eitaa logo
قلم نجیب
105 دنبال‌کننده
343 عکس
120 ویدیو
1 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه... اما با غفلتی که رخ داد، این نهضت عظیم مردمی که پشت سر علما و به نام دین و با شعار دین خواهی شکل گرفته بود منحرف شد. بنابراین اصولاً بحث شکست مشروطه بر سر اختلاف در تعریف قانون نبود. هرچند بحث‌های علمی و فقهی بین علما همیشه رایج بوده است اما به اندازه‌ای نبود تا تفرقه بین رهبران دینی را موجب شود. یک خط تفرقه افکنانه را همان عوامل انگلیسی ایجاد کردند و همین تدریجا باعث شد تا مردم دلسرد شوند. یکی از شبهاتی که در زمان مشروطیت و بعدها در کتب تاریخی عنوان شد انقلابی نبودن شیخ فضل الله نوری بود ایشان در پاسخ به همین شبهه گفت: "ایها الناس، من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم. بلکه من مدخلیت خود را در تأسیس این اساس بیش از همه کس می‌دانم زیرا که علمای بزرگ ما که مجاور عتبات عالیات و سایر ممالک هستند هیچ یک همراه نبودند و همه را به اقامه دلایل و براهین، من همراه کردم. از خود آن آقایان اعزام می‌توانید این مطلب را جویا شوید. الان هم من همان قسم که بودم تغییری در مقصد و تجددی در رای من به هم نرسیده است صریحاً می‌گویم همه بشنوید و به غائبین هم برسانید که من همان مجلس شورای ملی را می‌خواهم که عموم مسلمانان آن را می‌خواهند. (لوایح آقای شیخ فضل الله نوری تهران نشر تاریخ ۱۳۶۲ صفحه۴۴) بعد به او تهمت زدند که او اصول اولیه جنبش را قبول ندارد. این تهمتی بود که سیاسیون بی‌تقوای سکولار به او زدند. آنان نمی‌توانستند در مقابل منطق نیرومند شیخ فضل الله بایستند و از طرف دیگر به دلیل التقاطی بودن عقاید خویش و وحشت از آشکار شدن افکار ضد اسلامی خود از بحث علمی و فکری روی برمی‌تافتند و اکثراً هیاهو می‌کردند. اما ایشان در اعلامیه‌ای گفت: "خدای تعالی راضی مباد از کسی که درباره مجلس شورای ملی غیر از تصحیح و تکمیل و تنقیح خیالی داشته باشد. برغضب الهی گرفتار باشند کسانی که مطلب مرا برخلاف واقع انتشار می‌دهند و بر مسلمان‌ها تدلیس و اشتباه می‌کنند. راه رفع شبهه را از هر جهت مسدود می‌سازند تا سخن ما به گوش مسلمانان نرسد و به خرج مردم دهند که فلانی و سایر مهاجرین منکر اصل مجلس شورای ملی شده‌اند." (همان) پس بدین ترتیب نه شیخ فضل الله قانونگذاری و مجلس را بدعت می‌دانست و نه بر خلاف میل مسلمانان نظری داده بود و نه طرفدار استبداد بود بلکه آنچه بر آن پافشاری می‌کرد، موازین اسلامی برای وضع قوانین بود. شیخ فضل الله به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در جهت برداشتن نقاب از چهره بدعت، کل خواسته‌هایش را در سه ماده مطرح کرده و نشر می‌کند. که تصریح به کلمه مبارکه مشروعه و قانون محمدی و لایحه نظارت علما بدون تغییر، و تهذیب مطبوعات از اهم آن بود. هرچند که بعد از آن در لایحه شیخ دست بردند مفاد آن را تغییر دادند و به صورت ضعیف تصویب کردند. اما اگر نفوذ بدعتگذاران نبود و به قول شیخ، اختلاف بین علما و لامذهب‌ها اصل قرار می‌گرفت، بی‌شک نهضت در مسیر اسلامی خود پیش می‌رفت. خود شیخ درست عمل کرد. اگر شیخ فضل الله نوری همّ و غم خود را صرف جواب دادن به شبهات می‌کرد، هم جو سیاسی کاذب رونق می‌گرفت هم از هدف اصلی خود که افشای چهره انقلابی‌نمایان بود، باز می‌ماند. ایشان به جای پاسخ به این شبهات و افتادن در دامی که پهن کرده بودند، لبه تیز شمشیر خود را به سوی فتنه انگیزان چرخاند تا نیروهای اصیل و صادق نهضت در یک جناح دور هم گرد آیند. نظریات این شهید بزرگوار ریشه در تفکرات فقهی او داشت که در صورت اجرای دقیق، دست استعمارگران از کشور کوتاه می‌شد. و این همان هدف اصلی نهضت عدالت‌خواهی مردم بود. اما انگلیس‌ها آمدند "بر این موج فرصت طلبانه مسلط شدند و این را گرفتند و از شاه عبدالعظیم هدایتش کردند به سفارت انگلیس بعد هم گفتند مشروطه. مشروطه هم از نظر الهام دهندگان معلوم بود که معنایش چیست."۱۳۸۵/۰۲/۰۹ حال باید دانست که چه شد که غربی‌ها و مشخصاً انگلیسی‌ها در این مسئله کامیاب شدند؟ رهبر انقلاب پاسخ می‌دهد؛ "به نظر من مشكل كار از این‌جا پیش آمد كه اینها توانستند یك عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی – یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما – را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه مرحوم آسید عبداللَّه بهبهانی و مرحوم سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابله‌ی با حرف‌های شیخ فضل‌اللَّه و جناح ایشان داشته‌اند، نگاه می‌كند، این مسأله را درمی‌یابد كه عمده‌ی حرف‌ها به همین است كه این‌طور می‌گفته‌اند. این حرف‌ها به نجف هم منعكس می‌شده و شما نگاه می‌كنید كه همین اظهارات - انسان در كار مرحوم آقا نجفی قوچانی، در آن كتاب و در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را می‌بیند – و حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و به‌وسیله‌ی عمال حكومت گفته می‌شد و وعده‌هایی را كه داده می‌شد، حمل بر صحت می‌كردند. ادامه دارد... @ghalamenajib
ادامه... این‌طور می‌گفتند كه: شما دارید عجله می‌كنید؛ سوءظن دارید؛ اینها قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدف‌شان دین است." در پایان باید تاکید کرد که شیخ فضل الله نه با قانون بلکه با مشروطه‌ی غیر مشروعه مخالف بود. او وقتی رگه‌های انحرافی را مشاهده کرد، بیش از گذشته بر مشروطیت مشروعه تأکید کرد و وقتی شاهد مشروطه‌ای شد که روحانیت را پس می‌زند و اسلام را ندیده می‌گیرد دست از حمایت مشروطه برداشت و اینچنین شد که؛ "او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غرب‌گرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند- كه هنوز هم یك عده قلمزن‌ها و گوینده‌ها و نویسنده‌های ما همین حرف دروغ بی‌مبنای بی‌منطق را نشخوار و تكرار می‌كنند." ۰۸/۰۸/۱۳۸۴ حال با وجود این تفاسیر دور از انصاف نیست که موضع‌گیری شیخ فضل الله نوری را هم‌تراز با غرب‌زدگان در برابر آیت‌الله نائینی بدانیم؟ @ghalamenajib
📝 | چه کسانی باید میدان‌دار باشند؟ 🔸رهبر معظم انقلاب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم خطاب به رئیس جمهور جدید، بر دینداری و انقلابی بودن و عدم دلبستگی کارگزاران نسبت به آمریکا تأکید ویژه و خاص کردند، موضوعی که قطعا باید شاخص کلیدی دولت و مجلس در انتخاب وزرای دولت چهاردهم باشد: «بعضی از سیاسیّون در کشور ما تصوّر میکنند که باید آویزان به این قدرت و آن قدرت بشوند؛ و بدون آویزان شدن به فلان قدرت معروف و بزرگ، در کشور نمیشود پیش رفت...خیال میکنند که همه‌ی راه‌های از آمریکا میگذرد؛ نه، اینها نمیتوانند... کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.» ۰۵/۰۴/۱۴۰۳ 🔹«خط رهبری» در آستانه‌ی رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهاد شده از سوی دکتر ، شاخص‌های را براساس بیانات رهبر انقلاب بررسی کرده و مطالبات ایشان در موضوع انتخاب وزرا را بازخوانی و تبیین می‌کند. ⏪ متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.👇 https://farsnews.ir/Rahbari_Plus/1723386325459121554 @rahbari_plus @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرما در غزه بیداد می‌کند و گل‌ها پژمرده می‌شوند🥀 @ghalamenajib
هدایت شده از خط رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | جبهه مقاومت و شکست محاسبات آمریکا ➕ به مناسبت ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی @rahbari_plus
تشکیل دولت مقاومت و افول تدریجی صهیونیست‌ها ✍زينب نجیب ۳۲ سال از عمر نکبت بار صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی می‌گذشت که صحنه جدیدی در تاریخ بشر ورق خورد و آن چیزی نبود جز، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران. همان دستِ قدرت خدا، که اگرچه در ایران نمایان شد، اما اوضاع منطقه و حتی جهان را از خود متأثر کرد. در میان تاثیرات شگرف جهانی این انقلاب و ضربه‌های شدید و عمیقی که بر سیاست‌های استکباری وارد ساخت از همه سریع‌تر و آشکارتر ضربه به دولت صهیونیستی بود. اولین تغییر، تعطیلی سفارت دولت جعلی اسرائیل در تهران و تبدیل آن به محل رسمی نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین بود. امواج پرقدرت این انقلاب می‌رفت تا با شعار آزادی فلسطین به قطع غده سرطانی اسرائیل بیانجامد و هیچ اتفاقی حتی جنگ ۸ ساله نتوانست این آرمان بزرگ را از ملت ایران بگیرد. این آرمان جمهوری اسلامی بود که خون تازه‌ای در رگهای فلسطینیان دمید و گروه‌های مجاهد فلسطین مسلمان و مقاومت لبنان، جبهه نیرومندی در برابر دشمن گشودند. جبهه‌ای موسوم به جبهه‌ی مقاومت. از آن روز به بعد، فلسطین به جای تکیه به دولت‌های عربی، به جوانان و ایمان عمیق آنها و مردان و زنان فداکار خود تکیه کرد. و لبنان دیگر محلی برای تاخت و تاز صهیونیست‌ها نبود و این شد کلید فتح و موفقیت آنها. این روند ادامه داشت تا اینکه منجر به شکست ذلت بار رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ میلادی و ناکامی آن ارتش پرمدعا در ۲۰۰۸ میلادی شد همان که سبب فرار از جنوب لبنان و عقب نشینی مفتضحانه‌‌ی آنان از غزه و در یک کلام منجر به تشکیل دولت مقاومت در غزه و تبدیل ملت فلسطین از یک مجموعه انسان‌های درمانده به ملت امیدوار و مقاوم شد. اگرچه این تغییر صحنه سبب شد تا دشمن نیز ساز و کار خود را تغییر دهد و با همدستان خود به دنبال خاموش کردن مقاومت و اعتراف‌گیری از گروه‌های فلسطینی و دولت‌های عرب برای مشروعیت بخشیدن به اسرائیل باشد؛ اما آنچه پادزهر همه این بازی‌های خیانت‌آمیز شد، همان روحیه مقاومت در گروه‌های اسلامی و ملت فلسطین بود. همان مقاومتی که رهبر انقلاب معنا کرد: "معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می‌داند، راه درست می‌داند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است."۱۳۹۸/۰۳/۱۴ رهبر انقلاب همیشه علاج مسئله‌ی فلسطین را مقاومت معرفی می‌کنند و این راه را منتهی به پیروزی می‌دانند چنانچه به این مهم بارها تأکید کرده و پیش‌بینی کردند که جوانان فلسطینی مقاومت خواهند کرد: "علاج [مسئله‌ی فلسطین ] عبارت است از ایستادگی و مقاومت شجاعانه. ملّت فلسطین و عناصر فلسطینی‌ و سازمانهای فلسطینی بایستی با جهاد فداکارانه‌ی خودشان، عرصه را بر دشمن صهیونیست و بر آمریکا تنگ کنند؛ راهش فقط این است و همه‌ی دنیای اسلام هم باید به اینها کمک کنند؛ همه‌ی ملّتهای مسلمان باید از فلسطینی‌ها پشتیبانی کنند و حمایت کنند؛ این علاج است. البتّه عقیده‌ی من این است که سازمانهای مسلّح فلسطینی خواهند ایستاد، مقاومت را ادامه خواهند داد؛ راهش مقاومت است. این مقاومت خوشبختانه امروز در منطقه‌ی غرب آسیا مخصوص فلسطین نیست، در یک دایره‌ی وسیع‌تری از فلسطین این مقاومت وجود دارد و روز‌به‌روز ان‌شاءالله این مقاومت بیشتر خواهد شد."۱۳۹۸/۱۱/۱۶ در ادامه راه مقاومت، جبهه‌ی مقاومت مجهزتر نیز شد. "معادله‌ى مقاومت در منطقه با کمک جمهورى اسلامى تغییر یافت. تبدیل و ارتقاء سنگ در دست فلسطینیان به «موشک جواب موشک» در غزه و سایر مقاومتهاى اسلامى در برابر اشغالگران، الهام از انقلاب اسلامى بود."۱۳۹۰/۱۱/۱۴ رژیم صهیونیستی به دنبال خنثی کردن پاسخ‌های گاه گاه فلسطینیان بود که عملیات طوفان‌الاقصی توسط جوانان شجاع فلسطین، طراحی و عملیاتی شد. عملیاتی که اسرائیل را مبهوت کرد.اگرچه رهبر انقلاب آن را ترمیم ناپذیر خواند و آنها کوچک‌انگاری کردند اما با گذشت زمان پیش‌بینی‌ها خودش را نشان داد: "پیش‌بینیِ روشن‌بینانِ دنیا، چه اینجا و چه جاهای دیگر، این بود که در این قضیّه آن که پیروز خواهد شد مقاومت فلسطین است، آن که شکست خواهد خورد رژیمِ خبیثِ ملعونِ صهیونیست است؛ این دارد اتّفاق می‌افتد و همه می‌بینند این را." ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ "فلسطینی‌ها در ماجرای طوفان‌الاقصیٰ وارد میدان شدند، عمل کردند، اقدام کردند و دشمن را در کنج میدانی قرار دادند که هیچ راه فراری و وسیله‌ی نجاتی برایش وجود ندارد."۱۴/۰۳/۱۴۰۳ "شکست یعنی چه؟ شکست یعنی همین. گفت حماس را از بین میبریم، نتوانست؛ گفت مردم غزّه را منتقل میکنیم، نتوانست؛ گفت جلوی اقدامات مقاومت را میگیریم، نتوانست. ادامه دارد... @ghalamenajib
مقاومت، زنده، سرحال، آماده؛ آن رژیم، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطله‌ی «جنایت‌کار» به پیشانی‌اش خورده؛ این وضعی است که امروز وجود دارد." ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ آنها که روزی در قضیّه‌ی لبنان، دنبال خاورمیانه‌ی جدیدی بودند، حال باید برای حفظ خود در همان سرزمین‌های اشغالی به فکر چاره می‌بودند. اما بر اثر این ضربه (طوفان‌الاقصی) دچار ابتلائاتی شدند که از این ابتلائات نجات پیدا نخواهند کرد. و این نتیجه و ثمر همان اصل مقاومت در میان ملت فلسطین است. مقاومتی که هر دم در خون این ملت سلحشور در جریان است. قطعا امروز ما نیز در برابر مقاومت مردم مظلوم فلسطین نیز مسئولیتی داریم: "ما به عنوان نظام جمهوری اسلامی وظیفه‌ی خودمان را پشتیبانی از گروه‌های مبارز فلسطینی میدانیم و هر جور بتوانیم، هر مقدار بتوانیم، با همه‌ی وجود از آنها پشتیبانی خواهیم کرد؛ این خواست نظام جمهوری اسلامی و خواست ملّت ایران است. ان‌شاءالله آنها تقویت خواهند شد و دشمنشان را به ضعف خواهند کشاند."۱۳۹۸/۱۱/۱۶ امروز در رابطه با موقعیت پسا طوفان‌الاقصی وظیفه‌ی ما سنگین‌تر نیز شده است: "امروز وظیفه است که دولتهای مسلمان نگذارند کالا و نفت و سوخت و مانند اینها به رژیم صهیونیستی برسد، همچنان که او نمی‌گذارد آب به مردم غزّه برسد؛ این وظیفه‌ی دولتهای مسلمان است. وظیفه‌ی ملّتهای مسلمان [هم این] است که از دولتهای خودشان بخواهند هر گونه کمکی [به رژیم صهیونیستی] را قطع کنند، بلکه رابطه‌های خود را قطع کنند؛ اگر قادر نیستند رابطه‌ی خود را به طور دائم قطع کنند، لااقل به طور موقّت قطع کنند روابط خودشان را، فشار بگذارند روی این عنصر خبیث ظالم خونخوار سفّاک." ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ و در پایان اینکه، مقاومت مهمترین درس اسلام است. درسی از یک دین. دینی که برپایه‌ی فطرت بشر است. از اینروست که صحنه‌های مقاومت در غزه مورد تقدیر همه آحاد بشر قرار گرفته و خود در تلاشند تا جبهه‌ای از مقاومت در سرزمین‌های خود بسازند. جبهه‌ای که امروز بذر آن در میان دانشگاه‌های آمریکا کاشته شده، از این نمونه است. بذری که به زودی ثمر آن را خواهیم دید. @ghalamenajib
هدایت شده از بر پا
خانمها در ایران مظلومند، نه به خاطر خانم بودنشان بلکه به خاطر ایرانی بودنشان. از روزی که رضا شاه را انگلیس‌ها آوردند تا ادامه دهنده راه پر افتخار مشروطه خواهی روشنفکران ما باشد و او خیال کرد هویت ایرانی را بگیرد، زن رشد میکند، تا وقتی که محمدرضا را آمریکایی ها آوردند تا مسیر نورانی پدر را به جای چماقهای عیان و مسلسل در حرم امام هشتم، مثل غربی‌ها با فرهنگ سازی و ساختارهای حقوقی و حاکمیتی و سپس پلیسی امنیتی دنبال کند، تا بعد از انقلاب که گاوهای عاشق مراتع سوئیس، ما ما کشان، نشان دادند قصه های پینوکیو چقدر راست است و چطور ممکن است عده ای حمار شوند تا غرب پهلوی ساز در ایران، کارش را ادامه دهد با فشار سیصد و شصت درجه به دختران این وطن که عقل را و هویت ایمانی را بدهند و بشوند بی وطن، در همه این دوران تلخ، زن ایرانی هویتش را نگه داشته و هر چه از قله ها بالا تر رفته هو شده، زن بوده، افتخار آفریده اما باز هم هو شده، چرا؟ چون می‌خواسته ایرانی باشد انسان باشد. این خانم می‌خواست وارد شود، نگران حجابش بود، حجابش خوب بود اما میگفت اینجا عزاخانه سیدالشهدا است، محل ارتباط با زینب کبری است، باید مودب تر وارد شد، زن ایرانی است، مقابل زینب س که می‌رسد کرنش می‌کند. همه سخنش این بود که "ما دختران ایرانی میتوانیم". همین را برای همه گفت همین را پر تکرار گفت. پرسیدند از تلاشت برای حفظ قرآن هم چیزی بگو، گفت شنیده ام تا حافظ نشدم نباید در این باره چیزی بگویم، میترسم موفق نشوم تمامش کنم. نگران بود حافظ قرآن نشود. @ali_mahdiyan
انتشار یادداشت " حجاب در صدر اسلام" در هفته‌نامه‌ی پرتو @ghalamenajib
از اینجا بخوانید... @ghalamenajib
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | کابینه پزشکیان و مسأله هماهنگی با رهبر انقلاب ✏️ محمد ایمانی 🔸آقای پزشکیان چند بار در مجلس گفت: کابینه را با رهبری هماهنگ کردیم. 🔹اما جناب پزشکیان! این کابینه ای است که به سلیقه و فهم شما و کارگردانی شورای موسوم به شورای راهبری چیده شده و پس از چیده شدن، به رهبر انقلاب عرضه شده است. 🔸سیره و منش ایشان در بسیاری موارد این است که اصلا دخالت نکنند و در موارد بسیار معدود هم از میان گزینه های مد نظر رئیس جمهور، روی مطلوب ترین/ یا کم ضرر ترین صحه می گذارند تا حق انتخاب رئیس جمهور را محترم شمرده باشند. 🔹کابینه پیشنهادی، کابینه شماست آقای پزشکیان، نه کابینه تراز همت بلند رهبر انقلاب. @rahbari_plus
با توجه به توفیقی که چند سال از انس با بیانات حضرت آقا الحمدالله نصیبم شده است، با قاطعیّت عرض می‌کنم روش و منش ایشان هرگز دخالت مستقیم در تأیید و رد مسئولین نبوده و نیست. اما سخن آقای پزشکیان را نه هزینه کردن حضرت آقا برای اهدافش، که تلاش برای گرفتن رأی اعتماد برای رفتن به سوی وفاق ملی قلمداد می‌کنم. امیدوارم زین‌پس برای هر تصمیم و اجرایی از جلسات غیرعلنی مایه نگذارند. @ghalamenajib
ضرورت ایجاد گفتمان حجاب✨ ✍زینب نجیب امروز ما با پدیده‌ای به نام کشف حجاب مواجهیم که از سال ۱۴۰۱ در سطح جامعه علنی شد اما مسئله‌ی ضعیف الحجاب یا به عبارتی شل حجاب نیز به دهه‌های پیش از این باز می‌گردد. علت چیست؟ بسیاری از پاسخ‌ها در حیطه فرهنگی و قانون حجاب بحث می‌شود که پاسخ‌های بی‌راهی نیست؛ اما کامل نیست و به همه ابعاد نمی‌پردازد. اگر بخواهیم واضح‌تر سخن بگوییم باید به این پرسش پاسخ دهیم که ما برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب چه تدابیری اندیشیده‌ایم؟ جز چند نمایشگاه محصولات حجاب و یا نگارش چند کتاب داستانی برای کودکان و تشویق گاه و بیگاه بانوان باحجاب، در باب کدام کار عمیق فرهنگی دیگری، مبادرت ورزیده‌ایم؟ آیا برای صنعت پوشاک و مد و لباس، نظارتی همه جانبه پیش‌بینی شده است؟ یا در برنامه‌های صداوسیما به غیر از کنترل حجاب مجریان زن و بازیگران، آن هم، تنها در سریال‌های تلویزیونی و نه سینمایی و نه حتی فیلم‌های خانگی، راه‌های دیگری اتخاذ شده است؟ آیا وقتی حتی در باب نظارت بر قانون حجاب در جامعه؟ پدیده گشت ارشاد ایجاد شد و با سر و صدا پا به میدان گذاشت، به همان اندازه، بدون اشکال و در سطح وسیع با روشهای جدید مأموریت خود را انجام داد؟ در کنار این سؤالات نیز برخی از منتقدان از ترک فعل مسئولان، ناکارآمدی قوانین، تخصیص بودجه ناکافی و فقدان ساختاری به عنوان خلاءهای اصلی نام می‌برند. آیا می‌شود غیر از این‌ها دلایل دیگری جستجو کرد؟ به نظر می‌رسد یک دلیل بیش از هر چیزی برجسته است اما مغفول مانده. از دیدگاه رهبری، گفتمان به مفهوم روح کلی حاکم بر اندیشه‌ها و انگیزه‌های جامعه است که به حرکت عمومی کشور جهت می‌دهد و حتی تصمیم‌ها و اقدامات کارگزاران نظام نیز از آن متأثر است. ایشان می‌فرماید:" گفتمان یعنی یک مفهوم، و یک معرفت، همه‌گیر بشود. در برهه‌ای از زمان در یک جامعه، گفتمان یک جامعه مثل هوا است. همه تنفسش می‌کنند چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند. گفتمان یعنی باور عمومی یعنی آن چیزی که به صورت یک سخن مورد قبول عموم تلقی بشود. مردم به آن توجه داشته باشند". بحث گفتمان سازی، خود ریشه در بحث ولایت در اسلام دارد. ولایتی که پیوستگی آحاد جامعه را تضمین می‌کند و آنها را مانند مهره‌های یک تسبیح، گرد هم می‌آورد. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد باید تمام فعالیت‌های فرهنگی و حتی ضمانت اجرای آن در جامعه حتی به صورت قانون و نظارت ذیل همین گفتمان طرح شود. گفتمانی که پشتوانه تمام اقدامات است و همگی در جهت تقویت گفتمان انجام می‌گیرد. در گفتمان‌سازی معمولا نخبگان پیشگام هستند و به همین منظور باید اول توجه این قشر را جلب کرد. متأسفانه امروزه گفتمان ترویج حجاب در بین مسئولان کشور وجود ندارد. نخبگان باید این گفتمان را ایجاد کنند و مسئولان را در جهت آن وادار به اقدام کنند. ما مردم نیز مانند مسئولان در زمینه‌ی گفتمان ترویج حجاب، مسئولیم. از سوی دیگر همین نخبگان با سازوکاری مناسب باید جریا‌ن‌سازی کنند. به عنوان مثال باید تحول در محتوای درسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی در همین راستا اتفاق بیفتد. کنشگری معلمان، حوزویان، مبلغان، هنرمندان و ...همگی باید در همین جهت تقویت شوند، نیروهای زبده‌ی پرورشی در همین راستا تربیت شده و در کنار کادر مدرسه فرهنگ‌سازی کنند و... از سوی دیگر برای گفتمان‌سازی، ایستادگی، هوشیاری و شجاعت لازم است. باید توجه کرد که این مسیر تنها مخصوص گفتمان‌سازیِ خوب نیست و گفتمان‌سازی بد و غلط نیز همین مسیر را طی می‌کند. پس همان روزی که حجاب در جامعه ضعیف شد همین مسیر را طی کرده بود و امروز برای اصلاح وضع موجود راهی جز اصلاح گفتمانی نداریم. @ghalamenajib
این مطلب بالا رو داشته باشید حالا این متن رو بخونید از استاد ارجمندم 👇
آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است. این را من به شما می‌گویم که معلم داستان‌نویسی هستم. توی داستان‌گویی ما یک جرقه داریم، یک تجربه داریم، یک هسته مبتنی بر واقعیت داریم که با خیال خودمان بسطش می‌دهیم و پروارش می‌کنیم و آب و‌ رنگش‌ می‌دهیم‌ و تبدیلش می‌کنیم به انبوهی از شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها و موقعیت‌ها و اتفاق‌ها. ما توی داستان تلاش می‌کنیم همه این‌ها را باورپذیر بسازیم و‌ جلو ببریم. خواننده‌های داستان با شخصیت‌های داستانی ذوق می‌کنند، با آن‌ها غمگین می‌شوند، همراه می‌شوند و اصلا یکی خودشان را هم رای و نظر با شخصیت‌ها می‌دانند. آقای پزشکیان توی صحن علنی مجلس، داستان‌سرایی کرد، نماینده‌های ساده و الکی انقلابی هم ذوق کردند و نظرهاشان عوض شد و با شخصیت پشت‌تریبون هم‌ذات‌پنداری کردند و رای دادند. فارغ از جلسات کم‌مایه این روزهای مجلس که به زودی درباره‌اش خواهم نوشت، جلسه پایانی رای اعتماد، نمایشی بود از سادگی، سطحی‌نگری و غیرانقلابی‌گری. من نمی‌دانم سناریونویس جلسه رای اعتماد چه کسی بوده، ولی هر که بوده، خوب نویسنده‌ای بوده. من رهبر انقلاب را می‌شناسم، حرف‌هایشان را دنبال می‌کنم، با نقطه‌های بنیادی نظرهایشان آشنا هستم و رویه حکمرانی و مدیریت‌شان را هم می‌بینم. برایم مثل روز روشن است، بی‌اغراق می‌گویم، مثل روز روشن است که آقای رییس‌جمهور برای رای اعتماد وزیرانش از کاه، کوه ساخت و از هیچ، همه چیز. ادامه دارد ... . «محمدرضا جوان آراسته» zil.ink/mrarasteh
آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است ادامه قسمت قبل ... اجرای آقای رییس‌جمهور روی سن مجلس طوری بود که انگار یک روز رفته‌اند بیت‌رهبری، دیزی گذاشته‌اند‌ وسط و لیست وزرای پیشنهادی را داده‌اند دست رهبری و رهبری هم هر چه آقای رییس‌جمهور گفته را تایید کرده و تازه روی بعضی‌ها اصرار هم داشته و این وسط حتی اگر کسی خودش هم‌نمی‌خواسته وزیر بشود، زنگ زده‌اند که هی فلانی دستور آقاست که بیا سر فلان وزارت‌خانه. یک‌طوری این کابینه به پای رهبری نوشته شد، که کابینه خود آقای خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری‌شان هم به پای‌شان نوشته نشد. حالا وسط این داستان‌سرایی، اوضاع نماینده‌های مجلس دیدنی است که غرق در داستان آقای رییس‌جمهورند و به به می‌گویند و با داستان هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. خیلی از این بزرگواران مجلس‌نشین، از انقلابی‌گری، فقط سلام بر امام و شهدا و رهبر انقلاب را در اول نطق‌های‌شان بلدند. بیشتر از این توی‌شان خبری نیست. کاش می‌شد آن‌ نماینده‌هایی که به همه وزرا رای مثبت دادند را پیدا می‌کردیم، توی بیلبوردهای شهری اسم و عکس‌شان را می‌زدیم و می‌گفتیم این‌ها را ببینید، این‌ها بی‌رای‌ترین و بی‌نظرترین آدم‌های مجلس‌اند، خودشان بلد نیستند چیزی را تحلیل کنند، هر کس بیایید و بگوید از آن بالاها گفته‌اند فلان، این‌ها رای می‌دهند، این‌ها را ببینید، توی زندگی مثل این‌ها نباشید. ماست نباشید، به بچه‌هایتان این‌ها را نشان بدهید و بگویید یاد بگیرند خودشان هم فکر کنند، نظر بدهند، انتخاب کنند. شاید بعدها این نماینده‌ها درس عبرتی بشوند که چهارتا آدم حسابی بیشتر وارد مجلس بشود. . پ.ن: من مخالف کابینه وفاق نیستم. مخالف این هم نیستم که یک بار مجلس بیایید همه کابینه یک رییس‌جمهور را تایید کند. من مخالف تبدیل کردن صحن تصمیم‌های سیاسی کشور به تئاترم. من مخالف زودبارویم. پ.ن: خیلی زود، معلوم می‌شود که این هزینه‌ای که از رهبری شده واقعی نبوده، این حرف‌ها دقیق نبوده، این وسط واسطه‌هایی بوده‌اند که آش را شور کرده‌اند و اصلا ماجرا این‌طوری که در مجلس تصویر شده نبوده. خیلی زود معلوم می‌شود ولی رو سیاهی این ماجرا حالا حالاها به چهره بعضی‌ها باقی می‌ماند. . «محمدرضا جوان آراسته» zil.ink/mrarasteh
هدایت شده از خط رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ▪️ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ @rahbari_plus
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | تکذیب یک شایعه عجیب در مورد حضور دکتر ظریف در دیدار امروز هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب ماجرا از یک توییت آغاز شد؛ توییتی طولانی از ظریف که در بخش پایانی آن از حضور با تاخیر در بیت رهبری عذرخواهی کرده بود. ✏️پس از این توییت متن زیر به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد: «دیدار رهبر انقلاب و اعضای کابینه دولت چهاردهم آغاز شد؛ در ابتدای این دیدار رهبر انقلاب می‌پرسند آقای ظریف چرا نیامدند؟ خدمت ایشان اعلام می‌کنند که محمد جواد ظریف استعفا داده است. رهبر انقلاب در واکنش به این پاسخ می‌گویند: سریعا به ایشان بگویید بیایند. اینگونه می‌شود که ظریف با تاخیر به جلسه امروز می‌رسد.» اما چند دقیقه‌ای از انتشار گسترده این متن نگذشته بود که آقای فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب این متن را از اساس تکذیب کرد. @rahbari_plus
وقتی رئیس جمهور برای اقناع عمومی و گرفتن رأی اعتماد از مجلس، مدام بحث را به سمت و سویی می‌برد که گویا تک‌تک اعضای کابینه را رهبری تعیین کرده است؛ باید مکررا منتظر ساخت چنین اکاذیبی هم باشیم. رفتار آن روز رئيس جمهور فتح بابی شد برای این افراد... واقعا این افراد چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ @ghalamenajib
رهبر معظم انقلاب: امیرکبیر سه سال در کشور حکومت کرد، کارهای بزرگی را بنیان‌گذاری کرد. خود آقای رئیسیِ عزیزِ ما سه سال حکومت کرد و ریاست کرد، کارهای خوبی ایشان انجام داد و بعضی‌ کارها را پایه‌گذاری کرد که ان‌شاءالله ثمره‌اش را بعدها کشور خواهد دید. @ghalamenajib
⚡️نقدی بر قرائت فمنیستی از حجاب ✍زینب نجیب یکی از مخالفت‌ها، با الزامی‌بودن حجاب در جامعه، به قرائت فمینیستی از حجاب باز می‌گردد. بدین ترتیب که امر به حجاب، در راستای مردسالاری و برخاسته از طلب مردانه، تفسیر می‌شود. به زبان ساده‌تر، این رویکرد معتقد است حجاب در جامعه الزامی شده است؛ زیرا امکان به گناه افتادن مردان در پیِ نظر به زنان وجود دارد. پس باید برای پوشش، حد تعیین شود و الزام به حجاب، منطقی معرفی گردد. در واقع از دیدگاه ایشان آنچه درباره حجاب موضوعیت دارد؛ تنها امنیت روانی و آرامش مردان است. غیرت نیز در این میان، ابزار و بهانه‌ای برای همین به اصطلاح دیکتاتوری به کار می‌رود. این قرائت از حجاب ریشه در افکار فمنیستی دارد که امروزه تحت عنوان شعار تساوی جنسیتی مطرح است. قاعده‌سازان اصلی این جریان را فمینیسم اسلامی می‌گویند. آنها درصدد ارائه خوانش متفاوتی از رویارویی اسلام با مسائل زنان هستند که با بیان فهم جدید خود از آیات، دیدگاه مفسران سنتی قرآن را به چالش کشیده و به مبانی آنها می‌تازند. زیرا تفسیر آنان را ناشی از غلبه‌ی نگاه و تفسیر مردانه می‌پندارند. به‌عنوان مثال یکی از اندیشمندان این حوزه، خانم بارلاس نام دارد. ایشان معتقد است؛ فلسفه حجاب قرآنی، در چارچوب طبیعت یا بدنِ شهوت‌انگیزِ زن، صورت‌بندی نمی‌شود. بدین معنا که حجاب برای زن در آیات قرآن به دلیل خطر جنسی آنها نیست. بلکه حجاب مذکور، صرفا وسیله‌ای برای حفاظت از تعرض مردان جاهلی بوده است. بنابراین شیوه بیان آیات قرآن درباره آشکار شدن بدن انسان در محیط‌های عمومی و خصوصی مبتنی بر فسادانگیزی بدن زن نبوده است. از این رو به جای محدودکردن زن به پوشش‌هایی مانند جلباب، می‌توان همچون جوامع پیشرفته‌ی امروزی، قوانینی وضع کرد تا شهوت مردان کنترل شود و تعرض به زنان کاهش یابد و مسئله مذکور در آیه ۵۹ سوره احزاب که همان مردان جاهلی جوامع کهن و برده‌دار بودند؛ به طور ریشه‌ای سامان داده شود. او معتقد است جوامع سکولار با وضع قوانین توانستند امنیت زنان را تأمین کنند و آنان را در پوشش آزاد بگذارند اما متاسفانه قوانین جوامع اسلامی در این مسیر ناکارآمد بوده است. به همین دلیل نوک پیکان به سمت زنان می‌رود. او ریشه فرهنگی این ناکارآمدی را در وهله‌ي اول، این می‌داند که مفسران سنتی اسلام بدن زن را فساد انگیز معرفی می‌کنند و دوم اینکه مردان حق دارند سریع تحریک شوند. از این رو زنان ناچارند حجاب داشته باشند. این شبهه در سطح جامعه نیز بی‌توجه به مغلطه موجود در ادعا و بی توجه به ریشه‌های تاریخی آن با این ادبیات منتقل می‌شود که؛ "چرا من به‌عنوان یک زن باید خود را بپوشانم؟ چرا آزادی من باید محدود شود؟ این مردان هستند که نباید نگاه کنند و اگر نگاه کردند باید خود را بتوانند کنترل کنند." در واقع این افراد نیز تنها دلیل حکم حجاب را امنیت روانی مردان می‌پندارند و طبیعتا آن را منطقی تلقی نمی‌کنند. اما ابتدا باید تأکید کرد که بارلاس و امثال او نیز به‌عنوان زمینه‌سازان چنین اندیشه‌ای، از یک سو معتقد به تاریخ‌مندی حکم حجاب هستند و آن را جهان‌شمول نمی‌دانند. در واقع این حکم را مختص به زمان جاهلیت عرب دانسته و حکم حجاب را برای جدا کردن زن آزاد از کنیز و جلوگیری از تعرض به زنان آزاد می‌دانند. از سوی دیگر جلباب را، راه حل قرآنی، برای امنیت روانی همسران پیامبر ذکر می‌کنند که از تهمت به آنها جلوگیری شود. که هیچ کدام از این دلایل در جامعه امروز جهانی محلی از اعراب نداشته و حکم حجاب، امروز معنایی نمی‌یابد. ضمن اینکه امنیت روانی در میان زنان و مردان می‌‌تواند توسط وضع قوانین مدنی، تأمين شود. پاسخ: مسئله این است که اولا این خوانش تاریخی از آیات قرآن از کجا آمده است؟ بر اساس چه منطقی علت نزول آیات حجاب تاریخی تفسیر شده و در جهان‌شمول بودن آن تردید می‌شود؟ دوما، آیا یگانه راهکار تأمین امنیت در زمان پیامبر فقط حجاب بوده و اصلاً قوانین مدنی دیگری وضع نشده است؟ آیا در مدینه النبی، پیامبر به شکایات زنان رسیدگی نمی‌کرد و فقط سازوکار امنیت، حجاب زنان بود؟ سوما، کجای قوانین موجود در کشورهای امروزی قادر به تضمین امنیت زنان است؟ آیا این قوانین توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای پوشش‌های سنتی و کارکردهای آن باشد؟ این آمار فساد جنسی در کشورهای غرب و آمار بیشمار تجاوز به زنان از کجا نشئت می‌گیرد؟ و در آخر اینکه اگر جامعه‌ای این قوانین را نداشته باشد آیا عاقلانه است که از حجاب هم که به قول خانم بارلاس در دوره‌ای از تاریخ طرح خوبی برای ایجاد امنیت زنان بوده است، به عقب برگردد و از همین راهکار هم صرف نظر کنیم؟ @ghalamenajib
ادامه‌ی... ⚡️نقدی بر قرائت فمنیستی از حجاب در میان سخنان بسیاری از این دست فمینیست‌ها تنها یک نکته‌ی برجسته وجود دارد و آن این است که حجاب از یک‌سو سبب افزایش قدرت تسلط و استیلای مردانه و از سوی دیگر باعث انزوای زنان می‌شود و این همان مردسالاری است. حال این مطلب گاهی مانند خانم سیمون دوبوار از دریچه فلسفی برای اقناع اذهان تئوریزه می‌شود و گاهی مانند خانم بارلاس با تفسیر قرآن به شیوه‌ای جدید. به هر ترتیب فرقی نمی‌کند. منهای مغالطه در فلسفه و تحریف در تفسیر قرآن، اصل موضوعی که آن‌ها بدان پرداخته‌اند اشتباه است. اصل موضوع این است که حجاب نه ریشه در مرد سالاری دارد، نه دلیل آن فقط امنیت روانی مردان است و نه باعث انزوای زنان می‌شود. بلکه حجاب، موجب آزادی زنان از اسارت نگاه هوس آلود مردان و نعمتی الهی برای حفظ کرامت نفس ایشان است.‌حجاب، عامل استحکام خانواده، باعث کسب کمالات معنوی و انسانی و علم و اخلاق و رسیدن به تعالی معنوی زن است. زنان با حفظ حجاب شخصیت و ارزشمندی می‌یابند و امنیت آنان در حد زیادی تأمین می‌شود.حفظ انگیزه ازدواج و جلوگیری از روی آوردن به کار‌های غیر اخلاقی، از دیگر ثمرات حجاب است. حجاب نماد هویتی زن مسلمان است. در تمام جهان یک زن مسلمان با پوشش خاص خود یعنی حجاب اسلامی شناخته می‌شود و این یعنی حجاب، یک پرچم هویتی است. هویتی که به او بالندگی عطا کرد نه انزوا. تجربه کنونی جمهوری اسلامی ایران در شرکت ۶۴ درصدی زنان در آزمون‌های دانشگاهی، ورزش قهرمانی در رقابت‌های جهانی، کرسی‌های سیاسی، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت را نمی‌توان نتیجه جلوگیری حاکمیت از رشد زنان و انزوای آنان قلمداد کرد. در واقع حجاب امر به زنان برای حرکت اجتماعی، همگام با خانواده داریست. @ghalamenajib
انتشار یادداشت " نقدی بر قرائت فمینیستی از حجاب" و " ضرورت ایجاد گفتمان حجاب" در هفته‌نامه پرتو @ghalamenajib