eitaa logo
قلم نجیب
114 دنبال‌کننده
401 عکس
147 ویدیو
2 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسالت حوزه‌ی علمیه‌ی تمدن‌ساز حوزه علمیه در تاریخ اسلام و مذهب تشیع از جایگاه والایی برخوردار است که در عرف نقش اساسی آنها، تولید و ترویج علوم اسلامی و پاسداری از حریم دین اسلام و اعتقادات، معرفی شده است. اما باید توجه داشت؛ وظیفه و تکلیف حوزه‌های علمیه، تنها محدود به تولید و ترویج علوم و معارف اسلامی نیست بلکه رسالت اصلی آن‌ها، باز می‌گردد به استقرار این علوم در جامعه. یعنی حوزه علاوه بر مرکز تعلیم اسلام باید مرکز تحقق ناب اندیشه‌ی اسلامی در متن جامعه و در متن زندگی مردم باشد. به عنوان مثال، در بحث توحید، همزمان با تعلیم علم توحید با معرفت عرفانی و فلسفی، باید نقشه‌ی راهی همه‌جانبه برای استقرار توحید در جامعه ترسیم و اجرایی شود. از آنجا که علماء، وارثان انبیاء هستند؛ باید مأمور به همان هدف انبیاء باشند. از این رو طبق آیه ۲۵ سوره حدید که می‌فرمایند: "لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط"، همان‌طور که انبیاء برای اجرای قسط قیام کردند، جهاد نمودند و با دشمنان مقابله و مقاتله کردند؛ باید خود حوزه نیز به تأسی از اولیاء و انبیاء چنین کند و این یعنی هدایت. همان عهدی که خداوند با انبیا می‌بست و تخطی از آن خروج از مأموریت آن‌ها بود و امروز تخطی حوزه‌ی علمیّه از این رسالتش همان نتیجه را خواهد داشت. حال که از الزامات اقامه‌ی قسط در جامعه تشکیل حکومت اسلامی و اجرای حکمرانی اسلامی است، حوزه علمیه باید نقش اصلی را در این مسیر داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می‌فرمایند:«اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء».(الكافی، شیخ كلینی، ج‏ ۱، ص ۳۲) را باید شما محقّق کنید. نمی‌گویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید... امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه) از سوی دیگر به‌طورقطع به انجام رساندن چنین رسالتی، دشمن‌برانگیز خواهد بود، از این‌رو روحانیت باید منشی انقلابی داشته و مدام در حال مبارزه و مقابله با دشمنان باشد و شايسته است که راه و رسم و شیوه و ترفندهای دشمن را بداند و در این صورت است که به جایگاه واقعی خودش نزدیک خواهد شد. بنابراین، حوزه علمیه از یک سو به واسطه علم محور بودن به تولید و توزیع معارف دینی به شیوه علمی می‌پردازد و از سوی دیگر به تحقق این علوم و اصول در جامعه مبادرت می‌ورزد و در هر دو مشغول مبارزه و مجاهدت در برابر دشمنان این اهداف والا خواهد بود. حال سؤال این است که بهترین شیوه و روش برای به ثمر نشستن این اهداف کدام روش است؟ برای تشخیص راه و بی‌راه باید به کدام سخن توجه داشت و حول کدامین محور چرخید؟ آیا می‌شود بدون هدایتگری و راهنمایی شخصی عالم، اندیشمند، شجاع و عادل، پا در این مسیر پر خطر نهاد؟ آیا می‌شود بدون ولایت، تمدن‌سازی کرد؟ آیا در عصر غیبت که ولایت فقها تعیین کننده است نباید به اندیشه و زوایای نگاه ولایت فقیه در رأس، بیش از پیش، عالِم و آگاه بود؟ آری! غیر از توجه و تمسک به ولایت فقیه در زمان غیبت، آنچه بیش از همه مورد تأکید قرار می‌گیرد هم‌نوایی با ولایت است. ما تا زمانی که از نظر روحی و فکری با ولی فقیه، هم‌قالب نشویم، نمی‌توانیم عملاً با ایشان هم‌سو باشیم. نمی‌توانیم قدم به قدم ایشان را همراهی کنیم و بدین‌ترتیب در کوره‌راه‌ها از هدف فاصله گرفته و با ایشان زاویه‌دار می‌شویم. بنابراین از اوجب واجبات، آشنایی دقیق با منظومه‌ی معرفتی، ارزشی و کنشی ایشان است تا آن‌جا که با خط مشی ایشان آن‌چنان آشنا شویم که قبل موضع‌گیری در بسیاری از موارد، موضعی هم‌سو با ایشان داشته باشیم و این یعنی همان پاسداری از اهداف انقلاب اسلامی. بنابراین بر حوزه‌ی علمیه است که بستر مطالعه و دقت و توجه نسبت به اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب را بیش از پیش فراهم سازد تا با پیروی از ایشان و هم‌سویی با نظراتشان در شکلی واحد و منسجم قدم در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی گذاشته و از موانع درونی و بیرونی آن به سلامت عبور کند. ان‌شاءالله ✍زينب نجیب @ghalamenajib
🌅آغاز کار... 🌱امروز از سرود "سلام فرمانده ۲" رونمایی شد. یک سال پیش سرود "سلام فرمانده ۱" نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا، غوغایی عجیب به‌پا کرد. سرودی که با خواندن چند کودک آغاز شد اما اندکی بعد، دل‌ها را چنان تکان داد که همه را به خواندنش ترغیب می‌کرد و اینچنین شد که گفتمانی از جنس نور بر زبان‌ها جاری ساخت. 🌱دیگر تنها کودکان نبودند که شوق تجمعاتِ این سرود، آن‌ها را به هم وصل می‌کرد تا موجی عظیم برپا کنند بلکه بسیاری انسان‌ها با هر لهجه و زبان، در هر منطقه و مکان، گاه به بهانه‌ی فرزندانشان و گاه بی‌بهانه حاضر می‌شدند و با خضوع در برابر منجی موعود، سلام کرده، اظهار ارادت و فرمان‌بُرداری می‌نمودند و شگفت‌آورتر آن‌که صحنه‌هایی بس معنوی و انقلابی خلق می‌کردند. آن‌ها دل در گرو امامشان می‌سپردند و با او عهدوپیمان تازه می‌کردند و چه زیبا بود، تجدید بیعت با فرمانده در غیبت. 🌱روزها گذشت اما از تازگی آن آهنگِ دلنشین و معانی والا کم نشد. با هر بار شنیدنِ طنینِ روح‌بخش آن، لب‌ها به ناگاه، واژگانش را زمزمه می‌کرد. شاید مهم‌ترین دلیلش را در واژه‌ی "سلام" بتوان یافت. سلامی که به طور قطع علاوه بر غنای معنایی آن، بی‌جواب نیز نمی‌ماند و البته نماند. 🌱از آن پس، سلام فرمانده، تنها یک سرود نبود بلکه شعاری شد برای نمایش اتحاد و رمز انقلابی‌گریِ ما. انقلابی که با تجدد میثاق، بار دیگر بیمه شد و سلامتی خود را تضمین نمود. انقلابی‌ که همه‌‌ی هستی خود را در انقلابی ماندن جامعه‌ی خود و در حفظ آرمان‌های خود می‌داند، و این حادثه نمایی فاخر شد از تداوم انقلاب و انقلابی‌تر شدن ما. 🌱حال پس از یک سال، دومین سرود سلام فرمانده، دیدگان عشاق را به خود متوجه ساخته است. سلامی دوباره و عهدی دگر. اما گویا این‌بار سرودمان اراده‌ای مضاعف کرده است. او امروز یاوری است که یک سال بزرگتر شده، قد کشیده، شجاع شده و مقتدرانه فریاد می‌زند که کاری خواهم کرد که نامت جهانی شود. آری، امروز منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عزمی به وسعت جهانی شدن دارند. آن‌ها می‌خواهند همه‌ی دنیا یکپارچه او را صدا بزنند و این‌جا تازه آغاز کار است. آغاز کار منتظران و پایان کار مستکبران. 🌱امید است امسال در مسیر جهانی شدنِ نام و یاد او قدمی بلند و مؤثر برای تحقق آرمان‌شهر مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بلند کنیم و پاسخ سلام خود را از زبان اماممان و صوت جان‌بخش ایشان شنوا باشیم. ان‌شاءالله ✍زينب نجیب @ghalamenajib
🌴در روز بزرگداشت حضرت علی‌اکبر (علیه السلام) یادی کنیم از 🥀شهید فاجعه فیضیه سال 42👈به نام سيد يونس حسيني رودباري که بر اثر ضربه و شتم مأموران شاه در حوزه علمیه به شهادت می‌رسد. 🥀شهید 15 خرداد 1342👈ابوالقاسم اردستانی که همراه با قیام‌کنندگان ورامینی با صدای دلنشین خود نوحه‌سرایی کرد و با ضرب گلوله به شهادت رسید. 🥀شهدای شکنجه ساواک👈شهیدان سید حسین و سید رضا دیباج که علی‌رغم عدم مدارک لازم در جرم مشخصی بر اثر شکنجه‌ی مأموران شاه در زندان جان دادند. 🥀شهید قیام 19 دی 56👈غلامرضا همراهى که بخاطر اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی، در تظاهرات شرکت کرد و به ضرب گلوله به شهادت رسید. 🥀شهید قیام 29 بهمن 56👈محمد تجلا دانشجوی دوره کاردانی دانشگاه تبریز که به دلیل اهانت رئیس کلانتری منطقه به مسجد و مقدسات، سیلی محکمی به او زد و یک گلوله پاسخ او بود‌. 🥀شهیده سوم محرم سال 57👈 سمنبر عاليپور که در راهپیمایی‌ها و تظاهرات حضور فعال داشت. بدون هیچ چشم‌داشتی اقدام به تشکیل کلاس‌های سوادآموزی می‌نمود و توانست تعداد زیادی از خواهران را باسواد نماید. همچنین از این طریق خواهران مسلمان را به حضور در صحنه‌های انقلاب و تبعیت از فرامین امام خمینی فرامی‌خواند. صبح روز سوم محرم، غسل شهادت نمود و در راهپیمایی از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و خون زیادی از وی رفت. در راه انتقال با وجود اینکه از درد به خود می‌پیچید اما حاضر نبود چادرش را از خود دور کند. به بیمارستان بوشهر اعزامش کردند که در بین راه در حوالی روستای زادگاهش، سرمستان، با دهان روزه به شهادت رسید. 🥀شهدای قیام 17 شهریور 57👈محبوبه دانش آشتیانی علاوه ‌بر قرآن و نهج‌البلاغه، کتاب‌هایی که درباره مسائل سیاسی و مبارزاتی نوشته می‌شدند، را نیز مطالعه می‌نمود. مطالعه باعث شد که از نظر فکری فراتر از هم‌سالان خود بیندیشد. در سال اول دبیرستان همزمان با تحصیل، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را به شکل منسجم آغاز کرد.صبح روز همان روز، بنر استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را با خود حمل می‌کرد و شعار می‌داد که ناگهان گلوله قلبش را شکافت و به شهادت رسید. 🥀شهید امیر حاج امینی 👈خستگی نداشت. می‌گفت «من حاضرم تو کوه با همه شما مسابقه بذارم، هر کدام خسته شدین، بعدی ادامه بده...» اینقدر بدن آماده‌ای داشت که در جبهه شد بیسیم چی لشکر. شهید بزرگوار در دهم اسفند ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. عکس معروف شهید امیر حاج امینی به‌عنوان سمبل شهید و شهادت در جمهوری اسلامی ایران معروف شد. همیشه وقتی می‌خواهند تصویری از شهید را به نمایش بگذارند، تصویر زیبای امیرحاج امینی با آن عروج ملکوتی و آرامش در چهره و لبخند ملایم و زیبا بیش از هرچیز جلوه‌گر می‌شود. 🥀جوان‌ترین شهید مدافع حرم👈عباس دانشگر که لقب جوان مؤمن انقلابی را از آن خود کرد و با پیمودن مسیری معنوی و تحمل شرایط سخت در جنگ با داعش سرانجام با موشک تاو آمریکایی به شهادت رسید. اینها تعداد انگشت‌شماری از شهدای جوان ایران اسلامی است که برای زنده کردن و زنده ماندن آرمان‌ها از جان شیرین خود گذشتند. و اما... در چنین روزی یادی کنیم از شهدای جوان امروزمان، آرمان علی‌وردی و روح‌الله عجمیان که از نسل شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم‌اند اما خونشان برای دفاع از حریم وطن و حفظ امنیت و دفاع از حرمت ولایت در دل خاک همین سرزمین به‌دست اشقیا ریخته شد. عجبا ... که چهره‌ی جنگ چگونه رنگ عوض می‌کند؟ اما چهره‌ی جوان برای دفاع از حق هرگز. و اما نقطه‌ی مشترک قهرمانان وطنم در هر زمان و مکان در برابر دشمنی دشمن تنها به یک دلیل است و بس👇 🌅باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان به دنیا آمده‌ایم و شیعه هم به دنیا آمده‌ایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا(عج) باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختی‌ها، غربت‌ها و دوری‌هاست و جز با فدا شدن محقق نمی‌شود حقیقتاً.» (شهید جوان مدافع حرم، محمود رضا بیضایی) ✍زینب نجیب @ghalamenajib
انتشار یادداشت "آغاز کار" در روزنامه شهرآرا به‌نام "سلامی دوباره و عهدی دگر"
انتشار یادداشت "آغاز کار" در روزنامه سراج
سرود "سلام فرمانده" صاحبی دارد که در هر زبان و قلم با خود برکت می‌آورد. فرمانده @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با منطق خودتان با شما سخن خواهیم گفت... اگر سطح منطق شما تا این اندازه نازل است که شکستن پایِ یک گربه به گردن نظام است سَلَّمنا پس مسئول تمام این پیشرفت‌ها نیز نظام جمهوری اسلامی‌ست نه روند طبیعی پیشرفت در جهان👇 ما در برابری حق تحصیل دختر و پسر و عدالت آموزشی در دنیا رتبه‌ی ۱ را داریم. به گزارش سازمان ملل قبل از انقلاب، ایران جزء بی‌سوادترین کشورها در حوزه‌ی بانوان بود اما الان جزء باسوادترین کشورها در حوزه‌ی بانوان هستیم. نسبت زنان در استادان و هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور، از حدود ۱۴ درصد در دهۀ ۵۰، به حدود ۳۰ درصد در دهۀ ۹۰ رسید. افزایش نسبت پزشکان متخصص زن از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده است. این در صد در حوزه تخصص حوزه زنان و زایمان به ۹۸ درصد رسید. تعداد رشته‌های ورزشی بانوان از ۷ رشته در سال ۱۳۵۷، به ۳۸ رشته طی ۲۰ سال اول انقلاب رسید. تعداد مربیان ورزشیِ خانم نیز رشدی نجومی داشته و از ۹ مربی به ۳۵۰۰۰ مربی افزایش یافته است. تعداد داوران زن نیز از ۷ نفر به ۱۶۰۰۰ نفر رسیده ‌است، که نشان از افزایش۲هزاربرابری داورِ زن است. همچنین تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب اسلامی، ۳۰ برابر شده‌است. فدراسیون‌های فعال ورزشی در حوزۀ بانوان از ۱ مورد به ۴۹ فدراسیون افزایش یافته است. مدال‌های کسب‌شده در رویدادهای بین‌المللی توسط بانوان از ۲ مورد در ابتدای انقلاب به بیش از ۸۰۰ مورد رسیده است. اینها تنها پیشرفت زنان در حوزه‌های علمی و ورزشی در جهان است. بماند پیشرفتهای چشمگیر دیگر حوزه‌های هنری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که مغز کوچک شما گنجایش ندارد. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
چند نکته.... این‌که افرادی همچون این به‌اصطلاح کارشناسان که معلوم نیست کارشناسان علوم سیاسی‌اند، کارشناسان حقوق‌اند، کارشناسان فرهنگی‌اند، کارشناسان ایجاد اغتشاش در کشورهای هدف‌اند، کارشناسانان ایجاد ناامنی و یا ایجاد توهم ناامنی در ایران‌اند یا.... اصلاً کارشناس نیستند و تنها کارشکنند، شکی نیست. اما به‌عنوان یک مخاطب سؤال دارم! ۱. چرا هرچی نقطه‌ی قوت در ایرانه به‌نام روند طبیعی پیشرفت در جهان تمام می‌شود و هرچه نقطه ضعف هست می‌گویند کار خودشان است؟ ۲. چرا فکر می‌کنند ما فرزندان ایران قوی می‌گوییم که ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور کار افراد ناشناس است؟ مگر نمی‌بینند که ما هر روز تاکید می‌کنیم که فلان اتفاق زیر سر آمریکاست یا فلان اتفاق زیر سر اسرائیل است و یا زیر سر منافقین و تجزیه‌طلبان و... ما هرگز در تشخیص مسببان حوادث نه‌تنها اشتباه نکرده‌ایم بلکه حضور افراد و پول آن‌ها را کتمان نکرده‌ایم و نمی‌کنیم. بنابراین ما هم فاعلان اصلی را می‌شناسیم و هم راه دفع آن‌ها را. شما مواظب خودتان باشید که اگر در ارائه‌ی این اراجیف کوتاهی کنید خدا می‌داند پشت پرده چه بلایی سرتان خواهد آمد... ✍زينب نجیب @ghalamenajib
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دشمنان ببینند این است آن هوای حقیقی که دختران سرزمینم در آن نفس می‌کشند. همان هوایی که گهگاه قصد آلوده کردنش را در سر می‌پرورانند اما نمی‌توانند. آری، فرزندان وطنم بیدارند. @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیروز خیلی اتفاقی با کانال استاد محمودی از اساتید درجه یک مهدویت برخورد کردم. یکی از صوت‌هاشون رو باز کردم و یک ساعتی به یاد کلاس‌هایی که با ایشون داشتم سخنانشان رو مرور کردم. یکی از تأکیدات ایشان از قول بزرگان، ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (علیه السلام) بود مخصوصا تقویت این ارتباط در دوران نوجوانی. اینکه دو دقیقه بعد از نماز صبح با صاحب‌الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) سلام و گفتگویی داشته باشیم و شب‌ها قبل از خواب گزارشی از خود به ایشان ارائه دهیم. اگر این روند رو هرچند در همان زمان کوتاه ادامه دهیم قطعا پس از مدتی آثار و برکات آن را خواهیم دید و اینکه خودمان کم‌کم به این دو دقیقه‌ها چنان وابسته می‌شویم که بی‌اختیار مدت زمان این گفتگو رو بیشتر خواهیم کرد. بعد روزی خواهد رسید که از لحظه‌ی سلام گریه امانمان نخواهد داد. و این ارتباط قلبی تازه آغاز کار است.... خوشا به‌حال شما حضرت آقا که سالهاست دل در گرو یار سپرده‌اید... @ghalamenajib
@mahmoudi14 کانال استاد محمودی ☝️☝️☝️☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک ضرورتِ فرا مرزی 🔹امروزه، افرادی در جامعه، حکومتِ جمهوری اسلامی ایران را دیکتاتوری می‌پندارند که این اعتقاد یا ناشی از تحلیل خودشان است و یا ناشی از همجه‌ی شدید رسانه‌های ضدانقلاب. البته با نگاهی به جامعه کاملاً آشکار خواهد شد که نه‌تنها اغلب پیروان چنین اعتقادی تحت‌تأثیر شدید امپراطوری رسانه‌ای هستند، بلکه آنان که ادعا می‌کنند با تحلیل خودشان به این نتیجه رسیده‌اند نیز، زخم‌خوردگانِ جنگ شناختی‌اند. جنگی که یکی از نتایجش تخریب نظام محاسباتی افراد است. بدین صورت که شاهد صدق یک پدیده است اما ناخودآگاه شهادت به کذب آن پدیده می‌دهد. یعنی به‌عنوان مثال، چیزی را کاملاً می‌بیند، اما آن را نفی می‌کند و یا بالعکس چیزی را نمی‌بیند اما به بودنش شهادت می‌دهد. 🔹حال مسئله اینجاست که آیا این افراد هرگز از خود سؤال پرسیده‌اند که اگر واقعا این حکومت، دیکتاتوری است پس این همه تأکید بر تحلیل درست و نگاه عمیق برای چیست؟ این همه تلاش در آموزش بصیرت‌آفرینی و تبیین‌گری از چه رو است؟ مگر نه‌اینکه صاحبان قدرت هر زمان که بخواهند در جهت منافع و قدرت خود اقدامی کنند، عامه مردم را به بی‌خبری و سرخوشی و سرگرمی دعوت می‌کنند تا در سایه‌ی غفلت مردم، مقاصد خود را عملی کنند؟ مگر نه اینکه چشمه‌ی بیداری را در همان بدو آغاز، کور می‌کنند و صدای هوشیاری را در نطفه خفه. اگر موفق شدند که هیچ، اگر موفق نشدند به‌سرعت روایتی دست‌و‌پا کرده و اذهان را با خود همراه می‌کنند و یا هزاران مکر و حیله‌ای دگر به کار می‌بندند تا انسان آن‌چنان سردرگم شود که در این سرگشتگی جایی برای سؤال نیابد. 🔹اما در جامعه‌ی مردم‌سالار دینی شاهد این حوادث نیستیم بلکه کاملاً برعکس، همه‌ی قشرهای مختلف جامعه در هر کسوت و جلوت به "بصیرت"، "هوشمندی"، "بینایی"، "قدرت فهم" و "تحلیل" دعوت می‌شوند و نه فقط دعوت بلکه آموزش می‌بینند، در کسب چنین مهارتی، تشویق می‌شوند و در صورت کوتاهی، مورد سرزنش و شماتت قرار می‌گیرند. 🔹آن که این بستر را برنمی‌تابد، یا تلاش می‌کند تا چهره‌ی آن را مخدوش کند و یا با کج‌روایت‌ها زخمی‌اش کرده و آن را از مسیر خود منحرف می‌سازد. گاهی از همان ابتدا آن را زیر تپه‌ای از اخبار و محتواهایی نامربوط و اغلب بی‌اهمیت مدفون می‌کند و یا با طرح پرسش‌ها و شبهات، آن را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. آری ، دشمن همیشه در وهله نخست درصدد نابودی حق قدم برمی‌دارد و اگر موفق نشد به تحریف آن مبادرت می‌ورزد. 🔹و اما دوست... دوست حقیقی همان حکومتی است که زخم زبان می‌شنود، زخم خنجر به تن می‌خرد اما باز ندای رسای جهاد تبیین سر می‌دهد. چراکه خواستار پرورش فهم آحاد جامعه است. حال، اگر این انقلاب که از تمام ظرفيت‌های خود برای رشد انسان به‌سود اندیشیدن و بهتر اندیشیدن بهره می‌برد دیکتاتور است پس رضاخان که نه خود می‌اندیشید و نه اجازه‌ی آن را به کسی می‌داد نامش چیست؟ 🔹جالب‌تر این‌که آرمانِ انقلاب اسلامی، صدور این امر مهم، به فراتر از مرزهای جغرافیایی است. یعنی اصلاً تحقق آن را محصور در خانه‌ی خود نمی‌داند بلکه آرمان‌شهر او جایی است که انسان‌ها همگی بدون دخالت طواغیت عالم، بدون هوای مسموم اغواگری‌ها و بدون اسارت هوای نفس، آزادانه بیندیشند. 🔹آری، صحنه‌ی جنگ واضح است هرچند گاهی غبار فتنه به خود بگیرد. دنیایی که به‌دست ابرقدرت‌های مادی خلق شده است، این است: "نیندیش، ما به‌جای تو خواهیم اندیشید".این عبارت را آن‌چنان دلربا عرضه کرده‌اند که انسانِ امروز، تصوری زیبا از این زندگی در ذهن خود پرورانده است آن‌چنان‌که از آن تمام‌قد دفاع می‌کند. ✅بنابراین، برماست که در این جنگ تمام‌عیارِضدبشری، بر قدرت تحلیل و تبیین خود بیفزاییم و به‌عنوان محصولی ارزنده ابتدا نیاز آن را به جهان صادر کنیم، سپس خود آن را. تا دنیا از زنگار دیکتاتوری خود نجات یابد. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
به‌پا خیزید... 🔸امروز به چند منظور به یکی از مراکزخرید رفتم. به‌طور قطع خرید چند قلم جنس یکی از اهداف بود. اما مهم‌تر از آن به‌دلیل علاقه‌ای بود که به دیدن حضور مردم داشتم. مردمی شاد که به خیابان‌ها می‌آیند، خرید عید می‌کنند و در کنار خانواده و دوستان، روزهای پایان سال را سپری می‌کنند. برای دیدن افرادی که برای دلخوشی مردم و گرفتن کمی پول آهنگی می‌نوازند یا شعری می‌خوانند. برای دیدن ماهی‌گلی‌هایی که تنگاتنگِ هم در لگن بزرگ سفید شنا می‌کنند و دلبری، تا شاید رهگذری آن‌ها را برای سفره هفت‌سین خود برگزیند. برای تماشای انواع و اقسام سفره‌های هفت‌سین و سبزه‌های بانشاط. بین مردم بودن، حس شادی پایان سال و آغاز سال جدید و قدم زدن در هوای نسبتاً بهاری برایم هميشه شیرین بود و هست. 🔸 دیدن اوضاع فرهنگی از دیگر اهداف حضورم در یک نقطه‌ی شلوغ از تهران بود. البته نقطه‌ای که از اولین مراکز اغتشاشات بود و آمار بی‌حجابی آن نسبت به باقی جاها نسبتاً بالاتر است. در ابتدای حرکت، هوا روشن بود. با اینکه دست‌فروش‌ها هم آمده بودند و مردم هم هر لحظه بیشتر و بیشتر می‌شدند به‌نظر می‌رسید تعداد بی‌حجاب‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است. این برای من جای بسی شکر داشت. لحظه‌ی ‌ اذان مغرب به مسجد رسیدم. بعد از وضو به داخل مسجد رفتم. با مسجدی شلوغ مواجه شدم که حتی جایی برای نشستن نداشتم و دیدن این صحنه بار دیگر مرا ذوق‌زده کرد. به نمازگزاران که نگاه کردم اغلب با چادرهای مشکی و مانتو بودند این نشان‌دهنده‌ی حضور رهگذران در مسجد برای نماز جماعت بود نه افرادی که پای ثابتِ مسجد هستند. تحلیلم از حضور این جمعیت، اهمیت اقامه‌ی نماز جماعت برای افرادی بود که تنها به قصد خرید به آن مرکز آمده بودند اما نماز اول وقت و حضور در مسجد را برای ساعتی برگزیدند. 🔸اما بعد از نماز وقتی وارد خیابان شدم با صحنه‌ای کاملاً متفاوت مواجه شدم. این‌بار جماعتی که کشف حجاب کرده بودند به‌شدت زیاد شد. احساس بدی داشتم، گو اینکه در یکی از خیابان‌های کشوری غیر اسلامی قدم میزنم. عدم حضور بانوان چادری و حضور حداکثری از زنانی که هم غرق در آرایش بودند و هم لباس نامناسبی به تن داشتند و سرمستانه در ملأ عام طنازی می‌کردند؛ آن‌چنان مرا متعجب کرده بود که احساس می‌کردم تنها و مستأصل مانده‌ام. با خود گفتم شاید تاریکی هوا جسارت اینان را افزايش داده است یا شلوغی خیابان و افزایش این افراد جرأتشان را افزون کرده است. حال به هر دلیلی بود سؤال اینجاست؛ این همه گستاخی و دهن‌کجیِ زنان جامعه از چه روست؟ چطور بانوان یک جامعه به‌یک بهانه‌‌ی کاملاً واهی و در عرض چند ماه این چنین بی‌پروا روسری از سر برداشته و گه‌گاه بدون لباس مناسب ظاهر می‌شوند؟ این افراد به‌راحتی خرید می‌کردند. بدون دغدغه، خود را به انواع و اقسام خوراکی‌ها دعوت می‌کردند و ظاهر و آرایششان و منطقه‌ای که برای خرید انتخاب کرده بودند نشان از فقر و گرفتاری مادی در جمهوری اسلامی نداشت، پس سخت می‌توان باور کرد که اوضاع اقتصادی، علت اصلی چنین استحاله‌ی فرهنگی‌ست. 🔸پس ریشه‌ی آن را در کجا می‌توان جستجو کرد؟ از آنجا که امر حجاب علاوه بر قانون حکومت اسلامی یک امر فرهنگی است باید ریشه را در فرهنگ جامعه جستجو کرد. قطعا چنین پدیده‌ای یک شَبه و دفعی ظاهر نمی‌شود بلکه وقوعی تدریجی در کار است. این‌چنین آشکارا ضدقانون عمل کردن و زیر پا گذاشتن عرف جامعه ریشه در چه دارد؟ به‌نظر می‌رسد برای اصلاح آن، هم باید سازوکاری فرهنگی در پیش گرفت که بدین‌ترتیب نمی‌توان انتظار نتیجه‌ای دفعی داشت و هم باید از سازوکار قانونی بهره برد. 🔸خب، این سازوکار فرهنگی چگونه است؟ یکی از راه‌کارها تذکر لسانی عنوان می‌شود. به‌یقین، مکرر گفتن و مکرر واکنش نشان‌دادن به چنین بانوانی با اصول خودش، تأثیرگذار است اما آیا امرونهی لسانی کفایت می‌کند؟ مگر نه اینکه امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر چهار اصل دارد و یکی از آن باور به تغییر در مخاطب است؟ آیا در چنین شرايطی که یک بانو بدون هیچ‌گونه پوششی بر سر، در خیابان حاضر شده و حتی روسری به دور گردن ندارد؛ این روش نتیجه می‌دهد؟ آیا وقتی ده نفر با هم با این وضع ظاهر می‌شوند؛ احتمال تواضع در آن‌ها می‌رود؟ شاید در مواردی نتیجه دهد اما ما باید به دنبال روش‌های دیگری هم باشیم. ادامه دارد...👇 @ghalamenajib
ادامه... 🔸نگارنده معتقد است باید از همان‌جایی شروع کرد که دشمن شروع کرد. آری، دشمن هویت زن را نشانه گرفت. او با یک جنگ ترکیبی و همه جانبه و به وسیله‌ی فضای مجازی، پی‌در پی حقیقت زن را پیش چشم او چنان تحریف کرد که زن تخریب شد. او تعریفش را از خودش دگرگونه کرده. او با تعریف جدید از خود، دیگر بین خود و امر حجاب سنخیتی نمی‌بیند. وقتی یک بانو نه به حقوق حقیقی خود واقف است، نه به تکالیفی که در ازای آن دارد؛ به ناهنجاری کشانده می‌شود چرا که کنشگری‌ها همیشه برپایه‌ی ارزش‌ها است و ارزش‌ها زیر سایه‌ی شناخت و معرفت ساخته و پرداخته می‌شوند. 🔸حال که شاهد ضربات عمیقی بر پیکره‌ی شناختی بانوان جامعه هستیم باید جراحی را از همین نقطه آغاز کنیم. تا کم‌کم‌ ارزش‌های تخریب شده در ذهن و اندیشه آنان ترمیم شوند و در پی آن کنشگری‌ها اصلاح شود. برای تحصیل چنین فرایندی باید در تمام مراکز علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی و... پیوسته از هویت حقیقی یک زن گفت و به شیوه‌ای جدید و با زبانی گویا تصویری جامع و کامل و زیبا از آن به نمایش گذاشت. باید زن را بازتعریف کرد. باید نقش و مسئولیت و هدف از آفرینش جنسیتی او را بدو نشان داد. 🔸باید الگوهای شایسته‌ی زن را به او معرفی کرد. فعالیت و نقش‌آفرینی و سبک‌زندگی آنان را به‌درستی به‌تصویر کشید و به‌سوی الگوگیری از آن پیشوایان، هدایت کرد. از سوی دیگر نباید پنداشت دشمن در این مسیر تخریبی، تنها به زن اکتفا کرده است بلکه از او مهم‌تر امر خانواده را خدشه‌دار نموده است. زمانی که همسر و یا پدر خانواده خود مشوق بی‌حجابی همسر و دختر و خواهر خویش است؛ چگونه می‌توان معتقد بود که تنها زنان آسیب‌دیدگانِ این جنگ نرم هستند؟ پس نباید تنها با تمرکز بر زن و زنانگی از خانواده و نقش آن بر هویت‌بخشی به زن غافل شد. همیشه شناخت ماهیت یک پدیده به‌گونه‌ای همه‌جانبه، غیر از پرداختن محض بدان نیازمند شناخت عناصر و اثرگذاری‌ آن‌ها بر آن پدیده نیز هست. یعنی برای شناخت حقیقی یک زن، هم باید بصورت مجزا بدان پرداخت و هم در کنش و واکنش‌های افرادِ اطراف او در مقام پدر، همسر، پسر و دیگر محارم، او را بررسی کرد. 🔸از سوی دیگر باید بستر شناختی آحاد جامعه را اصلاح نمود. با نگاهی گذرا به جامعه و بررسی یک آمار ساده‌ و اولیه آشکار خواهد شد که بخش عمده‌ی منابع اصلی اطلاعات و معارف در دنیای امروزی فضای مجازی است و بس. دقیقا در همین مرحله از تحلیل است که دوباره بازمی‌گردیم به طرح ساماندهی فضای ولنگار مجازی و مطالبه‌ی سالم‌سازی آن از متولیان امر. 🔸🔸در نتیجه... ۱. تکلیف امر به معروف و نهی از منکر بر همه‌ی مؤمنین واجب است که البته با رعایت اصول آن باید صورت گیرد و در شکل‌های مختلف اجرایی شود به‌عنوان مثال حضور بانوان محجبه به‌صورت انفرادی و گروهی در همه‌ی مراکز فرهنگی، ورزشی، هنری، علمی و حتی مراکز خرید و خیابان‌ها می‌تواند یکی از انحاء این فریضه را شکل دهد. ۲. علاوه بر آنچه گفته شد؛ تحلیل و تبیین حداکثری از سوی همه‌ی مؤمنین در رابطه با معرفی هویت حقیقی زن در اسلام شیعی باید گسترش یابد که البته این مهم با مطالعه و گذراندن برخی دوره‌ها به‌سهولت امکان‌پذیر خواهد شد. ۳. همان‌طور که امام‌خمینی (ره) علاوه بر تکیه بر فرهنگ‌سازی امر حجاب، دستگاه‌هایی را ملزم به نظارت بر این امر فرمود باید اکنون نیز متولیانی مسئولیت نظارت بر اجرای آن را به‌عهده گرفته و متعهدانه بدان بپردازند. ۴. قطعا مسئله‌ی فضای مجازی و بررسی ابعاد آن فرصتی جداگانه‌ می‌طلبد اما باید تاکید کرد که جز با ساماندهی آن نمی‌توان به توفیقات چندانی امیدوار بود. ۵. همه‌ی آنچه در این خطوط مطرح شد به پشتوانه‌ی یک امر مهم امکان‌پذیر خواهد بود و آن تبیین و تکرار لحظه‌به‌لحظه از زبان و قلم‌هاست تا بتواند تبدیل به گفتمان شود. 🌱امروز ما در مرحله‌ای قرار داریم که باید نقش خود را در نظم‌نوین جهانی مشخص کنیم و داعیه‌‌ی تمدن اسلامی را جهانی سازیم. بسیار دور از شأن یک ایرانی مسلمان است که حملات روزافزون دشمن را برای از بین بردن چنین هویتِ تمدن‌سازی، ببیند و در خواب باشد. پس بپاخیزید... ✍زينب نجیب @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱عید نوروز، روز اظهار عبودیت است عید نوروز یک عید شرقی و حامل ارزشهای برجسته و ممتازی است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآوری و طراوت و جوانی و نشاط، همچنین نماد مهربانی و محبت به یکدیگر، سرکشیِ برادران از یکدیگر، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستی و مهربانی میان دوستان، آشنایان و زدودن کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همه‌ی این معانی در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است برای ملتهای ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانی برجسته است. این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد. بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی  ۱۳۸۹/۰۱/۰۷ @ghalamenajib
۳۳ سال پیش... ۳۳ سال پیش نیز آغاز بهار طبیعت با آغاز بهار دل‌ها مصادف شد و رهبر معظم انقلاب اینچنین سال جدید را تبریک گفتند: "عید سعید نوروز و تحویل سال جدید هجری شمسی و نزدیک شدن به ایام و لیالی مبارکه‌ی ماه رمضان را، به همه‌ی شما برادران و خواهران و آحاد ملت ایران و ایرانیانی که در نقاط دیگر زندگی می‌کنند و همچنین به همه‌ی مسلمین عالم، تبریک عرض می‌کنم. تحویل هر سال جدید شمسی - که با نوعی تحول در عالم طبیعت مصادف می‌باشد - فرصتی است تا انسان به تحول درونی و اصلاح امور روحی و معنوی و فکری و مادّی خود بپردازد. این دعای شریفی که به ما تعلیم داده‌اند، تا در آغاز سال بخوانیم، درس همین تحول است. در این دعا، از خدای متعال درخواست می‌کنیم که در حال و وضعیت روحی و نفسانی ما، تحول و دگرگونی مبارکی را ایجاد کند. ایجاد تحول کار خداست؛ اما، ما موظفیم که برای این تحول در درون و در زندگی خود و در جهان، اقدام و تلاش کنیم و همت بگماریم". ۱۳۶۹/۰۱/۰۱ نکته: امروز وظیفه همان است که ۳۳ سال پیش بود. و اگر ۳۳ سال دیگر هم بگذرد راه همان راه است و هدف همان هدف. اما عزم و اراده‌ها باید تقویت شود. امسال از خدا تحول بخواهیم. @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش مبارزاتی رهبر معظم انقلاب در جنگ محاسباتی 🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ فرمودند: [در سال ۱۴۰۱] در قضیه‌ی اقتصاد هم، تلخی‌ها وجود داشت، شیرینی‌هایی هم وجود داشت. هم در بعضی از بخش‌ها که حالا اشاره می‌کنم تلخی بود، هم در بعضی از مواردی که منتهی می‌شود به قضیّه‌ی اقتصاد شیرینی‌هایی وجود داشت؛ این‌ها را باید با همدیگر، در کنار هم دید و مجموع این‌ها را محاسبه کرد. ۱۴۰۲/۱/۱ رهبر انقلاب در تحلیل‌هایشان همیشه دقت کامل را مبذول می‌دارند تا عدالت نفی نشود. یعنی دیدن شیرینی‌ها و نقاط قوت در کنار تلخی‌ها و ضعف‌ها. البته وجود این ویژگی در شخص ولی‌فقیه واجب است اما باید دانست راه برون‌رفت از بازی دشمن در جنگ محاسباتی همین روش است. یعنی؛ از آنجاکه نبرد محاسبات، سناريوي مهم و راهبردي نظام سلطه در مقابله با جمهوري اسلامي ايران است ودشمن سعی دارد شرایط را به‌گونه‌ای به تصویر بکشد که دچار خطای محاسباتی شویم، اما ما باید دقتی مضاعف داشته، در تحلیل‌هایمان، نقاط مثبت و منفی، نقاط تلخ و شیرین، نقاط قوت و ضعف را با هم و در کنار هم ببینیم به ‌عبارتی، نه در وصف طرفی مبالغه کنیم و نه در وصف طرفی کوتاهی. ✅ این است محاسبه‌ی صحیح. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا