بود. مردم ایران نیز در برههای از تاریخ که بسیاری از کشورها برای تحول به نحوی قیام کردند، برای شکست استبداد قیام کردند و پیشرو آنها، علمای دین قرار گرفتند. علمایی که همان عدالت و آزادی و مشورت را در حکومت اصل میدانستند. در نجف آیت الله آخوند خراسانی، در تهران سه نفر از علمای بزرگ از جمله شیخ فضل الله نوری، مرحوم بهبهانی و مرحوم طباطبایی بودند. پشتوانه همه اینها، حوزه علمیه نجف بود.
وقتی انگلیس جوش و خروش مردم را دید توسط عواملی که در میان روشنفکران داشت سعی کرد تا نسخه خودش را القا کند، و آن چیزی نبود جز، مشروطه، همان ترکیب حکومتی انگلستان. این در حالیست که، آنچه مردم برایش به پا خواسته بودند، دستگاه عدالت با ترکیبی ایرانی و بر پایه اسلام بود.
ادامه دارد...
@ghalamenajib
قلم نجیب
نقدی برنقد شيخ فضلالله ✍زینب نجیب برخی در تفسیر پدیده مشروطه به بررسی تلقی رهبران مذهبی مشروط
ادامه...
اما با غفلتی که رخ داد، این نهضت عظیم مردمی که پشت سر علما و به نام دین و با شعار دین خواهی شکل گرفته بود منحرف شد.
بنابراین اصولاً بحث شکست مشروطه بر سر اختلاف در تعریف قانون نبود. هرچند بحثهای علمی و فقهی بین علما همیشه رایج بوده است اما به اندازهای نبود تا تفرقه بین رهبران دینی را موجب شود. یک خط تفرقه افکنانه را همان عوامل انگلیسی ایجاد کردند و همین تدریجا باعث شد تا مردم دلسرد شوند.
یکی از شبهاتی که در زمان مشروطیت و بعدها در کتب تاریخی عنوان شد انقلابی نبودن شیخ فضل الله نوری بود ایشان در پاسخ به همین شبهه گفت: "ایها الناس، من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم. بلکه من مدخلیت خود را در تأسیس این اساس بیش از همه کس میدانم زیرا که علمای بزرگ ما که مجاور عتبات عالیات و سایر ممالک هستند هیچ یک همراه نبودند و همه را به اقامه دلایل و براهین، من همراه کردم. از خود آن آقایان اعزام میتوانید این مطلب را جویا شوید. الان هم من همان قسم که بودم تغییری در مقصد و تجددی در رای من به هم نرسیده است صریحاً میگویم همه بشنوید و به غائبین هم برسانید که من همان مجلس شورای ملی را میخواهم که عموم مسلمانان آن را میخواهند. (لوایح آقای شیخ فضل الله نوری تهران نشر تاریخ ۱۳۶۲ صفحه۴۴)
بعد به او تهمت زدند که او اصول اولیه جنبش را قبول ندارد. این تهمتی بود که سیاسیون بیتقوای سکولار به او زدند. آنان نمیتوانستند در مقابل منطق نیرومند شیخ فضل الله بایستند و از طرف دیگر به دلیل التقاطی بودن عقاید خویش و وحشت از آشکار شدن افکار ضد اسلامی خود از بحث علمی و فکری روی برمیتافتند و اکثراً هیاهو میکردند. اما ایشان در اعلامیهای گفت: "خدای تعالی راضی مباد از کسی که درباره مجلس شورای ملی غیر از تصحیح و تکمیل و تنقیح خیالی داشته باشد. برغضب الهی گرفتار باشند کسانی که مطلب مرا برخلاف واقع انتشار میدهند و بر مسلمانها تدلیس و اشتباه میکنند. راه رفع شبهه را از هر جهت مسدود میسازند تا سخن ما به گوش مسلمانان نرسد و به خرج مردم دهند که فلانی و سایر مهاجرین منکر اصل مجلس شورای ملی شدهاند." (همان)
پس بدین ترتیب نه شیخ فضل الله قانونگذاری و مجلس را بدعت میدانست و نه بر خلاف میل مسلمانان نظری داده بود و نه طرفدار استبداد بود بلکه آنچه بر آن پافشاری میکرد، موازین اسلامی برای وضع قوانین بود.
شیخ فضل الله به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در جهت برداشتن نقاب از چهره بدعت، کل خواستههایش را در سه ماده مطرح کرده و نشر میکند. که تصریح به کلمه مبارکه مشروعه و قانون محمدی و لایحه نظارت علما بدون تغییر، و تهذیب مطبوعات از اهم آن بود. هرچند که بعد از آن در لایحه شیخ دست بردند مفاد آن را تغییر دادند و به صورت ضعیف تصویب کردند. اما اگر نفوذ بدعتگذاران نبود و به قول شیخ، اختلاف بین علما و لامذهبها اصل قرار میگرفت، بیشک نهضت در مسیر اسلامی خود پیش میرفت.
خود شیخ درست عمل کرد. اگر شیخ فضل الله نوری همّ و غم خود را صرف جواب دادن به شبهات میکرد، هم جو سیاسی کاذب رونق میگرفت هم از هدف اصلی خود که افشای چهره انقلابینمایان بود، باز میماند. ایشان به جای پاسخ به این شبهات و افتادن در دامی که پهن کرده بودند، لبه تیز شمشیر خود را به سوی فتنه انگیزان چرخاند تا نیروهای اصیل و صادق نهضت در یک جناح دور هم گرد آیند. نظریات این شهید بزرگوار ریشه در تفکرات فقهی او داشت که در صورت اجرای دقیق، دست استعمارگران از کشور کوتاه میشد. و این همان هدف اصلی نهضت عدالتخواهی مردم بود.
اما انگلیسها آمدند "بر این موج فرصت طلبانه مسلط شدند و این را گرفتند و از شاه عبدالعظیم هدایتش کردند به سفارت انگلیس بعد هم گفتند مشروطه. مشروطه هم از نظر الهام دهندگان معلوم بود که معنایش چیست."۱۳۸۵/۰۲/۰۹
حال باید دانست که چه شد که غربیها و مشخصاً انگلیسیها در این مسئله کامیاب شدند؟ رهبر انقلاب پاسخ میدهد؛
"به نظر من مشكل كار از اینجا پیش آمد كه اینها توانستند یك عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی – یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما – را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه مرحوم آسید عبداللَّه بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابلهی با حرفهای شیخ فضلاللَّه و جناح ایشان داشتهاند، نگاه میكند، این مسأله را درمییابد كه عمدهی حرفها به همین است كه اینطور میگفتهاند. این حرفها به نجف هم منعكس میشده و شما نگاه میكنید كه همین اظهارات - انسان در كار مرحوم آقا نجفی قوچانی، در آن كتاب و در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را میبیند – و حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و بهوسیلهی عمال حكومت گفته میشد و وعدههایی را كه داده میشد، حمل بر صحت میكردند.
ادامه دارد...
@ghalamenajib
قلم نجیب
ادامه... اما با غفلتی که رخ داد، این نهضت عظیم مردمی که پشت سر علما و به نام دین و با شعار دین خواهی
ادامه...
اینطور میگفتند كه: شما دارید عجله میكنید؛ سوءظن دارید؛ اینها قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است."
در پایان باید تاکید کرد که شیخ فضل الله نه با قانون بلکه با مشروطهی غیر مشروعه مخالف بود. او وقتی رگههای انحرافی را مشاهده کرد، بیش از گذشته بر مشروطیت مشروعه تأکید کرد و وقتی شاهد مشروطهای شد که روحانیت را پس میزند و اسلام را ندیده میگیرد دست از حمایت مشروطه برداشت و اینچنین شد که؛
"او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند- كه هنوز هم یك عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تكرار میكنند." ۰۸/۰۸/۱۳۸۴
حال با وجود این تفاسیر دور از انصاف نیست که موضعگیری شیخ فضل الله نوری را همتراز با غربزدگان در برابر آیتالله نائینی بدانیم؟
@ghalamenajib
📝 #گزارش | چه کسانی باید میداندار باشند؟
🔸رهبر معظم انقلاب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم خطاب به رئیس جمهور جدید، بر دینداری و انقلابی بودن و عدم دلبستگی کارگزاران نسبت به آمریکا تأکید ویژه و خاص کردند، موضوعی که قطعا باید شاخص کلیدی دولت و مجلس در انتخاب وزرای دولت چهاردهم باشد: «بعضی از سیاسیّون در کشور ما تصوّر میکنند که باید آویزان به این قدرت و آن قدرت بشوند؛ و بدون آویزان شدن به فلان قدرت معروف و بزرگ، در کشور نمیشود پیش رفت...خیال میکنند که همهی راههای #پیشرفت از آمریکا میگذرد؛ نه، اینها نمیتوانند... کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، برای شما #همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.» ۰۵/۰۴/۱۴۰۳
🔹«خط رهبری» در آستانهی رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهاد شده از سوی دکتر #پزشکیان، شاخصهای #کارگزاران_تراز را براساس بیانات رهبر انقلاب بررسی کرده و مطالبات ایشان در موضوع انتخاب وزرا را بازخوانی و تبیین میکند.
⏪ متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.👇
https://farsnews.ir/Rahbari_Plus/1723386325459121554
@rahbari_plus
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرما در غزه بیداد میکند و گلها پژمرده میشوند🥀
#غزه
@ghalamenajib
هدایت شده از خط رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ | جبهه مقاومت و شکست محاسبات آمریکا
➕ به مناسبت ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی
@rahbari_plus
تشکیل دولت مقاومت و افول تدریجی صهیونیستها
✍زينب نجیب
۳۲ سال از عمر نکبت بار صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی میگذشت که صحنه جدیدی در تاریخ بشر ورق خورد و آن چیزی نبود جز، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران.
همان دستِ قدرت خدا، که اگرچه در ایران نمایان شد، اما اوضاع منطقه و حتی جهان را از خود متأثر کرد.
در میان تاثیرات شگرف جهانی این انقلاب و ضربههای شدید و عمیقی که بر سیاستهای استکباری وارد ساخت از همه سریعتر و آشکارتر ضربه به دولت صهیونیستی بود. اولین تغییر، تعطیلی سفارت دولت جعلی اسرائیل در تهران و تبدیل آن به محل رسمی نمایندگان سازمان آزادیبخش فلسطین بود. امواج پرقدرت این انقلاب میرفت تا با شعار آزادی فلسطین به قطع غده سرطانی اسرائیل بیانجامد و هیچ اتفاقی حتی جنگ ۸ ساله نتوانست این آرمان بزرگ را از ملت ایران بگیرد. این آرمان جمهوری اسلامی بود که خون تازهای در رگهای فلسطینیان دمید و گروههای مجاهد فلسطین مسلمان و مقاومت لبنان، جبهه نیرومندی در برابر دشمن گشودند.
جبههای موسوم به جبههی مقاومت.
از آن روز به بعد، فلسطین به جای تکیه به دولتهای عربی، به جوانان و ایمان عمیق آنها و مردان و زنان فداکار خود تکیه کرد.
و لبنان دیگر محلی برای تاخت و تاز صهیونیستها نبود و این شد کلید فتح و موفقیت آنها.
این روند ادامه داشت تا اینکه منجر به شکست ذلت بار رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادی و ناکامی آن ارتش پرمدعا در ۲۰۰۸ میلادی شد همان که سبب فرار از جنوب لبنان و عقب نشینی مفتضحانهی آنان از غزه و در یک کلام منجر به تشکیل دولت مقاومت در غزه و تبدیل ملت فلسطین از یک مجموعه انسانهای درمانده به ملت امیدوار و مقاوم شد.
اگرچه این تغییر صحنه سبب شد تا دشمن نیز ساز و کار خود را تغییر دهد و با همدستان خود به دنبال خاموش کردن مقاومت و اعترافگیری از گروههای فلسطینی و دولتهای عرب برای مشروعیت بخشیدن به اسرائیل باشد؛ اما آنچه پادزهر همه این بازیهای خیانتآمیز شد، همان روحیه مقاومت در گروههای اسلامی و ملت فلسطین بود.
همان مقاومتی که رهبر انقلاب معنا کرد:
"معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است."۱۳۹۸/۰۳/۱۴
رهبر انقلاب همیشه علاج مسئلهی فلسطین را مقاومت معرفی میکنند و این راه را منتهی به پیروزی میدانند چنانچه به این مهم بارها تأکید کرده و پیشبینی کردند که جوانان فلسطینی مقاومت خواهند کرد:
"علاج [مسئلهی فلسطین ] عبارت است از ایستادگی و مقاومت شجاعانه. ملّت فلسطین و عناصر فلسطینی و سازمانهای فلسطینی بایستی با جهاد فداکارانهی خودشان، عرصه را بر دشمن صهیونیست و بر آمریکا تنگ کنند؛ راهش فقط این است و همهی دنیای اسلام هم باید به اینها کمک کنند؛ همهی ملّتهای مسلمان باید از فلسطینیها پشتیبانی کنند و حمایت کنند؛ این علاج است. البتّه عقیدهی من این است که سازمانهای مسلّح فلسطینی خواهند ایستاد، مقاومت را ادامه خواهند داد؛ راهش مقاومت است. این مقاومت خوشبختانه امروز در منطقهی غرب آسیا مخصوص فلسطین نیست، در یک دایرهی وسیعتری از فلسطین این مقاومت وجود دارد و روزبهروز انشاءالله این مقاومت بیشتر خواهد شد."۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در ادامه راه مقاومت، جبههی مقاومت مجهزتر نیز شد.
"معادلهى مقاومت در منطقه با کمک جمهورى اسلامى تغییر یافت. تبدیل و ارتقاء سنگ در دست فلسطینیان به «موشک جواب موشک» در غزه و سایر مقاومتهاى اسلامى در برابر اشغالگران، الهام از انقلاب اسلامى بود."۱۳۹۰/۱۱/۱۴
رژیم صهیونیستی به دنبال خنثی کردن پاسخهای گاه گاه فلسطینیان بود که عملیات طوفانالاقصی توسط جوانان شجاع فلسطین، طراحی و عملیاتی شد.
عملیاتی که اسرائیل را مبهوت کرد.اگرچه رهبر انقلاب آن را ترمیم ناپذیر خواند و آنها کوچکانگاری کردند اما با گذشت زمان پیشبینیها خودش را نشان داد:
"پیشبینیِ روشنبینانِ دنیا، چه اینجا و چه جاهای دیگر، این بود که در این قضیّه آن که پیروز خواهد شد مقاومت فلسطین است، آن که شکست خواهد خورد رژیمِ خبیثِ ملعونِ صهیونیست است؛ این دارد اتّفاق میافتد و همه میبینند این را." ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
"فلسطینیها در ماجرای طوفانالاقصیٰ وارد میدان شدند، عمل کردند، اقدام کردند و دشمن را در کنج میدانی قرار دادند که هیچ راه فراری و وسیلهی نجاتی برایش وجود ندارد."۱۴/۰۳/۱۴۰۳
"شکست یعنی چه؟ شکست یعنی همین. گفت حماس را از بین میبریم، نتوانست؛ گفت مردم غزّه را منتقل میکنیم، نتوانست؛ گفت جلوی اقدامات مقاومت را میگیریم، نتوانست.
ادامه دارد...
@ghalamenajib
مقاومت، زنده، سرحال، آماده؛ آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطلهی «جنایتکار» به پیشانیاش خورده؛ این وضعی است که امروز وجود دارد." ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
آنها که روزی در قضیّهی لبنان، دنبال خاورمیانهی جدیدی بودند، حال باید برای حفظ خود در همان سرزمینهای اشغالی به فکر چاره میبودند. اما بر اثر این ضربه (طوفانالاقصی) دچار ابتلائاتی شدند که از این ابتلائات نجات پیدا نخواهند کرد.
و این نتیجه و ثمر همان اصل مقاومت در میان ملت فلسطین است. مقاومتی که هر دم در خون این ملت سلحشور در جریان است.
قطعا امروز ما نیز در برابر مقاومت مردم مظلوم فلسطین نیز مسئولیتی داریم:
"ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی وظیفهی خودمان را پشتیبانی از گروههای مبارز فلسطینی میدانیم و هر جور بتوانیم، هر مقدار بتوانیم، با همهی وجود از آنها پشتیبانی خواهیم کرد؛ این خواست نظام جمهوری اسلامی و خواست ملّت ایران است. انشاءالله آنها تقویت خواهند شد و دشمنشان را به ضعف خواهند کشاند."۱۳۹۸/۱۱/۱۶
امروز در رابطه با موقعیت پسا طوفانالاقصی وظیفهی ما سنگینتر نیز شده است:
"امروز وظیفه است که دولتهای مسلمان نگذارند کالا و نفت و سوخت و مانند اینها به رژیم صهیونیستی برسد، همچنان که او نمیگذارد آب به مردم غزّه برسد؛ این وظیفهی دولتهای مسلمان است. وظیفهی ملّتهای مسلمان [هم این] است که از دولتهای خودشان بخواهند هر گونه کمکی [به رژیم صهیونیستی] را قطع کنند، بلکه رابطههای خود را قطع کنند؛ اگر قادر نیستند رابطهی خود را به طور دائم قطع کنند، لااقل به طور موقّت قطع کنند روابط خودشان را، فشار بگذارند روی این عنصر خبیث ظالم خونخوار سفّاک." ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
و در پایان اینکه، مقاومت مهمترین درس اسلام است. درسی از یک دین. دینی که برپایهی فطرت بشر است. از اینروست که صحنههای مقاومت در غزه مورد تقدیر همه آحاد بشر قرار گرفته و خود در تلاشند تا جبههای از مقاومت در سرزمینهای خود بسازند. جبههای که امروز بذر آن در میان دانشگاههای آمریکا کاشته شده، از این نمونه است. بذری که به زودی ثمر آن را خواهیم دید.
@ghalamenajib
هدایت شده از بر پا
خانمها در ایران مظلومند، نه به خاطر خانم بودنشان بلکه به خاطر ایرانی بودنشان.
از روزی که رضا شاه را انگلیسها آوردند تا ادامه دهنده راه پر افتخار مشروطه خواهی روشنفکران ما باشد و او خیال کرد هویت ایرانی را بگیرد، زن رشد میکند، تا وقتی که محمدرضا را آمریکایی ها آوردند تا مسیر نورانی پدر را به جای چماقهای عیان و مسلسل در حرم امام هشتم، مثل غربیها با فرهنگ سازی و ساختارهای حقوقی و حاکمیتی و سپس پلیسی امنیتی دنبال کند، تا بعد از انقلاب که گاوهای عاشق مراتع سوئیس، ما ما کشان، نشان دادند قصه های پینوکیو چقدر راست است و چطور ممکن است عده ای حمار شوند تا غرب پهلوی ساز در ایران، کارش را ادامه دهد با فشار سیصد و شصت درجه به دختران این وطن که عقل را و هویت ایمانی را بدهند و بشوند بی وطن، در همه این دوران تلخ، زن ایرانی هویتش را نگه داشته و هر چه از قله ها بالا تر رفته هو شده، زن بوده، افتخار آفریده اما باز هم هو شده، چرا؟ چون میخواسته ایرانی باشد انسان باشد.
این خانم میخواست وارد #زینبیه_رسانه شود، نگران حجابش بود، حجابش خوب بود اما میگفت اینجا عزاخانه سیدالشهدا است، محل ارتباط با زینب کبری است، باید مودب تر وارد شد، زن ایرانی است، مقابل زینب س که میرسد کرنش میکند.
همه سخنش این بود که "ما دختران ایرانی میتوانیم". همین را برای همه گفت همین را پر تکرار گفت.
پرسیدند از تلاشت برای حفظ قرآن هم چیزی بگو، گفت شنیده ام تا حافظ نشدم نباید در این باره چیزی بگویم، میترسم موفق نشوم تمامش کنم. نگران بود حافظ قرآن نشود.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خط رهبری
🔰 #تحلیل | کابینه پزشکیان و مسأله هماهنگی با رهبر انقلاب
✏️ محمد ایمانی
🔸آقای پزشکیان چند بار در مجلس گفت: کابینه را با رهبری هماهنگ کردیم.
🔹اما جناب پزشکیان! این کابینه ای است که به سلیقه و فهم شما و کارگردانی شورای موسوم به شورای راهبری چیده شده و پس از چیده شدن، به رهبر انقلاب عرضه شده است.
🔸سیره و منش ایشان در بسیاری موارد این است که اصلا دخالت نکنند و در موارد بسیار معدود هم از میان گزینه های مد نظر رئیس جمهور، روی مطلوب ترین/ یا کم ضرر ترین صحه می گذارند تا حق انتخاب رئیس جمهور را محترم شمرده باشند.
🔹کابینه پیشنهادی، کابینه شماست آقای پزشکیان، نه کابینه تراز همت بلند رهبر انقلاب.
@rahbari_plus
قلم نجیب
🔰 #تحلیل | کابینه پزشکیان و مسأله هماهنگی با رهبر انقلاب ✏️ محمد ایمانی 🔸آقای پزشکیان چند بار در
با توجه به توفیقی که چند سال از انس با بیانات حضرت آقا الحمدالله نصیبم شده است، با قاطعیّت عرض میکنم روش و منش ایشان هرگز دخالت مستقیم در تأیید و رد مسئولین نبوده و نیست.
اما سخن آقای پزشکیان را نه هزینه کردن حضرت آقا برای اهدافش، که تلاش برای گرفتن رأی اعتماد برای رفتن به سوی وفاق ملی قلمداد میکنم.
امیدوارم زینپس برای هر تصمیم و اجرایی از جلسات غیرعلنی مایه نگذارند.
@ghalamenajib
✨ضرورت ایجاد گفتمان حجاب✨
✍زینب نجیب
امروز ما با پدیدهای به نام کشف حجاب مواجهیم که از سال ۱۴۰۱ در سطح جامعه علنی شد اما مسئلهی ضعیف الحجاب یا به عبارتی شل حجاب نیز به دهههای پیش از این باز میگردد. علت چیست؟
بسیاری از پاسخها در حیطه فرهنگی و قانون حجاب بحث میشود که پاسخهای بیراهی نیست؛ اما کامل نیست و به همه ابعاد نمیپردازد. اگر بخواهیم واضحتر سخن بگوییم باید به این پرسش پاسخ دهیم که ما برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب چه تدابیری اندیشیدهایم؟ جز چند نمایشگاه محصولات حجاب و یا نگارش چند کتاب داستانی برای کودکان و تشویق گاه و بیگاه بانوان باحجاب، در باب کدام کار عمیق فرهنگی دیگری، مبادرت ورزیدهایم؟ آیا برای صنعت پوشاک و مد و لباس، نظارتی همه جانبه پیشبینی شده است؟ یا در برنامههای صداوسیما به غیر از کنترل حجاب مجریان زن و بازیگران، آن هم، تنها در سریالهای تلویزیونی و نه سینمایی و نه حتی فیلمهای خانگی، راههای دیگری اتخاذ شده است؟ آیا وقتی حتی در باب نظارت بر قانون حجاب در جامعه؟ پدیده گشت ارشاد ایجاد شد و با سر و صدا پا به میدان گذاشت، به همان اندازه، بدون اشکال و در سطح وسیع با روشهای جدید مأموریت خود را انجام داد؟
در کنار این سؤالات نیز برخی از منتقدان از ترک فعل مسئولان، ناکارآمدی قوانین، تخصیص بودجه ناکافی و فقدان ساختاری به عنوان خلاءهای اصلی نام میبرند. آیا میشود غیر از اینها دلایل دیگری جستجو کرد؟ به نظر میرسد یک دلیل بیش از هر چیزی برجسته است اما مغفول مانده. از دیدگاه رهبری، گفتمان به مفهوم روح کلی حاکم بر اندیشهها و انگیزههای جامعه است که به حرکت عمومی کشور جهت میدهد و حتی تصمیمها و اقدامات کارگزاران نظام نیز از آن متأثر است. ایشان میفرماید:" گفتمان یعنی یک مفهوم، و یک معرفت، همهگیر بشود. در برههای از زمان در یک جامعه، گفتمان یک جامعه مثل هوا است. همه تنفسش میکنند چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند. گفتمان یعنی باور عمومی یعنی آن چیزی که به صورت یک سخن مورد قبول عموم تلقی بشود. مردم به آن توجه داشته باشند".
بحث گفتمان سازی، خود ریشه در بحث ولایت در اسلام دارد. ولایتی که پیوستگی آحاد جامعه را تضمین میکند و آنها را مانند مهرههای یک تسبیح، گرد هم میآورد. بدینترتیب به نظر میرسد باید تمام فعالیتهای فرهنگی و حتی ضمانت اجرای آن در جامعه حتی به صورت قانون و نظارت ذیل همین گفتمان طرح شود. گفتمانی که پشتوانه تمام اقدامات است و همگی در جهت تقویت گفتمان انجام میگیرد.
در گفتمانسازی معمولا نخبگان پیشگام هستند و به همین منظور باید اول توجه این قشر را جلب کرد. متأسفانه امروزه گفتمان ترویج حجاب در بین مسئولان کشور وجود ندارد. نخبگان باید این گفتمان را ایجاد کنند و مسئولان را در جهت آن وادار به اقدام کنند. ما مردم نیز مانند مسئولان در زمینهی گفتمان ترویج حجاب، مسئولیم.
از سوی دیگر همین نخبگان با سازوکاری مناسب باید جریانسازی کنند.
به عنوان مثال باید تحول در محتوای درسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی در همین راستا اتفاق بیفتد. کنشگری معلمان، حوزویان، مبلغان، هنرمندان و ...همگی باید در همین جهت تقویت شوند، نیروهای زبدهی پرورشی در همین راستا تربیت شده و در کنار کادر مدرسه فرهنگسازی کنند و...
از سوی دیگر برای گفتمانسازی، ایستادگی، هوشیاری و شجاعت لازم است.
باید توجه کرد که این مسیر تنها مخصوص گفتمانسازیِ خوب نیست و گفتمانسازی بد و غلط نیز همین مسیر را طی میکند. پس همان روزی که حجاب در جامعه ضعیف شد همین مسیر را طی کرده بود و امروز برای اصلاح وضع موجود راهی جز اصلاح گفتمانی نداریم.
@ghalamenajib