eitaa logo
«قـلم تـا قـدم»
1.1هزار دنبال‌کننده
46 عکس
37 ویدیو
0 فایل
✍🏻مطالب تحلیلی و تحقیقی در حوزه عدالت،سیاست و فرهنگ (مهم ترین های کشور و گاهی خوزستان ) #وظیفه_داریم🇮🇷 📝بیان انتقاد و پیشنهاد به صورت ناشناس:👇🏻 harfeto.timefriend.net/17144879479319
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻لیستی از مطالب منتشر شده در کانال«قلم تا قدم» ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ 1⃣ پیش درامد اخلاقی انتخابات https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/27 2⃣ مقدمه ای بر مطالب کانال در انتخابات۱۴۰۳ https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/28 3⃣ پیشنهاد دو مستند برای شناخت جنگ روانی رایج در انتخابات https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/29 4⃣ گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش اول) https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/31 5⃣ گزیده ای از احکام شرعی انتخاباتی به فتوای رهبر معظم انقلاب (بخش دوم) https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/32 6⃣ در نقد آنچه قرار بود مناظره باشد + پیشنهاد https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/41 7⃣ دوگانه «برنامه_کارنامه»؛مغالطه یا معیار اصلحیت!؟ https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/34 8⃣ از رونمایی نهج البلاغه ای با خط بنفش! تا بازیافت کلیدی شکسته!! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/37 9⃣ «مألفه» نبودن اقای پزشکیان! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/38 0⃣1⃣ جواب نقضی و حلّی به شبهه شجاعپوریان! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/44 1⃣1⃣ در نتیجه انتخابات! https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/46
💢اخیرا مطلبی در باب شهید نخواندن ریسی مظلوم توسط شجاعپوریان در ستاد انتخاباتی جناب پزشکیان در بهبهان گفته شد که اسباب ناراحتی و وقت تلفی مان را فراهم کرد با انکه شخصا در نگاشته هایم اهل ایجاز نیستم ولی با توجه به سطح گوینده و با توجه به سطح کلام گفته شده به دو بند بسنده میکنم 🔻جواب نقضی: شمایی که دغدغه ی سواستفاده نکردن از مفاهیم دینی دارید! چرا ندیدید که کاندیدای شماها چگونه در مناظره دوم از نهج البلاغه ی بنفش خود، بخشی از خطبه 16 را که درباره عبرت گرفتن از تجارب گذشته است به از دست رفتن ارتباط با غرب و عدم پذیرش FATF بیان کرد؟!(۱) که اگر مرحوم سید رضی و ابن ابی الحدید در میان مان بودند به جرم «سو استفاده از مفاهیم دینی» در نهج البلاغه، از ایشان شکایت رسمی به جای می اوردند! 🔻جواب حلی: اگر قانون رسمی(۲)، فتاوای شرعی(۳) و کتب روایی تان(۴) نیز به خط بنفش نباشد! با اندک جستجویی خواهید فهمید که هم در قانون،هم در فتاوا و هم در روایات،برخی از کسانی که خارج از "جغرافیای رزمی" و به دلایلی غیر از جنگ در حین فعالیتی همچون کسب علم،دفاع از مال، دفاع از ناموس یا خدمت در راه خدا وفات یافته اند،بر انان عنوان شهید اطلاق-تنزیلی- پیدا می کند و گرچه همچون شهید معرکه، تکلیف غسل و کفن از انان برداشته نمی شود اما جایگاه و اجر شهید دارند ✍🏻 🔰منابع: (۱):https://eitaa.com/GhalamTaGhadam/37 (۲):https://rc.majlis.ir/fa/law/show/123575 (۳):https://www.isna.ir/news/1403031510015 (۴):https://www.hadithlib.com/rolls/view/2300068 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امتداد سه سنگ رزمندگان بهبهان در سنگ تمام شهروندان بهبهان برای ایران اسلامی! سه سنگ نماد شور و حماسه بهبهانی هاست و چه کسی برازنده تر از شهدا برای اجرای ان... "یا لیتنا کنا معهم" که چه تصویر زیبایی را نشان مان می دهد درامیختن شور عزاداری با جهاد و حماسه! خون ریخته شده ی امثال این نورچشمی های امام زمان(ع) در کلیپ گواه ست که بهبهان در حساس ترین برهه ها، پای میهن و انقلابش جانانه مانده و از پای ننشسته است «والله جمهوری اسلامی حرم ست» این جمله را همرزم دقایقی و بقایی و فنی مان با خونش امضا نمود و در وصیت تک تک شهدای بهبهان این مضمون را یافته ایم هیهات از اینکه بار مشکلات و ناامیدی ما را در برابر این وصیت های نورانی بی تفاوت کند! اکنون که دندان های به هم فشرده شده از حقد دشمنان و چشم های مترصد بدخواهان،منتظر سکوت و بی تفاوتی ماست،بی شک امتداد ان جهاد و شور حسینی در سه سنگ رزمندگان بهبهانی،سنگ تمام گذاشتن ما شهروندان برای جهاد انتخابات ست! چه رأی شما مثل بنده باشد و چه به تشخیص خود،رقیبش را اصلح بدانید همه با هر گرایش سیاسی و اعتقادی،برای احترام شهدا و پاسداری از راه شان با مشارکت حداکثری نمی گذاریم ذره ای طمع و شادی به دل بدخواهان این ملت بیفتد به مدد الهی در این هفته خواهیم دید که بهبهان در شعور سیاسی و در مناسک اجتماعی، شهر امام حسین(ع) ست نه شهر جریانات فروپاشیده! ✍🏻 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻با تمام تلاش های شبانه روزی دلسوزان انقلاب برای انتخاب انچه حکمرانی بهتر و عادلانه تر قلمداد می کردند،مطلوب حاصل نشد و این نتیجه ممکن ست عده ای را به عصبانیت کشانده و برخی را به ورطه ناامیدی سوق دهد... اما گروهی که صبر و حلم در این واقعه را پیشه کرده، از توهین ها،ای کاش های بی ثمر و ناامیدی دست بردارد و خود را از میدان تبیین و تلاش برای انقلاب عقب نکشد پیروز ماجراست! بلاشک هر انچه برای مومنین رخ می دهد درونش خیری دارد چه ظفرِ ناشی از همت و اخلاص شان باشد و چه صبر و استواری و ایمان شان در شرایط ابتلا و سختی چه زیبا امام صادق(ع) فرمودند: «خداوند عز و جل به موسى بن عمران وحى نمود اى موسى! هيچ مخلوقى از مخلوقاتم نزد من محبوب تر از بنده مؤمنم نيست؛او را به چيزى مبتلا و گرفتار مى كنم كه خير او در آن است و نيز عافيت مى دهم او را بر چيزى كه خير او در آن است. آنچه براى او بد است را از او دور مى گردانم براى حفظ آنچه خير او در آن است؛من به مصلحت بنده ام داناترم پس بايد بر بلاى من صبر كند و بر نعمت هايم شكر كند و به قضاى من راضى باشد، اگر او به رضاى من كار كند و امر مرا اطاعت كند من او را در نزد خود در شمار "صدّيقین" مى نويسم.» اصول کافی،ج2،ص61 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
💢 عدالت و قیام امام حسین (ع) ✍️استاد محمدرضا حکیمی (ره) 🔸عموما عاشورا پژوهان «امر به معروف»، «تشکیل حکومت»، «عدم بیعت با یزید» و... را به عنوان اهداف نهضت حسینی دانسته اند؛ حال آنکه اساسی ترین هدف نهضت حسینی، اقامه عدل و برپایی نظام «عامل بالعدل» و جامعه «قائم بالقسط» است. 🔹 از قدیم گفته اند: «التوحید و العدل علویان»، توحید و عدل دو اصل علویند. ذکر عدل در کنار توحید، نخست به باور اعتقادی باز می گردد که اثبات عدل، متمم صفات الهی است و از سویی دیگر تحقق عدل هدف انبیاء (لیقوم الناس بالعدل) است. پس توحید واقعی، خود، واجب کننده اجرای عدالت است. (ان الله یامر بالعدل) 🔹 هنگامی که در بند بند خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا و قبل از کارزار با یزیدیان می نگریم، رد پای از عدالت را در جای جای آن خطبه نورانی می یابیم. 🔸 اینکه امام در بحبوحه نبرد، اینگونه از عدل سخن می راند، ما را بدان نکته متوجه می سازد که ما نیز باید با دفاع از عدالت، فلسفه عاشورا را زنده نگاه داریم و با قیام برای اجرای عدالت از عاشورا دم بزنیم و اینگونه خود را وارث عاشورا بدانیم‌. 💠 عدالت، اساسی‌ترین هدف و کلیدواژه قیام عاشوراست. در مفهوم «عدالت» عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی و عدالت قضایی مورد نظر است و باید به طور همزمان به هر سه بعد عدالت توجه شود. 🔹 امام حسین (ع) در عاشورا به ما آموخت که مردمی که اهمیت عدالت را درک نکنند، جاهلند و مردمی که عدالت‌خواه نباشند، مرده اند. مردمی که ظلم را منحصر در ظلم سیاسی بدانند و از ظلم اقتصادی و معیشتی آگاه نباشند، فریب خورده اند‌. 🔸واژه های عاشورا تنها «تشنگی»، «شهادت» و «اسارت» نیست، «نماز» و «عدالت» نیز هست؛ بلکه واژه های اصلی همین دوتاست. 🔹 «نماز» واژه شب عاشوراست و «عدالت» واژه روز عاشورا. یعنی پیام شب عاشورا نماز است و عدالت واژه روز عاشوراست و آن سه (تشنگی، شهادت و اسارت) سکوی پرتاب عدالت اند، لیکن چنین درک نشد و نمی شود. ✅ تا عدالت اجرا نگردد، و قسط قرآنی (رسیدن هر کس به حق خویش) عملی نشود، هر چه از اسلام گفته شود، حرف است. 💠 جوانان آگاه، و مردم متدین ایران! بدانید که جز نظام عامل بالعدل و قائم بالقسط، یعنی مجری عدالت به نحو احسن، در همه چیز و در همه جا و برای همه کس، هیچ حاکمیتی اسلامی نیست و جز جامعه قائم بالقسط، یعنی جامعه سرشار از عدالت، هیچ جامعه ای قرآنی نیست و جز گرفتن حقوق مظلومان از توانگران و رساندن به دست آن، هیچ اصلاحی و حرکتی عاشورایی نیست. 📚 مسلمنا- برگرفته از آثار «عاشورا و عدالت» و «قیام جاودانه»، محمد رضا حکیمی. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺نگاشته ای سه قسمتی با عنوان: 💢« خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)»💢 به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز منتشر خواهد شد... ‼️ با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢 🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز... •قسمت اول (۱ از ۳) ✍🏻 در روایات متعددی نسبت به احیای زمین و محیط زیست و حقوق حیوانات و خاصتا درختکاری توصیه های فراوانی شده که شاید پسندیده بودن را از ان بتوان برداشت کرد و البته بحث فقهی می طلبد که وجوب برخی از این بیانات بعید نیست و در فقه البیئة (فقه محیط زیست)به ان پرداخته می شود اما یکی از عبارات امیرالمؤمنین(ع)که از مظان توصیه بودن خارج ست! هشداری بر گوش هر ان کس ست که از کوفه ی علی(ع) در دهه چهارم هجری تا بهبهان قرن پانزدهم هجری و سایر نقاط جهان در هر زمان این خطاب را بشنود: «قطعا شما درباره ی زمین ها و حیوانات مورد سوال قرار خواهید گرفت!؛فَاِنَّکُمْ مَسْؤولونَ حَتّى عَن الْبِقاعِ و الْبَهائِمِ» [۱] 🔅علت انتخاب این حدیث به عنوان تنه ی بحث و حمل ان بر منطقه خائیز به جهت جامع بودن این حدیث نسبت به مصادیق محیط زیست و تطابق ان با یکی از مناطق ارزشمند و استراتژیک جنوب کشور یعنی منطقه خائیز ست که سعی شده در نگاشته پیش رو، ان جامعیت و این تطابق به صورت مختصر و مفید روشن شود! حال فارغ از برخی جزییات فقهی و به صورت خلاصه چند نکته را محل توجه قرار خواهیم داد: 1⃣ اگر درباره "بقاع" و "بهائم"،مسئولیتی متوجه مخاطبین امیرالمومنین هست این مخاطبین هم مردم اند و هم مسئولین چرا که عبارت حضرت منحصر در کارگزاران نشده و در خطبه عمومی بیان شده است و از طرف دیگر منحصر در مردم هم نشده است چرا که هم عقلاً مسئولیت و امکان اثرگذاری حاکمیت در حراست و تدبیر امور اراضی و محیط زیست با توجه به بسط ید و اخیارات حکومتی روشن ست و هم نقلاً در دستوراتی از پیامبر (ص) به سپاهیانش و نامه حکومتی امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر به مسائلی همچون نهی از قطع درختان[۲] و نهی از الوده سازی نهر ها[۳] و همچنین امر به احیا و عمران اراضی[۴]، فرمان مستقیم داده شده است 2⃣ در باب مفهوم و وسعت مصادیق دو کلید واژه بقاع و بهائم نیاز به تامل داریم: 👈 بِقاع (که اشتباهاً بُقاع خوانده می شود) جمع مکسر بُقْعَة هست و از حیث لغوی به معناى قسمتى از زمين ست که از اطراف آن متمايز باشد و در این کلام حضرت به معناى عام خود یعنی هرگونه آبادى و اراضی است[۵]و[۶] و بر خلاف عرف استعمال فارسی که بر مکان های متبرک همچون حرم ها اطلاق می شود،کاربردی بسیار عمومی تر دارد 👈 بَهائِم جمع مکسر بَهیمة هست و طبق نظر مشهور اهل لغت گرچه به حیوانات از ان باب که سخن و ارتباط شان مبهم ست، بهیمة می گویند[۷] اما اکثر استعمال ان درباره حیوان چهارپا در خشکی و دریا[۸] چه حلال گوشت و چه حرام گوشت ست[۹]، در نتیجه لفظ بهائم مصادیقی بیش تر از چند حیوان مخصوص دامداری کنونی دارد و شامل تمام یا اکثریت حیوانات زیست بوم های مختلف حتی آبزیان می شود ... 🔻منابع: ۱.نهج البلاغه،خطبه ۱۶۶ ۲.کنز العمال، ج۴،ص ۴۷۸ ۳.وسايل الشيعه، کتاب الجهاد، باب ۱۵ ۴.نهج البلاغة، نامه ۵۳ ۵.شرح ایت الله مکارم شیرازی بر نهج البلاغه(پيام اميرالمؤمنين(ع))، ج ۶، ص ۴۲۵-۴۳۹ ۶.شرح علامه جعفری بر نهج البلاغه، ج۱۲،ص۱۵۹-۱۶۴ ۷.مفردات راغب، ج۱، ص۶۳ ۸.قاموس المحیط، ج۴، ص۸۲ و مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۲ ۹.تفسیر المیزان،ج۵، ص۱۶۱ و مجمع البیان طبرسی، ج۳، ص۲۳۴ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
•قسمت دوم (۲ از ۳) 💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢 🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز... ✍🏻 منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب بهبهان، ازشرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون وصل می شود؛ این منطقه طی مصوبه شماره ۱۶۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است 🔻اما چرا این منطقه جزو سرمایه های جنوب کشور محسوب می شود و مورد بحث این مجموعه نگاشته و محل تأمل درباره تطابقش با هشدار امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفته است⁉️: 1.منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم ترین زیستگاه های حیات وحش جنوب کشور محسوب می شود.دریاچه و سد مارون،قلعه های متعدد باستانی، غارهای طبیعی، پوشش گیاهی زیبا، انواع متفاوت درختان با گونه غالب بلوط،حیات وحش متنوع و... جلوه ای خاص در جذابیت گردشگری و توریستی به این منطقه ویژه داده است که با عنایت ویژه و توسعه این مساله با لحاظ ضوابط قانونی و زیست محیطی،فواید متعدد اقتصادی و فرهنگی به دست خواهد امد 2.عبور رودخانه مارون از این منطقه و ریزش های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال،خائیز را به محلی پر ارزش در حوزه اب تبدیل کرده و وجود پوشش گیاهی فراوان مانع از شسته شدن خاک و و باعث جلوگیری نسبی از بروز سیل برای مناطق مسکونی همجوار در باران های پر بارش و سیل اسا شده است همچنین برای وجود چشمه های فراوان علاوه بر بهره مند کرد بومیان منطقه،موجب مناسب تر شدن زیست حیوانات و افزایش زیبایی و جذابیت خائیز شده است 3.این منطقه با توجه به مختصات جغرافیایی ویژه همچون برخورداری از سطوح ناهموار، دما مناسب، میزان بارش و اب کافی و ارتفاع مطلوب از سطح دریا، زمینه زیست بسیاری از حیوانات و حتی گونه های نادر حیات وحش را فراهم کرده است به طور مثال به حسب اماری تازه حدود یک هزار و پانصد راس کَل و بز در این منطقه وجود دارد و وجود گونه های حفاظت شده ای همچون پلنگ و کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار به اهمیت این منطقه خاص افزوده است 4.وجود گیاهان دارویی و خوراکی مانند خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و... منبعی غنی را برای فعالان حوزه طب سنتی و فروشندگان محصولات طبیعی فراهم اورده که امکان بهره برداری حداکثری از طریق تقویت و تکثیر کشت و ضریب بخشیدن به تجارت ان می تواند بر اشتغال و رونق تولید و افزایش بهره وری از ان کمک شایانی کند ⚠️حال که با مقداری از ظرفیت های ویژه منطقه خائیز اشنا شدیم،رواست در مسئولیت مان نسبت به هشدار امیرالمؤمنین تأمل و اقدام جدی نشان دهیم که موجزی از این مهم در قسمت سوم(اخر) خواهد امد ان شاالله. ... 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔺در دو قسمت گذشته از مجموعه «خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!» روشن شد که اولا مسئولیت نسبت به محیط زیست و حیوانات قطعی ست و دین نسبت به انان حساسیتی در حد مؤاخذه در سرای اخرت دارد! و ثانیا این مسئولیت هم بر عهده مردم و حلقات میانی ست و هم حاکمیت به طریق اولی نقش و وظیفه دارد،همچنین درباره ظرفیت های طلایی منطقه خائیز و چرایی حمل ان بر هشدار حضرت امیر توضیحاتی ارائه شد حال با انتشار قسمت سوم(اخر) در باب حیطه و جنبه های مسئولیت اقشار مردمی و مسئولین نسبت به این مساله،مبحث را تکمیل می کنیم🔰
•قسمت آخر (۳ از ۳) 💢«خائیز و هشدار امیرالمؤمنین(ع)!»💢 🔍جستاری در منابع دینی به بهانه اتش سوزی های اخیر منطقه خائیز... ✍🏻 در قسمت اخر بدین می پردازیم که این مسئولیت نسبت به بقاع و بهائم چه محدوده و جنبه هایی دارد؟ ایا صرفا جنبه سلبی ست یعنی تعدی نکردن به حق مالکیت عمومی و از بین نبردن درختان و منابع ابی و زیست بوم ها در موضوع "بقاع" و از طرف دیگر از بین نبردن و ازار نرساندن به حیوانات در موضوع "بهائم" ست؟! و یا گامی فراتر و افقی گسترده تر مد نظر ست و باید جنبه ای ایجابی نیز برای این مسئولیت قائل شد!؟ اگر جنبه ایجابی و مشخصا مواردی که ذکر خواهد شد را به عنوان عوامل اولیه و مقدمات ان چیزی که ضرورت ست یعنی حفظ بقاع و زیر ساخت های ان و حقوق بهائم بدانیم لذا لازم بودن رعایت این جنبه ایجابی علاوه بر رعایت جنبه سلبی(که لزومش واضح ست!) از باب وجوب مقدمه واجب مشخص و مستدل ست اما فارغ از این دلیل عقلی،با تحقیقی در منابع دینی، افق گسترده تری از حدود مسئولیت نسبت به بقاع و بهائم را در می یابیم همانگونه که در منابع دینی مان در باب جنبه سلبی حقوق این دو مفهوم ، با روایات ویژه ای برخورد میکنیم به صورت مثال ملعون بودن کسی که [بی سبب]پوشش گیاهی زمین را از بین ببرد[۱] و نهی امام صادق(ع) از الوده کردن اب ها[۲] و نیز نهی ایشان از قطع کردن درختان مثمر که عذاب را در پی دارد[۳] و یا بیان رسول خدا(ص) که از كشتن هر جاندارى(به جز صید حلال و حیوانی که ازار رساند) نهى فرمود [۴]و دستور ایشان نسبت به اینکه «مردم در شبان گاهان مواظب باشند تا مبادا موجودات ريز به طور غير عمدى، زير پایشان از بين بروند.»[۵] و حتی دقت نظر ایشان در این مساله ظریف که «در هنگام ذبح حیوان، چاقو را در جلوی دیدگان قربانی تیز نکنید که متوجه می شود و مدت بیشتری زجر می کشد!»[۶] و توجه به این نکته جالب در جریان فتح مکه در حین حرکت لشکریان و مشاهده سگی که به توله هایش شیر می دهد که در این هنگام یکی از یارانشان را برای مراقبت از سگ و برهم نخوردن وضعیت شیر دادنش به توله ها در برابر عبور و مرور لشگر، مامور می کند[۷] و روایاتی دیگر که همه دال بر لزوم رعایت جنبه سلبی حقوق بقاع و بهائم و ظرافت ان در اسلام هست و اما ناظر به جنبه ایجابی، روایاتی ناظر به رشد و ابادسازی اراضی و زیست بوم ها،توجه به منابع ابی و تغذیه حیوانات و پرورش انان وجود دارد که تأملی جدی را در باب مسئولیت ما رقم می زند همچون دستور حضرت امیر به مالک اشتر:«باید توجّه تو به آباد کردن زمین بیش از توجّه به گرفتن خراج باشد»[۸] و یا حدیثی نبوی که تصریح می کند اگر کسی زمین موات(رها و بی استفاده) را احیا و اباد کند ان زمین را (از باب تشویق) صاحب می شود[۹] و همچنین کلام امام صادق(ع) که کاری را پاکیزه تر و بهتر از غرس درخت و زراعت نمی داند[۱۰] و بیان رسول خدا (ص) که کاشت درخت و استفاده ی انسان ها و حیوانات از ان را صدقه ای جاری عنوان می کند[۱۱] و همچنین امام صادق (ع) که می فرمایند:«درخت برای انسان آفریده شد پس انسان مکلف گردیده به کاشتن درخت،آب دادن به درخت و مواظبت نمودن از آن»[۱۲] و احادیث دیگر که همه بر اهمیت این مساله اذعان دارد که نسبت به بقاع و بهائم صرفا مسئولیت از جنبه سلبی کافی نبوده و رشد و توسعه در این زمینه ها، وظیفه ای قطعی بر عهده مسئولین و مردم ست 🔻حال به خوبی در می یابیم که مسئولین و حاکمیت، افق های بزرگ تری نسبت به برخی از وظایفی که بر عهده شان هست مثل سازمان اراضی کشور و منابع طبیعی و جهادکشاورزی و یا سازمان حفاظت از محیط زیست دارند و هم مکلف به ایده هایی بیشتر از امثال ایجاد مناطق شکار ممنوع و سیاستهای حفظ نسل گونه های جانوری کمیاب و امثالهم هستند؛ لازم ست مردم و حلقه های میانی و NGO های مربوطه در کنار حاکمیت،اهمیت مناطق زیست محیطی خود (و مصداقا در این نگاشته منطقه ارزشمند خائیز) را بیش از پیش دریابند و نسبت به اقداماتی چون تعیین حدود و ثبت اراضی ملی و جلوگیری و بازدارندگی نسبت به کوه خواری و زمین خواری و تغییر کاربری اراضی،توسعه کشاورزی و صنعت سبز و تقویت و مراقبت از زیرساخت های غذایی،اب و مرتع و زیست بوم حیوانات،ترویج گردشگری و بازار گیاهان دارویی و... اهتمام جدی بورزند که اگر غفلت شود به هشدار امیرالمؤمنین(ع) همه ی ما چه مسئول و چه شهروند درباره محیط زیست مان و حتی حیوانات مورد سوال قرار خواهیم گرفت. 🔻منابع: ۱.میزان الحکمة،ج۱ ۲.کافی، ج ۳، ص ۶۵ ۳.کافی، ج ۵، ص ۲۹۴ ۴.كنز العمّال،حدیث۳۹۹۸۱ ۵.تاریخ اسلام در ایینه پژوهش،ج۱۱،ص۳ ۶.الترغيب و الترهيب،ج ۲،ص۱۵۶ ۷.سبل الرشاد،ج ۵،ص۲۱۲ ۸.نهج البلاغه،نامه۵۳ ۹.كنز العمّال، حدیث ۹۰۵۳ ۱۰.بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۶۸۱ ۱۱.مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۴۶۰ ۱۲.بحارالانوار، جلد۳،صفحه ۸۲ 💢با«قلم تا قدم»همراه شوید👇 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل‌الله أمواتًا بل أحياء عند ربهم يرزقون فرمود:«الصلاة معراج المؤمن» از بارزترین به معراج رسیدن های این عصر،وضو گرفتن با خون خود برای نمازِ نبرد با مستکبرین عالم و "لمن حاربکم" های زمانه است نمازی که با زیباترین سلام یعنی سلام بر حسین(ع) به معراج شهادت ختم می شود هنیئاً لک یا هنیه! یا لیتنا کنا معکم! (قرائت ایات جهاد در نماز توسط شهید اسماعیل هنیه شنیدنی ست) @GhalamTaGhadam
هدایت شده از پویش مردمی صدقه سبز
چتر سبزِ درخت سدر ■فرض کنید یکی از بذرهای کوچک که در مسیر زیارت اربعین می کارید چنین شمایل چتر گونه ای پیدا کند و سایه ای خنک به زوار تمدن ساز اربعین هدیه کند! حالا ۳۰۰ سال از عمر شما گذشته و شما درعالم برزخ از فیض درختی که برای زائرین حضرت سیدالشهداء ع کاشته اید متنعم می شوید.همه این داستان شیرین از نیت خیر شما وچند بذر ساده درخت کُنار شروع شد! ■بزرگوارانی که تمایل دارند در اربعین پیش رو مبلغ باشند به این شماره پیامک ارسال نمایند.هم خواهران و هم برداران می توانند مبلغ و حامی مردم مظلوم غزه باشند👇 09031282442 آیدی ایتا جهت ارسال پیام @darekonar ■تصویردرخت سدر تنومند و زیبا در امامزاده محمد خاییز @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺این تصویری از مظلومیت و کوچ اجباری اهالی غزه ست! به این فکر می کردم در عین شباهت این پیادگان با مشایه اربعین به جهت ظاهری! چه رابطه غیر مستقیمی بین این دو هست! فرض کن خیل اربعینی ها به یاد و به نام فلسطین در طریق الحسین(ع) گام بردارند و بر علیه شمر زمانه ای که مطهری معرفی کرده است رزمایش انزجار اجرا کنند... 👈هر چه صهیون‌ستیزیِ این مشایه بیشتر،غربتِ ان پیادگان کمتر! بلاشک پاسخ هل من ناصر حسین زمان مان،مرگ بر اسرائیلی ست که باید به نیت مقدمه سازی فرج قائم(عج) توسط اربعینی ها فریاد زده شود و مقدمات فتح قدس را فراهم کنند ▫️دومینوی قدرت یافتن وارثان زمین بر غاصبان حکمرانی و هدایت! با نابودی یهود و بازپس گیری قدس شروع خواهد شد... ✍🏻احمدرضا محسنات 🆔@GhalamTaGhadam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سلسله عملیات خیبر! از سال هفتم هجری تا قرن پانزده هجری! در عملیات خیبر۱ در سال هفتم هجری! سپاه اسلام برای فتح قلعه های هفتگانه خیبر(خیابر) پیش روی می کند،کانونی که علاوه بر ضربات سیاسی و فرهنگی، در بیش از ۶ جنگ و شورش بزرگ علیه اسلام دخیل بوده است! اما دو تن از فرماندهان بی انگیزه سپاه! فتح نهایی خیبر را متوقف می کند و حال از بین رفتن اخرین کانون یهود در حجاز در گرو پرچمداری"کرّاری غیر فرّار"مانده است که پیامبر(ص)وعده اش را به مسلمانان می دهد فردای ان روز عملیات پیامبر(ص)اجرا می شود و با پرچمداری ایلیا،فتح قلعه های خیبر هموار می شود و اخرین کانون یهود برای توطئه و کارشکنی در رسالت و حکمرانی نهضت رسول الله(ص)از بین می رود. اکنون با گذشت ۱۴۰۰ سال از عملیات خیبر۱،نهضت فرزند رسول خدا در استانه فتح مهم ترین کانون یهود در منطقه قرار گرفته است،کانونی که نعل بالنعل جا پای خیبریان نهاده و با عداوت بیشتر به مقابله با نهضت اسلام ناب پرداخته است حال عملیات خیبر۲ نیز در گرو پرچمداری و سلحشوری فرزندان ایرانی ایلیا ست و بنا به سه بار قسم یاد کردن امام صادق(ع)،درهم‌کوبندگان هیمنه ی یهود در اخرالزمان،اهل قم هستند! قائلین به مصالحه و مدارا با رژیم صهیونیستی،خواسته یا ناخواسته دچار همان عقب‌نشینی غیر‌ تاکتیکی در خیبرِ اول اند و به تعبیر قران کریم امت را دچار عذاب خفت،از هم پاشیدگی و عقب گرد می کنند. خداوند توفیق دیدن نابودی نهایی یهود و مشارکت در اخرین مرحله از این عملیات ها_خیبر۳_به پرچمداری قائم آل محمد(عج) را نصیب مان کند ✍🏻 🆔@GhalamTaGhadam
🔺قاب اول: به شوق واکس زدن کفش های زوّار،ساده ترین موکب بهبهان را پای پله های ورودی یکی از بزرگ ترین موکب های بهبهان(موکب فاطمیه) برپا کردند... با چشم که ببینی یک موکت کهنه،سبدی چوبی،چند بروس و تعدادی لیوان اب، تمام سرمایه و تجهیزات این موکب کودکانه ست اما... با دل که ببینی اقیانوسی از محبت و صفا و اخلاص کوکانه را نظاره میکنی که در افق عشق و ارادت،محو ست و با هیج سرمایه ای قابل مقایسه نیست 🔺قاب دوم: مساله وقتی زیباتر می شود که بدانیم پدران و مادران این خادمین کوچک،روزهاست به عشق اباعبدالله(ع) خود را وقف خدمت به زائرین اربعین کرده اند و با همه وجود از وقت و توان و مال خود مایه گذاشته اند اینجا میبینی علاوه بر فعالیت های فیزیکی؛یکی خانه اش را،ان یکی وسیله نقلیه اش را،دیگری ثمره باغ سبزی اش را و...هرکس با هر چه که دارد به میدان خدمت امده است و به صورت شبانه روزی در خدمت زائرین اباعبدالله(ع) هستند ✅خوشا به حال این والدین خادم فاطمیه و ان کودکان تربیت یافته فاطمه(س)[ اقتباس از تعبیر امام صادق(ع):إِنَّ أَطْفَالَ شِيعَتِنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ تُرَبِّيهِمْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ؛همانا کودکان شیعیان مومن ما به وسیله_سیره_ حضرت فاطمه(س)تربیت می شوند] بحارالانوار،ج۶،ص۲۲۹ ✍🏻احمدرضا محسنات 🆔@GhalamTaGhadam
🔰 نسخه نجات امت از قرن دو هجری تا اخرالزمان! (استفاده‌ ای از زیارت نامه اربعین و سخنرانی رهبری به همین مناسبت) •قسمت اول (۱ از ۳) --------------------------------- در زیارتنامه اربعین می خوانیم: «و نُصْرَتی لَکُم مُعَدّة ؛ یاری من برای شما آماده است» از حیث ادبی،بیان حال جمله این است که "هم اکنون" یاری من آماده است ،نه اینکه فقط یاری خاص من در موقعیت های لازم(همچون موقعیت جهاد،مهاجرت،انفاق و...)آماده خواهد بود و یا در صورت طلب یاری کاملا آماده خواهم شد! ⁉️خوب است به این ظرافت توجه کنیم تا تأمل بیشتری پیداکنیم پیرامون آنچه که باید به عنوانِ «نصرت»،مستمراً وجود داشته باشد به راستی این یاریِ پیوسته و بالفعل چیست و چه مؤلفه های ساختاری دارد؟ برای پاسخ این پرسش،با دقت در خود زیارت نامه اربعین که مأثور از امام صادق(ع)است،کد های جالب توجهی یافت می شود،همانجا که می فرماید:« فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ -امام حسین(ع)-تا جایی که عذری برای کسی نمانَد دعوت به حق نمود، از خیرخواهی دریغ نورزید و جانش را-با همه ی وجود-در راه خداوند بذل کرد تا عباد خدا را از جهالت و حیرت گمراهی خارج سازد » و همانگونه که می فرماید:«فَجَاهَدَهُمْ فِیکَ صَابِرا مُحْتَسِبا حَتَّی سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ؛پس در راه خداوند، صابرانه جهاد کرد در حالی که حسابرسش را فقط خدا می دانست-محتسباً-و اینگونه بود تا جایی که در راه طاعت تو،خونش ریخته شد و هتک حرمتش را مباح دانستند!» 🔺با تأمل در فراز های مزبور،آن‌ چه در این زیارت شریف به عنوان رویکرد اباعبدالله(ع) در مسیر خویش معرفی می شود و بالتبع شاخصه های حرکت کسانی که رهرو این رویکرد هستند و "نصرتی معدة" شان را فعال و مستمر نگه داشته اند را بیان میکند، حول دو محور می باشد که شرحش در قسمت های بعد خواهد امد: ۱-روشنگری،دعوت و توصیه به حق ۲-صبر(استقامت) در راه حق ادامه دارد... ✍🏻 احمدرضا محسنات 💢برای همراه شدن با «قلم تا قدم»👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔰 نسخه نجات امت از قرن دو هجری تا اخرالزمان! (استفاده‌ ای از زیارت نامه اربعین و سخنرانی رهبری به همین مناسبت) •قسمت دوم (۲ از ۳) --------------------------------- در قسمت قبل[اینجا] به دو محور مهم برای «نصرتی معدة» با تفسیر بالفعل بودن و پیوستگی ان رسیدیم: ۱-روشنگری،دعوت و توصیه به حق ۲-صبر(استقامت) در راه حق این دو مؤلفه آنقدری حائز اهمیت و اثرگذاری ست که سوره مبارکه عصر،به صراحت این دو را،راه برون رفت از خسران فراگیر آخرالزمان معرفی می کند( ...و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر) در سخنرانی اربعینی سال ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب [اینجا] مشاهده می کنیم که ایشان نیز همچون چندی پیش از ان در خطابه عمومی خود،این دو مفهوم را دستور العملی اساسی برای جامعه ی امروز و شرایط حساس کنونی معرفی می کنند،همانگونه که می فرمایند: «دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است...هم "خودتان راه حق را بروید" هم تلاش کنید با منوّر کردن محیطهای گوناگون از جمله دانشگاه به رنگ خدا، "دیگران نیز به این راه هدایت شوند". » با دقتی ادبی در مفهوم تواصی در می یابیم که به صرف اینکه شخصی دیگری را توصیه به حق یا صبر بکند،تواصی شکل نمی گیرد!بلکه تواصی که از ماده ی «و.ص.ی» در باب«تفاعل» است،به معنای مشارکت در ماده فعل است،یعنی مشارکت طرفینی در توصیه و بسنده نکردن به زبان!؛ لذا زمانی دستور العمل تواصی،تحقق پیدا می کند که توصیه لسانی و بسترسازی عملی برای پذیرش حق و صبر،در بین جامعه تبدیل به گفتمانی فراگیر شود و الا توصیه های محدود،معدود،گزینشی و محافظه کارانه به هیچ وجه به گفتمان شدن حق و صبر، منتج نخواهد شد ادامه دارد... ✍🏻 احمدرضا محسنات 💢برای همراه شدن با «قلم تا قدم»👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔰 نسخه نجات امت از قرن دو هجری تا اخرالزمان! (استفاده‌ ای از زیارت نامه اربعین و سخنرانی رهبری به همین مناسبت) •قسمت اخر (۳ از ۳) --------------------------------- 🔻سخن پایانی:فارغ از بی دغدغگی و غفلت، از بزرگترین آفاتی که گریبانگیر گفتمان سازی تواصی به حق و صبر می شود این است که-به تعبیر روایات- در دوگانه «النصیحة لِجماعة المسلمین» و «النصیحة لِائمة المسلمین»،یکی را کافی و دیگری را مضر بدانیم! و به این صورت در این دوگانه که باید همگرا و متمم یکدیگر باشند،تبعیضی عمل کرده و دچار برخورد های چکشی و یا برخوردهای محافظه کارانه بشویم گاه نصیحت پیشوایان دینی و کارگزاران نظام و انقلاب را رها کرده و به صرف اقدامات گشت ارشادی و نصیحت مردم روی بیاوریم و یا گاه به تخطئه و انتقاد از حاکمیت و کارگزاران و نظام بپردازیم اما تواصی را در بین مردم و بدنه ی اجتماعی برای اصلاح جامعه،سرایت ندهیم درد و دل پیرامون هر یک از این افرا و تفریط زیاد ست و با مروری بر تاریخ انقلاب،مصادیق ان را به وضوح می توان یافت و خسارت ها و عقبگردهای ناشی از ان را مورد تأمل قرار داد افتادن از هر طرف این پشت بام،ما را از تشکیل جامعه ی متواصی به حق و صبر که راهکار اربعینی و قرآنی رسیدن به تمدن تراز اسلامی و جامعه ی مقدمه ساز ظهور ست،باز خواهد داشت شاغول این حد اعتدال بلاشک با صبر و حق‌گرایی به دست می اید که فرمود:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا»انفال/۲۹ ✍🏻 احمدرضا محسنات 💢برای همراه شدن با «قلم تا قدم»👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔸آئین سنتی مذهبی مراسم پیاده‌روی مردم بهبهان و منصوریه تا قدمگاه امام رضا علیه السلام 🔹چهارشنبه ۱۴ شهریور روز شهادت امام رضا (ع) 🕟 شروع مراسم پیاده‌روی ساعت ۴/۳۰ صبح همزمان با نماز صبح از امامزادگان مساجد و حسینیه‌ها 🌍 @ghadamgah_emam_reza
🔻آیین قدمگاه؛شکوهی فراتر از شاید ها و کاستی ها! (به مناسبت برگزاری مجدد آیین پیاده روی مردم بهبهان تا قدمگاه امام رضا(ع)_شهریور۱۴۰۳) سنت دویست ساله ی مردمان بهبهان در دهه ی اخیر با احیا و تعظیم ان توسط تعدادی از متدینین و چند روحانی دغدغه مند و همچنین با پیوست های تبلیغی و رسانه ای فراگیر به یکی از مراسم های با شکوه جنوب کشور تبدیل شده است که جای مباهات دارد 🔍حال که امسال شاهد حضور چشمگیر مردمی در این مراسم پس از چند سال وقفه و تعطیلی بودیم خوب ست تأملی داشته باشیم در این شکوه پس از رکود!👇 در سالهای کرونایی علیرغم برگزاری مراسم مشابه در برخی شهرهای متبرک به قدمگاه امام رضا(ع)!،این مراسم آیینی در شهرستان ما لغو شده و سال پس از کرونا نیز با صلاحدید مسئولین ارشد به زعم عدم تامین امنیت این آیین مهم برگزار نشد و مباحثاتی از موافقین و مخالفین تعطیلی در جلسات مربوطه و حتی فضای مجازی به گوش می رسید -که مجال پرداخت به ان گذشته است- و نتیجتا تصمیم بر تعطیلی گرفته شد اما بعد از گذشت این برهه، امسال شاهد بودیم که ان وقفه ی چندساله در ارادت و عزم اهالی این دیار خلل جدی وارد نکرده و دلدادگان اهلبیت(ع) با شکوه فراوان تا قدمگاه خورشید رهسپار شدند و پیام استقبال و ارادت خود را به خوبی مخابره کردند ⚠️"کاستی ها"و معضلاتی همچون نبود پوشش رسانه ای گسترده،تردد وسایل نقلیه میان زوار،کمبود جدی سرویس بهداشتی و عدم تامین برخی زیرساخت های عمرانی در طول مسیر را می توان نقاط منفی در اجرای این مراسم برشمرد که گرچه ارادت و عشق مردم بر این معضلات چیره بوده و مشارکتی فراگیر را رقم زد لکن مطالبه رسیدگی به این موارد را باید به صورت جدی خواستار شد 💢 اما نکته ای مهم تر از این مسائل،پیام شکوه حضور مردمی این مراسم خطاب به مسئولان ارشدی ست که تصمیم گیران چنین برنامه هایی هستند: پیام این استقبال و مشارکت را چنین می توان برداشت کرد که حساب کردن بر ظرفیت مردمی و جدی قلمداد نمودن نقش اقبال عمومی به یک مساله یا آئینی همچون قدمگاه،برطرف کننده بسیاری از "شایدها" و نگرانی هایی ست که در ظاهر بزرگ و مانع هستند ولی در بطن امر با حضور و اقبال و مشارکت عموم این عوامل کاملا قابل حل و ارتفاع می باشند! بسی کم‌لطفی ست که این شاید ها را بر قدرت مردم فائق دانسته و مساله ای مهم یا مراسمی چنین مهم و ذوابعاد را به تعطیلی بکشانیم گرچه تبعیت از قانون امری مقبول و مهم بوده و وظیفه ی همگان ست لکن در مقام مسئولین، به جان خریدن زحمت و بلند داشتن همت برای هرچه بیشتر کردن امکان برگزاری و تعظیم چنین مسائلِ مقبولِ"مردم" ،فواید فوق العاده ای خواهد داشت. ✍🏻 احمدرضا محسنات 💢برای همراه شدن با «قلم تا قدم»👇 🆔@GhalamTaGhadam
🔺دوقاب در حاشیه آیین پیاده روی قدمگاه امام رضا(ع)_بهبهان۱۴٠۳ در کنار تمام مناظر زیبا و استثنایی از شور و ارادت اقشار مختلف مردمی در آیین قدمگاه،صحنه ای را دیدم که هر چند برای صیدِ معنا از ان نیاز به تأمل عمیقی نبود لکن حلاوتی در دیدن ان بود از جنس همان هم‌ذات‌پنداری یک کارگر و کشاورز معاصر با شنیدن درباره کار یدی کردن پیامبرش(ص) و زراعت کردن امامانش... چشمم به دو روحانی آشنا خورد که بدون توجه به اطراف و بدون جلب نظر در حال جمع اوری زباله ها و ظروف پلاستیکی در مسیر قدمگاه بودند هر دو استاد حوزه و منبری و اهل دغدغه های گوناگون برای مردم و اسلام! یکی شان از بانیان اولیه‌ی احیا پیاده روی قدمگاه در دهه اخیر و دیگری دست اندرکار یکی از مهم ترین مواکب فعال در شهرستان کسانی که اگر نسبت به کلیت طرح ریزی و اجرای هرساله برنامه قدمگاه مصاحبه کنند و مدعی شوند،از مستحق ترین اشخاص هستند لکن پس از حمایت های گوناگون و ایده پردازی های فکری برای اجرا و بهبود مراسم؛در زمان مصاحبه ها،خبرپردازی ها و افتخار جمع کردن ها،به خدمت بی صدا ان هم در خاکسارانه ترین نوعش پرداختند روحانی که مردمی باشد و در مسیر اهداف الهی بکوشد،مایه‌ی افتخار همگان و نشانگر حیات و تداوم رویش های انقلاب ست همانطور که طی کننده در مسیر غیر از ان،ارجحیت و موضوعیتی در فضیلت داشتن به سایرین ندارد 🔅نشر این تصاویر و این مطلب،فارغ از ذکر خیر،به نیت خوراندن مُسکّنی بود برای چشمان و اذهان ناامید از "رویش های این دیار" و صفای این صنف شریف؛امیدکه طیف وسیعی از انان،یکجور دیده نشوند با معدودی از ناجورها..! ✍🏻احمدرضا محسنات 🆔@GhalamTaGhadam